melutynnyri jetta

*boraaja*

Tilanteiden pakosta jouduin ottaamaa ajoon uuden sukupolven jetan, oman bora 03:sen sijaan.

Ajattelin että ihan kivan näköinen auto, isot tilat jne. MUTTA kun lähdin köröttelemään, ja vauhdin kasvaessa vasta taajamanopuksiin, rengasmelu alkoi poraamaan ohimoita. Kuinka on mahdollista että 2000-luvun autossa voi olla noinkin luvattoman surkea äänieristys? Moottoritiellä alkoi särkemään jo päätä, varsinkin kun pitää ajella pitkiä matkoja.

Olin onnellinen kun vihdoin pääsin takaisin borani rattiin. Muuten Jetta vaikutti suht asialliselta rassilta, mitä nyt ajotietokone uupui.

12

3136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      hinnat alkaen mallilla eli Trendlinellä. Sillä Comfortlinessa on ajotietokone sekä vakionopeudensäädin vakiona, samoin mukavuusistumet jne jne. Lisäksi Comfortlinessa on panostettu enemmän äänieristykseen.
      Oliko Jetan alla Michelinin X-ice Northtit vai Nokian Hakkapeliitta 5:set vai jotkut muut?. Ne kummatkin on hiljaisia nastarenkaita, joista ei juuri ääntä lähde. Muut pitää enempi mekkalaa. Ja jos alla pyörii rengaskoko 195/65 R15 on Jetta hyvinkin hiljainen auto hiljaisilla nastarenkailla/kitkoilla.Auto tulee yleensä koon 205/55 R16 renkailla. Rengastuksella on ikävä kyllä suuri merkitys äänettömyyteen näissä nykyautoissa, oli sitten Volkkari tai joku muu.

      • Sami N

        Moi, kyllä Jetta kuuluu meluisuudessaan luokassaan häntäpäähän. TM tai TL kuvasi sisämelua "kuin patarummun sisällä istuisi". Tottakai rengastus vaikuttaa sisämeluun mutta mielestäni ollaan hieman hakoteillä jos esim. kitkarenkaat pitää valita sen takia että nastoista lähtee melua aivan liikaa. Esim. omassa coro versossa on alla continentalin nastarenkaat ja useammat autossa ekaa kertaa istuneet ovat sanoneet tyyliin "kyllä kitkarenkaat ovat hiljaiset". Joten ei se melu kaikilla ole ongelma nastoillakaan. ;c)


      • *boraaja*

        "Lisäksi Comfortlinessa on panostettu enemmän äänieristykseen"

        ok. kyseessä oli varmaankin ihan karvalakkimalli, en pitänyt.

        jos olisi ajotietokone ja hiljaisempi, voisin harkitakin. ohjaustehostin, tilat, ulkonäkö ja ajettavuus (osittain) olivat jees. ja mielestäni 1.6 liikahti ihan tarpeeksi hyvin, makuasia tietty. economy versus fun.


    • comfortline!

      Minulla 9/07 käyttöönottamani TSI Comfortline, renkaina kesäkiekot 16" Michelinit (vakiot). ja talvirenkaina Hakkapeliitta RSI:t. Rengasmelua kuuluu, mutta ei mitenkään erikoisesti, ei edes kovemmilla kesärenkailla jotka siis sentään 55-profiiliset. Hyviä vakiostereoita pystyy mainiosti kuuntelemaan myös maantieajossa ja nauttimaan. Jokaisessa nykyautossa rengasmelua on, siitä ei pääse yli, osasyynä korkean nopeusluokan rengastus jo tehtaalta.

      Jos päätäsi särkee, sairastat muuta sairautta kuten migreeniä -tai sitten mallisi on ollut trendline jossa äänieristys on heikompi. Mutta, comfortline on ainakin aivan sopivan hiljainen. Ajettu nyt 8 tonnia joten hivenen on kokemusta...

      • *boraaja*

        jep, uskoisin kirjoituksesi perusteella kyseessä olleen trendline, perusmalli.

        ajattelinkin että pakko tuosta autosta on löytyä ylellisempikin malli, muuten tien päällä on monta pettynyttä jettailijaa.

        ihme että tuollaisia peltirumpuja edes pistetään myyntiin..


      • Comfortlinekin
        *boraaja* kirjoitti:

        jep, uskoisin kirjoituksesi perusteella kyseessä olleen trendline, perusmalli.

        ajattelinkin että pakko tuosta autosta on löytyä ylellisempikin malli, muuten tien päällä on monta pettynyttä jettailijaa.

        ihme että tuollaisia peltirumpuja edes pistetään myyntiin..

        Viime vuoden keväällä koeajettuna tuntui kyllä tuo "parempi" versiokin meluisalta. Enkä kyllä usko että näiden varusteluversioiden välillä on juurikaan korvinkuultavaa eroa. Alustarakenne on kuitenkin samanlainen. Nykyautoissahan melu kulkeutuu pyöränripustusten kautta värähtelynä runkoon ja siihen ei juuri enää sisäverhoilua lisäämällä pysty vaikuttamaan, korkeammalla rengasprofiililla kyllä.


      • sulla on?
        Comfortlinekin kirjoitti:

        Viime vuoden keväällä koeajettuna tuntui kyllä tuo "parempi" versiokin meluisalta. Enkä kyllä usko että näiden varusteluversioiden välillä on juurikaan korvinkuultavaa eroa. Alustarakenne on kuitenkin samanlainen. Nykyautoissahan melu kulkeutuu pyöränripustusten kautta värähtelynä runkoon ja siihen ei juuri enää sisäverhoilua lisäämällä pysty vaikuttamaan, korkeammalla rengasprofiililla kyllä.

        Itsellä siis comfortline, olen normaalikuuloinen (tutkittu kuulo 3 v sitten) ja en koe millään tavala meluisaksi! Jos meluisaa autoa pitää etsiä, löydän omasta historiastani3 kpl: lada-takavetomalli 80-luvulla, ekakopan Yaris ja Citroen C2 VTS-sporttimalli. Tässä korva lepää ja niinkuin sanottu stereoita (vakioautoon hyvälaatuinen soundi) voi kuunnella ja nauttia.


      • Edellinen
        sulla on? kirjoitti:

        Itsellä siis comfortline, olen normaalikuuloinen (tutkittu kuulo 3 v sitten) ja en koe millään tavala meluisaksi! Jos meluisaa autoa pitää etsiä, löydän omasta historiastani3 kpl: lada-takavetomalli 80-luvulla, ekakopan Yaris ja Citroen C2 VTS-sporttimalli. Tässä korva lepää ja niinkuin sanottu stereoita (vakioautoon hyvälaatuinen soundi) voi kuunnella ja nauttia.

        Riippuu tietysti millainen melu häiritsee. Ovathan nykyautot tietysti hiljaisia parinkymmenen vuoden takaisiin verrattuna ja pääasiallinen melu on renkaiden välittämä värähtely tienpinnasta joka kuuluu jyrinänä. Lyhyellä matkalla tämä ei niin haittaa, mutta pidemmän päälle alkaa ärsyttämään. Samasta ongelmasta tosin kärsivät enemmän tai vähemmän kaikki alemman keskiluokan autot. Passat/Mondeo luokasta sitten jo löytyy hiljaisempia autoja. Ja onhan Jetan kokoluokassa esim. Volvo S40 melko hiljainen.


      • hiljainen Jetta
        Edellinen kirjoitti:

        Riippuu tietysti millainen melu häiritsee. Ovathan nykyautot tietysti hiljaisia parinkymmenen vuoden takaisiin verrattuna ja pääasiallinen melu on renkaiden välittämä värähtely tienpinnasta joka kuuluu jyrinänä. Lyhyellä matkalla tämä ei niin haittaa, mutta pidemmän päälle alkaa ärsyttämään. Samasta ongelmasta tosin kärsivät enemmän tai vähemmän kaikki alemman keskiluokan autot. Passat/Mondeo luokasta sitten jo löytyy hiljaisempia autoja. Ja onhan Jetan kokoluokassa esim. Volvo S40 melko hiljainen.

        ja varustetasoltaan esimerkiksi Corollan halvinta versiota vastaava maksaa?

        Kummallista tehdään "halpa" versio johon pitää lähes kaikki varusteet ostaa erikseen myös ajotietokone aika hämmästyttävää nykypäivänä.


      • Mä vaan
        hiljainen Jetta kirjoitti:

        ja varustetasoltaan esimerkiksi Corollan halvinta versiota vastaava maksaa?

        Kummallista tehdään "halpa" versio johon pitää lähes kaikki varusteet ostaa erikseen myös ajotietokone aika hämmästyttävää nykypäivänä.

        Trendline on hinnat alkaen malli ja siinä on:

        Cd-soitin joka toistaa MP3-tiedostoja, 8 kaiutinta sekä diskantit, ESP ABS EBV ASR sekä hätäjarrutehostin, siinä on monitoiminäyttö joka on periaatteessa kuin ajotietokone mutta hieman suppeampi toiminnoiltaan, sähköikkunat edessä ja takana, kauko-ohjattu keskuslukitus, sähkösäätöiset& lämmitettävät peilit sekä lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet, 12v pistorasia, puoli-automaattinen ilmastointi, lämmitettävä/jäähdytettävä hanskikaslokero jne jne.

        Comfortline on tonnin kalliimpi ja siinä on edellä mainittujen LISÄKSI mm.:

        vakionopeudensäädin
        ajotietokone
        parempi äänieritys
        mukavuusistuimet edessä
        säilytyslokerot etuistuinten alla
        lehtitaskut istuinten takana
        2 kpl 12V pistorasioita
        korkeuden säätö myös pelkääjän penkissä
        ristiselät tuen säädöt edessä
        koristelistat kojelaudassa ja ovissa
        kromilistat ikkunoissa
        suksiluukullinen kyynärnoja takana
        paljon säilytyslokeroita ja lukuvaloja
        plyyshiverhoilu
        keskikyynärnoja edessä, jossa tuuletussuuttimet taakse
        kangasmatot kuramattojen lisäksi
        2kpl valaistuja meikkipeilejä
        jne jne.

        COMFOTLINEN hinta on noin 1000 EUR kalliimpi kuin TRENDLINEN ja koska siinä on niin paljon enemmän kamaa ja se on tyylikkäämpi niin sitä menee ainakin Jettana ja farkku Golfina enemmän kuin Trendlinenä


      • Rudolf Otto
        Mä vaan kirjoitti:

        Trendline on hinnat alkaen malli ja siinä on:

        Cd-soitin joka toistaa MP3-tiedostoja, 8 kaiutinta sekä diskantit, ESP ABS EBV ASR sekä hätäjarrutehostin, siinä on monitoiminäyttö joka on periaatteessa kuin ajotietokone mutta hieman suppeampi toiminnoiltaan, sähköikkunat edessä ja takana, kauko-ohjattu keskuslukitus, sähkösäätöiset& lämmitettävät peilit sekä lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet, 12v pistorasia, puoli-automaattinen ilmastointi, lämmitettävä/jäähdytettävä hanskikaslokero jne jne.

        Comfortline on tonnin kalliimpi ja siinä on edellä mainittujen LISÄKSI mm.:

        vakionopeudensäädin
        ajotietokone
        parempi äänieritys
        mukavuusistuimet edessä
        säilytyslokerot etuistuinten alla
        lehtitaskut istuinten takana
        2 kpl 12V pistorasioita
        korkeuden säätö myös pelkääjän penkissä
        ristiselät tuen säädöt edessä
        koristelistat kojelaudassa ja ovissa
        kromilistat ikkunoissa
        suksiluukullinen kyynärnoja takana
        paljon säilytyslokeroita ja lukuvaloja
        plyyshiverhoilu
        keskikyynärnoja edessä, jossa tuuletussuuttimet taakse
        kangasmatot kuramattojen lisäksi
        2kpl valaistuja meikkipeilejä
        jne jne.

        COMFOTLINEN hinta on noin 1000 EUR kalliimpi kuin TRENDLINEN ja koska siinä on niin paljon enemmän kamaa ja se on tyylikkäämpi niin sitä menee ainakin Jettana ja farkku Golfina enemmän kuin Trendlinenä

        Onko bensa- ja diesel-mallien äänieristyksessä eroa?


      • Mä vaan
        Rudolf Otto kirjoitti:

        Onko bensa- ja diesel-mallien äänieristyksessä eroa?

        äänieritys ja diesel mallissa on konepellin alapinnalla sellainen paksu "karvamatto" jota ei ole bensakoneessa. Moottori on myös hieman paremmin koteloitu. Tosin ei moottoriäänet bensa VW:ssäkään juuri kuulu. Rengasäänet ne ainoa/suurin äänenlähde VW:ssä on. Eli muutoin ei ole eroa onko bensa vai diesel VW...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe