Heipä hei!
osaako kukaan auttaa?
olen kärsinyt nyt noin. 5 vuotta hyvin, hyvin valonarista silmistä. Näen myöskin paljon eräänlaisia "kärpäsiä" näkökentässä koko ajan, etenkin vaaleaa taustaa vasten. Olen kuullut että ne olisi lasiaissamentumia, enkä ole niistä kovin huolestunut. Enemmän mieltäni ja silmiäni painaa valojuovat, ikäänkuin kymmenet valokärpäset tanssisi näkökentässä. Näitä näkyy kanssa vaaleaa taustaa vasten erityisen paljon. Sisätiloissa, normaalissa valaistuksessa ei ongelmia juuri ole, mutta ulkona, etenkin tasaisen harmaalla säällä, kun on lunta, liikkuminen on tuskaa kun häikäisee ja kärpäset sekä kirkkaat valojuovat peittävät näkökentän. Voiko valoilmiöt liittyä lasiaissamentumaan? Niitä on nyt ollut jo pari vuotta... Minulla on lasit, lähinnä hajataiton takia, tarkkanäkö minulla on hyvä. Kävin 2 kesää sitten silmälääkärissä, eikä mitään löytynyt. Näitä valokärpäsiä oli jo silloin. Osaako kukaan auttaa? Nämä pelottaa ja painaa mieltä. Lääkärit eivät ole noteerannut pelkojani ja oireitani. Yksityiselle silmälääkärille minulla ei ole juuri nyt mitään saumaa mennä, erittäin huonon rahatilanteen takia. ja tuntuisi jotenkin turhalta kun on tutkittu. Tuntuu kuitenkin että vuosi vuodelta valojuovat kärpäsineen lisääntyy ja silmät täynnä töhnää. ikää löytyy 22, ja nainen olen...olisin todella kiitollinen vastauksista ja muiden kokemuksista. Olen yrittänyt monille selittää tuntemuksiani,mutta tuntuu että kellään ei ole ollut tälläistä.
Valonarkuus,valojuovat,samentumat.....
15
2895
Vastaukset
- peiju
Vastasin jo äsken,mutta sepä sit hävis jonnekin =(. Mutta mulla siis samanlaisia ja näkyvät varsinkin juuri hankea tai taivasta vasten. Olleet jo monta vuotta.Lisäksi lasiaisen samentumia ja valopalloja esim kun katson valoisasta pimeään.
- kuitenkin....
Eli kannattaisikohan kuitenkin mennä uudestaan silmälääkäriin ettei kyse vaan ole mistään silmäsairaudesta.... Vaadi että silmänpohjat tutkitaan kunnolla! En halua peloitella mutta esim. retinitis pigmentosassa (verkkokalvon rappeumassa) on oireina häikäistyminen ja nuo valoilmiöt... Ja ei se välttämättä mitään ole mutta parhaimman avun saat jos silmälääkäriin yrität päästä...
- nunneli85***
Varmaan kannattais, kunhan rahatilanne parantuisi vaan. Mun muksu juuri sairastunut pahasti ja rahat mnnyt hänen sairaalajaksoihin tms. Mutta voitko tarkemmin selittää mainetsemasta sairaudesta?
- Nunneli85**
nunneli85*** kirjoitti:
Varmaan kannattais, kunhan rahatilanne parantuisi vaan. Mun muksu juuri sairastunut pahasti ja rahat mnnyt hänen sairaalajaksoihin tms. Mutta voitko tarkemmin selittää mainetsemasta sairaudesta?
niin, ja osaatko sanoa todetaanko sairaus yleensä ihan normaalissa silmälääkärin tekemässä tarkastuksessa, vai pitääkö sitä ensin osata epäillä ja sitten tutkitaan jollain erityisellä tavalla? Täytyy kyllä yrittää jostain rahat kaivaa, minun lapsemi on tosiaan vakavasti sairas ja tarvitsee 24/7 hoitoa, enkä voisi hoitaa häntä jos menettäisin näköni. Onko sinulla, jolla ollut samoje oireita, muita oireita? Oletko käynyt lääkärillä?
- oireita....
nunneli85*** kirjoitti:
Älä kovasti nyt ala hermoilemaan! Voi olla ettei silmissäsi mitään vikaa olekaan!
Retinitis pigmentosa ei johda sokeuteen kun vasta myöhemmällä iällä (yleensä 50-60 vuotiaana) muita oireita ovat hämäräsokeus... Onko sinulla vaikeuksia nähdä pimeässä? Ja retiniitiksen yksi oire on putkinäkö. Etenee eritahtiin jokaisella. Eli näkö menee sivuilta mutta suoraan eteenpäin näkee. Kyllä silmälääkärin pitäisi nähdä kun kunnolla silmänpohjat tutkii jos siellä rappeutumaa on mutta varma en asiasta ole.
Todella ikävä kuullu että lapsesi on sairastunut noin pahasti :( Saanko udella mikä hänellä on? Voimia sinulle!
- riinutiinu
Minulla on ollut koko ikäni samantapaisia oireita. Olen likinäköinen, mutta mistään vakavasta silmäsairaudesta ei ole kysymys. Nyt puhtaan lumen aikana valosäkenet tanssivat oikein silmissä kun menen ulos.
Mutta käy kuitenkin silmälääkärissä, eihän sitä koskaan tiedä, jos onkin jotain takana. Kela korvaa osan lääkärinpalkkiosta. Usealla lääkäriasemalla saat korvauksen jo paikanpäällä. Kysäise asiaa kun tilaat aikaa. Voit myös yrittää terveyskeskuksen kautta lähetettä silmälääkäriin, jolloin poliklinikkamaksu on jotain 22 euroa.
Jos tulosi on todella pienet ja perheessä paljon sairaskuluja kannattaa kysäistä myös toimeentulotukea sosiaalitoimistosta. Sairauskulut otetaan laskelmassa huomioon. - menisin
samentumat aika normaaleja mutta tulevat ikää myöten ja usein likinäköisille. Olet aika nuori joten voi olla jostain muustakin merkki. Säännöllinen silmälääkärissä käynti tärkeää, 1-2 v. välein. Silmissä voi tulla muutoksia nopeallakin aikavälillä. Lasiaissamentumat voivat vaikuttaa esim verkkokalvon kuntoon.
- Nunneli85**
Kiitos kaikille vastanneille!
Täytyy ottaa yhteyttä lääkäriin, ihan varmuuden vuoksi...=) Olen jo kuitenkin vähän rauhoittunut. Ja hämäränäköni on kyllä surkea! Mä olen ihan sokea pimeällä!
Ja saat toki kysyä pojasta. Hänellä todettiin tyypin1 diabetes ja sydämessä sivuääniä. ne eivät ole vakavia, mutta tämä diabetes on sitten eri juttu. kolmipistos hoidolla ollaan tällä hetkellä ja juuri insuliini määrien annostukseen ja pistämiseen tarvitsen näköä! Mutta helpotti, että mitään välitöntä sokeuden vaaraa ei ole ja että muillakin on samoja oireita, enkä ole yksin. Olen välillä tuntenut olono ihan hulluksi kun yittänyt jollekkin selittää näkeväni valopalloja hangessa ja muita läikkiä. =) - Suometar78
Nunneli85** kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!
Täytyy ottaa yhteyttä lääkäriin, ihan varmuuden vuoksi...=) Olen jo kuitenkin vähän rauhoittunut. Ja hämäränäköni on kyllä surkea! Mä olen ihan sokea pimeällä!
Ja saat toki kysyä pojasta. Hänellä todettiin tyypin1 diabetes ja sydämessä sivuääniä. ne eivät ole vakavia, mutta tämä diabetes on sitten eri juttu. kolmipistos hoidolla ollaan tällä hetkellä ja juuri insuliini määrien annostukseen ja pistämiseen tarvitsen näköä! Mutta helpotti, että mitään välitöntä sokeuden vaaraa ei ole ja että muillakin on samoja oireita, enkä ole yksin. Olen välillä tuntenut olono ihan hulluksi kun yittänyt jollekkin selittää näkeväni valopalloja hangessa ja muita läikkiä. =)toteamaan esim. verkkokalvon rappeuma (tai joku muu) niin ota vaan rohkeasti yhteyttä muhun ;) Jos vertaistukea kaipaat... Toivotaan että mitään ei kuitenkaan ole!
Sinulla on rankkaa nyt lapsen kanssa ja sitten omat jutut vielä.... Tsemppiä sulle!!! nimimerkin takaa löytyy mun yhteystietoja...
- myös ihmeissään
Moikka! Minulla on samanlaisia oireita kuin sinulla
eli silmissä on paljon samentumia ja noita valomatoja etenkin lumihankea ja taivasta vasten. Ja olen myös nuori 23v tyttö. Mutta mä oon noitten lisäksi ruvennut myös sisällä näkemään sellaisia kiiluvia valoläikkiä ja sellaisia pieniä yksittäisiä mustia kipinöitä välillä singahtaa näkökentässä ja katoaa tosi nopeaan....pimeässä huoneessa myös nään yksittäisiä valopilkkuja ja etenkin kun laitan silmät kiinni ja jonkin aikaa silmät kiinni oltuani alan näkemään kaikkia valoilmiöitä.
Tuota valonarkuutta ja huonoa hämäränäköä en ole kyllä huomannut. Mutta näitä ihme ilmiöitä kyllä on riittämiin...
Olen käynyt monesti silmälääkärillä ja tehty kaikkia tutkimuksia, jopa magneettikuvatkin otettu päästä, eikä mitään vikaa ole löytynyt. Minulla on myös pieniä lapsia ja kyllä tuntuu välillä kaikki raskaalta, kun mieltä painaa tällaiset asiat, eikä mistään mitään selviä.- Nunneli85**
Kiitos Suometar! Kävin katsomassa sivustojasi, oli hienot! Miten sinä pärjäät näkövammasi kanssa? Koska sait tietää sairaudestasi? Ihana kuitenkin lukea, että on mahdollista elää täysin normaalia perhe elämää näkövammasta huolimatta. Oliko sinulle shokki saada tietää että menetät näkösi? (ainakin niin käsitin että näkösi huononee koko ajan, korjaa jos olen väärässä)
Ja sinulle, jolla samat oireet, eikä syytä ole löydetty; ihana kun tietää ettei ole ainoa jolla näitä pelottavia tuntemuksia, vaikka en tietenkään kenellekään näitä soisi. Ja mä nään kanssa pimeässä valopilkkuja ja muita valoilmiöitä. En näe oikeastaan ikinä vain "mustaa". Monta lasta sinulla on? Minkä ikäisiä? Kiva törmätä täällä muihin äiteihinkin!=) - Suometar78
Nunneli85** kirjoitti:
Kiitos Suometar! Kävin katsomassa sivustojasi, oli hienot! Miten sinä pärjäät näkövammasi kanssa? Koska sait tietää sairaudestasi? Ihana kuitenkin lukea, että on mahdollista elää täysin normaalia perhe elämää näkövammasta huolimatta. Oliko sinulle shokki saada tietää että menetät näkösi? (ainakin niin käsitin että näkösi huononee koko ajan, korjaa jos olen väärässä)
Ja sinulle, jolla samat oireet, eikä syytä ole löydetty; ihana kun tietää ettei ole ainoa jolla näitä pelottavia tuntemuksia, vaikka en tietenkään kenellekään näitä soisi. Ja mä nään kanssa pimeässä valopilkkuja ja muita valoilmiöitä. En näe oikeastaan ikinä vain "mustaa". Monta lasta sinulla on? Minkä ikäisiä? Kiva törmätä täällä muihin äiteihinkin!=)Minä pärjään mielestäni oikein hyvin näkövammani kanssa :D Kotona kaikki hommat sujuu... pyykinpesu, siivous, ruuanlaitto jne. kun on tutut paikat ja kotiin on tehty valaistusmuutostyöt tuon hämäräsokeuden takia. On koti hyvin valaistu ja pimeitä kohtia ei oikeastaan ole :D
Minä sain tietää näkövammastani tuossa vuoden 2003 lopussa. Tämä retinitis on siitä katala sairaus että näkökenttä tuhoutuu pikkuhiljaa ja sitä ei itse huomaa vaan aina tottuu pikkuhiljaa toimimaan sen näön kanssa mitä on jäljellä...
Kyllähän se alussa shokki oli kun sai kuulla että näkö tosiaan menee jossain vaiheessa... Eli ymmärsit aivan oikein, että pikkuhiljaa huonommaksi menee. Mutta onneksi oli tuo ihana mies tuossa tukena ja lapset. Heidän takiaan piti aina aamulla nousta vaikka oli niitä aamuja ettei olisi huvittanut. Ihmeen äkkiä pääsin kyllä asian kanssa sinuiksi... Turha sitä oli jäädä murehtimaan kun kerran täällä vaan eletään...
Mutta jokaisella se on aina erilainen kriisin paikka että en väheksy ollenkaan niitä ketkä eivät meinaa päästä asiasta yli...
Jaahans...nyt tarjoilemaan pojille iltapalaa... - Nunneli85**
Suometar78 kirjoitti:
Minä pärjään mielestäni oikein hyvin näkövammani kanssa :D Kotona kaikki hommat sujuu... pyykinpesu, siivous, ruuanlaitto jne. kun on tutut paikat ja kotiin on tehty valaistusmuutostyöt tuon hämäräsokeuden takia. On koti hyvin valaistu ja pimeitä kohtia ei oikeastaan ole :D
Minä sain tietää näkövammastani tuossa vuoden 2003 lopussa. Tämä retinitis on siitä katala sairaus että näkökenttä tuhoutuu pikkuhiljaa ja sitä ei itse huomaa vaan aina tottuu pikkuhiljaa toimimaan sen näön kanssa mitä on jäljellä...
Kyllähän se alussa shokki oli kun sai kuulla että näkö tosiaan menee jossain vaiheessa... Eli ymmärsit aivan oikein, että pikkuhiljaa huonommaksi menee. Mutta onneksi oli tuo ihana mies tuossa tukena ja lapset. Heidän takiaan piti aina aamulla nousta vaikka oli niitä aamuja ettei olisi huvittanut. Ihmeen äkkiä pääsin kyllä asian kanssa sinuiksi... Turha sitä oli jäädä murehtimaan kun kerran täällä vaan eletään...
Mutta jokaisella se on aina erilainen kriisin paikka että en väheksy ollenkaan niitä ketkä eivät meinaa päästä asiasta yli...
Jaahans...nyt tarjoilemaan pojille iltapalaa...En voi kun ihailla asennettasi ja sitkeyttäsi. =) Täytyy kyllä mennä itse käymää lääkärissä, kun tosiaan tuntuu että näkö huononee mutta siihen juuri turtuu kun se tapahtuu niin hitaasti. Onhan sekin totta, että lasten takia on jaksettava, äiti kun on niin rakas ja tärkeä.
- myös ihmeissään...
Nunneli85** kirjoitti:
En voi kun ihailla asennettasi ja sitkeyttäsi. =) Täytyy kyllä mennä itse käymää lääkärissä, kun tosiaan tuntuu että näkö huononee mutta siihen juuri turtuu kun se tapahtuu niin hitaasti. Onhan sekin totta, että lasten takia on jaksettava, äiti kun on niin rakas ja tärkeä.
Joo minulla tosiaan näitä outoja valolaikkuja on silmissä ja näitä mustia kipinöitä...eikä niihin mitään syytä ole löydetty. Kuukauden päästä olisi taas aika silmälääkärille. Kertaakaan en ole kyllä ajatellut että tässä olisi takana mitään vakavampaa...toivon todella, että näöstä ei tarvitsisi luopua. Vaikka kyllä senkin asian kanssa olisi elämän jatkuttava ja opittava hyväksymään.
Minulla on 1,5v ja 3,5v lapset. Ja jos löydät jostain syytä noille valomadoille ym. valojutuille, niin olisi kiva jos kertoisit täällä.... - Nunneli85**
myös ihmeissään... kirjoitti:
Joo minulla tosiaan näitä outoja valolaikkuja on silmissä ja näitä mustia kipinöitä...eikä niihin mitään syytä ole löydetty. Kuukauden päästä olisi taas aika silmälääkärille. Kertaakaan en ole kyllä ajatellut että tässä olisi takana mitään vakavampaa...toivon todella, että näöstä ei tarvitsisi luopua. Vaikka kyllä senkin asian kanssa olisi elämän jatkuttava ja opittava hyväksymään.
Minulla on 1,5v ja 3,5v lapset. Ja jos löydät jostain syytä noille valomadoille ym. valojutuille, niin olisi kiva jos kertoisit täällä....Mulla on 2 vuotias poika ja 4 vuotias tytärpuoli. jos saan tietää jotain uutta vaivastasi, kerro kanssa täällä siitä, minä kerron myös. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849