Sirkus ja täysi-ikäisyys

Liian vanhako?

Olen halunnut jo useamman vuoden ajan sirkukseen, mutta monet osatekijät koko ajan siirsivät sinne lähtöä myöhemmäksi. Useimmissa nuorisolle tarkoitetuissa kerhoissa on yläikärajaksi pistetty 18 vuotta.

Mietin vain sitä, että onko missään sitten paikkaa, jonne otettaisiin vanhempia mukaan?
Olen tällä hetkellä 18-vuotias, mutta en opintojeni vuoksi pääse vielä hetkeen aloittamaan sirkus-haavettani.

Entä oikein virallisia opiskelupaikkoja, joissa voisi lukea itsensä aivan ammattilaiseksi? Huolittaisikohan sellaisiin kaltaistani, joka ei elämänsä aikana ole käynyt millään leireillä tai kursseilla koskien sirkusta...?

4

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ddsd

      suomessa kaksi koulua, mutta pääsyvaatimukset todella kovia.
      sen sijaa jotain kerhoja on johon voit liitytyä.

    • Kalpea Albert

      Mitä aattelit sirkukseen mennä tekemään? Suomessa ei ole oikeastaan hyviä sirkustaiteilijakouluja enää tuon ikäisille - tukholmassa on ERITTÄIN hyvä koulu, moskovakin tietty perinteinen.. ranskasta löytyy kanssa..

      Että omin voimin joudut harjoittelemaan ainakin siihen pisteeseen että pääsykokeista menet läpi - jos ajattelit esim. voima/ilma-akrobatiaa tai narullapysymistä, ilmajuttuja/jotain tollasta niin oppiminen ei niin kauhean kauaa vie jos olet lähtökohtaisesti tosi kovassa kunnossa (niinkuin on syytä olla joka lajissa) - näyttelijäkokemuksesta on hyötyä jos aiot esim. taikuutta tai klovneriaa tai jotain senkaltaista vääntämään.. sellaisiin on kyllä tunkua että mieti omaa karismaasikin ja varaudu siihen että onnea täytyy olla mukana..

      Nykysirkuksessa pääpaino on yleensä juuri akrossa/voima-akrossa ja jongleerauksessa - esiintymistason jonglööriksi olet turhan vanha aloittamaan ellet ole poikkeuksellisen lahjakas ja sinnikäs..

      Oikeastaan sirkusammattilaisuus on joka tapauksessa niin vaikea ala, että suosittelisin vahvasti miettimään jotain muuta!

    • aquzi

      Missä päin suomea asut ja oletko harrastanut mitään fyysistä jo aiemmin?

      Suomessa voi opiskella sirkusta ammattikoulussa lahdessa ja ammattikorkeakoulussa turussa. Lahteen on tänä vuonna otettu uudet oppilaat, eli kahdenvuoden päästä on uudet pääsykokeet. Turun kouluun jo ensi vuonna. Suomessa sirkusharrastus on vasta sen verran orastavassa vaiheessa että molempiin kouluihin on otettu sisään opiskelijoita jotka eivät ole koskaan ennen tehneet itsessään sirkusta, mutta teatteria, tanssia, telinevoimistelua, cheerleadingiä ymsyms.. Peruskunnon tulee siis olla hyvä, innostusta löytyä ja fyysiset mahdollisuudet kehittää itseään.

      Iän ei pitäisi olla este sirkuksen harrastamiselle, ammattilaiseksi hakeutuminen ja pyrkiminen tietysti vaikeutuvat iän myötä, mutta kaikki on itsestä ja omista päämääristä kiinni.

      suomessa on koko liuta nuorisosirkuksia, mutta myös sirkus kerhoja, joihin pääsee helposti mukaan ikään katsomatta. Jos sattuisit asustelemaan esim lähellä halsinkiä niin helsingissä toimii sellainen kuin Woltti ry, netistä löytyy ainakin yhteystiedot. Ja jos asustelet kauempana niin kannattaa kuitenkin soittaa esim heille, tietävät varmasti enemmän noista sirkusharrastus mahdollosiiksista nuorissirkusten ulkopuolellakin.

      Toivottavasti tämä valaisi edes jonkin verran.
      .. ..18-vuotta on kuitenkin varsin vähän vielä.. :)

      Niin ja jos ihan akrobatia kiinnostaa kannattaa kysellä myös parkour-, capoeira ja taistelulaji ryhmistä..!

    • ^^jaakkimo^^

      Käyn ite tampereella sorinsirkuksessa olen vasta 13-vuotta, mutta meillä harrastajien ikä on noin 4-50. Jos et asu lähellä tamperetta niin Kuopiossa ja rovaniemellä on kans tosi hyviä.
      Käy kattomassa lisää sirkuskouluja sijainnista osoitteessa: http://www.snsl.fi/index.php?os=3&si=1&lang=fin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe