Kaikuluotaimen käyttö

kalastuksessa

on törkeää ja raukkamaista. Jos ei muuten kalaa löydy eikä saa, niin on syytä vaihtaa harrastusta!

12

2060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo vain!

Olen samaa mieltä! Kalastus on mennyt liikaa välineurheiluksi! Nyt pitäisi kieltää kaikki hienot öljypohjaiset siimat, kemiallisesti teroitetut koukut ja ylipäänsä tehtaissa valmistetut tuotteet.

Kunnon kalamies kutoo siiman itse kasvattamastaan hampusta tai nokkosesta. Koukun saa katjasta tai järven pohjasta löytyvästä rautamalmista itse takomalla. Vapa löytyy luonnosta, talveksi katajasta saa hyvän pilkkivavan ja onkivavaksi käy niin koivu, haapa kuin pihlajakin, käyttötarkoituksesta riippuen!

Katsiskan sijaan pitkistä päreistä voi rakentaa liistekatiskasta ja hamppu/nokkoskuidusta voi kutoa rysän johon katajasta saa vanteet.

Palatkaamme ajassa 200 vuotta taaksepäin ja alkakaamme käyttää enenvanhaisia kalastusvälineitä!

• Kaikkea sitä

Eihän se kala ole vielä pyydetty, vaikka kaikuluotaimessa täplänä näkyisi. Harvemmin taitaa tarttua koneella nähty kala uistimeen. Trooli voi olla vähän eri asia.

• kirjoitat..

Minä käytän kaikuluotainta ihan sen vuoksi, etten ajaisi kivelle.

Kaikuluotaimessa nähdyt kalat ja roskat on yhä järvessä.

• Tyytyväinen kalamies

Kyllähän tuo luotain voi ehkä helpottaa kalastusta, mutta ei siitä vissiin ihan kiistatonta apua ole. Kävi kyllä omassakin mielessä hankkia moinen peli, mutta tuskinpa se olisi saaliita lisännyt. Nytkin saa kuhaa yli oman tarpeen.

Onhan se niin, että kyllä se kala on löydyttävä ja saatava ylös ilman mitään hi-tech välineitä. Siinähän se kalastuksen viehätys juuri on, että saalis on löytyy ihan omin avuin. Se tekee tapahtumasta ehkäpä arvokkaamman ja muistettavamman.

Löysin muutama kesä sitten mökkijärvemme useat kuhapaikat ilman minkään näyttöruudun apua. Siis ihan itse! :)

• kuhat

sait, kun niitä liikaakin on tullut?
        Itse olen saanut verkoilla ja löytänyt paikat, mistä tulee, ilman vippaskonsteja. Pilkkiinkin on kuha käynyt, samoin haukimamma.

• Tyytyväinen kalamies
        kuhat kirjoitti:

sait, kun niitä liikaakin on tullut?
        Itse olen saanut verkoilla ja löytänyt paikat, mistä tulee, ilman vippaskonsteja. Pilkkiinkin on kuha käynyt, samoin haukimamma.

Ihan ne kuhat ovat uistimilla tulleet, ei verkoilla. Vuono-vuosiuistin ja OPM-halpisvaappu (ahvenväri) osoittautuivat viime vuosina sellaiseksi kalamagneetiksi meidän mökkijärvellä, että oikein ihmetytti moinen. Kuhista riittää mökkinaapureillekin syötävää. Vanhoja kun nuo ihmiset ovat, eivätkä enää itse lähde/pääse järvelle.

• "verkkokuhaa"
        Tyytyväinen kalamies kirjoitti:

Ihan ne kuhat ovat uistimilla tulleet, ei verkoilla. Vuono-vuosiuistin ja OPM-halpisvaappu (ahvenväri) osoittautuivat viime vuosina sellaiseksi kalamagneetiksi meidän mökkijärvellä, että oikein ihmetytti moinen. Kuhista riittää mökkinaapureillekin syötävää. Vanhoja kun nuo ihmiset ovat, eivätkä enää itse lähde/pääse järvelle.

kismittää ahneet vetouistelijat, jotka joskus ovat törmäilleet veneillään jopa saunan pumppuunkin, joka on lähes laiturin vieressä. Mökkirauhasta viis, ja pelottaa, että repivät verkotkin saman tien kaljapäissään! Anteeks vaan, en syyttele sinua "Tyytyväinen kalamies". Tunnut sentään olevan rehellinen kalastaja, kun raaskit antaa naapurillekin kalaa. Onhan näitä järviä tuhansien järvien maassa, tuskinpa samoilla vesillä kalastetaan.

• Tyytyväinen kalamies
        "verkkokuhaa" kirjoitti:

kismittää ahneet vetouistelijat, jotka joskus ovat törmäilleet veneillään jopa saunan pumppuunkin, joka on lähes laiturin vieressä. Mökkirauhasta viis, ja pelottaa, että repivät verkotkin saman tien kaljapäissään! Anteeks vaan, en syyttele sinua "Tyytyväinen kalamies". Tunnut sentään olevan rehellinen kalastaja, kun raaskit antaa naapurillekin kalaa. Onhan näitä järviä tuhansien järvien maassa, tuskinpa samoilla vesillä kalastetaan.

Kuopion takanahan sitä tulee kalasteltua. Ihan mielikseen täältä pääkaupunkiseudulta sinne lähtee jo pelkkien maisemienkin takia. Ihmisistä puhumattakaan!

Vetouistelua tulee vähemmän harrastettua, mutta kuitenkin jonkin verran kesälomilla. Ihan vaan joko soutamalla tai joskus pienellä 2 hp Archimedeksellä "sytkyttämällä". Hyvin pelaa kone vuosimallia 1961 :)

Heittämällähän ne kuha nousevat paremmin. Pääasiassa muutama kala/kerta omiksi ja perheen tarpeiksi, ja jos mökkinaapurit ovat tontilla, niin joutaa pari kolme heillekin. Mihinkään "kalannostotalkoisiin" en ole kertaakaan vielä innostunut, vaikka kalaa tuntuu tulevan varsin helposti. Sitä sanotaan, että joku tolkku sen on oltava kerjätessäkin. Niin se on myös kalastettaessa.

• "verkkokuha"
        Tyytyväinen kalamies kirjoitti:

Kuopion takanahan sitä tulee kalasteltua. Ihan mielikseen täältä pääkaupunkiseudulta sinne lähtee jo pelkkien maisemienkin takia. Ihmisistä puhumattakaan!

Vetouistelua tulee vähemmän harrastettua, mutta kuitenkin jonkin verran kesälomilla. Ihan vaan joko soutamalla tai joskus pienellä 2 hp Archimedeksellä "sytkyttämällä". Hyvin pelaa kone vuosimallia 1961 :)

Heittämällähän ne kuha nousevat paremmin. Pääasiassa muutama kala/kerta omiksi ja perheen tarpeiksi, ja jos mökkinaapurit ovat tontilla, niin joutaa pari kolme heillekin. Mihinkään "kalannostotalkoisiin" en ole kertaakaan vielä innostunut, vaikka kalaa tuntuu tulevan varsin helposti. Sitä sanotaan, että joku tolkku sen on oltava kerjätessäkin. Niin se on myös kalastettaessa.

Samaa mieltä: tolkku pyytäjälläkin. Etelä-Savon vesiltä minä.

• saaminen

on sivuseikka (ainakin kalstuksessa). Parasta on kun pääsee hiukan irti stressistä ja kokeilee eri juttuja. Ja jos onnistuu, apuvälineillä tai ilman, niin jes. Jos kai'ut olisivat niin tehokkaita kuin väitetään niin eipä enää kalaa edes olisi vesissä. Siispä kalaan ja toivotaan kaikille kireitä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe