käytöstä kesämökillä? Tänä vuonna valmistuvaan n. 70 m2 mökiimme (tupakeittiö, kaksi makuuhuonetta ja eteinen) tulee varaavatakka sekä mh:iin öljytäytteiset patterit. Tupakeittiössä vinokatto ylös asti. Kumman laittaisin tupaan, sähköpatterit vai ilmalämpöpumpun? Mökki pidetään poissaollessa kylmillään ja alkuperäinen tarkoitus oli asentaa ilmalämpöpumppu etäohjauksella (tekstiviestillä). Mökin voisi laittaa lämpenemään etukäteen ja lisäksi ILP kierrättäisi takan lämmittämää ilmaa tiloissa. Kesällä voisi käyttää viilentämiseen. Vai meneekö rahat hukkaan, jos päädyn ilmalämpöpumppuun?
Löytyykö kokemuksia
9
2243
Vastaukset
- Pumppu
Yksin, pittää olla myös patterit
- riitä,
paikalla olessahan varaavatakka toimisi pääasiallisena lämmönlähteenä, ilmalämpöpumppu kierrättäisi lämmintäilmaa ja samalla tasaisi erihuoneiden lämpötila eroja. Eikö ILP:n suodattimet myös puhdistaisi sisäilmaa?
- saattaa olla
Mutta itse en sellaista laittaisi. Kyseinen laite pitää ääntä. En halua mökillä kuunnella minkäänlaisia surinoita.
- mokkeilija
itsellä saman kokoinen mökki valmistui loppukesällä ja itse päädyin siihen että laitoin jokaiseen huoneeseen patterit sekä tupaan ilmalämpöpumpun. Molempia ohjaan etänä Celotronin Centrolla; kelin ollessa nollassa tai lämpimämpi riittää ILP nostamaan lämmön pariin kymmeneen asteeseen mutta pakkasilla kannattaa käyttää lisänä sähköpattereita. Ja pattereillahan kannattaa pitää peruslämpöä päällä ja tekstiviestillä sitten nostaa lämpötilaa poistamalla lämmönpudotuksen.
Eli molemmat ehdottomasti laittaisin; ILP on ehdoton ilman kierrättämisessä sekä kesäaikaisessa jäähdyttämisessä ja pattereita tarvitaan peruslämmön ylläpidossa ja pakkaskelillä mokin lämmittämisessä.
Täällä lisää juttua asiasta;
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1805.msg29549#msg29549- vehje..
minunkin mielestäni, saa nopeasti lämmintä mökille mennessä. Itsellä ei vielä etäohjausta,miten toiminee ja kuinka tyyris lienee?
Talvipakkasilla ei pumppu meillä toimi, vaatisikohan laadukkaamman laitteen? Vetää jäähän ja sammuu.
Lisänä meillä on talvella patterit, kun emme ole mökillä. Mökillä ollessa lämmitämme uunia.Kesällä pumppu viilentää mukavasti. Ääni ei meitä häiritse ja ainahan sen saa pois päältä, jos rupeaa häiritsemään. - mokkeilija
vehje.. kirjoitti:
minunkin mielestäni, saa nopeasti lämmintä mökille mennessä. Itsellä ei vielä etäohjausta,miten toiminee ja kuinka tyyris lienee?
Talvipakkasilla ei pumppu meillä toimi, vaatisikohan laadukkaamman laitteen? Vetää jäähän ja sammuu.
Lisänä meillä on talvella patterit, kun emme ole mökillä. Mökillä ollessa lämmitämme uunia.Kesällä pumppu viilentää mukavasti. Ääni ei meitä häiritse ja ainahan sen saa pois päältä, jos rupeaa häiritsemään.Etäohjaus toimii ainakin minulla kuin junan vessa, eli ei minkäänlaisia ongelmia. Laitteet maksoivat n. 300 euroa (Centro 270 30 relekortti) sekä muutama kymppi asennuskuluja. Lisäkuluja tulee tekstareiden muodossa mutta siinä puhutaan muutamasta eurosta/vuosi eli ei suurempaa merkitystä.
En tiedä minkälainen pumppu sinulla on mutta minun 400 euron halpis-ILPpini (Appliance) on toiminut talvellakin mainiosti, tosin tulipalopakkasia on tänä talvena ollut vähänlaisesti...
Itse en kyllä pidä pumppua jatkuvasti päällä kuin mökillä ollessa, peruslämpöä pidän pattereilla yllä. - semuistaakseni
mokkeilija kirjoitti:
Etäohjaus toimii ainakin minulla kuin junan vessa, eli ei minkäänlaisia ongelmia. Laitteet maksoivat n. 300 euroa (Centro 270 30 relekortti) sekä muutama kymppi asennuskuluja. Lisäkuluja tulee tekstareiden muodossa mutta siinä puhutaan muutamasta eurosta/vuosi eli ei suurempaa merkitystä.
En tiedä minkälainen pumppu sinulla on mutta minun 400 euron halpis-ILPpini (Appliance) on toiminut talvellakin mainiosti, tosin tulipalopakkasia on tänä talvena ollut vähänlaisesti...
Itse en kyllä pidä pumppua jatkuvasti päällä kuin mökillä ollessa, peruslämpöä pidän pattereilla yllä.on merkiltään mökilläkin. Kotona saman merkkiset tosin laadukkaammat laitteet toimii moitteettomasti talvellakin.
- -pete-
onkohan kellään kokemuksia pumpusta ja etäohjauksesta 15-20 asteen pakkasella , jos mökissä ei ole peruslämpöjä talvella päällä ,
mahtaakohan tuo systeemi toimia ?. - v:sta 2001
Rakennutin Honkamökin 2001 (190mm pyöröhirsi ,47m2 ja korkea parvi) ja ilp asennettiin samana syksynä (Daikin ,laite vaihdettiin uuteen v2003 kennon hiushalkeaman vuoksi).Olen pitänyt ilp:lla mökin lämpöisenä koko talven 18C asteessa ja sähköpatterit (7C astetta) tulevat mukaan jos ilp romahtaa kovilla pakkasilla(yli -15).Kerran kokeilin sisälämmöksi 15 C ,mutta ulkokenno jämähti viikossa jäähän( n. -5 ulkolämpötila).Syy oli se ,että se ei saanut sisältä riittävästi lämpöenergiaa sulattaakseen ulkokennon.Sähkönkulutus on mielestäni ollut kohtuullinen 3600kWh (7.2006-6.2007) -4100kWh /v sisältäen kaikki sähköt.Vaikka sisälämpö on asetettu 18C täytyy kerran talvessa ulkoyksiköstä poistaa jäät.Huono puoli ilp:ssa on veden runsas tuotto ulkokennon alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832