Purjevene Saksasta

Spade76

Hei,

On jonkin aikaa tullut hierottua kauppaa 30" purejveneestä joko sijaitsee Kielin lähellä. Ajattelin kysyä, että onko kokemuksia veneen ostamisesta Saksasta Suomeen?

1. ALV? Mitenkä olette todistaneet, että ALV on maksettu? Sekä ostaja ja myyjä ovat yksityishenkilöitä.

2. Vene pitäisi saada lopputalven/alkukevään aikana Suomeen? Purjehdus on huonovaihtoehto, kun syntyy lapsi keväällä. Rahti?

3. Jos käytetty rahtia niin ketä? Travemundesta vai Lyypekistä? Kuinka? Pukilla ja lavetti? Autolla suomesta hakemaan?

4. Mitä muutoksia veneisiin on joutunut tekemään? Septi-tankkia ei tässä ole se on selvä, mutta entäs kaasujärjestelmät? Lähinnä kyseesen tulee ventiilit jne. Pitääkö vaihtaa?

5. Mitenkä olette järjestäneet maksun? Käteinen ei oikein ole vaihtoehto. Mitenkä siirtää rahat Saksaan?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Terveisin, Spade

28

9372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Doberman

      Löytyisikö kopiot alkuperäisestä kauppakirjasta/kuitista, jossa alv näkyy? Voit myös pyytää myyjää hankkimaan alv-todistuksen Saksan viranomaisilta, mutta voi olla, että eivät ole kauhean innostuneita kirjoittelemaan turhia todistuksia.

      Septi pitää asentaa. Sammutin/sammuttimet menee vaihtoon.

      Kannattaa ottaa tarjoukset paikallisilta venekuljettajitlta ja joltakin Suomalaiselta. Pukeilla rahtina tulee luultavasti kalliiksi, hintoja kannattaa kysellä esim Finnlinesiltä.

      Kannattaa tietysti kysellä löytyisikö halukkaita siirtopurjehtijoita.

      Maksu myyjän tilille kotitietokoneella näpyttelemällä (IBAN tilinumero). 10% käsiraha ja loput esim kun vene siirretty ostajan autoon/trailerille.

      • Spade76

        Moi!

        Tulevalla viikolla pitäisi tulla veneestä lisää papereita (postilla). Onko ALV-todistus pakollinen vanhassa veneessä? Vene 1988 vuosimallia. Kiitos vinkeistä.


    • sisällä

      -tapahtuvassa käytetyn kaupassa ei mitään alv.torkkia tarvita.

      • Matkapurjehtija

        todistus maksetusta verosta johonkin EU-maahan veneistä, mitkä ovat valmistuneet vuonna 1987 ja sen jälkeen.


      • sitä alv. todistusta
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        todistus maksetusta verosta johonkin EU-maahan veneistä, mitkä ovat valmistuneet vuonna 1987 ja sen jälkeen.

        -tarvitaan,kuka ja missä ominaisuudessa sitä kysyy.


      • kysytty alv-todistusta
        sitä alv. todistusta kirjoitti:

        -tarvitaan,kuka ja missä ominaisuudessa sitä kysyy.

        matkapurjehduksen aikana? Kertokaa! Ei ainakaan minulta ole kysytty missään maassa.
        Ymmärrän, että verotodistus on tarpeen, mikäli kyllästyy kesken reissun ja aikoo myydä veneensä edelleen.
        Viranomaiset voivat kysyä venepapereita jossain tilanteissa tarkastaakseen aluksen omistajan ja kotipaikan. Eiköhän helpoin tapa olisi hankkia maistraatista rekisteröintipaperi. Siihen riittää kauppakirja, josta tarvittavat tiedot selviävät (että VAT on maksettu).


      • Matkapurjehtija
        sitä alv. todistusta kirjoitti:

        -tarvitaan,kuka ja missä ominaisuudessa sitä kysyy.

        voivat olla tulli ja verottaja.


      • väite!
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        voivat olla tulli ja verottaja.

        Eipä ole tulli ikinä kysellyt verotodistusta eikä "verottaja" ole ilmaantunut maahantuloselvityksiin. Oletkohan ollut jossain erityistarkkailussa, jos sinulla oikeasti on tällaisia kokemuksia tullin ja verottajan kanssa?

        Olen kyllä kuullut, että tulli saa joistakin epäilyttävistä tapauksista ennakkoilmoituksen ja voi tehdä tehotarkastuksen esim. huumeiden salakuljetusta epäiltäessä.
        Mikä viranomainen on se "verottaja", joka sinulta on tarkastanut alv- tai VAT-todistuksen?


      • Matkapurjehtija
        väite! kirjoitti:

        Eipä ole tulli ikinä kysellyt verotodistusta eikä "verottaja" ole ilmaantunut maahantuloselvityksiin. Oletkohan ollut jossain erityistarkkailussa, jos sinulla oikeasti on tällaisia kokemuksia tullin ja verottajan kanssa?

        Olen kyllä kuullut, että tulli saa joistakin epäilyttävistä tapauksista ennakkoilmoituksen ja voi tehdä tehotarkastuksen esim. huumeiden salakuljetusta epäiltäessä.
        Mikä viranomainen on se "verottaja", joka sinulta on tarkastanut alv- tai VAT-todistuksen?

        kuuluu alusasikirjoihin. Se on sitten toinen asia satutaanko sitä kysymään.
        Olenko kertonut, että minulta olisi tarkastettu?


      • EU:sta veneen kärrännyt
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        kuuluu alusasikirjoihin. Se on sitten toinen asia satutaanko sitä kysymään.
        Olenko kertonut, että minulta olisi tarkastettu?

        Otin yhteyttä Suomen tulliin kun olin tuomassa venettä Euroopasta. Tulli ilmoitti ykskantaan, että asia ei heille kuulu mitenkään kun EU on tullivapaa alue.


      • alv-todistuksesta??
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        kuuluu alusasikirjoihin. Se on sitten toinen asia satutaanko sitä kysymään.
        Olenko kertonut, että minulta olisi tarkastettu?

        "Alv-toditus kuuluu alusasiakirjoihin".
        Asia on myös minulle aivan outo. Missä siitä on ilmoitettu ja mihin todistuksen pakollisuus perustuu? Eikö upouusi rekisteriote riitäkään veneen asiakirjaksi edes Itämeren alueella?
        Alkuperäinen kysymys liittyi veneen siirtopurjehdukseen/rahtaamiseen Saksasta Suomeen.


      • Matkapurjehtija
        alv-todistuksesta?? kirjoitti:

        "Alv-toditus kuuluu alusasiakirjoihin".
        Asia on myös minulle aivan outo. Missä siitä on ilmoitettu ja mihin todistuksen pakollisuus perustuu? Eikö upouusi rekisteriote riitäkään veneen asiakirjaksi edes Itämeren alueella?
        Alkuperäinen kysymys liittyi veneen siirtopurjehdukseen/rahtaamiseen Saksasta Suomeen.

        veneily.fi-sivustolta "omalla veneellä ulkomaille"-sivulta löytyy selvitys aluspapereista EU:n sisällä.
        Googlettamalla löytyy lisää tietoa, jos ei muuten selviä.


      • suositus!
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        veneily.fi-sivustolta "omalla veneellä ulkomaille"-sivulta löytyy selvitys aluspapereista EU:n sisällä.
        Googlettamalla löytyy lisää tietoa, jos ei muuten selviä.

        Näin siinä veneily.fi sivustolla sanotaan: "alv-todistus 1.1.1987 jälkeen valmistuneista veneistä EU-maissa tapahtuvassa liikenteessä. Todistus on osoittautunut erityisen tärkeäksi Espanjassa ja Kreikassa. Todistusta saatetaan kysyä tultaessa EU-maahan EU:n ulkopuolelta. Todistuksen saa verovirastosta"

        Siis jonkinlainen suositus, jota "saatetaan kysyä".....
        Missä sanotaan, että ko todistus olisi pakollinen?

        Olen purjehtinut EU:n ulkopuolelta EU-maahan useasti. Ei ole kysytty kuin tavanomaisia venepapereita. En ole kuullut, että muiltakaan olisi kysytty alv-todistusta maahantuloselvityksissä.


      • purjehtinut
        suositus! kirjoitti:

        Näin siinä veneily.fi sivustolla sanotaan: "alv-todistus 1.1.1987 jälkeen valmistuneista veneistä EU-maissa tapahtuvassa liikenteessä. Todistus on osoittautunut erityisen tärkeäksi Espanjassa ja Kreikassa. Todistusta saatetaan kysyä tultaessa EU-maahan EU:n ulkopuolelta. Todistuksen saa verovirastosta"

        Siis jonkinlainen suositus, jota "saatetaan kysyä".....
        Missä sanotaan, että ko todistus olisi pakollinen?

        Olen purjehtinut EU:n ulkopuolelta EU-maahan useasti. Ei ole kysytty kuin tavanomaisia venepapereita. En ole kuullut, että muiltakaan olisi kysytty alv-todistusta maahantuloselvityksissä.

        paljon 3 eri veneellä, joissa Suomen perälippu, noin 400 purjehduspäivää. Kreikkaan olen tullut sekä toisesta EU-maasta että ulkopuolelta enemmän kuin 10 kertaa. Koskaan ei ole alv-paperia kysytty. Vakuutustodistus yleensä aina.

        Outoa, että erityisesti Kreikka mainittiin. Ranska oli maa, jossa paperit katsottiin tarkkaan, aiemmin kuulemma myös alv-todistus.


      • Matkapurjehtija
        suositus! kirjoitti:

        Näin siinä veneily.fi sivustolla sanotaan: "alv-todistus 1.1.1987 jälkeen valmistuneista veneistä EU-maissa tapahtuvassa liikenteessä. Todistus on osoittautunut erityisen tärkeäksi Espanjassa ja Kreikassa. Todistusta saatetaan kysyä tultaessa EU-maahan EU:n ulkopuolelta. Todistuksen saa verovirastosta"

        Siis jonkinlainen suositus, jota "saatetaan kysyä".....
        Missä sanotaan, että ko todistus olisi pakollinen?

        Olen purjehtinut EU:n ulkopuolelta EU-maahan useasti. Ei ole kysytty kuin tavanomaisia venepapereita. En ole kuullut, että muiltakaan olisi kysytty alv-todistusta maahantuloselvityksissä.

        25 vuotta eikä kukaan viranomainen ole kysynyt onko veneen sammutin tarkistettu.
        Pääasia on, että vero on maksettu johonkin EU-maahan ja siitä on myös luotettava selvitys.
        Todistuksen Suomessa antaa verovirasto.
        Tuurilla ne seilaa isotkin laivat.


      • pakollinen
        suositus! kirjoitti:

        Näin siinä veneily.fi sivustolla sanotaan: "alv-todistus 1.1.1987 jälkeen valmistuneista veneistä EU-maissa tapahtuvassa liikenteessä. Todistus on osoittautunut erityisen tärkeäksi Espanjassa ja Kreikassa. Todistusta saatetaan kysyä tultaessa EU-maahan EU:n ulkopuolelta. Todistuksen saa verovirastosta"

        Siis jonkinlainen suositus, jota "saatetaan kysyä".....
        Missä sanotaan, että ko todistus olisi pakollinen?

        Olen purjehtinut EU:n ulkopuolelta EU-maahan useasti. Ei ole kysytty kuin tavanomaisia venepapereita. En ole kuullut, että muiltakaan olisi kysytty alv-todistusta maahantuloselvityksissä.

        monien maiden viranomaisten mukaan:

        http://www.noonsite.com/Countries

        Valitse maa, sitten Formalities ja Documents, EU-maiden kohdalla tekstissä on yleensä maininta:

        "One member of the crew must have a radio operator’s certificate of competence. For EU boats, proof of VAT status is also required."


    • voi olla eroja

      Olen kuullut, että ainakin asuntoautojen kaasujärjestelmissä on ollut sellaisia eroja, että tiettyjen vuosien mallien kaikki kaasuosat on tarvinnut vaihtaa (käytetty paine tms erilainen saksassa ja suomessa). En tiedä koskeeko sama myös veneitä, mutta eiköhän ne polttimet ole samanlaisia käyttöpaikasta riippumatta, joten voisi koskeakin?

    • ..kannattaapi

      selvittää hyvissäajoin etukäteen. Jos joudut käyttämään kaupallisia rahtauspalveluja kannattaa varautua viiteentonniin, jopa ylikin.

      • rahdata??

        Jos kyseessä on purjevene, eikö kaikkein luonnollisin valinta ole siirtopurjehdus? Mikäli vene on Itämeren rannikolla, retkihän on melko lyhyt (viikossa ehtii 500 mpk ellei pysähtele satamissa kovin montaa kertaa).Jos vene on Saksan Pohjanmeren puolella, aikatauluun tulee pari-kolme vrk lisää (yksi päivä kuluu Kielin kanavaan, jossa huviveneliikenne on sallittua vain valoisana aikana).
        Jos siirtopurjehduksen tekee perhe- tai kaverimiehistöllä, suurin kustannus on matkustus Saksaan.
        Eri asia tietysti, jos kyseessä on joku keskeneräinen veneprojekti tai moottorivene. Silloin on viisainta rahdata.


      • outlanderisti
        rahdata?? kirjoitti:

        Jos kyseessä on purjevene, eikö kaikkein luonnollisin valinta ole siirtopurjehdus? Mikäli vene on Itämeren rannikolla, retkihän on melko lyhyt (viikossa ehtii 500 mpk ellei pysähtele satamissa kovin montaa kertaa).Jos vene on Saksan Pohjanmeren puolella, aikatauluun tulee pari-kolme vrk lisää (yksi päivä kuluu Kielin kanavaan, jossa huviveneliikenne on sallittua vain valoisana aikana).
        Jos siirtopurjehduksen tekee perhe- tai kaverimiehistöllä, suurin kustannus on matkustus Saksaan.
        Eri asia tietysti, jos kyseessä on joku keskeneräinen veneprojekti tai moottorivene. Silloin on viisainta rahdata.

        30" veneellä tollanen matka "purjehtien" viikossa on aika tiukkaa 5,5knots nopeudella vaatii 13h päiviä 7kpl ja tunnetusti purjehtien tuon kokoisella ei pääse kuin 3,5-4knots keskinopeuksiin ja lisänä mahdolliset vastatuulet niin aikaa meneekin 18h/vrk??? Ootte te kovia kavereita!


      • liioittelet vahvasti.
        outlanderisti kirjoitti:

        30" veneellä tollanen matka "purjehtien" viikossa on aika tiukkaa 5,5knots nopeudella vaatii 13h päiviä 7kpl ja tunnetusti purjehtien tuon kokoisella ei pääse kuin 3,5-4knots keskinopeuksiin ja lisänä mahdolliset vastatuulet niin aikaa meneekin 18h/vrk??? Ootte te kovia kavereita!

        Kielistä Hkiin on 550 mpk. Omalla Antilla 30:lla ja muilla veneilläni olen purjehtinut sen välin niin monta kertaa, että tiedän tarvittavan ajan myös käytännössä. Ei ole mitenkään ylivoimaista ajaa 100mpk/vrk keskivauhtia, jolloin ilman välisatamia etappi todella menee alle viikossa. Jos sattuu olemaan korkeapaine ja heikot tuulet, 30-jalkainen kulkee koneellakin n. 5kn matkavauhtia.
        Puhut jotain "13 tunnin päivistä". Mitä ne sellaiset vuorokaudet ovat avomeripurjehduksessa? Avomerellä olen tottunut seilaamaan 24h/vrk niin kauan kunnes ollaan seuraavassa satamassa. Jos yhtäjaksoinen siirtopurjehdus on jotenkin vieras ajatus tai tuulen suunta epäedullinen, etapeiksi voi ottaa esim. Kiel - Chrö - Visby - Hki (tai muu kotisatama). En muista, että olisin kertaakaan joutunut kryssimään koko matkaa siihen suuntaan. Toiseen suuntaan kyllä, koska SW-tuuli on yleisin.
        Ei siinä mitään "kovia kavereita" tarvita - ei varsinkaan, jos aikataulu sallii parin päivän säävaran.


      • 24 h
        outlanderisti kirjoitti:

        30" veneellä tollanen matka "purjehtien" viikossa on aika tiukkaa 5,5knots nopeudella vaatii 13h päiviä 7kpl ja tunnetusti purjehtien tuon kokoisella ei pääse kuin 3,5-4knots keskinopeuksiin ja lisänä mahdolliset vastatuulet niin aikaa meneekin 18h/vrk??? Ootte te kovia kavereita!

        500 nm / 5,5knots /24 = 3,79 vrk.
        Eihän se ole matka eikä mikään!


    • Voithan kirjoitella postiini jos kiinnostaa veneesi siirto purjehtien, kokemusta on aika paljon vastaavista ja muutakin asiaan liittyvää.

      Hollannista viime keväänä Ouluun laivarahti maksoi n.6000€ että ei varsin halpaa? verrattuna siirtopurjehdukseen, et kyllä kertonut minne päin suomea veneesi pitää tuoda?

      Nuo paperihommathan on helppoja, kysyt asian omaisista paikoista ja teet kuten neuvotaan.

      Veneen varustelunhan voit tehdä lähes miten haluat suomessa eihän niistä juuri lakeja ole ja kukaan ei valvo, seurojen katsastus on sitten taas vapaaehtoista.

      Maksunhan voit hoitaa miten myyjän kanssa sovit, ei muilla ole siihen mitään sanomista.

      Kirjoittelemisiin.

      juha.risto&suomi24.fi

      • Tuo koko

        Rahti sisälsi, Jenkeistä tulee kontti halvemmalla kuin tuo hinta minkä ilmoitit?


      • outlanderisti
        Tuo koko kirjoitti:

        Rahti sisälsi, Jenkeistä tulee kontti halvemmalla kuin tuo hinta minkä ilmoitit?

        30ft purkkari ei mahdu konttiin eikä sitä voi käsitellä kuten konttia. Kaikki maksaa!! Kreikasta olisi kustantanut 31ft purkkari Suomeen n.9500egee.


      • keskeltä Baijerin peltoa
        outlanderisti kirjoitti:

        30ft purkkari ei mahdu konttiin eikä sitä voi käsitellä kuten konttia. Kaikki maksaa!! Kreikasta olisi kustantanut 31ft purkkari Suomeen n.9500egee.

        alle 6000 €. Ammattimiehen tuomana.


    • hanuriisi

      Jos sinä ääliön paska tuolta kysyt neuvoja, olet jäte.

    • veneen tuonut

      1. ALV todistuksen hain Turun ALV toimistosta. Yksityiseltä kun ostaa, niin olettivat sen olevan maksetun (ei charter vene). Tosin sitä ei ole kukaan koskaan kysynyt.
      2. Vain siirtopurjehdus on järkevä vaihtoehto. Muut tavat järjettömän kalliita. Keväällä on vain merellä tosi kylmää.
      3. Jouduin ostamaan suomalaisen kaasupullon ja tarkastuttamaan ja koeponnistuttamaan kaasulaitteet valtuutetulla asentajalla. Muu osa kelpasi paitsi pullo. Eroja saattaa olla mm. putkien paksuudessa. Muut asennukset Suomen lakien mukaiseksi.
      4. Maksu sopimuksen mukaan. Varmin tapa on maksaa käteisellä ja viedä samalla vene pois. Itse maksoin pankin kautta, (yksityisesti) ulkomaille maksaminen voi olla vaikeaa (suurehko summa). Ja hain maksulleni pankkitakauksen hollantilaisesta pankista.(Sekin maksaa).
      5. Jos olet sopinut jotain tehtäväksi myyjän toimesta ennen veneen luovutusta, sen toteuttaminen voi olla vaikeaa jos olet jotain jo myyjälle maksanut etukäteen. Joten harkitse tarkoin onko vene jo alkujaan merikelpoisessa kunnossa siirtoa varten. Tutki se tarkoin ennen ostopäätöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      250
      5048
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      51
      2390
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      69
      2036
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      385
      1496
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      96
      1151
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      29
      1073
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1019
    8. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      172
      880
    9. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      189
      786
    10. Haapaveen nähtävyys?

      Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      37
      784
    Aihe