Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

PV:n Viritys

MASPA

Tietääkö kukaan miten saisin Pv:ni kulkemaan nopeampaan.Se on nyt vakio ja sillä pääsee lähelle 60/km, pitäisi saada kulkemaan semmoista 80/km ...joten mitä virityksiä minun pitäisi siihen tehdä ja voiko niitä viedä jonnekkin korjaamolle missä ne saisi virittää...

39

9138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petri

      Moro!

      Keskusteluissa ei saa kehottaa ketään rikokseen (jota mopon virittäminen on) ym, mutta vihjaan, että jos itse tekisin (ja kun aikanaan tein) niin kysyisin Mopo-Sportista isompaa sylinteriä. Se on ehkä vaivattomin tapa saada vakio-osiin verrattuna huomattavaa tehonlisäystä.

      Halvemmaksi toki tulee jos vakio-osista muokkailee (ja tekee sen osaavasti, palstatila ei tässä riitä kaikkea kertomaan). Imu- ja pakokanavien suurennus ja kiillotus virtauksen parantamiseksi, sylinterikannen lasku puristussuhteen kasvattamiseksi (enemmän vääntöä alakierroksille), tehomäntä edellämainitusta yrityksestä (ei mikään kauhean kallis), vähän ratastuksia ja kukaties isompaa kaasaria (joka tosin on näistä muista poiketen helppo huomata nopeasti) niin pitäis 80 lähestyä. Kaikki muutokset on kyllä tehtävä oikeissa suhteissa, tai muuten vaikutus voi olla tehoa heikentävä.

      Jos taas ostat esim. 80 kuutiosentin syliterin (vakio 50) niin mopon saa helposti kulkemaan oikeilla säädöillä toistasataa.

      Sanoisin kuitenkin, että mieti vielä, ettei ajokorttisi (kevytmp, tai auton ajokortti) turhaa siirry, ettet suotta joudu maksamaan mopostasi moottoripyöräveroa, ym ym jos jäät viritetyllä mopolla kiinni poliisin huonona päivänä...

      Lisäksi PV ei kyllä omakohtaisella kokemuksella sanottuna ole "turvallinen" ajaa yli 70 km/h nopeuksia... Omani kulki aikanaan 90 km/h ja voin sanoa että se on aivan liikaa. Se ei kertakaikkiaan pysy tiellä, eikä pysähdy siitä vauhdista.

      • Vakuutusasiamies§§

        luettelemasi ongelmat ovat niitä pienimpiä seuraamuksia, mitä seuraa tälläisellä laittomalla mopolla ajamisesta liikenteessä, kun sattuu vammoja ja vahinkoja, NE MAKSETAAN OMASTA LOMPAKOSTA! Vakuutusyhtiö ei nimittäin osallistu korvauksiin, se voi vakuutusehtojen vuoksi evätä korvauksen taikka periä jo maksetun korvauksen takaisin. Se lukee teidän jokaisen vakuutuskirjassa, joten ette voi vedota siihen, että ette ole olleet tietoisia asiasta.
        Mopoilija voi jopa aiheuttaa kuolonkolarin törmäillessään risteysalueella, kun jarrut eivät vastaa niihin nopeuksiin, mitä mopo sitten todellisuudessa kulkee, kuten edellinen kirjoittaja valisti. Onneksi näitä sattuu harvoin, mutta tänäkin vuonna onnettomuudet ovat mopoilijoiden osalta lisääntyneet huolestuttavasti.


    • säätäjä

      50 power ja tehoputki ehkä rattaat pitäs ottaa 80-90 km/h

      • Mopo ikänsä ohittanut

        Itselläni oli aikoinaan Peevelissä 50ccm läppäsylinteri, vakiokaasutin joka oli viilattu niin isoksi kuin sai n.14mm, vakio taisi olla 12 tai 11mm mikuni. Tiputin myös syliterikannen, mutta tällöin joutuu hivenen ottamaan vingulla palotilan reunoista, että mäntä pääse yläkuolokohtaan asti ettei kansi ota kiinni männän ulko kehälle. Gianellin putki oli myös, mutta vakioputkella kulki silti lähes tulkoon saman. Etu ratas 17 piikkinen taka ratas vakio. Kannen tiputtaminen auttoi uskomattoman paljon, mutta pitää olla tarkkana ettei hio sitä vinoksi.


