Tiheäsyöntinen

vauva 4kk

Minulla vauva 4 kk syö yhä vielä vaan 1,5-2 tunnin välein, m yös öisin ja rinnat ovatkin olleet alusta alkaen verillä ja haavoilla. Olen kuitenkin sinnikkäästi imettänyt tähän asti. Nyt olen pari päivää antanut kiinteitä ja haluaisin jo että vauvani alkaisi olemaan rinnalla hieman harvemmin. Miten kannattaisi toimia kiinteiden kannalta? 1 vai 2 kertaa päivässä ja entäs maissivellit tms.?

11

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne!

Meillä poika viikkoa vaille 4kk ja rinnalla tosi usein, välillä jopa tunnin välein. Imetys tosin on sujunut hyvin, eikä rinnat ole kärsineet.
      Kiinteät aloitettiin pari pvää sitten. Kerran päivässä ajattelin antaa näin alkuun, mutta ehkä kk päästä j opari kertaa, riippuu kai lapsen nälästä (maito kuitenkin riittää hyvin).
      Jo esikoisesta huomasin vellien olevan ihan tyhjän kanssa, eihän niissä ole kuin muutama prosentti kasvista. Pelkkää maustettua maitoa (tämä vain yksi mielipide, ruokintatapoja muilla erit.)

• yksi imettänyt

Kiinteissä on se ongelma, että eihän ne pidä sitä nälkää yhtä hyvin kuin rasvainen äidinmaito. Alkuvaiheessa niiden merkitys on lähinnä että lapsi oppii syömään muutakin kuin nestemäistä ruokaa.

Se tuli mieleen, että onko imuote vauvallasi varmasti oikea? Nimittäin nännien ei pitäisi enää tuossa vaiheessa olla veriset ja haavoilla, ja väärä imuote kyllä vahingoittaa nännejä. Omalla kohdallani imuotteen korjaaminen poisti veriset ja haavaiset nännit ja lisäksi vauva alkoi oikealla otteella saada rinnasta enemmän maitoa, joten masu täyttyi nopeammin ja ei tarvinnut jatkuvasti olla syömässä. Kaiva vaikka se Rinnalla-opas esille ja tarkista sen avulla se imuote - nännin pitää siis olla suussa todella syvällä. Jos vauva on oppinut väärän otteen, niin kestää hetken, että oppii oikean, mutta se kannattaa kyllä opettaa. Silloin imetysväli pitenee ja vauva saa nopeammin vatsansa kunnolla täyteen, eikä imetyksen vähenemistä tarvitse yrittää korvata kiinteillä, kun niitä ei tuon ikäiselle kuitenkaan saa tarpeeksi syötettyä.

Maissivelli ei muuten meillä uponnut ollenkaan :) ja porkkanavellillä sai sotkettua bodyt helposti :D Voisiko ajatella tuossa 5kk korvilla noita kaura-ym-vellejä?

• kuin o

Kipeät ja haavaiset nännit aluksi ovat normaalia, mutta ehkei tuossa vaiheessa enää pitäisi olla haavoilla? Minulla kesti molemmilla lapsilla ehkä viikon-kaksi, kun oli haavaiset, mutta sitten helpotti. Kuten joku jo mainitsi, ehkä imuotetta pitäisi tarkistaa?

• kuin on...

sama vastaa vielä että ethän ap. hermostu, saattaa nimittäin tuntua typerältä tuo vastaukseni joka ei vastaa kysymykseesi vaan puuttuu asiaan jota varmasti olet itsekin ajatellut... ja joskus sille vaan ei mahda mitään ettei imetys suju oppikirjojen mukaan. Hätäisesti vastasin, sorry..

• Nimetön

mieltä imuotteesta. itsellä jossain vaiheessa kipeyty ku poika imi jotenki väärin. tarkkaile..

ja, minun pieni vaativa vauvani imi aina tissiä, jatkuvasti, koska ei nukkunut kuin puoltuntia kerralla, huusi väsymystä.. että yöllä imetystä puol-tunnin välein.. mutta 6kk lopetin yösyötöt, sen jälkeen nukuttiinkin vähä paremmin...

kiinteistä olen sitä mieltä et jos lapsen paino nousee niin ei se mitään kaipaa. turhan liian nopeesti äidit alkaa antaa kaikkia ihme kaupan mössöjä! itse annoin perunaa reilu 5kk ja senkin tein muiden painostuksesta. kaikki väittivät että VARMASTI alkaa nukkumaan ku saa kunnon ruokaa. paskat. ei mitään vaikutusta.

jos vielä saan lapsen, pelkästään tissiä 6kk asti. ja muistakaa että maitoo ei tuu jossei imetä. ja ku imettää vaan lisää niin sitä tulee. (jotku kun ihmettelee miksi maitoa ei tule ku antavat korviketta välissä)pöh.

• saattaa auttaa

tiheään syömiseen, mutta muut mössöt todennäköisesti ei, koska ne eivät sisällä energiaa yhtä paljon kuin äidinmaito.

Mitä ajat takaa kysymyksellä, että annatko kiinteitä kerran vai kaksi päivässä? Ei tartteisi vielä kertaakaan, mutta voit antaa ihan oman mielesi mukaan kerran, kaksi tai vaikka kolme.

• ..............................

Minun mielestäni asia on kylläkin näin: Kiinteät eivät sisällä yhtä paljon energiaa, mutta täyttävät kylläkin pidempään, koska eivät "sula" yhtä nopeasti mahassa kuin äidinmaito eli helpottaa ja pidentää kylläkin syöttövälejä...

• Edellinen kirjoittaja...

......

• ehkä jollekin

auttaa, mutta meillä ainakin imetettiin kaikkia kolmea kiinteiden aloittamisen jälkeen suunnilleen yhtä paljon ja usein kuin ennenkin. Eli ei vaikutusta muuten kuin sen verran, että sitä maitoa ei syönnin (kiinteiden syönnin) yhteydessä enää uponnut kunnolla, joten kohta oli pakko päästä tissille. Toisin sanoen iltapala oli pelkkää tissiä kaikilla kolmella lähes vuoden ikään asti, koska muuten herättiin keskellä yötä syömään, vaikka iltatissillä menikin jo koko yö nukkuessa.

• Myös 4 kk

Mä imetin neljäkuiseksi kanssa noin usein ja yöt oli kamalia, herätti tunnin välein. Päivällä saattoi äristä ja kiljua rinnalle.

Sitten soitin johonkin auttavaan puhelimeen, jossa sanottiin, että 4 kk vanha ei tarvitse maitoa kuin kolmen tunnin välein.

Vähitellen olen harventanut syöttöjä, kitinää ollut yllättävän vähän asiasta. Lapsi on muutamassa päivässä tottunut 2,5 tunnin väleihin ja voi kaikin puolin paremmin.

Ja bonuksena: ÖISIN EI ENÄÄ HERÄTÄ KUIN 1-2 KERTAA...

Annan maistella kevyesti kiinteitä, mutta se ei tähän kai olennaisesti vaikuta, kun määrä on niin pieni.

• edellinen

Niin ja perustelut tuohon olivat nämä:

Ylitiheä syöttöväli aiheuttaa jatkuvia nipistyksiä ja käymistä ruoansulatuselimistössä. LAPSI EI ITSE TIEDÄ MIKÄ ON HÄTÄNÄ, vaan yrittää hoitaa ongelmaa vaistomaisesti kuten nälkää. Tästä siis tulee kierre, joka katkeaa, kun äiti vähitellen auttaa lasta tunnistamaan oikean näläntunteen harventamalla imetysvälejä ja rauhoittamalla näin myös vatsaa.

Meillä tosiaan toimi kuin mikäkin taikasauva, ja lapsi voi jopa paremmin kuin ennen. Tuo "lapsentahtinen imetys" vain VOI johtaa siihen, että äiti syöttää pieneenkin kitinään "varmuudeksi" ja liian usein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2313
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      236
      1739
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1267
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      34
      666
    Aihe