Mun pitäis omamassaltaan yli 1400 kiloiseen ,abs-jarruilla varustettuun VAG perheen ajokkiin alkaa katteleen ens talveks taas uusia talvirenkaita ni kysyisin ihan niinku tosissaan ja oikeesti että onko järkevää harkita kitkarenkaita hyvänä , kokoperheen vaihtoehtona ?
Rengaskokona olen säilyttänyt 195/65R15 koon
Nokialtahan tulee jo nyt kehuttu uutuus R-malli myyntiin syksyllä jossa on panostettu nim.om. niiden kitkarenkaiden ääriolosuhteisiin
Nastat tullaan tod.näk. kieltämään osalle talvea , jossain autolehdessä oli että nastojen käyttöaikaa tullaan rajoittamaan
Mutta kertokaa nyt ihan rehelisiä kokemuksia , myös niitä missä oli ongelmaa , mikä oli tilanne , vauhti , olosuhde jne
kiitoksia etukäteen jo
Nyt oikeasti kitkoilla ajelevat
44
2235
Vastaukset
- 10. talvi
Mulla on kolmannet kitkat alla. Kaksi ensimmäistä olivat Hakkapeliitta Q:t, nyt on RSi:t. Olen ajanut lähes päivittäin, aina tarpeen vaatiessa. Ympäri Suomea. Kertaakaan ei ole tarvinnut edes miettiä auton jättämistä kotiin tai että ajaminen olisi turvallisempaa nastojen kanssa.
Kitkat antavat hyvän tuntuman alla olevasta kelistä. Mitään "tasaamatta". Kitkoilla tulee ajettua kelin mukaan. Hölmö kaahaaminen pääkallokelillä on jäänyt.
Tuolla nastojen kieltämisellä osaksi talvea ei olisi mitään vaikutusta. Nytkin jengi laittaa PK-seudulla nastat alle lokakuussa riippumatta kelistä, vaikka niillä saisi ajaa vasta marraskuussa tai kelin vaatiessa. Shiftaamista rajaa joulukuulle ei olisi mitään vaikutusta. Jengi laittaisi testivoittajanastat yhä lokakuussa.
Poliisi viis veisaa nastojen käytöstä kesäisin. Viime vuonna yksi neliveto Audi (ABS, ESP, yms) ajoin Espoossa heinäkuussa 30 asteen lämmössä. Ropina on todella kova. Poliisit olivat parkkipaikalla rupattelemassa. Osa heitä käänsi päänsä, mutta kukaan ei reagoinut. Yhtään viikkoa kesäisin ei mene, etten törmäisi nastoilla varustettun autoon. Tälläinen pyhä lehmä nastat ovat Suomessa.
Ainoa tehokas keino on laittaa niille kova rangaistusmaksi etelän kaupungeissa. Kuten Norjassa. Ja sitä tulisi myös valvoa.
http://www.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/piggdekk/
Noin 150 €/talvi. - Mr Nasta
Mikäli ajattelet perheesi henkeä ja terveyttä, et edes harkitse kitkarenkaita. Pieni ja äänekäs kitkaspedeilijöiden joukkio syytää tälläkin palstalla soopaa tuutin täydeltä. Mukamas kitkarenkailla pärjää yhtä hyvin Suomen olosuhteissa kuin nastarenkailla. Mikä vitsi!
Ei löydy yhtäkään testiä tai tutkimusta, jossa kitkojen ominaisuudet yltäisivät edes lähelle nastarenkaita. Oli keli mikä hyvänsä.
Nastoja ei tulla Suomessa kieltämään, vaikka "jossain autolehdessä" mitä väitettäisiin. Ne jutut ovat tuulesta temmattuja kuten kitkapelleporukan höpinätkin.- Nurkkapatriootti!
Kaveri on aika nurkkapatriootti. Lienee tullut hankittua väärän tyyppiset renkaan, joita on puollustettava.
Hänelle automatka esimerkiksi Alpeille hiihtolomaa viettämään ja samalla tutustuminen kehittyneimpiin autoilukulttuureihin voisi avartaa ymmärtämään millä renkailla pärjätään talvikeleissä eri maissa. Tällaisella matkalla aivan huomaamattaan tulisi vierailtua puolessa tusinaa eri maita ilman ainuttakaan nastan rapinaa. Tiet ovat puhtaita ja autot kiiltäviä - nastojen irroitama töhnä puuttuu kokonaan. Niin mutta sinähän ei sinne pääse nastarenkaiden kanssa.
- Leppoisaa menoa
Rengasmallilla ei ole väliä, kunhan vaan oma nuppi on kunnossa. Ajo- ja tilannenopeudet ovat silloin hallinnassa. Jos vahinko sattuu, on se muiden syytä.
- The Rat
Itselläni on Golf Variant ja contin kitkat. Hyvin pelaavat. Nokian renkaista pysyn kaukana, mutta se johtuu lähinnä kokemuksista niiden nastavälineistä... :)
Ongelmia? Onhan niitäkin. Pakasta vedettyinä kitkat ovat liukkaan oloiset, tai sitten siihen ei vaan ollut vielä tottunut. Minulla siis ensimmäiset kitkat alla, kaksi talvea olleet. Renkaiden kuluessa jarrutuspito paranee, mutta kiihdytyspito heikkenee. Tämä voi aiheuttaa ongelmia lähdettäessä liikkeelle jäisestä risteyksestä (mutta näyttääpä tuo aiheuttavan ongelmia nastakuskeillekin, eli rauhallisesti sen kaasun kanssa).
Hieman vetelän oloisia nuo kesärenkaisiin verrattuna ovat. Tosin minulla on kesärenkaat numeroa leveämmät, mikä myöskin voi vaikuttaa... Talvirenkaat taitavat olla samankokoiset kuin sinullakin.
Sanottakoon, että takaisin nastoihin ei ole kaipuuta. :) - Mr. Laardi
Kuten tuolla jo aiemmin mainittiin niin tuskin on olemassa olosuhteita (talvi) joissa kitkarengas pääsisi nastarenkaan tasolle pidon suhteen.
Nykyiset kitkarenkaat ovat kuitenkin erittäin hyviä ja niillä pärjää mutta vaikeat olosuhteet vaativat kokeneen kuljettajan.
Nastarenkaat ovat turvallisempi valinta joskaan ei mikään ekoteko teitä kuluttavan vaikutuksensa vuoksi.
Tämä ei enää liity suoraan asiaan mutta kävin eilen vaihdattamassa uudet talvirenkaat eukon autoon ja kyselin rengashemmolta kitkojen menekkiä.
Yllättävää kyllä mutta kitkojen osuus on laskemassa johtuen näistä oudoista ja leudoista talvista. WTF? Täysin järjenvastaista sillä luulisi lumettomien alkutalvien suosivan kitkarenkaiden myyntiä.
Selitys tähän outoon ilmiöön löytyy siitä että kun kelit ovat erittäin epävakaat on kitkarengas huonoimmillaan. Eli sataa lunta, pakastaa ja sitten lauhtuu nopeasti ja taas pakastaa jne jne.
Poutaiset pakkaspäivät jolloin kitkarengas on parhaimmillaan, ovat tätä nykyä aika harvinaista herkkua.- Joo.
Niistä neljät ja nykyiset on olleet Bizzakit,välissä ajoin yhden talven auton mukana tulleilla Gislavedin nastoilla,eihän niissä pysyneet nastat edes kiinni ja muutenkin tuntuivat ihan onnettomilta,ei ole tullut nastoja ikävä,11 talvi kitkoilla.
- Kitkat huonoimmillaan
Olet aivan oikeassa. Kitkarengas huonoimmillaan juuri tällaisena talvena, jolloin olosuhteet vaihtelevat suuresti. Itselläni oli alkutalvesta alla kitkat ja totesin niillä ajamisen turhan rasittavaksi, kun aamuisin tiet olivat osittain jäässä ja taas toisinaan sulat. Koko ajan oli ajettava sen mukaan kuin tie olisi ollut jäässä. Vaihdoin alkuvuodesta alle nastat ja jostain kumman syystä ajelu on ollut paljon rennompaa. Kyllä kitkoillakin pärjää samoin kuin kesärenkaillakin, mutta kitkojen ominaisuudet vain ovat huomattavasti arvaamattomampia. Nämä todelliset fanaatikot ovat sitten asia erikseen, niiden puheet eivät ole muuta kuin kitkaa ja muuta ei ole. Fanihan puhuu vain sen puolesta mitä fanittaa, mutta puolueeton puhe on aina siis aina luotettavampaa. Näiden kitkafanien kommentit voi surutta ohittaa, sillä niiden mielestä kitka on aina se paras ja sehän ei ole totuus. Kitkafanin mielestä sekin on vain hyvä, kun kitkojen kiihdytyspito on heikompi kuin nastojen ja jarrutuspito heikompi. Siis kitkafanin mielestä pito ei ole se renkaan tärkein ominaisuus. Mutta omaansahan on puolustettava kynsin hampain suu vaahdossa.
- kokenut autoilija
Kolmas talvi kitkoilla meneillään ja hyvin olen pärjäillyt. Ajokkina keskikokoinen perheauto, ajoalueena itä-kaakkois-Suomi. Ajoa tulee n. 30 tonnia vuodessa, josta liki 20 t km talvella.
Kitkat on parhaimmillaan kuin kesärenkaat eli äänettömät ja hyvin pitävät, mutta huonoimmillaan myös kuin kesärenkaat talvella... eli jos keli on peilijäinen tai runsasloskainen, kitkoilla pitää olla tosi varovainen. Muuten no hätä, en ota nastoja enää ropisemaan.
En suosittelisi kitkoja kuitenkaan kokemattomalle kuskille alkuun ainakaan. Jos ajokokemusta on jo muutama vuosi, kannattaa kitkat ottaa, ainakin kokeiltavaksi.- The Rat
Loskakelillä kai kitka ja nasta ovat yhtä huonoja kumpainenkin. Sitä en tiedä, olisiko kesärengaskin... Onhan noissa sentään enemmän urasyvyyttä (mutta tietisti jos sitä loskaa on reilusti enemmän...)
- Kalle
Ostamassani autossa oli kitkat ja ajattelin, että ajellaan nyt niillä sitten kokeeksi. Sitä ennen oli aina nastarenkaita. No, kymmenes talvi on menossa, eikä ole mitään polttavaa tarvetta palata nastoihin. Ainut keli, jolloin niillä pitää ajaa ennakoidummin kuin nastoilla, on kaljama jää, eli nollan tienoilla oleva vetinen jääpinta. Kaikilla muilla säillä ne on vähintään yhtä pitävät kuin nastarenkaat. Näin väittäisin sillä perusteella, että pojalla on samanlainen auto, jossa alla Hakkis neloset ja mulla Nokian kitkat. Eli vertailevaa kokemusta on molemmista vaihtoehdoista.
- Noksu
Nokain RSi-kitkoissa on todella hyvä pito jäällä, siis melko lähellä nastarenkaita. Pito ei myöskään häviä yläättäen, rengas "varoittaa" ennenkuin vaikkapa sivuttaispito katoaa. Parempi liukkaan tuntuma kuin nastoissa.
Voin suositella, meillä emäntäkin tykkäsi noista, 2 eri autossa ollut ja olisi edelleenkin, mutta uusimmassa tuli nastat mukana. Vaihtuvat ensi talveksi taas kitkoihin. - ...©
...kannattaa kokeilla itse.
Kun aikoinaan 90-luvun puolivälin tietämissä aloin ajamaan käytetyillä kitkoilla, ajattelin että voihan tuonne takaluukkuun hankkia ketjut tai hiekkasäkin siltä varalta että mökkitiellä tai vastaavalla kinttupolulla tulisi lopputalvesta ongelmia. En koskaan tullut noita ketjuja tai hiekkasäkkiä hankkineeksi, ei ole ilmennyt tarvetta.
Tuosta kokoperheen vaihtoehdosta; omat kokemukset siitä kun muutama vuosi sitten tyttöystävän kanssa tehdyn asuntokonsolidointiprojektin yhteydessä konsolidoitiin myös autot:
Tyttöystäväni ajosuorite oli ollut tyyliin 8000km vuositasolla tapahtuvaa "urheilullista" ajoa, jossa minä havaitsin aloittelijoille tyypillisiä virheitä (turhia kiihdytyksiä, viimehetken jarrutuksia, äkkinäisiä liikkeitä, ajolinjojen oikomisia, puutteellista havainnointia jne). Yhteiseen autoon tuli nastat mutta kyllästyin niihin talvessa ja seuraavalle talvelle piti saada kitkat. Olin oikeasti hieman huolissani, että millainen kulttuurishokki tuo mahtaa olla tyttöystävälleni, pysyykö hän tiellä kun autokin on tehokkaampi kuin hänen entinen GTi kauppakassi. Kovasti varoittelin, että renkaiden ominaisuudet eivät ehkä vastaa niitä mihin hän on tottunut, mutta eipä hän minua kuunnellut. :) Väitti heti alkuun, ettei oikeastaan huomannut eroa muussa kuin melussa, eikä kyllä koskaan mitään ole renkaista valittanut eikä autoonkaan ole tullut epämääräisiä lommoja tai naarmuja.
Eli jos ajo on sellaista keskivertosuomalaista, niin ilman muuta kitkoja kokeilemaan. Tuossa rengaskoossa ei ole mikään hirmuiden hukkainvestointi ellei sitten miellyttäisikään.
Jos suurin osa ajosuoritteesta olisi kinttupolkuja vailla talviylläpitoa ja joilla herkästi loppuu maavara henkilöautosta kesäkelilläkin, silloin harkitsisin niitä nastoja tai ketjuja, mutta kun suurin osa ajosta tapahtuu kestopäällystetyillä teillä on tilanne aivan toinen oli talviylläpidon taso mikä tahansa.
Jos niitä ongelmia on tullakseen, tulevat ne vetisellä peilijäällä, silloin kitkat ovat heikoimmillaan.
Nuorempana ei järki niin paljon päätä pakottanut, joten alkuaikoina tuli enemmän mörhöiltyä, toki tottumattomuudellakin oli oma merkityksensä.
Kerran, olikohan ollut -95 olin umpikujan päässä kääntöpaikan kaltevalla vetisellä peilijääpinnalla lähellä täräyttää romuttamon pihaan purkuautojen sekaan (no sinne se silloinen kulkine oikeasti olisi kuulunutkin), mutta enemmänkin tuurilla kuin taidolla sain ajokin hallintaani. Vauhti oli luiston alkaessa sellainen, että pitävällä pinnalla olisi ehkä juostenkin päässyt lujempaa.
Kerran, olisikohan ollut -94 täräytin kiireessä "vanhoilla vihreillä" suolatulta pääväylältä suolaamattomalle risteävälle väylälle kääntyessäni päin liikennemerkkiä. Vauhtia oli risteykseen ajaessani hieman yli sallitun 50, mutta tuskin yli poliisin yleisen puuttumisrajan. Joustopuskuri otti tällin niin hyvin vastaan että vaurioilta vältyttiin vaikka itsetunto saikin kolhun.
Joskus 90-luvun loppupuolella (97?) täräytin "pikataipaleella nuotteja väärin lukiessani" ojaan (vanne meni soikeaksi ja vilkku-umpio säpäleiksi). Perässä tullut nastakuski jarrutti heti autoni nähdessään ja selvitti kurvin hiuksenhienosti tuurilla ja taidolla. Varmasti olisi ollut ojassa hänkin jos olisi tullut kurviin samalla tilannenopeudella kuin minä.
Olen myös ollut 90-luvun puolivälissä tilanteessa jossa kovilla pakkasilla nastakuskit luistelivat joukolla perä edellä alas mäkeä, mutta itse pääsin kitkoineni ongelmitta mäen huipulle laskettelijoita väistellen.
Maantienopeuksilla (70-80) noin kymmensenttisessä lumisohjossa ja lumipyryssä olen ollut tilanteessa jossa nyppylän takaa paljastui tilanne jossa vastaantuleva auto kääntyi vasemmalle (yli ajolinjani) hinaten nyppylän jälkeisellä suoralla ojaan ajanutta henkilöautoa, mutta tarttui lumeen koska sivutietä ei oltu aurattu koko talvena. Vastaan tuli myös ambulanssi jonka havaitsin vasta lähtiessäni väistöön, joten kiirus tuli takaisin omalle kaistalle. Toki sain vauhtia hieman alas ennen kohtaustilannetta, mutta matkaa tai aikaa ei ollut paljoakaan. Molemmat väistöliikkeet pumppauksineen (auto ilman ABSeja) tulivat suoraan selkäytimestä ja Nokian Q:t toimivat tuossa tilanteessa aivan ihanteellisesti. Hämmästelin hetken omalle kaistalle pysähdyttyäni (ja täristyäni hetken) ettei edes peilit osuneet toisiinsa koska virhemarginaali oli erittäin pieni. Ambulanssi (joka ei ollut hälytysajossa) väisti ojanpuolelle minkä pystyi ja päätyi tien toisella puolella olleelle pysäkille keula tulosuuntaan. Jälkiviisaana joku voisi sanoa, että nastarenkailla olisin voinut pysäyttää väistämisen sijaan tai että nastarenkailla olisin saanut nopeutta enemmän alas ennen väistöliikettä. Kyseisissä olosuhteissa en usko, että jarrutusteho nastoilla olisi ollut yhtään sen parempi, ja jos se olisi ollut parempi olisi ambulanssi ehtinyt lähemmäs kohtaa jossa saatoin palata omalle kaistalle ja ambulanssin väistämisestä olisi ehkä tullut mahdottomuus. Siksi hallittavuus ja sivuttaispito ovat mielestäni tärkeämpiä ominaisuuksia kuin absoluuttisesti paras jarrutuspito. Syitä tuohon tilanteeseen oli monia (en malttanut ajaa aura/suola-auton perässä, en malttanut hidastaa ennen nyppylää, hinausoperaatioon osallistuneet eivät varoittaneet muuta liikennettä eivätkä lapioineet/ajaneet sivutieliittymää auki ennen hinausoperaatiota eikä hinaaja keskeyttänyt kääntymisaikomustaan vastaantulevan auton ilmestyessä nyppylän päälle), mutta huonoilla renkailla en olisi siitä selvinnyt vaan olisin täräyttänyt päin hinattavan kylkeä, ajanut vasempaan ojaan, ambulanssin keulaan, tai oikeaan ojaan.
Muutama tiukka tilanne, joista ei voi kuskia syyttää, on sattunut hirvien ja peurojen kanssa, pimeällä maantiellä 80 lasissa talvella ja 100 lasissa kesällä, mutta mallikkaasti on kitkat toimineet silloinkin.
Yleisestihän kitkoja pidetään arvaamattomina pidon rajoilla ja surkeina jäällä, mutta se on vanhentunutta tietoa ja kotoisin 90-luvun alkupuolelta. Nykyään hyvä kitkarengas käyttäytyy erittäin johdonmukaisesti pidon rajoilla ja kuivalla karkealla jäällä se päihittää jopa nastarenkaat, mutta se kostea sileä jää on edelleen kitkarenkaan "Akilleen kantapää" jota kannattaa varoa (ei ole ongelma jos sen tiedostaa). - Ruuhkia aiheuttava vero
Osta ihmeessä kitkat, jos haluat olla tien tukkona ja naurunalaisena. Tänäänkin kitkakuski jurruutteli kuuttakymppiä kasikympin alueella ja aiheutti aivan turhia ohituksia, ainoastaan sen takia, että ajeli kitkoilla. Risteyksistä kitkakuskit yrittävät kiihdytellä autojaan muun liikenteen sekaan ja taas aiheuttavat turhia jarrutteluja, kun se kitkarengas ei vain kiihdy. Onko missään tutkittu, kuinka paljon onnettomuuksia kitkoilla ajavat ovat aiheuttamassa muille tiellä liikkujille. Lähtevät risteyksestä oikealle ja jono tulee vasemmalta ja kitkoilla se auto ei vain kiihdy ja jonon ensimmäinen joutuu tämän pellen takia hiljentämään ja sen arvaa mitä siinä jonossa tapahtuu. Samoin ne turhat ohitukset ja turhat jarrutukset kilometrikaupalla ennakkoon. Aiheuttavat turhia ruuhkia. Ruuhkamaksu pitäisi laittaa kitkoille, sillä nehän niitä aiheuttaakin. Samoin pölyvero kitkoille, sillä ovat tutkitusti ylivoimaisesti pahimpia katupölyn nostattajia. Kitkoilla ajelu on stressaavaa ja turhauttavaa, sillä talvirengaskin on olemassa. Asfaltilla kitkarengas on kuin löysä paska, mutta jos siitä tykkää niin omahan on valinta.
- taas???
Älä viitsi jauhaa p*skaa. Suurimmalla osalla hidastelijoista kuulostaa olevan nastat alla, sen näin kitkakuskina kyllä huomaa. Vaikka omat kitkani eivät mitkään testivoittajat ole, en ole niillä koskaan joutunut ajamaan muuta liikennettä hitaammin.
Kitkoilla ajaminen päinvastoin on mukavaa ja rentouttavaa. Pito on hyvä ja ääni hiljainen. Kitkarenkaat ovat tietenkin "tahmeat" joten ne varmasti nostavat tiestä pölyä. Pitää vaan muistaa, että sen pölyn on siitä tienpinnasta jauhaneet irti nastarenkaat. Käy vaikka talvella Saksassa. Huomaat, että sellaista mustaa kuramoskaa ei siellä roisku, toisin kuin täällä.
Asfaltilla kitkarengas on löysä - siis helteellä. Talvella meno ainakin omillani on miellyttävää. - Hidasteltiin ja hidasteltiin
taas??? kirjoitti:
Älä viitsi jauhaa p*skaa. Suurimmalla osalla hidastelijoista kuulostaa olevan nastat alla, sen näin kitkakuskina kyllä huomaa. Vaikka omat kitkani eivät mitkään testivoittajat ole, en ole niillä koskaan joutunut ajamaan muuta liikennettä hitaammin.
Kitkoilla ajaminen päinvastoin on mukavaa ja rentouttavaa. Pito on hyvä ja ääni hiljainen. Kitkarenkaat ovat tietenkin "tahmeat" joten ne varmasti nostavat tiestä pölyä. Pitää vaan muistaa, että sen pölyn on siitä tienpinnasta jauhaneet irti nastarenkaat. Käy vaikka talvella Saksassa. Huomaat, että sellaista mustaa kuramoskaa ei siellä roisku, toisin kuin täällä.
Asfaltilla kitkarengas on löysä - siis helteellä. Talvella meno ainakin omillani on miellyttävää.Tänäänkin ainoa hidastelija ajeli kitkoilla ja sen kyllä huomasi. Kitkarenkaaseen ei pitoa saa edes mielikuvituksessa. Se kitkan nostattama pöly on juuri sitä hiekoitushiekkaa, mitä kitkat juuri tarvitsevat, että edes jotenkuten niillä liikkeelle pääsisi. Siis kaksinkertaista tuhoa aiheuttaavat. Ensin sitä turhaa hiekkaa tielle ja sitten vielä nostattavat sitä pölynä ilmaan. Kitkarengas jauhaa hiekkapaperi-ilmiön tavoin asfalttia ja vielä nostattaa sitä pölyä ilmaan. Oletko todella noin yksinkertainen. Asfaltilla kitkarengas on löysä-siis helteellä. En vain kertaakaan huomannut talven aikana yhtään hellettä ja silti kitkat olivat kuin löysä paska. Ilmeisesti ajelet olohuoneessasikin niillä kitkoilla, kun tiedät niiden helle ominaisuudet. Minä en viitsi edes kokeilla kitkoja todellisella helteellä, kuhn niiden löysyys jo talvellakin haittaa ajamista.
- Kite kat
Hidasteltiin ja hidasteltiin kirjoitti:
Tänäänkin ainoa hidastelija ajeli kitkoilla ja sen kyllä huomasi. Kitkarenkaaseen ei pitoa saa edes mielikuvituksessa. Se kitkan nostattama pöly on juuri sitä hiekoitushiekkaa, mitä kitkat juuri tarvitsevat, että edes jotenkuten niillä liikkeelle pääsisi. Siis kaksinkertaista tuhoa aiheuttaavat. Ensin sitä turhaa hiekkaa tielle ja sitten vielä nostattavat sitä pölynä ilmaan. Kitkarengas jauhaa hiekkapaperi-ilmiön tavoin asfalttia ja vielä nostattaa sitä pölyä ilmaan. Oletko todella noin yksinkertainen. Asfaltilla kitkarengas on löysä-siis helteellä. En vain kertaakaan huomannut talven aikana yhtään hellettä ja silti kitkat olivat kuin löysä paska. Ilmeisesti ajelet olohuoneessasikin niillä kitkoilla, kun tiedät niiden helle ominaisuudet. Minä en viitsi edes kokeilla kitkoja todellisella helteellä, kuhn niiden löysyys jo talvellakin haittaa ajamista.
99% ajasta nastapellet kuppaavat edessä, koettavat lähteä liikkeelle nastojaan ruopimatta ja köröttelevät mutkiin samasta syystä. Matalrofiilin kitkoilla painellaan kuin kesäkeleillä, kun asfaltti on kuivaa tai vain märkää. Näin on 99% pk-seudun talvipäivistä. Jäisellä/lumisateella sitten ajellaan rauhallisemmin, mutta se onkin vain 1% kaikista talvipäivistä. Loskassakin mun kitkat pieksee kaikki nastarenkaat, suvereenisti. Renkaat ovat siis Hankook W300, 225/40-18.
Testi:
http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/reifentest/hxcms_article_500585_14469.hbs
- takavetoautolla
Kitkat ovat täälläkin yhden talven olleet takavetoauton alla. Alkuun hieman pelkäsin pidon olevan heikko, mutta toisinhan se on. Paremmin nämä pitävät kuin aiemmat, toki jo kuluneet nastarenkaat. Ajo on mukavaa ja hiljaista. Tien liukkauden havaitsee mainiosti, joten yllätyksiä ei ole tullut.
Ajotyylini on ripeä, käytännössä vauhtia on aina yli rajoitusten. Kerran on tänä talvena ollut niin liukasta, että valoista liikkeellepääsy on ollut hidasta. Silloin satoi vettä vanhan jään päälle ja nastoista olisi varmaan ollut hyötyä. Jarrutuksissa ongelmia ei ollut. Ainakin omat kitkani ovatkin siksi turvallisen tuntuiset, jarrutuspito on parempi kuin kiihdytyspito jolloin yllätyksiä ei tule.- Pito pito pito
Jarrutuspito on parempi kuin kiihdytyspito. Mitä hyvää tässä on. Ei mitään, sillä nastassa molemmat arvot ovat huomattavasti parempia. Kitkakuski kiihdyttää kuitenkin samaan nopeuteen autonsa kuin nastoilla ajavakin(vain paljon hitaammin) ja siitä samasta nopeudesta kitkojen jarrutusmatka on paljon pidempi. Silloin asia olisi aivan toisin, jos kitkojen kiihdytyspito olisi huonompi kuin nastoilla, mutta vastaavasti kitkojen jarrutusmatka olisi lyhyempi kuin nastoilla. Kyllä se on aina ja aina parempi se lyhyempi jarrutusmatka ja tässä kitkat eivät pärjää nastoille. Vai mietitkö aina miten kauan kitkoilla kiihdyttäminen on kestänyt ennen kuin alat jarruttamaan. Kiihdytät esim. moottoritielle ja ajelet sitä vaikka sata kilometriä ja sitten kun poistut moottoritieltä, alat jarruttamaan, niin mitä tekemistä sillä kiihdytyspidolla on siinä vaiheessa. Kyllä siinä vaiheessa tärkein ominaisuus on jarrutuspito, eikä niiden suhde.
- pois
Pito pito pito kirjoitti:
Jarrutuspito on parempi kuin kiihdytyspito. Mitä hyvää tässä on. Ei mitään, sillä nastassa molemmat arvot ovat huomattavasti parempia. Kitkakuski kiihdyttää kuitenkin samaan nopeuteen autonsa kuin nastoilla ajavakin(vain paljon hitaammin) ja siitä samasta nopeudesta kitkojen jarrutusmatka on paljon pidempi. Silloin asia olisi aivan toisin, jos kitkojen kiihdytyspito olisi huonompi kuin nastoilla, mutta vastaavasti kitkojen jarrutusmatka olisi lyhyempi kuin nastoilla. Kyllä se on aina ja aina parempi se lyhyempi jarrutusmatka ja tässä kitkat eivät pärjää nastoille. Vai mietitkö aina miten kauan kitkoilla kiihdyttäminen on kestänyt ennen kuin alat jarruttamaan. Kiihdytät esim. moottoritielle ja ajelet sitä vaikka sata kilometriä ja sitten kun poistut moottoritieltä, alat jarruttamaan, niin mitä tekemistä sillä kiihdytyspidolla on siinä vaiheessa. Kyllä siinä vaiheessa tärkein ominaisuus on jarrutuspito, eikä niiden suhde.
Lue tämän viestin alottajan kysymys. (jos osaat)
- En siis osaa lukea
pois kirjoitti:
Lue tämän viestin alottajan kysymys. (jos osaat)
Ajan kitkoilla ja siksi en osaa lukea ja olen muutenkin yksinkertainen ja tyhmä.
- muuten hyvät
"Mutta kertokaa nyt ihan rehelisiä kokemuksia , myös niitä missä oli ongelmaa , mikä oli tilanne , vauhti , olosuhde jne"
Minulla oli testivoittaja-kitkat. Huojumista lukuunottamatta en pitänyt niitä mitenkään huonoina renkaina.
Mutta sitten tapahtui se, mitä ei olisi nastarenkailla koskaan tapahtunut. Kitkat eivät pitäneet.
Tapahtumapaikkana oli tavallinen jääpolanteinen hiekkatie. Suoralla tiellä mentiin vielä ihan hyvin, mutta sitten vastaan tuli petollinen väärinpäin kallistettu mutka. Vaikka vauhtia ei ollut kuin korkeintaa 30-40 km:ia tunnissa, niin penkkaan tussahdettiin.
Sen jälkeen vaihdoin takaisin nastarenkaisiin. Tiellä on pysytty ja vauhdit ovat kasvaneet. Vapaa-aika on sen johdosta lisääntynyt.- mutta...
Mitä luulet muutaman tuhat kilometriä paljaalla asvaltilla ajettujen nastarenkaiden käyttäytyvän vastaavassa tilanteessa?
- Mr. Nasta
mutta... kirjoitti:
Mitä luulet muutaman tuhat kilometriä paljaalla asvaltilla ajettujen nastarenkaiden käyttäytyvän vastaavassa tilanteessa?
Silloinkin tussahtaa.
Ei ne kitkat tai nastat talvikelistä kesää tee, AINA kun tuolla tavalla tussahtaa, on kuskissa vika ja tilannenopeus liian suuri.
Siksi käytänkin nastoja, en osaa ajaa enkä ennakoida kovin hyvin.
Onneksi isäni osti kolmipyörääni juuri uudet nastarenkaat. - Kiitos humoristille
Enpä ole aikoihin nauranut näin hyvin :D
Aina on hyvä syyttää renkaita, kun oma heikko ajotaito tekee tepposet. Mutta eipä hätiä mitiä, pito lisääntyy taas kesällä ja kompensoi huonoa ajotaitoa.
Hyvä, että vapaa-aika on lisääntynyt. Se kannattaa käyttää ajotaidon kehittämiseen.
ihan joka päivä sen niidekans pelaavan voin sanoo että ota huomioon niissä kun teet valintas millasta ajoa tulee eniten sillä kitka on enemmän ison tien rengas ja pitemmällä matkalla hyvä. muussa ajossa nastakin on ok
tuossa on hyviä merkkejä continental,cislaved,barum, nokiaa en suosittele äänekäs muuten ok
tuolta löytyy lisää http://www.huittistenkayttorengas.com/- kuluminen kertokaa
Tarkoitus olisi ostaa marraskuussa uudet kitkat ja ajella niillä pari vuotta kesät ja talvet ja sitten vaihtaa uudet. Kilometrejä tulisi noin 35-40 tkm. Riittääkö kitkoissa vielä pintaa seuraavalle talvelle kun on yhden kesän ajanut välissä? Pääsisi helpolla kun ei tarvi ollenkaan itse vaihtaa renkaita ja autokin olisi mukavan hiljainen. Joskus vuoden ajelin kitkoilla mutta kun olivat käytetyt niin en osannut kulumista arvioita.
- kesällä
Ei kitkarenkaat ole suunniteltu ympärivuotiseen ajoon, ne sulaa helteellä, pinta irtoo.
- ...©
Jos nuo 40tkm tulee parissa vuodessa niin riittää lähes varmasti ellei kyse ole jostain matalaprofiilikumista jolla ajetaan p*ll*rallia, mutta jos 40tkm tulee vuodessa voi pari vuotta tehdä tiukkaa muttei mahdottomuus sekään. Kyllä tuossa parissa vuodessa kuitenkin kannattaisi vaikka muun huollon yhteydessä vaihtaa renkaiden paikkoja jotta ne kuluvat sarjana tasaisemmin, ihan turvallisuusmielessä vaikka pintaa muutenkin riittäisi.
Ajoympäristöstä, ajotyylistä, rengaskoosta ja -paineesta sekä rengasmallista se hyvin pitkälti on kiinni. Kärsiihän se talvipito jonkin verran kesäkäytössä, mutta ei ne alle sula kotimaisilla moottoritienopeuksilla, eivätkä ne yllä kesärenkaiden tasolle kesäkaudella mutta käyttökelpoisia ovat kuitenkin.
Kotimaiset ainakin ovat kestäneet hyvin. Nokian kitka on omassa käytössäni päihittänyt Contin kesärenkaan kulutuskestävyydessä (mutta ei pidossa eikä ajomukavuudessa kesäkaudella). - kesärenkaat
Olen toistakymmentä vuotta ajanut kitkarenkailla ympäri vuoden. kitkarenkaat ei ajo-ominaisuuksiltaan yllä ihan kesärenkaiden tasolle, mutta toimivat kohtalaisesti. Ei kitkarenkaat mitenkään sula, tai kulu erityisen nopeasti kesähelteelläkään.
80000 km kestää ainakin Nokian kitkarenkaat ympärivuotista ajoa, kunhan vaihtaa pari-kolme kertaa vuodessa renkaita akselilta toiselle. - Aivan mahdottomia
Täysin mahdoton yhtälö. Kitkarenkaan kumiseoksen täytyy olla sitten tosi kovaa jos väitätte sen kestävän kesäajoakin tuon verran. Jos kitkarenkaan kumiseos todella on noin kovaa, niin se ei sitten sovellu talveen ollenkaan. Ja taas toisaalla väitätte kitkan ns. pidon perustuvan juuri tuohon pehmeään seokseen. Pehmeä seos ei taas kestä kulutusta. Ei se kitkakaan nyt niin ihmerengas ole, vaikka kuinka haluaisittekin, että sen ominaisuudet muuttuu kelin mukaan. Kitkarengas perustuu juuri pehmeään seokseen, joka ei todellakaan kestä asfaltilla ajoa ja on kesällä löysä ja vetelä rengas.
- kysymys.
kesärenkaat kirjoitti:
Olen toistakymmentä vuotta ajanut kitkarenkailla ympäri vuoden. kitkarenkaat ei ajo-ominaisuuksiltaan yllä ihan kesärenkaiden tasolle, mutta toimivat kohtalaisesti. Ei kitkarenkaat mitenkään sula, tai kulu erityisen nopeasti kesähelteelläkään.
80000 km kestää ainakin Nokian kitkarenkaat ympärivuotista ajoa, kunhan vaihtaa pari-kolme kertaa vuodessa renkaita akselilta toiselle.Monta kertaa meinasit vastata samaan viestiin eri nimimerkeillä?
- faktaa,
Aivan mahdottomia kirjoitti:
Täysin mahdoton yhtälö. Kitkarenkaan kumiseoksen täytyy olla sitten tosi kovaa jos väitätte sen kestävän kesäajoakin tuon verran. Jos kitkarenkaan kumiseos todella on noin kovaa, niin se ei sitten sovellu talveen ollenkaan. Ja taas toisaalla väitätte kitkan ns. pidon perustuvan juuri tuohon pehmeään seokseen. Pehmeä seos ei taas kestä kulutusta. Ei se kitkakaan nyt niin ihmerengas ole, vaikka kuinka haluaisittekin, että sen ominaisuudet muuttuu kelin mukaan. Kitkarengas perustuu juuri pehmeään seokseen, joka ei todellakaan kestä asfaltilla ajoa ja on kesällä löysä ja vetelä rengas.
eikä mitään mahdotonta. Kun kitkarenkaat on kolmen talven aikana tehtävänsä talvirenkaina hoitaneet, niin niistä saa todella mainiot renkaat vielä pariksi kesäksi.
Kitkarenkaan toiminta ei perustu yksinomaan kumiseoksen pehmeyteen vaan suurimmaksi osaksi rengaspinnan lamelleihin. Nykyiset nastarenkaatkin valmistetaan lähes yhtä pehmeistä seoksista.
Kitkalamellit kuluvat vähitellen ja kumiseoskin kovenee iän myötä. Talvikäytöstä jääneet lamelleiltaan jo kuluneet renkaat voi viimeisen talvikauden jälkeen jättää alle vaihtamatta. Kevään karkeiden afalttikilometrien jälkeen ne ovat tosi hienot kesärenkaat kesäkaudelle ja vielä seuraavaksikin kesäksi. Et takuulla huomaa eroa uusiinkaan kesärenkaisiin normaaleilla Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Suosittelen kaikille ihan vakavasti. - väittämäsi
Aivan mahdottomia kirjoitti:
Täysin mahdoton yhtälö. Kitkarenkaan kumiseoksen täytyy olla sitten tosi kovaa jos väitätte sen kestävän kesäajoakin tuon verran. Jos kitkarenkaan kumiseos todella on noin kovaa, niin se ei sitten sovellu talveen ollenkaan. Ja taas toisaalla väitätte kitkan ns. pidon perustuvan juuri tuohon pehmeään seokseen. Pehmeä seos ei taas kestä kulutusta. Ei se kitkakaan nyt niin ihmerengas ole, vaikka kuinka haluaisittekin, että sen ominaisuudet muuttuu kelin mukaan. Kitkarengas perustuu juuri pehmeään seokseen, joka ei todellakaan kestä asfaltilla ajoa ja on kesällä löysä ja vetelä rengas.
kirjoituksesi on selvästi mutu-tu-tuntumaa jja pelkkää teoriaa.
Omat kirjoitukseni perustuu käytännössä havaittuun. - ...©
kysymys. kirjoitti:
Monta kertaa meinasit vastata samaan viestiin eri nimimerkeillä?
Kysymyksesi sanavalinnasta päätellen osoitit sen väärälle henkilölle.
- ...©
Aivan mahdottomia kirjoitti:
Täysin mahdoton yhtälö. Kitkarenkaan kumiseoksen täytyy olla sitten tosi kovaa jos väitätte sen kestävän kesäajoakin tuon verran. Jos kitkarenkaan kumiseos todella on noin kovaa, niin se ei sitten sovellu talveen ollenkaan. Ja taas toisaalla väitätte kitkan ns. pidon perustuvan juuri tuohon pehmeään seokseen. Pehmeä seos ei taas kestä kulutusta. Ei se kitkakaan nyt niin ihmerengas ole, vaikka kuinka haluaisittekin, että sen ominaisuudet muuttuu kelin mukaan. Kitkarengas perustuu juuri pehmeään seokseen, joka ei todellakaan kestä asfaltilla ajoa ja on kesällä löysä ja vetelä rengas.
Pehmeän renkaan repimislujuus voi hyvinkin olla kovempaa heikompi, mutta sillä ei ole niin merkitystä kun siviililiikenteessä ei renkailla tarvitse revitellä ja äärirajoille pitävällä alustalla joudutaan erittäin harvoin. Kilpa-autoissahan tilanne on toinen.
Sitkeyttä se kulutuskestävyys vaatii eikä kovuutta. Kova murenee eikä jousta, pehmeä joustaa ja kestää. Kokeile vaikka hiekkapuhaltaa jotain kovaa muovia, se muovi kuluu äkkiä, mutta pehmeä kumi kestää hiekkapuhallusta paljon paremmin.
Lähes 100tkm pääsee RSi:llä renkaan edelleen täyttäen talvirengasvaatimukset, se on käytännössä todettu, eikä se ole löysä eikä vetelä jos rengaskoko on valittu autoon sopivaksi ja ilmanpaineet ovat kohdallaan.
Saa ne kitkatkin varmasti yhdessä kesäillassa kulutettua kudoksille jos oikein yrittää, mutta siitä toiminnasta on järki kaukana ja lopputulos rengasvalinnasta riippumatta sama. - myös kokenut
faktaa, kirjoitti:
eikä mitään mahdotonta. Kun kitkarenkaat on kolmen talven aikana tehtävänsä talvirenkaina hoitaneet, niin niistä saa todella mainiot renkaat vielä pariksi kesäksi.
Kitkarenkaan toiminta ei perustu yksinomaan kumiseoksen pehmeyteen vaan suurimmaksi osaksi rengaspinnan lamelleihin. Nykyiset nastarenkaatkin valmistetaan lähes yhtä pehmeistä seoksista.
Kitkalamellit kuluvat vähitellen ja kumiseoskin kovenee iän myötä. Talvikäytöstä jääneet lamelleiltaan jo kuluneet renkaat voi viimeisen talvikauden jälkeen jättää alle vaihtamatta. Kevään karkeiden afalttikilometrien jälkeen ne ovat tosi hienot kesärenkaat kesäkaudelle ja vielä seuraavaksikin kesäksi. Et takuulla huomaa eroa uusiinkaan kesärenkaisiin normaaleilla Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Suosittelen kaikille ihan vakavasti.Nykyisen auton mukana tuli Nokian Q -kitkat. Ostin auton keväällä, ja jätin ne kesäksi alle.
Hiljaiset ne olivat, mutta ei niissä ollut pitoa lainkaan sateella. Liikennevaloista letkan hännillä kiihdyttäessä löivät suttua. Samoin vesiliirtoon ne nousivat todella iloisesti. Tekniikan Maailma ja Tuulilasi ovat omissa testeissään löytäneet samoja puutteita kitkoista kesäkäytössä, joten ihmettelen jos ne jollain toimivat kesällä.
Keski-Euroopan kitka voisi toimia paremmin kesäkäytössä, mutta ei aito kitka. - parissa vuodessa
eli vuodessa ajelen noin 20 tkm. Kerran minulla oli Michelinin x-ice kitkat syksystä syksyyn eikä ne mihinkään sulaneet mutta kun olivat käytetyt niin en ole varma olisiko vielä vuoden kestäneet. Ajo ominaisuudet olivat minulle ok koska 80% ajoa tapahtuu kehä 3 tienoolla eikä pitkiä matka ajoja juuri ole.
- pehmeät
renkaat kesällä ajamiseen. En itse voisi kuvitella että ajaisin kesälläkin kitkoilla, koska ovat niin pehmeää kumilaatua, etteivät ole edes mukavat kesällä. Lisäksi sadekelillä kesärenkailla on paremmat ominaisuudet kuin talvirenkailla (kumpa tämän oppisi isänikin joka aina tekee entisistä nastarenkaista "hyvät kesärenkaat" nyppimällä nastat pois).
- näinpänäin
Tuonpa nyt oman näkemykseni tähän keskusteluun. Se perustuu pariin nastoilla ajettuun talveen ja kolmeen kitkoilla ajettuun talveen. Kilometrejä tulee vuodessa n.40 000, josta arviolta puolet talvella. Ajelen pääasiassa Oulunläänissä, sekä suolattuja tieosuuksia ja huonommin hoidettuja pikkuteitä.
Ainoat kelit, missä olen huomannut nastojen olevan paremmat, on märkä peilijäinen tie. Ja näitä ei ole tänä talvenakaan ollut vielä. Silloin tuntuu että jarrutuksissa nastoilla saa paremman pidon, mutta kyllä se pito on nastoillakin pito heikentynyt aika paljon lumisesta tiestä.
Teiden suolaaminen ärsyttää minuakin suunnattomasti, on se nyt kumma jos ei ihmiset osaa ajaa jos on lunta tai jääpolannetta tiellä! Turhaa auton syövyttämistä, mutta onneksi kitkoilla ajaessa säästyy sentään turhalta melulta.
Talvella ajelen kelistä riippuen rajoitusten mukaan sellaista 80-85km/h. Harvoin tarvitsee laskea nopeutta tuon alle, silloin on jo aika huono keli; jäätävää tihkua tai vesisadetta... En ole mikään arkajalka, vaikka naiskuljettaja olenkin, sillä luotan autooni ja renkaisiini. Ajan hyvillä kitkoilla, ja niillä pärjään tiellä kuin tiellä.
Näen punaista jo valmiiksi, kun talvilomat alkavat ja ne "etelän varikset" tulevat tänne pohjoisen teille roikkumaan puskureissa, ohittelemaan päättömästi välittämättä kelistä mitään, ja kaahaamaan käsittämättömiä nopeuksia. Selvästi ei joko tajuta että tiet ei ole välttämättä samassa kunnossa täällä kuin pk-seudulla, tai sitten luotetaan liikaa niihin nastoihin. Nämä talvilomalaiset erottaa liikenteestä yhtä selvästi kuin yön päivästä, ja vaaratilanteita näkee valitettavan usein.
Kuljettajien pitäisi muuttaa niitä omia asenteitaan ja ajotapojaan kelin mukaan, en ole yhtään vaaratilannetta vielä aiheuttanut enkä ojaan ajanut, enkä tunne olevani tien tukkona talviliikenteessä. Päinvastoin, ne ketkä kesällä pöristelevät ylinopeutta ohitse, ovat itse normaalilla talvikelillä kusi sukassa tien tukkona.- parempia!!!
Ajomäärät on niin paljon vähäisemmät, että uria ja kuoppia ei tule muutamassa viikossa, kuten Uudellamaalla. Voipa päästä jopa suhteellisen uratonta vuosikerta asfalltia ajamaan, kun menee pohjoisen sileille selkosille. Ei mahdollista "etelän kynnöspelloilla".
- näinpänäin
parempia!!! kirjoitti:
Ajomäärät on niin paljon vähäisemmät, että uria ja kuoppia ei tule muutamassa viikossa, kuten Uudellamaalla. Voipa päästä jopa suhteellisen uratonta vuosikerta asfalltia ajamaan, kun menee pohjoisen sileille selkosille. Ei mahdollista "etelän kynnöspelloilla".
Et ole tainnut sitten täällä pohjoisessa juuri ajella. Täällä kyllä pääsee monesti tiet huonoon kuntoon kun ei aurata ensimmäisen lumisateen jälkeen. Pohjoinen on suhteellinen käsite, tarkoitan siis Oulunlääniä. Eilen juuri ajelin 200km reissun pienehköjä teitä ja kyllä oli melkoista tärinää välillä kun tie oli epätasainen ja urainenkin.
Siis jos ajoit takaa sitä että kitkoilla pärjää täällä koska tiet ovat niin "hyvässä kunnossa".
- Benkaali
Molemmilla on tullut ajeltua, kilometrejä tulee aika rutkasti vuodessa ja talviaikaankin ajan joka päivä kymmeniä kilometrejä. Täällä vähän pohjoisempana, missä kelit vaihtelee aika paljon.
Minulla on viime syksynä hankitut Nokian Hakkapeliitta RSi:t alla ja rengaskoko sama kuin sinulla. Autona alla Volvo v50, eli painoa on jotakuinkin 1400kg. Syksyllä kun vaihdoin renkaat alle, tuntui vähän huteralta ajo, rengas oli vielä sen verran pehmeä ja ilmat plussan puolella. Muutaman satasen jälkeen ja kun ilmat viileni, ajo tuntui paremmalta koska renkaat oli jäykemmät ja "sisäänajetut".
Tähän mennessä ei ole tullut tilannetta vastaan, jossa olisin meinannut suistua tieltä tai jarrutusmatka mennä pitkäksi. Hirviäkin on jarrutettu ja tietysti kanssa-autoilijoiden takia. Huonoilla nastoilla joilla ajoin pari talvea (isäni auto) tuntui samalta kuin eräänä aamuna pari vuotta sitten, kun oli satanut räntää ja tiet sitten jäätyneet ja piti lähteä kesäkumeilla käymään apteekissa parin kilsan päässä ;)
Kitkarenkailla ajaessa ei ainakaan tuudittaudu siihen väärään turvallisuuden tunteeseen jonka nastojen ropina auton alla voi tuoda. Autohan ei mene tiellä kuin kiskoilla, vaan renkaiden lisäksi vaikuttaa se mitä tapahtuu ratin ja penkin välissä. Kuljettajan täytyy mukauttaa ajotapansa kelin mukaan, ajoipa millä renkailla tahansa.
Kitkarenkailla minä ainakin olen pärjännyt ihan mainiosti. Voin suositella ainakin noita Hakkapeliittoja, sekä Micheliniä, valitettavasti en nyt muista enää mallia (olivat edelliset kitkat).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065467Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453653Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503235Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512544Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611600- 881335
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321253- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1471180