Niin meillä on scenic (v.2000) ja oon tosi tympääntynyt tappelemaan noiden jarrujen kanssa.
Talvisin suunnilleen joka päivä saa tapella jotta pääsee liikkeelle? Jarrut jumittuu aina kun pysähtyy ja ne pitää naksauttaa "auki" (ajaa eteen ja taakse). Kuuluu kauhea naksaus ja mulla hirvittää jotta jonain päivänä jarrut ei enää toimikkaan kun kokoajan joutuu naksauttelemaan? Olemme vaihtaneet jo jarrupalat tarvikepaloihin, olemme ostaneet alumiini vanteet isoilla reillä jotta lumi pääsee pois jarrujen läheltä...
Näitä meille on merkkihuolto liikkeessä ehotetu jotta auttavat mutta ei auta. Tykkään autosta tosi paljon ja haluaisin saada asian hoidettua jollain kosntilla kun tässä pitää muuten ruveta vaitoa miettimään. Onko kaikissa sama ongelma? Autolla on hyvä ajaa, kulutus kohdillaan, tilava ja pieni kokoinen. Eli unelma ninulle:) auttakkee. Täällä pohojosessa kun tuo talavikin on niin pitkä...
auttakkeepa jarruasiassa...
4
802
Vastaukset
- hiukka eroa noilla
yhdellä jos toisellakin merkillä pitää jarrut "herkistää" kerran vuodessa tai kahdessa varsinkin jos ajetaan etelän suolaliemissä.
Tee-se-itse miehellekään tuo ei ole kovin iso homma jarrupalojen vaihdon yhteydessä.
Itse olen ottanut jarrusatulasta irti sen ulomman liikkuvan osan (en tiedä virallista nimeä) ja pyyhkäissyt viilapenkissä liukupinnat puhtaaksi viilalla.
Tuon ikäisessä autossa alkaa pinnoissa olla ruostetta jo sen verran että saa viilata jo vähän rankemmin. Viilaa niin kauan että palat liukuvat takeltelematta ja välystäkin saa olla aavistuksen verran.
Männän tiivistettä kannattaa varovasti raottaa ja ruiskuttaa hieman ohutta spray-vaseliinia sen alle varsinkin takajarruissa jotka liikkuvat olemattoman vähän.
Kootessa kaikkiin liukupintoihin reilusti kuparitahnaa mutta varo ettei sitä pääse tippaakaan itse kitkapintoihin tai jarrulevyihin.
Tuosta tulee reilun vartin ylimääräinen homma per puoli jarrupalojen normaaliin vaihtoaikaan mutta jarrut toimivat nikottelematta pari vuotta etelässäkin kunhan muistaa aina silloin tällöin tehdä hiljaisella tiellä täysjarrutuksen 60-80km/h nopeudesta että takajarrutkin saavat hiukan liikuntaa.- Nimetön
niin se on käyttöjarru (ilmeisesti). Emme käytä paljon käsijarrua talvella...
Ajelemme täällä pohjoisessa...
Oletko itsekkin tehnyt näin?
Onko sinulla samanlainen auto?
- Sceenic
Omassa 2001 scenicissä oli aikoinaan sama juttu, katoksesta kun lähti peruuttamaan niin sai lähteä melkoisella pamauksella. Päättelin itse että lämpimät jarrut sulattaa yläpuolella olevan lumen joka sitten jäätyy jarrujen jäähdyttyä, saattaa johtua tietysti jostain muustakin. Ja en käyttänyt kässäriä. Muistelisin että joskus vuosia vuosia sitten asiasta olisi käyty keskustelua täällä ja puhuttu jostain peltisuojista. Saatan tietysti muistaa väärinkin...
- 2002 peltikiekot
oli aikoinaan sama vika. Maahantuojan kutsuessa
laittoivat hitsaamalla peltikiekot suojaamaan lumelta ja vika loppui.
Nyt ajelen 2004 GS:llä ja ei ongelmaa.
Kysy merkkiliikkeestä mikä auttaa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392417
- 571393
- 841313
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381313- 631201
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40929Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122808- 31751
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23606Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58586