Minusta tuntuu, että kun kerrankin historiassa nuoruusiän kuolema on käynyt harvinaiseksi Suomessa, ihmiset ovat ruvenneet lataamaan liikaa toiveita eläkeikäänsä.
Kun elämisen painopiste on vanhuudessa, niin se tekee sitä edeltävästä ajasta - en halua edes puhua elämästä - sellaista hiiviskelyä, että varotaan kaikin tavoin kuolemasta tai edes sairastumasta, koska silloin palkinto, eli eläkeaika saattaisi vaarantua.
Kunnon wanhan ajan duunariammatit, joista ennen tunnettiin ylpeyttä, ovat halveksunnan kohde kun duunarilla on eläkkeelle mennessä raihnainen ruumis.
Samalla vanhuus on tabu. Se, että nämä vanhukset käyttävät hyvin ansaitun eläkkeensä tylsinä tuijottaen televisiota kaiket päivät tai unohdellen elävänsä tällä vuosisadalla halutaan vaieta ja lakaista pois silmistä.
Tässä maassa on perin epäterve filosofia. Raada ja rehki lahtariorjan ikeessä, kirkkaimman kruunun saat?
Samalla eletään tämä hetki elämää kiltisti ja nössösti. Sellainenhan vallanpitäjille kelpaa.
Ikä, kuolema, elämä, pelko
11
1714
Vastaukset
- Vinksu
Tämä asenne kulkee läpi kulttuurin. Koskaan ei olla tässä ja nyt, vaan aina elämä alkaa vasta sit ku. Jotain. Ongelmana vain on se, että sit ku se jotain tulee, ei siitä saada kiinni. Jos ei elä, ei enää osaakaan elää, kun olisi lopulta sen aika.
- ohikulkenut heteromies
http://rpo.library.utoronto.ca/poem/769.html
En oikein ymmärrä miksi keskiajan englantilainen runous on sellaista mikä pitää sensuroida.
Ehkä siihenkin on ollut joku syy miksi tuo runo on muistettu kuudensadan vuoden ajan.- Catsy_666
Mutta runon olen osaksi lukenut.
Tuolloin maailma oli erilainen, tai ei edes niinkään kauan sitten.
Minulla oli vanhoja valokuvia ja niissä kiinnostusta herätti Käsnäselän urheilutalo Kirinlinna. Niin kuin urheilevaa porukkaa nuorisoa, Käsnäselässä? Ja se talo oli vielä komea. http://www.salmi-orusjarvi.net/Kasnaselka/Kirinlinna.jpg
Ja siinäpä se, Kirinlinna erottuu suomalaisessa maalaismaisemassa kuin kipeä peukalo: http://www.salmi-orusjarvi.net/Kasnaselka/kasnaselka_maisema OP2.jpg
Ennen sotia nuorisoa ja lapsia oli paljon ja mitä kauemmaksi ajassa mennään, sitä enemmän ihmiset kuolivat lapsina ja nuorina. Koko ilmapiirin täytyi olla ihan erilainen kuin nyt! :o
Ennen kaikkea oli mahdotonta tai hankalaa saada nuoret ihmiset miettimään vanhuuttaan, kun sitä vanhuutta tuskin tulisi.
Nytkin se on perin epävarmaa, sydän saattaa pysähtyä melko nuorellakin ihmisellä. Pitäisi niin kuin hiiviskellä eläkeikään asti. Pitäisi kauheasti innostua kolesterolista, turvavöistä, pyöräilykypäristä, parveketupakoinnista ettei mikään tulisi sen tielle että pääsisi nauttimaan eläkkeestään.
Suomalaiset sananlaskut "lopussa kiitos seisoo" ja "ensin työ, sitten huvi" vain korostavat tätä.
Nuorempi sukupolvi vain rupeaa näkemään sen, ettei se huvi tule koskaan. Ihmisen selkänahasta revitään työ markkinaehtoisesti ja sitten jätetään ruumis mätänemään sohvalle.
Työttömätkin syyllistetään laiskureiksi ja vastuuttomiksi ettei pakkomielle eläkeideologiaan horjuisi.
Meikäläisille heitellään tärppejä kuten homoseksuaalisuuden perin nimellinen sietäminen ihan kuin luu koiralle, että me jäisimme sitä kaluamaan onnellisina emmekä iskisi hampaita tämän tyrannian persuuksiin.
Venäjällä oli tämä (lähinnä Suomen kansallisfilosofi) Frenkel, joka antoi ihmisille provikkana leipää työstä, mutta lisäleivän tuoma energia oli vähempi kuin lisätyöpanoksen vaatima energia. Niinpä ahkerat ihmiset tappoivat itsensä työllä.
Ei pidä mennä Frenkelin ansaan. Venäläisetkin oppivat laiskottelun, raporttien väärentämisen, lahjonnan, varastamisen ja valehtelemisen taidon. Parempi menestyä huijaamalla kuin menehtyä huijaamatta. (Lause voisi sopia vaikka Suomen urheilujohdolle). - sapp-hic
Catsy_666 kirjoitti:
Minulla oli vanhoja valokuvia ja niissä kiinnostusta herätti Käsnäselän urheilutalo Kirinlinna. Niin kuin urheilevaa porukkaa nuorisoa, Käsnäselässä? Ja se talo oli vielä komea. http://www.salmi-orusjarvi.net/Kasnaselka/Kirinlinna.jpg
Ja siinäpä se, Kirinlinna erottuu suomalaisessa maalaismaisemassa kuin kipeä peukalo: http://www.salmi-orusjarvi.net/Kasnaselka/kasnaselka_maisema OP2.jpg
Ennen sotia nuorisoa ja lapsia oli paljon ja mitä kauemmaksi ajassa mennään, sitä enemmän ihmiset kuolivat lapsina ja nuorina. Koko ilmapiirin täytyi olla ihan erilainen kuin nyt! :o
Ennen kaikkea oli mahdotonta tai hankalaa saada nuoret ihmiset miettimään vanhuuttaan, kun sitä vanhuutta tuskin tulisi.
Nytkin se on perin epävarmaa, sydän saattaa pysähtyä melko nuorellakin ihmisellä. Pitäisi niin kuin hiiviskellä eläkeikään asti. Pitäisi kauheasti innostua kolesterolista, turvavöistä, pyöräilykypäristä, parveketupakoinnista ettei mikään tulisi sen tielle että pääsisi nauttimaan eläkkeestään.
Suomalaiset sananlaskut "lopussa kiitos seisoo" ja "ensin työ, sitten huvi" vain korostavat tätä.
Nuorempi sukupolvi vain rupeaa näkemään sen, ettei se huvi tule koskaan. Ihmisen selkänahasta revitään työ markkinaehtoisesti ja sitten jätetään ruumis mätänemään sohvalle.
Työttömätkin syyllistetään laiskureiksi ja vastuuttomiksi ettei pakkomielle eläkeideologiaan horjuisi.
Meikäläisille heitellään tärppejä kuten homoseksuaalisuuden perin nimellinen sietäminen ihan kuin luu koiralle, että me jäisimme sitä kaluamaan onnellisina emmekä iskisi hampaita tämän tyrannian persuuksiin.
Venäjällä oli tämä (lähinnä Suomen kansallisfilosofi) Frenkel, joka antoi ihmisille provikkana leipää työstä, mutta lisäleivän tuoma energia oli vähempi kuin lisätyöpanoksen vaatima energia. Niinpä ahkerat ihmiset tappoivat itsensä työllä.
Ei pidä mennä Frenkelin ansaan. Venäläisetkin oppivat laiskottelun, raporttien väärentämisen, lahjonnan, varastamisen ja valehtelemisen taidon. Parempi menestyä huijaamalla kuin menehtyä huijaamatta. (Lause voisi sopia vaikka Suomen urheilujohdolle).samaa mieltä siitä, että inhimillisyys on kadonnut tietyssä määrin suomalaisesta yrityskulttuurista -tietenkin globaalilla myötävaikutuksella.
Kuitenkaan ei se ihmisillä välttämättä ole työhaluista tai ideologiasta kiinni, vaan siitä että viedään mahdollisuus työntekoon (esimerkiksi nyt tämä Kemijärven tapaus) tai että yleisesti ottaen ei arvosteta jo mainitsemiasi duunariammatteja. Kuitenkin kaikkia meitä tarvitaan toimivan yhteiskunnan ylläpitämiseksi, tai ainakin niin sen pitäisi olla.
Toinen ongelma on tämä ´shoppailuideologia´; pitäisi ostaa sitä sun tätä että oma elämä täyttäisi vaadittavat kriteerit. Loppuviimeksi ihminen ei tarvitse materiaa kuin nimeksi, onnellisuus ja tyytyväisyys omaan elämään lähtee muista lähteistä.
Vanhuksia ja heidän elämänkokemustaan ja viisautta ei arvosteta vaan sen sijaan heidät suljetaan laitoksiin, jotta itse kukin voisi elää vain itselleen. Kuitenkin uskoakseni lapsetkin hyötyisivät useamman sukupolven läsnäolosta elämässään. Etenkin kun nykyään näyttää siltä, että vanhemmilla ei ole aikaa (tai mikä vielä pahempaa, halua) lapsilleen.
Olen ehkä itse huonoin puhumaan näistä asioista, koska olen suhteellisen työorientoitunut ja askeettisessa elämässä viihtyvä, monellakin tapaa. Aika paljon tulee kuitenkin mietittyä yhteiskunnan kehitystä ja ennen kaikkea missä määrin se on hyvää. - Catsy_666
sapp-hic kirjoitti:
samaa mieltä siitä, että inhimillisyys on kadonnut tietyssä määrin suomalaisesta yrityskulttuurista -tietenkin globaalilla myötävaikutuksella.
Kuitenkaan ei se ihmisillä välttämättä ole työhaluista tai ideologiasta kiinni, vaan siitä että viedään mahdollisuus työntekoon (esimerkiksi nyt tämä Kemijärven tapaus) tai että yleisesti ottaen ei arvosteta jo mainitsemiasi duunariammatteja. Kuitenkin kaikkia meitä tarvitaan toimivan yhteiskunnan ylläpitämiseksi, tai ainakin niin sen pitäisi olla.
Toinen ongelma on tämä ´shoppailuideologia´; pitäisi ostaa sitä sun tätä että oma elämä täyttäisi vaadittavat kriteerit. Loppuviimeksi ihminen ei tarvitse materiaa kuin nimeksi, onnellisuus ja tyytyväisyys omaan elämään lähtee muista lähteistä.
Vanhuksia ja heidän elämänkokemustaan ja viisautta ei arvosteta vaan sen sijaan heidät suljetaan laitoksiin, jotta itse kukin voisi elää vain itselleen. Kuitenkin uskoakseni lapsetkin hyötyisivät useamman sukupolven läsnäolosta elämässään. Etenkin kun nykyään näyttää siltä, että vanhemmilla ei ole aikaa (tai mikä vielä pahempaa, halua) lapsilleen.
Olen ehkä itse huonoin puhumaan näistä asioista, koska olen suhteellisen työorientoitunut ja askeettisessa elämässä viihtyvä, monellakin tapaa. Aika paljon tulee kuitenkin mietittyä yhteiskunnan kehitystä ja ennen kaikkea missä määrin se on hyvää.1 Korinttolaisille 15:
32. Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".
http://www.bartleby.com/59/3/eatdrinkandb.html
Paavali oli pistänyt henkensä likoon sillä olettamuksella, että kuoleman jälkeen hänellä olisi parempi elämä.
Mutta jos kuolleiden ylönousemiseen ei ole uskominen, niin silloin kannattaa kantaa lasit pöytään.
Pahinta kuoleman pelkäämisessä on se, että ei uskalleta elää täysillä eikä tässä hetkessä. Vanhana aavikkorottana tiedän, että ihmisiä kuolee aavikolle janoon jatkuvasti niin että heillä on vettä leilissä.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä epätodennäköisemmin joutuu kantamaan eläissään vastuun tekemisistään. (Siksi meillä on tuollainen kääkkä työministerinä, mutta se on asia sikseen)
Vanhemmiten voi ruveta irroittelemaan ihan rauhassa. Ei keski-ikäisestä naisesta kukaan piittaa muutenkaan. - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
Ei pidä mennä Frenkelin ansaan. Venäläisetkin oppivat laiskottelun, raporttien väärentämisen, lahjonnan, varastamisen ja valehtelemisen taidon. Parempi menestyä huijaamalla kuin menehtyä huijaamatta. (Lause voisi sopia vaikka Suomen urheilujohdolle).Venäläiset nyt eivät ole koskaan olleet erityisen työteliästä kansaa, kaikki tietävät sanonnan "rakennetaan kuin iisakin kirkkoa" eli nykyistä suurkirkkoa Helsingissä.
Valitettavasti näyttää siltä että me valkoiset lihaasyövät heteromiehet joudumme hoitamaan hommat. Jos teille neideille on jäänyt nurkkiin suomi-konepistooli tai pari niin myykää. Maksan mitä pyydetään. Ettehän te itse kumminkaan niillä mitään tekisi. :-) - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
1 Korinttolaisille 15:
32. Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".
Paavali oli pistänyt henkensä likoon sillä olettamuksella, että kuoleman jälkeen hänellä olisi parempi elämä.
Mutta jos kuolleiden ylönousemiseen ei ole uskominen, niin silloin kannattaa kantaa lasit pöytään.
Pahinta kuoleman pelkäämisessä on se, että ei uskalleta elää täysillä eikä tässä hetkessä. Vanhana aavikkorottana tiedän, että ihmisiä kuolee aavikolle janoon jatkuvasti niin että heillä on vettä leilissä.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä epätodennäköisemmin joutuu kantamaan eläissään vastuun tekemisistään. (Siksi meillä on tuollainen kääkkä työministerinä, mutta se on asia sikseen)
Vanhemmiten voi ruveta irroittelemaan ihan rauhassa. Ei keski-ikäisestä naisesta kukaan piittaa muutenkaan.Olen käynyt kirkkoisä Augustinuksen haudalla Cagliarissa, sekä siinä mikä on jalkakäytävällä että siinä mikä on siirretty.
Miten se nyt meneekään, jos pienenä syntýy ja humalassa kuolee... :-) - sapp-hic
Catsy_666 kirjoitti:
1 Korinttolaisille 15:
Vanhemmiten voi ruveta irroittelemaan ihan rauhassa. Ei keski-ikäisestä naisesta kukaan piittaa muutenkaan.Niin, kaikkihan on kiinni siitä mihin uskoo. Pääasia lienee kumminkin, että pystyisi elämään uskollisena itselleen ja sille, minkä kokee elämässään tärkeäksi. (No tästähän se pahoinvointi sitten yhteiskunnassa tulee, kun yksilöiden tarpeet ovat räikeässä ristiriidassa yhteiskunnallisten päämäärien kanssa)
Monella on varmaan asiat kiinni myös siitä, että ei löydetä keinoja ´elää täysillä´. Toisin sanoen ollaan niin syvällä omassa oravanpyörässään, että vain kriisin, sairauden tvs. kautta elämänarvot järjestetään uudelleen ja etsitään uusia merkityksiä.
Carpe diem, quam minimun credula postero! :) - Catsy_666
ohikulkenut heteromies kirjoitti:
Venäläiset nyt eivät ole koskaan olleet erityisen työteliästä kansaa, kaikki tietävät sanonnan "rakennetaan kuin iisakin kirkkoa" eli nykyistä suurkirkkoa Helsingissä.
Valitettavasti näyttää siltä että me valkoiset lihaasyövät heteromiehet joudumme hoitamaan hommat. Jos teille neideille on jäänyt nurkkiin suomi-konepistooli tai pari niin myykää. Maksan mitä pyydetään. Ettehän te itse kumminkaan niillä mitään tekisi. :-)Iisakin kirkko on Pietarissa ja sitä rakennettiin 40 vuotta ja moni kuoli sitä rakennettaessa, suomalainen tosin.
- Catsy_666
sapp-hic kirjoitti:
Niin, kaikkihan on kiinni siitä mihin uskoo. Pääasia lienee kumminkin, että pystyisi elämään uskollisena itselleen ja sille, minkä kokee elämässään tärkeäksi. (No tästähän se pahoinvointi sitten yhteiskunnassa tulee, kun yksilöiden tarpeet ovat räikeässä ristiriidassa yhteiskunnallisten päämäärien kanssa)
Monella on varmaan asiat kiinni myös siitä, että ei löydetä keinoja ´elää täysillä´. Toisin sanoen ollaan niin syvällä omassa oravanpyörässään, että vain kriisin, sairauden tvs. kautta elämänarvot järjestetään uudelleen ja etsitään uusia merkityksiä.
Carpe diem, quam minimun credula postero! :)Ei osaa irroitella.
Punklandia on hyvä dokumentti muutenkin kuin että siinä on valloittava Hilu Kytöaho (jonka olen tavannut IRL, pitää kehua). No siinä kerrottiin kuinka poliisit puuttuivat punkkareiden pukeutumiseen ja miekkareihin ankealla 1980-luvulla. (Silloin puututtiin minunkin pukeutumiseeni eli ilmaisunvapauteen).
Joka tapauksessa sanottiin, että punkkarina oleminen vaati itsetuntoa, koska niin monilla sivullisilla oli asiasta huomautettavaa.
Sama kai on kun on hlbtq enemmän tai vähemmän tunnistettavasti. Ihmisillä on kovasti mielipiteitä sinun henkilökohtaisista asioistasi. Mutta ei pidä antaa sen pelästyttää mitä muut ovat mieltä. Siionin kevät laulaa "Älä neuvo minulle miten elää tätä elämää kun et kunnolla elä omaasikaan". Rasvaa vaikka hampaitten väliin niin loppuu turha väsyttävä narina tai hyönteismyrkkyä vasten kasvoja niin loppuu ininät.
On vain oppinut turhan kiltiksi ja nöyräksi elämässään. Ei turhaan halua ärhennellä ulkopuolisille, mutta omiin asioihin puuttumista ei pitäisi sietää. Ei pitäisi pyydellä anteeksi olemassaoloaan. Tappakoot, jos en miellytä. - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
Iisakin kirkko on Pietarissa ja sitä rakennettiin 40 vuotta ja moni kuoli sitä rakennettaessa, suomalainen tosin.
Suomen suurkirkkoa rakennettiin sama aika.
Ihmisiä tietenkin kuoli. Silloin kun ensimmäinen mies kuoli minun hommissani niin se oli aika paha paikka, nyt siihen on tottunut.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204814
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861742Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2881592Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741554Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561428Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351177Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121170Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041109Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi661058- 931054