Tuleeko tuossa irtoperävedossa paljonkin kylkilastauksia sahoilla yms. paikoilla? Onko eroa eri huolitsijoiden välillä minkälaista tavaraa ajetaan? Jos kylkilastauksia on paljon, niin onko liukukapelleja niihin hommiin vai vieläkö käytetään "perinteisiä" laidallisia kärryjä noissakin? Mites on, uskaltaako tuommoisesta ns. perinteisestä läskikapellista irrottaa enempää kun yhden välitolpan kerrallaan vai romahtaako katto niin ettei tolppia saa enää takasin jos irrottaa vaikka kaksi? Kuinka helkutisti tommonen tolppa painaa, saako normaalivoimainen mies sen yksin takaisin paikalleen? Kyselen kun ehkä menossa noihin hommiin ja olisi hyvä vähän tietää asioita etukäteen. Aikasemmin ajanut vain umpikaappia.
Irtoperänveto
30
4283
Vastaukset
- vihreenä menin
Gyprocin tehtaaseen Kirkkonummella lastaamaan levyjä. Kovana rekkakuskina nostin pressun katolle ja rupesin poistamaan välitolppia, kaikki OK kunnes otin viimeinen keskeltä silloin romatti koko kapelli.
Onneeksi oli taitava trukkikuski sillä hän nosti trukilla kapelli ylös jotta sain pari välitolppa kiinnitetty.
Eikun levyt kyytiin ja satamaan, mitä siitä opin no ainakin sen että käytä järki ennenkuin avaat pressun.- Gyprocilla?
Keneköhän kärryä olet Gyprocilla satamaan ollut lastaamassa,kun ei minun tietääkseni Gyprocilta mene mihinkään suuntaan ulkomaille levyjä irtoperillä?
- ,.,.,.,.,.,.,.
Gyprocilla? kirjoitti:
Keneköhän kärryä olet Gyprocilla satamaan ollut lastaamassa,kun ei minun tietääkseni Gyprocilta mene mihinkään suuntaan ulkomaille levyjä irtoperillä?
sinä muista, menihän niitä silloin sotien jälkeen vaikka kuinka paljon, niin paljon kuin kerittiin tehdä.
- sota?
,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:
sinä muista, menihän niitä silloin sotien jälkeen vaikka kuinka paljon, niin paljon kuin kerittiin tehdä.
Minun tietääkseno kyseinen firma on perustettu 1972, joten oletkohan ikinä käynyt edes Kirkkonummella?
- pärjäävän
kun on naisiakin noissa hommissa niitä tolppia paikalleen nostelemassa.
Tosimies menis ja tekis,eikä kyselis joutavia. - korkeintaan kaks
yks jos vaara et on lunta/vettä katolla. Naisena nostelin kevyesti ne välitolpat, eli jos ny et ihan hintelä mies ole, niin kyllä säkin ne nostelet. Jotenkin kysymyksesi vaikuttivat siltä, ettet haluaisi tehdä kunnon töitä, vaan haluat päästä helpolla. Sorry jos erehdyin. Sahoilla ne lastataan aina kyljestä, jos kunnon lankkukuormaa haet.
- Umpikaappi
Onko typyn mielestä irtoperien veto ainoita kunnon töitä ja muissa pääsee helpolla? Tules kokeilemaan vaikka jakelua täysperällä tai elintarvikeajoa, niin tiedät mitä oikea ruumiillinen työ on - umpikaapilla.
- tulkittu
Umpikaappi kirjoitti:
Onko typyn mielestä irtoperien veto ainoita kunnon töitä ja muissa pääsee helpolla? Tules kokeilemaan vaikka jakelua täysperällä tai elintarvikeajoa, niin tiedät mitä oikea ruumiillinen työ on - umpikaapilla.
tuo naisen kirjoitus, kun vastaus on tällainen. Luepa uudelleen se ja vastauksesi.
- xxxxx
tulkittu kirjoitti:
tuo naisen kirjoitus, kun vastaus on tällainen. Luepa uudelleen se ja vastauksesi.
Onko irtoperien veto vaativaa?
- tahallesi väärin?
Umpikaappi kirjoitti:
Onko typyn mielestä irtoperien veto ainoita kunnon töitä ja muissa pääsee helpolla? Tules kokeilemaan vaikka jakelua täysperällä tai elintarvikeajoa, niin tiedät mitä oikea ruumiillinen työ on - umpikaapilla.
sanoin että HÄN haluaisi päästä ilmeisesti helpolla. Minä ajelen täysperävaunullista tukkirekkaa (Sisu 640). Se ei ole ehkä niin vaativaa, kuin jakelut ja elintarvikeajot? Ruumiillista työtähän siinä ei myöskään ole laisinkaan. (nauraa)
- ihmettelin minäkin
tulkittu kirjoitti:
tuo naisen kirjoitus, kun vastaus on tällainen. Luepa uudelleen se ja vastauksesi.
mutta tarkensin asiani hänelle. Toivottavasti riittävän hyvin? Ja nyt raskaan (ai niinku, kevyitähän nää mun hommat hänen mielestään olikin?) työn jälkeen... huveihin. :))
- aloittajalle se
xxxxx kirjoitti:
Onko irtoperien veto vaativaa?
saattaa ollakin, ei kai hän muuten kyselisi tälläisiä? : " Tuleeko tuossa irtoperävedossa paljonkin kylkilastauksia sahoilla yms. paikoilla? Onko eroa eri huolitsijoiden välillä minkälaista tavaraa ajetaan? Jos kylkilastauksia on paljon, niin onko liukukapelleja niihin hommiin vai vieläkö käytetään "perinteisiä" laidallisia kärryjä noissakin? Mites on, uskaltaako tuommoisesta ns. perinteisestä läskikapellista irrottaa enempää kun yhden välitolpan kerrallaan vai romahtaako katto niin ettei tolppia saa enää takasin jos irrottaa vaikka kaksi? Kuinka helkutisti tommonen tolppa painaa, saako normaalivoimainen mies sen yksin takaisin paikalleen?"
Koko aloitus minun (naisen) mielestä viittaa siihen että "hän" haluaa päästä helpolla töissään, ei muuten moisia kyselisi! - kansalaisuus
tahallesi väärin? kirjoitti:
sanoin että HÄN haluaisi päästä ilmeisesti helpolla. Minä ajelen täysperävaunullista tukkirekkaa (Sisu 640). Se ei ole ehkä niin vaativaa, kuin jakelut ja elintarvikeajot? Ruumiillista työtähän siinä ei myöskään ole laisinkaan. (nauraa)
Tämä Gyprocin tyyppi taas todennäköisesti oli venäläinen, sillä ajan sinne aina silloin tällöin tavaraa, eikä siellä suomalaista rekkaa näy, kaikki venäläisiä.
- mistä sinä puhut?
kansalaisuus kirjoitti:
Tämä Gyprocin tyyppi taas todennäköisesti oli venäläinen, sillä ajan sinne aina silloin tällöin tavaraa, eikä siellä suomalaista rekkaa näy, kaikki venäläisiä.
ei liity aloitukseen, eikä omaan viestiini mitenkään, johon vastasit juuri. Ja tiedoksesi, niin minä olen ihan täysin suomalainen nainen sitten.
- mahdollisella vapaallasi?
mistä sinä puhut? kirjoitti:
ei liity aloitukseen, eikä omaan viestiini mitenkään, johon vastasit juuri. Ja tiedoksesi, niin minä olen ihan täysin suomalainen nainen sitten.
Luehan edelliset viestit läpi niin ymmärrät (ehkä) mihin viestiin vastasin. Ja onpa noita Tallinnalaisiakin "irtoperiä" tullut vedeltyä, Piritassa 120€ per kerta, hoito sentään hyvää. Mutta ulos ajelen mieluummin toiseen suuntaan tai jään kotimaahan, saa kuitenkin ilmaiseksi. Sori, olen tuiterissa...
- venäläisiä?
kansalaisuus kirjoitti:
Tämä Gyprocin tyyppi taas todennäköisesti oli venäläinen, sillä ajan sinne aina silloin tällöin tavaraa, eikä siellä suomalaista rekkaa näy, kaikki venäläisiä.
Jos seuraavan kerran katsoisit vähän tarkemmin niin voisit huomata että siellä voi esim. olla 15 venäläistä,7-8 kotimaan täysperää,5 kotimaan puolikasta, 5 virolaista ja joku latvialainen. Ja onpa siellä päiviä ettei käy yhtäkään venäläistä.
- Pääpuu.
tahallesi väärin? kirjoitti:
sanoin että HÄN haluaisi päästä ilmeisesti helpolla. Minä ajelen täysperävaunullista tukkirekkaa (Sisu 640). Se ei ole ehkä niin vaativaa, kuin jakelut ja elintarvikeajot? Ruumiillista työtähän siinä ei myöskään ole laisinkaan. (nauraa)
Juu, puukuormat tehdään nosturilla eikä käsin eikä ne ketjutkaan paljoa paina (nauraa).
- kait mä
Pääpuu. kirjoitti:
Juu, puukuormat tehdään nosturilla eikä käsin eikä ne ketjutkaan paljoa paina (nauraa).
sen nyt tiedän. (nauraa)
- olevan
mahdollisella vapaallasi? kirjoitti:
Luehan edelliset viestit läpi niin ymmärrät (ehkä) mihin viestiin vastasin. Ja onpa noita Tallinnalaisiakin "irtoperiä" tullut vedeltyä, Piritassa 120€ per kerta, hoito sentään hyvää. Mutta ulos ajelen mieluummin toiseen suuntaan tai jään kotimaahan, saa kuitenkin ilmaiseksi. Sori, olen tuiterissa...
vastasit minun viestini alle, silloin vastasit minun viestiini.
- niin,
kait mä kirjoitti:
sen nyt tiedän. (nauraa)
Logliftillähän ne ketjutkin nostaa kevyesti sinme alle. (nauraa kähertää)
- Niin niin
niin, kirjoitti:
Logliftillähän ne ketjutkin nostaa kevyesti sinme alle. (nauraa kähertää)
Ja kunnon puukuski ajaa vaikka pystysuoraa seinää ylös ja hakee kuorman mahdottomista paikoista, mihin ei kukaan umpikaappimies pystyis. naurua
- ..........
niin, kirjoitti:
Logliftillähän ne ketjutkin nostaa kevyesti sinme alle. (nauraa kähertää)
itse teet? *nauraa jo ihan täpöllä*
- kehiin, hei
.......... kirjoitti:
itse teet? *nauraa jo ihan täpöllä*
Kyl mää ainakin meen jos pyörissä pito riittää...he heee... ei kandee ottaa töitään noin vakavasti.
- aloittaja
aloittajalle se kirjoitti:
saattaa ollakin, ei kai hän muuten kyselisi tälläisiä? : " Tuleeko tuossa irtoperävedossa paljonkin kylkilastauksia sahoilla yms. paikoilla? Onko eroa eri huolitsijoiden välillä minkälaista tavaraa ajetaan? Jos kylkilastauksia on paljon, niin onko liukukapelleja niihin hommiin vai vieläkö käytetään "perinteisiä" laidallisia kärryjä noissakin? Mites on, uskaltaako tuommoisesta ns. perinteisestä läskikapellista irrottaa enempää kun yhden välitolpan kerrallaan vai romahtaako katto niin ettei tolppia saa enää takasin jos irrottaa vaikka kaksi? Kuinka helkutisti tommonen tolppa painaa, saako normaalivoimainen mies sen yksin takaisin paikalleen?"
Koko aloitus minun (naisen) mielestä viittaa siihen että "hän" haluaa päästä helpolla töissään, ei muuten moisia kyselisi!että olisi jotain ennakkotietoa hommasta. Heh, ainakun täällä jotain kyselee vähänkään tarkemmin jostakin hommasta, niin ollaan haukkumaksi työnvieroksujaksi. Kai sitä nyt perkele sentään kysyä saa. Ihme porukkaa. Aion tosiaan kokeilla noita irtoperähommia välillä vaihtelun vuoksi. Työ tekijäänsä opettaa, niinhän sitä sanotaan. Mutta tosiaan, taitaa olla aika turhaa täältä palstalta mitään vinkkejä kysellä. Eihän tuo aikasemmin ajamani elintarvikejakelu kauppoihin toki ollut raskasta, mitänyt välillä (usein) joutui lastaamaan täyden putkellisen tonnin painoisia lavoja pumpuilla, puhumattakaan 500kgn rullakkojen repimisestä joka helkutin alepaan, laitureista ei tietoakaan. Kadulta vaan kanttikivien ja kynnysten yli voimalla, välillä ylämäkeä ym. mukavaa kun autoja pysäköity purkupaikan eteen. Ja talvella vielä lumessa. Ei ollut montaa naista noissa hommissa. Jotenkin epäilisin että tuo irtoperänveto ei ole fyysisesti lähelläkään tota elintarvikejakelua.
- vastaukseni
aloittaja kirjoitti:
että olisi jotain ennakkotietoa hommasta. Heh, ainakun täällä jotain kyselee vähänkään tarkemmin jostakin hommasta, niin ollaan haukkumaksi työnvieroksujaksi. Kai sitä nyt perkele sentään kysyä saa. Ihme porukkaa. Aion tosiaan kokeilla noita irtoperähommia välillä vaihtelun vuoksi. Työ tekijäänsä opettaa, niinhän sitä sanotaan. Mutta tosiaan, taitaa olla aika turhaa täältä palstalta mitään vinkkejä kysellä. Eihän tuo aikasemmin ajamani elintarvikejakelu kauppoihin toki ollut raskasta, mitänyt välillä (usein) joutui lastaamaan täyden putkellisen tonnin painoisia lavoja pumpuilla, puhumattakaan 500kgn rullakkojen repimisestä joka helkutin alepaan, laitureista ei tietoakaan. Kadulta vaan kanttikivien ja kynnysten yli voimalla, välillä ylämäkeä ym. mukavaa kun autoja pysäköity purkupaikan eteen. Ja talvella vielä lumessa. Ei ollut montaa naista noissa hommissa. Jotenkin epäilisin että tuo irtoperänveto ei ole fyysisesti lähelläkään tota elintarvikejakelua.
tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000043&posting=22000000032442137
Ei voi olla paljoakaan ennakkotietoa hommasta, kun et kertonut mitä lähtisit irtoperillä ajelemaan. :)
Ja tuo kyselysi todellakin vaikutti niitä tolpan irrottamisia lukuunottamatta siltä, että kauhistelisit sitä jos vaikka joutuisit useinkin niitä sivuja availemaan. (ja tästä jo etukäteen anteeksi pyysinkin jos käsitin väärin).
Itse lastasin eräällä alihankkijalla yli 2100kg lavoja pumppukärryllä, kyl se tietysti vähän voimaa vaatii, varsinkin kun ne kärryt on välillä epäkuntoisia, eikä ne viiti hankkia niitä akulla toimivia sähköpumppukärryjä. Mut mitäs ne ylämäet siellä vaikutti? Joka työssähän sä joudut ylämäkejä ajelemaan, ei kai se nyt mitään uutta ole?
Ja talvisin on yleensä lunta, senkään ei siis pitäs mitään outoa olla. :)) Nykyisin ajelen melkein pelkästään lumisia teitä (talvella tietty), eikä niitä olla aina ees aurattu, mäkisiä ja mutkaisiakin ovat. Vauhtia pitää ottaa että ylös pääsee, jos pääsee sittenkään. No joo, onhan tää mun homma eriasia kuin irtoperäajot...
Sulla varmaan meni monet renkaat, kun kanttikivien ja kynnysten yli jouduit ajelemaan?? Missä niitä oli? Eikö kauppojen lastauslaitureille tai niiden lastauspaikoille olla tehty luiskat yleensä? (en ole ollut elintarvikejaossa vielä).
Kysyä saa aina ja porukka vastaa yleensä siihen mitä ja miten kysytään. Onnea työnhakuun, sinne kevyempään irtoperäajoon. ;) - huomasin/luin
aloittaja kirjoitti:
että olisi jotain ennakkotietoa hommasta. Heh, ainakun täällä jotain kyselee vähänkään tarkemmin jostakin hommasta, niin ollaan haukkumaksi työnvieroksujaksi. Kai sitä nyt perkele sentään kysyä saa. Ihme porukkaa. Aion tosiaan kokeilla noita irtoperähommia välillä vaihtelun vuoksi. Työ tekijäänsä opettaa, niinhän sitä sanotaan. Mutta tosiaan, taitaa olla aika turhaa täältä palstalta mitään vinkkejä kysellä. Eihän tuo aikasemmin ajamani elintarvikejakelu kauppoihin toki ollut raskasta, mitänyt välillä (usein) joutui lastaamaan täyden putkellisen tonnin painoisia lavoja pumpuilla, puhumattakaan 500kgn rullakkojen repimisestä joka helkutin alepaan, laitureista ei tietoakaan. Kadulta vaan kanttikivien ja kynnysten yli voimalla, välillä ylämäkeä ym. mukavaa kun autoja pysäköity purkupaikan eteen. Ja talvella vielä lumessa. Ei ollut montaa naista noissa hommissa. Jotenkin epäilisin että tuo irtoperänveto ei ole fyysisesti lähelläkään tota elintarvikejakelua.
uudestaan, kun jäin ihmettelemään niitä mäkiä ja kanttikiviä. Siis vedit niitä lavoja ylämäkeen ja kanttikivien yli. Sori, mulla oli ajatuskatkolla. Ja nyt meen nukkumaan pariks tunniks...
- aloittaja
vastaukseni kirjoitti:
tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000043&posting=22000000032442137
Ei voi olla paljoakaan ennakkotietoa hommasta, kun et kertonut mitä lähtisit irtoperillä ajelemaan. :)
Ja tuo kyselysi todellakin vaikutti niitä tolpan irrottamisia lukuunottamatta siltä, että kauhistelisit sitä jos vaikka joutuisit useinkin niitä sivuja availemaan. (ja tästä jo etukäteen anteeksi pyysinkin jos käsitin väärin).
Itse lastasin eräällä alihankkijalla yli 2100kg lavoja pumppukärryllä, kyl se tietysti vähän voimaa vaatii, varsinkin kun ne kärryt on välillä epäkuntoisia, eikä ne viiti hankkia niitä akulla toimivia sähköpumppukärryjä. Mut mitäs ne ylämäet siellä vaikutti? Joka työssähän sä joudut ylämäkejä ajelemaan, ei kai se nyt mitään uutta ole?
Ja talvisin on yleensä lunta, senkään ei siis pitäs mitään outoa olla. :)) Nykyisin ajelen melkein pelkästään lumisia teitä (talvella tietty), eikä niitä olla aina ees aurattu, mäkisiä ja mutkaisiakin ovat. Vauhtia pitää ottaa että ylös pääsee, jos pääsee sittenkään. No joo, onhan tää mun homma eriasia kuin irtoperäajot...
Sulla varmaan meni monet renkaat, kun kanttikivien ja kynnysten yli jouduit ajelemaan?? Missä niitä oli? Eikö kauppojen lastauslaitureille tai niiden lastauspaikoille olla tehty luiskat yleensä? (en ole ollut elintarvikejaossa vielä).
Kysyä saa aina ja porukka vastaa yleensä siihen mitä ja miten kysytään. Onnea työnhakuun, sinne kevyempään irtoperäajoon. ;)että ajetaanko noilla irtoperillä tavaraa ihan laidasta laitaan riippumatta huolitsijasta vai onko kuljetettavan tavaran laadullla jotain eroa eri huolitsijoiden välillä? En muuten todellakaan pelkää työntekoa. Ihan mielenkiinnosta kyselen. Voinhan toki soittaa ko. toimintaa harjoittaviin firmoihin ja kysyä, niinkuin tähän varmaan joku vastaa.
- Rekkahenkilö
Mielenkiintoisen polveilevaa keskustelua...
Näkisin, että kylkilastauksiin saa varautua, mutta joskus tuurillaan on paljonkin perästä lastauksia. Paljon näkee vielä "vanhemman mallisia" rättikärryjä liikenteessä, tosin alkaa olla liukureitakin aika paljon.
En näkis kyljen aukaisua suurena ongelmana, vaikka onhan niitä tarinoita, kun tolpat on vääntyneitä ja mekanismeja tuhat erilaista, pressut on pakkasella peltiä jne. Jos vastaan tulee kattolastaus, niin jonkun putkikaton kanssa telmiminen voi sitten vaatia enemmän aikaa ja tupakkaa ainakin äkkinäiseltä.
Kuorman sitominen on ehkä joskus se aikaa vievin homma. Joskus tuontikuorma voi olla sitomatta ja se on oma ongelmansa, etenkin jos sitä ei jälkikäteen saa sidottua kuormaa purkamatta. Ottaakko riski ja vetää moista kärryä kun se on tännekin asti sitomatta tullut...vai eikö vetää? Hieman saman tyyppinen ongelma etenkin talvella voi olla se, jos kärry on jossakin Huitsissa lastattu vaikka aivan liian peräpainoiseksi.
Oma lukunsa on tietysti löytää talo, joka maksaa asiallista palkkaa. Km-palkkaus lienee irtoperiä vetäessä se yleisin. Juttuja huimista ansioista tietysti kuulee, mutta kannattaa jakaa palkka tehdyillä tunneilla ja katsoa, mitä jää tuntipalkaksi. Ja haluaako asua viikot autossa, sillä sitähän se monesti on.
Tosin tunnen muutamia päivätyöläisiä, jotka vetävät irtoperiä ja menevät illalla kotiinsa nukkumaan.- aloittaja
Tämähän selvensi jo kummasti asioita. Kyllä täältä vielä näköjään jokunen asiallinen keskustelija löytyy.
- zetorimauri
Eiks km-palkkaus oo ollut kiellettyy jo pitkään?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799