Olin vuoden jatkoilijana teknillisessä korkeakoulussa. Jo aloittaessa oli selvää, että aiheen pitää olla semmonen, että neljään vuoteen saa kirjan väännettyä - muuten homma hankaloituu. Eli itelle mielenkiintoinen aihe, sitten teknillisellä puolella erittäin mielellään semmoinen, että tohtoroiduttasi väitöskirja auttaa työllistymään (tohtorinhattu ei ole mikään pääsylippu teollisuuteen välttämättä). Itellä kävi silleen, että ensimmäisen jo-vuoden aikana eräs tärkein tutkimukseni rahoittaja vaan ilmoitti, että he eivät nyt keskitykään väitöskirja-aiheeni tekniikan tuotekehitykseen eli ts. väitöskirjani ei tulisi hyödyttämään firmaa, johon tietysti itsellä olisi ollut taka-ajatuksena päästä töihin väittelyn jälkeen. Jätin homman kesken, ja nyt oon suuntaamassa töihin teollisuuteen. En ole katunu yhtään. Ainakin teknillisessä yliopistossa jatko-opiskelijat ovat usein proffien määräämien rukkashommien tekijöitä, ja jatko-opiskelijoiden kautta yliopisto saa rahaa. Itselle kävi vaan silleen paskasti, että mainitsin ekan vuoden aikana, että olen katellut muitakin hommia, ja sit ei enää voitu edes neuvotella muutaman kuukauden jatkosopimuksesta (työsuhteet yleensä vuoden pätkiä), vaan vastauksena oli: meillä pitää viihtyä neljän vuoden verran. Ich bin ein naziprofessor....ja silleen.
Keskeytin jatko-opinnot
1
1060
Vastaukset
- 1212112121221
Teit varmaan ihan oikean ratkaisun. Väitöskirjaa ei kannata yrittää tehdä, jos puuttuu mielenkiinto ja halu tieteelliseen tutkimukseen.
Niinä neljänä vuotena, jotka sinä päkistät vastentahtoisesti väitöskirjaa, suoraan yritysmaailmaan menneet DI:t ovat päässeet mukavasti vauhtiin urallaan. Jos tavoitteesi on pärjätä kilpailussa heidän kanssaan, olet ollut väärällä ladulla.
Ei ole tarkoituksenmukaista, että jatko-opiskelija on professorin rukkashommien tekijä, mutta itsekin post-doc tutkijana ja tutkimusryhmää vetävänä haluaisin tuoda tähän toisenkin näkökulman. Suomessa koulutus on maksutonta (DI tutkinto maksaa yhteiskunnalle 50 ke), ja teknillisissä yliopistoissa jatkotutkinnon tekemisestä maksetaan PALKKAA.
Nyt kuvaamassasi tilanteessa yhteiskunta on panostanut suuria summia rahaa tarjotakseen sinulle mahdollisuuden kouluttautua. Sinä tosin sanot "Ich habe keinen Bock", minulta puuttuu motivaatio tieteelliseen tutkimukseen.
Veronmaksajana minua ilahduttaa suuresti, että olet luovuttanut ajoissa ja säästänyt rahojani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024527Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743831316- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091042Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86940Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11862- 64856
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826