Puntien vaihtaminen

ennen matkaa

Missä olisi kätevintä vaihtaa eurot punniksi, suomessako ennen matkaa? Kun tuntuu, että rahaa tarvitaan jo heti kentältä lähdettyä tippinä! Paljonko varaatte puntia viikon lomamatkalle per henkilö, jos esim on täyshoito hotellissa. Käykö visa? Saako punnat vaihdettua euroiksi esim.kentällä ennen kotimatkaa. Olen jostain lukenut, että takavarikoivat punnat, jos niitä vie maasta??Onko ihan hölmöä!!?
Ps.Ollaan menossa hurghadaan!

20

10517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Forexissa

eikä kannata yrittää väittää, että tämä olisi mainos...

• euroja...?

voitko harkita vaihtavasi punnat vasta Suomessa euroiksi, kuten onnistuu Forexissa lisäkuluitta kuittia vastaan (säilytä se)

(tämä ei ole Forexin mainos)

• päivä.

minusta oli tyhmää, kun jossain leiriohjeessa neuvottiin sellaista, koska se on valtavan henkilökohtainen kysymys

aiotko syödä, muuta kuin aamiaisen tai senkin?
      matkustaa voi syömättäkin

olen ainakin itse matkustanut opiskeluaikana vain syömällä muutaman karamellin per päivä, kun ei kerta kaikkiaan ollut rahaa ja hyvin pärjäsi

tarvitseko rahaa paikallismatkoihin
      mitä aiot tehdä paikan päällä

ei kysymys ole ollenkaan tyhmä, mutta pitäisi hiukan tietää tarkemmin matkasuunnitelmistasi; kun matkalle voi lähteä ilman kulutusrahaakin...

• Egyptin

valuuttaa, ei niitä puntia pahemmin kannattaisi ottaa, vaan paikallista valuuttaa ja antaa vaikka euroja juomarahoina...

vai sanooko joku, että punnilla saa enemmän... et kuitenkaan varmaan niin raivokkaasti ostele, että sen takia kannattaisi miettiä, mitä valuuttaa ottaa mukaan

käykö Egyptissä Gibraltarin punnat maksuvälineennä; ainakin tippinä ellei muuten - suosittelen

• Egyptin punta (LE)

Siksi käytetään puntia, kun se on paikallinen virallinen maksuväline. Punnan osanen on piasteri, niitäkin on seteleinä ja kolikkoina, mutta pienin näkemämme yksittäisen tuotteen hinta oli punta. Postimerkki maksaa 1,5 puntaa, jos ei mennyt maksu tasan niin sitten saimme takaisin sen 50 piasteria setelinä.

• Egyptin puntia

saisi viedä maasta ulos;

• saa tarkkoja

ohjeita...

• äskettäin palannut

otimme valuuttana mukaan euroja ja esim hotellissa laukunkantajalle annettiin tippinä euroja. paikan päällä oli helppo vaihtaa euroja punniksi samoin automaateista sai nostettua visalla ja mastercardilla puntia suoraan ja pieniä summia verrattuna suomalaisiin automaatteihin, joten meillä ainakaan ei jäänyt puntia enää lentokentälle. kuulemma niitä vähän saa tuoda. me saimme ennen lähtöä sellaista tietoa ettei egyptin puntia edes saa vaihdettua suomessa.

• !!!!

Ei lentokentällä tarvi mitään tippejä jaella vaikka ne kädet ojossa odottaakin.Mutta jos antaa jonkun roudata sun kamoja niin kyllähän siitä voi euron tai kaksi heittää.Kyllä sinne pitäisi varata iso nippu puntia jos jokaiselle olisi valmis antaamaan rahaa!! Ei kannata ressiä ottaa tippi asioista.Ja rahaa saa vaihdettua paikanpäällä.

• !!!! kirjoitti:

Ei lentokentällä tarvi mitään tippejä jaella vaikka ne kädet ojossa odottaakin.Mutta jos antaa jonkun roudata sun kamoja niin kyllähän siitä voi euron tai kaksi heittää.Kyllä sinne pitäisi varata iso nippu puntia jos jokaiselle olisi valmis antaamaan rahaa!! Ei kannata ressiä ottaa tippi asioista.Ja rahaa saa vaihdettua paikanpäällä.

Pitää vaan laukuistaan kiinni, niin ei tarvitse jaella tippiä. Euron kolikotkin kelpaa, vaikka niitä ei täällä vaihdeta, turistit kyllä ottavat joskus paikallisilta euroja esim. 5 e kolikoina ja antavat 5 e setelin tilalle. Ei se mikään ongelma ole antaa kolikoita. Muistan kun ekaa kertaa tänne lomalle tulin, niin kahden euron kolikkoa se laukkupoika kädessään näytti, että olisi sellainen pitänyt antaa.

Ekalla kerralla yritin myös vaihtaa euroja punniksi Forexissa, mutta heillä ei ollut yhtään puntia. Toisaalta rahanvaihto on täällä niin helppoa, että eurot vain mukaan ja valuutanvaihto paikanpäällä! Valuutanvaihto onnistuu mitenpäin vain eli myös punnat euroiksi kotiin lähtiessä.

Puntien maastaviennissä on jokin raja, mutta enpä ole kenenkään koskaan kuullut turistien lompakkoon käyvän käsiksi ja sisälle katsovan :-)

• vkjjfgjfy

Olimme hiljattain Hurghadan matkalla. Suomessa emme puntia vaihtaneet, emmekä Hurghadan lentokentällä. Kentällä kannoimme laukkumme itse, jotenka siellä ei myöskään tarvinnut tippiä antaa. Vaihdoimme puntia vasta hotellilla. Ja jos haluaa tippiä kentällä esim. laukun kannosta antaa, voi sen ihan hyvin antaa euroina. Hotellilla meillä oli puolihoito ja itselläni meni rahaa viikossa n. 250 e:n edestä. Retkillä emme käyneet. Rahaa meni tuliaisiin, juomien ja pikkusuolaisten ostoon. Alkoholia ei tullut montaakaan annosta ostettua. Vaihdoin rahaa n. (20)-50 e:n erissä sitä mukaa kun tarvitsin, jotenka kaikki punnat tuli käytettyä ja takaisin vaihdon tarvetta ei tullut.

• ennen matkaa

kiittää vinkeistä! Ei siis stressiä rahan vaihdon suhteen! Ja nyt ei ku lomaa odottelemaan;)

• kohta matkaan
        ennen matkaa kirjoitti:

kiittää vinkeistä! Ei siis stressiä rahan vaihdon suhteen! Ja nyt ei ku lomaa odottelemaan;)

Olen neljä kertaa Egyptissä käynyt ja joka kerta tuonut puntia kotiinkin nytkin on 400 puntaa jo ensi matkaa varten valmiina eikä kukaan ole koskaan lentokentällä pois ottanut tai edes kysellyt niiden perään.

• notips

Suomessa ei kannata lentokentällä vaihtaa rahaa Travelex:n vaihtopisteestä. Siinä on tosi huono kurssi ja kurssi ei ole edes näkyvillä.Alkuun pääsee euroilla, vaihda Punnat vasta perillä esim.Thomas Cook rahanvaihdossa perillä. Laitan tähän vielä koordinaatit lev/pit –järjestelmässä. Karttajärjestelmä WGS84.
      Määritelty käsi GPS:llä ,tarkkuus voi vaihdella.
      paikka aste/min/sek Pohj.,aste/min/sek Itäistä

Duty Free Shop (Tax free)27/10/56 P ,33/49/24 I
      Thomas Cook (rahanvaihto)27/13/41 P,33/50/19 I

• järki päässä

Missään valuutanvaihtopisteessä ei ole kaikki kurssit näkyvillä seinällä. Kurssinhan saa aina kysyä ennen vaihtoa, itse kysyn ainakin aina ennen ostopäätöksen tekoa HINTAA. Sama pätee valuutanvaihtoon. Jos kentällä on muutenkin kaikki kalliimpaa niin mitä sitten luulit rahanvaihdon olevan? Suomessa en vaihtaisi ikinä kentällä rahaa. Kannattaa ottaa asioista selvää etukäteen eikä sitten jälkikäteen itkeä.

• Forexissa

Menoa varten voi vaihtaa vaikka satkun Forexissa. Lisää saa vaihtamalla respassa tai halvimmalla VISA:lla pankin seinästä.
      Eurot ovat kelvollisia ja joskus jopa halutumpia maksuvälineitä basaareissa ja vastaavissa kauppapaikoissa.

Juomarahaksi säästäkää 1 punnan seteleitä. Se ohan hyväksytty ja sopiva juomaraha pikkupalveluista. Jos isompi palvelu 5 puntaa on OK. EURO on ihan LIIKAA useimmissa tapauksissa.

Muistakaa myös, että tippaaminen kannattaa omassa "elinpiirissä". Vastineeksi saat entistä ystävällisempää ja huomaavaisempaa palvelua ja joskus yllättäviäkin vastapalveluja.

• Irma

Itse vaihdoin ennen matkaa Forexilla 500 €. Kurssi oli siellä yli 8. Eli parempi kuin Suomessa. Laukunkantajalle tarvitset vähän rahaa ja vesipullon ostoon. Muuten kerkeää esim. hotellissa vaihtaa, jos siinä on valuutanvaihto. Olin 2 vk. Suurin osa punnista meni ostoksiin. Ruoka on edullista.

• kertokaahan

naamabayssa oli pieni pankki jossa vaihtokurssi oli jotain yli 8 ja suomessa jotain 7... eklun kolikot käy aika hyvinkaupaksi tuolla egyptissä, että ei se puntien vaihto niin tärkeätä ole heti.

• ..ja maailmalla

Lentokentän vessassa ei ollu paperia, vaan siinä ovella seiso nainen joka rahaa vastaan anto palan paprua. Onneks sattu olemaan omaa paperia taskussa, ku rahat oli miehellä joka jonotti passin tarkastukseen... Että kannattaa sitä "yllättävien menojen" varalta pitää jotain lanttia taskussa.. :) Ja me ainaki tuotiin puntia Suomeen. Ja forex vaihto ne kuittia vastaan euroiks.

• hotellista tai paikallisest...

Tulimme juuri El Gounasta. En vaihtanut Suomessa latin latia, vasta paikan päällä pankista. Myös hotellimme respassa pystyi vaihtamaan. Kurssi on todellakin paljon parempi Egyptissä.
      Itselläni olin 20centtisiä taskussa tippejä varten, mutta ekat tipit annoin vasta hotellissa laukkupojalle, joka toi laukut huoneeseen.
      Kassiin kannattaa varata paperia, koska yleisissä vessoissa ei sitä aina ole tai on todella vähän! Ja eipä tartte vessapojalle maksaa vaikka pyytäisikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe