Joo eli oon tämmönen opiskelija poeka vielä, mutta pitäs ruveta miettimähän, että mitä töetä sitä rupiais tekemähän.No ensimmäiseksi tuli mieleen tuo metsuri. Metsurin työ on varmaan aika kovaa hommaa, mutta ite oon tämmönen vanttera muutenkin metsässä liikkuja.Eli tykkään liikkua metässä ja tehdä metsurin hommia. Ja minkä kuvan oon saanu, niin palkka ei oo mikään huono.Tutullakin metsurilla pullotti lompakko aina :) eli jotaki tuottoa on saanu. No sanokaapa mitä mieltä itse ootte metsurin hommasta?? Mitä hyviä ja huonoja puolia?
metsuriksi
29
11084
Vastaukset
- niin....
perrseestä ja syvältä sieltä....
- ammati metsuri
olen ollu 20v alalla,,en kyllä vaihtas muuhun töihin,on oma vapaus saa tehä pitkää päivää jos haluu ekuja paljon,,en kyllä keksi huonoja puolija ollenkaa.palka riipuu työn antajasta paljon,olen ollu monella toisilla tes toisilla ei,mut mulla kuukaus ansiot vaihtelee 1800-4000e välillä kesällä ylin raivaua, nyt hakuilla apaut 2000e kuussa lisineen ,et ei huono mut joutuu tekee kovasti ,,,saahan siinä lihaksii ei tarte salilla hyppiä,itsekin olen luonto ihminen et kokeile ei tartte jälkeen päin surra, kysyntää kyllä on tekevillä miehillä itselekin sotelevat muut virmat et tuu töihin,,nyky kelit mitkä on siksi,
- Itsestä kiinni
ammati metsuri kirjoitti:
olen ollu 20v alalla,,en kyllä vaihtas muuhun töihin,on oma vapaus saa tehä pitkää päivää jos haluu ekuja paljon,,en kyllä keksi huonoja puolija ollenkaa.palka riipuu työn antajasta paljon,olen ollu monella toisilla tes toisilla ei,mut mulla kuukaus ansiot vaihtelee 1800-4000e välillä kesällä ylin raivaua, nyt hakuilla apaut 2000e kuussa lisineen ,et ei huono mut joutuu tekee kovasti ,,,saahan siinä lihaksii ei tarte salilla hyppiä,itsekin olen luonto ihminen et kokeile ei tartte jälkeen päin surra, kysyntää kyllä on tekevillä miehillä itselekin sotelevat muut virmat et tuu töihin,,nyky kelit mitkä on siksi,
Jos pääsi kestää tehdä yksin ruumillista työtä, niin kyllä sieltä palkan saa.Mutta harvasta pullamössö aikakauden edustajasta on niihin hommiin.
- huono saatavuus
Itsestä kiinni kirjoitti:
Jos pääsi kestää tehdä yksin ruumillista työtä, niin kyllä sieltä palkan saa.Mutta harvasta pullamössö aikakauden edustajasta on niihin hommiin.
Metsureille riittää töitä, mutta metsäoppilaitokset eivät vastaa työelämän tarpeisiin. Olen ensimmäisen vuoden metsuriopiskelija, mutta oppilaitokseni ei järjestä metsurin opetusta. Vain motokuskeille on koulutus meidän koulussa.
Metsurien lisäksi on puute myös puuautonkuljettajista, joiden osalta sama tilanne koulussani kuin metsuriopiskelijoilla. Sen sijaan metsäluonnonhoitajia on työttöminä markkinoilla.
Suosittelen oppisopimuskoulutusta alalle, jotta pääsisi varmasti metsurin koulutukseen. - sukupolvi syntyy
Itsestä kiinni kirjoitti:
Pullamössö sukupolvesta (60 ja 70 luvuilla syntyneistä) ei tosiaan moni ole metsuriksi ryhtynyt, mutta saas nähdä löytyykö sitten pullaa vieroksuvista nykynuorista edes sen vertaa jatkajia. Ala varmasti kiinnostaisi jos sieltä saisi kunnon toimeentulon, vaan kun ammattimetsureiden alasajoa on harrastettu vuosikymmenet ei tunnelin päässä paljoa valoa pilkistä.
- yksi pullamössö.
sukupolvi syntyy kirjoitti:
Pullamössö sukupolvesta (60 ja 70 luvuilla syntyneistä) ei tosiaan moni ole metsuriksi ryhtynyt, mutta saas nähdä löytyykö sitten pullaa vieroksuvista nykynuorista edes sen vertaa jatkajia. Ala varmasti kiinnostaisi jos sieltä saisi kunnon toimeentulon, vaan kun ammattimetsureiden alasajoa on harrastettu vuosikymmenet ei tunnelin päässä paljoa valoa pilkistä.
Ollu metsurina jo kahdeksantoista vuotta.Eiköhän ne pullamössöt löydy jostain muualta vai lähetäänkö kokeilemaan kummalla saha pysyy paremmin käsissä..
- jaa3
sukupolvi syntyy kirjoitti:
millo ite oot sitten syntynny
- alalla jo
noin kymmenen vuotta ja en vaihtais muualle. Luonnossa liikkuvana ihmisenä en parempaa työpaikkaa keksi. Saa työskennellä itsenäisesti ja työnjäljen näkeminen palkitsee aina. Tietää tehneensä. Raivaus saha hommat ei ole läheskään niin rankkoja etteikö siellä kuka vaan pärjäis jota ala kiinnostaa. Hakkuita ei juurikaan enään tehdä kun moto nyt menee lähes mihin vaan ja nykyajan kelit suosii raivaushommia käytännössä ympäri vuoden. Palkka on kohtuullinen ja sillä pärjää kyllä normaali perheellinen ihminenkin.
Tunti töinä teen mutta jos haluat että ammattisi on samalla myös harrastuksesi niin tee vaikka urakkana kellon ympäri. Jos urakkana saa saman yhdeksässä tunnissa minkä tuntityöläinen saa kahdeksassa niin se kahdeksan riittää ainakin minulle.- mukka-paavo
metsurin hommat on.Suurin osa yhtiön miehistä tekee aikapalkalla n 1600-1700 euroa/kk.Työn raskauteen nähden ja muutenkin palkka on kehno.Lisäksi maksetaan työvälinekorvaus n 30 prosenttia mutta sehän ei ole palkkaa.Itse olen mhy:n palveluksessa jossa tehdään suoraa urakkaa.Palkkahaitari on kuulemma 85-150euron välillä/pv ilman ikälisiä.Tässä summassa mukana työvälinekorvaus.Taitaa sossusta saada enemmän kuin tuo 1100 euroa/kk.En suosittele,voi sitä ulkoilla muutenkin..
- että näin
mukka-paavo kirjoitti:
metsurin hommat on.Suurin osa yhtiön miehistä tekee aikapalkalla n 1600-1700 euroa/kk.Työn raskauteen nähden ja muutenkin palkka on kehno.Lisäksi maksetaan työvälinekorvaus n 30 prosenttia mutta sehän ei ole palkkaa.Itse olen mhy:n palveluksessa jossa tehdään suoraa urakkaa.Palkkahaitari on kuulemma 85-150euron välillä/pv ilman ikälisiä.Tässä summassa mukana työvälinekorvaus.Taitaa sossusta saada enemmän kuin tuo 1100 euroa/kk.En suosittele,voi sitä ulkoilla muutenkin..
itse olen ollut olosuhteiden pakosta metsuriyrittäjällä töissä n.60-70e päivä (kaikki varusteet hommattava itse) ja tätä nykyä urakalla yhtiöllä ja sahaan m.sahalla 6-8 tankkia päivässä ja palkka on silti surkea. Mutta en saa muualtakaan töitä joten melkein pakko se on jotain yrittää. Jokainen hetki on v:mstä p****a, vain toivoen että joskus pääsisi pois. Niin ja koulussa en oppinut edes viilaamaan sahaa kunnolla.
- ei tehä lahjaks
että näin kirjoitti:
itse olen ollut olosuhteiden pakosta metsuriyrittäjällä töissä n.60-70e päivä (kaikki varusteet hommattava itse) ja tätä nykyä urakalla yhtiöllä ja sahaan m.sahalla 6-8 tankkia päivässä ja palkka on silti surkea. Mutta en saa muualtakaan töitä joten melkein pakko se on jotain yrittää. Jokainen hetki on v:mstä p****a, vain toivoen että joskus pääsisi pois. Niin ja koulussa en oppinut edes viilaamaan sahaa kunnolla.
semmosta pakkoa ei ammattimetsurille tänä päivänä tulekaan, että töitä olisi tehtävä 60-70 eurolla päivä. Anna yrittäjän ahertaa keskenään ja vaihda äkkiä työnantajaa. Jos olet työmiehen maineessa, niin pelkkä ilmoitus töihin tulostasi riittää uudelle työnantajalle. jos ei vähintään 130 ekua irtoo päivässä sahakorvauksen kanssa on syytä katsoa joko itseään peiliin tai sitten tarttee vaihtaa työnantajaa. Älkää hyvät ammattiveljet lahjoittako työpanostanne ilmaiseksi. Mahdollisuuksia kyllä on, pitää vain olla itse aktiivinen
- entinen metsuri
Yksi ponsse korvasi sata metsuria.
- saha +oksa
Ei muuta ku kypärä päähä. Sitä on heti insinööri metsässä. Ne on nääs nykyään metsäinsinöörejä kaikki vaikka ei olis kansakouluakaan käyny.
Metsuruus on kutsumusammatti. Jokainen metsurin on joskus tuumannu että leipä irtoais jostain muualta varmasti helpommmalla, mutta siinä hommassa on viehätystä.
Jos vaan tuntuu että homma kiinnostaa ja uskot että se on sinun juttusi niin eikun vain. Metsurejakin on moneen lähtöön toiset tekee pihapuunpoistoja kaupungissa ja toiset raataa ensiharvennuksella jossain mörrin perseessä. Itse teen metsurin hommia 2-3 kk vuodessa ja tykkään kovasti.Ja btw se on omaa valintaa, eikä koulutusta vastaavaa työtä, mut paperinpyörittäminen on NIIN perseestä.
- NoSe
Frederico kirjoitti:
Ja btw se on omaa valintaa, eikä koulutusta vastaavaa työtä, mut paperinpyörittäminen on NIIN perseestä.
Kyllä sitä oikeeta metsurin hommaa taitaa olla nykyään hyvin vähän tarjolla. Tarkotan tukinhakkuuta tai pinotavaran tekoa suuremmassa mittakaavassa. Se ei tarvi olla kun muutama kymmenen tukkirunkoa leimikko, niin kyllä sinne miljoonaluokan harvesteri kannattaa näköjään tuoda sotkemaan. Jälki on kun koiranoksennusta.
Raivaajametsurin töitä saattaa vielä ollakkin jonkin verran ja sitä hommaa kyllä Suomessa olisi ja energiapuun korjuuta. Sitä rääseikköö on joka paikka täynnä, vaikka kaikki Suomen työttömät pistettäs raivaamaan, niin ei takuulla muutamassa kymmenessä vuodessa työt loppuis. Mutta nythän jo energiapuutakin korjataan koneilla. Aika naurettavan näköstä puuhaa, kun isolla harvesterilla pikkurisuja haarukoijaan. Mutta se ilmeisesti kannattaa, työllistäminen ei ole pääasia. - raha ratkaisee
NoSe kirjoitti:
Kyllä sitä oikeeta metsurin hommaa taitaa olla nykyään hyvin vähän tarjolla. Tarkotan tukinhakkuuta tai pinotavaran tekoa suuremmassa mittakaavassa. Se ei tarvi olla kun muutama kymmenen tukkirunkoa leimikko, niin kyllä sinne miljoonaluokan harvesteri kannattaa näköjään tuoda sotkemaan. Jälki on kun koiranoksennusta.
Raivaajametsurin töitä saattaa vielä ollakkin jonkin verran ja sitä hommaa kyllä Suomessa olisi ja energiapuun korjuuta. Sitä rääseikköö on joka paikka täynnä, vaikka kaikki Suomen työttömät pistettäs raivaamaan, niin ei takuulla muutamassa kymmenessä vuodessa työt loppuis. Mutta nythän jo energiapuutakin korjataan koneilla. Aika naurettavan näköstä puuhaa, kun isolla harvesterilla pikkurisuja haarukoijaan. Mutta se ilmeisesti kannattaa, työllistäminen ei ole pääasia.Persheestä!
"Taimikon hoidon" eli raiskaamisen saisi kieltää puolestani lailla, sitähän ei metsä kaipaa pilaamaan laatuaan, vielä vähemmän metsässä asujat ja kulkijat, mutta päätehakkuut saisi kaikki tehdä käsin. Monitoimikoneen käyttö pitäisi kieltää lailla ja alkuperäinen keksijä hirttää munistaan ehkä koko ihmiskunnan historian suurimpaan ympäristörikokseen syyllisenä. Työpaikkojen katoaminen on edellisen rinnalla pientä, mutta kyllä sekin Suomen tapaisessa tuppukylässä tuntuu. Itsekin voisin kuvitella perinteisiä metsurin hommia tekeväni, moton kuskiksi en kuitenkaan lähtisi edes ase ohimolla. - KolikonToinenPuoli
raha ratkaisee kirjoitti:
Persheestä!
"Taimikon hoidon" eli raiskaamisen saisi kieltää puolestani lailla, sitähän ei metsä kaipaa pilaamaan laatuaan, vielä vähemmän metsässä asujat ja kulkijat, mutta päätehakkuut saisi kaikki tehdä käsin. Monitoimikoneen käyttö pitäisi kieltää lailla ja alkuperäinen keksijä hirttää munistaan ehkä koko ihmiskunnan historian suurimpaan ympäristörikokseen syyllisenä. Työpaikkojen katoaminen on edellisen rinnalla pientä, mutta kyllä sekin Suomen tapaisessa tuppukylässä tuntuu. Itsekin voisin kuvitella perinteisiä metsurin hommia tekeväni, moton kuskiksi en kuitenkaan lähtisi edes ase ohimolla.Itse taas tunnen useita henkilöitä, joiden leipä TULEE monitoimikoneiden valmistuksesta. Valtaosa niistä härveleistä kuuluu menevän oikein ULKOMAILLE, joten eivät liene ikinä näitä meidän metsiköitä oksentelemassa...
- näinkin päin
18v olin metsurina.välillä lähes vuosi kymmenen siistissä sisätyössä.keväällä takaisin palasin. kyllähän nykypäivän raivaustyö on lasten leikkiä moottorisahaukseen verrattuna. vuosiansio toki surkea,tällä iällä sitä arvostaa omaa vapautta
- Harraste metsuri
Kertokaapas vinkkejä. 32v päijät-hämäläinen mies haluais tehdä vuorotöistä siunaantuneilla(hyvillä)vapailla metsähommia lisähommana. Ikäni metsissä harrastemielessä peuhannut sahojen kanssa mutta mikä olis reitti ihan oikeasti? Onko se niin että tutulle metsänomistajalle ilmoittautumaan vaiko kuinka?
- Harraste metsuri
Up
- Loan Shark
Osta oma palsta, ja tee kaikki hommat ite. Se on tuottoisinta.
- metsäteknikko
Olen metsäteknikko ja hoidan omia metsiä sijoitussalkkua.
Sulan maan aikaan teen ensin polttopuuta 2*100 litran tynnyriä ja raivuuta 2-3 tankkia pv pystykarsintaa ja sijoitussalkun päivityksen. Huononolla kelillä täkin alla...nam.
Talvet toimistohommia (mm.verotusta) ja loikuilua sängyssä.
Metsurin hommissa joutuu liian tiukalle, mutta jos on muuta helppoa tuloa, paras työ maailmassa. Ja omasta metsästä löytyy hommia aina!!!
Velattoman elämä tällä tyylillä on vapaata. - Kokenut Metsuri
Jouni pojalle ohje kannattaa nuorella iälla hankkia hyvä ammatti Itse yli 30vuotta metsuri hommia tehneenä tiedän terveys näissä ryskä hommissa menee ja palkat on p:ä työmäärin nähden.Ja työt ei ole jatkuvaa siinä tulee lomautuksia yleensä talvis aikaan.ja pomojen kanssa saattaa tulla kiistaa työvaikeuslisistä ym.asioista.Tällä alalla ei ole suomessa tulevaisuutta.
- Työnohjaus
Älä missään nimessä ala metsuriksi työtä ei ole koko vuodeksi olenkaan lomauttavat talveksi palkka ihan per.työ raskasta olen ollut alalla yli 40vterveys kylläkin on mennyt rahapussissa Vapun tienoolla reikä
- 58v
Ei kannata lähteä lomautukset pitkät nytkin viisi kuukautta. Ulkomaiset yrittäjät vie nykyisin työt.
- Totuusontämä1
Metsäkeskus pystyttää orjayrittäjäleirejä metsiin. Eivät herrat ymmärrä edes hävetä.
- Metsurina10vuotta
Suhteessa työn vaativuuteen ja rasittavuuteen, en todellakaan suosittele metsurin ammattia. Teet työtä millaisessa säässä tahansa, joudut vääntymään erilaisiin asentoihin kun sahaat ja karsit puita, selkä kyyryssä. Kannat toista kiloa painavaa sahaa koko päivän ja nostelet puita ja oksia. Metsurin työt on myös varmaan nyky Suomessa vaarallisimpia töitä. Nopeasti pyörivä teräketju, konkelot, lahojenpuiden kaataminen ja pakokaasun henkittäminen. Puhumattakaan niistä paineista joita tulee, kun joutuu kaataamaan vaikeita puita sähkö- ja tielinjojen sekä rakennusten vieressä.
Ja tästä työstä 2000 e/kk ei ihan vastaa sitä mitä sen eteen joutuu tekemään. Raskaimpia ja vaarallismpia töitä. Jos palkka ja työn jatkuvuus olisi kohdallaan olisi varmasti alalle tulossa innokkaita nuoria. - loppo
50 € pv,siinä tienestit. Talvella 5 kk rankakasan sahausta. Oma metsä ja vieraan hommissa.3 tnk pv riittää minulle.
Jos omaa metsää löytyy niin 5 kk tulot sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199