miten lasketaan lautaspyöräparin nopeuseroja esim 10/41 lautaspyöräpari ja 10/47 lautaspyöräparin pyörintänopeus kun lautaspyörän halkaisia on sama
oletettu traktorin nopeus 30km/h 10/47 lautaspyöräparilla?
laskukaava
18
7954
Vastaukset
- Jamppa vaan
Ootko kenties nopeuttamassa 3650 jontikkaa?
- lautaspyörä
nopeuttamassa 3650 pistä,on ryhmärattaat vaihettu"up till 40km/h" vaihtaisin vielä lautaspyöräparin ja nelivedon rattaat ja niin suuret takapyörät kuin sopii,pitäis kulkea yli 50,sellainen rojekti menossa.
- kuusi
hammasta. Kuusi hammasta on 6 : 47 > 12,76 %.
30km/h * 112,76 % > 33,82 km/h- prosenttilaskuna
verraten uuteen 41 rattaaseen
6: 41 >14,6 %
30 x 114,6 > 34,4 km/h
"34,4km/h"
- prosentit
vertaamalla uuteen välitykseen. Vanha välitys oli se mihin muutos tuli ja siihen piti verrata.
Erotuomarit vahvistakoot. prosentit kirjoitti:
vertaamalla uuteen välitykseen. Vanha välitys oli se mihin muutos tuli ja siihen piti verrata.
Erotuomarit vahvistakoot.EI OLE prosenttilaskua välityssuhteiden laskeminen.
- silloin
mtz kirjoitti:
EI OLE prosenttilaskua välityssuhteiden laskeminen.
helpoin tapa laskea, koska nopeus oli jo tiedossa vanhalla välityksellä. Tarvi laskea vain muutos, ja sen vaikutus nopeuden muuttumiseen.
jatkuu...
- se olisikin
,koska nopeus suurenee. Jos tarkoitat hammalukua, niin koska toinen on kummassakin sama niin 30km/41*47
- jos se
kolmekymppiä olisi vedätetty 41 hampaalla, ja lisäystä tulisi 47 hampaaseen asti, niin laskukaavasi pitäisi paikkansa.
Yritän selittää, vaikka en tajua itsekään.
Kun kartaani pyöritti lautasta 47 hammasta, tuli kierros ja kierroksia niin paljon, että saavutettiin 30 km nopeus.
Uudessa sama saavutettiin 41 hampaan pyörityksellä.
Säästyi siis 6 hampaan ohitus. Kun kartaani pyöri kuitenkin saman vakion, niin nopeus kasvoi entiseen verrattuna 6 hampaan verran.
Kuusi hammasta on 47:stä 12,76 %. Nopeus kasvoi siis tuon verran. 30 x 112,76 > 33,83 km.
jatkuu...
- öööööö
jos halkaisijat ovat samoja ja hammasluku eri niin ei hampaitten lukumäärä retkase vaan halkaisija ...
se opetetaan jo ala asteella koulussa..- noin?
Kyllä hammasluku ratkaisee välitykset. On huomioitava, että hammasrattaat sopivat hampailtansa yhteen.
Hieman ihmetyttää kysyjän mainitsema sama kehäkoko, mutta jos se kymmenhampainenkin vaihdetaan sopivaksi kymmenhampaiseksi, niin laskukaavat pitäisi toimia.
Hihnavedossa ratkaisee kehien koko.
jatkuu... - lautaspyörä
noin? kirjoitti:
Kyllä hammasluku ratkaisee välitykset. On huomioitava, että hammasrattaat sopivat hampailtansa yhteen.
Hieman ihmetyttää kysyjän mainitsema sama kehäkoko, mutta jos se kymmenhampainenkin vaihdetaan sopivaksi kymmenhampaiseksi, niin laskukaavat pitäisi toimia.
Hihnavedossa ratkaisee kehien koko.
jatkuu...eli halkaisia on sama mutta hammasmoduli eri,näin se menee lautaspyörä maailmassa,
- setä neuvoo!
noin? kirjoitti:
Kyllä hammasluku ratkaisee välitykset. On huomioitava, että hammasrattaat sopivat hampailtansa yhteen.
Hieman ihmetyttää kysyjän mainitsema sama kehäkoko, mutta jos se kymmenhampainenkin vaihdetaan sopivaksi kymmenhampaiseksi, niin laskukaavat pitäisi toimia.
Hihnavedossa ratkaisee kehien koko.
jatkuu...Hammaspyörä laskennassa lasketaan samoin kuin hihnapyörienkin kanssa. Eli jakohalkaisijan mukaan.
Hammaspyörillä voidaan homma yksinkertaistaa, koska hampaan koot ja muodot ovat moduloitu. Siis on olemassa eri moduleja. Koska toisiinsa kytkeytyvät hammaspyörät on aina oltava saman moduulisia, voidaan välityssuhde laskea hammaslukujen suhteessa.
Ei siis prosenttilaskuina, eikä pyörien ulkohalkaisijoiden mukaan!!!!!!!
Hihnapyörillä tulee AINA laskettaessa käyttää jakohalkaisijaa, ei pyörän ulkohalkaisijaa. Ne eivät ole sama asia. Koska hihnat ja pyörät ovat standardisoituja löytyy taulukkoja joista jakohalkaisijat löytyvät. "Karkeasti" jakohalkaisijan voi määrittää siten, että se on halkaisija jolla (uuden kulumattoman) hihnan poikkilaikkauksen painopiste sijaitsee, kun se on pyörällä kiristettynä.
Et noin se menee. - unehtui...
setä neuvoo! kirjoitti:
Hammaspyörä laskennassa lasketaan samoin kuin hihnapyörienkin kanssa. Eli jakohalkaisijan mukaan.
Hammaspyörillä voidaan homma yksinkertaistaa, koska hampaan koot ja muodot ovat moduloitu. Siis on olemassa eri moduleja. Koska toisiinsa kytkeytyvät hammaspyörät on aina oltava saman moduulisia, voidaan välityssuhde laskea hammaslukujen suhteessa.
Ei siis prosenttilaskuina, eikä pyörien ulkohalkaisijoiden mukaan!!!!!!!
Hihnapyörillä tulee AINA laskettaessa käyttää jakohalkaisijaa, ei pyörän ulkohalkaisijaa. Ne eivät ole sama asia. Koska hihnat ja pyörät ovat standardisoituja löytyy taulukkoja joista jakohalkaisijat löytyvät. "Karkeasti" jakohalkaisijan voi määrittää siten, että se on halkaisija jolla (uuden kulumattoman) hihnan poikkilaikkauksen painopiste sijaitsee, kun se on pyörällä kiristettynä.
Et noin se menee.mainita, että hammaspyörillä on tärkeätä muistaa tarkistaa akseliväli. Siihen löytyy kaavat alan oppikirjoista.
On mahdollista esim. sovittaa paikalleen erilaisia variaatioita, esim:
Hammaspyörien moduuli 2,5
Toisen pyörän hammasluku 30 ja toisen 10.
Oletetaan noin, ja homma pelittää.
Vaihdetaan toinen pyörä 29 ja toinen 10.
Ne sopii, ja välitys muuttuu, ja kaikki näyttää hienolta.
MUTTA! Hammaspyöräparin säteittäinen välys muuttuu ja se aiheuttaa seuraavaa:
Hammaspyörän hampaan muoto on evolventti, ja kun toinen vastaava pyörii sitä vasten, ei missään välissä aiheudu hankausta, vaan hampaat ovat kosketuskohdissaan aina kohtisuorassa toisiaan vasten. Nyt jos välys muuttuu sen seurauksena, että hammaspyöriä on vaihdettu, ja akseli väli ei ole oikea, ei em enää toteudu ja hampaiden välille syntyy liukumista ---> pyöräpari saattaa tuhoutua käytöstä riippuen TODELLA NOPEASTIKIN!!
Siis välykset ja oikea akseliväli tulee myös huomioida.
- varma..
että laskit hammasluvut oikein. Jos 10:n hapaisella pyöritetään 47 hampaista tarvitaan 4,7 kierrosta, mutta jos 10 hampaisella pyöritetään 41 hampaista tarvitaan vain 4,1 kierrosta, eli nopeus kasvaa........
- jos.....
sillä 10 hampaisella pyöritetään 41 hampaista 4,7 kierrosta niin....
- olin väärässä
jos..... kirjoitti:
sillä 10 hampaisella pyöritetään 41 hampaista 4,7 kierrosta niin....
oikea vastaus on 34,4 km.
4,7 x 30 : 4,1
ei jatku enää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014778Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242549HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652361- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121065
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823