Ostin kesämökin, jolta on katkaistu sähköt 1980-luvulla. Sähkötolppa on omalla tontilla ja siitä lähtee virta naapuriin. Soitin paikalliseen sähköyhtiöön ja kysyin, millä hinnalla meille saa sähkön.
Sähköliittymän hinnaksi sanottiin 2.000 euroa ja sen päälle tulee mittari asennustyöt, maakaapelilla koska ilmajohtoja ei enää vedetä, koko homman loppusumma yhteensä reilu 2.700 euroa.
Sähköliittymän hinta on iso prosentti koko kiinteistön kauppahinnasta. Lisäksi hullua on, että vesiliittymän saa jo halvemmalla: Liittymismaksu 1.300 euroa kaivuutyöt 400 euroa = yhteensä 1.700 euroa. Naapuri on juuri ottanut vesiliittymän tähän hintaan.
Sähköllä on pirun kallis liittymismaksu ja jatkuvasti nousevat yksikköhinnat. Tässä kohtaa lienee järkevintä palata omavaraistalouteen. Aurinkopaneelien ja aggregaatin yhdistelmä voisi tulla kysymykseen. Sähköliittymän hinnalla saa jo aivan riittävät vehkeet jääkaapin ja tv:n käyttöön. Muuta ei mökillä tarvitakkaan.
Muilla kokemuksia sähköliittymän hinnasta mökille / kesäasunnolle?
Pirun kallis sähköliittymä!
4
2967
Vastaukset
- kuka maksaa
fortumin johtajien miljoonaoptiot?
Vesiliittymiin ei ole vielä optoita sotkettu. - Samaa olen miettinyt
ja pohtinut vuosikausia.Mutta olen tullut sellaiseen tulokseen,että jos olisin vastaavassa tilanteessa kuin sinä,niin kyllä aurinkoenergian pitäisi riittää
tarvitsemaasi tarkoitukseen.Ymmärtääkseni niiden tehot ovat parantuneet ja osalla on jopa 25 vuoden takuu.Lisänä voi yllättävissä tilanteissa käyttää mainitsemaasi agregaattia.
Itse ajattelin vakavissani hommata tuulienergiasysteemit,sillä ottaa "hermoon"tällainen rahastus.On vielä niin kivat säännöt täällä Suomessa että jos käyttää tuulivoimalaa,niin se ylimääräinen virta jota joskus tulee niin kelpaa ainoastaan ilmaiseksi sähköyhtiön verkkoon ja sillä sitten taas rahastetaan.Ajatelkaa koko Euroopassa ainoa valtio joka on näin sisäänpäin lämpiävä.Mutta nyt tilanteeni on muuttunut sairastumisen takia ja nämä hinnat karkaa todella älyttömyyksiin,joten olen ajatellut muuttaa kerros/rivitaloon jossa yhtiövastineen suuruus olisi jotain 100€ luokkaa.
Olisi kaikkein edullisinta asumista kohta tällä
hintojen nousulla omakotitaloon verrattuna. - eikä kata edes kuluja
Tuota luokkaa ne liittymät maksaa...
Meidän vesiliittymä oli kyllä "muutaman tonnin" kalliimpi. - tuo.
Kovin kalliilta vaikuta.Kun kysyin omalle mökilleni liittymän hintaa se oli 14000 euroa joten siirryin sujuvasti agrekaatin varaan ja on edullista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733