      • Spesialisti

        Moottoreista!?


    • jokustin

      miten vakio pv voi kulkee 60???omani vakiona kulkee 40-45.

      mulla itelläni on pv:ssä 60cc läppäpytty ja vakio kaasari ja kulkee 70km.mopon ei tosta enempää paljo tartte kulkee, jos ei tee mitää pitkiä reissuja.
      kaverilla on 50 läppä pytty,18 kaasari ni kulkee sen 80km.
      ja korjaamolla ne ei ehkä rupee virittelemään.

      eipä sitä paljo kannata viritellä jos asuu lähempänä jossai ison kaupungin vieressä ni poliisit saattaa tulla ja sanoo että pahasti

      • viltsu

        Uudemmat PV:t missä on laiskaläppis menee joku 55-60 vakiona. Mulla meni suoralla 60-65 kun pistin 15 piikkisen eteen. Mutta eipä mene enää kun siitä pöllittiin kone.

        Edellinenki PV meni lähes vakiona 60 mutta leipo aina välillä kiinni. Siitä oli kantta vähä laskettu ja pakouakkoa viilattu ja isompi loppupilli. Seki oli laiskaläppis mutta se koko mopo pöllittiin.

        Kaverilla on 50 Power viilattu, vakiosta porattu 16mm kaasari, 16/35 välit ja eilen oli vielä gianelli mutta vaihdettiin siihen vakioputki. Nyt kulkee arviolta joku 75-80. Sillä oli siinä tosi kulunu 4" takarengas ja noi kaikki muut vireet niin sierran mittariin otti melkeen sata. Mittarin viisari meni KM/H tekstissä H:n päälle. Eli kulki noin 90 ja se pytty oli vielä VÄLJÄ!

        Mä otin siltä kerran loivaan alamäkeen mummiksella olkaa ja katoin mittaria: 75...


      • NIImetön

        Helposti pv kulkee vakiona 60.omaniki kulkee sen 55km/hja siinä on kai 16 milline kaasari joka on faijan sanojen mukaan vakio siinä vehkeessä.


      • Anonyymi
        NIImetön kirjoitti:

        Helposti pv kulkee vakiona 60.omaniki kulkee sen 55km/hja siinä on kai 16 milline kaasari joka on faijan sanojen mukaan vakio siinä vehkeessä.

        Nii no vakiohan noissa on 12mm että juu


    • Viri

      60cc ja 80cc läppikset mäntineen.
      Lisäksi olisi 20mm Dellotro imukaulalla ja
      powerfiltterillä.
      Kaasari lähes uusi.
      Hinnat 40 euroo/kpl.

    • antti

      mene sivulle ********www.monkeymania.com********* ja saat helvetisti viritys ohjeita!!!!!!! saisit sen kulkemaan yli satasta jos menisit!

    • sanna

      eikö sekin auta jos laittaa isommat renkaat omani kulkee 55 jo suoralla myönnän että en ole mikään asian tuntia mutta ois se kiva päässä luempaa...
      oisko mitään semmosta kikkaa jolla ei oikein päälle päin huomaisi että sitä olisi viritetty...

      • Anonyymi

        älä osta teho putkea ni siinä ei oo mitää outoo


    • Pv 4ever

      PIstä 80cc malossi niin kyllä lähteee!!!!

      • aIJODSAYDT

        kannattaa viilata sitä ei helposti kytät huomaa ja isommat renkaat vaikuttaa nopeuteen muuten vakiona n. 3 km tunnissa


      • pv omistaja
        aIJODSAYDT kirjoitti:

        kannattaa viilata sitä ei helposti kytät huomaa ja isommat renkaat vaikuttaa nopeuteen muuten vakiona n. 3 km tunnissa

        paljo kulkee pv ku on välit 16-35 ja ihan vakio kun taas 14-35 kulki 45 km/h tasasel muuten mopo on iha vakio?


    • fsdfsdf

      laita 80cc pytty ja vaihdat vähän välejä ja tyhjennät vakio putken(yhtä tehokas kun joku paska tehari) ja kannattaa laittaa isompaa kaasaria ja suutinta nii ei käy liian laihalla

      • noniii

        tyhjentäisin muute jos voisin hitsata takasi kiini mit en voi ja en saa osta 80cc enkä virittää


      • molopiä
        noniii kirjoitti:

        tyhjentäisin muute jos voisin hitsata takasi kiini mit en voi ja en saa osta 80cc enkä virittää

        kuinka sais sllee pientä viriä mopoon et ei mitää kasikymppisiä eikä sellasta vaa jotai et ser kulkis vaik 55 ku se on nyt vakio ja vetoja lisää?


      • manne23
        molopiä kirjoitti:

        kuinka sais sllee pientä viriä mopoon et ei mitää kasikymppisiä eikä sellasta vaa jotai et ser kulkis vaik 55 ku se on nyt vakio ja vetoja lisää?

        mitä pytyn poraus auttaa ja paljon kulkee sen jälkeen jos porataa vakiosta yhtä isommaksi sitä?


    • PVasiantuntija

      Itse olen vaihtanut kampikammion kattovalon 100W/3.5" :seen (huom. punainen valo), pakoputken paukkulaakerin, rajoittamattoman taka-akselin sekä aerodynaamiset vauhtitarrat. Lisäksi olen varustanut renkaat kisailmalla, joka soveltuu parhaiten virimopoihin. Huomasin myös että laittamalla teelusikallisen tärpättiä bensan sekaan, nousee moottorin hyötysuhde huomattavasti. Erittäin hyvän vihjeen sain kaverilta, että vaihtamalla pääsulakkeen 3.5A vaihtovirta sulakkeeseen. (parantaa kipinää)

      Mopo kulkee tällä hetkellä 120km/h ylämäkeen. (huom. 3.vaihteella)

      Toivottavasti nuista virivihjeistä on apua.

    • pvpvpv

      Itelläni on pv ja siinä on luhaon tehari, 80cc läppis, 20mm dellorto-kaasari ja 13/35 välit (tai en oo kyl ihan 100% noista väleistä muistanko oikein) :D mutta noilla virityksillä menee sellasen 70-80km/h

      • onsitä

        Taitaa sulla toi luhaon putki ahistaa, nimittäin se on yhtä paska kuin vakio putki. osta gianelli


    • pvmafia

      toimiiko tuo tärpätin pistäminen bensan sekaan oikeasti

    • J78.

      "mitä pytyn poraus auttaa ja paljon kulkee sen jälkeen jos porataa vakiosta yhtä isommaksi sitä? "


      Omistin kerran läpällisen PV:n vakiosylinterin, joka oli porattu kokoon 50mm. Vanhemmassa kevytmetallipytyssä ei ollut noin paljon varaa, jonka takia sen sai korkeintaan 65 kuutioon porattua.
      Tuossa 50mm sylinterissä oli jätetty aukot viilaamatta, eikä se paljon juurikaan poikennut sen ihmeellisemmin 50cc vakiopytystä. Avarsin imulaipan 20mm dellortolle ja aika vaisu oli siitä huolimatta, ei oikein kiertänyt ihmeitä ja vääntö oli samaa tasoa mitä se on täysin vakiokoossakin.

      Vaatisi siis kanavien muutoksia ja parempihan pytty olisi, jos siinä olisi kaksireittinen imu, eli toinen läpille ja toinen mäntäohjauksella, niin virtaisi paremmin ja täytös parempi.
      Viimeisin pyttymalli sisälsi vain pelkän läppäreitin ja siitä olikin aika perseestä repiä juuri lisätehoja. Oli aika tukkoinen.

      Jos otetaan vanhempi kevytmetallisylinteri ja tehdään sille läppäreitti ( olin tehnyt aiemmin ) ja porataan sylinteri isompaan kokoon, niin sitten alkaa tulla tehoa.

      Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, eli kun vakio porataan isommaksi, niin periaate on silloin saada pyttyyn enemmän täytöstä = tehoa, mutta silloin kanavien tulee olla virtaukseltaan sellaiset, etteivät ne toimi virtausta haittaavana tekijänä.
      Jos porataan 50cc kevytmetallipytty kokoon 60cc, niin kaasuttimena toimii silloin 16mm Mikuni tai Dellorto. Imulaipan liitosaukko viilataan jo alusta samaan kokoon jotta sovitus on virtaukseltaan esteetön, sen jälkeen avarretaan koko imukanava leveäksi kohti aukkoa eli kanava ja aukko suurenee ja virtauspinta-ala kasvaa. Ajoitusta pidennetään viilaamalla aukkoa alaspäin joka edelleen kasvattaa virtauspinta-alaa.

      Jos vakiopytty porataan selvästi suurempaan kokoon, on parhaan täytöksen saavuttamiseksi myös suurennattava kanavia.

      • J78.

        "Taitaa sulla toi luhaon putki ahistaa, nimittäin se on yhtä paska kuin vakio putki. osta gianelli "


        Niin jos tarkoitat, että vakioputkesta otetaan kaikki kuristukset pois? Siitä huolimatta tarviketeharilla saa enemmän kierroksia koneesta irti. Ainakaan niillä virityspytyillä, joita oli ja on saatavilla, ei tarviketeharilla saavuteta yhtä paljon etua mitä Giannellin putkella saadaan. Se on selvä se.

        Putken tekohan on taitolaji ja tämän jokainen motocross mies tietää joka on tietoinen 2T moottoreista eli miten niitä viritetään.

        Se miksi Giannellia pidetään parhaana putkena johtuu siitä, että se antaa jokaisella virityspytyllä parhaan tehon huipputehoalueella. Se on siis onnistunut tehoputki, kun halutaan paljon tehoa yläkierrosalueella.


      • J78.
        J78. kirjoitti:

        "Taitaa sulla toi luhaon putki ahistaa, nimittäin se on yhtä paska kuin vakio putki. osta gianelli "


        Niin jos tarkoitat, että vakioputkesta otetaan kaikki kuristukset pois? Siitä huolimatta tarviketeharilla saa enemmän kierroksia koneesta irti. Ainakaan niillä virityspytyillä, joita oli ja on saatavilla, ei tarviketeharilla saavuteta yhtä paljon etua mitä Giannellin putkella saadaan. Se on selvä se.

        Putken tekohan on taitolaji ja tämän jokainen motocross mies tietää joka on tietoinen 2T moottoreista eli miten niitä viritetään.

        Se miksi Giannellia pidetään parhaana putkena johtuu siitä, että se antaa jokaisella virityspytyllä parhaan tehon huipputehoalueella. Se on siis onnistunut tehoputki, kun halutaan paljon tehoa yläkierrosalueella.

        "Itelläni on pv ja siinä on luhaon tehari, 80cc läppis, 20mm dellorto-kaasari ja 13/35 välit (tai en oo kyl ihan 100% noista väleistä muistanko oikein) :D mutta noilla virityksillä menee sellasen 70-80km/h "


        Katselin piruuttani You Tubesta näitä PV videopätkiä joissa esiintyi 80cc virityksiä.. Hyvin muistui mieleen miten pv:n sai lähtemään milläkin putkella ja milläkin pytyllä.
        Aina jäi jotain kaipaamaan... ja heti kun kelasin videoita jossa oli rm:n 80cc kone kiinni, niin se mitä kaipasin, löytyi näistä pätkistä.
        Siinäpä se! Crossin koneesta saa sen tehon, millä saisi pv:n vääntämään ja lähtemään kunnolla. Ei näistä paskoista valu ja kevytmetalli autisoita tai malosseista löydy ytyä kunnolla mitä saadaan esille hyvällä putkella rm80cc koneella :) Heti näkee ja huomaa eron kuinka paljon tehoa saadaan paremmaksi kun on kone jossa huippuunsahiottu tehdas sylinteri ammattimaisella viimeistelyllä...
        toki ne ovat vanhoja rasseja jo kun ovat 80 luvulta mutta niissä on sitä mitä itse aina kaipasin virittäessäni. Ja vieläkin paremmaksi päästäisiin jos vaihdetaan ilmajäähdytteiset pannut vesijäähyihin.. niitä ei monen pojan pv:ssä ole tavattukaan. Niistä hevosvoimia saadaan nimittäin lisää. Ilmakoneista ei voitu repiä tehoja yli tietyn rajan, jäähdytys tuli ongelmaksi.

        Olen jo pitkään myöskin ihmetellyt että miten niin moni sai 80cc valurautaisen kopio-autisan lähtemään niin perkeleesti vaikka yleisen käsityksen mukaanhan 80cc Malossit ja CDC:t antoivat ne kovimmat läksyt jokaisella power juipille.
        Tätä oli ihmetelty livenä sekä samaa ihmettelin kun vertailin näitä videopätkiä :) Niissä näki ja kuuli kuinka power 80cc vaikutti selvästi äkäisemmältä mitä valurautaiset yhdellä imureitillä ohjatut 80cc pytyt.

        Tosin Autisahan on sanottu parhaaksi pytyksi kautta aikojen ja se ei ole paskapuhetta. Power80cc on sen kopio, mutta siinä on huonompi valujälki ja kanavien suunnittelu myös huonommin toteutettu... muuten pytyissä ei kovin suurta eroa ole.
        Poweriahan tehtiin myös paremmalla valujäljellä erään toisen lafkan toimesta ja jos itse osasi työstää oikeilla välineillä, niin sai vaikutuksen kyllä huomasi ajettaessa.


      • Anonyymi
        J78. kirjoitti:

        "Itelläni on pv ja siinä on luhaon tehari, 80cc läppis, 20mm dellorto-kaasari ja 13/35 välit (tai en oo kyl ihan 100% noista väleistä muistanko oikein) :D mutta noilla virityksillä menee sellasen 70-80km/h "


        Katselin piruuttani You Tubesta näitä PV videopätkiä joissa esiintyi 80cc virityksiä.. Hyvin muistui mieleen miten pv:n sai lähtemään milläkin putkella ja milläkin pytyllä.
        Aina jäi jotain kaipaamaan... ja heti kun kelasin videoita jossa oli rm:n 80cc kone kiinni, niin se mitä kaipasin, löytyi näistä pätkistä.
        Siinäpä se! Crossin koneesta saa sen tehon, millä saisi pv:n vääntämään ja lähtemään kunnolla. Ei näistä paskoista valu ja kevytmetalli autisoita tai malosseista löydy ytyä kunnolla mitä saadaan esille hyvällä putkella rm80cc koneella :) Heti näkee ja huomaa eron kuinka paljon tehoa saadaan paremmaksi kun on kone jossa huippuunsahiottu tehdas sylinteri ammattimaisella viimeistelyllä...
        toki ne ovat vanhoja rasseja jo kun ovat 80 luvulta mutta niissä on sitä mitä itse aina kaipasin virittäessäni. Ja vieläkin paremmaksi päästäisiin jos vaihdetaan ilmajäähdytteiset pannut vesijäähyihin.. niitä ei monen pojan pv:ssä ole tavattukaan. Niistä hevosvoimia saadaan nimittäin lisää. Ilmakoneista ei voitu repiä tehoja yli tietyn rajan, jäähdytys tuli ongelmaksi.

        Olen jo pitkään myöskin ihmetellyt että miten niin moni sai 80cc valurautaisen kopio-autisan lähtemään niin perkeleesti vaikka yleisen käsityksen mukaanhan 80cc Malossit ja CDC:t antoivat ne kovimmat läksyt jokaisella power juipille.
        Tätä oli ihmetelty livenä sekä samaa ihmettelin kun vertailin näitä videopätkiä :) Niissä näki ja kuuli kuinka power 80cc vaikutti selvästi äkäisemmältä mitä valurautaiset yhdellä imureitillä ohjatut 80cc pytyt.

        Tosin Autisahan on sanottu parhaaksi pytyksi kautta aikojen ja se ei ole paskapuhetta. Power80cc on sen kopio, mutta siinä on huonompi valujälki ja kanavien suunnittelu myös huonommin toteutettu... muuten pytyissä ei kovin suurta eroa ole.
        Poweriahan tehtiin myös paremmalla valujäljellä erään toisen lafkan toimesta ja jos itse osasi työstää oikeilla välineillä, niin sai vaikutuksen kyllä huomasi ajettaessa.

        itellä viilattu 60 ja 20 lorto ja menee lähemmäs 90


    • peeveestä

      Malossi 80 tai rm 50, kone kiinni. Sitten 21 milline lortto, gianelli ni menee 100 =)

    • J78.

      Noista kahdesta RM vie muuten voiton... JOS pytty on 80 luvun puolivälissä valmistettu kevyempi 2 pakoaukkoinen versio, ilmajäähdytteinen edelleen.
      Porattuna isompaan kokoon oikealla kaasarilla, omalla putkella jättää Malossit kyllä.
      Enkä tarkoita pyttyä, jota voi tilata uutena, mutta sopiipa silti suitsan koneeseen suoraan.

      Tällainen sylinteri kelpasi meidänkin kylän persaukisille kakaroille, koska murtautuivat ja veivät senkin mennessään.

    • jgrwsv

      Ite laitoin erilaiset lätkät ni vauhtia nousi 60 > 75

    • laiskan oloinen

      Olis tällästä kysyttävää mun VAKIO pv kulkee 45-50 kmh 12-35 väleillä mutta vääntö silti kateissa oon testannu kaverin pv tä joka kans vakio ja oli paljon vääntävämpi

      mitä avuksi olen kyllä justiin vaihtanut männän sylinterin tiivisteet ja männän renkaat vakio osiksi et onko se alku kankeutta vai ??????

      toivon ohjeita jotka ei lisäisi tai laskisi nopeutta mut VÄÄNTÖÖ SAA TULLA

    • -J.

      Mitä mallia pv:si on? Läpällinen vai läpätön moottori?

    • ncxghxgh
      • J78. "The Boss"

        Nettivinkki lähetetty poliisille. Kohta on IP-osoite selvitetty ja poliisit kolkuttaa ovelle. Aivan h*lvetin noloa laittaa joka aiheeseen tuo ikivanha linkki jonka kaikki jo tietää mikä se on oikeasti. Oot kotona ihan innoissaan ja luulet, että kaikki avaa tuon linkin ja eivät osaa sulkea sitä tehtävienhallinasta. Lopeta tuo lapsellinen pelleily ja mene sinne kellariisi kasvamaan niin et ainakaan ärsytä ketään tahalleen. Oot kyllä todella nolo, yritätkö saada huomiota? Ketään ei oikeasti kiinnosta tuommoinen pelleily. Jos tapaamme niin voin olla varma, että silloin ei sinua hymyilytä.


    • Vakiona

      Ihan vaan tiedoks kaikille jotka väittää et pv kulkee vakiona 60 nii ei tasan kulje ! Pv:n maahantuoja sano haastattelussa et noin 40kmh

      • Anonyymi

        vajaa vamane. läpättömäl pytyl kulki 40 eikä välien vaihto auttanu paljo paskaakaan. Läppikset taas kulkee 55-60 kun saa ohjattua sitä saatanan bensaa enemmän. itellä vakio pv kulki 57 suoral ja välil ku otti piikille nii meni 65.


    • Anonyymi

      Viritä ite

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe