Suositelkaa minulle koirarotua :)

jon-na__

Elikkäs oon 15 vuotias tyttö.
oon harkinnu jo koiraa useita vuosia ja vihdoin koira olisi mahdollisuus hankkia.
En siis kaipaa kommentteja "olet liian nuori ottamaan vastuun koirasta" ym koska mulla on todella paljon kokemusta koirista ja olen omistanut mm kaneja ja hyvin pystyin niistäkin huolehtimaan :)
Edelleenkin siis meillä on kani mutta sen seura ei tunnu riittävän mulle ja hyvää huolta olen pitänyt siitä viiemeiset 6 vuotta yksikseni ilman vanhempien avustusta :)
Äiti oli myös sitä mieltä että olisin valmis pitämään koirasta vastuun,mutta tietenkin äitikin osallistuisi koiran hoitoon.
Elikkäs koiran pitäisi jaksaa pitkiä lenkkejä (5-15km) juosten noin 4 kertaa viikossa.
Asumme kerrostalossa joten siihen pitäisi sopeutua.
Pystyä tulemaan juttuun kanin kanssa/sietämään sitä ilman ylimääräistä haukkumista.
Koiralla ei saisi olla kovin paksu turkki ja sen pitäisi siis olla todella helppohoitoinen.
Ja perheessä asuu pieniä lapsia joten niitäkin sen tulisi sietää.
Olisiko ehdotuksia? :)

16

1712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      muutama

      kultainennoutaja
      bokseri
      labradori
      saksanpaimenkoira
      dalmatialainen
      paljon muita
      eti netistä lisää sieltä
      löytyy tosi paljon jotka
      sopii noihin sun kriteereihin.
      Mutta noista joita ehdotin, niin
      kultainennoutaja olis ehkä paras
      vaihtoehto

    • Vanellus

      Antamiisi kriteereihin sopii todella moni koirarotu. Rodunvalinnassa kannattaa käyttää runsaasti aikaa ja harkintaa, sillä se on oikeasti todella ratkaisevaa, että rotu on juuri sopiva omaan elämäntilanteeseen ja aktiviteetteihin. Suurin osa "ongelmakoirista" johtuu väärästä rotuvalinnasta. Helpointa on sulkea pois kaikki ne rodut joissa on jotain "vikaa"

      Kannattaa ennemminkin miettiä rotua valittaessa seuraavanlaisia seikkoja:

      Mitä viettejä haluat koiralla olevan? Tai onko jotain viettejä, joita ehdottomasti koiralla EI saisi olla? Esim. vartiovietti, vahva laumavietti, noutovietti?

      Haluatko koiran joka tottelee kuin kone ja joka seuraa sinua joka paikkaan metrin etäisyydellä? Vai enemmän itsenäisen, omilla aivoilla ajattelevan ja omissa oloissaankin välillä viihtyvän?

      Millainen luonne? Kova vai pehmeä?

      Mitä käytännössä tulet tekemään koiran kanssa arkisessa elämässäsi? Harrastatteko jotain lajia? Ulkoiletteko vapaana luonnossa? Veneilettekö, käyttekö uimassa? Miten paljon aikaa olet valmis viettämään koirasi kanssa päivittäin?


      Kerrostaloelämää helpottaa kun koira ei ole erityisen reviiritietoinen eikä herkkähaukkuinen. Kanin kanssa asustamaan taas ei voi ottaa mitään vinttikoiraa tai todella riistaviettistä yksilöä. Helppohoitoinen turkki on lähestulkoon kaikilla metsästyskoiraroduilla ja lyhyt tai -karkeakarvaisilla koirilla. Eli vaihtoehtoja jää lukuisia.

    • marja 63

      keskikokoinen tai kääpiö rotu, pehmeä nössäle joka tulee lasten kanssa juttuun.

      Mielestäni seefferit, bokserit ym. ovat palveluskoiria ja vaativat koulutuksen. Bokseri on kova kuolaamaan ja seefferin karvat ovat kamalia.Isosta koirasta lähtee iso määrä karvaa ja sen kanssa on hankala matkustaa jos ei omista farkkua tai tila-autoa. Jos niitä ei lenkitä joka päivä reippaasti ne tuhoavat helposti paikkoja. Niinhän pikkukoiratkin tekevät, mutta tuho ei ole niin laajamittaista.

      Hyvissä koirakirjoissa kuvataan luonne aika tarkkaan, ja se on tärkeä asia kun lasten kanssa ollaan samassa kodissa. Rotu joka ei omaa vahvaa vahtimis ja puolustusviettiä on sopiva. Jos se alkaa ärhennellä lapsille on se annettava pois ja se on sit ikävää. Mielummin nyt lutukka ja jos sitten myöhemmin joku kovempi rotu. ??

      Trimmattavista ei lähde karvaa kovasti tai ei mitään, kiva juttu kun on niitä lapsia.
      Ne pitää sit kyllä trimmauttaa ja se tuo lisäkustannuksia.

    • muttamietis

      Eihän kovin pieni koira jaksa juosta kovin pitkiä lenkkejä niinku sä kirjotit tohon eli siis parhailla 15km?
      Korjatkaa jos olen vääräsä?
      Keskikokonen koira sen kannattas mun mielest olla.

      • mimmu

        mulla on paplari, se kyllä jaksaa. On oikea duracel-pupu. Kyllä siinä kaikki muut väsähtää ennemmin.


      • koira
        mimmu kirjoitti:

        mulla on paplari, se kyllä jaksaa. On oikea duracel-pupu. Kyllä siinä kaikki muut väsähtää ennemmin.

        rodultaan Papillon ja energiaa riittää. Tulee toimeen lasten kanssa mainiosti ja vaatii, että tehdään ja touhutaan paljon sen kanssa, muuten on paperisilppua yms.Terhakka koira, oppii helposti uusia asiota.Jaksaa lenkkeillä pitkiäkin matkoja.


    • .....

      Whippet ois hyvä :) se tarvitsee pakkasilla vaatteet mutta eipähän ole pitkiä karvoja jokapaikassa...

      • Vanellus

        Kaniinijahtiin jalostettu koirako tulee toimeen lemmikkikanin kanssa? Ehkä ei sittenkään.


    • lumililja

      Lähelläsi tai vähän kauvenpana löytöeläintarhaa.Voisit kokeilla aikuista hylättyä jolle antaa kodin.Monet antavat koiran koeajalle.

    • ...

      Shetlanninlammaskoira on erittäin hyvä ensimmäiseksi koiraksi, sillä sheltillä on äärimmäisen uskollinen & tottelevainen ja luonne. Sheltti voi olla haukkuherkkä, onhan sillä paimenkoiran geenit, mutta järjestelmällisellä koulutuksella pennusta lähtien se ei ole ongelma. Sheltti tulee varmasti toimeen kanin kanssa, jos sen totuttaa siihen alusta pitäen. Sheltin saalistusvietti ei ole vahva. Harvat edes paimentavat, sillä rotu on niin pitkälle jalostettu.

      Sheltti jaksaa paimenkoirana juosta ja hyppiä tuntikausia, mutta mielestäni on kohtuutonta juoksuttaa koiraa 15km - olipa rotu mikä tahansa. Koira kuin koira saa lenkeillä eniten irti hajuista ja toisista koirista. Totta kai koiran kuntoa täytyy pitää yllä, mutta liika on liikaa. Varsinkaan pientä koiraa ei tulisi juoksuttaa näin pitkään, sillä sen sydän ei kestä niin kovaa rasitusta montaa vuotta.

      Sheltti sopii kerrostaloon, jos sitä vain jaksaa lenkkeilyttää tarpeeksi ja päästää koirapuistoon tai jonnekin turvalliseen paikkaan juoksemaan vapaana. Sheltti nauttii vapaana juoksemisesta kaikkein eniten!

      Lasten kanssa sheltti tulee myös hyvin toimeen, se suorastaan pitää niistä huolta. Sen verran sheltillä on paimennusvaistoja :) Sheltti ei pure herkästi, mutta pienet lapset saavat minkä tahansa koiran tai muun eläimen menettämään hermonsa taitamattomalla käsittelyllään.

      Sheltin turkki on helppohoitoinen, vaikka se on kohtuu pitkä. Mielestäni karvaa ei irtoa kohtuuttomasti, karvanlähtöaikaan täytyy vain harjata ahkerasti. Pikaharjaus kerran viikossa pitä turkin melko takuttomana, välillä tietenkin täytyy selvitellä perinpohjaisesti, mutta itse koen sheltin turkinhoidon todella helpoksi. Ei trimmausta eikä nyppimistä.

      Sheltti on luonteeltaan ystävällinen ja seurallinen koira. Sille pitäisikin löytää tarpeeksi aikaa. Sheltti on myös oppivainen ja siten helposti koulutettavissa. Se soveltuu niin näyttely kuin agility ja toko -harrastuksiin.

      • mutta suosittelen

        pitkäkarvaista kääpiömäyristä, se on hyvä. Kennelistä, missä ei metsästetä. Omani oli ihana lellukka, kaikkien kaveri ja kiltti. Pitää vain miettiä, mitkä asiat on sallittuja, mitkä ei, etukäteen. Mäyris pitää saavutetuista eduista kinni... Tämä oli kotona rauhallinen ja ulkona aktiivinen. Ehkä 15km.n lenkit tekisin yksin, mutta 5-8km menee hyvin. Vanhalla tietysti pitää matkan lyhentyä. Sitä rotua kaipaan vieläkin. Esim. havanna ei ollut oma rotuni, liikaa kiinni. Rodulla on väliä, mieti tarkkaan.


    • hmmmm

      Miten olis Labradorinnoutaja sillä on esim. helppohoitoinen turkki, tulee toimeen lastenkanssa jaksaa lenkkeillä kokonsa vuoki hyvä lapsiperheeseen ei jää jalkoihin lasten leikeissä, yms... :D

    • kukaihminen

      Ehdotan ehdottomasti Tiibetinspanielia!

      Se on helppohoitoinen, sopii lapsiperheeseen ja kerrostaloon. Se on pienikokoinen, mutta jaksaa pitkiä lenkkejä ja sen kanssa voi harrastaa agilitya, tokoa ja näyttelyitä.
      Eikä hauku paljoo yhtää, mutta tietysti saa kokonaan haukkumattomaksi pienellä koulutuksella.
      Tulee myös todella hyvin toimeen muiden eläinten kanssa!

      Itselläni on Tiibetinspanieli ja 2 kania.
      Tipsuni pesee kanien korvia ja turkkia sekä leikkii niiden kanssa.
      Kanit myös pomppivat aina koiran perässä ja tökkivät jalkoja sekä hyppivät "esteitä" sen selän yli. :D

      IHANA ROTU, KANNATTAA TUTUSTUA!!

    • Flikka 12v

      Mulle äiti lupas antaa australianterrierin pennun,jos pidän siitä hyvää hulta ja oon sen kanssa.Vaikka oon tällänen napero,niin mä suosittelisin kuiteski aika pientä koiraa aluks. Just joku tälläinen terrieri olis ehkä apras vaihtoehto.Tai no,riippuu millaisesta sä itse tykkäät.Ota selvää roduista, ja katso niistä hyvät ja huonot puolet

      • Ilpeko

        Ensinkin älkää ajatelko että pienempi koira helpompi koira.. VÄÄRIN! Pieni koira on koira siinä missä isokin, vaatii yhtä paljon hoitoa (koulutusta enemmänkin). =) Terrierien luonne on paljon spanielia vaativampi. Terrierin tempperamenttisuudesta voi kuulla muultakin kun minulta. (en siis ole yksin väitteeni kanssa) =D Terrierit kuitenkin ihania, kuten kaikki muutkin koirat! Kannatan kuitenkin ensimmäiseksi koiraksi spanielia tai jotain. Mutta onnea!


    • bouvier

      suosittelen bouvier....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe