valkoinen länsiylämaanterrieri

titi-uu

Olen siis pitkään ja hartaasti tahtonut pientä koiraa ja päätettiin poikaystävän kanssa että hankkittaisiin sellainen ensi kesällä. Ihastuttiin molemmat pieniin valkoisiin karvapalloihin, eli westieihin (:

Nyt olis siis mukava kuulla teiltä omia kokemuksia rodusta. Onko pentu ollut helppo kouluttaa, haukkuuko paljon ja kuinka vaikea kouluttaa "hiljaisemmaksi", onko turkki hyvin vaikea hoitoinen ja tuhoaako paikkoja yksin ollessa. Olis myös mukava tietää millä hinnalla ja mistä olette hauva vauvanne hankkineet.

56

18083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inkku.fi

      Minulla on nyt vuodenikäinen westie(3.2 täytti) se on hyvin seurallinen koiruus. mutta yksin ei kannata laittaa koko asuntoon,se kannattaa laittaa jonnekkin lukittuun paikkaan, ainakin meillä ja sieltä kaikki pois, se saattaa tuhota paikkoja.. mutta se pitää lenkeistä hyvin paljon ja varsinkin agilitystä ajattelin itse alottaa ensikesänä, viime kesänä menin pentukouluun sieltä saa todella hyviä neuvoja ja siellä harjoitellaan perusjuttuja.

      siihen äänekyyteen sanoisin että meillä se on melkein mahdontonta saada hiljaseksi koska se kuuluu terrieriin, eli se ilmoittaa heti äänistä koska se luulee että ne on vaaraksi ja jos joku tulee sisään tai koputtaa/pimputtaa ovi kelloa se kyllä ilmoittaa milloin se tulee, se haluaa vain suojella isäntiään kaiken maailman vaaroilta. se murisee kaikelle oudolle koska se on niin pieni mahtaillakseen koollaan, joten se korvaa sen murinallaan.

      Mutta sanoisin että se on hyvin seurallinen koira ja tottakai sen voi kouluttaa vaikka se onkin terrieri mutta se on paljon raskaampaa kuin muitten rotujen koska se on vähän itsepäinen joskus jos se todella menee niin ei se ota kuuleviinsa korviinsa ainakin meillä.. mutta jos sen opettaa ja jaksaa opettaa ja on aikaa sille muuten koko koira menee ihan masennukseen koska se on niiin seurallinen rotu!

      no, Onnea sitten koiran hankintaan!


      p.s kirjastosta löysin ennen koiran hankintaani paksun kirjan kirjoittajaa en muista, sieltä on roduista tietopaketti että kanattaa lainata se..

      • hankaluus...

        Huhhuh, olen jo pitkään haaveillut omasta pienestä westiestä , mutta netin perusteella tätä koiraa on joko todella hankala saada tai sitten sillä on joku harvinainen sairaus joku alkoi U:lla, mitä en nyt muista. Voisiko joku nyt ystävällisesti valaista myös minulle kaikki westien oston vaarat ja muut? sekä sen kuinka nopeaa tällaisen veijarin saa ja paljonkohan maksaa?


      • koissuli--
        hankaluus... kirjoitti:

        Huhhuh, olen jo pitkään haaveillut omasta pienestä westiestä , mutta netin perusteella tätä koiraa on joko todella hankala saada tai sitten sillä on joku harvinainen sairaus joku alkoi U:lla, mitä en nyt muista. Voisiko joku nyt ystävällisesti valaista myös minulle kaikki westien oston vaarat ja muut? sekä sen kuinka nopeaa tällaisen veijarin saa ja paljonkohan maksaa?

        Olen myös kuullut että westien saamisessa voi kestää hyvinkin yli vuosikin, mutta ainahan voi käydä tuuri. On sen verta suosittu ja kysytty rotu. Sen takia myöskään ei kannata pimeää pentua ostaa. Pennun hinta voi olla melko korkea 1200-1500 €, mutta niinpä ne tuntuvat olevan kaikilla pienillä roduilla nykyään, suosittuja kun ovat. Westien kohdalla olen myös ymmärtänyt että usein kasvattajat haluavat/vaativat(?) näyttelyissä käymistä.

        Aloittajalle sen verran että turkki on esim. cairniin verrattuna kuulemma vaikeampi. Westien kanssa samantapaisia rotuja voisivat olla cairn, australianterrieri. Aussilla myös varmasti helppohoitoisempi turkki. Aussit maksavat yleensä siinä 850-1000€. Itse hommasin koiraa puolitoista vuotta sitten ja westie kävi myös mielessä, mutta päädyin sitten aussiin(onneksi!). Nyt niitä onkin jo kaksi ihanuutta:)

        Täältä kannattaisi varmaan kysellä westien hankkimiseen liittyviä asioita, voisi saada paremmin vastauksia.

        http://z6.invisionfree.com/Westiefoorumi/index.php?act=idx


      • titi-uu
        hankaluus... kirjoitti:

        Huhhuh, olen jo pitkään haaveillut omasta pienestä westiestä , mutta netin perusteella tätä koiraa on joko todella hankala saada tai sitten sillä on joku harvinainen sairaus joku alkoi U:lla, mitä en nyt muista. Voisiko joku nyt ystävällisesti valaista myös minulle kaikki westien oston vaarat ja muut? sekä sen kuinka nopeaa tällaisen veijarin saa ja paljonkohan maksaa?

        ..minäkin haluaisin tietää. jostain luin kyllä että vehnä on westielle sellanen allergisoiva asia.


      • titi-uu

        myös kaikille ketkä on vaivautunu vastaamaan tähän mennessä (: hyvää tarkennusta on tullu tietoihin! tietenki kuuntelen mielelläni vielä lisää. etenkin tuo vaikea saatavuus oli uutta minulle.


      • koira..
        koissuli-- kirjoitti:

        Olen myös kuullut että westien saamisessa voi kestää hyvinkin yli vuosikin, mutta ainahan voi käydä tuuri. On sen verta suosittu ja kysytty rotu. Sen takia myöskään ei kannata pimeää pentua ostaa. Pennun hinta voi olla melko korkea 1200-1500 €, mutta niinpä ne tuntuvat olevan kaikilla pienillä roduilla nykyään, suosittuja kun ovat. Westien kohdalla olen myös ymmärtänyt että usein kasvattajat haluavat/vaativat(?) näyttelyissä käymistä.

        Aloittajalle sen verran että turkki on esim. cairniin verrattuna kuulemma vaikeampi. Westien kanssa samantapaisia rotuja voisivat olla cairn, australianterrieri. Aussilla myös varmasti helppohoitoisempi turkki. Aussit maksavat yleensä siinä 850-1000€. Itse hommasin koiraa puolitoista vuotta sitten ja westie kävi myös mielessä, mutta päädyin sitten aussiin(onneksi!). Nyt niitä onkin jo kaksi ihanuutta:)

        Täältä kannattaisi varmaan kysellä westien hankkimiseen liittyviä asioita, voisi saada paremmin vastauksia.

        http://z6.invisionfree.com/Westiefoorumi/index.php?act=idx

        ..on todella vienyt mun sydämen! :):) eli jos nyt käy tuuri niin mitä mun tulisi kysyä pentueen omistajalta, onko "törkeää" mennä kyselemään sukutaustoista löytyykö sitä paljon puhuttua Ungarroa (?) taustalta...? entä onko jotain erityisjuttuja mitä pitäisi pennusta huomata, esim saako korvat lerpattaa tai turkista jotain. kiitos jos jakselette vielä vastailla :)


      • inkku.fi
        titi-uu kirjoitti:

        ..minäkin haluaisin tietää. jostain luin kyllä että vehnä on westielle sellanen allergisoiva asia.

        Westiellä on yleensä paljon ihosairauksia, joten se vehnä aiheuttaa kutinaa..

        ja voi tietysti olla muitakin allergioita


      • se taitaapi
        titi-uu kirjoitti:

        myös kaikille ketkä on vaivautunu vastaamaan tähän mennessä (: hyvää tarkennusta on tullu tietoihin! tietenki kuuntelen mielelläni vielä lisää. etenkin tuo vaikea saatavuus oli uutta minulle.

        Olla että westie on vaikea saada koska, vaikka westie on vasta astutettu ne varataan ennenkuin ne kerkee syntyäkkään ne on niin suosittuja ja yleensä westiet viedään näyttelyihin mutta itse en ole jaksanut viedä sillä, niissä papereissa on jotain häikkää...


      • Westietär

        Westie ei tuhoa mitään jos sillä on tarpeeksi tekemistä eikä ole liian pitkiä aikoja yksin. Se ei myöskään ole mitenkään erityisen haukkuherkkä ja haukkumisen saa ihan samoin pois kuin muiltakin. Turkki täytyy trimmata, toivottavasti nyppien, mutta vanhemmiten nyppiminen alkaa toisilla koirilla tehdä kipeää, jolloin usein siirrytään vähemmän kivuliaaseen ajeluun (eli ajelu ei aina johdu trimmaajan laiskuudesta/ omistajan tietämättömyydestä). Westie vaatii paljon, ei ole mikään sohvaperuna, vaikka sylikoiralta näyttääkin.


    • On tullut

      jostain kumman syystä muotiroduksi. Rodussa tosi paljon iho- ja allergiaongelmia. Ja kun koirasta on tullut muotirotu, niin kasvattajajoukossa on paljon niitäkin jotka ajattelevat vain rahaa. Westien turkki on myös trimmattava.

    • tyttö 95

      meillä on westie noin 16 vk se on aivan suloinen suositelen tätä koira rotua ostimme tämän 10 minsa harkinta ajalla koska se oli niin halpa ja laitoimme sitten viestiä ja kappas vaan Meillä on westie suosittelen että koulutatte sen hyvin koska terrierit voivat olla äkäsiä ja hinta voi olla jopa 1400 euro me maksoimme vain 700 euroa

    • Jasssu

      Omistan liki 3kk ikäisen tyttö westien, kiva koira, ei ole ilmennyt vielä mitään allergioita, ei hauku miltei yhtään..mutta pentuhan se vielä on..todella kiltti luonne ja oikea energia pakkaus.
      Vielä ei olla tuon turkin kanssa paljon sähelletty, mutta n. 4-5kk iässä trimmaajalle.
      Ei ole tuhonnut paikkoja, on tullut hyvin toimeen muiden koirien kanssa.

    • älykkökoira

      Meillä on menossa jo neljäs westie alkaen vuodesta 1974. Kyseessä on pokkeuksellisen monipuolinen rotu ja älyä enemmän kuin isännässään. Tälle viimeiselle (1,5 vuotta) olemme opettaneet jatkuvasti puhumalla kaikenlaisia asioita. Uskoisen sen ymmärtävän jo ainakin 500 sanaa ja lisäksi aika monimutkaisia lauseita. Tavallinen ihmisen puhuma puhekieli sisältää noin 2000 sanaa.

      Meidän Wilma lukee myös ajatuksia. Se tietää noin tunnin etukäteen, mitä tapahtuu, joskus aivan ihmeellisellä tavalla. Myös aiemmat westiet lukivat ajatuksia.

      • !

        meillä on 1,5 vuotias westie poika,beni, todella mukava ja seurallinen koira on.
        meillä ainakin kävi hyvä tuuri, saimme n. 2 kk odottelulla westien ja vieläpä aika läheltä asuinpaikkaamme.
        käydään trimmauttamassa beni n.3 kk välein. benillä ei ole ainakaan vielä ilmennnyt mitään ihosairauksia tai muitakaan allergioita. beni tulee hyvin toimeen lasten kanssa, perheessä kun niitä on 3. välillä kyllä beni saattaa murahtaa,jos lapset yrittää esim.nostaa.

        benilläkin vähän on ongelmana tuo takapihalla räksyttäminen , mutta se taitaa olla aika yleistä. on benilläkin ihan terrierin luonne, itsepäisyyttä löytyy kyllä, mutta silti on niin ihana . ei oo mikään varsinainen energiapakkaus, vähän laiskanpuoleinen, mut jaksaa ihan hyvin pitkiäkin lenkkejä. leikkimisestä myös tykkää hurjasti. ja useimmat koirat tykkää kanssa kun saa jotain pohdittavaa, kannattaa aina välillä piilotta herkkupaloja sen etsittäväksi tms...

        turkkikaan ei minusta ole kovin vaativa(pitäähän toki trimmata). meillä harjataan beniä silloin tällöin ja pestään kun on likainen, ja välillä muutenkin.
        beni ei ole koskaan rikottanut huonekaluja , mutta lasten pehmoleluja kyllä tykkää raadella. ja beni ei myöskään ollenkaan tule toimeen uros koirien kanssa(ainakaan itseään vanhempien ja leikkaamattomien). mutta tytöistä tykkää kyllä.


        Suosittelen westietä, ihana rotu ainakin minun mielestäni!:)


      • !
        ! kirjoitti:

        meillä on 1,5 vuotias westie poika,beni, todella mukava ja seurallinen koira on.
        meillä ainakin kävi hyvä tuuri, saimme n. 2 kk odottelulla westien ja vieläpä aika läheltä asuinpaikkaamme.
        käydään trimmauttamassa beni n.3 kk välein. benillä ei ole ainakaan vielä ilmennnyt mitään ihosairauksia tai muitakaan allergioita. beni tulee hyvin toimeen lasten kanssa, perheessä kun niitä on 3. välillä kyllä beni saattaa murahtaa,jos lapset yrittää esim.nostaa.

        benilläkin vähän on ongelmana tuo takapihalla räksyttäminen , mutta se taitaa olla aika yleistä. on benilläkin ihan terrierin luonne, itsepäisyyttä löytyy kyllä, mutta silti on niin ihana . ei oo mikään varsinainen energiapakkaus, vähän laiskanpuoleinen, mut jaksaa ihan hyvin pitkiäkin lenkkejä. leikkimisestä myös tykkää hurjasti. ja useimmat koirat tykkää kanssa kun saa jotain pohdittavaa, kannattaa aina välillä piilotta herkkupaloja sen etsittäväksi tms...

        turkkikaan ei minusta ole kovin vaativa(pitäähän toki trimmata). meillä harjataan beniä silloin tällöin ja pestään kun on likainen, ja välillä muutenkin.
        beni ei ole koskaan rikottanut huonekaluja , mutta lasten pehmoleluja kyllä tykkää raadella. ja beni ei myöskään ollenkaan tule toimeen uros koirien kanssa(ainakaan itseään vanhempien ja leikkaamattomien). mutta tytöistä tykkää kyllä.


        Suosittelen westietä, ihana rotu ainakin minun mielestäni!:)

        en ollenkaan huomannut että tämä viesti oli aloitettu 08. no, tässä tietoa sitten muillekkin westien ostajille ^^


    • Lysy

      Meillä on vuoden ikäinen poikawestie, joka on hurmannut rakastettavuudellaan koko perheen. Pentuvaihe ei tuottanut ongelmia, vaikka aikaisempaa koiranomistajakokemusta meillä ei ollutkaan. Parin kenkäparin tuhoa lukuunottamatta muuta suurempaa vahinkoa ei ole sattunut. Jo runsaan puolen vuoden iässä jätimme koko asunnon koirulimme käyttöön lähtiessämme aamuisin töihin. PAljon puruluita, niin aika kuluu silloin kun se ei nuku.

      Oma westipoikamme kaipaa hurjan paljon hellittelyä, kylki kyljessä illalla katsomme telkkaria ja pihatöissä se seuraa askel askeleelta perässä. Kerrassaan ihana pakkaus! Lempeän kuoren alla asuu kuitenkin hyvin määrätietoinen ja ison econ omaava urho. Maalaisjärkisellä kasvatuksella onnistuu hyvin. Johdonmukainen, rauhallinen kouluttaminen ja ystävällinen puhelu on ainakin meillä toiminut. Kävimme pentuvaiheessa pentukurssilla, jonka paras anti oli nähdä muita koiria. Sai sieltä muutamia hyviä vinkkejäkin. Meille koira kuitenkin hankittiin perheenjäseneksi, ei täysin tottelevaksi robotiksi. Westipoika rakastaa eteenkin talvisin pitkiä kävelyretkiä ja juoksentelua metsässä.
      Säännöllinen lenkkeily ja hyvä hoito takaavat, että saatte mitä ihanimman perheenjäsenen itsellenne.

      Westin turkki on siitä kiitollinen, että siitä ei lähde juuri ollenkaan ylimääräistä karvaa. Harjaan oman koiramme 3-4 kertaa viikossa. Kerralla pari kolme minuuttia, siis ei vie edes paljon aikaa. Trimmausten välillä siistin tassujen karvat ja "hännän alusen" muutaman kerran. Itse en ole oppinut vielä nyppimään, mutta turkin nyppimiskurssejakin järjestetään, jolloin trimmauksen voi suorittaa itse. Trimmaus on kyllä hyvä tehdä vähintään 4 x vuodessa, jotta se pysyy siistinä ja helppohoitoisena. Trimmas maksaa noin 30 euroa/kerta.

      Olen kuullut, että westiet haukkuvat. Omamme ei hauku oikeastaan olenkaan. Joskus kun joku tulee yllättäen, se saattaa haukahtaa pari kertaa tai joskus unissaan se päästelee haukkumisen ääniä unien ollessa jännittävimmillään. Jopa kesämökillä sorsat uivat laiturin päästä sen nenän edestä, eikä se hauku olenkaan. Ainoastaan häntä lipputankona painaa laiturille ja järven rantaa edestakaisin.

      Paljon puhutaan Westien sairauksista, eteenkin iho-ongelmista. Pentuna syötimme Royal caninia kasvattajan suosituksen mukaisesti, mutta silloin se rapsutti itseään paljon. Vaihdettuani merkkiä ja tekemällä itse koirapuuroa, vaiva hävisi.

      Maksoimme omastamme 1400 euroa. Se on syntynyt Tsekissä ja tuotu suomalaiseen Kenneliin, josta haimme sen 12 viikkoisena vesselinä. Soittelin eri Kenneleihin ja sain silloin vastauksia, että Westipentueita oli tulossa vasta puolen vuoden päästä. Googletin Westin ja näin ilmoituksen keltaisessa Pörssissä, joka johti sitten ihan hyvään ja rekisteröityyn kenneliin. Nyt vietimme viime viikolla 1-vuotis synttäreitä.

      Onnea Westien hankinnallenne!

      • ihmetellä

        Westiekerhon suositushinta pennulle on 1300 €. Valitettavasti on näitä jopa kerhon listalle olevia kasvattajia (mm. Ypäjä ja Parola), jotka tuovat pentuja pentueittain Suomeen ja myyvät kalliilla rahalla halukkaille. Pentujen taustoista (esim. vanhempien terveys)ei ole mitään tietoa ja kasvattajan vastuuta ei ole. Samaa urosta käytetään kaikille nartuille. Miten lienee sitten rodun tilanne jatkossa tällaisten yhdistelmien suhteen, kun kaikki alkavat olla sukua toisilleen?

        Kotimaiset kasvattajat eivät ilmoittele pentujaan keltaisessa pörssissä tai muissakaan vastaavissa medioissa.

        Herätkää hyvät ihmiset ja ostakaa westienne suomalaisilta kasvattajilta, joilta saatte tuen ja jonkunlaisen takuun pennulle.


      • moooro
        ihmetellä kirjoitti:

        Westiekerhon suositushinta pennulle on 1300 €. Valitettavasti on näitä jopa kerhon listalle olevia kasvattajia (mm. Ypäjä ja Parola), jotka tuovat pentuja pentueittain Suomeen ja myyvät kalliilla rahalla halukkaille. Pentujen taustoista (esim. vanhempien terveys)ei ole mitään tietoa ja kasvattajan vastuuta ei ole. Samaa urosta käytetään kaikille nartuille. Miten lienee sitten rodun tilanne jatkossa tällaisten yhdistelmien suhteen, kun kaikki alkavat olla sukua toisilleen?

        Kotimaiset kasvattajat eivät ilmoittele pentujaan keltaisessa pörssissä tai muissakaan vastaavissa medioissa.

        Herätkää hyvät ihmiset ja ostakaa westienne suomalaisilta kasvattajilta, joilta saatte tuen ja jonkunlaisen takuun pennulle.

        mulla on westie ypäjältä. ihana ja täysin terve 5-vuotias. Huhujen perusteella on turha puhua.


    • lady_mimi

      itselläni on 3v westie prinsessainen, oikea kullanmuru.

    • Westiepennun omistaja

      Westie on ihana rotu! Meillä on 7kk pentu ja se rakastaa kaikkia ihmisiä! Innokas ja vauhdikas luonne sillä on eikä hauku kuin postikärryille. Westie trimmataan 4-6 krt vuodes. Kammataan n. 2 krt vk. Ostettiin pentu lempäälästä. 1200e ja varaus 200e. Suosittelen westietä!

      • westiepennun emäntä

        Olen myös rakastunut omaa westieeni (pentu vielä).
        Aika vaativa koira,mutta tosiaan ihana!

        kuinkas teiltä muilta westien omaavilta sujuu hampaiden katsominen? Ja antaako westienne vieraiden katsoa suuhun?

        kaipaan vinkkejä tuon harjoitamiseen! Kirjoissa kaiki vaikuttaa niin helpolta, mutta mitä tehdä kun koira saa oikeesti kunnon hepulin eikä ole yhteistyökykyinen!
        Kuinka näytät kapin paikan westiellesi tiukan paikan tullen 8niitä tulee ihan varmasti meille kaikille)


      • westiepennun emäntä
        westiepennun emäntä kirjoitti:

        Olen myös rakastunut omaa westieeni (pentu vielä).
        Aika vaativa koira,mutta tosiaan ihana!

        kuinkas teiltä muilta westien omaavilta sujuu hampaiden katsominen? Ja antaako westienne vieraiden katsoa suuhun?

        kaipaan vinkkejä tuon harjoitamiseen! Kirjoissa kaiki vaikuttaa niin helpolta, mutta mitä tehdä kun koira saa oikeesti kunnon hepulin eikä ole yhteistyökykyinen!
        Kuinka näytät kapin paikan westiellesi tiukan paikan tullen 8niitä tulee ihan varmasti meille kaikille)

        Eikö kellään oo vinkkejä (viittaan siis tuohon aiempaan viestiini) ?


      • otteet
        westiepennun emäntä kirjoitti:

        Eikö kellään oo vinkkejä (viittaan siis tuohon aiempaan viestiini) ?

        Westie on fiksu koira ja käyttää hyväkseen kaikki temput, jos huomaa ettei se hihnan toinen pää hallitse hommia ;).
        Itse olen kaikki westiet pennusta asti kopeloinut joka päivä aamuin illoin (siis pöydällä) kirsusta hännäpäähän ja hampaat on katsottu venkoilusta huolimatta. Hampaiden katsomista harjoitellaan pöydällä. Jos ei ole trimmipöytää, niin vaikka kipaston yms päällä ja pieni ovimatto alla. Jos hampaiden näyttäminen ei meinaa luonnistua, niin napakasti kiinni poskivilloista ja tiukkasävyiden "ei" venkoiluun. Itse käytän sanaa "hampaat" kun niitä ruvetaan katsomaan. Pidän leuanaluskarvoista kiinni ja käyn kaikki hampaat läpi. Palkkaan välittömästi hienosta suorituksesta. Venkoilusta ei mitään.

        Harjoitus ja pitkä pinna tekevät mestarin :D


      • Kiitollinen
        otteet kirjoitti:

        Westie on fiksu koira ja käyttää hyväkseen kaikki temput, jos huomaa ettei se hihnan toinen pää hallitse hommia ;).
        Itse olen kaikki westiet pennusta asti kopeloinut joka päivä aamuin illoin (siis pöydällä) kirsusta hännäpäähän ja hampaat on katsottu venkoilusta huolimatta. Hampaiden katsomista harjoitellaan pöydällä. Jos ei ole trimmipöytää, niin vaikka kipaston yms päällä ja pieni ovimatto alla. Jos hampaiden näyttäminen ei meinaa luonnistua, niin napakasti kiinni poskivilloista ja tiukkasävyiden "ei" venkoiluun. Itse käytän sanaa "hampaat" kun niitä ruvetaan katsomaan. Pidän leuanaluskarvoista kiinni ja käyn kaikki hampaat läpi. Palkkaan välittömästi hienosta suorituksesta. Venkoilusta ei mitään.

        Harjoitus ja pitkä pinna tekevät mestarin :D

        Kiitos paljon vastauksesta! Siitä oli paljon apua!


      • Testaaja88888
        Kiitollinen kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta! Siitä oli paljon apua!

        Sori, tämä on testaus


    • Westi

      www.westiekasvattajat.fi

      • kasvattajaksi aikova

        On se hienoa, että westiekasvattajat ilmoittelevat tälläkin palstalla ;). Luotettavat ja sääntöjä noudattavat - ei vaan tiedä mitä (minkä rotuyhdistyksen) sääntöjä..
        Jalostustietokantaa tutkiessa huomioin, että ainakaan jalostukseen käytettävien koirien vähimmäisvaatimukset ei aina täyty. No, eihän ne aina muutoinkaan täyty..


      • 2xWestie
        kasvattajaksi aikova kirjoitti:

        On se hienoa, että westiekasvattajat ilmoittelevat tälläkin palstalla ;). Luotettavat ja sääntöjä noudattavat - ei vaan tiedä mitä (minkä rotuyhdistyksen) sääntöjä..
        Jalostustietokantaa tutkiessa huomioin, että ainakaan jalostukseen käytettävien koirien vähimmäisvaatimukset ei aina täyty. No, eihän ne aina muutoinkaan täyty..

        johtuu, että westieistä puhuttaessa sana "tuontikoira" tuntuu olevan varsinainen kirosana??
        Suomessa westieillä on HYVIN paljon allergioita, mikä johtuu mm. juuri kapeasta geeni-kannasta.
        Tuontikoira, joka on rekisteröitävissä Suomen kennelliittoon (eli omaa Export Pedigreen), ei ole missään nimessä ole sama asia kuin "pimeä pentu"!
        Esim. Tsekissä westien rekisteröinnille on PALJON kovemmat vaatimukset kuin Suomessa. Molempien vanhempien tulee omata näyttelytuloksia, sekä olla silmä- ja polvitarkastettuja ~Suomessa nämä taas ovat vain SUOSITUKSIA!
        Ehdottomasti siis ennemmin paperillinen tuontikoira, kuin esim. kotimainen paperiton!!

        On ihan pakko epäillä, että johtuneeko tämä tuontikoirien mollaaminen jostain ihan muusta kuin vain kasvattajien "huolesta" rodun tulevaisuutta kohtaan Suomessa...?
        PERUSTELKAA, miksi westie pitäisi hankkia vain suomalaiselta kasvattajalta? Suomalaisista sukujuurista?

        Itselläni on kaksi tuonti-westietä hyvistä, arvostetuista kenneleistä. Itse tuotuja, ja juuri siitä syystä, että Suomalaisissa koirissa mm. allergiat ovat mielestäni jo aivan liian yleisiä.
        Minä nautin iloisista, terveistä, näyttelyissäkin pärjänneistä TUONTIkoiristani, enkä suostu tuntemaan alemmuuden tunnetta asiasta! ;)
        ~Ja samaa voin suositella muillekin!


      • tuonti et tuonti
        2xWestie kirjoitti:

        johtuu, että westieistä puhuttaessa sana "tuontikoira" tuntuu olevan varsinainen kirosana??
        Suomessa westieillä on HYVIN paljon allergioita, mikä johtuu mm. juuri kapeasta geeni-kannasta.
        Tuontikoira, joka on rekisteröitävissä Suomen kennelliittoon (eli omaa Export Pedigreen), ei ole missään nimessä ole sama asia kuin "pimeä pentu"!
        Esim. Tsekissä westien rekisteröinnille on PALJON kovemmat vaatimukset kuin Suomessa. Molempien vanhempien tulee omata näyttelytuloksia, sekä olla silmä- ja polvitarkastettuja ~Suomessa nämä taas ovat vain SUOSITUKSIA!
        Ehdottomasti siis ennemmin paperillinen tuontikoira, kuin esim. kotimainen paperiton!!

        On ihan pakko epäillä, että johtuneeko tämä tuontikoirien mollaaminen jostain ihan muusta kuin vain kasvattajien "huolesta" rodun tulevaisuutta kohtaan Suomessa...?
        PERUSTELKAA, miksi westie pitäisi hankkia vain suomalaiselta kasvattajalta? Suomalaisista sukujuurista?

        Itselläni on kaksi tuonti-westietä hyvistä, arvostetuista kenneleistä. Itse tuotuja, ja juuri siitä syystä, että Suomalaisissa koirissa mm. allergiat ovat mielestäni jo aivan liian yleisiä.
        Minä nautin iloisista, terveistä, näyttelyissäkin pärjänneistä TUONTIkoiristani, enkä suostu tuntemaan alemmuuden tunnetta asiasta! ;)
        ~Ja samaa voin suositella muillekin!

        On tuontikoiria ja tuontikoiria. Jos joku itse hankkii itselleen hyvästä, tunnetusta kennelistä koiran ja tuo sen Suomeen, niin ok. Valitettavasti kääntöpuoli asiassa on nämä "tuojat", jotka tuovat pentuja mistä tahansa jopa pentueittain MYYNTIIN Suomeen. Kyllä silloin pitää kellojen soida ja kovaa.

        Itsekin olen avustanut joitakin ihmisiä tuomaan koiria Suomeen omien linkkieni kautta ja teen niin jatkossakin. Mutta pitää olla tarkka mistä/keneltä niitä tuo, jotta on se tuki jatkossakin ja pennut vanhemmat asianmukaisesti tarkastettuja ja hoidettuja.

        Niin että tuonneissakin on eroja ;)


    • Sano ei venäjän-tuonneille!!!!

      Minulla on sinulle YKSI neuvo neljä vuotta westipiireissä mukana olleena! ÄLÄ missään tapauksessa osta sellaista "oikein kivaa venäjän tuontia" vaikka maksaisi "oikean" westin hinnan! Osta kunnonkasvattajalta suomesta 1200e-1500e! Silloin saat nauttia pitkään ja hartaasti tästä ihanasta rodusta!

      • RUS CH

        En maininnut Venäjästä mitään, mutta selventääkseni asiaa - Venäjällä on ehkä noin 5 hyvää, kunnollista kasvattajaa, joiden pentuja tänne ei saa ilman hyviä kontakteja. Ja niitä pentuja jobbarit ei saa 100-200 eurolla/kpl. Ne maksaa 1500-2000 euroa/pentu. Se niistä Venäjän tuonneista 16 vuoden kokemuksella ;).


    • karpaloo

      Ikävä kyllä westietä ei voi kuvitella saavansa "ajattelimme hankkia ensi kesänä" periaatteella. Ne ovat sen verran haluttuja että vuodenkaan jonotus ei ole mikään ihme, yleensä normaali odotusaika. Westie voi todellaki jättää vapaasti koko taloon niinkuin minkä tahansa rodun edustajan kunhan se on vaan koulutettu. Ei koulutetti terve aikuinen koira tuhoa paikkoja, ei todellakaan, vika on sillon hihnan toisessa päässä!

      • Pikku Prinssi

        Meillä on westien tsekkipentu. Se on nyt 12 vko. Vaikuttaa kovasti terveeltä ja terhakkaalta. Ensi viikolla on ensimmäinen rokotus. Toivon, että ei tule mitään ikäviä yllätyksiä. Ostimme pennun Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella ja saimme sen samana päivänä. Onko jollakulla oikeasti huonoja kokemuksia Tsekeistä tuoduista westien pennuista? Millaisia?


      • tsiip
        Pikku Prinssi kirjoitti:

        Meillä on westien tsekkipentu. Se on nyt 12 vko. Vaikuttaa kovasti terveeltä ja terhakkaalta. Ensi viikolla on ensimmäinen rokotus. Toivon, että ei tule mitään ikäviä yllätyksiä. Ostimme pennun Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella ja saimme sen samana päivänä. Onko jollakulla oikeasti huonoja kokemuksia Tsekeistä tuoduista westien pennuista? Millaisia?

        Meillä on 1,5 vuoden ikäinen westiepoika, joka on tuotu Tsekistä suomalaiseen kenneliin (Parola), josta ostimme sen sitten eläinlääkärin tarkastamana ja rokottamana noin kolmen kuukauden iässä. Koira on menestyneistä näyttelyvanhemmista (pystyi ihan googlettamallakin löytämään tätä tietoa) ja saimme mukana ihan täydellisen sukupuun sekä muut paperit. En nähnyt mitään vikaa siinä, että pentu on ulkomailta, se tuli maahan ihan virallista reittiä passeineen ja korvatatuoinnin kanssa. Saimme koiran taustoista hyvin tietoa ja dokumentteja, ja kasvattajalla oli vastuuta, toisin kuin joku väittää tässä ketjussa Parolan kennelin tekevän.

        Valitettavasti meidän poikakoiralla on piilokivesvika, mutta kennel palautti kolmasosan myyntihinnasta (1400e) kennelliiton sopimuksen mukaisesti. Kivekset täytyy siis poistaa. Mitään iho-oireita ei koirallamme ole ilmennyt, mutta ruoansulatushäiriö kyllä, joka aiheutti oksentelua, ja nyt koiramme syö eläinlääkäriltä saatavaa erikoisnappulaa, joka on kuitenkin saman hintaista kun koirakauppojen ruoka. Nyt vatsa pysyy kunnossa. Trimmaus tehdään 4 kk:n välein ja se maksaa kynnenleikkauksen kera 45e.

        Olemme kaikinpuolin tyytyväisiä hankintamme, koiramme on esimerkiksi todella sosiaalinen, tykkää lapsista ja muista koirista. Olemme saaneet koiramme tottelemaan jonkun verran, ja se haukkuu myöskin vain satunnaisesti. Tuntien räksytystä ei ole, ja aina se ei edes hauku jos joku tulee ovesta. Westiet ovat hauskoja ja älykkäitä koiria, esimerkiksi puruluun piilotusta on hauska seurata. Koiramme on seurallinen emmekä luopuisi siitä mistään hinnasta. Mitään kenkiä, huonekaluja tai muuta ei ole meidän koiramme tuhonnut. Voin suositella westietä (jopa tuontikoirana silloin kun on vastuullinen tuonti) lämpimästi. Kaikissa rotukoirissa on terveysongelmia, westieissä on niitä aika paljon, mutta ainakin me olemme pärjänneet hienosti koiramme kanssa, ja tekisin saman valinnan uudelleenkin.


      • Westikkä
        Pikku Prinssi kirjoitti:

        Meillä on westien tsekkipentu. Se on nyt 12 vko. Vaikuttaa kovasti terveeltä ja terhakkaalta. Ensi viikolla on ensimmäinen rokotus. Toivon, että ei tule mitään ikäviä yllätyksiä. Ostimme pennun Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella ja saimme sen samana päivänä. Onko jollakulla oikeasti huonoja kokemuksia Tsekeistä tuoduista westien pennuista? Millaisia?

        Mietin, olisiko vain maa vaihtunut myyntiä edistääkseen. KP:ssä nimittäin myydään epäilyttävästi westejä myös "hienoin paperein"...


    • Friisirakas

      Me hankittiin perheeni kanssa Westien urospentu Vette maaliskuussa 2009. Mielestäni todella ihana rotu, ulkonäkö todella ihana, mutta luonne sitäkin parempi. Vette on tottelevainen, innokas, vauhdikas, sosiaalinen ja rakastaa kaikkia ihmisiä ja useimpia koiriakin :) Suosittelen tätä rotua! Turkki melko helppohoitoinen, trimmattavana käy 4 kertaa vuodessa. Kampaus/harjaus 1-3 kertaa viikossa riittää. Pestään silloin kun on likainen eli n. 1 krt / 3kk. Ei tuhoa paljoa paikkoja yksin ollessaan, tosin pikkupentuna tuolinjalkaa kaluttu. Helppo kouluttaa, tottelee hyvin, kunhan on tarpeksi maukas nami. Vette tulee käskystä luokse, kun palkintona on juustoa. :) Hankittiin se Vesilahdelta hintaan 1200e. Suosittelen!!!

      • Westiekäs

        Te jotka yhtään epäröitte kuinka työlästä westien turkinhoito on ja kuinka kalliiksi tulee käyttää koiraa trimmaajalla niin suosittelen teille jotain muuta rotua, ei millään pahalla. Olen nähnyt aivan liikaa westejä, joiden turkkia ei hoideta kunnolla, ja joilla on kaikenlaista ihottumaa ja jopa märkiviä haavoja ihossa huonon hoidon vuoksi :( . Westien kanssa pitää oikeasti nähdä vaivaa, joten jos haluaa päästä helpolla turkin suhteen niin westie on huono vaihtoehto. Sopiva trimmiväli westielle on noin kaksi kuukautta, joten vähän ihmetyttää miten jotkut täälläkin kirjoittelevat käyttävänsä koiraa kolme neljä kertaa vuodessa trimmissä. Se on useimmissa tapauksissa aivan liian vähän. Koiran turkki pysyy sitä parempana mitä tiheämmin sitä trimmaa joten kannattaa oikeasti käyttää koiraa trimmaajalla parin kuukauden välein tai opetella tekemään trimmi itse. Ja muistakaa ettei westien trimmaamiseen saa käyttää saksia, niillä pilaa turkin todella helposti!


      • kaisu21
        Westiekäs kirjoitti:

        Te jotka yhtään epäröitte kuinka työlästä westien turkinhoito on ja kuinka kalliiksi tulee käyttää koiraa trimmaajalla niin suosittelen teille jotain muuta rotua, ei millään pahalla. Olen nähnyt aivan liikaa westejä, joiden turkkia ei hoideta kunnolla, ja joilla on kaikenlaista ihottumaa ja jopa märkiviä haavoja ihossa huonon hoidon vuoksi :( . Westien kanssa pitää oikeasti nähdä vaivaa, joten jos haluaa päästä helpolla turkin suhteen niin westie on huono vaihtoehto. Sopiva trimmiväli westielle on noin kaksi kuukautta, joten vähän ihmetyttää miten jotkut täälläkin kirjoittelevat käyttävänsä koiraa kolme neljä kertaa vuodessa trimmissä. Se on useimmissa tapauksissa aivan liian vähän. Koiran turkki pysyy sitä parempana mitä tiheämmin sitä trimmaa joten kannattaa oikeasti käyttää koiraa trimmaajalla parin kuukauden välein tai opetella tekemään trimmi itse. Ja muistakaa ettei westien trimmaamiseen saa käyttää saksia, niillä pilaa turkin todella helposti!

        ja tuontipennuista löytyy juttua tuolta: http://z6.invisionfree.com/Westiefoorumi/index.php?showtopic=2717


      • Sivustaseuraaja
        kaisu21 kirjoitti:

        ja tuontipennuista löytyy juttua tuolta: http://z6.invisionfree.com/Westiefoorumi/index.php?showtopic=2717

        Onneksi oma rotuni ei ole näin suosittu eikä toivottavasti koskaan tulekaan. Mä olen oikeasti yllättynyt siitä, kuinka erilaista tämä westien "jalostus" on verrattuna oman rodun piirissä tapahtuvaan. En ole automaattisesti sitä mieltä, että koiran pitäisi olla rekisteröity, mutta ainakin westien parissa se, että koiralla ei ole papereita näyttää tarkoittavan sitä, että pennut on teetetty rahan kiilto silmissä.

        Tosielämän esimerkki: Mun mielestä on ällöttävää, että nartulla teetetään pennut alle 1,5 vuotiaana ja uudet pennut samalla uroksella vuoden päästä. Reilun puolen vuoden päästä nartulla on taas pennut, mutta niitä ei näy Koiranetissä. Nartulla ei ole yhtäkään näyttelytulosta, mutta silti se on niin laadukasta materiaalia, että se kannattaa pennuttaa useampaan kertaan? Kennelliiton sääntöjen mukaan nartulla saa teettää pennut 10 kuukauden välein, tai jos väli on vähemmän, tulee seuraavien pentujen välillä olla vähintään 1 vuosi. Mutta milläänhän ei ole mitään väliä, kun pentuja ei rekkaa.

        En oikeastaan tiedä, miksi kirjoitin tämän, mutta toivon, että westietä harkitsevat miettisivät kahteen kertaan sitä mistä pentunsa ottavat. Vaikka palvelu olisikin hyvää, ei tarkoita sitä, että "kasvattajan" moraalikäsitykset olisivat ihan kunnossa. Mielestäni nartun pennuttaminen perättäisistä juoksuista ei ole missään nimessä koiranystävän teko.


      • oma rakas pentu
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

        Onneksi oma rotuni ei ole näin suosittu eikä toivottavasti koskaan tulekaan. Mä olen oikeasti yllättynyt siitä, kuinka erilaista tämä westien "jalostus" on verrattuna oman rodun piirissä tapahtuvaan. En ole automaattisesti sitä mieltä, että koiran pitäisi olla rekisteröity, mutta ainakin westien parissa se, että koiralla ei ole papereita näyttää tarkoittavan sitä, että pennut on teetetty rahan kiilto silmissä.

        Tosielämän esimerkki: Mun mielestä on ällöttävää, että nartulla teetetään pennut alle 1,5 vuotiaana ja uudet pennut samalla uroksella vuoden päästä. Reilun puolen vuoden päästä nartulla on taas pennut, mutta niitä ei näy Koiranetissä. Nartulla ei ole yhtäkään näyttelytulosta, mutta silti se on niin laadukasta materiaalia, että se kannattaa pennuttaa useampaan kertaan? Kennelliiton sääntöjen mukaan nartulla saa teettää pennut 10 kuukauden välein, tai jos väli on vähemmän, tulee seuraavien pentujen välillä olla vähintään 1 vuosi. Mutta milläänhän ei ole mitään väliä, kun pentuja ei rekkaa.

        En oikeastaan tiedä, miksi kirjoitin tämän, mutta toivon, että westietä harkitsevat miettisivät kahteen kertaan sitä mistä pentunsa ottavat. Vaikka palvelu olisikin hyvää, ei tarkoita sitä, että "kasvattajan" moraalikäsitykset olisivat ihan kunnossa. Mielestäni nartun pennuttaminen perättäisistä juoksuista ei ole missään nimessä koiranystävän teko.

        ostimme perjantina oman westien hämeenlinnasta, oli tuotu tsekeitsä..ihána pentu..sitten sain kuulla kauhutarinoita tästä kasvattajasta, nyt alkoi pelottaa, että onhan pennulla kaikki hyvin.. luulin ostavani hyvältä kasvattajalta..maksoin siitä 1400e...kaikki marjolta ostaneet..pliis ottakaa yhteyttää[email protected]..


    • raija anneli

      Meillä oli westie, eli kuusitoista vuotiaaksi. Kaupunki koiraksi oikein hyvä rotu. Meillä ei ollut haukkumisen kanssa mitään ongelmaa. Yhdet puukengät pureskeli, ei muuta. Meitä oli vain tyttäreni ja minä. Tytär oli 14 vuotias kun otimme pennun ja vielä niin, että haimme pennun vasta kun koulun kesäloma alkoi. Meidän Ritin kiltteys mahdollisesti johtui, siitä ettei sen tarvinnut pentuna olla ollenkaan yksistään. Toki sitä opetettiin myös yksinoloon. Ainoa haitta käytöksessä oli , se kun Riri ei heti tonnut/oppinut pieniin kapsiin, niin se oli pienille lapsille vähän mustasukkainen. Sairauksia ei muuta ollut, kuin keväisin ja syksyisin tuli varpaitten väliin helposti ihottumaa. Silloi tulkittiin sen johtuvan kaduille ajetusta "suolasta". Onnittelut rodun valinnasta, sekä paljon mukavia vuosia teille westien kanssa.

    • Rakastan hauvaani

      Ei Westietä nyt niin vaikea ole saada, jos löytää vain hyvän ja luotettavan kasvattajan!! itse haaveilin westiestä 3 vuotta ja kun aloitin pennun etsinnän niin löysin sen melkein heti ja pennun luovutuskin oli jo lähellä ( vain 3 viikkoa odotin )...Kasvattajalla oli asialliset paperit ja näin vanhemmat sekä muut pennut ja kasvattaja on ollut osana meidän elämää koko ajan..antaa mm. neuvoja ja muistuttaa rokotuksista jne! Vaikka asuu meistä 400km päässä.

      ps. Meidän westie vauvamme ei hauku juurikaan toisille ihmisille/koirille ja pärjää yksin kotona jos on yhdessä huoneessa missä ei ole sille vaarallisia laitteita/tavaroita. Eikä jää perään vinkumaan kun on pienestä pitäen opetettu!

    • Minä

      se oli kamalaa ku jonaki täs lähivuosina joku oli laittanu rotan myrkkyy vaasas kaduille et ne kuolis ja sit mun kaverin westie oli syöny sellasen pullan palan maasta ja sit se oli niinku kuollu sit muutama minuutti sen jälkee kamalaa jaku mä olin viel mukana siin ;(

    • Westien omistaja

      Meillä on ollut nyt 4 vuotta westi ja hyvin sen kanssa on mennyt. Ei se ole tuhonnut mitään. Pentuna westit voivat esin repiä lahkeistä. Meillä ainakin repi kaikkien lahkeita noin kuukauden kunnes se oppi ettei se kannata. Westit ovat jääräpäistä porukkaa. Mwidän westietä ärsyttää mopot moottosipyörät mopoautot ja silloin tällöin myös pyöräilität. Jos esim mopo ajaa kadulla ohi niin meidän westi alkaa vetää ja haukkua mopon perään. Westiet on hyviä näyttely koiria jos osaa olla päättäväinen. =D

    • Westie-muru

      Minulla on 5vuotias suloinen Westie-tyttö. Iloinen, seurallinen ja leikkisä muru ja hurmaa mustilla silmillään.
      Minun koirani on ilmeisesti pentueen ainoa sairas. Yläpurenta oli ensimmäinen murheemme. Maitohampaat jouduttiin poistamaan, sillä ne teki haavan suussa yläleukaan. Oikeat hampaat eivät olleet niin terävät, eikä niille ole tarvinnut tehdä mitään. EL tosin suositteli ne tarkistuttamaan, mutta se on jäänyt, sillä ongelmia ei ole ollut enää.
      6kk iässä koiran iho alkoi oireilla. Meillä alkoi painajainen joka on nyt viimeisen 1,5v aikana tasoittunut oikealla hoidolla ja ruokavaliolla. 6kk iästä alkaen koira nuoli tassujaan, rinta kutisi ja suupielet. Antibioottikuureja oli useita. Koiran ollessa 1,5v vaihdoin ruuan nappuloista raakaruokintaan. Allergiashamppoo (eläinlääkäri klinikalta) ovat auttaneet tilannetta rauhoittumaan. Koiran ollessa 1,5v EL teki allergiatestit, hänellä oli 17 (!!) eri asiaa jolle allerginen. Ruokia, siitepölyjä, heinää, homesientä jne. Pari vuotta meni koiran vointia tarkkaillen ja EL juostessa.
      Nyt, viikko sitten, meillä koiralla diagnosoitiin nielun osittainen halvaantuminen. Koiran on vasta 5v. Oireet miksi hakeuduin EL, oli todella raskas ja huohottava hengitys. Koira ei jaksanut enää lenkillä vaan jouduin suostuttelemaan sitä mukanani. Nyt vointi on normaali ja koira on taas leikkisä oma itsensä. Allergian takia se on syönyt kortisonia jo 1,5v. Sitä syystä tiedän että meidän yhteinen matka tulee olemaan normaalia lyhyempi. Mutta en olisi uskonut että joudun jo tässä vaiheessa miettimään onko sen elämä koiralle hyvää. Nyt näyttää valoisalta. Toivon että tilanne säilyy vielä hyvän aikaa.
      Westietä harkitsevalle en voi kuitenkaan rotua suositella vahvan allergisoitumisen takia. Niin harmillista, mutta aikaa ja rahaa menee hurjasti. Vakuutus on pelastanut meidät, muuten minulla ei olisi ollut varaa hoitaa sitä.

      • Westie-muru

        Maitohampaat jouduttiin poistamaan, tarkoitan alaleuan kulmahampaita :)


      • luckylove......

        Täytyy olla perillä siitä, mistä Westiensä hankkii, ja millaisesta suvusta tulee. Mulla kaksi Westieneitoa (täysin kotikoiria) samalta äipältä (kaksi vuotta ikäeroa toki) ja ei mitään allergioita eikä iho-ongelmia *koputtaa päätään* Kenelläkään tuon emon pentusista ei ole koskaan ollut mitään allergioita, eikä iho-ongelmia. Lucky us! :)


    • Westien rakastaja

      Meille tuli n. 4 vuotta sitten westie. Se on nyt 10 vuotias ja edelleen hirvittävän leikkisä. Koskaan ei mitään sairauksia varsinaisesti ole ollut, hieman ehkä pientä ihottumaa, eikä turkin hoidossa ole ollut mitään ongelmia. Suosittelen ;)

    • pieni valkoinen

      Meillä on 3,5v westietyttö ja 1,5v cairnpoika. Westie on suomalainen, tietysti, hyvää kannatta odottaa. suomalaisuus ei kylläkään ole mikään takuu siitä, etteikö koira olisi allerginen, en vaan periaatteesta osta itämaan koiria. Koira on ollut viljattomalla ruualla ja pn pysynyt terveenä. Se on tosi persoona, fiksumpi kuin luulisi ja terrierimäisen itsepäinen. Koulutus pennusta asti!

    • Varo huijarimyyjää

      Hei.
      Haluan varoittaa olemassa olemattomia westiksiä halvalla myyvistä huijausmyyjistä Euroopassa. Itse jo melkein sorruin ostamaan, kunnes kyselin lentokentältä minulle lähetetystä koirasta ja varmistui että sellaista ei ole. En onneksi ehtiinyt vielä maksaa mitään. Myyjä kirjoitti ensin suomeksi ja sitten englanniksi, varsin miellyttävään sävyyn koko ajan. Hienoja kuviakin lähettivät, Brasilian loimi oli koiralla päällä. Tässä pari mallisähköpostia:

      Lähettäjä: Giroldi A. Adrienne

      Just reading your mail, i am very happy because it is certain Lollie will be in good hands and in total security in your home. You are just the type of family i have been looking for the adoption of my puppies. I wish i find another good family as yours for Molly because i have regected many other families because they are not good enough for me. I will with no doubt arrange everything so that Lollie can reach your home asap. After reading your mail, i contacted the closest delivery agency to my home ; JetPets, they are located here at the Heathrow Airport.
      I asked them about their delivery program and they responded that i can come to the airport with my puppy and register the puppy for delivery to your home as soon as i wish. and when they registration is done, they will contact you with the delivery flight program and send to you their account details so that you can make payment of the delivery fee (390euro 15euros=405euro) for a door step delivery. And as soon as they will confirm your payment, they will take off with Lollie and they will equally send to you the flight program. a delivery agent will travel with Lollie to Finland and he will contact you once at the airport to inform you of his arrival to your home. I have a free day tomorrow, so if you are ready, inform me and i will take Lollie to the airport and register her for delivery to your home. i will start by putting all her things together tonight. I wish and pray we stay in contact until your arrival here in London, you will be highly welcome.
      Thanks for a fast response so that i can contact the airport again and tell them when i will come with our puppy. Best greetings.

      Noin viikon viestittelyn jälkeen:
      I am from the airport I have registered Lollie for delivery to your home. They made the last medical test and everything is good, Lollie is ready and feet for the journey. I gave them your complete address details as you sent it to me.
      So, they will send to you a mail as soon as everything is okay there because i told them that i want Lollie to take off tomorrow, and they responded that, it will be possible if you make the payment early in the morning via the express transfer
      that they will send to you the account details for the payment. and as soon as they will confirm the payment, they will send to you the flight details so that you know the arrival time. Lollie will spend the night there with the vet specialists.
      I have sent Lollie with all her papers, accessories, booklet and a sample of food.
      Please remain online so that you will receive their mail. How are your boys doing?
      I know they will be very happy when they will come and meet Lollie home. Please keep me informed until Lollie reaches your home. I will also get up in the morning and contact the agency to know how it is going better still, i will go there again in the morning and stay there until Lollie takes off. Waiting to read from you. Adrianne.

      • Kati51

        Meidän westie on 4.5 vuotta, poika sellainen. Mielettömän sympaattinen rotu, mutta vaatii koulutusta ja paljon ulkoilua, kuten kaikki koirat. Meilläkin ymmärretään lukuisia sanoja. Meidän uroksella on ollut iho-ongelmia ja on edelleen, vaikka on tiukalla dieetillä, eli tähän kannattaa kiinnittää huomiota jo pentuvaiheessa. Westien turkki nypitään. Nyppiminen on rankka toimenpide ja iho saattaa reagoida siihen. Me siirrymme nyt konetrimmaukseen, koska meidän koiran iho on kärsinyt nyppimisestä. Olisi pitänyt jo aiemmin tehdä päätös, mutta tosiasiahan on, että turkista tulee ihan erilainen sen jälkeen kun se ajetaan koneella, mutta tärkeämpää on koiran hyvinvointi kuin se, että turkki on oikeanlainen. Monet kasvattajat eivät vaan valitettavvasti ymmärrä tätä,
        Vaikka tämä kuulostaa fraasilta, niin westie tuo iloa joka päivään. Se on söpön näköinen, mutta sen luonne on voimakas, siitä onkin käytetty nimitystä susi lampaiden vaatteissa, joka sopii mielestäni loistavasti tähän rotuun.


    • leemat

      myyn 5v länsiylämaan terrierin ,sairauden takia.K .Kasvattaja Riiwiön rekisteröity kennel
      hinta 600 E
      [email protected]
      asun Kiteellä

    • Jimizz

      Aivan ihana rotu! Allergioilla ym. asioilla pelotellaan..no, kaikki koirat ovat yksilöitä. Kannattaa kuunnella kasvattajan ohjeita ja toimia niiden mukaan esim. ruokinnassa. Ihan halvinta marketti-ruokaa ei ehkä kannata antaa...kun syö muutenkin suhteellisen vähän. Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä -sanonta pätee tässäkin asiassa hyvin...mielipiteitä ja tapoja kun on monia. Oma Westieni on ollut kyllä hyvin terve yksilö kaikkinensa, hyvä niin. Suloisen ulkokuoren alla on myös viisas ja huumorintajuinen koira, joka uskollisuudessaan kerta toisensa jälkeen valloittaa omistajansa sydämen. Viihtyy niin sylissä kuin yksinäänkin..ja pitkät lenkit maistuu vieläkin (11v). Koti ja perheenjäsenet ovat tärkeitä, kiintymys puolin ja toisin on sanoin kuvaamatonta. En voisi parempaa rotua edes kuvitella itselleni.

    • reyeryr

      Ap:n viesti on 7 vuotta vanha

    • westienäiti

      Maailman ihanin koirarotu :) Omamme on ulkomailta, paperit on, mutta emme ole Suomessa rekisteröineet, kun emme kokeneet sille tarvetta. Alkuperämaan kenneljärjestöltä vielä tarkistimme tiedot ja sukupuun. Mitään epämäärisiä tauteja tms. ei ole ollut, koira on ollut terve. Tosin maha on herkkä eli possunkorvia, sianlihaa tai muuta rasvaista ei voi syöttää, menee masu kuralle. Niin kiltti ja ihana, koulutettu ei varsinaisesti ole, mutta ymmärtää oikein hyvin puhetta ja äänensävyjä, niin kuin kotielämässä aktiivisesti mukana oleva koira, jolle jutellaan paljon, ymmärtää. Ei hauku sisällä (paitsi telkkarin koiria), ei ole koskaan tuhonnut yhtään mitään, ajoittain jääräpää mutta se on ominaisuus , ei vika.

      Koirallamme on niin hieno luonne ja on niin terve ollut, että nyt jälkeen päin harmittaa, ettemme sitä rekisteröintiä kennelliittoon tehneet emmekä teettäneet pentuja. Koiramme on nyt jo 9-vuotias

    • Anonyymi

      Westie on maailman ihanempia koirarotuja. Eivät sen allergisempia varmaankaan kuin mitkään muutkaan rodut, turhaa vouhotusta allergiasta ja sen yhdistämisestä aina ylämaanterriereihin. Koirat ovat erilaisia niinkuin me ihmisetkin, joillakin allergiaa joillakin ei. Eikä vehnä nyt ole järkevä "aine" muillekaan roduille eikä ihmisellekkään😁. Oma uros westiemme on valloittava persoona. Rakastaa töllöttää televisiota, erityisesti luonto-ohjelmat saavat hännän vipattamaan. Pitää klassisesta musiikista, pitkistä lenkeistä säässä kuin säässä. On kovapäinen. Ei tajua omaa pientä kokoaan vaan on maailman mahti ja omaa ison egon. Rakastaa kaikenlaista ruokaa. Tykkää osallistua päivän hommiin. Utelias kuin mikä. Kissat ovat pahiksia, - ja puput. Jahtaisi mielellään veneiden lisäksi. Ei niinkään pidä uimisesta. Tykkää autoilla ja ottaa viilennyksiä auton ikkunasta. Tapoihinsa pinttynyt. Tietää kellon tarkkaan aina mitä seuraavaksi on tapahtumassa, esim. Lenkki ajat, ruoka-ajat, nukkumaan meno ajat yms. Ei ole sylikoira, mutta rakastaa ylikaiken huomiota, rapsutuksia ja höpöttelyjä. Kuuntelee pää söpösti vinossa puolelta toiselle. Kukaan ei tule meille ilman, etteikö koiramme sitä huomaisi. Hyvä vahti. Turkista pidettävä erityisen hyvää huolta, trimmi =nyppiminen kahden kuukauden välein on suositeltavaa. Kallista lystiä, mutta vaivan arvoista. Luotettavan ja hyvän trimmaaja löytäminen voi olla hankalaa joten kullanarvoinen asia jos ammattitaitoisen ja luotettavan trimmaajan löydät. Mekin olemme nähneet jos jonkinlaista trimmaajaa aluksi, joiltakin olisi ehkä pitänyt ottaa koko trimmaus homma pois niin törkeä käytöksisiä jotkut olivat. Eli kun ensimmäisiä kertoja viet pentuasi trimmiin niin ole koko trimmiin ajan mukana! Kysele ja katsele. Me luotimme liikaa ja aiheutti reppanalle vain pelkoa ja jännitystä joka sitten hankaloitti myöhempiä trimmaus kertoja, mutta nyt löydetty kiva trimmaaja jonnekin koiramme menee mielellään ja homma jo sujuu paremmin. Kyse on kuitenkin jokaisen tärkeästä lemmikistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe