Maataloustyöntekijän palkka?

Tietoja kaivataan!!

Osaisikohan joku valaista minua, että minkä verran keskimäärin maksetaan palkkaa uudelle maataloustyöntekijälle/karjanhoitajalle/sikalanhoita
jalle.

Aikaisempaa kokemusta kyseiseltä alalta ei löydy, eikä myöskään alan koulutusta, tosin mitä olen avoimena olevia työpaikkoja selaillut, niin osa työnantajista vaatii sitä aikaisempaa kokemusta kun taas osa on valmis kouluttamaan itse uuden työntekijän tehtäviin.

Lähinnä siis kiinnostaisi kuulla, että paljonko edellä mainituista työtehtävistä ollaan valmiita maksamaan a) uudelle "noviisille" b) jo kokemusta/koulutusta alalta muutaman vuoden omaavalle?

Olen toki tutkaillut maaseutualan TES:ssiä, mutta lähinnä kaipaankin nyt tosielämän tietoa maksettavista palkoista, koska hieman epäilyttää, että kokemusta omaava maataloustyöntekijä/karjanhoitaja/sikalanhoitaja jaksaisi pysytellä nykypäivänä alalla jollain 6-7 eur/h tuntipalkalla, uutena työntekijänä tuo vielä vuoden-pari menetteleekin ( saavathan lomittajatkin reilusti paremmin palkkaa kilometrikorvaukset ), ellei sitten työsuhde-etuihin kuulu vaikkapa työnantajan järjestämä asunto ( kuinkahan yleinen käytäntö tällainen järjestely muuten mahtaa olla? ).

Kuulisin tietysti mielelläni muutenkin käytännön kokemuksia kyseisistä työtehtävistä ( toki olen selvää niistä itsekin jo ottanut ), ihan mitä vain mieleen sattuu tulemaan?. Ilmeisesti tätäkin alaa alkaa pikkuhiljaa vaivaamaan työntekijäpula, sellaisen kuvan olen ainakin saanut avoimia työpaikkoja selatessani, koska samat ilmoitukset pysyvät toisinaan hyvinkin pitkään MOL:lin sivuilla.

Eroavatko työajat jotenkin, jos verrataan vaikkapa sikalan- ja karjanhoitajaa ( ilmeisesti karjanhoitajilla jotain tämän suuntaista; 6-10 ja 14-18 ja välissä vapaata? ).

Entä eroaako työnkuva/palkkaustaso/muu? jotenkin, jos verrataan vaikkapa työskentelyä Länsi-/Itä- tai Keski-Suomessa?. Entä tienaako vaikkapa sikalatyöntekijä paremmin kuin maataloustyöntekijä?.

Entä kannattaako hankkia alan koulutus, vai pääseekö ja pärjääkö alalla ilmankin sitä?, kiinnostaa, koska oma elämäntilanteeni ei kovin hyvin tue koulunpenkille menoa, mutta kiinnostusta alalle muuten löytyykin, erityisesti työn itsenäisyys, eläintenparissa työskentely sekä luonnonläheinen työpaikka sekä hyvin perinteikäs työ kiinnostavat erityisesti, toki oppisopimuskoulutus voisi tulla kyseeseen, mikäli alalla koulutusta pakolla vaaditaan, ei vaan tuo koulunpenkki enää hirveästi houkuttele vaan enemmän käytännön työnteko.

Kiitän asiallisista vastauksista jo näin etukäteen. Eikä tuo palkka nyt minulle kaikki kaikessa ole, vaikka kirjoituksestani sen kuvan voi saadakin, mutta näin kaupungissa asuvana ei itselläni vain ole realistista kuvaa tuosta käytännön palkkatasosta, tosin maaseudulla vaikkapa 1200 eur/kk vastaa ostovoimaltaan helposti yli 2000 eur/kk palkkaa isossa kaupungissa, ainakin mitä asumisen kalleuteen tulee.

39

22940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kredit

      määräaikaisia työntekijöitä soitan MTL:n (Maaseudun työantajaliitto ry) palveluun (09- 725 04 500). Heidän sopimusalansa ovat laajat,tieto ja palvelu loistavaa.

    • työntekijöitä..,

      yritetään palkata 5-6 eroo tunti.

    • ?!?!

      sinä tulet saamaan maataloustyöntekijänä noin 800 euroa kuukaudessa, ja voit lisäksi saada päiväaterian jos sattuu olemaan oikein reilu isäntä.

      • Eläkeellä

        Isäntien palkatkin pienessä ei vierastyövöimaa voi palkata koska kulut on työnantajalle n 2 krt maksettavaan palkkaan verrattuna.
        Suomessa ei juuri sen kokoisia tiloja ole millä olisi edellytyksiä maksaa edes vastaavaa palkkaa mitä lomittaja saa sekin on palkkataulukoiden alapäässä.


      • maajussien
        Eläkeellä kirjoitti:

        Isäntien palkatkin pienessä ei vierastyövöimaa voi palkata koska kulut on työnantajalle n 2 krt maksettavaan palkkaan verrattuna.
        Suomessa ei juuri sen kokoisia tiloja ole millä olisi edellytyksiä maksaa edes vastaavaa palkkaa mitä lomittaja saa sekin on palkkataulukoiden alapäässä.

        täytyy maksaa työnantajan sivukuluja kaksinkertainen määrä kun muittenkaan ei tarvi maksaa palkan lisäksi kuin 50-60 % sivukuluja.


      • Anonyymi

        isännällä 150 000 euroo vuossa eikö siitä jää sille jota orjana haluaavat pitää karjarakennuksessa karjan epiteelipölyssä (pari senttii litralta siit tulee isännän)


    • nljvlaanvl

      Kyllä niitä parempiakin palkkoja maksetaan.
      On aivan kiinni isännästä ja tiluksista.
      Itse saan 11€/h karjanhoitajana ja kaverini saa sikalassa tommoisen tuntipalkan lisäksi "tuotosbonuksia".
      Ei vain yksinkertaisesti kannata mennä töihin kovin pienellä palkalla,eikä ainakaan näin raskaalle alalle.Kärsii meinaan todella oma elämä työaikojen ja fyysisen väsymyksen vuoksi.
      Oppisopimuksella ottaa joku sinut huutaen töihin,mutta vakituista paikkaa ei sit tarjokkaan,kun oppisopimuspalkka pitäisi nostaa normaalille liksalle.
      Tervetuloa tosi työhön :)
      Karjaise kunnon palkka itsellesi sitten,eikun tunnet olevasi tarpeeksi tehokas ja hyvä.

      • katsoppas kuinka

        työ on erilaista. Samaa työtä arvostetaan näin: maajussi lepäilee pankolla, työntekijälle sama työ onkin raskasta ja työajat huonoja. huhhuti huijaa


      • Sikalassa
        katsoppas kuinka kirjoitti:

        työ on erilaista. Samaa työtä arvostetaan näin: maajussi lepäilee pankolla, työntekijälle sama työ onkin raskasta ja työajat huonoja. huhhuti huijaa

        Itse työskentelen sikalassa...
        40h/vko ja palkka 1600e/kk.
        Surkeata on... Ei paljon jää käteen rahaa. JA työ on raskasta ja vaativaa.


    • rt322

      kaveri hevostallilla ja kertoo saavansa 12e, voiko uskoa? joku tutkinto on.

    • talkootyötä

      Maatalousyrittäjillä ei ole varaa maksaa palkkoja ulkopuolisella. Talkoolla vaan ja luontaisetuna saat lainata traktoria ja saat päivän aterian

    • ..raataja..

      ..tallityöntekijänä 10e tunti,lomittajana jotain 10,46 plus km korvaukset meno-paluu..paskaa hommaa,mutten muutakaan oikein osaa ja halua edes tehdä...

    • kokemusta on

      Ainakin sikalatyöntekijän palkka on perseestä. Sitten vielä saa työnantajan haukkumiset päälle. Näin ainakin eräällä tilalla Vampulassa. En suosittele kenellekään samaa.

    • Sikamiehet rutajaa

      Kokemusta on: Totta on joka lause, että sikalatyöntekijäksi ei kannata ryhtyä.
      On ne sikatilalliset todella hankala ammattikunta => Aina rutajamassa lisää rahaa => mikään ei tunnu riittävän => työntekijät tekee sikalassa askareet kökällä ja nekin on melko järjestää hommattu jostain itäblokin suunnalta, ei mitää oikeuksia, työt tehdään huonoissa ja laittomissa olosuhteissa, että kyllä olis hyvä vinkki antaa MOT- ohjelman asioitten selvittämiseen.

    • Aika harvassa ovat 10e/tunti maksajat. Minä en ota töihin yli 8 e palkalla ja silloinkin on tehtävä ihan tosissaan töitä. Enhän minä itsekään saa yhtään enempää.

    • kokemusta on

      Ihmisellä ja työntekijällä pitää olla joku ihmisarvo. Casemanille totean, että yritä saada joku Suomalainen työntekijä 8 euroa tunti. Et taatusti saa ketään. Tälläkin tilalla missä olin isäntä oli enemmän kuin ahne ja osasi huutaa kuin palosireeni. En halua edes kusta sinne päin enää ikinä.

      • Olen muuten saanut ja ovat ollet tyytyväisiä, suomalaisia. Maatalousalan tessin mukaan ihan laillinen palkka.


      • kokemusta on
        caseman kirjoitti:

        Olen muuten saanut ja ovat ollet tyytyväisiä, suomalaisia. Maatalousalan tessin mukaan ihan laillinen palkka.

        Varmaan onkin tessin mukainen laillinen palkka. Täällä tilalla mistä lähdin ihan muihin hommiin, niin nyt siellä on venäjältä tullut työntekijä. Kukaan Suomalainen ei halunnut tulla kyseiseen paikkaan, enkä yhtään ihmettele.

        Minä vaihdoin täysin alaa ja saan nykyään 14 euroa tunnilta palkkaa. Ei tarvitse haista sianpaskalle ja on kaikki viikonloput vapaata ja siihen päälle lomien lisäksi vielä pekkaset.


      • kokemusta on kirjoitti:

        Varmaan onkin tessin mukainen laillinen palkka. Täällä tilalla mistä lähdin ihan muihin hommiin, niin nyt siellä on venäjältä tullut työntekijä. Kukaan Suomalainen ei halunnut tulla kyseiseen paikkaan, enkä yhtään ihmettele.

        Minä vaihdoin täysin alaa ja saan nykyään 14 euroa tunnilta palkkaa. Ei tarvitse haista sianpaskalle ja on kaikki viikonloput vapaata ja siihen päälle lomien lisäksi vielä pekkaset.

        Sepä se, muilla aloilla on parempi tuottavuus ja palkat parempia. Hintana on se että työpaikkoja on vähemmän ja yritysten kannattavuus heikkenee. Tulevaisuudessa työn hintaa pitää pystyä alentamaan tavalla tai toisella.


      • kokemusta on
        caseman kirjoitti:

        Sepä se, muilla aloilla on parempi tuottavuus ja palkat parempia. Hintana on se että työpaikkoja on vähemmän ja yritysten kannattavuus heikkenee. Tulevaisuudessa työn hintaa pitää pystyä alentamaan tavalla tai toisella.

        Myös työnantajan loputtoman ahneuden pitää loppua. Sikafarmari jolla olin töissä oli loputtoman ahne. Aina valitettiin palkasta joka minulle maksettiin, vaikka se oli vain 9 euroa tunti. Tai sain 10,5 euroa, mutta kun ei annettu kesälomaa niin se todellisuudessa on tuo 9 euroa tunti. Ei lomarahoja ei pekkasia ja sairaslomat sai maksaa itse.

        Kun jotain sinne hankittiin sikalaan tai muualle niin koskaan ei valitettu siitä, mutta annas olla kun oli kyseessä minun kehno palkka niin se oli kallista. Sikamieheltä todella sikamaista touhua.


    • 142ha harraste vilje

      Casemanille sellainen asia, että yrittäjäntulo on ihan eriasia kuin palkansaajan palkka.
      Mutta muuten ei voi kun nauraa näille jutuille.
      Itselläni on kotieläintila ja päätoimena on putkarintyöt. Päätoimesta tienaan tuntihommissa 22€/h. Maataloustulokaan ei mikään mitätön ole, joten en voi kun ihmetellä kolleegaa joka kirkkain silmin väittää, ettei tienaa maataloudella edes 8€/h. Jos et todellakaan tienaa enempää, niin suosittelen myymään/vuokraamaan peltosi sellaiselle, joka osaa harjoittaa maataloutta tuottavasti. Koska siinä ei ole pienintäkään epäilystä, etteikö maataloutta pysty pyörittämään tänä päivänä kannattavasti.
      Tosin toinen asia taas on se, että minäkin tunnen monta viljelijää, joidenka mielestä sillä 30ha peltoa ja kymmenellä lehmällä pitäisi pärjätä. Itse olen sitä mieltä, että tuollaisien harrastajien tuet pitäisi lopettaa kerrasta ja antaa koko homman siirtyä kerrasta markkinatalouteen.

      • näin se on

        Joo, mutta jos on 30 ha peltoa ja 10 lehmää, niin kyllä sillä pärjää yksi ihminen.
        Eihän siinä ole töitäkään kun yhdelle, eli toisen pitää käydä tilan ulkopuolella töissä.

        Se on sitten eri asia, jos on velkaa.


      • Lopettakaa tuo
        näin se on kirjoitti:

        Joo, mutta jos on 30 ha peltoa ja 10 lehmää, niin kyllä sillä pärjää yksi ihminen.
        Eihän siinä ole töitäkään kun yhdelle, eli toisen pitää käydä tilan ulkopuolella töissä.

        Se on sitten eri asia, jos on velkaa.

        paskanjauhaminen palstalla !


      • --------------------
        Lopettakaa tuo kirjoitti:

        paskanjauhaminen palstalla !

        Turpa kiinni nimimerkki Lopettakaa tuo. Sinulta ei ole kysytty mitään. Suksi vittuun täältä.


      • Sen verran että kun kaikki muut ovat jo lopettaneet. Minä olen yksi kolmesta viljelijästä kylällä, eikä muutkaan taida tienata yhtään enempää ja yhteistyötä tehdään niin paljon kuin pystytään.
        Kuulun mttl:n kannattavuuskirjanpitoon ja talousasiat eivät ole milään mutu-tuntumalla hoidettu. Muistakaa laskea myös omalle pääomalle korvaus ja laskekaa sitten vasta sen jälkeen mitä jää tuntipalkaksi. Harvinaista jos jatkuvasti ollaan yli 10 euron tuntipalkoilla.


      • Oma pääoma?
        caseman kirjoitti:

        Sen verran että kun kaikki muut ovat jo lopettaneet. Minä olen yksi kolmesta viljelijästä kylällä, eikä muutkaan taida tienata yhtään enempää ja yhteistyötä tehdään niin paljon kuin pystytään.
        Kuulun mttl:n kannattavuuskirjanpitoon ja talousasiat eivät ole milään mutu-tuntumalla hoidettu. Muistakaa laskea myös omalle pääomalle korvaus ja laskekaa sitten vasta sen jälkeen mitä jää tuntipalkaksi. Harvinaista jos jatkuvasti ollaan yli 10 euron tuntipalkoilla.

        Mites sen kanssa nyt tällä hetkellä on kun jossakin vaiheessa käsittääkseni tilanne oli sellainen että jos rakensi 1.00.000 navetan ja sai siihen avustuksia ja korkotukea 700.000 niin tuo kannattavuuskirjanpito laski oman pääoman korkovaatimuksen tuosta 1.000.000 eurosta. Vaikka vain 4% korkokannalla niin on peijakkaan eri asia onko korkovaatimus 40.000 vuosi vai 12.000 per vuosi. Siinä jää 28.000 lisää palkkaa per vuosi ja vaikka millaisia tunteja tekis niin ihan kivasti nousee tuntipalkka...


      • Pärjää?
        näin se on kirjoitti:

        Joo, mutta jos on 30 ha peltoa ja 10 lehmää, niin kyllä sillä pärjää yksi ihminen.
        Eihän siinä ole töitäkään kun yhdelle, eli toisen pitää käydä tilan ulkopuolella töissä.

        Se on sitten eri asia, jos on velkaa.

        Tuollaisen

        "Joo, mutta jos on 30 ha peltoa ja 10 lehmää, niin kyllä sillä pärjää yksi ihminen."

        Liikevaihto ilman tukia on luokkaa 50.000 euroa korkeintaan. Tuet tekevät sitten ab:llä noin 21.000 mutta jo c1:llä 26.000 ja c3:lla jo 30.000. Mutta että c-alueella tuolla voi ehkä yks ihminen jonkunmoisen palkan saada, ab-alueella jää aika heikoksi.


      • Oma pääoma? kirjoitti:

        Mites sen kanssa nyt tällä hetkellä on kun jossakin vaiheessa käsittääkseni tilanne oli sellainen että jos rakensi 1.00.000 navetan ja sai siihen avustuksia ja korkotukea 700.000 niin tuo kannattavuuskirjanpito laski oman pääoman korkovaatimuksen tuosta 1.000.000 eurosta. Vaikka vain 4% korkokannalla niin on peijakkaan eri asia onko korkovaatimus 40.000 vuosi vai 12.000 per vuosi. Siinä jää 28.000 lisää palkkaa per vuosi ja vaikka millaisia tunteja tekis niin ihan kivasti nousee tuntipalkka...

        Se on laskettu väärin sitten. Harvemmin se ihan alussa on omaa pääomaa. Yritystoiminnassa vaan pitää pääomakin huomioda.


      • Osa-aikaiselle putkimiehelle voi vaan todeta, että tutki ensin työpöytäsi. Onko kaikki laskut tulleet maksettua, sekä huomioi että putkimiehen palkka ei ole maatalustuloa.

        Ehkä täällä savo-kainuu akselilla olosuhteet ovat haastavampia kannattavan maatalouden harjoittamiseen.


      • Laskentaa...

      • TROLLI.

      • Anonyymi

        Ootko niitä velkarikkaita vai onlo ollut isotkin isoisän metsät syötävänä?


    • äeppä

      Oma poika töissä ,virallisesti verokortin kanssa,10e/h.Kotoa asunto,ruoka,pyykkihuolto.Omat laskunsa makselee itse-vakuutukset,metsästysseuran jäsenmaksut,puhelinlaskut jne...On pätevä töihin ,tekee lyhyttä päivää kun on vähemmän töitä ja venyy uskomattoman upeasti kun sesonkikiireet...Opiskelupaikkaa odotellessaan tekee mielellään.

      • TROLLI.

        TROLLI


    • 11200kg

      Karjanhoitaja nimellä työskentelen. Varsin laaja vastuu ja vapaus. nyt 11v samassa paikassa 13.50 tunti lisät ja 1 viikonloppu kuussa kiinni.

      Joskus koulun jälkeen aikoinaan pohdin maidon ja sian välillä..... olen kuullut sikalanhoitajista jotka saavat 4500 ja enemmänkin kuussa. Ja ne on tosi tietoa

    • Pispalanpehtoori

      Missäs semmosia sikalanhoitajia on?

      • pena-vaan

        Ei niitä ole missään. Nimimerkin 11200kg juttu on keksitty valhe.


    • Anonyymi

      Pitää olla 12euroo tunti ennenkuin harkitsen, kuyllä se jo pelkästään ammattiylpeyden osoittamisella pitää saada......

    • Anonyymi

      9 e tunti nämä ukrainalaiset ja juoksevat ja palvelevat kuin linkkuveitsi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe