vanhemmat kieltää kaiken

hulluks tulossa

elikkä osaisko kukaan teistä kertoa miten saisin vanhempieni varsinkin äitini silmät avaatua. hän pitää minua edelleen aivan kakarana ja asettaa minulle aivan älyttömiä rajoja. niin kuin kaikki tiedämme nyt on kesä löma hän käskee minun tulla viimeistään 11 kotiin. hän ei kuuntele vaikka yritän tehdä kompromissia kotiintuloajoista. jos saisimme sovittua ajan joka kävisi kummallekkin niin säästyttäisiin monilta riidoilta, mut ei se sille sovi se haluu et oon 11 kotona. se ei ymmärrä et oon kasvamassa aikuiseks ja haluan kokea asioita.. oon sentään jo 16. toivottavasti saan jotai hyvii vinkkei. kiitos jo etukäteen.

18

2121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melli

      oo tyytyväinen että ne välittää, oisko kiva jos ne sanois "mee vaan, ihan sama koska tuut kotii" vois meinaan tulla aika orpo olo...

    • juha

      se vaikeeta ymmärtää nuorena tollaisia asioita mut ei sun äitisi tarkoita sillä pahaa se on sinusta huolissaan ja se rakastaa sinua.Niin minäkin luulin että äiti tekee sen ilkeykssään kun olin nuori mutta ei se ole niin uskoppa pois vaan :=)

    • Tao

      Se on kuule niin helppoa että älä tottele niitä. Ei niillä ole mitään valtaa suhun. Oo ulkona niin myöhään kun haluat ja tee mitä lystät. Jos ne antaa arestia tms. niin älä tottele. Ei ne maha sulle mitään. Jos ne ei suostu antamaan sulle rahaa tai kiristää sillä niin sano että sitten varastat kaupasta tai vastaavaa.

      • Sally

        mä luulen et toi ei oo oikee ratkasu. mun kohalla ainakaan ei olis.


      • Anonyymi

        Tuota en suosittelisi. Se tuo huonon alun elämään tälleen nuorelle.


    • Sarah~*

      Minä en sinänsä ymmärrä noin rankkojen rajojen laittamista. Minulla ei ole koko ikänäni ollut minkäänlaisia kotiintuloaikoja (olen nyt 20 vuotias) kuten kavereillani oli. Se riitti kunhan ilmoitin jos olen yön poissa kotoa ja jos en ollut ilmoittanut niin kunhan soitin seuraavana päivänä, etä missä olen. Jos en soittanut niin vanhempani soittivat minulle. Mitään tiukkoja kyselyitäkään tyyliin "missä olet ollut, kenen kanssa" jne ei koskaan ollut. Tai ehkä se johtui siitä, etä itse kerroin missä olin ollut ja kenen kanssa.. Olen silti aina osannut pitää huolen itsestäni enkä ole joutunut vaikeuksiin. Ainoa asia mitä vanhempani eivät voineet sietää oli tupakointini. Siitä kyllä valitettiin mutta sekin valitus loppui SAMANA PÄIVÄNÄ kun täytin 18v. Nyt vasta olen oppinut todella arvostamaan, että sain niin vapaan nuoruuden.
      Toisten vanhemmat ovat vähän ylihuolehtivaisia onhan se ihan tosi. Jos ei äidillesi asia mene kaaliin niin eihän sinun auta muu kuin totella. Sinä kuitenkin asut heidän kanssaan ilmaiseksi, he ostavat sinulle ruoan, tekevät ruoan, hankkivat vaatteet, meikit, pesevät pyykkisi, maksavat tulevan koulusi, luultavasti maksavat jopa ajokorttisi ja niin edelleen. Se, että tulet heidän vaatimaan aikaan kotiin on kuitenkin aika pieni vaatimus siihen verrattuna mitä he puolestasi tekevät. Eikä äitisi kuitenkaan pahaa tarkoita, sehän on aivan varma asia. Ja ehdit varmasti parin vuoden kuluttua ravata ees taas kun ikää tulee se maagiset 18 vuotta ja pääset baariinkin. Kuka sieltä nyt yhdeksitoista kotiin lähtee.. :D Koita vain kestää, ei sinulla taida olla vaihtoehtoja?

      • tyttö21

        Niin, varsinkaan kun baariin ei edes mennä vielä yhdeltätoista :)

        Minulla oli vähän sama juttu, ettei paljon kotiintuloaikoja ollut, mutta tupakoinnista oltiin tarkkoja. Äiti ei tiedä vieläkään että poltan... Tai vaikka aavistelisikin jotain, niin ei ainakaan halua tietää, heh.

        On klo 23 kyllä aika aikainen kotiintuloaika 16-vuotiaalle... Mutta en kyllä osaa oikein antaa neuvojakaan, kinkkinen tilanne...


      • hullux tulossa
        tyttö21 kirjoitti:

        Niin, varsinkaan kun baariin ei edes mennä vielä yhdeltätoista :)

        Minulla oli vähän sama juttu, ettei paljon kotiintuloaikoja ollut, mutta tupakoinnista oltiin tarkkoja. Äiti ei tiedä vieläkään että poltan... Tai vaikka aavistelisikin jotain, niin ei ainakaan halua tietää, heh.

        On klo 23 kyllä aika aikainen kotiintuloaika 16-vuotiaalle... Mutta en kyllä osaa oikein antaa neuvojakaan, kinkkinen tilanne...

        mun mutsi luottaa kyl muhun nois juomis ja tupakointi asios eli niillä se ei vaivaa mun eikä omaa päätään. pelkää kotiintulo aika vaan mättää.. ja oon aina osannu huolehtii ittestäni.. ja vaikka se huolehtiikin musta niin arvostaisin kompromissia.


      • Hebe
        hullux tulossa kirjoitti:

        mun mutsi luottaa kyl muhun nois juomis ja tupakointi asios eli niillä se ei vaivaa mun eikä omaa päätään. pelkää kotiintulo aika vaan mättää.. ja oon aina osannu huolehtii ittestäni.. ja vaikka se huolehtiikin musta niin arvostaisin kompromissia.

        jonka pussista elät. Niin se vain on.

        Koeta kestää. =(


    • vapaa kasvattaja

      Joo kyl mun mielestä pitäs niinku 11 vuotiaiden saada olla yhteentoista ihan missä haluaa ja kakstoistavuotiaiden kahteentoista. Se on niin että nykyajan nuoret kypsyy aikasemmin. Alkoholiakin pitäs saada myydä 13 vuotiaasta lähtien kun kaikki sitä kuitenkin saa. Tupakanpoltto pakolliseksi. Ei saa kieltää mitään tai muuten kaikki tekee niin vaan siks kun se on kiellettyä.

      • hulluks tulossa

        oon sun mielipitees kans sen verran samaa mieltä et kaikki nuoret twekee pahojaan vaan sen takia kun se on kiellettyy.. kiiti kannustuksesta mut miten sen saa mutsin päähän taottuu


      • tyttö21
        hulluks tulossa kirjoitti:

        oon sun mielipitees kans sen verran samaa mieltä et kaikki nuoret twekee pahojaan vaan sen takia kun se on kiellettyy.. kiiti kannustuksesta mut miten sen saa mutsin päähän taottuu

        Ja sitte siinä on vielä semmonen vaara, että jos nuoren liikkuminen on kovin rajoitettua ja sit 18-vuotiaana (viimeistään) kun rajoitteet poistuu, niin se nuori menee ihan villiksi eikä usko enää mitään mitä vanhemmat sanoo...


      • hulluks tulossa
        tyttö21 kirjoitti:

        Ja sitte siinä on vielä semmonen vaara, että jos nuoren liikkuminen on kovin rajoitettua ja sit 18-vuotiaana (viimeistään) kun rajoitteet poistuu, niin se nuori menee ihan villiksi eikä usko enää mitään mitä vanhemmat sanoo...

        niinpä. siis mä oon aika sinut itteni kanssa ja kyl tiedän mikä on oikein ja väärin ja on mul tietenkin hyvä päättely kyky siitä et voiko johtai asiaa tehä vai ei. mut mun mielestä olis oikei etten eläis niin sanotus "pehmoelämäs" vaan oppisin asioita kantapään kautta, vbarsinki sit ku oon 18 ja mua ei enää määrätä saatan olla liian naiivi ja sinisilmänen joillekkin asioille.. kiitos muuten sulle kun kirjotat mulle. oot kannustava mut et kuitenkaan anna niin jyrkkiä ja mahdottomia neuvoja, niinku esm: karkaa kotoo.. kiiti.. =)


    • Minä

      Mulla ei ole ollut koskaan mitään kotiintuloaikoja. Tajuan ihan hyvin milloin on aika tulla kotiin ja sitä paitsi en juuri koskaan liiku missään joten mitä väliä vaikka olisikin rajoituksia.

    • Lisa

      siitä kun sinulla on kotiintuloajat.
      Se merkkaa vain välittämistä, ei monikaan osaa arvostaa tälläistä asiaa. Se vain ajatellaan että vanhemmat koittavat estää kaiken ``hauskan`` pidon, mutta ei se asia niin ole.
      Minulla ei ole koskaan ollut kotiintulo aikoja ja voin sanoa että ole kateellinen joilla sellaiset ovat. Se oli mielettömän orpoa kun viikoloppuna kavereiden vanhemmat soittivat yhen kahen aikaan että alahan jo tulla kotia, mutta ei minulle soitettu.
      Siitä tuli vain orpo olo ja 16-vuotiaalla on ihan hyvä olla kotiintuloajat, ei millään pahalla mutta ei 16-vuotias vielä aikuinen ole ja kyllä sen oppii vanhempana ymmärtämään, että oli se hyvä kun oli ne kotiintuloajat.

    • Perhonen

      Kyllä tämä on taas näitä asioita, joihin ei ole yksiselitteistä ratkaisua.

      Itse olen kohta 17 vuotias lukiossa opiskeleva tyttö. Vielä muutama vuosi sitten minulla oli TODELLA tiukat kotiintuloajat. Äitini oli vain huolissaan. Kun sitten tapasin nykyisen
      poikaystäväni 14 vuotiaana, äiti antoi minulle lopulta vapauksia enemmänkin kuin tarpeeksi. Sain tulla ja mennä miten halusin, koska äitini "tiesi", että olisin turvassa poikaystäväni seurassa.

      Aivan alkuaika, kun yllättäen sainkin jäädä poikaystäväni luo yöksi, meni enemmän tai vähemmän rellestäessä. Pian kuitenkin tajusin, ettei siinä ollut mitään järkeä.

      Koulussakin opiskelin ahkerasti, vaikka kukaan ei vahtinutkaan menestystäni. Muut lintsasivat, minä en, vaikka olisinkin saanut helposti äidiltä allekirjoituksen poissaololappuun.. Ymmärsin kuinka paljon opiskelu vaikuttaa koko loppuelämääni.

      Minä siis otin vastuun elämästäni jo nuorena ja pysyttelin tiukasti erossa huumeista (joita tarjottiin useammin kuin kerran)ja kännisekoiluista (juon vain kohtuudella silloin tällöin) vaikka kukaan ei tekemisiäni vahtinutkaan.

      Nyt olen viime aikoina katsonut kauhulla nuorempia sisaruksiani. Heillä ei mene yhtä hyvin, äitini ei ymmärrä, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.. Pikkusiskoni on vasta 9 vuotias ja hän saa olla ulkona puoleenyöhön asti eikä kukaan valvo koulunkäyntiä ym. Veljeni taasen on 15 vuotias ja hän on jo jonkin aikaa ollut kovasti kiinnostunut tupakasta ja viinasta(oli kerran vatsahuuhtelussakin ja kerran putkassa). Olen usein nähnyt hänet illalla ulkona räkäkännissä. Myös pilven polttelu kuuluu satunnaisesti hänen harrastuksiinsa. Koulussakin hänellä menee huonosti, vitosia koko todistus täynnä ja muutama nelonen..

      En tiedä, miten saisin äitini ymmärtämään tämän asian, hänenhän vastuulla lasten kasvattaminen kuitenkin on joten en voi mennä puuttumaan tähän.
      Toivon vain, että sisaruksenikin kasvat aikuisiksi ja löytävät kultaisen keskitien elämässään ja oppivat vastuuntuntoisiksi.

      Tällä kaikella halusin vain sanoa sen, että ihmiset ovat erilaisia, itse en olisi kestänyt kovaa kontrollia, vapaa kasvatus sopi MINUN KOHDALLANI paremmin.. Vanhempien kuitenkin pitäisi tuntea lapsensa paremmin ja kasvattaa heidät kullekkin sopivimmalla tavalla..!

    • KillMeImHere

      Mulla oli joskus tuollainen ongelma mutta en koskaan noudattanut aikoja jos ne olivat jotain järjetöntä tyyliin perjantai-iltana kotio ennen puoltayötä jne. ja niimpä äitykkä aikansa valitettuaan kyllästyi ja sain tehdä mitä halusin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2889
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2184
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe