Paljonko rahaa häälahjaksi?

kaukainen sukulainen

Paljonko olisi sopiva summa häälahjarahaksi (hääpari toivoo vain rahaa, tilinro kutsussa) sukulaiselta, joka on viimeksi morsion 10 v sitten. 50 e/pariskunta sopiva? Laitetaan toisten sukulaisten kanssa useamman pariskunnan kimpassa, osa tulee häihin, osa ei.

23

9549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva O

      Oma äitini opetti minulle riemastuttavan tavan laskea sopiva häälahjan hinta.

      Häälahjan arvo = odotettavissa olevan tarjoilun hinta ravintolassa nautittuna.

      Jos siis odotettavissa on pöytiintarjoilu hienossa juhlapaikassa kolmella ruokalajilla viineineen, on lahjan arvo suurempi kuin jos odotettavissa on kahvitarjoilu luonnon helmassa.

      Jos ei ole menossa häihin, niin pienempikin lahja riittää, tai vaikka vain kortti.

      • Ei ole näin

        Taas kun hääsesonki lähestyy,tarjotaan näitä "äitien" tapoja,jotka ei perustu mihinkään.Häävieras ei maksa tarjoilua,eihän hän edes useinkaan tiedä mitä tarjotaan,eli lahja on lahja ja 50euroa pariskunnalta on ihan hyvä,tosin jokainenhan sen itse päättää.Ja kun on kutsun saanut,lahja on hankittava vaikka ei häihin menisikään,se kuuluu etikettiin.Mutta häävieraan ei kuulu edes ajatella maksavansa lahjallaan tarjoiluja,ihmettelen aina mistä tämä kummallinen "sääntö" on alkunsa saanut.


      • noetiket
        Ei ole näin kirjoitti:

        Taas kun hääsesonki lähestyy,tarjotaan näitä "äitien" tapoja,jotka ei perustu mihinkään.Häävieras ei maksa tarjoilua,eihän hän edes useinkaan tiedä mitä tarjotaan,eli lahja on lahja ja 50euroa pariskunnalta on ihan hyvä,tosin jokainenhan sen itse päättää.Ja kun on kutsun saanut,lahja on hankittava vaikka ei häihin menisikään,se kuuluu etikettiin.Mutta häävieraan ei kuulu edes ajatella maksavansa lahjallaan tarjoiluja,ihmettelen aina mistä tämä kummallinen "sääntö" on alkunsa saanut.

        Ja mistähän tämä sinun etikettisi kumpuaa???? Ei minun tietääkseni ole mikään etiketti sääntö lähettää lahjaa jos ei juhliin mene. Onnittelukortti on hyvänmaun mukainen, muttei sekään välttämätön. Mutta kohteliasta on vastata kutsuun, myöntävästi tai kieltävästi, jos vastausta pyydetään.

        Ja lahjan arvoa ei tarvitse laskea millään kaavalla. Suhteutat lahjan vain omalle lompakolle sopivaksi. Ja muistakaa vielä, että toive on vain toive. Tavara-lahjankin voi hyvin viedä häpeilemättä. Me ainakin teimme lahjalistan, koska moni kysyi, että mitä toivotte. Kutsussa ilmaistiin, että se on tarkoitettu vain vinkkiä kaipaaville.


      • ei ole näin
        noetiket kirjoitti:

        Ja mistähän tämä sinun etikettisi kumpuaa???? Ei minun tietääkseni ole mikään etiketti sääntö lähettää lahjaa jos ei juhliin mene. Onnittelukortti on hyvänmaun mukainen, muttei sekään välttämätön. Mutta kohteliasta on vastata kutsuun, myöntävästi tai kieltävästi, jos vastausta pyydetään.

        Ja lahjan arvoa ei tarvitse laskea millään kaavalla. Suhteutat lahjan vain omalle lompakolle sopivaksi. Ja muistakaa vielä, että toive on vain toive. Tavara-lahjankin voi hyvin viedä häpeilemättä. Me ainakin teimme lahjalistan, koska moni kysyi, että mitä toivotte. Kutsussa ilmaistiin, että se on tarkoitettu vain vinkkiä kaipaaville.

        Toki vastauspyyntöön vastataan.En tiedä onko etiketti oikea sana mutta on kohteliasta ja hyvän tavan mukaista hankkia lahja,vaikkei juhlaan osallistuisikaan,olkoon se sitten vaikka mainitsemasi onnittelukortti.


      • kaukainen sukulainen
        noetiket kirjoitti:

        Ja mistähän tämä sinun etikettisi kumpuaa???? Ei minun tietääkseni ole mikään etiketti sääntö lähettää lahjaa jos ei juhliin mene. Onnittelukortti on hyvänmaun mukainen, muttei sekään välttämätön. Mutta kohteliasta on vastata kutsuun, myöntävästi tai kieltävästi, jos vastausta pyydetään.

        Ja lahjan arvoa ei tarvitse laskea millään kaavalla. Suhteutat lahjan vain omalle lompakolle sopivaksi. Ja muistakaa vielä, että toive on vain toive. Tavara-lahjankin voi hyvin viedä häpeilemättä. Me ainakin teimme lahjalistan, koska moni kysyi, että mitä toivotte. Kutsussa ilmaistiin, että se on tarkoitettu vain vinkkiä kaipaaville.

        Tuo lahjan sopeuttaminen omalle lompakolle se tässä päänvaivaa aiheuttaakin. Varaa olisi laittaa vaikka 500 euroa, mutta EI HUVITA. Siis laitamme 2 henkilöltä 50 euroa ja toivomme, ettemme näytä kitsailta.


      • noetiket
        kaukainen sukulainen kirjoitti:

        Tuo lahjan sopeuttaminen omalle lompakolle se tässä päänvaivaa aiheuttaakin. Varaa olisi laittaa vaikka 500 euroa, mutta EI HUVITA. Siis laitamme 2 henkilöltä 50 euroa ja toivomme, ettemme näytä kitsailta.

        Yleensä ihmiset kyselevät silloin kun on pienet tulot eli taisin mielessäni laittaa sinut sinne lokeroon. Tietenkään ei tarvitse mieletöntä lahjaa antaa vaikka varaa olisi. 50 euroa on mielestäni paljon kaukaisilta (sekä myös hyvin läheisiltä) sukulaisilta. Eli ainakin se on riittävä.


      • Rouva O
        Ei ole näin kirjoitti:

        Taas kun hääsesonki lähestyy,tarjotaan näitä "äitien" tapoja,jotka ei perustu mihinkään.Häävieras ei maksa tarjoilua,eihän hän edes useinkaan tiedä mitä tarjotaan,eli lahja on lahja ja 50euroa pariskunnalta on ihan hyvä,tosin jokainenhan sen itse päättää.Ja kun on kutsun saanut,lahja on hankittava vaikka ei häihin menisikään,se kuuluu etikettiin.Mutta häävieraan ei kuulu edes ajatella maksavansa lahjallaan tarjoiluja,ihmettelen aina mistä tämä kummallinen "sääntö" on alkunsa saanut.

        Ihmettelet "säännön" alkuperää. Se on yksinkertaisesti saanut alkunsa ihmisten pähkäilyistä (kts alkuperäinen viesti), että olisiko tämä sopiva vai pitäisikö olla enemmän/vähemmän...

        Tietysti jokainen tekee loppujen lopuksi niinkuin itse haluaa.


      • miia86*
        Rouva O kirjoitti:

        Ihmettelet "säännön" alkuperää. Se on yksinkertaisesti saanut alkunsa ihmisten pähkäilyistä (kts alkuperäinen viesti), että olisiko tämä sopiva vai pitäisikö olla enemmän/vähemmän...

        Tietysti jokainen tekee loppujen lopuksi niinkuin itse haluaa.

        Lahjan antaminen tai summan miettiminen ei ole koskaan aiheuttanut minulle päänvaivaa. Minä tiedän ihan hyvin minkäverran tai minkälaisen lahjan kellekkin HALUAN antaa.

        Päänvaivaa taitaa lähinnä aiheuttaa se, että pähkäilijä miettii mitä muut lahjasta ajattelevat. Tyyliin: Näytänkö pihiltä? Voinko antaa vähemmän, näyttämättä pihiltä? Enhän vain anna vähemmän kuin elsa-täti? jne...

        Lahja on aina lahja ja on antajasta kiinni minkälaisen lahjan antaa. Lahjasta ei mielestäni voi loukkaantua ellei sitä tahallaan ole valittu loukkaamaan lahjan saajaa. Kuten absolutistille viinaa, raaja rikolle juoksulenkkarit, lumikola kerrostalossa asuvalle...Mutta esimerkiksi takan omistajalle voi mielestäni hyvin viedä vaikka koivuhalkoja.


      • ???
        Ei ole näin kirjoitti:

        Taas kun hääsesonki lähestyy,tarjotaan näitä "äitien" tapoja,jotka ei perustu mihinkään.Häävieras ei maksa tarjoilua,eihän hän edes useinkaan tiedä mitä tarjotaan,eli lahja on lahja ja 50euroa pariskunnalta on ihan hyvä,tosin jokainenhan sen itse päättää.Ja kun on kutsun saanut,lahja on hankittava vaikka ei häihin menisikään,se kuuluu etikettiin.Mutta häävieraan ei kuulu edes ajatella maksavansa lahjallaan tarjoiluja,ihmettelen aina mistä tämä kummallinen "sääntö" on alkunsa saanut.

        Meillä ei ainakaan ole ollut tapana ostella lahjoja ellei ole osallistunut häihinkään. Olen saanut kyllä kutsuja suvun ja tuttavien häihin, mutta ellen ole mennyt, en ole myöskään ostanut lahjaa, saati antanut rahaa. Mielestäni lahja ostetaan vain jos on menossa häihin. Jos sitten vaikka sairastuu ja joutuu perumaan osallistumisensa, on tietysti sitten ihan ok toimittaa se lahjakin.


    • vieraista

      ja ostakaa jokin palvelu hääjuhlaan, jotta sukulaisten ja tuttujen ei tarvitse viettää juhlaa töitä tehden!

      • idea

        maksakaa ja hommatkaa joku palvelu. Itse olin ajatellut hommata kotisiivoojan hääparille häiden alla, että ei mene aikaa kiireisenä aikana siivoamiseen, ja on kiva tulla sitten siistiin kotiin, mutta jokin muukin hääpalvelu olisi arvokkaampi kuin raha.


    • oman halunsa mukaan

      Kukaan ei määrää että tietty summa tietyltä ihmismäärältä.. Eli tuo 50 € on hyvä pariskunnalta jos ei ole kovin läheinen.. Läheisille me olemme laittaneet 100€ per pariskunta!! Itse lähdet siitä että "parempi hävitä kuin hävetä"

    • tehä

      samanlailla että kun meillä on häät kesäkuussa niin laitamme korttin että jos haluaa muistaa hääparia ja mun mielestä jokainen laittaa sen verran ku haluaa/pystyy. ei kaikki pysty kuitenkaan laittamaan isoja summia, mun mielestä se on pää asia että ees muistaa hääparia tulemalla häihin. eikö se ole pääasia? ei sitä naimisiin mennä lahjojen takii vaan rakkaudesta toista kohtaan.

      • summaan

        minkä voisi antaa vaikuttaa moni tekijä. Itse olen pohtinut, että hääpari joutuu kustantamaan hääpaikan, ruuat, orkesterin ym. eikä se ole halpaa nuorelle parille. Yhden hengen kestitseminen maksaa em. palveluiden osalta ainakin n.70e, joten kaveritkin voisivat antaa 50e/ henki tai osallistua häiden järjestelyihin työn muodossa. Vanhemmat ihmiset 100e/henki, että hääparillekkin jäisi jotain. Ellei tule häihin, niin pienempikin summa riittää. Mummot ja ukit yms lähisukulaiset ja vanhemmat? Kai lienee lahjan summa lähempänä tuhansia kuin satasia.Aiemminhan vanhemmat ovat kustantaneet häät kokonaisuudessaan.


      • yleensä...
        summaan kirjoitti:

        minkä voisi antaa vaikuttaa moni tekijä. Itse olen pohtinut, että hääpari joutuu kustantamaan hääpaikan, ruuat, orkesterin ym. eikä se ole halpaa nuorelle parille. Yhden hengen kestitseminen maksaa em. palveluiden osalta ainakin n.70e, joten kaveritkin voisivat antaa 50e/ henki tai osallistua häiden järjestelyihin työn muodossa. Vanhemmat ihmiset 100e/henki, että hääparillekkin jäisi jotain. Ellei tule häihin, niin pienempikin summa riittää. Mummot ja ukit yms lähisukulaiset ja vanhemmat? Kai lienee lahjan summa lähempänä tuhansia kuin satasia.Aiemminhan vanhemmat ovat kustantaneet häät kokonaisuudessaan.

        ei lahjat häitä kata. Meillä makso häät kaikkineen n. 8000e, lahjaksi rahaa n 1500e tavaraa.

        Mun mielestä 25 e / aikuinen on minimisumma häälahjaksi. Eli 50e /pari. Tietty töissäkäyvät vois panostaa enemmän kun esim opiskelijaparit tms...


    • hyvinkin!

      Jos tarkoitit tekstilläsi sitä, että on tavannut viimeksi morsion (sukulaisensa) 10 vuotta sitten, on 50 euroa mielestäni aivan riittävä. Ja jokainenhan antaa kukkaronsa mukaan. Eiköhän morsmaikulle ole tärkeintä että kaikki kutsutut vaan kokoontuvat suureen tapahtumaan.

      Itse osallistuin kaukaisen serkkutyttöni häihin viime kesänä ja laitoin koklehtiin vain 10 e. Tosin olen vasta opiskelija ja tuo 10 e = viikonlopun käyttörahani.

      • noloa

        on mennä häihin kymppi kourassa. Tosin ne ihmisethän sen hääjuhlan luovat, mtta kohtuus kaikessa pitää olla. Tosin opiskelijat ja työttömät ovat eri juttu (sen hääpari ymmärtää)jos rahaa ei kertakaikkiaan ole.


      • sinulle*
        noloa kirjoitti:

        on mennä häihin kymppi kourassa. Tosin ne ihmisethän sen hääjuhlan luovat, mtta kohtuus kaikessa pitää olla. Tosin opiskelijat ja työttömät ovat eri juttu (sen hääpari ymmärtää)jos rahaa ei kertakaikkiaan ole.

        aika noloa vastata viestiin syyllistäen toisen heikkoa rahatilannetta ja samaan vetoon muka todeta ymmärtävänsä. Viimeinen nieli ensimmäisen, mutta ikävä asenne jäi päälimmäiseksi.


      • ....
        noloa kirjoitti:

        on mennä häihin kymppi kourassa. Tosin ne ihmisethän sen hääjuhlan luovat, mtta kohtuus kaikessa pitää olla. Tosin opiskelijat ja työttömät ovat eri juttu (sen hääpari ymmärtää)jos rahaa ei kertakaikkiaan ole.

        Ostin hyvän ystäväni häihin 11 euron lahjan ja yhtään suurempaa summaa ei olisi budjettini kestänyt. Olen opiskelija ja muutkin opiskelijakaverini ostivat 10 eurolla. Oikein sopiva summa opiskelijalta. Tuskin hääpari toivoo kavereilleen vararikkoa häittensä vuoksi (vaikka niitäkin näköjään ehkä on tai ainakin tulee olemaan).


    • Selena..

      Tääl on kyl mitä erikoisempia mielipiteitä.. Toi 50€ on mielestäni sopiva. Itsekin laittanut lähemmillekin sukulaisille sen verran (pariskuntana). Ja jokainenhan itse päättää (varallisuuden tai halun mukaan), minkä verran haluaa antaa lahjaa.

      Tuntuu oudolta, että ihmiset ajattelevat että vieraiden tulisi kustantaa ruokansa!! Käsittämätöntä.. Luulin tosiaan että naimisiin mennään rakkaudesta toista kohtaan, ei rikastumisen toivossa..

      Aina on vaihtoehtona maistraatissa vihkiminen..

    • on ollut..

      tapana laittaa 50€ per henkilö. Eli jos menemme mieheni kanssa kahdestaan, annamme 100€. Jos olemme ostaneet lahjan, niin yleensä on pyörinyt siinä 70-100€:n paikkeilla.

      Riippuu ehkä kyllä siitäkin, kuinka läheinen pari on kyseessä ja osittain myös heidän tavoistaan. Eli esim. omien häidemme jälkeen annoimme toisille naimisiin meneville suunnilleen saman verran, kuin mitä meille oli annettu. Jonkun mielestä ehkä pikkumaista, mutta meidän mielestämme tämä on ollut hyvä tapa. Ihan senkin vuoksi, että jos joku pari on antanut meille 50€ ja sitten me muutaman kuukauden päästä annamme tuplasti, niin heille voi tulla vaivaantunut olo.

    • morsian vm -76

      Jättäkää hyvät ihmiset ne häät pitämättä, jos ne pyörivät vain rahan, tarjoilun häälahjojen ja matkojen ympärillä. Olen ollut 35 vuotta naimissa ilman häähörhöilyjä. Lapset olen tehnyt ja kasvattant maailmalle. Ei ne nykyajan avioliitot näytä kestävän, vaikka häät ovat kuinka komiat!

      • :-D

        Hei kumma juttu, miksiköhän "häälahja"-palstalla keskustelu pyörii häälahjoissa? Tätä pitänee syventyä oikein miettimään!

        Ja morsiamet voisivat tietysti myöskin mietiskellä ja puhua vaikkapa joistain henkisistä asioista ja suhteesta mielummin. Juuri häiden allahan useimmilla pareilla kumminkin vielä epäselvyyksiä näissä asioissa. Kun sen sijaan tarjoilut, kutsut, juhlapaikat jne. hoitaa itse itsensä, niitä ei tarvii pahemmin mietiskellä ja niistä keskustella!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe