vai mikä?
Keravalla pari vuotta sitten aloitettu Feeniks-koulu toimi alussa Keravan kirjastossa, mutta on nyt muuttanut (nähtävästi) yksityisasuntoon (3 h k) Vantaan Korson Kulomäkeen.
http://www.feeniks-koulu.fi/
Nythän on niin, että Feeniks-koulu ei ole koulu lainkaan. Se on lähinnä kerho. Lapset ovat ns. kotioppijoita, joiden opiskelusta vastuu on vanhemmilla, ei Feeniks-"koulun" "opettajilla".
Koulun toiminta vaikuttaa hieman epämääräiseltä:
"Omat tilat mahdollistavat kuitenkin monenlaista tekemistä, joka kirjastossa ei ollut mahdollista. Askartelu-, musisointi-, ruoanlaitto- ja yöpymismahdollisuudet ovat vain osa monista lisämahdollisuuksista joita omat tilat tarjoavat."
Lapset siis YÖPYVÄT "koulun" tiloissa, luultavasti ilman vanhempiaan. Keillähän kaikilla on tiloihin avain, ja ketkä muut yöpyvät asunnossa? Kuka vastuullinen vanhempi voi yleensä jättää lapsensa tällaiseen tilanteeseen KOSKAAN?? Kuka tai mikä virallinen instanssi valvoo tätä toimintaa vai valvooko kukaan? Lapsilta puuttuu nähtävästi kokonaan kouluterveydenhuolto ja mm. koulupsykologi, -kuraattori jne. Vanhemmat ja kannatusyhdistys kustantavat tämän toiminnan sillä koulu ei saa mitään avustusta yhteiskunnalta.
Koulun perustajan tekstiä:
"Itse käytän varsinkin peinempien lasten kanssa paljon ns. holdingia, jossa lapsi pysäytetään ja häntä pidetään kiinni niin kauan, että hän saa rauhassa purkaa tunteitaan. Tällöin ei lasta saa missään nimessä syyllistää, vaan hänelle on erittäin tärkeää kertoa, että tilanne on turvallinen ja että minä pidän hänestä ja että hän on arvokas, mutta myös pysyä vahvana siinä, että teko, jonka lapsi teki, ei ole hyväksyttävä, enkä voi antaa hänen tehdä niin. Yleensä lapsi saa suuren raivokohtauksen, jonka laannuttua lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi ja vastaava tilanne ei yleensä enää toistu. "
http://www.feeniks-koulu.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=163&postdays=0&postorder=asc&start=30
Miksi "vapaa ja demokraattinen koulu" aiheuttaisi oppilaille raivokohtauksia ja opettajalle tarpeen hallita niitä pitelemällä lasta? Saako tavallisessa koulussa opettaja pidellä lapsia näin?
Mitähän tuossa asunnossa oikein tapahtuu???
Uusi ihmeellinen Feeniks-koulu
4
3312
Vastaukset
- Huolestunut mummo
Mikä mahtaa olla perimmäinen syy epäpätevälle opettajien sijaisena toimineelle mieshenkilölle,
joka ei ole itse edes suorittanut loppuun omia
opintojaan? -On kai aika epätavallista, että miehet ovat niin kiinnostuneita lapsista,että perustavat
tällaisia kouluja,joita yhteiskunta ei mitenkään valvo.. - Lahna.
Ja miksiköhän minä Keravalla vuodesta '93 asuneena en edes tiennyt, että tuollaista toimintaa on kirjaston tiloissa harjoitettu? En tiennyt, vaikka vuosi sitten olin siellä pari viikkoa hommissakin...
Kylläpä vaikuttaa salaperäiseltä.- jsufai
Minä käävin Feeniks-koulua silloin, kun se toimi kirjaston tiloissa. Kun menin sinne äitini kanssa, niin me kysyimme kirjaston henkilökunnalta, että mistä löydämme Marko Koskisen ja nämä osasivat heti kertoa meille, että mistä Marko Koskinen löytyy. Mitä salaperäistä on koulussa, jonka toiminnasta kirjaston henkilökunta oli täysin tietoinen?
- Kukkaaa
ovat Feeniks-koulussa. Ovat vaihtaneet juuri tavallisesta koulusta. Meininki siellä oli niin oppimisen ilon tappavaa (esim. jälkkää jos tekee liikaa läksyjä... yleinen käytäntö peruskouluissa muuten)ja energia meni oppimisen sijaan typeriä sääntöjä ja opettajia vastaan tappelemiseen.
Koulun mielestä tilanne oli todella vakava ja toista poikaa yritettiin väkisin tunkea johonkin ongelmanuorille tarkoitettuun projektiin. Kyseessä on kuitenkin erittäin sosiaalinen nuorimies joka tutustuu helposti vieraisiin ihmisiin, leipoo, hoitaa mielellään pieniä sisaruksiaan, käyttää viikostaan 4 iltaa lehtien jakotyöhön, on suunnittelemassa ja ohjaamassa nuorisotoimen kesäleiriä, ei ole tupakoi eikä juo eikä hillu kaupungilla kavereiden kanssa..
Selvää oli että jossain muualla on vikaa kuin pojassa, koulussa siis koska pojalla ei mitään ongelmia missään muualla. Keskustelin poikien kanssa ja koulun rangaistuslaitosmeininki ei tuntunut mielekkäältä eikä ilmeisestikään jaetut rangaistukset toimineet kuten piti.
Feeniks-koulussa lapset voivat opiskella omaan tahtiinsa. En epäile teorian toimivuutta sillä olen testannut sitä itselläni. Sain 15 vuodeksi koulukammon tav. peruskoulusta ja nyt vasta aikuisena menin lukioon. En edelleenkään käy tunneilla sillä aikuislukiossakin esiintyy samanlaista meininkiä johon sain kammon peruskoulussa (opettaja nuhtelee aikuisia opiskelijoita siitä että läksyt on tekemättä).
Tentin kurssit kiitettävin arvosanoin, sillä voin valita opiskeluajankohdan, opiskelutyylin ja tahdin itse. Yhden kurssin voi käydä intensiivisesti loppuun opiskellen viikon tai kaksi samaa asiaa jonka jälkeen ottaa toisen. Lapsilla/nuorilla pitää olla samanlainen mahdollisuus keskittyä olennaiseen eli opittavaan asiaan sen sijaan että energia menee toissijaisiin asioihin kuten epämukavassa pulpetissa istumiseen ja turhien sääntöjen muistamiseen.
Olen käynyt siinä "pahamaineisessa" kerrostalokolmiossa jossa Marko Koskinen itse asuu yhdessä huoneessa muun tilan ollessa koulun käytössä. En usko että siellä mitään synkkiä salaisuuksia tapahtuu:D Yöpymismahdollisuus on hyvä, sillä jotkut oppilaat käyvät koulua kaukaakin. Olen itsekin menossa mukaan koulun toimintaan, sillä omien kokemusten perusteella ja koululaisten äitinä 7 vuotta olleena olen vakuuttunut siitä että nykymuodossa peruskoulu on pahasti aikansa elänyt. Joidenkin kohdalla toki toimii, yhä useamman kohdalla ei.
Keskustelen mielelläni Feeniks-koulusta lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693