traktori jumissa - vapaaksi tunkilla?

MökkiTraktori

Mökkitraktori (valmet 702) jäi jumiin kun etupyörä upposi noin akselia myöten pehmeeseen multaan. Takapöyörät on kantavalla maalla, mutta etupyörä ei nouse koitti sitten mennä eteen tai taakse.

Oliskohan käypä idea nostaa tunkilla etupää ylös, täyttää kuoppa ja peruutta pois?

Sen verran putsasin lumia ja irtomaita tarktorin alta pois että tunkki pitäis mahtua alle.

Onko parempi koittaa nostaa koko traktorin etupäätä vai vain etuakselin uponnutta päätä?

"Kunnon" tunkkikin pitäisi ostaa - hallitunki vai pullotunkki?

38

9551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se tunkillakin onnistuu mutta helpompi voi olla kaivaa etupyörän takapuolelta maata pois ja tehdä siihen loiva luiska,vielä kun pistää lankun siihen niin ei uppoa se etupyörä uudelleen kun peruutat traktorin pois. Jos siihen tunkkaus hommaan ryhdyt niin ehdottomasti pullotunkki. Hallitunkkin tarvii liikkua pituus suunnassa noston aikana, usein näin ei tapahdu varsinkaan pehmeällä alustalla ja tunkkaus on huteraa.

      • takapyörään

        metrin halko poikittain kettingillä, jos tarvii. Tai sitten propsi takapyörän kylkeen.


      • asiantuntia*
        takapyörään kirjoitti:

        metrin halko poikittain kettingillä, jos tarvii. Tai sitten propsi takapyörän kylkeen.

        halako takapyörässa rikkuneepa tasauspyörästön sama on rullaropsin kansa kun repäsöö lokarinkii rumaks
        mee äiteen keittämille pullakahveille ja sitten miettiä vielä kerta
        sitte teet sen armeijassa opetetun a-pukin niistä ropseista köydellä ja maastotapeilla ja nostat yksinketaisesti perettämäl etupään suost
        nousee siinä vaikka 10-pyärä rautalavan kera


      • MökkiTraktori
        asiantuntia* kirjoitti:

        halako takapyörässa rikkuneepa tasauspyörästön sama on rullaropsin kansa kun repäsöö lokarinkii rumaks
        mee äiteen keittämille pullakahveille ja sitten miettiä vielä kerta
        sitte teet sen armeijassa opetetun a-pukin niistä ropseista köydellä ja maastotapeilla ja nostat yksinketaisesti perettämäl etupään suost
        nousee siinä vaikka 10-pyärä rautalavan kera

        Kiitos teille harvinaisen hyvistä vinkeistä.

        Eipä tuota tunkkausta tyrmättykään, joten sillä taidan lähteä liikkeelle.

        Kaivelin pyörän jo jumittumisen jälkeen esiin ja muotoilin luiskat eteen ja taakse. Jos ei tule kunnon pakkasta niin rengas kummasti kyntää luiskani (lautojenkin kanssa) samaan syvyyteen kuin itse kuoppa.


      • MökkiTraktori
        MökkiTraktori kirjoitti:

        Kiitos teille harvinaisen hyvistä vinkeistä.

        Eipä tuota tunkkausta tyrmättykään, joten sillä taidan lähteä liikkeelle.

        Kaivelin pyörän jo jumittumisen jälkeen esiin ja muotoilin luiskat eteen ja taakse. Jos ei tule kunnon pakkasta niin rengas kummasti kyntää luiskani (lautojenkin kanssa) samaan syvyyteen kuin itse kuoppa.

        Viimeisintä ohjetta ropseista ja maastotapeista en ihan ymmärtänyt.

        Mikä on ropsi?


      • adadadad
        MökkiTraktori kirjoitti:

        Viimeisintä ohjetta ropseista ja maastotapeista en ihan ymmärtänyt.

        Mikä on ropsi?

        Jos on laita poikkirauta nostolaitteeseen kärryn vetoaisan alle ja nosta nostolaitteella nokka ylös.


      • ompi
        asiantuntia* kirjoitti:

        halako takapyörässa rikkuneepa tasauspyörästön sama on rullaropsin kansa kun repäsöö lokarinkii rumaks
        mee äiteen keittämille pullakahveille ja sitten miettiä vielä kerta
        sitte teet sen armeijassa opetetun a-pukin niistä ropseista köydellä ja maastotapeilla ja nostat yksinketaisesti perettämäl etupään suost
        nousee siinä vaikka 10-pyärä rautalavan kera

        osaamattomalle vaikeaa.


      • Mihinkään rikkimee...
        asiantuntia* kirjoitti:

        halako takapyörässa rikkuneepa tasauspyörästön sama on rullaropsin kansa kun repäsöö lokarinkii rumaks
        mee äiteen keittämille pullakahveille ja sitten miettiä vielä kerta
        sitte teet sen armeijassa opetetun a-pukin niistä ropseista köydellä ja maastotapeilla ja nostat yksinketaisesti perettämäl etupään suost
        nousee siinä vaikka 10-pyärä rautalavan kera

        ei sillä puu pyörässä mihinkään ajelulle lähdetä, sen verran vaan taappäin, että nousee ylös ja lukko kestää kyllä koko koneen painon saati yhden etupyörän noston kuopasta,,mutta voihan siihen nostoon käyttää vaikka koko kevään. Mutta puulla on kautta aikojen traktori otettu pahastakin paikasta pois, näis nyky valluis vaan pitää muistaa, ettei käytä lukkoa vaan kääntöjarrua, niis kun on levylukko se luistaa, mutta tuos vanhan on hammas lukko eiku poljin pohjaan ja menoksi.


    • tehty on

      tukeva kiinnityskohta lähellä, niin kettini puun ympärille, ja toinen pää kireälle takavanteen aukkoon, kohtaan mikä on lähimpänä puuta, ja eikun peruuttaa pois. Kyllä on toiminut.

      • onkohan???

        Pyydät naapurin apuun vetämään omalla traktorillaan sen vehkeen kuivalle maalle vaijerilla.
        Onkohan liian vaikea ohje?Samalla itse peruutat!


    • nostokonepalvelu

      tontille ja koukku kiinni ja ylös

      • viagralla yrittää

        jospa nokka nousisi ja sitoa siihen etuakseliin
        ilmapalloja, ainakin vaalien aikaan niitä vois
        saada edullisesti ja silloin näkisi minkä
        puolueen palloilla olisi eniten nostetta.
        Oiskohan kokoomus vahvoilla kun niillä on ne
        pallotkin sinisiä? Muista sitoa tarpeeksi monta!


    • yksinkertaisesti

      Eikö ole kaikkein selvin kun pyytää jonkun nilkaisemaan sen traktorin sieltä pois? Yleensä niistä avunannoista ei paljoa edes veloiteta

    • Peluri....

      JA NYT KAIKKI VANHAT KONNAT HENGENVAARALLISINE KONSTEINEEN HILJAA, NO TODELLA ON TIETÄMÄTTÖMÄLLE SITÄ.
      Tunkkaa ylös tai hae vetoapua.

      • Apua...

        Puollustusvoimien kuljetus kopterista jos niillä jo olis se vois nätisti nostaa vallun ylös..ei se varmaan maltaita maksa:)


      • on kyse
        Apua... kirjoitti:

        Puollustusvoimien kuljetus kopterista jos niillä jo olis se vois nätisti nostaa vallun ylös..ei se varmaan maltaita maksa:)

        niin paras vaihtoehto lienee jättää se sinne. Pääsee siitä kunniallisesti eroon ja voi ostaa pareen koneen tilalle. Jos haluaa niin heittää vähän multaa päälle ja istuttaa pensaita ja kukkia niin ei rumenna maisemaa.


      • Pelle Peloton

        Ei kannata lähteä mitään teurastuslaitoksen ohjeita noudattamaan.

        Hommaa vetoapua ja riittävän vahva ketju tms. vetoväline, joka ei katkea ja siten ole aiheuttamassa onnettomuutta.

        Tunkkaus ihan toimiva vaihtoehto, kun saat tunkin pitävälle alustalle, lankut, teräslevy ym. ja saat pyörän alle tavarra, vaikka lankun.

        Halot ja propsit voit suosiolla unohtaa, niiden kanssa on käynnyt kokeneemmillekin kuskeille vahinkoja!


      • höylättyjä
        Pelle Peloton kirjoitti:

        Ei kannata lähteä mitään teurastuslaitoksen ohjeita noudattamaan.

        Hommaa vetoapua ja riittävän vahva ketju tms. vetoväline, joka ei katkea ja siten ole aiheuttamassa onnettomuutta.

        Tunkkaus ihan toimiva vaihtoehto, kun saat tunkin pitävälle alustalle, lankut, teräslevy ym. ja saat pyörän alle tavarra, vaikka lankun.

        Halot ja propsit voit suosiolla unohtaa, niiden kanssa on käynnyt kokeneemmillekin kuskeille vahinkoja!

        pitää olla ettei mene tikkuja sormiin!


      • tuntitaksa
        Apua... kirjoitti:

        Puollustusvoimien kuljetus kopterista jos niillä jo olis se vois nätisti nostaa vallun ylös..ei se varmaan maltaita maksa:)

        Oli 2004 vuonna 1000e/h alv


    • pysyä

      siinä tietokoneen edessä koko talven jos pitää tuollaisia asioita alkaa selvittään jostain suomi24:n keskustelupalstalta..

    • kokenut...

      Kyllä se propsi ketjulla takapyörään on hyvä konsti, olen lukemattomia kertoja nostanut koneita jorpakoista sillä tavalla. Mutta edellyttää tiettyä varovaisuutta. Jännityksessä oleva propsi saattaa ponnahtaa johonkin suuntaan, eli se kannattaa irrottaa vasta kun ketju on löysä. Ja on riski että rikkoo paikkoja, esim. lokasuojia, myös renkaan venttiiliä kannattaa varoa.
      Jos saat etupään tunkattua ylös, niin jotain lankkuja tms. etupyörän alle, silläkin varmaan lähtee. Pullotunkki lienee parempi tässä hommassa. Tässäkin kannattaa varoa, että tunkki ei luiskahda sivuun ja jää itse alle.
      Jos takapyörät alkaa sutia, niin hiekkaa pyörien alle.

      • lapio mies

        tillaappa kaivuri tontille kaivata iso monttu vallun viereen ja kevyt tuuppaus takalistoon kauhalla mullat sitten siististi päälle kyllä kestää ensvuonna ajella on meinaan raurotettu paikka


      • eräs vaan

        Ei auta puulla hyppäyttäminen jos eturengas on uponnut ja takarenkaat on kovalla alustalla.


    • tunkkailla

      ei moiseen kannata ryhtyä, lipsahtaa vielä tunkki ja litistyt alle.

      Käy lähimmässä kyläkaupassa ja osta 0,5 kg hiivaa ja 15 kg vehnäjauhoja.

      Tee niistä kunnon pullataikina, ihaan veteen tehty käy. (mielellään lämpimään veteen, jos ulkona kylämää)

      Laita taikina sopivan korkuiseen astiaan siihen keulan alle ja suojaa pakkaselta. Nuostessaan taikina nostaa myös traktorin keulan, sitten vaan lautaa tms. etupyörien alle.

      Urakasta selvittyä teet pullapitkoja/laskiaispullia siitä taikinasta ja eikun uuniin.

      Herkullista ja turvallista.

      • NOSTAJAT

        TÄÄLLÄ KAINUUN KORVESSA SITÄ ROPSIN KÄYTETÄÄN HIEMAN VAARATTOMAMMIN,ELIKKÄ SE ROPSI KETJUILLA KIINNI VANTEESEEN SÄTEITÄISESTI,ROPSIN PITUUS ON SUUREMPI KUIN RENKAAN HALKAISIA NOIN 200 MM SIIS ROPSI PYÖRII VAARATTA.VALLUUN TIETTY MOLEMPIIN PYÖRIIN JOS EI LUKKO PIDÄ.SIIS KAKSI KETJUA PER PYÖRÄ EI VENTIINI TAPIN KOHDALLE.


      • sun*****
        NOSTAJAT kirjoitti:

        TÄÄLLÄ KAINUUN KORVESSA SITÄ ROPSIN KÄYTETÄÄN HIEMAN VAARATTOMAMMIN,ELIKKÄ SE ROPSI KETJUILLA KIINNI VANTEESEEN SÄTEITÄISESTI,ROPSIN PITUUS ON SUUREMPI KUIN RENKAAN HALKAISIA NOIN 200 MM SIIS ROPSI PYÖRII VAARATTA.VALLUUN TIETTY MOLEMPIIN PYÖRIIN JOS EI LUKKO PIDÄ.SIIS KAKSI KETJUA PER PYÖRÄ EI VENTIINI TAPIN KOHDALLE.

        Ei kai tuossa nyt propseja, tunkkia tai muitakaan virityksiä tarvita, jos ei tuon kummemmin ole kiinni. Muutama minuutti lapiointia ja kone on irti. Eriasia jos on peräkärryt perässä ja akseleita myöden upoksissa.


    • kepa...

      Vaikutat sen luokan idiootilta että sinun ei kannata kavuta traktorin ohjaamoon.
      Eiköhän ole parempi myydä se vallu ja auruutat tiesi urakoitsijalla.
      huh mikä mies, harvoin näkee tyyppiä joka ei tiedä mistään mitään.

      • että mies

        Kysyjähän voi olla nainen, nuori poika tai tyttö

        Koittakaa ymmärtää että täällä kyselevät kaikki netin käyttäjät, joten vois olla vähän asiallisempaa, vai etkö pysty parempaan?

        Taidat itse olla 14 v.


      • tiedät ettei

        tiedä mistään mitään????
        Taitaa tietää enemmän kuin sinä juntti!
        Jokainen joka tekee traktorilla töitä on varmasti jäänyt kiinni johonkin joskus,kyllä se koneen etenemiskyky testata täytyy jotenkin.
        Ikävää jos et ole päässyt vielä puikkoihin kiinni isi pappan traktoriin,no kasva rauhassa ja mene nukkumaan.


    • Venttiilitappi

      Kun kiinnitätte halkoa kiinni pyörään, niin katsokaa sopiva kolo ettei ketju katkaise venttiiliä. Ja kyl nyt etupyörä pitäs ylös tulla kun kaivaa maat viistosti pois edestä. Jos on viel kettinkiä niin sen voi laitta takapyörän taakse ja niin alle kun saa pitoa antamaan kun pyörä runtasee sen alleensa.

      • adadadada
        .......... kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=mKE-M96InZI&feature=related

        "Takapöyörät on kantavalla maalla, mutta etupyörä ei nouse koitti sitten mennä eteen tai taakse. "


        Mitä apua muka on propsista jos takapyörät on kovalla maalla. Sitten kun takapyörät uppoaa,propsi on todella pätevä konsti.


      • hyvä...
        .......... kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=mKE-M96InZI&feature=related

        maenos setorista kuunnelkaa mikä kaunis koneen ääni. Mitähän tuossa muka tehtiin kun pääsi irti tuosta varmaan sanoi että nyt on päivä täysi. Ja tuossa näkyi miten raktorissa on mitätön kitkalukko etuakselissa.


      • maamies pellollansa

      • kokemusta...
        adadadada kirjoitti:

        "Takapöyörät on kantavalla maalla, mutta etupyörä ei nouse koitti sitten mennä eteen tai taakse. "


        Mitä apua muka on propsista jos takapyörät on kovalla maalla. Sitten kun takapyörät uppoaa,propsi on todella pätevä konsti.

        Kyllä se propsi vaan ihmeesti lisää pitoa, ja kyllä ne etupyörät sieltä montusta yleensä nousee jos vetävissä pyörissä vaan riittää pitoa.


      • erittäin
        kokemusta... kirjoitti:

        Kyllä se propsi vaan ihmeesti lisää pitoa, ja kyllä ne etupyörät sieltä montusta yleensä nousee jos vetävissä pyörissä vaan riittää pitoa.

        viisaasti sanottu!!!oletko kenties insinööri oikeen vai???


      • niin...
        erittäin kirjoitti:

        viisaasti sanottu!!!oletko kenties insinööri oikeen vai???

        En tiedä viisaudesta, mutta olen lukemattomia kertoja takatuuppari ja neliveto koneita tällä tavalla erilaisita jorpakoista ylös kiskonut.
        Vähän tuntuu, että tätä propsimetodia kritikoivat eivät ole koskaan edes sitä käyttäneet, liekö edes mitään kiinnijäänyttä konetta mistään montusta ylös nostaneet.


    • Anonyymi

      Turvallisempia keinojakin on kuin tuossa paholaisen masurkalla, mutta en taida kertoa teille, koska tyhmyys on tuollaisille sopiva rangaistus. MUTTA ITKEKÄÄ KAKARAT VIDEO POISTOON.

      https://www.youtube.com/watch?v=YnRRGW6z3UQ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      52
      5078
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      28
      3729
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3493
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2848
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      92
      2741
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2680
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1891
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1656
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1508
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      153
      1361
    Aihe