Kihti kiusaa

51v.nainen

Mikä se kihti on? Mitä pitäis tehdä ? Minulla todettiin vasta se , ENKÄ ymmärrä yhtään mitään asiasta..!Olisiko ketään, joka voisi valistaa asiasta? Olen aina luullut , että kihti on vanhojen , siis VANHOJEN , miesten sairaus! Ei siis minun ikäisteni naisten , tai yleensäkkään naisten. Tietämätön !

24

10100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulla nuoremmallekki

liiasta juomisesta ja mässäilystä.
      Se on niin sanottu parempi-osaiten tauti
      tai vitsaus.Siis vinkit,viinit pois
      ja vain vihannesruokaa.Ei se kivaa oo
      mutta vaivat vähenee!

• Saara

Ikävä vaiva,älä syö vihreitä vihanneksia eikä pikkukalaa,edistää kipuja..

• juttuja,

kun kihtiä pidettiin vain yläluokan sairautena, tosin se VOI liittyä myös vääriin ruokailutottumuksiin, ja ylipainoon.
      Nykyisin naisetkin yhä useammin sairastuvat siihen, monilla ovat syynä nesteenpoistolääkkeiden sivuvaikutukset.
      Tuolla yksi linkki, asiasta on paljon tietoa Googlessa.

http://www.reuma.fi/reumataudit/kihti_ja_ruokavalio/

• vielä lisää

• vastaus vanhojen jutuille

Kiitos viestistäsi! Syön hyvin paljon raaka vihanneksia , kylläkin paljon myös lihaa.Salaatit kuuluvat joka päiväiseen ruokavalioon , alkaen aamusta ja loppuen iltapalaan. En ole ylipainoinen! Syön myös kovin paljon leipää , enimmäseen ruis ja koko jyvä leipää. Olisiko yksipuolinen ravinto syynä osaksi? En pidä riisistä , enkä pasta ruoista. En käytä maito tuotteita lainkaan.En käytä mitään lääkitystä , en kemiallisia , en luonnon lääkkeitä .Käyn katsomassa sinun antamasi linkin.

• Saara
        vastaus vanhojen jutuille kirjoitti:

Kiitos viestistäsi! Syön hyvin paljon raaka vihanneksia , kylläkin paljon myös lihaa.Salaatit kuuluvat joka päiväiseen ruokavalioon , alkaen aamusta ja loppuen iltapalaan. En ole ylipainoinen! Syön myös kovin paljon leipää , enimmäseen ruis ja koko jyvä leipää. Olisiko yksipuolinen ravinto syynä osaksi? En pidä riisistä , enkä pasta ruoista. En käytä maito tuotteita lainkaan.En käytä mitään lääkitystä , en kemiallisia , en luonnon lääkkeitä .Käyn katsomassa sinun antamasi linkin.

Ja vielä ei vaaleaa leipää...

• äkikseltään
        vastaus vanhojen jutuille kirjoitti:

tuntuisi, ettei ainakaan ruokailutavoissasi ole vikaa, en tosin ole mikään ravintoasiantuntija.
        Kihtiinhän on lääkityskin, jos se on tarpeellinen.
        Ainakin se on sairaus, jonka kanssa tulee hyvin toimeen.

• Tulin viisammaksi 51v.

Kiitoa uudestaan! Sieltähän löytyi asiaa. Huomasin : syön hyvin PALJON SELLAISTA MITÄ PITÄÄKIN! Ja löytyi myös sellaista mitä jätän oitis pois. Esim: olut , kaakao , kala ruuat. Sieltä löytyi paljon tietoa. Minun täytyy tulostaa koko tieto ja laittaa jääkaapin oveen , niin ,että muistaa kaiken . Minulla alkoi vihotella vasemmasta olkapäästä , ja kun oli tarpeeksi monta vuotta pistetty kortisoonia ja kipu piikkiä , niin sitten alettiin tutkimaan.. En tiedä osuiko diagnoosi kohdalleen , mutta yritän nyt sitten näin. Kiitos vielä kerran!

• veljelläni on myös kihti
        Tulin viisammaksi 51v. kirjoitti:

Kiitoa uudestaan! Sieltähän löytyi asiaa. Huomasin : syön hyvin PALJON SELLAISTA MITÄ PITÄÄKIN! Ja löytyi myös sellaista mitä jätän oitis pois. Esim: olut , kaakao , kala ruuat. Sieltä löytyi paljon tietoa. Minun täytyy tulostaa koko tieto ja laittaa jääkaapin oveen , niin ,että muistaa kaiken . Minulla alkoi vihotella vasemmasta olkapäästä , ja kun oli tarpeeksi monta vuotta pistetty kortisoonia ja kipu piikkiä , niin sitten alettiin tutkimaan.. En tiedä osuiko diagnoosi kohdalleen , mutta yritän nyt sitten näin. Kiitos vielä kerran!

ei esim silakkaa tai muikkuja eikä muitakaan pikkukaloja voi syödä ja jos hän sianlihaa syö niin nivelet kipeytyy ja vähän turpoaa.

:) Paavo Lipposellakin se vaiva on. Nyt kuules loppu se mässäily viineillä ja muilla herkuilla;))

• Kiittäen
        vielä lisää kirjoitti:

asiaa:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1993,1984

Kiitos oikein paljon , sielläkin oli paljon tietoa. Nyt vain toteuttamaan ! Siis kipu on hirveä vasemmassa olka päässä , ensin luulin / luultiin työperäseksi, mutta nyt sitten näin.

• "vanhoja juttuja"
        Tulin viisammaksi 51v. kirjoitti:

pitäisi olla selvä, sehän on helppo todentaa.
        Käytännössä eniten kihtikipuja synnyttäviä ovat olut, makkarat, sisäelimet ja pikkukalat, joiden kuoriaineessa on paljon puriiniaineita.

Kummista kumminta on, ettei sinua ohjattu ravintoterapeutille, sillä kihti jos mikä pysyy kurissa oikealla ruokavaliolla.

Mukavaa, jos sait uutta tietoa! Selailepa Googlea lisää, se pursuu asiaa. :))

• Loppuu
        veljelläni on myös kihti kirjoitti:

ei esim silakkaa tai muikkuja eikä muitakaan pikkukaloja voi syödä ja jos hän sianlihaa syö niin nivelet kipeytyy ja vähän turpoaa.

:) Paavo Lipposellakin se vaiva on. Nyt kuules loppu se mässäily viineillä ja muilla herkuilla;))

No nyt jää viinit ja oluet muille ! Kala ruuat on sitten se vaikeampi ! En kyllä ole syönyt pikku kaloja , vaan lohta (ilman nahkaa) , ja muita jalo kaloja kuten esm.tammukkaa,ja yleensä puna lihaista (rasvaista) kalaa.Sieniä syön paljon. Ja riista eläinten lihaa.

• totuttelu

Kai sinulle jotain neuvoja on annettu, jos kihti on todettu. Joillakin kolottaa varvasta, toisella polvea tai pikkurilliä, yleensä nivelessä kipua, turvotusta, punotusta. Virtsahappokertymät aiheuttavat vaivat.
      Ruokavalion muutos on edessä. Unohda saunakaljat ja makkarat, älä syö järvikalaa (esim. muikkuja) ja lohtakin hyvin rajoitetusti. Broilerikin on lihaa, mutta sitä saa syödä vähän, muuta lihaa rajoitetusti. Hiivaa sisältävät tuotteet pahentavat tautia. Katso tarkempaa tietoa vaikkapa netistä.

• hyvän ohjeen

tässä vielä lisää.

Vältettävä aine on nimeltään PURIINI. Sitä esiintyy paljon esim. oluessa; se heti kiellettyjen listalle. Sen sijaan lasillinen viiniä silloin tällöin ei tee pahaa, muutaman kerran kuukaudessa. Kokonaan KIELLETTYJÄ ruoka-aineita: pikkukalat (nahkoineen syötävät), äyriäiset, palkokasvit (kaikki herneet ja pavut), sekä savustetut ruoat. Punaista lihaa (eli naudan- ja sianliha) kannattaa välttää ja jos joskus niitä syö, niin vain vähän. Linnunliha on parempaa kihtipotilaalle. Ruokavalion tulee olla kasvispainotteinen, paljon hedelmiä, marjoja, viljatuotteita. Järvikalaa (minkä joku tuossa aikaisemmin kielsi) saa syödä, kiellettyä on siis kalan nahka. Kalaa on muutenkin hyvä syödä sen omega 3-rasvahappojen takia. Nesteenpoistolääkkeet ovat ehdottomasti kiellettyjä. Vähäsuolainen ruokavalio helpottaa munuaisten toimintaa. Juo vettä aina ruokailun yhteydessä (ja muulloinkin tietysti, jos janottaa). Se mikä ei ole kiellettyjen listalla, on sallittua, mutta ei minkään kanssa mässäilyä. Ja painon pitäminen kurissa on hyvä juttu. Tätä ruokavaliota noudattaen olen itse päässyt täysin kivuttomaksi.

Kivut aiheutuvat niveliin kertyvistä uraatti- eli virtsakiteistä, jotka hankaavat kuin hiekka nivelpussin sisällä. Vertaa vaikkapa kiveen kengässä. Riittävän suuri määrä tätä "hiertävää hiekkaa" nivelessä voi aiheuttaa tulehduksen ja on todella tuskallista. Pidä huolta munuaisistasi ja muutenkin aineenvaihdunta vilkkaana välttyäksesi kohtauksilta.

• kärsinytkin

Olet aivan oikeassa että ruokavaliolla voi vaikuttaa tautiin. Mulla on ollut kihti kauan en varsinaisesti ole minkään ruoka aineen huomannut heti tekevär kipuja. Itse vältän kalan nahkaa, rapuja ja papuja mutta en juurikaan muuta. Jos on tiedossa juhlat joissa otetaan kaljaa otan apuriiniia muutoman päivän etukäteen niin ei ole tuskia tullut. Itse olen huomannut että veden juominen ennalta ehkäisee kihtiä, jos kesällä on lämmin ja hikoiluttaa vettä on juotava runsaasti muuten ei hyvin käy. Hyvä esimerkki on kun lähdimme etelään lomalle panttasin juomista ettei tarvitse käydä koneen vessassa usein, no eihän sielä etelässä nyt vettä juoda kun se on niin kallistakin vaan kaljaa eikä sitten muu auttanut kuin piikkiä pakaraan oli tuskat sitä luokkaa. Joten runsa veden juonti on mulla ainakin auttanut.

• ilmetä

lapsuusiässä, oli vasta 8 vuotias, kun minulla oli jo kihti. Meillä oli useimmiten ruokana kalaa, ahventa, silakoita. Mitään sinttiä en suostu syömään, enkä edes lohta.

• luuvalo

jolla on kihti ei varmasti ole tietämätön kihdistä eikä siitä miten se syntyy ja oireilee. Tämä ketju oli ollakseen kait feikkiä huumoria. Huvinsa kullakin.

• Eeva -25

muualle vittuilemaan!!!
        Jokainen joka tutustuu hakusanalla KIHTI on täällä ekaa kertaa, ja haluaa TIETOA omasta sairaudestaan.Eikä nykyajan lääkärit kerro muuta ku et kato netistä!

• Eijastiina ®

Herrojen taudiksi minäkin kihtiä luulin, mutta ei se kuulemma niin ole, vaan kihti on kuulemma kaikkien "syntiä" tekevien tauti sanottiin minulle:-D

Kun alkaa listoja käymään läpi mitä muka saisit syödä ja mitä et, niin aika yksitoikkoinen se ruokavalio alkaa jo olemaan.

Ja kun kihti on pahana ei oikein voisi syödä mitään missä on elävää solukkoa eli ainoat ruoaksi sopivat sopivat ovat sokeri ja perunajauhot,missä ei ole elävää solukkoa ollenkaan sekä ruokaöljy, jossa on elävää solukkoa vähän, mutta elä noilla sitten:(
      Kaikki muu ärsyttää.

Itse valitsin jatkuvan estolääkityksen ja syön kaikkea mitä haluan ja kivut pysyvät kaukana vaikka tulee syötyä jättiläiskatkiksia ja hummeriakin tämän tästä,NAM.

• caysa

Tosi jännä toi sun viestisi! Mulla todettiin kihti loppusyksystä ja kohtauksista paraneminen kesti KAUAN, olin pyörätuolissa yli 2 kuukautta... Nyt olen vuoden alusta syönyt lääkettä ja arvot ovat tosihyviä. Lääkärit ei kuitenkaan osaa (?) sanoa voinko ollenkaan höllätä diettiä. Mieten sinä uskalsit????? Se kipu oli niin kaamea etten halua sitä takaisin. Tosin söin silloin verenpainelääkettä joka sisälti nesteenpoistoainetta... Mutta ei sitäkään pystytä varmentamaan johtuiko se siitä.
        Kaikenkaikkiaan kurjaa kun tuntuu että pitää kokeilla... Nyt voin kuitenkin hyvin paitsi että vatsa kiukuttelee jonkin verran, ilmeisesti lääkityksestä.

• Eijastiina®
        caysa kirjoitti:

Tosi jännä toi sun viestisi! Mulla todettiin kihti loppusyksystä ja kohtauksista paraneminen kesti KAUAN, olin pyörätuolissa yli 2 kuukautta... Nyt olen vuoden alusta syönyt lääkettä ja arvot ovat tosihyviä. Lääkärit ei kuitenkaan osaa (?) sanoa voinko ollenkaan höllätä diettiä. Mieten sinä uskalsit????? Se kipu oli niin kaamea etten halua sitä takaisin. Tosin söin silloin verenpainelääkettä joka sisälti nesteenpoistoainetta... Mutta ei sitäkään pystytä varmentamaan johtuiko se siitä.
        Kaikenkaikkiaan kurjaa kun tuntuu että pitää kokeilla... Nyt voin kuitenkin hyvin paitsi että vatsa kiukuttelee jonkin verran, ilmeisesti lääkityksestä.

Rohkea rotan syö ja täysikahjo kaksi:-D

Voinpa lohduttaa sinua caysa, että minulla on tosi rankka nesteenpoistolääkitys kaikkien muitten rohtojen lisäksi ja silti uskalsin, kun olin saanut Luuvaloni rauhoittumaan ensin maximiannoksella Apurinia ja tulehduskipulääkkei
        tä.

Tänään juuri sain verikokeitten tulokset ja uraattiarvo reilut 200 tolkuttomasta jättiläiskatkisten ym. merenherkkujen syömisestä huolimatta (älä kerro lekurille,älä)
        Apurin 300 mg otan 2-3 päivässä (hiukan tuntemustan mukaan) ja Luuvalo pysyy kaukana
        hii o hei.
        Ei tänne perunajauhoja olla tultu syömään kele.
        Kerran tässä vain ollaan nuoria, siis nautitaan ja rakastetaan.

• caysa
        Eijastiina® kirjoitti:

Rohkea rotan syö ja täysikahjo kaksi:-D

Voinpa lohduttaa sinua caysa, että minulla on tosi rankka nesteenpoistolääkitys kaikkien muitten rohtojen lisäksi ja silti uskalsin, kun olin saanut Luuvaloni rauhoittumaan ensin maximiannoksella Apurinia ja tulehduskipulääkkei
        tä.

Tänään juuri sain verikokeitten tulokset ja uraattiarvo reilut 200 tolkuttomasta jättiläiskatkisten ym. merenherkkujen syömisestä huolimatta (älä kerro lekurille,älä)
        Apurin 300 mg otan 2-3 päivässä (hiukan tuntemustan mukaan) ja Luuvalo pysyy kaukana
        hii o hei.
        Ei tänne perunajauhoja olla tultu syömään kele.
        Kerran tässä vain ollaan nuoria, siis nautitaan ja rakastetaan.

Hehe, olenkohan minä noin rohkea...
        Mulla oli uraattiarvot 145 !! Syön apuriinia 300mg aamulla puuron jälkeen (onneks tykkään puurosta). Rakastan juustoja ja niitä olen syönyt koko ajan , eikä ne takuulla ole mitään kevytjuustoja, minähän en syö niitä kumipaloja!
        Ikävä on maksapasteijaa ja silliä, hehe. Syön lihaa (paljon riistaa, kun ukko metsästelee), mutta vain sen korkeintaan 80g päivässä. Jossain sanotaan että riista olisi kielletty mutta listoilla riistassa on vähemmän puriiniaineita kun posussa ja naudassa... olen ehkä selannut nettiä liikaa - jos kaikkea uskoo ei saa syödä mitään.... Olisi kiva jutella vaikka kahden kesken - uskaltaako tähän laittaa sähköpostiosoitteen??

• Eijastiina®
        caysa kirjoitti:

Hehe, olenkohan minä noin rohkea...
        Mulla oli uraattiarvot 145 !! Syön apuriinia 300mg aamulla puuron jälkeen (onneks tykkään puurosta). Rakastan juustoja ja niitä olen syönyt koko ajan , eikä ne takuulla ole mitään kevytjuustoja, minähän en syö niitä kumipaloja!
        Ikävä on maksapasteijaa ja silliä, hehe. Syön lihaa (paljon riistaa, kun ukko metsästelee), mutta vain sen korkeintaan 80g päivässä. Jossain sanotaan että riista olisi kielletty mutta listoilla riistassa on vähemmän puriiniaineita kun posussa ja naudassa... olen ehkä selannut nettiä liikaa - jos kaikkea uskoo ei saa syödä mitään.... Olisi kiva jutella vaikka kahden kesken - uskaltaako tähän laittaa sähköpostiosoitteen??

Satuin olemaan koneen vieressä juuri ja olin laittanut osoitteeni tuonne, että saan tiedon, kun viestiini vastataan.
        Minä uskallan laittaa;tiedän mitä teen, jos alkaa liikaa ihailijoita tulemaan

[email protected]

Jos suinkin ehdin niin koitan illalla=yöllä tulla pitkästä aikaa sättiin.

• Topi_51

Katso sandoz.fi ja sieltä "Kihti ja ruokavalio". Siinä on hyvä tietopaketti. Itse olen kärsinyt vaivasta viisitoista vuotta, välillä ollut pois vuoden, mutta palasi takaisin.

T. Topi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe