Karkauspäivä...

..lähestyy!

tässähän helmikuuta jo elellään ja olen tehnyt itselleni ns. "uuden vuoden lupauksen " että aion kosia päräyttää miestäni 29.2.

onko täällä "sielunsiskoja"? :)
jos on, niin mitenkä olette ajatelleet tämän tärkeän kysymyksen esittää ja missä?
hieman kyllä jännittää jo nyt, saa nähdä kuinka paljon jännittää kyseisenä päivänä... :O

46

16439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karkauspaivänä??

      Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset lupautuvat avioon karkauspäivänä? :D Ajatuksena kiva, en kiellä sitä, mutta onko jotain "syvempää" tarkoitusta liittyen jotenkin siihen ettei karkauspäivää joka vuoden kalenterista löydy?

      • ketjun aloittaja

        ...niin ihmisestä. minulla ei henkilökohtaisesti ole taka-ajatuksena mitään ns. syvempää, miksi juuri karkauspäivänä. mutta lähinnä kosin sen takia, koska "ennen vanhaan" naiset kosivat vain karkauspäivänä. ja minusta se on ihan kiva päivä kosia, kun se on harvinainen päivä. :)


      • karkauspaivänä
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        ...niin ihmisestä. minulla ei henkilökohtaisesti ole taka-ajatuksena mitään ns. syvempää, miksi juuri karkauspäivänä. mutta lähinnä kosin sen takia, koska "ennen vanhaan" naiset kosivat vain karkauspäivänä. ja minusta se on ihan kiva päivä kosia, kun se on harvinainen päivä. :)

        Ymmärrän jo hitusen paremmin. Onnea kosintaan, pidän peukut pystyssä! :)

        Ja mukavaa kevään jatkoa kaikin puolin muutenkin. :D


      • jos ei muuta
        karkauspaivänä kirjoitti:

        Ymmärrän jo hitusen paremmin. Onnea kosintaan, pidän peukut pystyssä! :)

        Ja mukavaa kevään jatkoa kaikin puolin muutenkin. :D

        Ja jos mies kieltäytyy kosinnasta, niin hänen kuuluu ostaa naiselle hamekangas, eli jääpähän jotakin käteen siitäkin sessiosta :)


      • Kuukkeli2

        On.


    • että ei tarvitse

      Minulla on sellainen kutina, että mies ei uskalla odottaa siihen asti, koska haluaa itse sen toimituksen hoitaa :) Voin toki olla väärässäkin, eikä tässä mikään maailman hoppu ole...

    • unhu

      Ennen vanhaan oli ymmärtääksei tapa, että naisilla on lupa kosia vain karkauspäivänä. Muulloin se oli miesten tehtävä. Mikäli mies ei suostunut kosintaan hän joutui ostamaan naiselle hamekankaan. Eli kävi miten kävi, nainen voittaa :D

      Pitäisi varmaan itsekin kosaista tuota miestäni. Osaisin ehkä juuri ja juuri itse ommellakin sen hameen :)

      • ketjun aloittaja

        kosi ihmeessä, jos vähänkin siltä tuntuu!
        ei siinä häviä mitään, vaikka mies kieltäytyisikin. saapahan sen kankaan tosiaan. :)
        ja olen kuullut kyllä pelkästään positiivisia juttuja naisten kosinnoista ja miesten vastaukset ovat niissä ovat olleet aina "kyllä".

        minä odotan jo innolla tuota päivää. ja en aio lannistua vaikka mies sanoisikin ei ja toteaisi että haluaa itse kosia tms.


      • ikuisesti yksin
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        kosi ihmeessä, jos vähänkin siltä tuntuu!
        ei siinä häviä mitään, vaikka mies kieltäytyisikin. saapahan sen kankaan tosiaan. :)
        ja olen kuullut kyllä pelkästään positiivisia juttuja naisten kosinnoista ja miesten vastaukset ovat niissä ovat olleet aina "kyllä".

        minä odotan jo innolla tuota päivää. ja en aio lannistua vaikka mies sanoisikin ei ja toteaisi että haluaa itse kosia tms.

        Joskus tuli otettua ensitsen poikaystäväni kanssa puheeksi kihloihin eneminen niin ettepä usko miten ihanaa oli kun hän käänsi kylkeä ja nauroi makeasti. Sen koommin en ole kenenkään kanssa kihloihin menemisestä puhunut, edes sivullisten tai kavereiden. Eipä ole sen koommin ollut kiinnostava aihe edes suhteista puhua, siitä kun ei kauaa mennyt ja erottiin :(


      • "kengät"

        Hamekangas on vanha juttu... Nykyaikaistetaan ja vaaditaan vaikka kengät tai vaatekappale jos ei mies suostu.


    • patarouva78

      Itsekin odottanut tätä vuotta, että pääsen rakastani kosimaan...
      Ajattelin ostaa yhden punaisen ruusun ja kuohuviiniä, laittaa ne piiloon kylmäkellariin ja saunan jälkeen laittaa jonkun leffan pyörimään,ja jonkun tupakkatauon aikana hakea kuoharin,ruusun ja polvistua rakkaani eteen ja sanoa:
      "Olet ystäväni, jonka kanssa nauran,jonka keralla uneksin, jonka vuoksi elän. Haluan loppuelämäni ajan osoittaa sinulle hellyyttä, huolenpitoa, tukea ja rakkautta. Tekisitkö minut onnelliseksi ja tulisit aviomiehekseni?"
      Saas nähä, et lähdemmekö maanantaiaamuna ostamaan sormuksia vaiko hamekangasta... =)

      • .oli

        romanttinen ja hyvin kuvailtu kosinta ;) naiset taitaakin osata sen paremmin kuin miehet :>

        T; Wanhapoika


    • kosija täällä

      myös ilmoittautuu

    • rouva K

      Tosiaan 4v sitten karkauspäivänä kosin miestäni...vastaukseksi sain naurut. Meni pari viikkoa niin vastasi myöntävästi. Oli kuulema luullut että leikilläni kosin. No kihlat ostettiin ja ja saman vuoden joulukuussa 4v sitten mies kosi mua vielä erillisellä kosinta sormuksella ja nyt kesällä 07 mentiin naimisiin.
      Rohkeasti vaan naiset. Ja onnea.

    • Aino_30

      Pohdin asiaa, mutta en usko miehen olevan vielä valmis, joten jätän asian tavallaan "hänen varaansa". Hän on kihlannut teinivuosinaan tyttöystävänsä, mutta myöhemmin myös pidempiaikaisen seurustelukumppaninsa. Jotenkin tuntuu, että loukkaisin (?) häntä viemällä oikeuden kosintaan näiden kahden harha-askeleen jälkeen. Saa nähdä, jos mieli muuttuu näiden parin viikon aikana, mutta jäänee väliin. Onnea kaikille yritykseen lähteville!

    • tuumin asiaa..

      ..toisaalta niin toivoisin, että minua kosittaisiin. Alusta asti on ollut selvää, että naimisiin mennään. Toinen avoliitosta eronnut, toinen (minä) avioliitosta. Molemmilla lapsia. 1,5 vuotta takana, taloa rakennetaan. Jotenkin vain ei aika riitä edes kihlautumiseen: nyt on kai itse laitettava asioihin vauhtia;-o! Tiedän, että vastaus on myöntävä, mutta mitä sitten?? Kuinka varmistaa, että asiassa myös edetään:-o??

    • ketjun aloittaja

      olipa mukava lukea, että täältä löytyy kosijoita enemmänkin. ihanaa! :)
      oikein paljon tsemppiä kaikille ja kerrotaanhan sitten täällä palstoilla että kuinka kävi, eikös vaan? :D

    • mahsep

      Minäkin olen aikonut kosia miesystävääni tänä karkausvuonna(ps.onko se tehtävä just karkauspäivänä?)....vähän kyllä jännittää mikä on vastaus...mutta luulen tietäväni sen,en muuten uskaltaisi sitä tehdä....

      • ketjun aloittaja

        ...edellinen kysyi tuossa viestissään että pitääkö juuri nimenomaan karkauspäivänä kosia?
        ennen vanhaanhan se on ollut juurikin niin, että nainen sai kosia ainoastaan karkauspäivänä.
        nykyäänhän se ei ole niin, joten voit toki kosia kultaasi ihan milloin haluat.
        mutta jos haluat tehdä ns. "perinteisen" karkauspäivän kosinnan, niin silloin se tulisi tehdä juuri sinä päivänä. ei muuta kuin onnea matkaan! :)


    • karkausp.

      karkauspäivänä voi kosia,mutta erittäin vanhan uskomuksen mukaan ne jotka avioituu karkauspäivänä liitto ei tule kestämän..

      • kosaisija

        No ei tässä kait kukaan ole avioitumassa karkauspäivänä, kosimassa vain.

        Itsekin ajattelin kosia karkauspäivänä.. En vain tiedä miten, kotona sen on kuitenki tapahduttava, koska aviomiesehdokkaalla on tuolloin niin kiire päivä. Jotain romanttista voisi järjestää, mutta mitä? Pää on tyhjä, en tiedä polvistuako vaiko eikö ja mitä sanoa.. Mitä te muut olette ajatelleet?
        Vaikka häistä olemme jo paljon puhuneet ja niitä tulavaisuuteen suunnitelleet, nii silti olen jo hamekankaan valmiiksi katsonut. Näinhän se on, että nainen ei näissä peleissä tule koskaan häviämään ;)


      • ketjun aloittaja
        kosaisija kirjoitti:

        No ei tässä kait kukaan ole avioitumassa karkauspäivänä, kosimassa vain.

        Itsekin ajattelin kosia karkauspäivänä.. En vain tiedä miten, kotona sen on kuitenki tapahduttava, koska aviomiesehdokkaalla on tuolloin niin kiire päivä. Jotain romanttista voisi järjestää, mutta mitä? Pää on tyhjä, en tiedä polvistuako vaiko eikö ja mitä sanoa.. Mitä te muut olette ajatelleet?
        Vaikka häistä olemme jo paljon puhuneet ja niitä tulavaisuuteen suunnitelleet, nii silti olen jo hamekankaan valmiiksi katsonut. Näinhän se on, että nainen ei näissä peleissä tule koskaan häviämään ;)

        jos haluat ideoita, niin tässä olisi pari:

        -järjestät kotona romanttisen tunnelman, esim. musiikkia josta miehesi pitää, hänen lempiruokaa (jos kiireiltään ehtii siis syömään) tms.
        -voit tietysti myös kosia ihan vaikka kotisohvalla, ottaen miehen kädestä kiinni ja kertoa mitä tunnet häntä kohtaan. ei siihen tunnelman luomiseen välttämättä tarvita mitään muuta kuin te kaksi.

        itse en ajatellut polvistua, koska aion kosia ravintolassa ja ei siellä oikein kehtaa. :)
        mutta en tosiaan tiedä, miten muut naiset kokevat tuon polvistumisen, mutta minun mielestäni se on ehkä enemmän miesten juttu. mutta tosiaan mielipiteitä on moneen lähtöön.
        toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä sinulle. ja onnea matkaan! :)


    • heidi71

      jaaa-aa....on se kyllä käynyt mielessä,mut en mä hamekangasta halua,jos saanki rukkaset sit ostakoon joku helkutin kaunis mekko jostain.
      olemme olleet 1,5v kihloissa ja alku aikoina puhuttu ja suunniteltu häitäki. jostain syystä viime keväällä hän perui idean ja rupes hätäilemaan,että miksi ja miksi eiks niin vois jatkuaa...... noh,nyt on aika paha tunne ja en uskalla puhuaa ollenkaan koko asiasta. karmea epävarmuus. mitä mä teen??

      • Aino_30

        Kenties toistan tässä moneen otteeseen toitotettua, mutta miksi ihmeessä sinun pitäisi kosia, jos olette jo kihloissa? Kihlaushan on avioliittolupaus? Jos hän katuu hääasiaa, kannattanee nostaa kissa pöydälle ja kysyä, mitä kihlaus hänelle ylipäätään merkitsee, ellei hän naimisiin halua, miksi olisitte kihloissa?


      • heidi71
        Aino_30 kirjoitti:

        Kenties toistan tässä moneen otteeseen toitotettua, mutta miksi ihmeessä sinun pitäisi kosia, jos olette jo kihloissa? Kihlaushan on avioliittolupaus? Jos hän katuu hääasiaa, kannattanee nostaa kissa pöydälle ja kysyä, mitä kihlaus hänelle ylipäätään merkitsee, ellei hän naimisiin halua, miksi olisitte kihloissa?

        viestistä. olen kysynyt ja saanut ihmee mutinaa vastaukseksi. hänen mielestä on hää touhu liian yliarvostettu touhuaa ja ei mitään järkeää tuhlata rahaa.että voitaas elää noinki. kai häiritsee se mua eniten,että miks sit ollenkaan kysyi ja ehdotti naimisiin menoa jos nyt enää ei haluakaa,mut sormusta ei halunut takaisin ja pitää sitä itseki. siis en vaan taju missä mennääs ja ei häneltäki mitään vastausta heru,hän vaan hermostu jos alan keskusteleman asiasta.


      • Aino_30
        heidi71 kirjoitti:

        viestistä. olen kysynyt ja saanut ihmee mutinaa vastaukseksi. hänen mielestä on hää touhu liian yliarvostettu touhuaa ja ei mitään järkeää tuhlata rahaa.että voitaas elää noinki. kai häiritsee se mua eniten,että miks sit ollenkaan kysyi ja ehdotti naimisiin menoa jos nyt enää ei haluakaa,mut sormusta ei halunut takaisin ja pitää sitä itseki. siis en vaan taju missä mennääs ja ei häneltäki mitään vastausta heru,hän vaan hermostu jos alan keskusteleman asiasta.

        Miksi ja miksei?

        Miksi? Esim. leskeneläke ja perinnönjako. Todella huonoja perusteita, mutta kummassakin tapauksessa avopuoliso on täysin nollan asemassa.

        Miksi hän on muuttanut mieltänsä? Lähipiirissäni eräs avioaie kariutui siihen, että pari ei osannut puhua toivotuista häistä, ts. sulhanen luuli morsionsa haluavan massiivihäitä (=kalliita), kun morsian olisi ollut tyytyväinen lähisukulaisten läsnäoloon.

        Kuten monessa muussakin tapauksessa suhteen tiimellyksessä, tästäkin asiasta on yksinkertaisesti pakko osata ja pystyä puhumaan, vaikka se olisi vaikeaa. Tiedän :/


    • Marjukka

      Olen tuntenut ihanan miesystäväni vasta pari kuukautta ja ajattelin kokea kepillä jäätä. Kun tuota ikääkin jo alkaa olla ja toisaalta toisen huumorintajuakin ajattelin tällä kokeilla.. Ihan tosissani olen rakastunut tähän mieheen, eli jos hän vastaa myöntävästi niin olen valmis vaikka vihille. Mutta jos vastaus on ei, niin sitten on uusi hame tiedossa kesäksi.

      • aiot kosia

        Marjukka,etsin lehtijuttuun naista, joka aikoo kosia karkauspäivänä. Suostuisiko kertomaan ihan nimellä ja kuvalla? Mailaa niin kerron tarkemmin.
        terv [email protected]


    • Kosintapäällikkö

      Lapinjärvellä Itäisellä Uudellamaalla vietetään kansallista Suomen karkauspäivää 29.2.2008. Kannattaa tulla kauaempaakin koska luvassa hienoa ohjelmaa ja kaikille kosintapareille hienoja palkintoja. Miltä tuntuisi hääyö ilmaiseksi Haikon Kartanossa? Lisää tietoa http://www.karkauspaivankosinnat.net. Kyläkauppias Vesa Keskinen on tapahtuman suojelija ja rakkauden lähettiläänä toimii Tommi Tabermann. Kaikki mukaan!

    • karkauspäivä

      Hei,
      etsin lehtijuttuun naista, joka aikoo kosia karkauspäivänä. Suostuisiko kertomaan ihan nimellä ja kuvalla? Mailaa niin kerron tarkemmin.
      terv [email protected]

      • ketjun aloittaja

        ...kosin julkisesti. siis ravintolassa ajattelin kosia. mutta ei minusta taida lehtijuttuun olla...
        pelkään kuitenkin osaksi että mies torjuu kosinnan, niin eihän siitä sitten tulisi hyvää lehtijuttua. muuten varmaan suostuisinkin jos tietäisin että vastaus on 100 % kyllä. :/


      • karkauspäivä
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        ...kosin julkisesti. siis ravintolassa ajattelin kosia. mutta ei minusta taida lehtijuttuun olla...
        pelkään kuitenkin osaksi että mies torjuu kosinnan, niin eihän siitä sitten tulisi hyvää lehtijuttua. muuten varmaan suostuisinkin jos tietäisin että vastaus on 100 % kyllä. :/

        ok. kiitos vastauksesta. jaana


    • kosiomatkalla

      mä ostin tossa viikko sitten sormuksen ja aion kosasta miestäni perjantaina, mut pää lyö ihan tyhjää et miten ja millon.. ollaan molemmat aika aamu-unisia ja tykätään pötkötellä aamuisin ni mietin et siin olis kiva kysyä, mut sit jos vastaus on kieltävä ni sit menee koko päivä pilalle.. mies ei kuitenkaan oo mikään romatiikkaihminen ni en viitti mitään ihmeellistä järjestää.. sit se on viel sellanen et jos vähänki puhun tunteistani ni se kiusaantuu ja vääntää kaiken vitsiksi ni en tiiä et miten asian esittäisi.. auttakaa siskoa mäessä!!

      • ketjun aloittaja

        niin, ehkei sitä ihan heti aamusta kannata kysyä jos haluat varautua myös kieltäytymiseen. jos vaikka kokkaat hänelle päivällä/illemmalla jotain hyvää ruokaa, tunnelmanhan ei tarvitse olla mitenkään erityisen romanttinen jos ei mies sellaisista perusta. mutta tie miehen sydämeen käy vatsan kautta joten suosittelisin jotain illallista tms. vaikka ihan vaan kotosalla.
        ja ei sinun tunteistasikaan tarvitse paljoa puhua, voit vain aloittaa keskustelun vaikka näin: "olen tässä pohdiskellut meitä ja tulevaisuutta ja kysyisinkin nyt että menisitkö mun kanssa naimisiin?"
        ja kyllä sinä tunnet sen sitten "sisimmässäsi" kun on oikea aika kysyä, oli se sitten aamu tai ilta. tsemppiä! :-)


      • Sariella
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        niin, ehkei sitä ihan heti aamusta kannata kysyä jos haluat varautua myös kieltäytymiseen. jos vaikka kokkaat hänelle päivällä/illemmalla jotain hyvää ruokaa, tunnelmanhan ei tarvitse olla mitenkään erityisen romanttinen jos ei mies sellaisista perusta. mutta tie miehen sydämeen käy vatsan kautta joten suosittelisin jotain illallista tms. vaikka ihan vaan kotosalla.
        ja ei sinun tunteistasikaan tarvitse paljoa puhua, voit vain aloittaa keskustelun vaikka näin: "olen tässä pohdiskellut meitä ja tulevaisuutta ja kysyisinkin nyt että menisitkö mun kanssa naimisiin?"
        ja kyllä sinä tunnet sen sitten "sisimmässäsi" kun on oikea aika kysyä, oli se sitten aamu tai ilta. tsemppiä! :-)

        Aika hyvä... tein just noin eilen illalla ja vastaus oli kyllä!


    • stiller

      Täällä myös nainen joka aikoo kosia miestä karkauspäivänä. minä sitä toissa päivänä "varóitin" että oletkos varautunut perjantai päivään.... ekax mietti että mitä perjantaina on sit kun kerroin että on helmikuun viimeinen päivä.. niin pieni hymy levisi naamaan, joten vastaus voi olla mitä tahansa, ite olen varautunut hamekankaaseen, jonka voin ottaa valmiina tanttuna (hame).
      ongelma vain on että miten ... minua kun ei ole koskaan kosittu, enkä tiedä myös miten kositaan; jos nyt ei oteta huomioon tv:stä nähtyjä kosintoja.

      • onnistumista:)

        Minun kaverini karkasi muutaman päivän matkalle - tekosyy varmaan. Ei vastaa kännykkäänsä. Hän ei kyllä aio mennä naimisiin kenenkään kanssa, kuulemma, joten se hamekangas olisi taattu. Täytyisi vaan muistaa kosia huumorin kanssa, ettei välit mene poikki sen kieltävän vastauksen takia.

        Karkauspäivänä kosijoilla, niillä jotka eivät saa hamekangasta, on sitten kosimisen merkkipäivä vain joka neljäs vuosi. Olisi kai hyvä mennä naimisiin saman tien, niin tarvitsisi muistaa hääpäiväkin vain joka neljäs vuosi. Hei, tuotahan voisi käyttää houkutuskeinona. Kukapa mies haluaisi muistaa h♪2äpäivän joka vuosi?


    • mutta jännittää niiiiin....

      ajattelin myös kosaista avomiestäni perjantaina. yhdessä ollaan oltu jo yli neljä vuotta ja saman katon allakin yli puolet siitä.
      avomieheni on sellainen tässä hetkessä elävä ja vaikka ollaan useasti puhuttu että miten mennään naimisiin ja missä, niin en usko hänen ajatelleen, että asialle tulisi tehdäkin jotain. :P
      ajattelin laittaa kotona iltapalaksi jotain lempi ruokaamme, kattaa pöydän nätiksi ja sytyttää muutaman kynttilän. sopivan hetken tullen kerron kuinka paljon rakastan ja mitä meidän suhde minulle merkitsee ja sanoa, että tekisi minut todella onnelliseksi jos antaisi minulle lupauksen mennä naimisiin kanssani.
      häitä toivoisin seuraavalle karkausvuodelle (ei tosin päivälle vaan kesähäät!) koska täytän tuona vuonna 30 vuotta. se olisi täydellistä!
      mutta jos sanoo, ettei ole valmis, niin ilmoitan kosivani uudestaan neljän vuoden päästä, jos ei ole saanut ennen sitä itse aikaiseksi. Ja otan iloisena hameen vastaan. :) Saanpahan sen ainakin ajattelemaan asiaa...

    • vaimoke

      Tänään kävin ostamassa sormukset molemmille, joten toivottavasti ei hamekankaiksi mene! Saa meinaan olla aika kallista kangasta, että voitolle jään...
      No, on asiasta onneksi jo 10 vuoden taipaleen aikana ehditty puhua useaan otteeseen, joten eiköhän tuo sormuksen ota vastaan.
      Alkupehmitykseksi ajattelin ihan miehen lempiruokaa, hyvää viiniä ja ehkä hieman peuhaamista lakanoiden välissä.

    • Martsukka79

      Itse tänään heitin vitsinä et jos kosisin huomenna niin saisinko hamekangasta,et kysyn sillä että minulla noita hameita on jo ihan riittävästi..:-D
      mies vastasi et tuohon kysymykseen olis maailman helpoin vastata että hamekangasta et ainakaan saa..joten sormukset on valmiina odottamassa huomis iltaa kun molemmat saapuu töistä kotiin:) Ei muutakun tsemppiä kaikille kosijoille:)

    • kosiokirje

      Kosin miestäni 20v. sitten kirjeitse karkauspäivänä. Asuimme opiskelun takia eri paikkakunnilla ja soittaminenkin oli opiskelija-asuntoon hankalaa, siksi kirje. Sain myöntävän vastauksen ja yhdessä ollaan edelleen. Välillä kyllä harmitaa, että ei ole minua kosittu, eikä sitä voi muistella. Mutta tsemppiä kaikille huomisille kosijoille, aina jotakuta onnistaa.

    • jota kosia?

      Minulla olisi paljon vapaata avioliittopotentiaalia, ja osaan ommella hameitakin.

    • ketjun aloittaja

      minun karkauspäivän suunnitelmat eivät menneetkään ihan niin kuin piti. miehellä nousi kuume toissapäivänä ja makaa nyt sängyn pohjalla. :( (kirjoitinkin jo tästä uuteen keskusteluun)
      mutta aion kuitenkin kosia, tosin en tänään, mutta melko lailla heti kun miekkoseni parantuu. koska kyllähän nainen saa nykypäivänä kosia milloin vaan. :)
      mutta tsemppiä teille kaikille rohkeille naisille ja kertokaahan sitten miten kävi! ;)

    • höhö

      kosi häntä nakkikioskilla

    • Kuukkeli2

      Harva tietää (onneksi), että karkauspäivä on 24.2. eli uhri varjeltuu 29.2. tehdyltä kosinnalta.

      • vika päivä

        On se nykyään Suomessa virallisesti 29.2.
        "Helsingin yliopisto teki syksyllä 1998 päätöksen, että karkauspäivä
        siirretään Suomessakin helmikuun loppuun.
        Vuosi 2000 oli karkausvuosi, jolloin helmikuussa oli yksi ylimääräinen
        päivä. Karkauspäivän paikkana pidetään Euroopassa yleisesti helmikuun
        viimeistä päivää. Pohjoismaissa oli kuitenkin näihin aikoihin asti noudatettu kaksituhatta vuotta vanhaa perinnettä ja merkitty karkauspäivä helmikuun 24. päiväksi.
        Karkauspäivä on ollut perinteisellä kohdalla ensimmäisestä Ruotsi-Suomen almanakasta vuodesta 1608 alkaen. Ruotsi luopui käytännöstä 1990-
        luvun puolivälissä ja päätti siirtää vuodesta 2000 alkaen karkauspäivän
        helmikuun 29:nneksi."
        Lähde: Aikakirja, http://almanakka.helsinki.fi/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe