Tavara pois suusta?

Huono kouluttaja?

Hei,

1-vuotias itsepäinen uroskoirani (sekarotuinen) tykkää napata hampaittensa väliin tavaroita, esim. hanskan eikä suostu luopumaan siitä millään. Ainoa tapa on vaihtaa tavara namiin.

Haluaisin kuitenki opettaa koirani niin että se luovuttaa komennosta tavaran minulle. Väkivaltaa en halua käyttää. Miten homma tapahtuu, vai onko se edes mahdollista (vastauksesi ei sitten kelpaa että "mene koirakouluun")?

17

5992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meilläkin :-)

      minun koirani teki aivan samalla tavalla. saattoi ottaa kotona tai ulkona lenkillä suuhunsa jotakin todella epäsopivaa (kenties vaarallistakin) eikä suostunut luovuttamaan sitä. pelästyin todella, kun koira nappasi lenkillä mädäntyvän hiiren, ei antanut sitä pois vaan nielaisi sen.

      sen jälkeen olen toiminut niin että mikäli koira ei luovuta minulle tavaraa (kun käsken vihaisestikin), joka on sen suussa niin etten saa tavarasta otetta niin painan sen huulia hampaita vasten - se sattuu ja silloin se avaa suunsa ja antaa tavaran. tämä on ainoa keino mikä minua on auttanut ja nyttemmin tätä ei tarvitse edes tehdä koska koira tottelee.

      eli ota koiran kuono (yhteen) käteesi ja työnnä(eli purista) huulia suun sisään hampaita vasten. ei tarvitse tehdä edes lujaa, kun jo toimii.

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Joo, mutta minähän sanoin että ei väkivaltaa. Kipua aiheuttamalla nyt koiran saa "oppimaan" melkein mitä vaan.


      • vaan jos
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Joo, mutta minähän sanoin että ei väkivaltaa. Kipua aiheuttamalla nyt koiran saa "oppimaan" melkein mitä vaan.

        saat koirasi luovuttamaan tavaran kiltisti kehottamalla.

        minun koiraani tehoaa yleensä aina sana, viimeistään todella todella vihainen puhe. mutta tämän tavara-suuhun-tempun kanssa ei toiminut. koira pitää ottamansa tavaran aika sitkeästi itsellään.

        Mielestäni koiria inhimillistetään liikaa - koira ei ole lapsi, lastahan ei saa kurittaa. lapsesta koira eroaa mm. siinä ettei koira ymmärrä puhettasi (paitsi äänen sävyt ja sille opettamasi käskyt) ja että sillä on raateluhampaat, joita se saattaa käyttää jos koiran annetaan käyttäytyä aivan oman päänsä mukaan. mielestäni voit fyysisesti "kurittaa" koiraa, mikäli sana ei tehoa (ei edes huutaminen karjuminen). silloinhan ei muuta vaihtoehtoa ole. fyysinen rangaistus pitää kuitenkin olla viimesijainen, välttämätön ja suhteessa koiran tekemään pahaan, eikä saa kestää kauempaa kuin tarpeen.

        tämä kirjoitukseni herättää varmaan kamalasti suuttumusta ja minun ajatellaan olevan eläinrääkkääjä. noh, en suinkaan ole: minun koiraani ei ole tarvinnut kuin todella harvoin rangaista fyysisesti, mm. silloin kun se haastoi riitaa toisen koiran kanssa.


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        vaan jos kirjoitti:

        saat koirasi luovuttamaan tavaran kiltisti kehottamalla.

        minun koiraani tehoaa yleensä aina sana, viimeistään todella todella vihainen puhe. mutta tämän tavara-suuhun-tempun kanssa ei toiminut. koira pitää ottamansa tavaran aika sitkeästi itsellään.

        Mielestäni koiria inhimillistetään liikaa - koira ei ole lapsi, lastahan ei saa kurittaa. lapsesta koira eroaa mm. siinä ettei koira ymmärrä puhettasi (paitsi äänen sävyt ja sille opettamasi käskyt) ja että sillä on raateluhampaat, joita se saattaa käyttää jos koiran annetaan käyttäytyä aivan oman päänsä mukaan. mielestäni voit fyysisesti "kurittaa" koiraa, mikäli sana ei tehoa (ei edes huutaminen karjuminen). silloinhan ei muuta vaihtoehtoa ole. fyysinen rangaistus pitää kuitenkin olla viimesijainen, välttämätön ja suhteessa koiran tekemään pahaan, eikä saa kestää kauempaa kuin tarpeen.

        tämä kirjoitukseni herättää varmaan kamalasti suuttumusta ja minun ajatellaan olevan eläinrääkkääjä. noh, en suinkaan ole: minun koiraani ei ole tarvinnut kuin todella harvoin rangaista fyysisesti, mm. silloin kun se haastoi riitaa toisen koiran kanssa.

        Niin no, täällähän on tullut jo hyviä ohjeita ilman fyysistä kurittamista.

        Itse hyväksyn fyysisen kivun aiheuttamisen vain silloin kuin toisessa vaakakupissa on ihmisen tai koiran terveys. Sen verran tiedän itsekin että pelkkä sana ei tehoa, mutta siitä seuraava askel ei välttämättä ole kivun aiheuttaminen, vaan sitkeä kouluttaminen esim. herkkupalojen avulla. Pelkkien sanojen toistelu tai huutaminen ei auta.

        Esim. piiskalla ja raipallakin saa "hyviä" tuloksia aikaan, mutta harva nykyään sille linjalle haluaa lähteä.


      • sinkka5
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Joo, mutta minähän sanoin että ei väkivaltaa. Kipua aiheuttamalla nyt koiran saa "oppimaan" melkein mitä vaan.

        satu koiraan jos kevyesti työnnät sen huulet hampaiden väliin sillä ei koira niin tyhmä ole että itseään puree.


      • Anonyymi

        Eipä muuten englanninbulldoggilla toimi


    • Opetettu

      Namilla opettanut kuin koira oppii luovutuksen kunnolla makupalalla tekemään silitys ja kiitos riittää jatkossa palkaksi.
      Näin ainakin labbari on hyvä opettaa ei helppo kuitenkaan. Mielestäni kaikki koirat ovat vaativia opetettavia esimerkillisiksi. Aikanaan oppii eikä vaadi enää muutakun kiitoksen palkaksi.Päivittäin kuin 1v harjoitutat alkaa homma käydä.

    • meillä kans ukkeli teki tätä mutta ku ei "irti" sana uponnu kuuroille korville, otin ylä- ja alaleuvasta kiinni ja aukaisin sen suun, otin tavaran pois sen suusta samaalla ku sanoin irti uuestaan,. se on koiran mielestä oikeenki ikävä toimitus ja oppii jahka tarpeeksi monta kertaa väkisin ottaa.. ei se kipiää satu ku ottaa oikeella lailla kiinni (ettei jää huulet välliin) mutta ei se mukavaltakaa tunnu, varsinki jos sen joutuu jo vähä syvemmältä suusta kaivamaan..

    • ....

      Tuossahan sinulla jo oli ratkaisu tähän ongelmaan. Vaihdat tavaran jatkossakin namiin, mutta opeta myös luovutuskäsky, eli nami nenän eteen, juuri kun on aukaisemassa suunsa sanot vihjesanan ja annat namin, kun alkaa reagoimaan sanaan vähennät muita vihjeitä halutun toiminnan aikaansaamiseksi, eli namin vieminen suun eteen, jolloin koira alkaa reagoimaan pelkkään sanaan. Kun koira tietää tulevansa palkituksi tavaran luovuttamisesta, ei palkinnolla enää ole niin suurta kiirettä, kunhan se kuitenkin palkitaan ainakin satunnaisesti, ettet joudu tilanteeseen, missä joudut tappelemaan koiran kuonon auki "kun se muuttuu kuuroksi sanalle", jos sanasta ei seuraa enää palkintoa, se ei enää merkitse koiralle mitään. Harjoittelu kannattaa aloittaa sisätiloissa esineellä, josta koiran on helppo luopua ja myöhemmin yleistää opittu tärkeämpiin esineisiin. Paras palkintohan on antaa koiran himoama esine takaisin ja sitä kannattaakin hyödyntää aina kun se vain on mahdollista, eli jos esineestä ei ole koiralle vaaraa.

    • Hulivilin emäntä

      Heips!
      En suosittele tekemään vaihtokauppaa herkkupalaan, koska koira oppii, että varastamalla luvattomia esineitä saan herkkuja!
      Etenkin jos se kuitenkin tuo kiltisti kepit/pallot/omat lelut. Tällöin kyse ei niinkään ole esineen luovutuksesta vaan siitä, että palkitset ei-toivottua käytöstä. Paras tapa on jättää esineitä joita koirasi ei MUKA saisi viedä ja antaa sen vain viedä ne pois. Huiputat siis koiraa mukamas tekemään jotain pahaa. Jätät koko tapahtuman huomiotta vaikka koira kuinka yrittäisi herättää huomion, tyyliin: Hei vein "luvattoman" esineen..missäs herkut? Kun koira kyllästyy esineeseen, (kuten se ennemmin tai myöhemmin tekee) eikä saa toivomaansa reaktiota, voit tämän jälkeen pyytää sitä tuomaan aarteensa ja jos näin tapahtuu niin kiittelet sitä aivan sydämen pohjasta ja annat sen takaisin. Näin tavaroista menee kielletyn hedelmän viehätys eikä koiran tarvitse pelätä joutuvansa luopumaan aarteistaan, vaikka ne sinulle toisikin. Eli tärkeät asiat (kuten ehjänä halutut lapaset yms.) jemmaan ja jätät "hälläväliä" esineitä sopivasti "rosvottavaksi". Koira oppii ettei esineisiin liity kissa-hiiri-leikkiä. Halutessaan luovutusta voi leikinomaisesti harjoitella koiran omilla leluilla, ei teidän tavaroilla.
      Lykkyä tykö! =)

      • mutta näin

        Iman muuta vaihtokauppaa - koira kiinnostaa ja irroittaa ITSE esineestä ja nyt samalla sanotaan "irti" tms käsky. Mutta tätä harjoitellaan tietenkin omien lelujen kanssa eikä vasta, kun joku tilanne on päällä. Eli toistoja aluksi vaikka joka päivä muutaman kerran ja aina, kun koiralla on jotain omaa, ei kovin kiinnostavaa. Myöhemmin voi edetä "vaikeammin luovutettaviin" asioihin.


      • olen tehnyt näin
        mutta näin kirjoitti:

        Iman muuta vaihtokauppaa - koira kiinnostaa ja irroittaa ITSE esineestä ja nyt samalla sanotaan "irti" tms käsky. Mutta tätä harjoitellaan tietenkin omien lelujen kanssa eikä vasta, kun joku tilanne on päällä. Eli toistoja aluksi vaikka joka päivä muutaman kerran ja aina, kun koiralla on jotain omaa, ei kovin kiinnostavaa. Myöhemmin voi edetä "vaikeammin luovutettaviin" asioihin.

        Ihan ekaks opetin lelulla irti-käskyn. Eli leikin koiran kanssa, lopetan leikin ja sanon Irti. En enää leiki koiran kanssa. Jos se ei päästä, otan lelun siltä, ei vetämällä vaan työnnät sormen sen hampaitten väliin ja otat lelun. Jos suhde on kunnossa, koira luovuttaa nätisti eikä ala esim. purra.

        Voi myös sano irti, kun koira itse kyllästyy ja lopettaa, päästää lelusta irti. Aina leikin yhteydessä harjoitellaan, tyyliin: Irti, Ota, Irti, Ota. Eli kun koira päästää nätisti irti, leikki saattaa jatkua:)
        On kiva päästää irti, kun saa tarrata mahdollisesti taas kiinni tai namin. Nami/tarraus on vasta kun koira on jo irroittanut, ettei namilla houkuttele.
        Jos koira osaa irti-käskyn, eikä tottele sitä, otat lelun pois suusta. Kannattaa myös opettaa Tuo tänne -sana.

        Pentuni osaa sekä irti-käskyn jo hyvin, että tuo tänne, ja tekee ne mielellään ILMAN VÄKIVALTAA.
        On kiva tuoda minulle jokin, koska yhdessä ihmetellään/leikitään sillä/jotain muuta kivaa. Kuitenkin pentu ei tuo minulle huomionhakumielessä, vaan vain pyydettäessä. Lelut ovat "kuolleita" ellen näytä esimerkkiä ja leikitä.
        Jos ottaa jonkin kielletyn, se on myös kiva tuoda minulle, on se sitten rotta tai mikä tahansa.

        Mieti koiran näkökulmasta niin löydät ratkaisun.


      • ....

        Tämä on toimiva neuvo, jos koira todella kantaa luvattomia esineitä huomiota saadakseen, sammuttamisestahan tässä on kyse, eli toiminnasta ei enää seuraakkaan palkintoa, eli tässä tapauksessa huomio.. Mutta jos tavaran kantaminen on itsessään palkitsevaa, se pysyy kannattavana, vaikka siitä ei huomiota enää saakkaan, jotkut koirat ovat niin hulluna esineiden kantamiseen, että tekevät sitä aina kun siihen tilaisuus tarjoutuu. Silloin toimivampaa on, että koira opetetaan luovuttamaan esine, eli vastaehdollistetaan kantamisen sijasta tuomaan esine ja luovuttamaan se.


      • Hulivilin emäntä
        .... kirjoitti:

        Tämä on toimiva neuvo, jos koira todella kantaa luvattomia esineitä huomiota saadakseen, sammuttamisestahan tässä on kyse, eli toiminnasta ei enää seuraakkaan palkintoa, eli tässä tapauksessa huomio.. Mutta jos tavaran kantaminen on itsessään palkitsevaa, se pysyy kannattavana, vaikka siitä ei huomiota enää saakkaan, jotkut koirat ovat niin hulluna esineiden kantamiseen, että tekevät sitä aina kun siihen tilaisuus tarjoutuu. Silloin toimivampaa on, että koira opetetaan luovuttamaan esine, eli vastaehdollistetaan kantamisen sijasta tuomaan esine ja luovuttamaan se.

        Tästä kirjoituksesta sain juuri nimenomaan sen kuvan, että ongelma liittyy nimenomaan luvattomiin esineisiin, eikä koiran omiin leluihin. Tästä syystä kehoitinkin olemaan lähtemättä mukaan huomion hakuun. Jos koira tekee nimenomaan huomiota ja makupaloja saadakseen tavaroiden varastelua, ei ongelmaa kitketä lähtemällä leikkiin mukaan ja toimimalla juuri niinkuin koira haluaa. Koulutustapoja on monia, itse en tietoisesti pyri hakemaan konflikteja koirani kanssa vaan huomio/huomiotta-metodilla tehostamaan toivottua käytöstä. Eli palkitsen hyvän ja toivotun käytöksen ja jättämällä huomiotta koiran räikeät yritykset saada reaktiota irti meikäläisestä. Näin olen kyennyt välttämään ylenpalttisen äänenkorottamisen, neuvottelun ja kieltämisen. Jos koira toimii todella väärin, riittää, kun korotan äänen ja koira ymmärtää tehneensä väärin. Koiria on kuitenkin monenlaisia ja luonteisia, lähinnä toin oman näkemykseni esiin.


      • ....
        Hulivilin emäntä kirjoitti:

        Tästä kirjoituksesta sain juuri nimenomaan sen kuvan, että ongelma liittyy nimenomaan luvattomiin esineisiin, eikä koiran omiin leluihin. Tästä syystä kehoitinkin olemaan lähtemättä mukaan huomion hakuun. Jos koira tekee nimenomaan huomiota ja makupaloja saadakseen tavaroiden varastelua, ei ongelmaa kitketä lähtemällä leikkiin mukaan ja toimimalla juuri niinkuin koira haluaa. Koulutustapoja on monia, itse en tietoisesti pyri hakemaan konflikteja koirani kanssa vaan huomio/huomiotta-metodilla tehostamaan toivottua käytöstä. Eli palkitsen hyvän ja toivotun käytöksen ja jättämällä huomiotta koiran räikeät yritykset saada reaktiota irti meikäläisestä. Näin olen kyennyt välttämään ylenpalttisen äänenkorottamisen, neuvottelun ja kieltämisen. Jos koira toimii todella väärin, riittää, kun korotan äänen ja koira ymmärtää tehneensä väärin. Koiria on kuitenkin monenlaisia ja luonteisia, lähinnä toin oman näkemykseni esiin.

        En minä suinkaan kritisoinut neuvoasi, olet aivan oikeassa. Mutta jotkin asiat eivät ole omistajan hallinassa, jos koiran toiminnan tekee kannattavaksi jokin, mitä omistaja ei pysty hallitsemaan, ei huomioimattomuudella ole suurtakaan vaikutusta. Toin vain yhden vaihtoehdon, mikäli huomioimattomuus ei tuota tulosta. Kyllä, itsekkin lähtisin karsimaan ensin niitä vahvisteita, mitkä tilanteessa ehkä vaikuttavat, mihin itse pystyn vaikuttamaan ja mikäli ei tuota tulosta, miettisin uudestaan, mikä tilanteessa vahvisteena toimii..


      • Hulivilin emäntä kirjoitti:

        Tästä kirjoituksesta sain juuri nimenomaan sen kuvan, että ongelma liittyy nimenomaan luvattomiin esineisiin, eikä koiran omiin leluihin. Tästä syystä kehoitinkin olemaan lähtemättä mukaan huomion hakuun. Jos koira tekee nimenomaan huomiota ja makupaloja saadakseen tavaroiden varastelua, ei ongelmaa kitketä lähtemällä leikkiin mukaan ja toimimalla juuri niinkuin koira haluaa. Koulutustapoja on monia, itse en tietoisesti pyri hakemaan konflikteja koirani kanssa vaan huomio/huomiotta-metodilla tehostamaan toivottua käytöstä. Eli palkitsen hyvän ja toivotun käytöksen ja jättämällä huomiotta koiran räikeät yritykset saada reaktiota irti meikäläisestä. Näin olen kyennyt välttämään ylenpalttisen äänenkorottamisen, neuvottelun ja kieltämisen. Jos koira toimii todella väärin, riittää, kun korotan äänen ja koira ymmärtää tehneensä väärin. Koiria on kuitenkin monenlaisia ja luonteisia, lähinnä toin oman näkemykseni esiin.

        No,konstit on monet,sanoi mamma,kun kissalla pöytää pyyhkii :O)

        Itse en välttämättä tässä asiassa ole huomioimattomuuden kannattaja,jossain se toki toimii.

        Minulla ei ole yksikään koira varastanut mitään.Ei ota pöydiltä,ei edes maasta,jos siinä jotain ruokaakin vaikka olisi.

        Itse opetan pennulle alusta asti,mitä saa ottaa,mitä ei.Ja niistä ei tinkitä.Heti pennusta opetetaan myös irtipäästäminen,mutta niin,että se on mukavaa eli vaihtopalkalla ja kiitoksella.
        Itse opetan myös noudon pennulle hetimiten,jonka idea on se,että esim.kielletyn ottamisen voi kääntää koiralle mukavaksi,jolloin se helposti tuo ja luovuttaa kaiken minkä haluan.
        Kun noi asiat on tavallaan yhdistetty,niin koira oppii nopeasti positiivisen kautta,mitä saa ottaa ja mitä ei.Jos joskus erhtyy esim.ulkona jotain ottamaan,niin tilanteesta riippuen on helppo saada suusta pois vaan pyytämällä.

        Ja yksi tärkeä pointti.Pentua EI koskaan ajeta takaa,edes leikkien,jos sillä on jotain suussa ;)


    • Anonyymi

      Olisi varmaan pitänyt harjoittaa tuota vaihdantataloutta aiemmin, sillä labukkani nappasi halukkaasti suuhunsa jotain maasta ja katsoi mykkänä ja suu kiinni kun komensin. Lopulta piti aina mennä tuohon kuonon puristeluun ja siihen mennessä koira oli jo nielaisuut mitä sitten suuhunsa ottikin. Paitsi sen yhden mädän lokin siiven, sitä se ei saanut nielaistua. Oli aika epämiellyttävää repiä sitä suusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      325
      7455
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2234
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1631
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1479
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1196
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1155
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      913
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      813
    Aihe