laskukaava

lautaspyöräpari

miten lasketaan lautaspyöräparin nopeuseroja esim 10/41 lautaspyöräpari ja 10/47 lautaspyöräparin pyörintänopeus kun lautaspyörän halkaisia on sama
oletettu traktorin nopeus 30km/h 10/47 lautaspyöräparilla?

18

7986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa vaan

      Ootko kenties nopeuttamassa 3650 jontikkaa?

      • lautaspyörä

        nopeuttamassa 3650 pistä,on ryhmärattaat vaihettu"up till 40km/h" vaihtaisin vielä lautaspyöräparin ja nelivedon rattaat ja niin suuret takapyörät kuin sopii,pitäis kulkea yli 50,sellainen rojekti menossa.


    • kuusi

      hammasta. Kuusi hammasta on 6 : 47 > 12,76 %.

      30km/h * 112,76 % > 33,82 km/h

      • prosenttilaskuna

        verraten uuteen 41 rattaaseen

        6: 41 >14,6 %

        30 x 114,6 > 34,4 km/h


    • "34,4km/h"

      • prosentit

        vertaamalla uuteen välitykseen. Vanha välitys oli se mihin muutos tuli ja siihen piti verrata.

        Erotuomarit vahvistakoot.


      • prosentit kirjoitti:

        vertaamalla uuteen välitykseen. Vanha välitys oli se mihin muutos tuli ja siihen piti verrata.

        Erotuomarit vahvistakoot.

        EI OLE prosenttilaskua välityssuhteiden laskeminen.


      • silloin
        mtz kirjoitti:

        EI OLE prosenttilaskua välityssuhteiden laskeminen.

        helpoin tapa laskea, koska nopeus oli jo tiedossa vanhalla välityksellä. Tarvi laskea vain muutos, ja sen vaikutus nopeuden muuttumiseen.

        jatkuu...


    • se olisikin

      ,koska nopeus suurenee. Jos tarkoitat hammalukua, niin koska toinen on kummassakin sama niin 30km/41*47

      • jos se

        kolmekymppiä olisi vedätetty 41 hampaalla, ja lisäystä tulisi 47 hampaaseen asti, niin laskukaavasi pitäisi paikkansa.

        Yritän selittää, vaikka en tajua itsekään.

        Kun kartaani pyöritti lautasta 47 hammasta, tuli kierros ja kierroksia niin paljon, että saavutettiin 30 km nopeus.

        Uudessa sama saavutettiin 41 hampaan pyörityksellä.

        Säästyi siis 6 hampaan ohitus. Kun kartaani pyöri kuitenkin saman vakion, niin nopeus kasvoi entiseen verrattuna 6 hampaan verran.

        Kuusi hammasta on 47:stä 12,76 %. Nopeus kasvoi siis tuon verran. 30 x 112,76 > 33,83 km.

        jatkuu...


    • öööööö

      jos halkaisijat ovat samoja ja hammasluku eri niin ei hampaitten lukumäärä retkase vaan halkaisija ...
      se opetetaan jo ala asteella koulussa..

      • noin?

        Kyllä hammasluku ratkaisee välitykset. On huomioitava, että hammasrattaat sopivat hampailtansa yhteen.
        Hieman ihmetyttää kysyjän mainitsema sama kehäkoko, mutta jos se kymmenhampainenkin vaihdetaan sopivaksi kymmenhampaiseksi, niin laskukaavat pitäisi toimia.

        Hihnavedossa ratkaisee kehien koko.

        jatkuu...


      • lautaspyörä
        noin? kirjoitti:

        Kyllä hammasluku ratkaisee välitykset. On huomioitava, että hammasrattaat sopivat hampailtansa yhteen.
        Hieman ihmetyttää kysyjän mainitsema sama kehäkoko, mutta jos se kymmenhampainenkin vaihdetaan sopivaksi kymmenhampaiseksi, niin laskukaavat pitäisi toimia.

        Hihnavedossa ratkaisee kehien koko.

        jatkuu...

        eli halkaisia on sama mutta hammasmoduli eri,näin se menee lautaspyörä maailmassa,


      • setä neuvoo!
        noin? kirjoitti:

        Kyllä hammasluku ratkaisee välitykset. On huomioitava, että hammasrattaat sopivat hampailtansa yhteen.
        Hieman ihmetyttää kysyjän mainitsema sama kehäkoko, mutta jos se kymmenhampainenkin vaihdetaan sopivaksi kymmenhampaiseksi, niin laskukaavat pitäisi toimia.

        Hihnavedossa ratkaisee kehien koko.

        jatkuu...

        Hammaspyörä laskennassa lasketaan samoin kuin hihnapyörienkin kanssa. Eli jakohalkaisijan mukaan.

        Hammaspyörillä voidaan homma yksinkertaistaa, koska hampaan koot ja muodot ovat moduloitu. Siis on olemassa eri moduleja. Koska toisiinsa kytkeytyvät hammaspyörät on aina oltava saman moduulisia, voidaan välityssuhde laskea hammaslukujen suhteessa.

        Ei siis prosenttilaskuina, eikä pyörien ulkohalkaisijoiden mukaan!!!!!!!

        Hihnapyörillä tulee AINA laskettaessa käyttää jakohalkaisijaa, ei pyörän ulkohalkaisijaa. Ne eivät ole sama asia. Koska hihnat ja pyörät ovat standardisoituja löytyy taulukkoja joista jakohalkaisijat löytyvät. "Karkeasti" jakohalkaisijan voi määrittää siten, että se on halkaisija jolla (uuden kulumattoman) hihnan poikkilaikkauksen painopiste sijaitsee, kun se on pyörällä kiristettynä.

        Et noin se menee.


      • unehtui...
        setä neuvoo! kirjoitti:

        Hammaspyörä laskennassa lasketaan samoin kuin hihnapyörienkin kanssa. Eli jakohalkaisijan mukaan.

        Hammaspyörillä voidaan homma yksinkertaistaa, koska hampaan koot ja muodot ovat moduloitu. Siis on olemassa eri moduleja. Koska toisiinsa kytkeytyvät hammaspyörät on aina oltava saman moduulisia, voidaan välityssuhde laskea hammaslukujen suhteessa.

        Ei siis prosenttilaskuina, eikä pyörien ulkohalkaisijoiden mukaan!!!!!!!

        Hihnapyörillä tulee AINA laskettaessa käyttää jakohalkaisijaa, ei pyörän ulkohalkaisijaa. Ne eivät ole sama asia. Koska hihnat ja pyörät ovat standardisoituja löytyy taulukkoja joista jakohalkaisijat löytyvät. "Karkeasti" jakohalkaisijan voi määrittää siten, että se on halkaisija jolla (uuden kulumattoman) hihnan poikkilaikkauksen painopiste sijaitsee, kun se on pyörällä kiristettynä.

        Et noin se menee.

        mainita, että hammaspyörillä on tärkeätä muistaa tarkistaa akseliväli. Siihen löytyy kaavat alan oppikirjoista.

        On mahdollista esim. sovittaa paikalleen erilaisia variaatioita, esim:

        Hammaspyörien moduuli 2,5
        Toisen pyörän hammasluku 30 ja toisen 10.

        Oletetaan noin, ja homma pelittää.

        Vaihdetaan toinen pyörä 29 ja toinen 10.

        Ne sopii, ja välitys muuttuu, ja kaikki näyttää hienolta.

        MUTTA! Hammaspyöräparin säteittäinen välys muuttuu ja se aiheuttaa seuraavaa:

        Hammaspyörän hampaan muoto on evolventti, ja kun toinen vastaava pyörii sitä vasten, ei missään välissä aiheudu hankausta, vaan hampaat ovat kosketuskohdissaan aina kohtisuorassa toisiaan vasten. Nyt jos välys muuttuu sen seurauksena, että hammaspyöriä on vaihdettu, ja akseli väli ei ole oikea, ei em enää toteudu ja hampaiden välille syntyy liukumista ---> pyöräpari saattaa tuhoutua käytöstä riippuen TODELLA NOPEASTIKIN!!

        Siis välykset ja oikea akseliväli tulee myös huomioida.


    • varma..

      että laskit hammasluvut oikein. Jos 10:n hapaisella pyöritetään 47 hampaista tarvitaan 4,7 kierrosta, mutta jos 10 hampaisella pyöritetään 41 hampaista tarvitaan vain 4,1 kierrosta, eli nopeus kasvaa........

      • jos.....

        sillä 10 hampaisella pyöritetään 41 hampaista 4,7 kierrosta niin....


      • olin väärässä
        jos..... kirjoitti:

        sillä 10 hampaisella pyöritetään 41 hampaista 4,7 kierrosta niin....

        oikea vastaus on 34,4 km.

        4,7 x 30 : 4,1

        ei jatku enää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe