Uusi Kela-kortti

Kuinka kauan pitää odottaa uutta Kela-korttia? Lääkärit myönsivät vihdoin sairauden, mitä olen sairastanut pitkään. B-lausunto lähetetty Kelaan 2 kk sitten. Olisi hyvä saada alennus lääkkeistä, kun kohta pitää ostaa uusi satsi. Voinko saada jälkikäteen Kelalta osan lääkkeiden hinnasta pois?

7

3413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittanut sen

      B-lausunnon joko AE- tai YE-korvattavuutta varten, EI takaa sitä, että KELA sen 100%:n varmudella myöntää=) Siellä kun on omat asiantuntijalääkärinsä.

      Jos sairastat esim.RR-tautia, korkeaa kolesterolia, diabetesta jne., niin melko varmasti saa erit.korvattavuuden, mutta aika monissa sairauksissa, etenkin psyyken (ja en nyt tark.sinua!!), tilanne ei olekaan niin yksikertainen, eli esim. kaksi kaksisuuntaista mielialah.sairastavaa, vain toinen saa merkinnän 112 jne.

      Sinuna soittelisin jo KELA:n ja kyselisin päätöksen perään. Sieltä kun tulee päätös ja jos tulee, uusi kortti.

      Minkätyyp.sairaudesta on kyse? Esim. astmaa sairastavakaan ei autom. saa nykyisin erit.korvattavuutta....

      • hulluu hommaaa

        jep......Mulla meni 3 viikkoo kun ye112 kortti tuli postissa....mukavaa kesäää...............


    • tulee,

      ensin kirjallinen päätös ja sillä lapulla saa alennuksen kunnes uusi kortti saapuu.
      Tuosta en ole varma saako takautuvasti mutta säästä varulta kuitit jos joudut ostamaan lääkkeet.

      • nyt korvataan

        Minulle ei korvattu jälkikäteen lääkkeitä, jotka olin ostanut ennen uuden kelakortin saamista. Kysyin asiaa apteekista, mutta siellä todettiin, että lääkkeitä ei korvata jälkikäteen.


    • saat

      korvattavuuden, saat rahat takautuvasti siitä päivästä lähtien kun b-lausunto on Kelaan saapunut/siellä leimattu. Käsittely voi tosiaan viedä parikin kuukautta mutta päätöksessä on se lausunnon saapumispäivä kerrottu. Henk.koht. kokemusta on. Edes kortin saapumisella ei tähän ole merkitystä, itse asiassa päätös pitäisi tulla ennen korttia (se lähetetään parin päivän viiveellä). Tosin jos kortti puuttuu niin joudut tietty ensin maksamaan ja hakemaan rahat myöhemmin (käsittelyaika siihenkin parhaimmillaan pari kuukautta...)

    • Nimetön

      kiitos ystävät. Odotan siis korttia tulevaksi ja menen apoteekkiin ostamaan uuden satsin lääkkeitä ja haen korvauksen jälkikäteen. Ei 3 kk satsi nyt satasia maksa, mutta rahaa kuitenkin. Saan reumaan 4 lääkkeen yhdistelmää. Olen syönyt jo yli vuoden, mutta nyt vasta lääkärit tunnusti, että on reumaa

    • Repomies: lääkkeet !

      Mulla kesti erityiskorvattavuuden saanti noin viikon tossa noin puoli vuotta sitten,
      Toinen viikko meni ennen kuin kortti oli perillä postilaatikossa.

      Kun oot toimittanut b-lausunnon kelaan se näkyy reaaliaikaisesti niiden internet-palvelussa:
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170308125033HP?OpenDocument

      Heti kun on käsitelty, on korvattavuus voimassa, mikä lukee kyllä siinä päätöksessäkin ja tosiaan jos päätöksen saamisen jälkeen mutta ennen kuin uusi Kela-kortti on tullut sinulle postissa, osta lääkkeitä, niin voit hakea korvauksen takautuvasti Kelalta.

      Jos sulla on kiire lääkkeiden kanssa, niin hae nyt vain kuukauden satsi. Kyllä se päätös todennäköisesti ennen tulee, kuin lääkkeet loppuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe