koira pissaa sisälle??

Helkku

osaisko kukaan antaa neuvoa mikähän 4vuotiasta toyvillakoiraani vaivaa.se on aina välillä pissannu öisin matolle vaikka olen käyttäny myöhää illalla ulkona ja pissa on monesti ihan pieni pissa ihan ku ois vasitella pissannu..voiko se protestoida jotai vai mitähän se on?pissailee satunnaisesti ei joka yö ..ensin pissasi olohuoneesee otin maton sieltä pois oli monta kk ettei pissannu nyt sitte keittiön matolle
mikähän neuvoksi`?kohta alkaa matot loppua

88

24876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..ollut

      ..sisäsiisti,on kyse sairaudesta.Pissatulehdus?
      Kysy eläinlääkäriltä.

    • Helkku

      mutta kun se ei pissaa joka yö eikö sillon pitäs pissata joka yö jos on tulehdus?
      saattaa olla pariki yötä välis ja tekee sen taas

    • vika

      meidän kaksi vuotiaalla toyvillakoiralla. Tosin ei pissaa öisin lattialle mutta päivällä jos joutuu olemaan yksin kotona enemmän kuin pari tuntia. Kesällä ei ollut mtn ongelmaa mutta nyt kun työt alkoi niin alkoi lattialle kuseminenkin. Tekee sen varmasti tahallaan, kärsii eroahdistuksesta. Kysyin kouluttajalta vinkkejä miten näissä tilanteissa voi toimia muuten kuin uittamalla koiran nokan kusilammikoss..kerron sit mitä kouluttaja meinasi.

      • -asukki

        Ikinä ei pitäisi työntää koiran kuonoa ulosteisiin, tehty mikä tehty.. koiran vain ahdistuu tuosta. Kun koira tekee oikeen se palkitaan kunnolla ja piste.


      • tyhmien asialla

        koiran naaman a´lueella on kaikki koiran haju aistit yms. koiran aistit kärsii jos sitä uittaa siellä !!! häpeäisit itseäsi. miltä tuntuisi jos sinun naama rungettaisi pönttöön asiointisi jälkeen ???!!!!


    • Seppo..

      Just tätä tarkoitetaan,kun puhutaan,että koira vaatii liikuntaa.
      Sehän valvoo yöt ja nukkuu päivät,vaikka pitäs olla toisin päin.
      Tee tunnin lenkki joka ilta!

    • lattioiden pesijä

      Itselläni on 8-vuotias cockerspanieli, joka aloitti tarpeiden teon sisälle, trimmaajan leikattua sen karvat kokonaan koneella pois. Täysin ilman syytä. Samainen innokas trimmaaja on nyt syytettynä eläinrääkkäyksestä Espoossa päin. En todellakaan tiedä, mitä kaikkea hän koiralleni teki, mutta ihana, terve koira muuttui totaalisesti. On pelännyt sen jälkeen, niin paljon yksin oloa, että ei pysty rauhoittumaan ollenkaan. Olemme käyneet koiraterapeutilla, useasti eläinlääkärillä, syöttäneet Clomicalm-nimistä eroahdistuslääkettä, jonka seurauksena koira sai maksatulehduksen.... Tätä on nyt kestänyt muutamaa lyhyttä taukoa lukuun ottamatta 2 vuotta!! Äsken kotiin tullessani siivosin kahdet pissat ja paskat. Ja koiraa todellakin lenkitetään runsaasti ja ruokitaan eläinlääkärin ruuilla täysin normaaleja annoksia, joten kaikki turhat kommentit voi jättää ajan säästämiseksi kirjoittamatta :)
      Teillä ei toivottavasti ole mistään tällaisesta kyse. Virtsatientulehduksen mahdollisuus kannattaa kuitenkin sulkea eläinlääkärillä pois. Eroahdistus voi laueta pienestäkin tapahtumasta ja on kyllä melkoisen rankkaa hoidettavaa. Itse rupean olemaan aika loppu, koska tämä on joka päiväistä, mutta minusta ei taida olla koiraa lopettamaan. Ei muuta, kuin moppi heilumaan(onneksi se osaa tehdä edes osan tarpeistaan paperille....)!

      • H M-J

        Samainen ongelma meillä. Tänään oli 9-vuotias Walesinspringerspaniel narttu repinyt laskosverhot katonrajasta ja pissannut niiden päälle. Tuntuu, ettei ihmiset oikein ymmärrä että kyseessä on ihan JOKAPÄIVÄINEN ongelma. Mies on muutaman kerran ottanut koiran mukaan töihin autoon. Siellä koira tunte kait olevansa enemmän turvassa mutta ihmiset tuskin ymmärtää miksi koiraa pidetään monta tuntia autossa. Täytyy seuraavaksi kokeilla eroahdistukseen tarkoitettua lääkitystä. Kyllä on keinot ja siivousrätit vähissä.


    • Tytti

      Hei! Lueskelin noita viestejä joissa valitettiin koiran tarpeiden tekoa siälle.
      suosittelen lämmöllä...ottakaa koirallenne kumppani...kuka voisi luoda parempaa turvaa lemmikillesi kuin toinen koira.

      Lemmikkinne ei joudu siis olemaan yksin ja peloilta ja monilta ongelmilta säästyy...vanhenpi koira samalla oppii opitut tavat uudestaan kun ne muistuu mieleen uutta tulokasta opetettaessa.

      Nim. kokemusta on...eihän ihmisenkään ole hyvä olla yksin,ei myös eläimen.

      • Ystävä 87392

        Luuletko, että auttaa? Itse kuvittelen, että vanhempi koira opettaa nuoremmalle omat huonot tapansa. Saattaa käydäkin niin, että jatkossa on tuplaongelma.


      • ei apua

        Lisää ongelmia. toinenkin uros tekee pissat samaan kohtaan.


      • Cavalier 3v.
        ei apua kirjoitti:

        Lisää ongelmia. toinenkin uros tekee pissat samaan kohtaan.

        Minulla oli aiemmin koiria. Vanhemmalla oli virtsakivet, joita ei saatu leikkauksella pois. Se ei kyennyt pidättämään ja teki sisälle. Toinen, nuorempi koira oppi heti vanhemman koiran tavoille eli pissoja ja kakkojakin oli kaksin kappalein. En kyllä suosittele toisen koiran ottamista, jos jo ensimmäisen kanssa on ongelmia. Kannattaa selvittää ongelmat ensin. Nyt minulla on 3-vuotias koira, joka tekee pissat sisälle. Jos menemme kylään, se ei suostu tekemään tarpeitaan ulos vieraille alueille, vaan valitsee mieluummin sisätilat. Pentuna se juoksikin ulkoa sisälle pissalle. Jos matot ottaa pois, se pissaa surutta sohvalle ja sänkyynikin, jos en ole makuuhuoneessa. Tekee tarpeensa aina myös ulos.

        Tiedän, että vika ei ole koirassa, vaan minussa. Jokin käytöksessäni aiheuttaa tämän ongelman. Fyysisenä olentona koira lukee minusta jotakin, jota itse en näe. Onko kyse isännyydestä ? Olen hellämielinen ja minun on vaikea ottaa koiraan tiukkaa isäntä suhdetta. D.A.P.H. haihdutin auttoi aiemmin ja pitääkin käydä ostamassa siihen taas pullo ainetta. Koiran/kissan karkottimet, etikka tms. eivät auta meidän koiraan. Kyse ei myöskään ole siitä, milloin koiraa on käytetty pissalla. Viime yönäkin käytin sen n. klo 24:00 ja kuuden aikaan aamulla oli jo pissat matolla. Koira käy kurkistamassa minua kyllä, kun nukun. En tiedä yrittääkö siten herättää ja kun en nouse, menee ja pissaa matolle vai käykö ensin pissalla ja sitten tulee pyytämään ruokaa. Pieni ahmatti kun on....Nyt kyllä tajusin tätä kirjoittaessani, että kiltti koira yrittää ehkä näin varovasti ilmoittaa hädästään ja minä en kuuntele. Pitääkin seuraavalla kerralla nousta heti ja viedä se ulos. Yöllä kyllä vien sen, jos herättää ja ripulissa koira herätteleekin minua sisukkaammin. Aamuisin sillä on vain tapana herätä liian aikaisin ja minä haluaisin vielä nukkua.


      • jimmy, imatra

        Meillä on 4 koiraa ja yks kuseksii silti sisälle ja jos on matot ni ne on ensimmäisenä kohteena.


      • Anonyymi
        Cavalier 3v. kirjoitti:

        Minulla oli aiemmin koiria. Vanhemmalla oli virtsakivet, joita ei saatu leikkauksella pois. Se ei kyennyt pidättämään ja teki sisälle. Toinen, nuorempi koira oppi heti vanhemman koiran tavoille eli pissoja ja kakkojakin oli kaksin kappalein. En kyllä suosittele toisen koiran ottamista, jos jo ensimmäisen kanssa on ongelmia. Kannattaa selvittää ongelmat ensin. Nyt minulla on 3-vuotias koira, joka tekee pissat sisälle. Jos menemme kylään, se ei suostu tekemään tarpeitaan ulos vieraille alueille, vaan valitsee mieluummin sisätilat. Pentuna se juoksikin ulkoa sisälle pissalle. Jos matot ottaa pois, se pissaa surutta sohvalle ja sänkyynikin, jos en ole makuuhuoneessa. Tekee tarpeensa aina myös ulos.

        Tiedän, että vika ei ole koirassa, vaan minussa. Jokin käytöksessäni aiheuttaa tämän ongelman. Fyysisenä olentona koira lukee minusta jotakin, jota itse en näe. Onko kyse isännyydestä ? Olen hellämielinen ja minun on vaikea ottaa koiraan tiukkaa isäntä suhdetta. D.A.P.H. haihdutin auttoi aiemmin ja pitääkin käydä ostamassa siihen taas pullo ainetta. Koiran/kissan karkottimet, etikka tms. eivät auta meidän koiraan. Kyse ei myöskään ole siitä, milloin koiraa on käytetty pissalla. Viime yönäkin käytin sen n. klo 24:00 ja kuuden aikaan aamulla oli jo pissat matolla. Koira käy kurkistamassa minua kyllä, kun nukun. En tiedä yrittääkö siten herättää ja kun en nouse, menee ja pissaa matolle vai käykö ensin pissalla ja sitten tulee pyytämään ruokaa. Pieni ahmatti kun on....Nyt kyllä tajusin tätä kirjoittaessani, että kiltti koira yrittää ehkä näin varovasti ilmoittaa hädästään ja minä en kuuntele. Pitääkin seuraavalla kerralla nousta heti ja viedä se ulos. Yöllä kyllä vien sen, jos herättää ja ripulissa koira herätteleekin minua sisukkaammin. Aamuisin sillä on vain tapana herätä liian aikaisin ja minä haluaisin vielä nukkua.

        Viekää elöinlääkärille tutkittavaksi.
        Minulla oli Perhoskoira uros, joka pissasi sisälle, vaiks sai kolme/neljä lenkkiä pvässä. Tutkittiin ja hutkittiin...kunnes eräs ell.kuvasi koiran sisuskalut! Toinen munuainen puuttui ja elimistössä myrkytystila!!! Pieni jouduttiin lopettamaan samalla reissulla, oli vasta 1,5 vuotias.
        Tämä oli 90-luvulla


    • m'56

      meillä on 4 vuotias labradorin noutaja hänellä tippuu pissa pisaroita aina välillä alapäästään, ja kun hän on hetken nukkunut ja nousee ylös niin hänen allaan on märkä läiskä, sain pissatulehdukseen tarvittavan lääkityksen mutta apua ei siitä ollut.. käy todella rasittavaksi pissojen siivoaminen joka päivä moneen kertaan.

      • Ammmanda

        Onko leikattu tyttö? Meillä sama ongelma leikatun sakemanni tytön kanssa ja ell sanoi että ei voi mitään, että leikkauksesta johtuu että tiputtelee, koira ei asialle itse mitään voi, joten ei sitä voi siitä tietenkään keltääkään. Ollaan huomattu että stressi aiheuttaa tuota meidän koiralle, vieraat hajut esim.. Kun ei stressaa niin ei myös pissaa allensakaan!


      • Mämmihousuissa 1972
        Ammmanda kirjoitti:

        Onko leikattu tyttö? Meillä sama ongelma leikatun sakemanni tytön kanssa ja ell sanoi että ei voi mitään, että leikkauksesta johtuu että tiputtelee, koira ei asialle itse mitään voi, joten ei sitä voi siitä tietenkään keltääkään. Ollaan huomattu että stressi aiheuttaa tuota meidän koiralle, vieraat hajut esim.. Kun ei stressaa niin ei myös pissaa allensakaan!

        Ei hyvää päivää. Kukkuu juna meni jo! 25.12.2008


      • Ammmanda
        Mämmihousuissa 1972 kirjoitti:

        Ei hyvää päivää. Kukkuu juna meni jo! 25.12.2008

        Voi se tulla takasinki

        ps sori etten kattonu päivämäärää.. ei sitä aina voi olla ninja


    • MP

      Itselläni on noin kolme vuotias sekarotuinen ja tekee tarpeensa sisälle päivisin melkein joka päivä vaikka käytän pihalla ennen töihin lähtöä,on jatkunut jo kaksi vuotta.ei auta toinen koirakaan eikä kuonon uittaminen kusessa.Muutenkin koiralla on varmaan ADHD kun on kova vetämään pihalla ja ihan vauhko.
      Mikä muu neuvoksi kuin viimeinen piikki?

      • Eero12345678

        Uroskoiramme rupesi nostamaan koipea olohuoneen pöydänjalkoihin
        ja ovenpieliin. Täällä netissä joku totesi, että koira ei tee tarpeitaan
        sinne missä se syö tai nukkuu.
        Rupesin panemaan aina koiran syöttöastian kulloiseenkin "suosikkivessaan".
        Aloin myös syöttää koiraa kyseisessä paikassa ja antamaan
        välillä pienen herkun astiaan.
        Homma toimi. Tosin tarvitsin aluksi useita astioita, mutta nyt olen
        voinut pikkuhiljaa vähentää niitä.


      • lgjdf

        Pihalla vetäminen on määrätietoisella ja toistuvalla koulutuksella mahdollinen saada pois. Ei ole syy lopettaa koiraa jos ei vain itse ole kykenevä koiraa kouluttamaan. Sisälle tarpeiden teko voi johtua yksin kertaisesti siitä että koirasi ei pysty pidättämään pitkiä aikoja, kuten eivät kaikki ihmisetkään. Koira vain pelkää ja ahdistuu kun naamaa tungetaan omaan kuseen vaikka ei asialle mitään voi. Tungepa naamasi itse kuseesi aina kun tarpeillasi käyt. Tuleeko pidätettyä enemmän sillä?


      • koiranomistaja4

        älä uita sen kuonoa käytä 3tunnin välein ulkona meillä auttoi paitsi yöllä en käyttänyt


    • Mistä apua?

      Meidän Bichon-tyttö, 4,5v on päivisin sisäsiisti, mutta öisin käy lirauttelemassa pissat eteisen matolle, ei nyt joka yö, mutta silloin tällöin. Päivisin, kun on yksin kotona, jaksaa olla sisäsiisti useitakin tunteja. Osaa pyytää ulos päivällä, mutta yöllä ei meitä herätä. Iltaisin käytetään ulkona vielä puolen yön aikaan ja silti yöllä täytyy pissata! Tätä on jatkunut useamman vuoden, toisinaan ongelma on ollut poissa viikkoja, jopa kuukausia, kunnes taas...
      Mistä tämä voi johtua ja miten ihmeessä ongelmasta voi päästä? Olemme miettineet ja pohtineet, vesikuppikin on otettu yöksi pois.

    • minkk

      Kiinnitti huomiota nuo "osaa pyytää ulos päivällä" ja "käytetään ulkona vielä puolenyön aikaan". Aikuinen koira kuitenkin, joka osaa pidättää sen 12 tuntia tarvittaessa. Sisäsiisteys lähtee säännöllisestä päivärytmistä kunnon lenkityksineen, esim 3 x päivässä. Ei niin, että koira pyytää päästä ulos ja siellä rampataan koiran mielen mukaan. Sisälle pissaaminen on yleensä ns. merkkailua, jolla aikuinen koira merkitsee reviiriään omakseen. Laumassa se on johtajan oikeus. Ja johtajaksi se kokee itsensä, jos se on aloitteentekijä talossa ja ihmiset seurailijoita. Miettikää toimia, jolla saatte tilanteen käännettyä toisinpäin.

    • Samaa mieltä edellisen kanssa. Tuli noista kirjotuksista just sellanen olo että koira ei kunnioita omistajiensa asuntoa. Meillä ainakin poika oppi hyvin sisäsiistiksi kun pidettiin huolta että kämppä on suht puhdas, vanhat pissat ym siivottiin huolellisesti(puhdistusaineella niin ettei hajuja jää), ja lenkit ja muu aktiviteetti oli hyvin säännöllistä. Vanhemman koiran kanssa voi sitten ruveta viikonloppuisin nukkumaan pidempään kuin seitsemään ja pissattaa vasta aamukahvin jälkeen :D

    • Apuja näistä? :)

      Erossa:
      *opeta koiraa olemaan erossa itsestäsi. Esim. eka viisi minuuttia oven takana, palkitse hyvä käytös ja muista olla kärsivällinen, älä mene takaisin koiran vinkuessa. Sitten vähitellen pidennä aikaa. Myös "Odota" sulkiessasi oven on rauhottavaa ennakoimista koiralle.
      *opeta koiralle oma paikka talossa, paikka josta se näkee mahdollisimman laajalle, mutta paikka, jossa sillä on rauha. Jos olet tottunut nukkumaan/hengailemaan koiran kanssa samassa tilassa, niin nukuta sitä edes aluksi eri huoneessa siellä omalla paikallaan, edes yksi yö viikkoon. Pidä ovet auki ja huolehdi, että koira tällöin pysyy siellä, missä vaadittu. Koira on kanssanne, mutta oppii olemaan erossa. Samaa voit harjoitella myös silloin kun katsot hetkellisesti telkkaria. Tai kun sinulla on vieraita ja olette esim. kahvilla.
      *vie koira ulos, esim. heittele keppiä/palloa ainaki väh. vartti
      *pissata (mahd. monta lirausta tai iso yksi ja runsas) / kakata koira
      *vie sisään ja ruoki, jos kerran päivässä annos, ni anna siitä vaikka puolet, sen mitä koira ei syö, ota pois. ja sitten esim. toisen ulkoilutuksen jälkeen toinen.
      *iso, järsittävä hirven reisi- tai sääriluu: paksua, onttoa kovaa luuta, käsittelemätöntä ja lihatonta (ei ripuloi ja koiralla riittää puuhaa sen kanssa ja mieluusti silloin kun se on isäntäväen kanssa), turvallisempi kun siitä ei lohkeile rikkovia paloja. Saa metsästäjiltä,
      teurastamoista, eläinkaupoistakin, mutta täytyy varmistua ettei sitä ole käsitelty ja lihaton (herkkävatsaisille)
      *kokeile radiota, soita hidastempoista musiikkia ja joku tavallista keskustelua silloin tällöin tuottava kanava
      *mieti aktivointitapoja ja uusia harrastuksia sinulle ja koirallesi. Mieti, onko tarjoamasi liikuntatyyli koirallesi sopiva - nartut: ne lantionpohjalihakset kuntoon myös, kuten naisilla. :)
      *kun kotiudut, tuot sisälle vieraita, älä ensin huomioi koiraa, vaan esim. laita / vieraasi laittaa vaatteet rauhassa narikkaan, kengät jalasta, istuudu sohvalle ja kutsu koira luoksesi rauhallisesti.
      *kaikki mikä pelottaa, tutustuta ja rohkaise.
      *RUTINOI elämääsi koiran kanssa. Rutiinit sekä koiran sulkeminen öisin ja päivisin yksinollessaan pesäänsä (eli alueenaan meidän makuuhuone / yläkerran eteinen) - ei tartte ravata ympäri isoa kämppää ja stressata suht pieniä aivoja. Myöskään sillä ei ole itsellään leluja tai mitään aktivoivaa yksinollessaan, vaan yöt ja isäntäväen työaika on koiralle lepoa ja nukkumista.

    • Ongelma ratkaistu

      Juuh itse en ainakaan suosittele ihan heti ottaamaan toista koiraa, jos perheessä kärsitään sisälle pissaamisesta? ja jos koiria ei ole mahdollista sijoittaa päivisin ulos. Me sitä kokeiltiin kun eläinlääkärii suositteli että koirallemme voisi olla kaveri hyväksi, otettin pieni tyttöpentu no.. vanhempi uroskoira sitten opetti toisenkin koiran tekemään tarpeensa sisälle, ja ei mitään tietoa että tarpeet tekisivät ulos. :/ no sitten sain loistavan neuvon ystävältä, rakensin koirille ulkoaitaukset ja kopit ja koirat laitettiin päivisin pihalle kun olimme töissä, no pienen ajan päästä alkoivatkin koirat tehdä tarpeensa ulos, ja nykyään kun koirat päästää sisälle illalla eivät ole tehneet tarpeitaan yönaikana enää sisälle :) jopa osaavat kertoa milloin pitää päästä ulos asioille.

      • koira on susi,vielä

        Komppaan täysin nimimerkkiä minkk.
        Siitähän lähdetään että suljetaan pois jonkin sairauden mahdollisuus ja mikäli koira terve otetaan johtajuus haltuun. Johtajuuden haltuunottamista EI ole työntää koiran kuonoa kusilammikkoon,susilauman johtaja ei koskaan nöyryytä alaistaan eikä myöskään kysy/pyydä tältä mitään vaan käskee,ehdoitta. Tällöin laumassa alempana olevalle on palkkiona ruoka.
        Nimimerkille "lattioiden pesijä" haluaisin sanoa seuraavaa; käräytit itsesi mukavasti viimeisessä lauseessasi, ei kahdeksanvuotiaalla koiralla tule olla sisällä papereita, sehän vaan "ruokkii" ongelmaa. Siihen on löydyttävä ratkaisu muualta.


      • edellinen
        koira on susi,vielä kirjoitti:

        Komppaan täysin nimimerkkiä minkk.
        Siitähän lähdetään että suljetaan pois jonkin sairauden mahdollisuus ja mikäli koira terve otetaan johtajuus haltuun. Johtajuuden haltuunottamista EI ole työntää koiran kuonoa kusilammikkoon,susilauman johtaja ei koskaan nöyryytä alaistaan eikä myöskään kysy/pyydä tältä mitään vaan käskee,ehdoitta. Tällöin laumassa alempana olevalle on palkkiona ruoka.
        Nimimerkille "lattioiden pesijä" haluaisin sanoa seuraavaa; käräytit itsesi mukavasti viimeisessä lauseessasi, ei kahdeksanvuotiaalla koiralla tule olla sisällä papereita, sehän vaan "ruokkii" ongelmaa. Siihen on löydyttävä ratkaisu muualta.

        Jatkan vielä; tuo pallon/kepin heitto eroahdistuksesta kärsivälle koiralle esim. juuri ennen töihinlähtöä ei ole hyvä konsti.
        Esineen heitto herättää koirassa saalistusvietin ja adrenaliinintuotannon lisääntymisen ja susi/koira/peto saalistaa aina laumassa.
        Jos herätät koirasi saalistushimon keppiä heittämällä ja jätät sen heti hormonituotannon lisäännyttyä yksin "saalistusreissulle" voitko odottaa muuta kuin että kämppäsi on "sileänä" tai kusessa..?


    • Sandr_a

      Itsellä 2 koiraa, 3v Bichon Frise-uros ja 1v6kk Kultainennoutajanarttu. Molemmilla samanlainen rytmi, lenkitykset jne. Noutaja ei ruiki sisälle, mutta ylläri pylläri; Bichon kuseksii silloin tällöin.. Raivostuttavaa ja tietää tasan tarkkaan, että on kiellettyä, sillä kun alan kusia siivota, luikkii sängyn alle piiloon. Eikä liity pennun tulemiseen taloon, on tehnyt tätä aina (eikä edes kastraatio auttanut, vaikka kasvattaja niin uskottelikin...) Kaikkea olen kokeillut eri ammatti-ihmisten ohjeistuksen mukaan-mikään ei auttanut; ei huomiotta jättäminen, ei toruminen, ei sitruunapippurit, eikä mikään muukaan ja poikapöksyjä en kyllä ala virittelemään.. Mutta erittäin raivostuttavaa ja saa sapen kiehumaan, perskule :/

      • olisko tämmöstä?

        Onko tuo Bichonin pissiminen alkanut vasta kultsunartun tultua?
        Ekana tuli mieleen että jos olis mustasukkanen/kerjää huomiota? Kyllähän sen pennun kanssa toki menee aikaa,jos Bichoni on vähän harmissaan siitä että se aika on siltä pois?
        Meinaan,on hyvä huomioida vanhempaa koira-asukkia hetken aikaa enemmän kuin ennen (ja jos mahdollista enemmän kuin tätä uutta tulokasta) kun tulee uusia perheenjäseniä taloon :)


      • Valkoiset pallerot

        Meillä on 5- v. Bicon narttu leikattu. Pissaa kodinhoitohuoneen lattialle ja kissan hiekkalaatikkoon. Jos torumme tätä leidiä katsoo hän meitä ja menee uhmallaa pitemmälle ja tekee pissat. Opettanut sisälle pissaamisen Havannan koirallemme joka on uros ja reilu kaksivuotias. Tämä herra nostaa jalkaa mihin vaan. Ulkoilutamme karvapalleroita pitemmillä lenkeillä kolme kertaa päivässä ja muuten käydään pissalla parin tunnin välein. Kyllästyttää ja moppi heiluu ei sellaista päivää jolloin ei olisi pissat kodinhoitohuoneen lattialla. Kaikenlaisia pesuaineita kokeiltu. Matot on vaihdettu moneen kertaan. Karvalankamattoja ei voi ollenkaan pitää. Havannalainen kärsii eroahdistuksesta, ulvoo perääni. Bichon vaelsi ennen kaikki yöt. nyt molemmat nukkuvat koko yön meidän makuuhuoneessa lapsiportin takan. Lomamatkalla ollessamme molemmat käyttäytyvät loistavasti. Hotelli huoneeseen eivät merkkaile eivätkä hauku tai ulise peräämme? T. Lattianluuttuuja


    • Ilopissa

      Heissan! Itselläni nyt ollut n.4kk ihana Andalusian podenco poika (sellainen valkoinen jääkarhu), joka tuli Espanjasta. Se on n. 3,5v ja ymmärtääkseni leikattu lähemmäs vuosi sitten, jonka johdosta koiralla saattaa olla pidättämisongelmia, mutta pääsyyksi el.lääk. kuitenkin totesi virtsakiteet. Eli ongelmana on se, että kun koira herää tai venyttelee voimakkaasti, niin tippoja tulee usein, nyt kuitenkin vähentynyt kun on ostettu eläinlääkäristä oikeanlaista ruokaa, joka sulattaa virtsakiteitä. Kontrollipissassa oli kuulemma vain kiteen rippeitä. Lenkitetään meilläkin kolmesti päivässä, pisulenkit kahdesti (n.20-30min) 1h-2h kävelylenkki tai koirapuistossa juoksentelu (koirapuistoonkin on meillä jonkunmoinen kävelymatka, jolloin lenkistä tulee se 2h helposti). Tänään olikin matolla "iloinen" yllätys, kunnon läiskä pissaa. Pesin siinä sitten mattoa tovin ihan vaan kuumalla vedellä ja yleispuhdistuaineella; kuivaus ja lisää vettä päälle, toistin niin monta kertaa, että talouspaperiin ei enää irronnut keltaista matosta; noin puolentunnin sessio ja puoltoista rullaa talouspaperia :D En kuitenkaan IKIMAAILMASSA toru koiraani jos sille on käynyt vahinko (se nukkuu usein kyseisellä matolla ja luultavasti tässäkin oli käynyt vain niin, että kun se oli herännyt, tuli alle) enkä todellakaan tunge koiran kuonoa pissaan, ei se käsitä tästä eleestä tehneensä väärin vaan menee aivan lukkoon! En noteerannut koiraa mitenkään putsatessani pissaa ja huomasin kyllä että se oli ns "pahoillaan"; katseli muualle ja oli hyvin suruisan oloinen.

      Myös anaalirauhasten tyhjennys selvästi auttoi! eli mainitkaa virtsakiteistä ja anaalirauhasten tyhjennyksestä eläinlääkäreillenne jos vaikka näistä tulisi ainakin poikakoirien kanssa apua :)

    • Hoo ja Äf

      Meillä adoptoitu Pittbul-mix, joka oppi vuosi sitten meille tultuaan 4 päivässä sisäsiistiksi, välillä eroahditusta kuitenkin on jonkun verran ja silloin revitään takkeja naulakosta ja verhoja ikkunoista JA PISSAILLAAN sisälle. Meillä auttanut se, että koiran alue (kun jää päivisin yksin) rajataan, eli se ei pääse kulkemaan ympäri asuntoa, ahdistuu siinä vain lisää, kun etsii meitä. Tuntuu viettävän päivänsä rauhallisesti "omalla alueellaan", tuntee olonsa turvatuksi. Myös ihan pienistä seikoista on ollut hirmuisesti apua, juuri tuo hetkeksi poistuminen, ja takaisin tuleminen ja palkkio ja myöskin se, että aina lähtiessämme, emme kiinnitä viimeisen 15min aikana mitään huomiota koiraan, samoin kotiin tullessamme. Vasta kun on rauhoittunutt (ei läähätä, eikä pyöri jaloissa) saa huomion ja sitten tervehditään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että vaikka olisi vetänyt verhoja alas tms, ei saa edes sitä negatiivista huomiota, koska koira ottaa ikävöityään päivän kaiken saamansa huomion positiivisena.

      Mekin ollaan oltu aivan hukassa tilanteen kanssa toisinaan, toivottavasti nyt keinot tepsii ja hyvät tavat pitää.

      Tsemppiä!

      • hytuuuytuuuyuu

        Aloittajan teksti on vuodelta 2008 joten en kommentoi sitä mutta huomautan että ennen kuin mennään käytöskorjaukseen käydään eläinlääkärillä.

        Tiputteluun voi olla aina vakava fyysinen syy; pissatulehdus, epilepsia munuaisvika etc..!!!


    • kyllästynyt pissaan

      Mulla on 1,5v australianterrierityttö (ja toinen 3v, tyttö kans) ja meillä on ongelmana et tä pienempi tekee aina välillä sellasia juoksupissoja sisälle. Ja kun tekee yhden ni luultavasti tekee pian toisenkin ja tottakai vielä silleen että ollaan lähdössä pihalle ni tä käy äkkii tekemässä ne pisut eka. Äskenkin pissasi sisälle vaikka ollaan käyty ulkona 2h sitten (koira kuitenkin kestää yöt todella hyvin). Tähän pissaamiseen ei liity mitenkään riehuminen tai mikään, mutta mietin että voisko johtua turhautumisesta? En vaan keksi että miten sille sais lisää tekemistä ku se kyllä touhuaa omiaan koko ajan, jossei nuku (siis syö luita, leikkii leluilla, hakee vanhempaa leikkimään jne).... Aktivointilelut ei toimi, kun se ei uskalla koskea niihin ku toi vanhempi menee väliin.
      Toinen on että kun lähden kouluun/töihin niin nä pissaa ja kakkaa sisälle lähes aina jos ovat vapaina. Laitan ne siis makuuhuoneeseen vapaaksi, eli tila on kuitenkin rajattu ja ns pyhitetty nukkumapaikaksi. Jos laitan ne häkkiin yksinollessaan niin mitään pissaamisongelmaa ei ole, mutta en viittis aina häkissäkään pitää..

    • mäykky90

      Toinen mäyräkoiristani pissaa yöllä keittiöön ja jos sen jättää iltaisin yksin, niin luikkii sänkyyn pissalle. Se ei tehnyt tätä moneen kuukauteen ja nyt taas.. Sängylle kun muistaa laittaa jätesäkkejä päälle niin jättää sen rauhaan, mutta yöllä en voi herätä siihen kun se pissaa. Ja pääsee tosiaan ihan säännöllisesti ulos: aamulla, päivällä pissalle, myöhemmin lenkille poikaystäväni kanssa ja illalla myöhään vielä kun tulen töistä. Se myös hyppää pöydälle ja tuhoaa kaiken sieltä(esim. kamera, kännykkä, kynät, paperit yms.), kengät ja muut tavarat menisi sekunnissa jos en lukitse niitä vessaan. Koiralla on seuraa omasta emostaan joka jopa yrittää leikkiä sen kanssa, mutta pienempää ei kovin usein kiinnosta. Kun koirat ovat yksin kotona en voi antaa niille luuta, aktivointileluja yms, koska emo vie kaikki koppiinsa ja vahtii niitä.
      Niin ja pissat korjaan tietysti aina pois, ja pyyhin "Pissi pois" aineella jonka pitäisi karkottaa kissoja ja koiria. Toivotonta siis tämä pissaaminen ja tuhoaminen, mistään löytänyt mitään keinoa mitä en ole jo kokeillut-.-

    • Neuvottomat

      Meille tuli kaksi kuukautta sitten 2-vuotias Bostoninterrieri. Energiaa riittää ja pitäisi koko ajan huomioida. Entisellä omistajalla oli kolmivuorotyö, joten hänellä ei ollut tarpeeksi aikaa koiralle ja luopui siitä. Sen takia hän oli opettanut koiralle, että saa pissata eteisen matolle lehden päälle kun pissattaa. Ongelmana on, että koira jatkaa tapaansa tietenkin myös täällä. Ensin se pissasi vain eteiseen, mutta nyt myön keittiönpöydän alle matolle. Ja kerran se pissasi meidän viereen kun katsottiin telkkaria.Ollaan kokeiltu kaikenlaista ja nyt alkaa olla neuvot vähissä.Kokeiltiin laittaa etikkaa eteisen mattoon. Vaihtoi pissapaikkaa. Luettiin että bostonit juo usein ilaisin ihan turhaan joten kokeiltiin että vähennettiin vesimäärää.Leikitään sen kanssa monta tuntia päivässä ja tehdään mahdollisimman pitkiä lenkkejä (talvella pistää jarrut päälle jos on huono keli), mutta viety niin että tekee asiansa ulos.Annetaan sille luu välillä. Ostettiin sille aktivinti leluja ja pelejä. Mikä voisi auttaa? Koira on leikattu ja kivekset on piilotettu.

    • Joo-o,koira kissana...

      Kannaisi ehkä aloittaa ihan sisäsiisteys kun suurinpiirtein pennulla.Viedä usein pissille ja kehua siitä.Kun on aikansa sisäänajanut,niin sitten jos/kun yllättää,niin hieman huomautusta antaa.Tosin pitää sitten olla varma,että koira tietää mitä vaaditaan,kun periaatteesa muutenkin ikävä tilanne,kun on tavallaan annettu sisälle pissiä.
      Tuolla pääsee aika pitkälle,jos mukana ei ole merkkaamista.Joka on oma juttunsa.
      Vois enemmän tehdä jotain aivotoimintajuttuja.Koulutusta,temppuja ym.Energinen rotu,kuin hurrikaani,joka tarttis jos rauhoittumista ajattelee,nimenomaan myös aivotyötä.
      Jos koira juo ihan turhaan,niin ei se mikään rotuominaisuus ole.Edes bostoneilla.Jotain on pielessä.Joko ruoka,kuivamuonat saa toisia litkimään vettä paljon.Stressi ym.

      "Koira on leikattu ja kivekset piilotettu" Mihis ne pallit on piilotettu sitten :D
      No joo,ilmeisesti on ollut piilokiveksinen poju,mikä sitten leikattu.

      Energinen rotu todellakin,mutta ei tarvi kokoajan huomioida,kuten mitään muutakaan koiraa.Muuten vaan pistää ylikierroksille.Koiran pitää oppia myös rauhoittumaan,myös itsekseen.Sopivasti sitten aktiviteetit,silloin kun on niiden aika.

    • Mitä tehdään väärin

      Meillä on 6 v. Hoffi narttu ja tämä pissaongelma on ollut 5kk:sta saakka. Sisäsiistiksi opittiin hienosti heti alkuun mutta kohta laukesi. Neljä vuotta juostiin eläinlääkärillä ottamassa testiä, ultraa, varjoainekuvaa yms.Mutta mitään vikaa ei löydetty. Kokeiltiin erikoisruokavaliot, torumiset, ei torumiset, radiota, leikkaus, hajusesteitä, juomakuppia pois jne ja mikään ei tunnu auttavan. Lammikot ovat todella isoja ja josaain aikaa niitä oli jopa useita....ja vielä seinän vieressä. Kolme kertaa olemme joutuneet vaihtamaan laminaatin olohuone-kettiö-ruokailutilasta...sattuu olemaan yhtenäistä aluetta n.50m2. Mikä ihmeellisintä on se, että toisinaan menee jopa puolivuotta että mitään ei tapahdu ja pam kohta taas losotetaan lattialle yhteen ja samaan nurkkaan valtavia lammikoita. Ja tämä menee ristiin lenkkeilyn kanssa. Toisinaan puolivuotta mennään joka päivä lenkille eikä ole seurauksia ja kohta se alkaa. Yht äkkiä alkaa normi rytmin keskellä se pissiminen! Toisinaan huomaa että on jopa apua kun emme mene lenkille ja pysyttäydymme omalla 2 hehtaarin pihalla ja päivisin omassa häkissä (ei pieni häkki), yöt tietysti ja illat sisällä. Neiti tietää tasan tarkkaan kaapin paikan ja on jopa rodulleen poikkeuksellisen avoin ja sosiaalinen, mitä ei kauhean usein tästä rodusta kuule. Rahaa ja aikaa on palanut paljon ja minkään muun aikaisemman koiran kohdalla ei ole ollut tällaista ongelmaa. Usko alkaa loppumaan...ja rahat. Olen jopa harkinnut toista koiraa avuksi, mutta karvoissa käveli tuo, että sitten molemmat pissaa, niin ei kiitos! Pientä tilaa kokeiltiin moneen paikkaan mutta tuhot oli valtavat. Parempi on, kun saa olla isossa tutussa tilassa ja varsinkin kulkuväylien varrella. Tästä sitten lopulta teinkin päätöksen, että se vika on jomman kumman päässä, mutta nyt luulen että se on tämän nelijalkaisen. En löydä muuta vaihtoehtoa kuin tuo, että neiti on vain niin kiintynyt omaan "laumaansa", että siitä erossa oleminen on aivan kauhea tilanne sille. Piikkiä ei ole minusta antamaan vaikka usein on käynyt mielessä suutuksissaan, on kuitenkin niin mahtava koira MUUTEN. Ja lapset eivät tulisi ymmärtämään kun ovat kovin kiintyneet tähän lösöliisaan. Jollekulle muulle on vähän vaikea tämä koira antaa kun on tällainen onegelma, jos ottaja ei todella tiedä mihin on rupeamassa. Kärsivällisyys vain tälle pissaamiselle on lopussa ja tuntuu, että jotain konsteja pitäisi olla. Itse on jo tehnyt ringin vaihtoehtojen kanssa että ei osaa enää ajatella että missä toimin väärin koirani kanssa. mutta tuntuu että teit noin tai näin niin ei mennyt oikein.

    • canis.familiaris

      "Toisinaan puolivuotta mennään joka päivä lenkille eikä ole seurauksia ja kohta se alkaa."

      "Yht äkkiä alkaa normi rytmin keskellä se pissiminen! Toisinaan huomaa että on jopa apua kun emme mene lenkille ja pysyttäydymme omalla 2 hehtaarin pihalla"

      "Kärsivällisyys vain tälle pissaamiselle on lopussa ja tuntuu, että jotain konsteja pitäisi olla. "...voi ja todennäköisesti liittyy muihin/lähialueen koiriin/ juoksuihin? Ihme, että ell. ei ehdottanut esim.kohdunpoistoa/sterilointia, jos kaikki muu on tarkistetu. (pitäisi hieman tarkistella vuodenaikoja, että löytyykö yhtäläisyyksiä käytökseen)

      • Mitä tehdään väärin

        Joo, siis on steriloitu, mutta käytin tökerösti sanaa leikattu. Tätä olenkin usein jäänyt miettimään, että tehtiinkö se liian myöhään? Suurinosa ell. oli sitä mieltä että siitä ei ole apua eikä vaikutusta ongelmaan. Itse viimeisellä sitten kun koira oli 3,5 vuotta vanha päätin, että tehdään sterilointi koska ajanjaksot oli aina suurinpiirtein samat, kun pissaaminen alkoi ja oli juoksut. Ensin näytti että auttaa, mutta puolen vuoden kulutta homma jatkui. Tämän jälkeen meni vuosi ellei enemmän ja sitten taas. Liekö jäi jotenkin juoksuista levy pälle. Joka tapauksessa huomaan heti jo koirani käytöksestä, että nyt voi olla odotettavissa pissaamista, mutta kun se tapahtuu aina yöllä tai kun olen töissä. Siis yhtäläisyys löytyy, että ennen leikkausta juoksut ja pissavaiva oli samaan aikaan tai peräkanaa. Tämänkin sanoin ell:lle moneen kertaan mutta eivät ottaneet kuuleviin korviin. Itse en pitäisi tätä pisaamista mielenosoituksena omistajalle, koska miksi se ei sitten tuon puolen vuoden aikana osoittaisi mieltä? Monien kanssa ollaan asiaa mietitty ja päätä raavittu, mutta mitään loistavaa konstia tilanteen ratkaisemiseen ei ole tullut vastaan. Mikä on suuri harmi, koska koiramme on ilman ongelmaansa juuri sellainen jota olemme hakeneet: iloinen perheen jäsen, lenkkikaveri, ison pihan vahti....aina onnellisena ottamassa jokaisen iloisena vastaan kun tulee kotiin töistä tai koulusta.


      • canis.familiaris
        Mitä tehdään väärin kirjoitti:

        Joo, siis on steriloitu, mutta käytin tökerösti sanaa leikattu. Tätä olenkin usein jäänyt miettimään, että tehtiinkö se liian myöhään? Suurinosa ell. oli sitä mieltä että siitä ei ole apua eikä vaikutusta ongelmaan. Itse viimeisellä sitten kun koira oli 3,5 vuotta vanha päätin, että tehdään sterilointi koska ajanjaksot oli aina suurinpiirtein samat, kun pissaaminen alkoi ja oli juoksut. Ensin näytti että auttaa, mutta puolen vuoden kulutta homma jatkui. Tämän jälkeen meni vuosi ellei enemmän ja sitten taas. Liekö jäi jotenkin juoksuista levy pälle. Joka tapauksessa huomaan heti jo koirani käytöksestä, että nyt voi olla odotettavissa pissaamista, mutta kun se tapahtuu aina yöllä tai kun olen töissä. Siis yhtäläisyys löytyy, että ennen leikkausta juoksut ja pissavaiva oli samaan aikaan tai peräkanaa. Tämänkin sanoin ell:lle moneen kertaan mutta eivät ottaneet kuuleviin korviin. Itse en pitäisi tätä pisaamista mielenosoituksena omistajalle, koska miksi se ei sitten tuon puolen vuoden aikana osoittaisi mieltä? Monien kanssa ollaan asiaa mietitty ja päätä raavittu, mutta mitään loistavaa konstia tilanteen ratkaisemiseen ei ole tullut vastaan. Mikä on suuri harmi, koska koiramme on ilman ongelmaansa juuri sellainen jota olemme hakeneet: iloinen perheen jäsen, lenkkikaveri, ison pihan vahti....aina onnellisena ottamassa jokaisen iloisena vastaan kun tulee kotiin töistä tai koulusta.

        Nartulla on urosmainen käytös. Minun alfapossurotikalla oli taas narttumainen käytös, vaikka isokokoinen "äijä" olikin. Se hoivasi kissoja "emona" ja kissoille se kelpasi (aikuisille) Samoin suojeli muilta koirilta.

        Useinhan leikkaus ei vie opittua tapaa tai käytöstä, mutta erikoselta tuo tuntuu. Seuraavaksi pitäisi miettiä niitä paikkoja, joita liruttaa. (onko samat).

        Liittyykö ruokatilaan, olohuoneeseen jne.ja mihin kohtiin.

        "...ja vielä seinän vieressä."...tämä voi viitata tarpeeseen merkata, koska narttu tekee eritavalla/paikkaan...

        Olisiko molossilla ideoita?....Se on näistä merkkauksista monesti jubaillut...

        Eli mieti ne paikat ja jotain toistuvaa ja kohdentavaa tapahtumaa. (mm.milloin, mihin ja kuinka usein, missä tilanteissa)

        Koiran käytökseen on aina jokin syy ja tarkoitus tai tarve. Se tuo sitä esille ja tai toteuttaa sitä jommalla kummalla päällään.


      • Mitä tehdään väärin kirjoitti:

        Joo, siis on steriloitu, mutta käytin tökerösti sanaa leikattu. Tätä olenkin usein jäänyt miettimään, että tehtiinkö se liian myöhään? Suurinosa ell. oli sitä mieltä että siitä ei ole apua eikä vaikutusta ongelmaan. Itse viimeisellä sitten kun koira oli 3,5 vuotta vanha päätin, että tehdään sterilointi koska ajanjaksot oli aina suurinpiirtein samat, kun pissaaminen alkoi ja oli juoksut. Ensin näytti että auttaa, mutta puolen vuoden kulutta homma jatkui. Tämän jälkeen meni vuosi ellei enemmän ja sitten taas. Liekö jäi jotenkin juoksuista levy pälle. Joka tapauksessa huomaan heti jo koirani käytöksestä, että nyt voi olla odotettavissa pissaamista, mutta kun se tapahtuu aina yöllä tai kun olen töissä. Siis yhtäläisyys löytyy, että ennen leikkausta juoksut ja pissavaiva oli samaan aikaan tai peräkanaa. Tämänkin sanoin ell:lle moneen kertaan mutta eivät ottaneet kuuleviin korviin. Itse en pitäisi tätä pisaamista mielenosoituksena omistajalle, koska miksi se ei sitten tuon puolen vuoden aikana osoittaisi mieltä? Monien kanssa ollaan asiaa mietitty ja päätä raavittu, mutta mitään loistavaa konstia tilanteen ratkaisemiseen ei ole tullut vastaan. Mikä on suuri harmi, koska koiramme on ilman ongelmaansa juuri sellainen jota olemme hakeneet: iloinen perheen jäsen, lenkkikaveri, ison pihan vahti....aina onnellisena ottamassa jokaisen iloisena vastaan kun tulee kotiin töistä tai koulusta.

        Siis leikattiinko narttu sen takia,että epäiltiin merkkaamista vai mikä perimmäinen syy?
        Ja onko siis nyt varmasti kyse siitä,että narttu pissaa sisälle vai valuttaako se?
        Ylipäätään jos nartun leikkaa merkkaamisesta,niin tuuri on,jos mitään auttaa.

        Onko joku pätevä ongelmakoirakouluttaja asiaa tsekkaillut?Siis teidään tilanteen.Stressi ym.voi olla myös mahdollista.
        Jos olette kotona,niin osaako koira pyytää ulos,jos tulee hätä?
        Kun tuosta tulee vähän kaksijakoinen olo.
        Kun joku tosi pätevä selvittäisi(eliminoisi) merkkaamisen ensin varmasti pois,niin sitten tietäisi,että kyse on joko jostain ristiriidasta ympäristöön nähden tai ihan jostain fyysisestä viasta.Eli ehkä toinen lekuri olisi paikallaan.
        Normaalisti myös,jos koira on kunnolla sisäsiisti,haluaa tehdä tarpeensa ulos,niin se usein myös ns."häpeää" jälkiään.Toikin on aika oleellista.Voisi myös kysellä onko pennun emällä tai sisaruksilla tai taustoissa ollut jotain häikkää tuontapaisessa ylipäätään.
        Oletteko seurailleet,että onko sterkkauksen jälkeen koiralla ollut ns.juoksun aikaan jotain oireita eli ns.juoksumaisia,käytöksessä?


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        Siis leikattiinko narttu sen takia,että epäiltiin merkkaamista vai mikä perimmäinen syy?
        Ja onko siis nyt varmasti kyse siitä,että narttu pissaa sisälle vai valuttaako se?
        Ylipäätään jos nartun leikkaa merkkaamisesta,niin tuuri on,jos mitään auttaa.

        Onko joku pätevä ongelmakoirakouluttaja asiaa tsekkaillut?Siis teidään tilanteen.Stressi ym.voi olla myös mahdollista.
        Jos olette kotona,niin osaako koira pyytää ulos,jos tulee hätä?
        Kun tuosta tulee vähän kaksijakoinen olo.
        Kun joku tosi pätevä selvittäisi(eliminoisi) merkkaamisen ensin varmasti pois,niin sitten tietäisi,että kyse on joko jostain ristiriidasta ympäristöön nähden tai ihan jostain fyysisestä viasta.Eli ehkä toinen lekuri olisi paikallaan.
        Normaalisti myös,jos koira on kunnolla sisäsiisti,haluaa tehdä tarpeensa ulos,niin se usein myös ns."häpeää" jälkiään.Toikin on aika oleellista.Voisi myös kysellä onko pennun emällä tai sisaruksilla tai taustoissa ollut jotain häikkää tuontapaisessa ylipäätään.
        Oletteko seurailleet,että onko sterkkauksen jälkeen koiralla ollut ns.juoksun aikaan jotain oireita eli ns.juoksumaisia,käytöksessä?

        Minua ihmetyttää eniten virtsaamisen ajankohta ja määrä!
        "Lammikot ovat todella isoja".....tämä ei ole varmastikkaan merkkausta.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Minua ihmetyttää eniten virtsaamisen ajankohta ja määrä!
        "Lammikot ovat todella isoja".....tämä ei ole varmastikkaan merkkausta.

        Joo,siksi olisi hyvä varmistaa,että onko kyse pissaamisesta vai valuttamisesta.Valuttamisessa tulee koko tavara.Merkkaamisessa ei yleensä.Tosin mahdollista sekin on nartun kohdalla,kun pissimissysteemit muutenkin on vähän eri.
        Mutta tarttis selvittää siksi tarkoin,millainen muuten on käytös,pyytääkö ulos ylipäätään.
        Ja sitten päästään siihen fyysiseen puoleen,että jos ei yksinkertaisesti pysty pidättämään.Se pitäis sitten tutkia vaikka koko systeemi siltä osin vaikka jollain erkoislekurilla.


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        Joo,siksi olisi hyvä varmistaa,että onko kyse pissaamisesta vai valuttamisesta.Valuttamisessa tulee koko tavara.Merkkaamisessa ei yleensä.Tosin mahdollista sekin on nartun kohdalla,kun pissimissysteemit muutenkin on vähän eri.
        Mutta tarttis selvittää siksi tarkoin,millainen muuten on käytös,pyytääkö ulos ylipäätään.
        Ja sitten päästään siihen fyysiseen puoleen,että jos ei yksinkertaisesti pysty pidättämään.Se pitäis sitten tutkia vaikka koko systeemi siltä osin vaikka jollain erkoislekurilla.

        Jos ajatellaan määrää ja ajankohtaa niin voisikohan munuaiset/rakko ongelmat vaikuttaa asiaan?

        Yleensä nartulla merkkaus on sellainen "puristus" tyyppinen tapa ja määrä jää vähäiseksi. Lisäksi hieman ihmetyttää, että tekee lattialle (ellei matot pois) Koska koira useimmin ei pidä, että "käpälät" kastuu ja muutenkin.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Jos ajatellaan määrää ja ajankohtaa niin voisikohan munuaiset/rakko ongelmat vaikuttaa asiaan?

        Yleensä nartulla merkkaus on sellainen "puristus" tyyppinen tapa ja määrä jää vähäiseksi. Lisäksi hieman ihmetyttää, että tekee lattialle (ellei matot pois) Koska koira useimmin ei pidä, että "käpälät" kastuu ja muutenkin.

        Voi vaikuttaa.Varsinki jos määrät on suurinpiirtein aina isoja,niin jostain fyysisestä voi siis johtua hyvinkin.
        Toi matto ei välttämättä ole tarvis,hienommille lähinnä :D
        Ja jos on alunperin lähtenyt jostain/johonkin paikkoihin,niin jostain syystä ne vakiintuu aika helposti(tapa).


      • Mitä tehdään väärin
        molossi kirjoitti:

        Voi vaikuttaa.Varsinki jos määrät on suurinpiirtein aina isoja,niin jostain fyysisestä voi siis johtua hyvinkin.
        Toi matto ei välttämättä ole tarvis,hienommille lähinnä :D
        Ja jos on alunperin lähtenyt jostain/johonkin paikkoihin,niin jostain syystä ne vakiintuu aika helposti(tapa).

        Nyt tuli asiaa tähän väliin jo niin paljon, mutta yritän vastata kaikkiin kohtiin.
        Eli tämä leikkaus tehtiin viimeisellä siksi, että tämä pissiminen saataisiin rauhoittumaan, koska fyysinen kuten virtsakanavan lyhyys yms. olivat normaalit ja labrat kaikki oli ok. Ja osittainhan leikkaus auttoikin koska tämän jälkeen ei ole ollut kuin enää yksi iso lammikko, kun taas ennen leikkausta oli kaksi tai kolme isoa lammikkoa. Ennen leikkausta virtsassa oli jopa paikoin voimakasta limaisuutta joka sai minut viimeisellä tekemään tuon leikkaus päätöksen koska halusin auttaa koiraani. Leikkuuttamis päätös ei ollut helppo, koska en yleensä ole niiden kannalla...no siihen päätökseen meinikin 3,5 vuotta.
        Ulos pyrkii kyllä kun on hätä. Jos on hätä, tulee heti jonkun perässä kun joku on menossa ulos, kun taas jos ei ole hätä niin ei tee elettäkää ulos menosta. Varsinaista vinkumista tai muuta vouhotusta ei ole koskaan tehnyt. Voi tietysti olla että ei ole koskaan niin pitkää pissan piättämis hetkeä tullut, ett olisi tarvinnut rueta pyytämällä pyytämään ulos tarpeille. Ja ymmärtää ulkona oikein hyvin kun käsketään esim. illalla ennen nukkumaan menoa, että tee pissi, niin menee reippaasti metsän laitaan pyörimään ja tekee pissan.
        Tuo valuttaminen on paikan suhteen sellanen että koira itse ei ole tuolla, vaan viettää aikaansa / makaa aivan muualla. Matot ovat aivan normaalisti lattialla ja joskus melkein olen toivonut että tekisi siihen edes kuin että paljaalle lattialle :). Eli siis on aina yksi ja sama nurkkaus minen mennään, niin silloin sen ei luulisi olevan valuttamista.
        Ja tuo käyttäytymis muutos, niin kuten tuossa jo aiemmin mainitsin niin kyllä käytöksessä tulee selvä muutos, kun pissaaminen alkaa. Käyttäytyy aivan kuten aikanaan juoksujen aikaan. Virta tyssissä riittää ylläpitämään vaikka Espoon kaupunki yllä sillä energia määrällä. Kun taas "juoksuaika" on ohi, palataan normaaliin olotilaan ja riittää vanhat lenkkeilytavat ja touhut. Koira on siis levollinen ja tuntuu että koira itsekin nauttii siitä kun ei ole "sielu ja sonta" sisällä ekaisin.
        Energinen ja aktiivinenhan tämä rotu on jo muutenkin. Ja pitää olla aika jämpti ihan joka asian suhteen tai kyllä yrittää muuten ottaa herruutta. Pentuna käytiin koviakin keskusteluja siitä kuka määrää. Nyt on onneksi pelisäännöt selvät. Monelta olen kuullut että on ollut suuriakin pulmia rodun kanssa, nimenomaan tuossa dominoinnissa. Siis tavalliset kävelylenkit joka päivä ei riitä, vaan käydään tämän lisäksi juoksemassa 4-8 km usemman kerran viikkon. Nänmä juoksulenkit tuntuu rauhoittavan.
        Nuo muut koirat ovatkin sitten toinen juttu. Mehän asumme maalla eikä hän ole juuri tekemisissä kuin yhden rotikan kanssa joka on uros. Tämän kanssa meidän neiti on ollut pennusta asti hyvin dominoiva. Pennusta asti olen pyrkinyt käyttämään tyttöä kaupunkialueella lenkillä että sosiaalisuutta tulee. Hyvin saadaan ohitettua vieraat koirat mutta tottahan sitä lajitoveria ihmetellään. Rähinää eikä tai muuta ei kuitenkaan tapahdu. Joitain kertoja on on ollut tilaisuus että olen tuttavan sakemannin kanssa päästy ulkoilemaan. Tämä parivaljakko ei juuri taas noteeraa toisiaan.
        Yksi asia on jäänyt mainitsematta, kun menen sohvalle nukkumaan, niin tällöin ei pissi. Noh en tietysti ole kuin kerran tai kaksi yötä sitten aina sohvalla nukkumassa kun tätä pissimistä tapahtuu, mutta silloin ei pissi.
        Jotenkin tämä on varmaan jotain eroahdistusta mutta miksi nämä aikavälit?
        Haluaisin kyllä saada tietoon jonkun pätevän ongelmakouluttajan. Meilläpäin on aika huono tarjonta ja sitten jos joku heittää lonkalta vaan jonkun, niin ei sitten aina välttämättä herää luottamus siiehn että ks.henkilö olisi pätevä neuvomaan. Takapakkia en halua että tulee yhtään.


      • canis.familiaris
        Mitä tehdään väärin kirjoitti:

        Nyt tuli asiaa tähän väliin jo niin paljon, mutta yritän vastata kaikkiin kohtiin.
        Eli tämä leikkaus tehtiin viimeisellä siksi, että tämä pissiminen saataisiin rauhoittumaan, koska fyysinen kuten virtsakanavan lyhyys yms. olivat normaalit ja labrat kaikki oli ok. Ja osittainhan leikkaus auttoikin koska tämän jälkeen ei ole ollut kuin enää yksi iso lammikko, kun taas ennen leikkausta oli kaksi tai kolme isoa lammikkoa. Ennen leikkausta virtsassa oli jopa paikoin voimakasta limaisuutta joka sai minut viimeisellä tekemään tuon leikkaus päätöksen koska halusin auttaa koiraani. Leikkuuttamis päätös ei ollut helppo, koska en yleensä ole niiden kannalla...no siihen päätökseen meinikin 3,5 vuotta.
        Ulos pyrkii kyllä kun on hätä. Jos on hätä, tulee heti jonkun perässä kun joku on menossa ulos, kun taas jos ei ole hätä niin ei tee elettäkää ulos menosta. Varsinaista vinkumista tai muuta vouhotusta ei ole koskaan tehnyt. Voi tietysti olla että ei ole koskaan niin pitkää pissan piättämis hetkeä tullut, ett olisi tarvinnut rueta pyytämällä pyytämään ulos tarpeille. Ja ymmärtää ulkona oikein hyvin kun käsketään esim. illalla ennen nukkumaan menoa, että tee pissi, niin menee reippaasti metsän laitaan pyörimään ja tekee pissan.
        Tuo valuttaminen on paikan suhteen sellanen että koira itse ei ole tuolla, vaan viettää aikaansa / makaa aivan muualla. Matot ovat aivan normaalisti lattialla ja joskus melkein olen toivonut että tekisi siihen edes kuin että paljaalle lattialle :). Eli siis on aina yksi ja sama nurkkaus minen mennään, niin silloin sen ei luulisi olevan valuttamista.
        Ja tuo käyttäytymis muutos, niin kuten tuossa jo aiemmin mainitsin niin kyllä käytöksessä tulee selvä muutos, kun pissaaminen alkaa. Käyttäytyy aivan kuten aikanaan juoksujen aikaan. Virta tyssissä riittää ylläpitämään vaikka Espoon kaupunki yllä sillä energia määrällä. Kun taas "juoksuaika" on ohi, palataan normaaliin olotilaan ja riittää vanhat lenkkeilytavat ja touhut. Koira on siis levollinen ja tuntuu että koira itsekin nauttii siitä kun ei ole "sielu ja sonta" sisällä ekaisin.
        Energinen ja aktiivinenhan tämä rotu on jo muutenkin. Ja pitää olla aika jämpti ihan joka asian suhteen tai kyllä yrittää muuten ottaa herruutta. Pentuna käytiin koviakin keskusteluja siitä kuka määrää. Nyt on onneksi pelisäännöt selvät. Monelta olen kuullut että on ollut suuriakin pulmia rodun kanssa, nimenomaan tuossa dominoinnissa. Siis tavalliset kävelylenkit joka päivä ei riitä, vaan käydään tämän lisäksi juoksemassa 4-8 km usemman kerran viikkon. Nänmä juoksulenkit tuntuu rauhoittavan.
        Nuo muut koirat ovatkin sitten toinen juttu. Mehän asumme maalla eikä hän ole juuri tekemisissä kuin yhden rotikan kanssa joka on uros. Tämän kanssa meidän neiti on ollut pennusta asti hyvin dominoiva. Pennusta asti olen pyrkinyt käyttämään tyttöä kaupunkialueella lenkillä että sosiaalisuutta tulee. Hyvin saadaan ohitettua vieraat koirat mutta tottahan sitä lajitoveria ihmetellään. Rähinää eikä tai muuta ei kuitenkaan tapahdu. Joitain kertoja on on ollut tilaisuus että olen tuttavan sakemannin kanssa päästy ulkoilemaan. Tämä parivaljakko ei juuri taas noteeraa toisiaan.
        Yksi asia on jäänyt mainitsematta, kun menen sohvalle nukkumaan, niin tällöin ei pissi. Noh en tietysti ole kuin kerran tai kaksi yötä sitten aina sohvalla nukkumassa kun tätä pissimistä tapahtuu, mutta silloin ei pissi.
        Jotenkin tämä on varmaan jotain eroahdistusta mutta miksi nämä aikavälit?
        Haluaisin kyllä saada tietoon jonkun pätevän ongelmakouluttajan. Meilläpäin on aika huono tarjonta ja sitten jos joku heittää lonkalta vaan jonkun, niin ei sitten aina välttämättä herää luottamus siiehn että ks.henkilö olisi pätevä neuvomaan. Takapakkia en halua että tulee yhtään.

        No missä päin "espoota"?


      • Mitä tehdään väärin
        canis.familiaris kirjoitti:

        No missä päin "espoota"?

        Sori :)!! Siis tuo Espoo oli vaan heitto tuohon lauseeseen, tarkoittaen että jopa isomman kaupungin energiat onnistuu tuottamaan. Itse asumme Savonlinnassa.


      • canis.familiaris
        Mitä tehdään väärin kirjoitti:

        Sori :)!! Siis tuo Espoo oli vaan heitto tuohon lauseeseen, tarkoittaen että jopa isomman kaupungin energiat onnistuu tuottamaan. Itse asumme Savonlinnassa.

        Harmi. En tunne siltäpäin ketään. Itse käyn P-Espoossa aika usein ja mikäpä olisi parempi juttu sanoa anopille, että en voi jubailla enkä juoda kahvia kun muuta keikkaa pukkaa....Nyt joutuu kuuntelemaan..=O


      • Mitä tehdään väärin
        canis.familiaris kirjoitti:

        Harmi. En tunne siltäpäin ketään. Itse käyn P-Espoossa aika usein ja mikäpä olisi parempi juttu sanoa anopille, että en voi jubailla enkä juoda kahvia kun muuta keikkaa pukkaa....Nyt joutuu kuuntelemaan..=O

        Noh eiköhän tässä joku syy/ratkaisu keksitä.....ja toivottavasti myös sinne anoppilaankin :). Kiitos kuitenkin molossille ja canissille ajatusten vaihdoista, näistä oli apua. Monta kohtaa tuli jutustellessa esille joita yritän vielä käydä uudelleen läpi ja löytää uuden "vastauksen". Luulin että pää on jo mietitty puhki mutta ei sittenkään. Kyllä vielä selvitän!


      • Mitä tehdään väärin kirjoitti:

        Nyt tuli asiaa tähän väliin jo niin paljon, mutta yritän vastata kaikkiin kohtiin.
        Eli tämä leikkaus tehtiin viimeisellä siksi, että tämä pissiminen saataisiin rauhoittumaan, koska fyysinen kuten virtsakanavan lyhyys yms. olivat normaalit ja labrat kaikki oli ok. Ja osittainhan leikkaus auttoikin koska tämän jälkeen ei ole ollut kuin enää yksi iso lammikko, kun taas ennen leikkausta oli kaksi tai kolme isoa lammikkoa. Ennen leikkausta virtsassa oli jopa paikoin voimakasta limaisuutta joka sai minut viimeisellä tekemään tuon leikkaus päätöksen koska halusin auttaa koiraani. Leikkuuttamis päätös ei ollut helppo, koska en yleensä ole niiden kannalla...no siihen päätökseen meinikin 3,5 vuotta.
        Ulos pyrkii kyllä kun on hätä. Jos on hätä, tulee heti jonkun perässä kun joku on menossa ulos, kun taas jos ei ole hätä niin ei tee elettäkää ulos menosta. Varsinaista vinkumista tai muuta vouhotusta ei ole koskaan tehnyt. Voi tietysti olla että ei ole koskaan niin pitkää pissan piättämis hetkeä tullut, ett olisi tarvinnut rueta pyytämällä pyytämään ulos tarpeille. Ja ymmärtää ulkona oikein hyvin kun käsketään esim. illalla ennen nukkumaan menoa, että tee pissi, niin menee reippaasti metsän laitaan pyörimään ja tekee pissan.
        Tuo valuttaminen on paikan suhteen sellanen että koira itse ei ole tuolla, vaan viettää aikaansa / makaa aivan muualla. Matot ovat aivan normaalisti lattialla ja joskus melkein olen toivonut että tekisi siihen edes kuin että paljaalle lattialle :). Eli siis on aina yksi ja sama nurkkaus minen mennään, niin silloin sen ei luulisi olevan valuttamista.
        Ja tuo käyttäytymis muutos, niin kuten tuossa jo aiemmin mainitsin niin kyllä käytöksessä tulee selvä muutos, kun pissaaminen alkaa. Käyttäytyy aivan kuten aikanaan juoksujen aikaan. Virta tyssissä riittää ylläpitämään vaikka Espoon kaupunki yllä sillä energia määrällä. Kun taas "juoksuaika" on ohi, palataan normaaliin olotilaan ja riittää vanhat lenkkeilytavat ja touhut. Koira on siis levollinen ja tuntuu että koira itsekin nauttii siitä kun ei ole "sielu ja sonta" sisällä ekaisin.
        Energinen ja aktiivinenhan tämä rotu on jo muutenkin. Ja pitää olla aika jämpti ihan joka asian suhteen tai kyllä yrittää muuten ottaa herruutta. Pentuna käytiin koviakin keskusteluja siitä kuka määrää. Nyt on onneksi pelisäännöt selvät. Monelta olen kuullut että on ollut suuriakin pulmia rodun kanssa, nimenomaan tuossa dominoinnissa. Siis tavalliset kävelylenkit joka päivä ei riitä, vaan käydään tämän lisäksi juoksemassa 4-8 km usemman kerran viikkon. Nänmä juoksulenkit tuntuu rauhoittavan.
        Nuo muut koirat ovatkin sitten toinen juttu. Mehän asumme maalla eikä hän ole juuri tekemisissä kuin yhden rotikan kanssa joka on uros. Tämän kanssa meidän neiti on ollut pennusta asti hyvin dominoiva. Pennusta asti olen pyrkinyt käyttämään tyttöä kaupunkialueella lenkillä että sosiaalisuutta tulee. Hyvin saadaan ohitettua vieraat koirat mutta tottahan sitä lajitoveria ihmetellään. Rähinää eikä tai muuta ei kuitenkaan tapahdu. Joitain kertoja on on ollut tilaisuus että olen tuttavan sakemannin kanssa päästy ulkoilemaan. Tämä parivaljakko ei juuri taas noteeraa toisiaan.
        Yksi asia on jäänyt mainitsematta, kun menen sohvalle nukkumaan, niin tällöin ei pissi. Noh en tietysti ole kuin kerran tai kaksi yötä sitten aina sohvalla nukkumassa kun tätä pissimistä tapahtuu, mutta silloin ei pissi.
        Jotenkin tämä on varmaan jotain eroahdistusta mutta miksi nämä aikavälit?
        Haluaisin kyllä saada tietoon jonkun pätevän ongelmakouluttajan. Meilläpäin on aika huono tarjonta ja sitten jos joku heittää lonkalta vaan jonkun, niin ei sitten aina välttämättä herää luottamus siiehn että ks.henkilö olisi pätevä neuvomaan. Takapakkia en halua että tulee yhtään.

        Jotenkin on sillälailla ristiriitainen,että herää erilaisia mielikuvia.
        Eli leikkaus tehtiin vähänniinkuin kuitenkin kokeilumielessä?
        Eli tarkoitan,että jos ei epäilty varsinaisesti mitään.Hormoonitoimintaa,fyysistä,"johtajuusjuttuja" ym.
        Miksi siellä pissassa oli limaisuutta ja mistä lekuri sanoi sen johtuvan?
        Luettuna kuulostaa,että koira pyrkii tarvittaessa ulos,mutta miten se suhtautuu noihin lammikoihin itse?Sisäsiisti,"johtajuusjutut" ok koira yleensä niitä itse jotenkin häpeää ja välttää menemästä lähelle.Eli vähän mietin kuitenkin tuota ristiriitaa "johtajuuspuolessa" myöskin.Merkkaamiset voi myöskin sijoittua juoksun aikoihin pelkästäänkin tai ns,juoksuihin.

        Toisaalta tuosta taas,että kuulostaa jotenkin hormoonijutultakin,jos ajoittuu ja käytös muuttuu selkeinä aikoina.Että oiskohan siellä jotain häikkää hormoonitoiminnassa kuitenkin.Ja vietiinkö kaikki värkit pois?Vois miettiä myöskin progejen ottoa silloin,kun tuo käytös muistuttaa "juoksun" juttuja.
        Olisikyllä hyvä,jos löytyisi joku pätevä tsekkaamaan teidän tilanne,siis ongelmapuolen ihminen,jos siellä kumminkin joku mättää.Toisaalta voi olla joskus monen asian summakin.
        Toisaalta jotenkin herää myöskin jonkun fyysisen syy.Siksi voisi kumminkin olla joku erikoislääkärin keikka vielä hyvä tehdä.
        Mutta ei ole kiva homma,kun ison koiran kanssa on tuossa ongelmaa.Sitä tavaraa kun tulee sitten reilusti.
        Toivottavasti selviäisi.


    • canis.familiaris

      "Miksi siellä pissassa oli limaisuutta"...?? Tämä meni ohi.

    • Mitä tehdään väärin

      Siis leikkaus tosiaan tehtiin viimeisellä minun päätöksestä koska näistä neljästä eri eläinlääkäristä ei kukaan antanut minulle mihinkään tutkimuksiin mitään selkeää vastausta. Ilmeisesti en saanut vastausta siksi että eivät itsekkään enää tienneet. Tätä limaisuutta seliteteltiin monellakin tapaa (kaikkia ei enää muistakaan niin kauas) yksi oli ainakin tuo juoksut, yksi oli että siinä olisi jotain, en nyt muista tarkkaa miksi niitä sanottiin, mutta jotain rakeita/jhiukkasia. Mutta kun taas toinen lääkäri kokeissa ei havainnut tällaisia jne. Se että nämä el:ien lausunnot meni niin monen vuoden aikana niin pahasti ristiin ja rastiin ja mitkään narut ei sopinut yhteen, päätin että nyt riitti. Leikkuutin tytön koska koiran mielentila-juoksuaika-pissiminen kaikki oli aina samaan ajanjaksoon.
      Siis kyllä häpeää pissejään, tähän oli jäänyt vastaamatta. Aamulla kun herään niin huomaa, kun neiti ei tule iloisesti ottamaan vastaan, vaan katselee vähän kauempaa ja on nolon näköinen. Mutta entäs kun on sellainen tilanne, että on pissinyt ja häpeää sitä mutta kun lähden siivouksen jälkeen käyttämään ulkona ennen töihin lähtöä, niin koira onkin hetkessä iloinen ja energinen? Voisiko tämä aistia jotain?

      Noita progeja olen miettinyt kyllä myöskin, ainut että en ole tiennyt mitä ne on varsinaiselta nimeltä olleet. Näitä taas ei ole minulle yksikään ell tarjonnut. Miksi?

      Mutta sitten taas tuo johtajuus, niin sekin on käynyt mielessä. Koira on periaatteessa täysin minun ohjaksissa ja kontolla. Lapset ovat vielä suht pieniä ja isäntä paljon töissä, joten he eivät juuri vietä aikaa koiran kanssa. Koiran luonnehan on äärimmäisen voimakas. Tottelevaisuus on hyvä, mutta on kova kokeilemaan. Noh nyt vanhempana ei nyt niin enää, mutta tuonne neljään ikävuoteen asti KYLLÄ oli. Neiti on ollut aina äärimmäisen paljon minun perään. Kun se oli pentu, niin minun piti esim. kauppaan lähtiessäni laittaa ovi lukkoon koska tämä aukoi ovet ja juoksi perään. Ei kuitenkaan jäänyt vinkumaan oven taakse vaan oli aina painunut sitten touhuamaan lasten sekaan. Voisiko jostain näistä tulla jokin sellainen lanka mistä lähtisi purkamaan? Voiko olla että en itse huomaa ongelmaa tottelevaisuudessa koska minun ja koiran välillä ei ole mielestäni ongelmaa, mutta että se on muiden perheenjäsenien kanssa selvitettävä, että tuleeko se sieltä?

      • Jos ei häpeä,niin kertoo siitä,että joko ei tiedä,että on kiellettyä.Tai häpeä johtuu omistajan viestistä tilanteessa alunperin(kannattaa erottaa).Tai sitten,koira ei vaan ei pysty pidättämään ja luonnostaan häpeää sisäälle tekoaan.
        En tiedä,miksi progeja ei ole tarjottu,jos koira ilmentää leikattuna juoksun oireita.Kannattaisi kyllä tarkistaa.
        Että se erikoislääkäri paikallaan.

        "tuleeko se sieltä?" Ehkä.Siksi tuokin puoli olisi hyvä saada tsekattua.


    • heikkunen123

      Kaikki kirjottelevat vain siitä kuinka syynä pissailuun ja kakkailuun on eroahdistus, mitä jos koira tekee sisälle omistajan ollessa kotona, jopa ihan vieressä?

      • Conssi

        Miten tämä tapahtuu? Koirasta en tiedä mikä on kyseessä mut tuo vaikuttaa huomiohakuselta... Tekeekö sitä sillon kun tietää sinun olevan lähössä johonkin? Kulkeeko perässä joka paikkaan? Oletko torunut koiraa jos tekee niin? Koiralle negatiivinenkin huomio on tuossa tilanteessa huomiota. Ja se hakee sitä sinulta pissaamalla. Osaako se tehä/tietääkö myös että ulos pitää tehä?
        Tuohon auttaa että oleppa muutama päivä kokonaan huomioimatta koiraasi. Tekee pissat tai kakat nähtesi. Elä tee elettäkään. Siivoot ja päivä jatkuu. Ei siis huomiota muutenkaan. Ei vessaan mukaan. Ei mihinkää mihin normaalisti koiran mukaan ottaisit. Ruokinta ja ulkoilu jatkuu normaalina. Tätä voi jatkaa vaikka viikon verran. Kun viikko on kulunut. Alat huomioimaan koiraa ainoastaan sillon kun tekee tarpeesa pihalle. Pikkuhiljaa alat antaa huomiota toistuvista hyvistä käytöksistä...
        Omalle koiralleni tuo tepsi.


    • Kukin tyylillään

      Meillä on kaikki koirat opetettu sillä, että on työnnetty kuono virtsaan tai ulosteeseen ja hyvin ovat oppineet.
      Ehkä on nykyoppien mukaan vanhanaikaista, mutta joskus vanha konsti on parempi, kuin pussillinen uusia.

    • ffdfk

      mun seropi teki samaa, sil oli virtsatientulehdus

    • kokkeli-kokkeri

      Meidän 3 vuotiaalla uroscockkerilla on ilmaantunut ihan viime kuukausien aikana sisälle pisaamisongelma. Äskenkin tuossa kyykkäsi makuuhuoneen lattialle varmaan kaiken mitä siellä oli - eli ei siis mitään merkkausta. Olen eronnut noin vuosi sitten, en tiedä onko tässä jokin johtajuusongelma.Koira on tosin ollut aina enemmän "minun koira". Yhden kerran kävi kusaisemassa minun sänkyyn, kun oltiin porukalla ilta pois. Tällä viikolla pissa episodeja on ollut kiihtyvään tahtiin kun ollaan oltu kotona loma-aika, pissauskohtauksen on oikeastaan ajoittuneet siihen kun olen vanhemman pojan kanssa kinannut tai ihan vaan normaalisti jutellut (niin normaalisti kuin teinin kanssa voi : )
      Tämä koira on aina ollut innokas juomaan vettä, toisin kuin edellinen. Kaikki nenäliinat etsii ja mutustaa jos ei kerkeä ottaan pois. Jos istun sohvalla, vahtii minua. Luonteeltaan onmuutenkin vähän sellainen epävarma murisija, mutta aika hyvin minua tottelee. Ex-miestäni kerran puraisi ja sai sen nahoissaan tuntea. Vähän epäilyttää että koira on jotenkin "traumatisoitunut" koska on aika pehmeä. Tai sitten se johtajuusongelma. Ulkoilua on kaksi kertaa päivässä kunnon lenkki ja pihapisut siinä välissä. Ketokaapa viisaammat mitä tuon otuksen kanssa pitäisi tehdä??

      • canis.familiaris

        Tuossa on kaikki merkit vahvistuksineen epävarmasta ja sen myötä stressaantuneesta koirasta. Koira tarvitsee rutiineita. Rutiinit tuo turvallisuutta/ pysyvyyden tunnetta (selviytyminen) Nyt tämä tuttu aisa on muuttunut.

        Nyt tuossa vakiintuneessa tilassa on tapahtunut muutos, sekä muutoksista, joista koira ilmeisesti "murehtii". Jos eroasioita tai niiden keskellä on vielä ollut, niin ymmärtäähän tuon. Harvoin jos itse eroa ajatteelee, menee kuin strömssöössä..teinien "nahinat" jne.. tuo jatkumoa tuolle tunteelle.

        Oire.
        "Tämä koira on aina ollut innokas juomaan vettä, " (mahdolisesti)
        "Yhden kerran kävi kusaisemassa minun sänkyyn,"
        "Kaikki nenäliinat etsii ja mutustaa jos ei kerkeä ottaan pois"

        Tässä vastaus kysymykseesi. ""traumatisoitunut" koska on aika pehmeä"..jonkun verran tunnen rotua ja nuo kuvailemasi asiat ei hirveästi yllätä.

        Aikaa, yhteistä tekemistä ja tarkempaa huomiota koiraan. (oma )

        "Ketokaapa viisaammat .."..odotetaan mielenkiinnolla.


    • (A)

      Eipä liikunnasta ja pikku aivojumpasta ainakaan haittaa voi olla..
      Meillä on tapana että jos on tuhonnut jotain kotona. Niin "otetaan löysät pois"
      Eli piiiiiiiitkä lenki, tottista,jälkeä. Varmistetaan että tasantarkkaan vain nukkuu seuraavana päivänä kun ollaan töissä.
      Ettei tule tavaksi.

    • remu06

      Meillä on seropi narttu, joka on tullut meille vuosi sitten löytöeläintalon kautta. Koiraa oli hyvin todennäköisesti pahoinpidelty "entisessä" elämässä, koska meille tullessaan pissasi alleen ihan vaan jos edes nosti kättä ylös :( tästä on kuitenkin selvitty, eikä koira ole tehny hätäpissejä enää kuin todella harvoin. Nyt meille tuli kuitenkin uusi ongelma, kun koiramme rupesi pissaamaan kolme kuukautta sitten öisin sisälle. Tekee aina pissit samaan kohtaan. Päivisin on kotona yleensä 8-9 tuntia yksin, eikä tee silloin mitään, koskaan!! Ollaan pidetty koiraa nyt meidän huoneessa yöt ja ovi kiinni ettei pääse pissimään sinne keittiön ovelle. Ei tee silloin mitään jos on koko yön meidän kanssa, mutta tekee heti, jos on jäänyt ovi vahingossa auki esim. keskellä yötä vessassa käynnin jälkeen... ja ei pitäisi olla tapahtunut mitään erikoista, mikä tälläisen reaktion voisi aiheuttaa yhtäkkiä... onko kellään mitään vinkkejä mistä voisi johtua ja mitä asialle voisi tehdä?

      • canis.familiaris

        Onko ruokaa tai muuta evästä keittiössä koiralla?


    • pisssiliirisheltti

      Hei,

      Hyviä vinkkejä tässä ketjussa.
      Meillä on kaksi shelttiä 6v mini ja 3v medi.
      Vanhemmalla ei ikinä ole ollut siiisteysongelmaa mutta (luultavasti pissaläiskien koosta päätellen) nuorempi oppi myöhään yökuivaksi ja öisin tuli aikuisenakin aika ajoin tiettyyn paikkaan -joka oli ollut pissapaperipaikka pentuna.
      Ongelma alkoi olla jo kokonaan poissa kunnes nyt tänä talvena on alkanut-luultavasti- merkkailla eri paikkoihin sisällä esim sängyn jalkaan seinien vieruksiin, tv-tason reuna tosi mieluinen jne. Ei koskaan saada kiinni itse teosta vaan löydetään sattumalta paikka. Haluaako olla pomo kun on huomannut olevansa toista isompikin? Vanhempi koira on ollut ainakin ruokapomo mutta kovin paljon "joituu" nuolemaan nuoremman suuta päivittäin..
      Tämä pissaaja tulee sohvalle ja sohvalla syliin/viereen mielllään ja hyppää sänkyyn viereeni kun mieheni on poissa. Toinen koira välttelee minua sohvalla-jos tulee meni kauas minusta sohvan nurkkaan.
      Molemmat ovat hyvin kilttejä-minusta tuo pissaaja on flegmaattisempi tottelemaan-siis hitaampi- ja pehmeämpi tai ainakaan ei niin matala ärsytyskynnys . Sanomme sitä kenguruksi kun pompahtelee mielellään ja toinen on "hyrrä pyssä" kun pyörii mielllään.

      Tänä talvena muutoksia ollut: aikuinen poika muutti pois kotoa. meillä stressiä talon myymisestä-näyttöjä - ja työasioista miehen kanssa- ei kuitenkaan riitoja. Agilityharrastu ollut nyt tauolla talven ajan. Yksin eivät kovasti joudu olemaan,ulkona tarhailevat ja lenkille pääsevät metsään jossa juoksevat vapaana ja tulevat hyvin luokse.

      Koirat ovat käyneet töissä mukanani ja siellä on ollut välillä isokokoinen narttukoira.

      Neuvoja nöyrästi vastaanotetaan!

      • canis.familiaris

        "Molemmat ovat hyvin kilttejä-minusta tuo pissaaja on flegmaattisempi "...kannattaa aina kiinnittää huomio siihen, että milloin muutos on tapahtunut ja mitä sinä aikana on tapahtunut.

        Kirjoitit selkeästi ja ehkä vastasitkin jo kysymykseesi. Kaikki poikkeamat totutusta tuo koiralle levottomuutta/epävarmuutta...epävarmuutta tulevasta. Merkkaus paikat kertoo paljon ja tuo apaattisuus...Onko huomio tasapuolista? Ehkä tuo merkkaaja kaipaisi hieman extra huomiota/kannustusta...Käytä merkkaukseen aluksi/ylimenoajaksi vaikka juoksuhousuja...(ensiapu)
        Tärkein on poistaa kuitenkin itse syy käytökseen (epävarmuuus)


      • canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

        "Molemmat ovat hyvin kilttejä-minusta tuo pissaaja on flegmaattisempi "...kannattaa aina kiinnittää huomio siihen, että milloin muutos on tapahtunut ja mitä sinä aikana on tapahtunut.

        Kirjoitit selkeästi ja ehkä vastasitkin jo kysymykseesi. Kaikki poikkeamat totutusta tuo koiralle levottomuutta/epävarmuutta...epävarmuutta tulevasta. Merkkaus paikat kertoo paljon ja tuo apaattisuus...Onko huomio tasapuolista? Ehkä tuo merkkaaja kaipaisi hieman extra huomiota/kannustusta...Käytä merkkaukseen aluksi/ylimenoajaksi vaikka juoksuhousuja...(ensiapu)
        Tärkein on poistaa kuitenkin itse syy käytökseen (epävarmuuus)

        P.s
        Aika isoja muutoksia koiran näkökulmasta..

        "Tänä talvena muutoksia ollut: aikuinen poika muutti pois kotoa. meillä stressiä talon myymisestä-näyttöjä - ja työasioista miehen kanssa- ei kuitenkaan riitoja. "


    • pissiliirisheltti

      Kiitos kommenteista!

      Yritän kiinnittää huomiota aktiviteetin lisäämiseen ja toisaalta johtajuuteeni. Koiralla on epävarmuustekijöitä tällä hetkellä joihin ei voi vaikuttaa mutta ymmärrys ainakin lisääntyi...
      Mitein niitä juoksuhousuja ainakin ellei tilanne parane.
      Mietin myös että tarhaan pihalle laittaminen tuntikausiksi kun tulemme kotiin on taaskin yksin (koirakaverin kera ) jäämistä- pitänee lyhentää tarhassa olemisaikaa.

      Vieraiden talon katsojien hajut ovat varmaan yksi syy ja itse taas tuon töistä narttukoiran hajuja mukananani.. Koira on varmasti myös herkkä tunnepuntari kuten sheltit yleensäkin ja luonteeltaan toista pehmeämpi.
      Lenkillä yksin ollesaan se ei kunnolla liiku kun odottaa koko ajan tuleeko kaveri . Pitäsikö sitä viedä myös yksin että saa itseluottamusta lisää?

      Paljon pohdintaa pissaläiskistä mutta ongelmakin on kylllä tosi ärsyttävä...
      Tänään annoin herkkupaloja koirille noissa pissapaikoissa -ensin lupa vanhemmalla,sitten nuoremmalle ottaa. Ovat tosi varovaisia ottamaan kun toinen on vieressä. Jätin puruluut niille mutta eivät ottaneet niitä suuhun-kurkisin ikkunasta kun lähdin- siinä istuivat hölmön näköisinä luut edessä.
      Nyöhemin illalla pikkuinen vanhempi koira kuitenkin söi luuta ja hallitsi myös toista luuta. Johtajuusmerkit ovat näillä äärettömän hienovaraisia eivätkä ota yhteen...

      Kiitos vielä vastauksesta ja kiva kun muillakin on samoja pulmia niiin ei harmita niin paljon,hih..:)

    • Minulla on kaksi vuotias Tipsu, joka on kärsinyt eroahdistuksesta. Viimeksi tänään jättäessäni sen pitkän lenkkilyn jälkeen yksin pariksi tunniksi, niin se aina kakkaa milloin mihinkin yleensä sohvalle tai johonkin korkeaan paikkaan.

      Olen ruvennut laittamaan sille vaipat, koska siivo on aivan hirveä.

      Lääkärissä on käyty ja jos jonkinmoiset mömmöt kokeiltu, mutta ei niistä apua ole saatu.

      Minulla on temmoinen tunne, että koira tekee sen tahallaan, kun en ota sitä mukaan. Voin olla väärässäkin. Kyselin eläinlääkärin mielipidettä siitä, jos leikkauttaisin koiran. Vastauksena on ettei se auta tälläiseen ongelmaan. Siitähän tässä on todella kysymys, siis isosta ongelmasta.

      Yritän vielä tottelevaisuuskoulutusta ja tuota leikkausta, koska pentuja en kuitenkaan halua sillä teettää.

      Mitäs mieltä olette vai onko tässä mitään järkeä ja tietääkö joku konstin millä saan tuo kakkaamisen loppumaan.

      • yorkkki

        meillä on 1 vuotias yorkshiren terrieri ja sama ongelma, koira kuseksii sisälle mm. matoille, sohville ja sängyille vaikka asumme maalla ja koira saa olla ulkona monen monta kertaa päivässä.. mitä täytyisi tehdä? ja koira ei todellakaan pissaa silloin kun perhe ei ole kotona vaan nimenomaan kun olemme kotona.. ja koira saa jatkuvaa huomiota ja hellyyttä, joten kyse ei ole ainakaan huomionosoittamisesta. alkaa pikkuhiljaa tympimään kusien siivoaminen monesti päivässä..


      • yorkkki kirjoitti:

        meillä on 1 vuotias yorkshiren terrieri ja sama ongelma, koira kuseksii sisälle mm. matoille, sohville ja sängyille vaikka asumme maalla ja koira saa olla ulkona monen monta kertaa päivässä.. mitä täytyisi tehdä? ja koira ei todellakaan pissaa silloin kun perhe ei ole kotona vaan nimenomaan kun olemme kotona.. ja koira saa jatkuvaa huomiota ja hellyyttä, joten kyse ei ole ainakaan huomionosoittamisesta. alkaa pikkuhiljaa tympimään kusien siivoaminen monesti päivässä..

        Saako koira päivittäistä liikuntaa muuallakin kuin oman pihan alueella? Onko se miten sosiaalinen ihmisten tai muiden koirien kanssa? Ensimmäisenä tuli mieleen koira joka hermoilee (tai muu heikko mielentila) on dominoivassa mielentilassa, koska ei aisti ketään muuta joka pitää ohjaksia käsissä tai sitten joku vetää vähän liian kovasti ohjaksista (koiralta kestää n. 10 sekuntia selvittää kuka on se dominoiva yksilö missäkin tilanteessa). Onko se jollain tapaa aggressiivinen tai merkkejä aggressiivisuudesta missään tilanteessa? Tavaroiden merkkaaminen tuo sille turvan tunnetta ja sen pienessä heikossa mielessään se sitten omistaa ne. Huomio ja hellyys (ts. turha paapominen ja lässyttely) pariksi viikoksi vähälle joten se kasvaa henkisesti muutaman askeleen kohti itsevarmempaa aikuisuutta.


    • kirsti

      Voisko joku auttaa? Meillä on täällä kaks pientä uros koiraa, toinen on hieman vanhempi. Ymmärrän ehkä sen että jos koirat on joutunut olemaan pitempään yksin ja ovat tehneet tarpeet sisälle. käytetään aina ennenku lähdetään minnekkään niin pihalla. toisella koiralla on se huono tapa että se alkaa tekeen tarpeitaan ihan siinä silmien alla! torumme koiraa mutta tuntuu ettei se auta, tämä toistuu usein. meilläkin on kaikki valkoiset maton aivan virtsassa. toisella koiralla ei todellakaan kiinnosta vaikka olisimme vieressä katsomassa. pihallakin kun käy niin pyrimme käyttämään niin pitkään että tekevaät kummatkin tarpeensa ei kauaakaan kun tulemme sisälle niin yhtäkkiä onkin sitten paskat matolla. mistä tämä käytös?

    • siivouspäivä

      Sisälle merkkaaminen on dominointia. Erittäin yleistä hemmotelluilla pikkukoirilla. Koira merkkaa kotia reviirikseen. Näin toimii lauman johtaja. Ei ole mitään tekemistä pidätyskyvyn tai sairauksien kanssa.
      Ongelma on siinä koiran hemmottelussa, omistaja ei osaa käyttäytyä johtajan tavoin. Silloin koira ottaa sen paikan, vaikka pieni onkin.
      Johtajuus palautetaan ihmiselle niin, että koiran huomiointi lopetetaan. Se saa ruuan ja ulkoilutuksen, mutta muuten se on kuin ilmaa. Ei puhuta, ei katsota, ei kosketa.
      Selkeä aikataulu, kunnon lenkitykset, eikä vaan pihalla norkoilua.
      Vasta kun koiralta rupeaa asenne muuttumaan, voidaan jonkun kerran päivässä kutsua luokse siliteltäväksi. Mutta ei niin, että koira änkeää itse vaatimaan hellyyttä.
      Suosittelisin luettavaksi vaikkapa Koirankorjauskirjan tai Cesar Millanin kirjoja.

      • Minna

        Täysin samaa mieltä että kuseskelu sisälle, aikuisena ja jo sisäsiisteyden oppineena on alle polvenkorkuisten ongelma. Mulla ollut aina yksi isompi ja yksi pienempi koira. Ranskis ja rotikka, ranskis merkkaili pitkin kämppää, oppi sisäsiistiksi sai paljon liikuntaa...siltikin...Nyt rotikka ja mäykky...putki kuseskelee sisälle, jopa sänkyyn asti...Ilmeisesti en handlaa "pikku piskejä" vaan paapon ne pilalle, joten syy on omakin...No, pidämpä pesuaine/rätti tehtaat pystyssä :DDD


    • -ansku-

      Apua mitä teen ? minulla on 5kk seropi tyttö pentu ja olen huomannu ongelmaksi pissaamisen.aina kun tulemme kotiin tai silitämme tai leikimme koira pissaa. olen yrittänyt erilaisia keinoja esim: olla huomioimatta kun tulemme että tilanne rauhoittuu ja sitten vasta huomio mutta silti sama juttu. koira saa tarvitsemansa liikunnan ja muut mutta mistä moinen pissaaminen. en tiedä mikä neuvoksi..? :/

    • Taku90

      Meillä taas vähän päinvastainen ongelma. Koira ei käy pissalla kuin noin 10 tunnin välein.. Vähän mietityttää onko tällainen normaalia, vaikka koira pääsee parin tunnin välein käymään pihalla.

      • Bokserin mami

        Pitkiin yksinoloihin ratkaisuksi ulkoiluttaja.fi. Ei maksa paljoa ja meidan koira on ihan muuttunut kun ei tarvitse enaa jaada kotiin yksin koko paivaksi.


    • aarrg

      Koirani ( uros, leikkaamaton, chihuahua) kusee protesti kusia olohuoneeseen. Esimerkiksi kun harrastamme seksiä mieheni kanssa makuuhuoneessa on olo huoneen matolla sen jälkeen kunnon lammikko vaikka koira olisi käyny tunti sitten ulkona tarpeillaan.

    • villis3

      Meillä parivuotias villis uros on alkanut pissailla yöllä lattialle, hetikun olimme hakeneet toisen koiran tälle kaveriksi. Voisko johtua siitttä että toinen koira on narttu ja toinen uros?

      Mutta koira pelkää myös miehiä, ja kusee alle jos joku mies pelotteleee sitä...

    • Anonyymi

      Joku kahjo kusettaa koiransa postilaatikolle.Vika on ymmärtääkseni narun toisessa päässä.Hyvät neuvot olis tarpeen sen estämiseksi.

    • Anonyymi

      Voisiko joku auttaa minua kun, 1,5 vuotias tyttö terrieri koira puree. Ollaan yritetty monia konsteja mutta ei auta. Koira puree välillä sievästi mutta usein rajusti(tosissaan rajusti).pelkään että jos koira ei lopeta puremista niin joudun antamaan hänet toiseen kotiin🥺puree usein eniten lapsia nilkkoihin. Olisin tosi kiitollinen jos saisin tähän jotakin apua.

    • Anonyymi

      Pikku pisi sisällä ei haittaa kuin koiravihaajia, samoja jotka nostavat hirveän metelin ojissa olevista koirankakoista. EI NIITÄ TARVITSE MENNÄ HAISTELEMAAN! Eihän sisälläkään mennä juomaan vessanpöntöstä aina kun joku käy kusella!

      • Anonyymi

        Sinällään syytä nostaakin meteliä.
        Itsellä ollut koiria noin 20 vuotta ja suuremmasta koko luokasta.
        Kakat aina kerätty teiden varsilta ja katujen välittömästä läheisyydestä.
        Mitä sisälle pissaamiseen tulee, niin siinä aina omistajalla peiliin katsomisen paikka.
        Pentuna aktiivisesti ulos eikä istuskella älylaitteiden kanssa sohvalla ja kiukuta kun pissat on lattialla.
        Mitä enemmän käydään ulkona, niin sitä nopeammin koira oppii sisäsiistiksi.
        Omat koirat kuten nykyinen oppineet siisteiksi aina noinkahden viikon päästä luovutuksesta vaikka kasvattajalla tehneet sisälle.
        Täysin omistajan vika mikäli koira tekee tarpeensa vielä 3kk jälkeen sisälle.


    • Anonyymi

      Moi! Minulla on 5-vuotias länsisiperianlaika. Hän on viime aikoina alkanut tekeen tarpeensa sisälle sillä välin kun käyn esim kaupassa ja kauppa on aivan lähellä taloani joten en viivy 5minuuttia kauempaa ja koira tekee aina joka kerralla kun käyn vain jossain, mutta jos olen pidemmän aikaa pois koira on ulkona, mutta en tiedä mistä tämä käytös johtuu..?

      • Anonyymi

        Päästääkö se öisin sänkyyn? Voi olla eroahdistusta, jos ei öisin päästele lakanoille.


    • Anonyymi

      Hei! Ensimmäiseksi kääntyisin eläinlääkärin puoleen, koska taustalla voi olla sairaus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe