Laminoitu lasi

jhvjhvl

Joku rikkoo kivillä meidän ikkunat jotka ovat kokoa noin 120 cm x 120 cm. Tiivin edustaja suositteli laminoitua lasia 3 3mm. Keskusteluista olen ymmärtänyt että tämä laminointi ei estä rikkoontumista. Onko muita hyviä vaihtoehtoja?

5

2517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä joitain

Karkaistu 6 mm., johon on laminoitu murtosuojakalvo molemmin puolin. Murtosuoja toimii myös iskunvaimentimena. Kestää näet noin 10x enemmän kuin tavallinen lasi.
      Eikä maksa paljon... vain n. 200 euroa/nelkku.

Ajaako lumia linkoileva traktori talonne ohi? Syy voi löytyä sieltä tai sitten olet hankala naapuri.

• -karbonaatti

Murtosuojakalvokaan ei estä lasin vaurioitumista, vaikka kivi ei läpi menekään. Ja sitä paitsi hyvä murtokalvo molemmin puolin maksaa varmaan enemmän kuin laminoitu lasi.

Jos kyseessä on jotku yksittäiset ikkunat, niin ehdottaisin polykarbonaattilevyä (ei pleksiä) lasin ulkopuolelle, ei siis lasin korvikkeeksi, vaan lasin lisäksi. Ei hajoa käytännössä vaikka minkä moisella kivellä heittäisi.

Meillä on tuollainen polykarbonaattilevy pihan puolen oven lasin murtosuojana - sisäpuolella tosin. Joskus huvikseni yritin vasaralla hajottaa moista levynpalaa, mutta erittäin huonolla menestyksellä. Sitä ei yksinkertaisesti saa hakkaamalla rikki.

Olis kyllä mielenkiintoista tietää, miksi joku kysyjän ikkunoita kivittää..?

• sopu

ehkä naapuri sopu olisi paras ratkaisu

• sopusopusopu

Ihan jo siksikin kun polycarbonaatti kellastuu, sinistyy, vihertyy ja tekee vaikka sun helvetin temput 3-5 vuodessa ulkoilmassa eli uloimmaisena "lasina".
        Tavallinen Polycar... ei kestä hankaavaa pesua.
        Karkaistu ja UV yms. taas maksaa mansikoita ja vähän enemmänkin.
        ... ja ei kai kukaan ikkunoiksi laita muovia... paitsi ehkä jotkut metsäläiset....

• eipä ei

Ei estä laminointi ikkunan hajoamista ei. Laminoinnin päätarkoitus on pitää sirpaleet kasassa kuten autonlaseissa onnettomuuksissa.
      Kestää paremmin kuin tavallinen mutta hajoaa silti.
      Tuo ehdotettu polykarbonaatti on paras. Sen voi vetää tavallisen lasin päälle suojaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      92
      1939
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1771
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      307
      1575
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      1455
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      89
      1040
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      968
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe