Rankkaa faktaa TKK:sta

koululainen,,,

Olen aina lapsena ollut kiinnostunut sähköstä ja hain opiskelemaan sähköalaa TKK:lle. Pääsin kirjoitusten jälkeen heti ja sitten se alkoi. Suunnaton vitutus. Teoreettinen sähköoppi menee näin: ilmassa on kaksi varauspalloa, laske pallojen välinen voima, avaruudessa on kaksi varauspalloa, laske niiden välinen voima, avaruudessa on viisi kuutiota ja yksi pyramidi jotka ovat sijoittuneet kohtiin a,b,c sekä kuvan mukaisesti kohtaan d. Laske voima pisteessä e kun varaukset ovat.....

Eli jos haluat 5000 bruttona palkkaa kuten kaverini on saanut jo 26-vuotiaana, niin valmistu KTM:si ja mene töihin. Älä ainakaan valitse mitään vaikeinta alaa TKK:lta. Teoreettinen fysiikka lienee inhottavinta, jos et halua huviksesi laskea ja miettiä idioottimaisuuksia. Minun olisi pitänut vaihtaa heti prosessitekniikkaan tai johonkin ympäristötekniikkaan. Dippainssejä nekin ovat ja suvun silmissä ihan yhtäläisiä sekä sama palkkaus käytännössä sekä sopimuspalkat eli itse neuvottelet oman palkkasi lopulta olet sitten mikä olet.

Kaverini on oikeasti älykkyysosamäärältään jotain keskivertoa vähemmän, sen on vaikea monesti tajuta juttuja, mutta tosiaan kauppatieteen maisterina nostaa tuota 5000 liksaa markkinoiden jotain palvelua. Tuolla alalla riittää, että muistaa tenttikirjat tentittäessä. TKK:lla taas kurrsinpitäjät edellyttävät tiedon sisäistämistä, mikä tarkoittaa helvetin monia laskuharjoituksia ja kokoontumisia johonkin liitutaululuokkaan katsomaan kosinin ja sinin avulla muodostettua fourier-sarjaa. KTM lukee kotona tenttikirjat ja menee tekemään monesti samaa työtä työmarkkinoille mitä DI.

Lisäksi TKK:lla olet tekemisissä jatkuvasti populaation kanssa, joka on 80% miehiä sekä kaikista opiskelijoista on 60% rumia. Tästä seuraa, että porukan itsetunto ja ajatusmaailma on jotain ihan tähtitieteellistä. Eli tarkoittaa, että osataan saturnuksen koostumus paremmin kuin sosiaalien käytös, filmaattisuus, yhteiskunnassa toiminen. Ihan toden totta siellä käytävillä kulkee porukkaa, jolla lukee paidassa AC/DC ja puukengät tai bootsit jalassa. Olen nähnyt. Joo, persoonia.

Itse koen sen ainakin tosi masentavaksi, että naisia ei koulussa kovasti ole, tai sitten ovat ujoja ja vetäytyviä, rumia. Kaikissa TKK:n julkaisuissa on pääsääntöisesti kannessa mallityttöjä ikään kuin teekkareina, mutta se on valhetta. Ne pojatkin ovat jotain malleja. Se ei edusta otosta käytäviltä.

Ja sinun tulee olla mieluiten Espoolainen, jotta sulla on heti alkuun hyvä kaveriporukka johon kuuluu vähintään pari kolme kaveria joilla isoveljiä TKK:lla jolloin ne toimivat valmiiden tutkielmien ja esitelmien lähteinä. Julkista tenttiarkistoa kurssienpitäjät itse tuhoavat luottaen siihen, että sitten ikään kuin kukaan ei saisi valmiita vastauksia, mutta kuitenkin ne pärjäävät, jotka jostain saavat 4 vuotta sitten pidetyn matikan tentin. Itse sain tällä tavoin kerran 24/24 kun normaalisti saan 20/24. Otin riskin ja opiskelin vain yhden ainoan koepaperin ulkoa. Siitä tuli 6ov:n matematiikan peruskurssille arvosana 5 eli paras.

Fysiikan labrakurssin yhden tutkielman tekemiseen menee 10 tuntia. Sen voit kuitenkin puhtaaksikirjoittaa veljen vastaavasta omin sanoin alle tunnissa ja automaattiplagiaatintarkastus ei tajua mitään kun vaihdat konjuktioita ja paikkoja sekä sanoja.

Lisäksi TKK:n eristetty muusta yliopistomaailmasta sinne kauas Espooseen. Et pääse irti siitä ilmapiiristä hetkeksikään.

Voit työllistyä Koneelle tai Nokialle, mutta niin menee KTM myös noihin yhtä paljon. 160ov markkinoita ja vähäistä matikkaa tai 180ov raskasta fysiikkaa alasta riippuen ja syvällistä matikkaa.

Ellet halua tutkijaksi, olet lopulta väsynyt 40v perheenisä riippumatta siitä kumman tien valitsit: KTM tai DI ja sama liksa. Miksi et menisi helpompaa tietä? KTM on seksikkäämpi ja saat enemmän naisiakin.

79

23790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipäs nyt ihan yleistetä

      TKK:lta voi valita huonon alan, myös kauppakorkeassa näin voi tehdä. DI voi olla työtön tai saada huonoa palkkaa, myös KTM:lle voi näin käydä. DI saattaa saada helvetin hyvää palkkaa, myös KTM voi näin tehdä.

      Kyse ei ole opiskelupaikasta eikä edes opiskeltavasta alasta. Kyse on tuurista, persoonasta ja sinnikkyydestä. Mikään opinahjo ei varmista korkeaa palkkaa. Myöskään ne "kauniit ihmiset" ei ole kauppakorkeassa mikään itsestäänselvyys :D Kyllä sieltäkin niitä friikkejä löytyy. Ei kannata ihan noin rankasti yleistää.

      • mutta vaatii myös osaamista

        Ainoa opinahjo joka varmistaa korkean palkan on lääkis. Tämä johtuu pahaksi päässeestä lääkäripulasta. Yksityislääkäri tienaa keskimääri 7500 euroa kuussa, ja maksaa verojakin tavallista pulliaista vähemmän (palkka nostetaan osinkoina välitysfirman kautta). Vaikein tentti on pääsykoe, mutta valmistuttuaan pitää myös osatakin jotain (toisin kuin KTM:llä).


      • #"!
        mutta vaatii myös osaamista kirjoitti:

        Ainoa opinahjo joka varmistaa korkean palkan on lääkis. Tämä johtuu pahaksi päässeestä lääkäripulasta. Yksityislääkäri tienaa keskimääri 7500 euroa kuussa, ja maksaa verojakin tavallista pulliaista vähemmän (palkka nostetaan osinkoina välitysfirman kautta). Vaikein tentti on pääsykoe, mutta valmistuttuaan pitää myös osatakin jotain (toisin kuin KTM:llä).

        Lääkäripulasta, joo. Oleellista lienee se, että lääkärinhommat on vahvasti valtiovallan kontrolloimia - lääkärien valmistumismäärät liittyy tähän. Mutta tavis ei saa edes kummoistakaan lääkettä apteekista ilman lääkärin reseptiä. Vetohihnan pesukoneeseen saa ostaa ilman insinöörin reseptiä. Jossan Meksikossa tms. apteekit kyllä myy mitä vaan lääkkeitä kai over-the-counter. Lääkärikunta on hoitanut suhteet valtiovaltaan hyvin, kansakunnan vahingoksi.


    • dgsd

      Harvinaisen totta.

    • Mekaniikkasuunnittelija

      Konepajapuolella lähes kaikki tehtaanjohtajat ovat poikkeuksetta Dippa-inssejä. Ja kyllähän DI-koulutuksen jälkeen osaaminen teknisiin tehtäviin on hieman toista luokkaa kuin KTM:llä.

    • öksöp

      Kannattaisikohan allekirjoittaneen hankkia elämä?

      "Ihan toden totta siellä käytävillä kulkee porukkaa, jolla lukee paidassa AC/DC ja puukengät tai bootsit jalassa."

      Tsiisus! Todella järkyttävää! Sydämeni vuotaa verta!

    • y7y7

      huh, mikä vuodatus.

    • sin murjasit

      Katoppa kuinka moni johtajista on di:tä.

    • Osmo**

      Onpa kaverilla ongelmat, kyynel. Taisi phuksiparka valita väärän alan ja syyttä nyt muita siitä. Jos ei DI-opinnot nappaa ja tekee mieli juosta rahan perässä, niin siitä vain. Meikä ainakin opiskelee mielummin jotain joka oikeasti itseä kiinnostaa.

      Ja jos menee sähkölle, niin saa varmasti tottua miesenemistöön. Omapa oli valintasi. Meillä kemialla nättejä tyttöjä pyörii silmän ilona vaikka kuinka. Eli valitse vaikka ylimääräisiä kemian kurseeja, niin näet muutaman naisenkin. ;) Ja ei luulisi olevan niin suuri ongelma jos koulussa vastaan kävelee ruma ihminen tai nörtti. Voit vaikka laittaa silmät kiinni siksi aikaa.

      Ja opiskelusta: se on itsestään kiinni mitä lukee ja miten. Kaiken voi prujata jos haluaa, mutta itse tekemällä oppii. Ja jos pitää omasta alastaan, niin ei se opiskelukaan tunnu työltä vaan mukavalta puuhastelulta. Mutta kuten sanottu, jos et tykkää, mene kauppikseen.

    • ahdistaa
    • ghcdhd

      Ketjun aloitajan viestissä on paljon asiaa. Yliopisto-opiskelu eroaa huomattavasti siitä mitä opsikelu on esim. lukiossa. Alan valintaki on vaikeaa. Ilman kunnollista motivaatiota ei opiskeluista tahdo tulla mitään, mutta onneksi tutkinto-ohjelman vaihto yliopiston sisällä on varsin helppoa pääsykokeiden kautta. Mikäli yliopiston sisältä löydät alan, jota haluat opiskella, ei se vaadi muuta kuin otat sen alan kursseja ja vaihdat pääsykokeiden kautta tutkinto-ohjelmaa. Parempi tietenkin mitä aikaisemmin tajuaa virheellisen valintansa, ettei turhaan ole käyttänyt aikaa ylimääräisiin opiskeluihin. Ainakin tkk:lla asia hoituu näin. Vaikeinta kuitenkin on löytää se oma ala. Vihjeenä vielä kaikille: ei kannata opiskella sitä mikä ei oikeasti kiinnosta, esim alan palkkausta ei pidä liikaa tuijottaa.

      • ...........

        Ketjun aloittaja voisi miettiä onko olemassa jokin syy miksi opiskeltavat asiavat todellakin alkavat "varauspalloista" ja muista yksinkertaistetuista tilanteista? Ensimmäiset pari vuotta ovat nimenomaan [b]perus[/b]opintoja, asioita joiden ymmärtäminen on jatkossa ensiarvoisen tärkeää.

        DI:n koulutus on aika kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, varsinkin "kovat" alat, (raksa, kone, energia, puu, sähkö jne.) on varmoja tulevaisuuden hommia. Kaikenmaailman KTM:t on sitten ihan eri juttu...


    • DI + LL

      Vähän kärjistetysti kirjoitat Otaniemen opiskelukulttuurista ja muustakin menosta. Toiminta on aika paljon kiltojen järjestämää sähläystä jossa alkoholilla on joskus liian suuri osuus. Hyvä puoli on kuitenkin se että kauempaa opiskelemaan tullut saa helposti opiskelukavereita ja ystäviä joiden kanssa opinnot lähtevät mukavasti käyntiin. Jatkossa on tietenkin erittäin suotavaa hankkia ystäviä muualtakin kuin Otaniemestä niin oppii vähän muutakin elämää.

      Opiskelu on kieltämättä vaativaa jo heti alussa perusmatematiikan ja -fysiikan kursseineen. Vaikka kyseessä ovat peruskurssit niin taso menee kevyesti yli lukiotason ja vaatii todellista paneutumista. Voi tietenkin ajatella että teknillisen korkeakoulun läpikäynyt saa näin ns. perussivistyksen ja pohjan johon kaikki jatkokurssit sekä tutkimus pohjautuvat. Omasta mielestäni tuntuisi kummalliselta että voisi valmistua diplomi-insinööriksi jos ei osaisi vaikka differentiaalilaskentaa oli koulutusohjelma mikä hyvänsä. Siltainsinöörinkin toivoisi osaavan hitusen lujuuslaskennan perusteita vaikka tietokoneella kaikki nykyään lasketaankin.

      Diplomi-insinöörin tutkinto on kyllä siinä määrin vaativa että se antaa hyvät valmiudet siirtyä työelämään ja nimenomaan teollisuuteen asiantuntijatehtäviin ja myöhemmin johtotehtäviin. Kauppatieteelliselta puolelta valmistuneet eivät mitenkään pysty vetämään tuotekehitysprojekteja ja myyntihommien kanssakin on niin ja näin koska he eivät hallitse tuotteiden sekä laitteiden teknistä pohjaa mutta tietenkin kaupallinen osaaminen on parempaa. Kauppakorkeakoulun toisaalta voi suorittaa kahdessa vuodessa jos haluaa ja päästä nopeammin töihin.

      Tutkijan uraa en voi mitenkään suositella pitemmän päälle mutta näin laman aikana jatko-opiskelu on hyvä vaihtoehto jos ei muuten töitä löydy. Oma ratkaisu oli lähteä lääkikseen ja olen ollut todella tyytyväinen vaikka valitettavasti Fourier-muunnokset jne. ovat jo unohtuneet.

    • Teekkkari

      Aloitusviestissä on kiistatta paljon asiaa. TKK:n koulutus yleisesti on haastavaa; lisäksi Sähkö on TKK:lla haastava koulutusala.

      Koulu, jossa opiskelet, ei määritä vapaa-aikaasi, josset itse sitä halua. Voit viettää vapaa-aikasi humanistien, kauppatieteilijöiden tai vaikka sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa, jos siltä tuntuu. Kouluvalinta ei sitä estä. Enemmän tai vähemmän rumia ihmisiä joudut varmasti katselemaan koko työuran ajan, joten ei ole haitaksi, jos niihin totuttelee jo nyt.

      Työllisyydestä. Etenkin infraan liittyvät DI-koulutusalat ovat "varmoja", ml. vahvasähkö. Markkinoinnin KTM:n tapauksessa työurasi riippuu sosiaalisista taidoista, tuurista, kesätyöpaikoista - monille DI:lle urapolku on varmempi ja palkkaus vähintään kilpailukykyinen. Vaativa ja haastava koulutus varmistaa sen, ettei valmistuva joudu kilpailemaan työpaikoista sen 378 Joensuun Yliopistosta valmistuneen maisterin kanssa.

    • humanistiteekkari

      Hahaha! Aivan timanttista tekstiä! Voin allekirjoittaa suurimman osan ketjun aloittaneen henkilön mielipiteistä TKKn kohdalla. Kyllä muakin vituttaa se jengi päärakennuksella ja se ettei fiksuja muijia ole missään. Ja tässä fiksuilla en tarkoita älykkäitä vaan tarkoitan normaaleja ja hauskoja ihmisiä, jotka eivät pelästy kun heille moikkaa käytävässä.

      • Cpi

        Teitä vituttaa vaan kun TKK:lla on niin kova kilpailu hyvistä naisista. Naiset siellä käytännössä päättää, ketä ne panee, ja rumat hukkapätkät jäävät ilman.


      • ja vielä rumia
        Cpi kirjoitti:

        Teitä vituttaa vaan kun TKK:lla on niin kova kilpailu hyvistä naisista. Naiset siellä käytännössä päättää, ketä ne panee, ja rumat hukkapätkät jäävät ilman.

        Ja mitä TKK:hon noin yleensä tulee, niin homot siellä valtaa pitää.


    • 95159519

      Aloittaja kirjoittaa aivan kuin aikoisi viettää TKK:lla puolet elämästään. Pistä vauhtia opintoihin niin pääset sieltä 4 vuodessa ulos ja voit aloittaa elämän, jos et sitä Otaniemestä löydä. Tai opiskele vaihtarina vuosi jossain toisessa eu-yliopistossa ja tuuleta vähän päätäsi.

    • abi10

      Pitää sitten vissiin tulla kaapista ja tunnustaa olevani täysin sosiaalisesti kyvytön puukenkiä käyttävä lesbo. Tai sitten tulen olemaan? Olen tämän kevään abi ja hakemassa raksalle, ja olen _tyttö_. Vähän kyllä jännittää että millasta porukkaa siel tulee olemaan, mut eiköhän se opiskelu siellä suju jos lähtee vain hyvällä asenteella. En kyllä tiedä millaista opiskelu raksalla on, itselleni on suoritus jo saada naula seinään, mutta eikai sillä ole merkitystä? Fysiikka ja matikka kyllä sujuu!

      • humanisti-teekkari

        Hei! Ei kannata ottaa liian vakavasti näitä kirjoituksia. Tunnistan ketjun aloittajan mietteitä, kun olin fuksi (10v. sitten). Tulin monen vuoden jälkeen takaisin TKK:lle ja vieläkin huomaan vastaavia juttuja, mutta ei niillä ole oikeasti väliä. Itse sitä kuitenkin luo sen opiskelumaailman/kaverit yms. ympärilleen ja kyllä TKK:lla on KAIKENLAISIA ihmisiä. Enemmistö tietysti on "tekniikkaan suuntautuneita" ja saattaa vaikuttaa ulospäin "nörteiltä". Ja mitä peruskursseihin tulee, on ne pakko *saada läpi*, ja silloin kannattaa hyödyntää esim. tenttiarkisto.fi:n antia, mutta pääaineen kurssit kannattaa sitten opiskella kunnolla. Eli abi10 tsemppiä pääsykokeisiin ja tervetuloa TKK:lle! Hieno ja laadukas koulu jokatapauksessa jos mietitään sitä pääjuttua eli OPISKELUA!


      • Sähköbeibi
        humanisti-teekkari kirjoitti:

        Hei! Ei kannata ottaa liian vakavasti näitä kirjoituksia. Tunnistan ketjun aloittajan mietteitä, kun olin fuksi (10v. sitten). Tulin monen vuoden jälkeen takaisin TKK:lle ja vieläkin huomaan vastaavia juttuja, mutta ei niillä ole oikeasti väliä. Itse sitä kuitenkin luo sen opiskelumaailman/kaverit yms. ympärilleen ja kyllä TKK:lla on KAIKENLAISIA ihmisiä. Enemmistö tietysti on "tekniikkaan suuntautuneita" ja saattaa vaikuttaa ulospäin "nörteiltä". Ja mitä peruskursseihin tulee, on ne pakko *saada läpi*, ja silloin kannattaa hyödyntää esim. tenttiarkisto.fi:n antia, mutta pääaineen kurssit kannattaa sitten opiskella kunnolla. Eli abi10 tsemppiä pääsykokeisiin ja tervetuloa TKK:lle! Hieno ja laadukas koulu jokatapauksessa jos mietitään sitä pääjuttua eli OPISKELUA!

        Kovasti kyllä ihmettelen tuota laaduttomien naisten väitettä. Itse olen sähköläinen nainen TKK:lla ja sanoisin että kanssaopiskelevista sisaristani löytyy kyllä todellisia hottiksiakin :) He eivät ehkä veny jossain käytävien kupeessa yksinään hortoilemassa vaan ovat sosialisoitumassa ystäviensä kanssa esim kiltahuoneella. Veikkaan että ketjun aloittanut henkilö on itse jossain määrin sosiaalisesti rajoittunut henkilö joka ei uskalla tulla tekemään tuttavuutta sinne missä ihmiset yleensä kohtaavat.

        TKK:lla yleisesti tyypit on mun mielestä todella laidasta laitaan. Olen joskus hämmästellyt että miten näin totaalisen erilaiset ihmiset voivat kaikki omistaa jotain yhteistä: kiinnostuksen tekniikkaan. Siinä missä ehkä ensimmäinen käytävällä vastaantuleva henkilö näyttää sukupuolettomalta pullamössöltä, heidän takanaan kävelevätkin sitten jo povipommi Jordan ja Megan Fox (tosin täällä on kyllä varmaan enemmän blondeja hottiksia kuin brunetteja sellaisia).

        Ja koulutuksesta: riippuu ihan hommasta mihin onnistut pääseen. En usko että kaikki ktm:t onnistuvat hankkimaan itselleen huippupalkkausta kuten eivät kyllä di:ään.


      • kiIowatti
        Sähköbeibi kirjoitti:

        Kovasti kyllä ihmettelen tuota laaduttomien naisten väitettä. Itse olen sähköläinen nainen TKK:lla ja sanoisin että kanssaopiskelevista sisaristani löytyy kyllä todellisia hottiksiakin :) He eivät ehkä veny jossain käytävien kupeessa yksinään hortoilemassa vaan ovat sosialisoitumassa ystäviensä kanssa esim kiltahuoneella. Veikkaan että ketjun aloittanut henkilö on itse jossain määrin sosiaalisesti rajoittunut henkilö joka ei uskalla tulla tekemään tuttavuutta sinne missä ihmiset yleensä kohtaavat.

        TKK:lla yleisesti tyypit on mun mielestä todella laidasta laitaan. Olen joskus hämmästellyt että miten näin totaalisen erilaiset ihmiset voivat kaikki omistaa jotain yhteistä: kiinnostuksen tekniikkaan. Siinä missä ehkä ensimmäinen käytävällä vastaantuleva henkilö näyttää sukupuolettomalta pullamössöltä, heidän takanaan kävelevätkin sitten jo povipommi Jordan ja Megan Fox (tosin täällä on kyllä varmaan enemmän blondeja hottiksia kuin brunetteja sellaisia).

        Ja koulutuksesta: riippuu ihan hommasta mihin onnistut pääseen. En usko että kaikki ktm:t onnistuvat hankkimaan itselleen huippupalkkausta kuten eivät kyllä di:ään.

        No nyt menee kyllä sähkö"beibillä" aikalailla yli. Tosiasiassa kiltahuoneet on kuppikuntia, jonne on kyllä aika vaikea random opiskelijan vaan pölähtää tyyliin "mikä meininki?". Jos kilta-aktiiveihin ja toimintaan haluaa tutustua, se kannattaa tehdä heti fuksivuoden syksyllä, myöhemmin paljon vaikeampaa. Ei toki mahdotonta. Ja äh "povipommi Jordan" ja "Megan Fox"...get a grip? "blondeja hottiksia" ...ei kyllä ihan noinkaan. Ainakaan otaniemen sähköllä.

        Ja "sukupuoleton pullamössö" kertoo ehkä em. kirjoittajasta kuin muut lauseet yhteensä.

        äh.


      • kiIowatti
        kiIowatti kirjoitti:

        No nyt menee kyllä sähkö"beibillä" aikalailla yli. Tosiasiassa kiltahuoneet on kuppikuntia, jonne on kyllä aika vaikea random opiskelijan vaan pölähtää tyyliin "mikä meininki?". Jos kilta-aktiiveihin ja toimintaan haluaa tutustua, se kannattaa tehdä heti fuksivuoden syksyllä, myöhemmin paljon vaikeampaa. Ei toki mahdotonta. Ja äh "povipommi Jordan" ja "Megan Fox"...get a grip? "blondeja hottiksia" ...ei kyllä ihan noinkaan. Ainakaan otaniemen sähköllä.

        Ja "sukupuoleton pullamössö" kertoo ehkä em. kirjoittajasta kuin muut lauseet yhteensä.

        äh.

        Ja "sukupuoleton pullamössö" kertoo ehkä em. kirjoittajasta ENEMMÄN kuin muut lauseet yhteensä.


      • Nörttipoika
        kiIowatti kirjoitti:

        No nyt menee kyllä sähkö"beibillä" aikalailla yli. Tosiasiassa kiltahuoneet on kuppikuntia, jonne on kyllä aika vaikea random opiskelijan vaan pölähtää tyyliin "mikä meininki?". Jos kilta-aktiiveihin ja toimintaan haluaa tutustua, se kannattaa tehdä heti fuksivuoden syksyllä, myöhemmin paljon vaikeampaa. Ei toki mahdotonta. Ja äh "povipommi Jordan" ja "Megan Fox"...get a grip? "blondeja hottiksia" ...ei kyllä ihan noinkaan. Ainakaan otaniemen sähköllä.

        Ja "sukupuoleton pullamössö" kertoo ehkä em. kirjoittajasta kuin muut lauseet yhteensä.

        äh.

        Niinhän se on.

        Jos on sosiaalinen mies, niin pystyy luultavasti olemaan samoissa paikoissa missä naisetkin ovat, mutta muussa tapauksessa (veikkaisin että suurin osa kuuluu tähän luokkaan) olet joko omassa (naisettomassa) nörttipiirissä, tai aivan yksin.


    • dfbhfj

      Itse vaihdoin kauppakorkeasta TKK:lle osittain juuri siitä syystä, ettei TKK:lta valmistuneen tarvitse nuolla perseitä, kunhan osaa hommansa. Kauppakorkealta valmistuneen palkkaus riippuu aika pitkälti suhteista ja paskanpuhumistaidoista, kun taas TKK:lta valmistuneelta odotetaan pääasiassa alaltaan keskeisten taitojen hallintaa. Voi olla niin hankala persoona kuin haluaa, mutta jos osaa hommansa hyvin, iso palkka ja mielenkiintoinen työ on taattu.

    • Teekkari^n

      Miettikää ihmiset sitä linjan valintaa. Jos riittää mieskuntoa matikkaan ja fysiikkaan ni joku sähkö tai kone tai muu käytännön linja on varmaan tosi jees. Me joiden pää hajoaa haetaan Informaatioverkostoille ja Tuotantotalouteen missä opinnot keskittyy enemmän siihen samaan nönnönnööhön mitä Kauppiksessakin luetaan.

      Ja käteen jää DI:n tutkinto ja hyvä käsitys siitä miten asiat oikeesti toimii. Sitähän ei kauppiksella opeteta. (Tietenkin jos on tarpeeksi munakas pärjätäkseen ilman järkevää koulutusta ni kauppis läpi vaan ja baanalle. Paljon helpommalla pääsee.)

      Muistetaan kanssa että oikeesti osaavat kaverit pyyhkii tutkinnolla ratsastavien maisterin/DI:n papereilla perseensä kun tilaisuus tulee.

      • Ex-teekkari

        Mihin informaatioverkostoalaa opiskeleva työllistyy?? Ottaako Finnair, Nokia, Neste, Fortum, Kone tai muu suuryritys verkostomarkkinoijia tjsp töihin?? Koneinsinööreistä sentään tietää useimmiten mitä he osaavat.


      • asdadsda
        Ex-teekkari kirjoitti:

        Mihin informaatioverkostoalaa opiskeleva työllistyy?? Ottaako Finnair, Nokia, Neste, Fortum, Kone tai muu suuryritys verkostomarkkinoijia tjsp töihin?? Koneinsinööreistä sentään tietää useimmiten mitä he osaavat.

        Informaatioverkostojen DI opiskelee enimmäkseen ohjelmointia ja tuotantotaloutta. Työpaikat ovat sitten sen mukaisia.


    • mitääeipuutu edes DI

      naisia`?

    • voi hyvänen aika

      Jos kiinnostaa fysiikka, matikka, kemia ja eniten naiset ni menkää opiskelee farmasiaa tai eläinlääketiedettä. Hyvä jos siellä ees on miehii. Ainaki oisitte naisten ympäröimänä...

      • Nörttipoika

        Olisi kiva olla naisten ympäröimänä JA opiskella jotain kiinnostavaa, kuten teekkaritytötkin saavat tehdä :)


    • ikivanha virsi

      Miksi ihmeessä paiskia töitä/opiskelua hullun lailla jos pääsee vähemmällä?

    • Hahahahahahah

      Haha kaveri puhuu sosiaalisten taitojen puutteesta muilla, ja paljastaa samalla oman ajatusmaailmansa, joka on mitä on...
      Good luck bro! Olet hukassa asenteesi kanssa. Ehkä joku päivä, kun heräät olet kasvanut aikuiseksi ja elämä näyttää vähän toiselta. Siihen asti, koita pärjätä!

      Tuli kyllä mieleen yks hyvä vessakirjotus M-salin alakerran vessasta: "Kun tulin TKK:lle, minulla oli naisia ja elämä. Nyt kun teen dippaa, minulla ei ole naista eikä elämää. True that :D

      • Että silleen

        Vanha totuus pätee edelleenkin: Jos sinulla on diplomi-insinöörin paperit ja vakityöpaikka, niin tasokkaankin naisen hankkimiseen tarvitaan korkeintaan kolmen viikon ponnistus. Vähemmän tasokkaisiin riittää yksittäiset päivät.


      • spurdospärde-splörö-
        Että silleen kirjoitti:

        Vanha totuus pätee edelleenkin: Jos sinulla on diplomi-insinöörin paperit ja vakityöpaikka, niin tasokkaankin naisen hankkimiseen tarvitaan korkeintaan kolmen viikon ponnistus. Vähemmän tasokkaisiin riittää yksittäiset päivät.

        "Vanha totuus pätee edelleenkin: Jos sinulla on diplomi-insinöörin paperit ja vakityöpaikka, niin tasokkaankin naisen hankkimiseen tarvitaan korkeintaan kolmen viikon ponnistus. Vähemmän tasokkaisiin riittää yksittäiset päivät"

        Väite on täyttä puppua. Edelleenkään työpaikka, DI:n pahvit ja vakitulot eivät ole nykyisessä yhteiskunnassa mikään naisia houkutteleva saavutus.

        Klassisena esimerkkinä Lord Selibacy, jolla on työpaikka mutta ei naisia.


      • mitä skeidaa
        spurdospärde-splörö- kirjoitti:

        "Vanha totuus pätee edelleenkin: Jos sinulla on diplomi-insinöörin paperit ja vakityöpaikka, niin tasokkaankin naisen hankkimiseen tarvitaan korkeintaan kolmen viikon ponnistus. Vähemmän tasokkaisiin riittää yksittäiset päivät"

        Väite on täyttä puppua. Edelleenkään työpaikka, DI:n pahvit ja vakitulot eivät ole nykyisessä yhteiskunnassa mikään naisia houkutteleva saavutus.

        Klassisena esimerkkinä Lord Selibacy, jolla on työpaikka mutta ei naisia.

        Naisen kuin naisen saamiseen tarvitaan vain pitkä ja kestävä kulli.


      • Sitä skeidaa
        mitä skeidaa kirjoitti:

        Naisen kuin naisen saamiseen tarvitaan vain pitkä ja kestävä kulli.

        Tarkoitat varmaan pitkä ja kestävä pinna? Ne naiset, joille riittää pelkkä noilla ominaisuuksilla varustettu kulli muuten sekundatelineessä, eivät juuri ole tavoittelemisen arvoisia.


      • Tuntemani DI
        Sitä skeidaa kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan pitkä ja kestävä pinna? Ne naiset, joille riittää pelkkä noilla ominaisuuksilla varustettu kulli muuten sekundatelineessä, eivät juuri ole tavoittelemisen arvoisia.

        Meni kahjon kanssa naimisiin ja sitten alkoi pitää tätä äitinään. Oli muuten palkanlaskijana tosi koira.


      • _TkT
        spurdospärde-splörö- kirjoitti:

        "Vanha totuus pätee edelleenkin: Jos sinulla on diplomi-insinöörin paperit ja vakityöpaikka, niin tasokkaankin naisen hankkimiseen tarvitaan korkeintaan kolmen viikon ponnistus. Vähemmän tasokkaisiin riittää yksittäiset päivät"

        Väite on täyttä puppua. Edelleenkään työpaikka, DI:n pahvit ja vakitulot eivät ole nykyisessä yhteiskunnassa mikään naisia houkutteleva saavutus.

        Klassisena esimerkkinä Lord Selibacy, jolla on työpaikka mutta ei naisia.

        Jos sulla on kolmekymppisena talo ja fyrkkaa niin sa olet hintti jos ei sulla ole naista. Ja se on totta, etta ainoo oikea tyo mita noi kauppiksen tyypit tekee on kustannuslaskenta, muu on powerpointshittia josta vahennetaan ensimmaiseksi kun tulee hiljaisemmat ajat. Hyvista dippainsseista ma olen ainakin pitanyt kiinni kynsin hampain, ja jos kaveri on paattanyt lahtea kehittyakseen alalla niin olen jokaisessa tapauksessa tukenut ja antanut hyvat lausunnot.


    • sosiaalidi

      Parasta tässä ketjussa oli toi alotus posti ja vessa kirjoitus tossa jäljempänä. Ihan hyvä välillä on avautua, mut mitä helekattii? Ite teefyssalta valmistuneena voin puolta monia aloitus postissa mainittuja asioita, mutta monet asiat johtuvat kyllä ihan opiskelijasta itsestään. Jos otiksessa ei oo naisia, niin onhan siinä se itäinen satamakaupunki vieressä, missä on kaiken maailman yliopistot ja amk:t. Avaa silmäs ja käy kokeilees mites se Suomi taittuu lääkis tai farmasia tytön kanssa!

      Eikä niitä opiskeluja kannata niin vakavasti ottaa, kyllä niistä kursseista pääsee läpi ihan omallakin päällä. Joskus on tietenkin kiva saada jotain prujattavaa, jos aikataulu sattuu kaatuun päälle. Tähän pätee sama kuin aiempaan eli avaa silmäs ja kysy laskareissa joltain puolinaamatutulta, et onks jollain malliratkasuja. Jos et oo ystävysty TKK:lla, niin kantsis varmaan harkita jotain suvaitsevuus koulutusta.

      Niin ja mitä vittua sä vanhempia tai sukulaisia mietit, kun päätät uravalintaa? Ite tein ainakin just sitä mitä mä halusin, muut teki sitä mitä ne osas. Ihan turha on alkaa miettiin jotain kaverin liksoja jostain KTM hommista myynnissä. Tee hommas kunnolla, niin helposti voit saada yli TEK:n suositusta valmistuttuas. Tää tosiaan voi vaatia sitä 60h/vko opiskelua sosiaalisen elämän hoitamista ja verkottumista, jolloin nukkumiselle jää aikaa noin 2,5h/yö, mutta on sitä helpommallakin päästy. Joka kesä alan hommiin ja kokemusta kartuttaan. Dippatyöpaikan kun hakee sieltä, mihin haluaa jatkossakin töihin ja tekee sen ihan täysillä niin kyllä töitä luulis irtoovan ja palkkaa kans. Naisia joudut valmistuttuasikin hakeen sieltä Hesan puolelta.

      Tulikohan vielä jotain muuta? Fysiikan labrakurssityöhön ei välttämättä 10 tuntia riitä ja niitä on todella fiksu prujata, kun sitten dippatyötä tehdessä ekaks kysyt "mikä latex?".

      Terveisin sosiaalidi eiku pummi

      • servator

        Opettele kirjoittamaan. Tässä tekstissä on niin järkyttävästi virheitä, että tekisi mieli itkeä verta.


      • Kriitikko X
        servator kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan. Tässä tekstissä on niin järkyttävästi virheitä, että tekisi mieli itkeä verta.

        Teekkareissa on paljonkin tämän tason tekstintuottajia. Tosin kirjoitusajasta ja -tyylistä voisi otaksua tämän kirjoitetun "vaikutuksen alaisena".


    • HiljaisuusPuhuttelee

      Ei minnekään TKK:lle tai KTM:lle vaan KADETTIKOULUUN! Sieltä ne miesten miehet ja naiset valmistuvat! Elämä on yhtä juhlaa upseerina!

      :D

      • Saanko puhutella?

        Lisäksi kannattaa upseerin toimessa pyrkiä siihen, että pääsee everstiluutnanttina eläkkeelle. Kenraaliputki on pelkkiä seipään nielleitä niuhoja varten!


    • Voivoi.

      Paras kuvaus sähköstä TKK:lla, anteeksi, 'Aalto Yliopiston Sähkötekniikan Korkeakoululla'.

    • AMK rehtoreilta

      Oli kysytty, niin heidän vastavalmistuneiden työllistymisprosentti oli 96 % 3T lehden mukaan rakennusosastolta. Kannattaa kaikkien tietenkin mennä tälle osastolle. Yliopistosta valmistuvan tällä perusteella täytyy saada tuplapalkkakin. Kyllä tekevälle töitä löytyy, myös muille kuin ulkomailta tuoduille rakennusmiehille.

    • fil.yo2324324

      Humanistit siis saavat naisia mutta töitä ei ole. Insinööreille on töitä mutta ei naisia. Siinäpä vasta pulma.

    • saakos näitä pii...

      rustamalla naisia? vastaus on ei saa


      "Ellet halua tutkijaksi, olet lopulta väsynyt 40v perheenisä "

      Sisältää ilmeisesti oletuksen että tutkijat steriloidaan heti ammatin valinnan jälkeen?

    • advanced kalkatus

      ..onkos se EPSILON-tekniikka matikassa vielä voimissaan ???
      Muistan vielä sen,hetken aikaa Oulussa LuTK-linjalla ollessani..siihen(kin) se katkesi huhuhhhhh

    • DI on häviäjä

      http://lordselibacy.blogspot.fi/2012/09/wanha-parta-neuvoo.html

      Itsekin dippainssinä voin lohduttaa sinua sillä että tilanne vain huononee iän myötä (vaikka miehen markkina-arvo kuulemma paranee niin kiinnostavien naisten määrä vähenee paitsi pk-seudulla).

      Iän myötä ulkonäön lisäksi tai ohella alkavat korostumaan ansiot (sisältäen asema, saavutukset, yleinen onnistuminen ja tyyli, työpaikan mies/nainen suhde ym. ym.) ja alkaa huomaamaan että suurin osa kiinnostavista naisista on jo rengastettu ja seuraa hakevat toisella kierroksella olevat, hankalat luonteet tai muuten jollakin tavoin miesten mielestä ei kiinnostavat tapaukset. Harvalla miehellä on rahaa tai asemaa niin paljoa että se todellisuudessa kiinnostaisi naista.

    • Teekkari2

      "Koulu, jossa opiskelet, ei määritä vapaa-aikaasi, josset itse sitä halua. Voit viettää vapaa-aikasi humanistien, kauppatieteilijöiden tai vaikka sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa, jos siltä tuntuu."
      Ja noin tekemällä voit reputtaa kaikki kurssit. Oikeasti. Ei teekkarina ole vapaa-aikaa juuri olemassa - jos siis meinaa kursseja päästä läpi. Ehkä viikonloppuna voi löytyä päivä tai pari, että voi huilata, mutta muuten se on aamu kasista duunia ilta kahteentoista.

    • sdfgdfs

      Elämässä menestyy parhaiten ne, jotka tulee ihmisten kanssa hyvin toimeen. ts. käyttäytyvät sosiaalisten normien mukaan. Nuoret taitaa yliarvioida koulutuksen tärkeyttä suhteessa sosiaalisiin taitoihin. Sulla pitää olla molempia sopivasti, että työelämässä pärjää, muuten kyllä joutuu (tai pääsee) yksityisyrittäjäksi ja siinäkin tapauksessa niitä taitoja ainakin jonkin verran tarvii, ellei sitten sulla ole joku tuote tai palvelu jota kellään muulla ei ole tarjota. Joka tapauksessa, kannattaa opiskella kunnolla, mutta ei kannata tuijottaa ja ajatella vaan sitä papereiden tärkeyttä. Kannattaa verkostoitua myös.

    • d89fg7

      aloittaja taitaa itse olla joku pinnallinen naistennaurattaja joka tahtoo vaan saada mahdollisimman helpolla hyvinpalkatun duunin

    • epätietoinen 22

      Äh olin juuri tänä vuonna hakemassa TKK:lle, mutta tämä sai nyt miettimään josko kuitenkin tähtäisi kauppikseen. Onko se nyt tosiaan parin kk pääsykoerumba kauppikseen ja sitten rentoa tenttimistä vs. 5 vuotta raatamista tkklla turhien matikantehtävien kanssa?

      Jos kauppiksen pääsykoe onkin paljon vaikeampi niin eihän se ole sitten mitään suhteessa tuollaiseen meininkiin teknillisissä yliopistoissa? Kiinnostus tekniikkaan/luonnontieteeseen olisi kova, mutta kyllä kauppatieteetkin ovat ok, varsinkin jos siellä tosiaan ei tarvitse raataa aamukahdeksasta ilta kahteentoista ?? (Ja kai se naisten määräkin nyt ainakin alitajuntaisesti vaikuttaa, ei kai sitä pelkkiä samanlaisia nörttejä kuin itse olen jaksa viittä vuotta katsella... )

      • Reaalimaailmaa

        Ei sellaisia nörttejä jaksa naisetkaan katsella. Mielenkiintoisempia ovat taiteelliset runopojat ja ideoita pursuvat esittävän tai videotaiteen edustajat, jotka ovat lähdössä valloittamaan Hollywoodia.

        Tuollaisille voi nainen jo suosiotaan mielellään jakaa.


      • mikka91
        Reaalimaailmaa kirjoitti:

        Ei sellaisia nörttejä jaksa naisetkaan katsella. Mielenkiintoisempia ovat taiteelliset runopojat ja ideoita pursuvat esittävän tai videotaiteen edustajat, jotka ovat lähdössä valloittamaan Hollywoodia.

        Tuollaisille voi nainen jo suosiotaan mielellään jakaa.

        Höpsis, insinööri on maailman seksikkäin ammatti.

        T. insinöörin alku


      • Kauppis_on_parempi

        Suosittelen Kauppista, itse olen valmistunut TKK:n tutalta. TKK voi olla ok, jos olet varakkaasta perheestä ja rahalla ei ole sinulle suurta merkitystä tai olet aivan mielettömän kiinnostunut teknisistä asioista sekä matematiikast ja fysiikasta, mutta jos haluat melko nopeasti työelämään ja suorittaa opinnot helposti tenttimällä, niin ehdottomasti ennemmin Kauppikseen.


    • ****

      Joo on välillä tosi rankkaa ja muutamaan hylättyyn arvosanaan voi kyllä varautua, mutta ne ei oo mikään ongelma jos ala kiinnostaa ja motivaatio on kohdallaan. Jos elämä on pelkkää kärsimystä eikä opiskelu yhtään huvita, niin valittamisen sijaan suosittelen alanvaihtoa, aika yksinkertasta. Tietysti ymmärrän hyvin stressin aiheuttaman hetkellisen vitutuksen ja avautumisen, mutta jos se on pysyvä olotila, niin sitten ei muuta kuin ihna muihin hommiin. Johonkin kavereihin ei tosiaan kannata verrata, kannattaa miettiä vaan sitä mikä itseä kiinnostaa ja mitä haluaa tehdä. Teekkareilla tosin siinä mielessä huono tilanne, että parin ekan opiskeluvuoden perusteella ei välttämättä pysty sanomaan, että onko ala oikea, koska tuskin kukaan sinne menee opiskelemaan fyssaa ja matikkaa, vaan niitä pääainekursseja, jotka vaan vaatii sen fyssan ja matikan.

      Naisia löytyy muualtakin, mutta ihan ymmärrettävää jos jossain luennolla kaipaa tyttö siihen viereen istumaan "pieneksi piristykseksi". Vaikka naisia on vähän, niitä kuitenkin on muutama ja kannattaa siis varmaan heti alussa tutustua niihin, ei pitäisi olla kovin vaikeeta saada keskustelua aikaiseksi kun muutenkin tehdään niin paljon porukalla laskareita yms. Jos naisten taso ei ole riittävä, niin voi niistä silti kavereita hankkia ja kavereiden kautta voi tutustua kavereiden kavereihin jne. Ja kyllä tekniikkaa opiskelee ihan nättejä ja sosiaalisesti "normaaleja" naisia. ja kyllä niitä teekkari-teekkari-parejakin on aika paljon ainakin siihen nähden, mikä on sukupuolijakauma.

    • Poppis3

      Jos naista haluat... kannattaa opiskella alaa jolla on paljon NAISIA
      -FARMASIA, ELAINLAAKETIEDE, HAMMASLAAKETIEDE'

    • Arttu Niskasaari

      Pari juttua:

      1) TKK:lle ei ole hankala päästä sisään, hankalampaa on päästä sieltä pois.

      2) Istuin itse kerran fuksina Alvarissa syömässä lounasta. Pöytään istui vanhempi herra, joka rupesi juttusille. Kerroin aloittaneeni samana syksynä TKK:lla ja mies kyseli miten homma on lähtenyt käyntiin. Kerroin siinä myös mielipiteeni matematiikan ja fysiikan opiskelusta, johon tuolloin suhtauduin vähän saman tyylisesti kuin yllä.

      Vastaus tähän oli: "Mutta eihän niiden tarkoituksena olekaan opettaa teitä laskemaan, vaan ajattelemaan."

      Myöhemmin minulle selvisi että kyseessä oli yksi matikan laitoksen proffista.

      3) Omasta 180 ov:n DI:n tutkinnostani noin 15-20 ov:tä olivat sisällöltään sellaisia että ne suoraan auttoivat minua pääsemään alkuun työelämässäni. Kaikki loput opettivat minulle matemaattis-luonnontieteellistä ongelmanratkaisukykyä, eli ratkomaan ongelmia analyyttisesti, loogisesti ja järjestelmällisesti.

      Minun melestäni tämä on täysin niiden kaikkien kirjaston kellarissa vietettyjen iltojen arvoista. Ja vaikka matriisit ja nablat ovat jo melko hämärässä muistissa, niin tästä taidosta on minulle töissäni hyötyä joka päivä.

    • selibaattilordi

      Olen samaa mieltä, TKK:lle on helppo päästä jos vähänkin omaa taipumusta matemaattiseen ajattelutyyliin. Mitään erityistä lahjakkuutta ei TKK:lta valmistuminen vaadi, ainoastaan normaaliälyä ja ahkeruutta.

      DI tutkinto auttoi tietysti kivasti alkuun työelämässä ja kaavojakin ja helppoja lukiotasoisia diffiksiä on joutunut pyörittelemään. Matemaattinen ajattelutapa ja lähestymistapa sensijaan seuraa läpi elämän, vaikka laskurutiini katoaisikin

      Noin 5 vuoden jälkeen valmistumisen jälkeen, olen kysellyt itseltäni perimmäistä kysymystä MIKSI OPISKELIN DI:ksi. Ainut hyöty mitä DI-pahveista on ollut, on se että työtehtävät ovat olleet jänniä ja töitä on riittänyt. Mitään muuta etua pahveista ei ole ollut.

      Miksi töissä ylipäätänsä pitäisi käydä? Olisin päässyt paljon helpommalla jos en olisi opiskellut mitään. Olisin voinut asustella vanhempien nurkissa tai sossun kustantamassa asunnossa ja pelailla vaikka kaiket päivät. Lopputulos olisi ollut about sama. Ainakin kotona asuessa tulisi syötyä parempaa ruokaa.

      Diplomi-insinöörin paperit eivät takaa hyvää palkkaa (tunnetusti amis se vain tienaa enemmän). Eivät myöskään parisuhdetta. Esimerkiksi monella narkkarilla, luku ja kirjoitustaidottomalla ulkomaalaisella tai vaikka rasta-sivari-gannabis-pummilla on 5/5 muijja.

      DI:n pahvit ja ajattelutapa on stigma joka karkoittaa naiset. DI:ksi opiskelussa hukkaantui ne tärkeät vuodet, jolloin se parisuhde olisi pitänyt hankkia. Noin 30v käytännössä seksuaalisesti kokematon mies on arvoton naisten silmissä, monesti nainen kokee sellaisen miehen väärällätavalla pelottavana. (mikä siinä on vika kun muut naiset eivät ole kelpuuttaneet)

      Tietysti työelämä antaa kivan tunteen siitä että joku sentään on kiinostunut ja voin olla hyödyksi (työnantajalle). Ja onhan se hauskaa tehdä jotain oikeasti jotain todellista eikä vain pelailla.

      Itse en olisi varmaankaan kestänyt sossurottailua. Mutta jos nuori uskoo että kykenee elämään sossurottana, suosittelisin jättämään hakematta TKK:lle.. tai siis nykyään A?LT0 YL!0PI$T00N

      • Dippa-inssi

        Paskapuhetta. DI-paperit kyllä takaavat hyvän palkan.


    • näillä mennään

      "Ainut hyöty mitä DI-pahveista on ollut, on se että työtehtävät ovat olleet jänniä ja töitä on riittänyt. Mitään muuta etua pahveista ei ole ollut."
      Annat ymmärtää, että tämä "ainoa" hyöty olisi jotenkin arvoton.
      "DI:n pahvit ja ajattelutapa on stigma joka karkoittaa naiset. DI:ksi opiskelussa hukkaantui ne tärkeät vuodet, jolloin se parisuhde olisi pitänyt hankkia."
      Annat ymmärtää, että opiskelu, eikä esim 100% vapaaehtoisesti kaikki sosiaaliset menot väliin jättävä opiskelija itse, olisi päälimmäinen syy syrjäytymiselle ja naisettomuudelle.
      "Noin 30v käytännössä seksuaalisesti kokematon mies on arvoton naisten silmissä"
      Annat ymmärtää, että tuosta omasta kokemattomuudesta pitäisi kertoa heti kättelyssä ensitreffeillä tai, että jotakuta järkevää naista ylipäänsä kiinnostaisi pidemmän päälle.
      "Miksi töissä ylipäätänsä pitäisi käydä? Olisin päässyt paljon helpommalla jos en olisi opiskellut mitään. Olisin voinut asustella vanhempien nurkissa tai sossun kustantamassa asunnossa ja pelailla vaikka kaiket päivät."
      :D ehkä sitä naistakin olis tullut kun sossupummit on niin jänniä

      • Tosiasiaa

        Naispuoliset yliopisto-opiskelijat ovat suorastaan villeinä luusereiden ja sossupummien perään. Tulevat akateemiset, poliitikot ja toimitusjohtajat ovat niin järkyttävän tylsiä ja elämä heidän kanssaan niin ennalta-arvattavaa.


    • Ei TKK:lle

      Joo, olen itse valmistunut TKK:lta tuotantotaloden osastolta, jota jotkut jostain ihmeen syystä arvostavat, oma arvostus kyllä muuttui nopeasti sisäänpääsyn jälkeen, ja olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, sanoisin niin että jos olet oikeasti todella kiinnostunut tietyistä teknisistä asioista (sekä lisäksi matematiikasta ja fysiikasta) on TKK ihan hyvä valinta, mutta muuten ei, ei edes Tuta-osasto.

      Ihan helvetin paljon helpommalla pääsee esim. Kauppiksessa ja valmistuu nopeasti paljon vähemmällä työllä ja pääsee alkuvaiheessa jopa paremmille palkoille kuin TKK:n kautta. Eli jos ajattelee työelämän reaalimaailmaa ja sitä että pääsisi nopeasti hyvään työpaikkaan tienaamaan hyvää palkkaa ja sitä että voisi opiskelutkin suorittaa pitkälti tenttimällä eikä tekemällä joka kurssissa työläitä harjoitustöitä, niin ei todellakaan kannata mennä TKK:hon.

      Eli jos olisin nyt vasta ylioppilaaksi tullut, en varmaankaan pyrkisi TKK:hon, Kauppis ja Valtsikka tai jopa IT-puolen ammattikorkeat menisivät ohi. TKK: osalta Tietotekniikka-osasto olisi ainoa, jota voisin edes jotenkin harkita, mutta sielläkin taitaa olla nykyäänkin pakollisena kaiken maailman fysiikan peruskursseja ja muuta älytöntä sälää, jota ei ikinä tule tarvitsemaan mihinkään ja sivuaineet pitäisi lisäksi vielä valita.

      • Toden kerroit

        On todella ikävää, että Suomessa on vieläkin opiskelupaikkoja, joissa on vaara joutua ajattelemaan aivan oikeasti itse eikä siellä selviä pelkällä tenttikirjojen ulkoluvulla. Uusimman trendin kirjat opettelemallahan maamme liike-elämä saadaan suorastaan lentoon tai päästään ainakin kovapalkkaisiin konsulttihommiin. Vain tyhmät pyrkivät ajattelemaan itse ja ymmärtämään asiat.


      • ajatelkaa lapsia
        Toden kerroit kirjoitti:

        On todella ikävää, että Suomessa on vieläkin opiskelupaikkoja, joissa on vaara joutua ajattelemaan aivan oikeasti itse eikä siellä selviä pelkällä tenttikirjojen ulkoluvulla. Uusimman trendin kirjat opettelemallahan maamme liike-elämä saadaan suorastaan lentoon tai päästään ainakin kovapalkkaisiin konsulttihommiin. Vain tyhmät pyrkivät ajattelemaan itse ja ymmärtämään asiat.

        Tämä on kyllä hirveää. On järkyttävää, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa ihmiset joutuvat joskus tekemään asioita itse tai jopa ajattelemaan työssä tulevien ongelmien suhteen. Opiskelijoiden ja työntekijöiden hyvinvointi paranisi huomattavasti, jos suoritettavat tehtävät yliopistoissa ja työpaikoilla rajoittuisivat pelkästään sohvalla makaamiseen niin, että suoritusmerkinnät, tuet ja palkat tulisivat itsestään.

        Minua ainakin ahdistaa suunnattomasti se, kun tulevaisuudessa saatan jopa joutua itsekin suoriutumaan haastavista ongelmista ihan itse ilman apua, kuten vuokran maksusta, ruoanlaitosta ja hengittämisestä.


      • surkeetrolli

        Et tainnu päästä AMK:n?


    • 11+14

      " Eli tarkoittaa, että osataan saturnuksen koostumus paremmin kuin sosiaalien käytös" :D

    • eiteekkarit

      No johan dissataan TKK:ta. Itse en kyseisessä paikassa opiskele, mutta erityisesti tuo parisuhdejupakka pisti miettimään. Oman kokemukseni mukaan ainakin Tampereella teekkareiden bileet ovat huippuja ja kovasti on myös poikkitieteellisyyttä, että kyllä sinne naisiakin eksyy, ehkäpä juuri näiden sosiaalisesti kyvyttömien neitsyiden perässä sitten ;)

      Itse opiskelusta sitten mitä kavereilta olen kuullut, niin todella työtä vaativat ainakin ns. kovan tekniikan aloissa. Niin kai sen pitääkin? Sen vuoksi DI paperit ovatkin kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Kauppiksesta voi ne paperit saada helpommin käteen - tosin sekään tuskin ilman työtä tulee. Palkka- tai työllisyysvertailusta kauppiksen ja teknillisen välillä on kai turha puhua, on niin kiinni siitä minkälainen tyyppi on. Niinkuin monessa muussakin paikassa.

    • Dippa 23090sd

      TUnnistan kyllä viestin alottajan pointteja kun itsekin opiskelin "gurulinjan" eli L-matikat ja fyssan fysiikat TKK:lla vaikken fyysikko ole.

      Itse en viihtynyt insinööriporukassa. Yleensä kuiva huumorintaju ja introverttiys karkottivat minut. Muutamia hyviä kavereita sain ja ollaan edelleen yhteydessä.

      Laskemista oli joka kurssilla ja jossain vaiheessa alkoi syödä. Fysiikassakin itse ilmiöt käytiin pintapuolisesti mutta aina piti tunkea joku todella V-mäinen integraali tms. ettei vaan olisi helppoa.

      Mutta nykyään en kadu polia. On se kuitenkin syvyydeltään aika eri tasoa ja kyllä kauppispuolen "johtajat" saa loppuikänsä nuolla johtokunnan perseitä että ylipäätään saavat pitää duuninsa. Asiantuntejuus tuo sen edun että vittumainenkin jätkä jää organisaatioon ja jopa toimarin pitää sietää sun avautumistasi tiettyyn rajaan asti. Jos vielä omaat hieman kommunikaatiokykyjä ja tervettä maalaisjärkeä, niin yleneminen on vauhdikasta teknologiayrityksissä. Näin ainakin omalla kohdalla.

      • kurssit kesken?

        Jotensakin tosta tuoksahtelee anuspäästökset...


    • Koirakoulu

      "Laskemista oli joka kurssilla ja jossain vaiheessa alkoi syödä. Fysiikassakin itse ilmiöt käytiin pintapuolisesti mutta aina piti tunkea joku todella V-mäinen integraali tms. ettei vaan olisi helppoa."

      Juuri tämä pintapuolisuus on di-opintojen v-mäisin puoli. Heti rynnätään suu vaahdossa laskimen kanssa laskemaan vaikka itse ilmiötä ei ymmärretä usein nimeksikään... Koko touhu vaikuttaa jotenkin epäkypsien pikkuppoikien halulta päteä annettuja tehtäviä nopeasti ratkaisten. Kunhan joku heittää tehtävän eteen kuin luun koiralle, niin teekkari alkaa kaluta sitä suu vaahdossa laskinta näppäilen. Asioiden ymrtäminen jätetään viisaammille....

      • eilakaislaa pukkaa

        ..ja kirjoitustaitoisille (:

        Kyllä asia on niin, että vielä reilu 20 vuotta sitten piti tekniikkaa opiskelevien oikeasti ymmärtää ja osata. Siis ihan riviteekkarinkin. Nyt uskottavus on kyllä mennyttä kauraa: amiksista tehtaillaan inssejä ja niistä edelleen teikäläisiä tyhjäpää-dippoja.

        Siksi olenkin ottanut töihin vain oikeasti osaavia keski-ikään ehtineitä diplomi-insinöörejä. Heitäkin, kun riittää jonoiksi tällä hetkellä. Palkasikin riittää rapiat 4 k€/kk. Eikä tarvitse kädestä pidellä käytännön tehtävien matemaattisessa tarkasteluissa.


      • dippa-inssi
        eilakaislaa pukkaa kirjoitti:

        ..ja kirjoitustaitoisille (:

        Kyllä asia on niin, että vielä reilu 20 vuotta sitten piti tekniikkaa opiskelevien oikeasti ymmärtää ja osata. Siis ihan riviteekkarinkin. Nyt uskottavus on kyllä mennyttä kauraa: amiksista tehtaillaan inssejä ja niistä edelleen teikäläisiä tyhjäpää-dippoja.

        Siksi olenkin ottanut töihin vain oikeasti osaavia keski-ikään ehtineitä diplomi-insinöörejä. Heitäkin, kun riittää jonoiksi tällä hetkellä. Palkasikin riittää rapiat 4 k€/kk. Eikä tarvitse kädestä pidellä käytännön tehtävien matemaattisessa tarkasteluissa.

        Sulla ei oo mitään hajua di-opintojen vaatimustasosta.


      • dippa-inssi
        eilakaislaa pukkaa kirjoitti:

        ..ja kirjoitustaitoisille (:

        Kyllä asia on niin, että vielä reilu 20 vuotta sitten piti tekniikkaa opiskelevien oikeasti ymmärtää ja osata. Siis ihan riviteekkarinkin. Nyt uskottavus on kyllä mennyttä kauraa: amiksista tehtaillaan inssejä ja niistä edelleen teikäläisiä tyhjäpää-dippoja.

        Siksi olenkin ottanut töihin vain oikeasti osaavia keski-ikään ehtineitä diplomi-insinöörejä. Heitäkin, kun riittää jonoiksi tällä hetkellä. Palkasikin riittää rapiat 4 k€/kk. Eikä tarvitse kädestä pidellä käytännön tehtävien matemaattisessa tarkasteluissa.

        Tuommosta tekstiä pukkaa ulos vaan ne, jotka ei oo yhtä ainutta kurssia saanu läpi tai sitten ei oo ikinä edes opiskellut TTK:lla.


    • utelias.

      Paljonko fyffee tänä pänä? Mitä valintoi?

    • Anonyymi

      Tekniikan asiantuntijoille on kansainvälistä kysyntää niin pitkäksi aikaa kun on ihmisiä ja tekniikkaa. Ihme nillitystä tuo tilitys.

      Vaihda alaa sitten jos sähköfysiikka ei nappaakkaa, ei se niin monimutkaista ole.🤦‍♂️

      Muutenkin mitä väliä jos siellä ei ole nättejä naisia paljoa? Niitähän on Helsinki ja Espoo pullollaan 50 km säteellä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe