Thaimaahan vai Thaimaaseen?

Thai-maa?

Rakkaat Thaimaan ja oikea-oppisen kieliopin ystävät:

Onko kyseessä Thai-maa (jolloin mennään Thaimaahan) vai Thaimaa (jolloin mennään Thaimaaseen)?

Mielestäni ei ole kieliopillisesti oikein sanoa "Thaimaaseen", maahanhan sitä mennään eikä maaseen. Kuulostaa ihan joltain Helsingin slangilta. Usch.

21

2210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukija----

Tämänlainen keskustelu ei kuulu matkailupalstalle. Täällä keskustellaan matkoista eikä takerruta kielioppiin. Onhan niile omia palstoja. Pysytään asiassa, jooko?

• Singhcang

Pysytää vaan asiassa ja mennää silti Thaimaahan ja nautitaan lomasta.

• olla totta

Mitä helvetin niuhoja te tällä palstalla olette! Ei ole totta, mitä kirjoitatte! Oletteko te noin juntteja, ettehän? Totta kai sopii Thaimaa palstalle myös se, miten Thaimaa taivutetaan.

En ole oikeakirjoitusoppinut, mutta mielestäni Thaimaa sanaa taivutetaan sanan maa mukaan; siis Thaimaassa, Thaimaahan, Thaimaasta...jne.

Tuolle palstalle jos laitat kysymyksen, niin varmaankin saat Juccalta oikean vastauksen.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&subcat=741

• sinä kuulut

itse niihin älykääpiöihin, jotka sanovat "Thaimaaseen" (varmaan vielä lausut "th"!), kun noin pillastuit ilmiselvästä asiasta. Tottakai on paikallaan myös matkapalstalla puhua tästä, jotta matkailija tietää, mihin maahan matkustaa.

• Quasimodo2006
        sinä kuulut kirjoitti:

itse niihin älykääpiöihin, jotka sanovat "Thaimaaseen" (varmaan vielä lausut "th"!), kun noin pillastuit ilmiselvästä asiasta. Tottakai on paikallaan myös matkapalstalla puhua tästä, jotta matkailija tietää, mihin maahan matkustaa.

koska heidän mielestä se pilaa ilmastoa, siellä on rikollisuutta, siellä on seksiä ja sellainen "öky"-matkailu on näille vihervasureille aivan vierasta (mieli tekisi kuitenkin).
        Mielestäni tämä on kuitenkin todella hyvä asia, sillä me Thaimaahan matkustavat (16.2.) arvostamme, että näitä häiriköitä ei satu samalle matkalle.

• saatu vastaus
        olla totta kirjoitti:

Mitä helvetin niuhoja te tällä palstalla olette! Ei ole totta, mitä kirjoitatte! Oletteko te noin juntteja, ettehän? Totta kai sopii Thaimaa palstalle myös se, miten Thaimaa taivutetaan.

En ole oikeakirjoitusoppinut, mutta mielestäni Thaimaa sanaa taivutetaan sanan maa mukaan; siis Thaimaassa, Thaimaahan, Thaimaasta...jne.

Tuolle palstalle jos laitat kysymyksen, niin varmaankin saat Juccalta oikean vastauksen.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&subcat=741

En ole Jucca saati Yucca, mutta joskus olen matkustellut minäkin.

Thaimaahan saakka en ole vielä päässyt. Toivossa elellään.

Thaimaaseen en ikinä haluakaan matkustaa – enkä Swazimaaseen, Tulimaaseen saati Ambomaaseen!

En halua myöskään matkustaa Saimaaseen enkä edes Saimaahan; riittää, kun pääsen joskus Siniselle Saimaalle. ”Sininen Saemaa suap saeraanki naemaan!”

[nimimerkki Jukka]

• lisää säästöjä
        olla totta kirjoitti:

koulutukseen.eivätkö ihmiset ymmärrä hakea esim. kielitoimiston sivuilta miten sanat taivutetaan.

• Espooseen

Mä oon vaan käyny:
      Hutsulassa (kukkahatut sanoo Hua Hin),
      Pattiksel (kukkahatut sanoo Pattaya, Banglamung),
      Pukkaris (kukkahatut sanoo Phuket),
      Pankkaris (Bangkok) ynnämuualla.

• hece

Täältä löytyy vastaisuuden varalle neuvoa - kinaan jos toiseenkin - sanojen tavuttamiseksi oikein.
      http://www.kotus.fi/index.phtml?i=391&s=2015#faq_391

Hyvää matkaa Thaimaahan

jk. Ei tehdä kärpäsestä härkästä. Asioiden oikeellisuus on silti hyväksi.

• Thaimaa taivutus

Thaimaa sanan AINOA oikea taivutus on "Thaimaahan". Sana on nimittäin yhdyssana (Thai maa), ja taivutus on siten samanlainen kuin maa-sanalla ("maahan", ei "maaseen").

• kielikorva

Kiitos - hece. Hyvä, että tähän Thaimaa sanan taivutamiseen on nyt saatu selvyys. Menemme siis täst edes Thaimaahan.

En ole lukenut kielioppia, mutta korvani sanoo (onko tällöin kyse ns. kielikorvasta), että Thaimaahan soi "kielikorvassani" paremalta, kun taas Thaimaaseen sana soi huonosti.

Eli, joka vielä väittää menevänsä "Thaimaaseen" niin on hänen hyvä säätää kielikorvaansa.

• Quasimodo2006

mennä muualle...

• NAA HII.. ja naa maa +naa muu
        Quasimodo2006 kirjoitti:

mennä muualle...

Ovat yleensä oppineempiä ja viisaampia,kuin muu kansa.Ovat kautta aikojen puhuneet kaupunginosasta nimeltään Töölö ,muotoa Töölöö.Esim. kun potilas vietiin Töölön sairaalaan ,ne sanoo :vietiin Töölöösee.Jopa TV kuuluttajat sanoo Töölöössä: Mitäpä me siitä taimaaseesta ,sehän on niin kaukanakin.

• hece
        NAA HII.. ja naa maa +naa muu kirjoitti:

Ovat yleensä oppineempiä ja viisaampia,kuin muu kansa.Ovat kautta aikojen puhuneet kaupunginosasta nimeltään Töölö ,muotoa Töölöö.Esim. kun potilas vietiin Töölön sairaalaan ,ne sanoo :vietiin Töölöösee.Jopa TV kuuluttajat sanoo Töölöössä: Mitäpä me siitä taimaaseesta ,sehän on niin kaukanakin.

Nytpä tuli oiva tilaisuus kysyä sinulta Töölön asiantuntija, mistä tulee/on peräisin sanonta "lähtee tai lähti, kun kuppa Töölöstä"?

• sama...

...kunhan Thaimaahan pääsee ja kivaa on. Ei kehdata knullia pilkkuja, vaikka hyvä kun tämäkin on nyt ratkottu :D

Hyviä matkoja !

• werwerwerwerwerwerwer

ehdottomasti olen aina mennyt thaimaahan. sen opin 7-luokan ainekirjoituksen korjauksen jälkeen, jonne olin erehtynyt pistämään "thaimaaseen"...

harvemmin kirjoitusvirheet sun muut kielioppivirheet häiritsee, mutta tää thaimaa on suuri poikkeus. karahtaa aina korvassa kun kuulee sen väärin sanottuna tai näkee sen väärin kirjoitettuna.

• mieleeseen

Jos lähtee naimaan Thaimaahan.Niin onko oikeampi tapa sanoa naimaaseen Thaimaseen? Tai naimaahan Thaimaseenhaan?

• ja lisää kielileikkejä

niistä thaitkin pitävät:
        -pas ny thaikkuihin naimassesse ,
        - mees ny thaikkuhin naimaha,
        - pitäskö sittenkin perkeles mennö, ku se akkaki??.
        - men nyt vuan mut kerro sit kuaikki.

runoilee 27 x...

• jöb

on hauskaa sanoa että lähen thaimaaseen kun pilkun nussioita ärsyttää ihan törkeesti--hah hah..

• jussitussi

Mitä sil on väliä kun oot niin lätkässä =D

• Lääkäritäti

Kyllä nyt on niin että thaimaaseen on kieliopillisesti oikein. Miettikää vaikka seuraavia esimerkkejä niin jopa tyhmempikin huomaa että se on thaimaaseen. Ehkäpä joku yksinkertainen persoona voi sanoa thaimaahan, minä en. Lontooseen, töölööseen, lentokoneeseen, perseeseen, hevoseen, tähteen, elimeen, siemennesteeseen, veteen, taivaaseen jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe