Moni lapsi huutaa esim. nuorten-palstalla 18-vuotiaille, että "mitä sinä täällä teet!!!1 ei tämä ole aikuisille!". Ja toisena esimerkkinä sitten aikuiset, jo 40v-> huutavat mielellään 18v täyttäneille lapsilleen, että "pitäisi sun jo *sitä ja tätä*... kun olet AIKUINEN jo!".
Itse käsitän mielessäni aikuisen n. 30-vuotiaasta eteenpäin. Mutta mikä on lainopillinen määritelmä? Lähes aina 18-vuotiaista vanhempiin käytetään nimitystä "täysi-ikäinen", harvemmin näkee mediassa määritelmän aikuinen 18-vuotiaasta. Mutta onko se silti laki-opillinen määritelmä, vai onko ihmisille vain muodostunut tuommoinen käsitelmä siksi, että Suomessa 18v täyttänyt saa yhtäkkiä melkein samat oikeudet kuin esim. 40v.
Aikuisuuden määritelmä
6
1413
Vastaukset
- Ex-pertti
Kävisikö aikuisen määritelmäksi: "Ihminen, joka on kykenevä harkitsemaan päätöksiään ja tekemisiään sekä ymmärtämään niiden vaikutukset ja seuraukset sekä kantamaan niistä myös vastuun"?
Tosin tämä määritelmä ei ole lainopillinen eikä siinä ikä tule mitenkään esille. Jotkut voivat olla aikuisia jo 15-vuotiaana ja joistakin ei tule aikuisia koko elinaikanaan.
Laki ei todellakaan tunne termiä aikuinen, vaan täysi-ikäinen eli 18 vuotta täyttänyt. Tätä nuoremmat ovat alaikäisiä. Toinen lakitermi on vajaavaltainen, jolla tarkoitetaan alaikäistä tai holhoukseen määrättyä täysi-ikäistä.- Ähä
"Toinen lakitermi on vajaavaltainen, jolla tarkoitetaan alaikäistä tai holhoukseen määrättyä täysi-ikäistä."
Holhouslaki on kumottu vuosia sitten. Siten ei enää puhuta holhouksesta vaan termi on vajaavaltaiseksi julistettu. Vajaavaltaisia ovat alaikäiset, toimikelpoisuudeltaan rajoitetut ja vajaavaltaiseksi julistetut. - Ex-pertti
Ähä kirjoitti:
"Toinen lakitermi on vajaavaltainen, jolla tarkoitetaan alaikäistä tai holhoukseen määrättyä täysi-ikäistä."
Holhouslaki on kumottu vuosia sitten. Siten ei enää puhuta holhouksesta vaan termi on vajaavaltaiseksi julistettu. Vajaavaltaisia ovat alaikäiset, toimikelpoisuudeltaan rajoitetut ja vajaavaltaiseksi julistetut.Arvasinpas, että joku niuho ryhtyy jippoilemaan tarkalla teminologialla. Käytin ilmaisua vain sen takia, että se lienee edelleenkin tunnetumpi.
Mutta tietysti tarkkaan ottaen olet oikeassa; holhouslakia ei ole, on vain laki holhoustoimesta. - minä
Ex-pertti kirjoitti:
Arvasinpas, että joku niuho ryhtyy jippoilemaan tarkalla teminologialla. Käytin ilmaisua vain sen takia, että se lienee edelleenkin tunnetumpi.
Mutta tietysti tarkkaan ottaen olet oikeassa; holhouslakia ei ole, on vain laki holhoustoimesta.Enpä ole koskaan missään virallisilla tahoilla kuullut 18-vuotiaasta käytettävän termiä "aikuinen". Mutta sen sijaan liian moni ihminen käsittää sen noin ja se harmittaa.
Oman käsitykseni mukaan en ole vielä aikuinen, enkä haluaisi että minua sillä nimellä myöskään kutsutaan.
Mä oon 40v enkä koe itteäni vieläkään aikuiseksi. Noi määritelmät tässä keskustelussa oikeen vahvistaa sen, että en ole aikuinen. Emmä osaa olla aikuinen... Tällänen paska pojan kloppi oon edelleen
- Lapsiaoommekaikki
Psykologisesti kukaan ei ole aikuinen. Ihmiset pysyvät lapsina ikuisesti. Vastuuta ei osata ottaa mistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841722
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88928- 54912
- 8902
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56859Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html190852Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58813Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.173759Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80755Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41750