amk+työssäkäynti

ingen ör

Onko amk:ssa opiskelu sen verran "löysää", että siinä on hyvä käydä iltasin vähän töissä? Mulla ei ole aavistustakaan onks opiskelutahti ja -asiat keveämpiä kuin yliopistossa, joten ois kiva tietää miten yleistä työssäkäynti on amk:laisten keskuudessa.

10

8349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinööri vm2000

voin sanoa että usein päivä alkoi 7.20 ja luennot päättyivät monesti klo 20 pintaan. Tämän lisäksi harjoitustyöt muut tehtävät. Muistaakseni parin ensimmäisen vuoden aikana max luentomäärä viikossa oli 53 tuntia, että siitä vaan töihin...

• minä

Juu, mullakin kun tietotekniikan insinöörin
        opintoja suoritin niin oli 08.-20.00 päiviä
        mahdollisesti useammankin kerran viikossa.

Insinööri en kuitenkaan halua olla joten nyt
        päätin opiskella sitten liiketaloutta. Ainakin
        liiketaloutta opiskelevalla kaverilla se
        opiskelu on ollu paljon kevyempää ja helposti
        käyny töissä samalla. Eka vuonna sillä oli
        jopa parissa jaksossa kaikki perjantaitkin
        vapaata :O Insinööriopiskelijalle tuntematonta
        luxusta se semmonen :)

• nakki

Riippuu opiskelutahdistasi ja varmaan koulustakin. Itse etenin normaalia 40 ov/vuodessa vauhtia ja koko ajan kävin töissä. Kannattaa sitten olla aika tiukkana siellä työpaikalla, ettei joudu liikaa töihin. Pitää uskaltaa kieltäytyä vuoroista, jos ei tosiaan ehdi duuniin. Jos jo työhaastattelussa ottaa esille opintonsa ja osoittaa, että on hyvä, ahkera ja luotettava työntekijä, niin useimmat työnantajat ovat valmiita joustamaan. Äläkä tee työsopimusta, jossa työajasta sanotaan: "kutsutaan tarvittaessa", vaan tee sopimus, jossa sanotaan esim. väh. 20h/vko tai 50h/kk. Näin pystyt paremmin suunnittelemaan elämääsi, eikä työvuorot ole niin epävarmoja ja yllättäviä. Saat siis takuun, että saat tehdä vähintään tietyn työmäärän ja saat vähintään tietyn määrän rahaa, mutta jos on aikaa ja halua, voit olla enemmänkin töissä. Onnea työnhakuun!

• Andi

Riippuu varmasti ihan oppilaitoksesta ja suoritettavasta tutkinnosta. Esim. insinööreillä näyttää olevan tosi pitkät päivät, kun taas itse olen liiketalouden puolella ja meillä on aika löysää. Jos on sen verran itsekuria, että työssäkäynnistä huolimatta tekee palautettavat harjoitustyöt, esseet yms. arvosanoihin vaikuttavat kotitehtävät, voi hyvin käydä töissä. Monilla työssäkävijöillä kiikastaa kurssien läpimeno juuri tuollaisten tehtävien palauttamisesta, mutta omasta viitsimisestähän se on kiinni. Riippuu ihmisestäkin, kuka jaksaa ja kuka ei, ja jos on perhettä, kotityöt ja lapset vievät oman aikansa. Itse olen kyllä perheettömänä ihmisenä pystynyt hyvin käymään töissä ja silti edistynyt opinnoissa normaalia tahtia. Työssäkäynti amk:ssa opiskelun ohella on ainakin täällä aika yleistä, ja olisi varmasti vielä yleisempää, jos löytyisi osa-aikatöitä enemmän muiltakin aloilta kuin kaupan kassoilta...

• Che

tosiaan siitä, kuinka paljon töitä on aikeissa tehdä opintojen ohella, kuten muutkin ovat todenneet.
      Itse työskentelen noin kolmena päivänä viikossa (8 h/päivä), ja käyn sitten iltakursseilla niinä päivinä (normaalisti olen siis kuitenkin päiväopiskelija).
      Useimmiten työ ei haittaa opintoja, mutta toisinaan kaikki tehtävät etätyöt kasaantuvat samoille ajankohdille, ja silloin tuntuu että yötä myöten saa jotain rustata.
      Mutta siis tiivistettynä; töitä ehtii tehdä, kunhan ei liikaa ahnehdi.

• Töitää...

Itse aloitan opiskelun Stadiassa tietotekniikan alalla, eli insinööri ja töitä teen kuitenkin 17.00-21.00, joten onkohan liian paha? Ja tuohon vielä päälle se, että työni on fyysistä työtä, eli n. 70kg maksimissaan painaa nuo paketit, mitä joudun heivata koko illan... :( Voipi varmaankin olla, että joudun irtisanoutuu tuolta... :(

• minä

Pelkäämpä että täytyy sanoa näin itsekin
        tietotekniikkaa opiskelleena, että ensimmäisen
        kahden vuoden aikana ei tosiaankaan onnistu..
        Tietotekniikkaa opiskellessa koulu tosiaan
        vie paljon aikaa, ja pitää sitä jättää vapaa-
        aikaa itselleenkin. Monta kertaa on niitä
        labrojen työselostuksia väännetty puolen yön
        jälkeenkin vaikka piti muka olla valmis
        yheksään mennessä..

• Karppa

Moro

Noin vuosi sitten valmistuneena (EVTEK) voin kertoa omat kommenttini.

Kaks ekaa vuotta on aika tiukkoja, koska silloin on ne kaikki tyhjänpäiväiset perusopinnot, joihin joutuu vielä vääntämään alyttömästi harkkatöitä. Lisäksi luentoja on kokopäivä klo 16:sta tai 17:sta asti. Eli se on sitten omasta viitseliäisyydestä kiinni jos haluu vielö sen jälkeen mennä duuniin. Ainakin meillä kursseista ei ollut mitään mahiksii päästä läpi jos ne hemmetin labrat ei ollu tehtynä.

Kaks vikaa vuotta on paljon löysempiä ja silloin kerkee olla duunissa n.25h viikossa. Ite olin pari vikaa vuotta n. pari päivää kokonaan duunissa ja sitten parina päivänä 3-4h.

Vinkki kaikille AMK opiskelijoille:
      Menkää iltakursseille. etuja:
      - samat kurssit kuin päivällä
      - puolet vähemmän harkka/labratöitä
      - samat ovarit
      - saa jarkeistettyä omaa kalenteria (fixata kokonaan vapaita päiviä koulusta.)

t. Karppa

• Opiskeilija

Entä jos omassani opinahjossani ei järjestetä mitään iltakursseja? Sitten on pakko valita koulun ja työn väliltä, koska molempia on miltei mahdoton tehdä...

• Magic

Itse vuoden verran liiketalouden puolella voisin sanoa sen verran, että luentojen puolesta ehtii hvyin käydä töissä iltaisin, mutta meillä ainakin luentojen lisäksi on niin paljon lukemista / raportteja / ryhmätöitä, joille tosiaan pitää varata aikaa. Tietysti, jos jaksat, niin voihan näitä etätöitä tehdä iltaisin vielä töiden jälkeen / vko.loppuisin, mutta raskasta se on silloin. Itse en ole käynyt viikolla töissä, olen yrittänyt saada kaikki etätyöt tehtyä viikolla luentojen ohessa ja käynyt sitten vain sunnuntaisin töissä. Muutama kaverini on tehnyt koko viikonloppuakin. Että pystyy, jos jaksaa...kaikista parasta olisi jos saa hyvän sunnuntaityön, josta saisi mukavasti lisärahaa opintotuen lisäksi, tekee etätyöt viikolla iltaisin, niin pystyy silti pitämään pe-illan ja la-päivän "vapaapäivinä". Niin ja eihän suurella osalla kursseista ole läsnäolopakkoa, joten eihän luennoillakaan ole pakko käydä, mutta helpottaa se huomattavasti tenttejä ja muutenkin luennoilla käymällä saa kursseista enemmän irti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe