Teitänkö toivoni

epistä..

Tiedän että tää on varmaan niin loppuun kulutettu aihe kun voi olla, MUTTA...

Ollaan miehen kanssa oltu nyt 7-vuotta yhdessä ja lapsia siunaantunut kaksin kappalein, vanhempi nyt 3-v.

Seurustelun alkuaikoina puhuttiin ystäviemme "huvikseen" kihlautumisista ja olimme samaa mieltä että jos toinen kosii niin se tarkottaa avioliittoa eikä pelkkää kihlautumista. Samalla kerroin etten varmasti periaatteesta aio IKINÄ kosia ketään vaan vastapuolen tulisi ymmärtää onko parisuhteen laatu sellainen että olisi sopivaa kosia jne.

Parisen vuotta myöhemmin sivusimme taas keskusteluissa avioliittoa/lasten hankintaa. Ystävistämme ei kukaan ollut mennyt naimisiin, muutamilla oli jo perheenlisäystä. Tuolloin olimme molemmat sitä mieltä että hassua kyllä tuntuisi realistisemmalta hankkia lapsia kuin mennä naimisiin. No se oli pelkkää spekulaatiota tuolloin.

Pari vuotta jälkeenpäin saimme puolisuunnittelemattomasti esikoisemme. Ostimme asunnon pankin lainalla ja tässä sitä nyt ollaan.

Sukulaiset tenttaa että koska on häät tiedossa. Minä vastaan "en tiedä" ja mies mumisee jotain ja sivuuttaa koko kysymyksen.

Jokin aika sitten tuli taas jotain puhetta avioliitosta noin yleisesti. Mies kertoi olevansa sitä mieltä että koko touhu on ihan turha ja älyön kun ei käytännön elämään vaikuta sen enempiä.

No hän kyllä tietää mielipiteeni, mutta en aio edelleenkään lähteä painostus-linjalle. Toivoisin että hän kosisi siksi että tahtoo, ei siksi että sitä häneltä odotetaan. Enpä vain tiedä kannattaako edes odottaa sitä häneltä enään, täytyy myöntää että tunnen pettymystä.

Tosi on että käytännössä avioliitolla on enemmän symbolista arvoa mutta sitä juuri kaipaan. Tahtoisin että olisimme perhe jossa äidilläkin olisi sama sukunimi kun isillä ja pojilla. Olisi ihanaa aina kerran vuodessa juhlistaa parisuhdettamme hääpäivänä, ja muistella taaksepäin hyviä hetkiä. Itse näen avioliiton romanttisena ja yhdistävänä tekijänä.

Tämä tuntuu niin hankalalta enkä oikein tiedä miten käsitellä koko asiaa enään.

11

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epistä..

      ...

    • voi itku ja kyynel

      Ikävä tilanne, jos itse koet avioliiton tärkeäksi. Toivottavasti pääsette molempia tyydyttävään ratkaisuun. Oletteko puhuneet siitä millaiset häät viettäisitte JOS menisitte naimisiin? Ehkä mies mielellään sinut rouvaksi laittaisi, mutta kammoaa hääruljanssia, ja pitää sitä turhana?

      Kaikille alkutaipalleella oleville tiedoksi: keskustelu siitä halutaanko naimisiin, miten halutaan, miksi halutaan ja mitä se merkitsee kannattaa käydä ennen kuin ollaan oltu yhdessä vuosikausia ja saatu muutama mahtava muksu.

      • epistä...

        On itseasiassa ollut puhetta.. Ja meidän suvulla on yleensä ollut tapana hoitaa juhlat talkoovoimin. Kun sukulaisista löytyy kokkeja, ompelijoita, kampaajia jne. Ja aina on panostettu hyväntuuliseen ilmapiiriin eikä niinkään hintavaan prameaan rekvisiittaan..

        Eli en koe mahtihäitä tarpeelliseksi tai tärkeimmäksi...

        Ja kuvittelin meidän käyneen tuon kyseisen keskustelun aikapäiviä sitten, muttei se ehkä hänelle ole pitänyt sisällään mitään niin olennaista...


      • epistä...

        Nyt kun tarkemmin tulin miettineeksi.. Voi olla että kyse on aika pitkälti rahasta.
        Tämä kun on muutenkin herkästi raha-asioista panikoivaa tyyppiä (vaikkei tarvetta olisi).

        Hänen sukunsa on ihan hyvävaraista porukkaa, ja mietinkin että josko kyse olisikin siitä minkälaisen hääjuhlan hän itse kuvittelisi. Jos siellä päässä on totuttu kalliisiin pikku yksityiskohtiin jne... On sanonut joskus myös että pitäisi olla kunnon häät eikä mitään pikavihkimistä kahden todistajan kanssa.

        Herranjestas muistin vasta nyt että (suhteen alussa) on sanonut haaveilevansa häistä jossakin skotlannin sumuisilla nummilla, tai jotain...!?!?

        Ja nyt sitten koko naimisiinmeno-touhu on ihan turhanpäivästä..
        Sanoo kuitenkin haluavansa viettää elämänsä kanssani, ja rakastavansa enemmän kuin mitään muuta elämässä... Niin mikä sitten mättää.

        Voi luoja että olen pöljä kun jaksan spekuloida tällä asialla.. =)


    • ehdottaisin

      Minun mielestäni ajat itseäsi nurkkaan ahdistuksen kanssa ihan turhaan. Tokihan, jos haluat pitää periaatteistasi kiinni, niin odotat jatkossakin, että mies kosii. Ja jos ei kosi, niin jatkat nykyisellään ja kenties pääset myöhemmin yli turhautumisesta.

      Mutta mielestäni yksinkertaisin ratkaisu olisi, jos kosisit itse. Jos miehelle asia ei ole nyt ajankohtainen, niin miksi kärvistellä prinsessana, koska "vastapuolen tulisi ymmärtää onko parisuhteen laatu sellainen että olisi sopivaa kosia". Tarkoitan, että mitä muita asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä, olet ajatellut jäädä odottamaan, kunnes joku niitä sinulle tarjoaa, koska tapana on, että niitä tarjotaan vaikka sallittua on itse pyytääkin?

      "kyllä tietää mielipiteeni, mutta en aio edelleenkään lähteä painostus-linjalle"

      Jos itse kysyt, se ei ole painostamistakaan, sehän on suora kysymys.

      "käytännössä avioliitolla on enemmän symbolista arvoa mutta sitä juuri kaipaan"

      Totta. Avo- ja avioliiton erot näkyvät eniten tilanteessa, jossa tulee ero, ja liiton kestäessä erot ovat enemmänkin tunnetasolla. Mutta kun totta on myös, että tunteilla on iso merkitys.

    • täälläkin..

      Ollaan seurusteltu ja asuttu yhdessä 7v oltu kihloissa jo 5 v. Meillä on myös 3v tyttö. Kovasti haluaisin jo naimisiin ja olen odottanut miehen kosintaa. On puhuttu asiasta usein, mutta mies ei ole vielä halukas menemään naimisiin ja on joskus sanonut ettei halua naimisiin ollenkaan :( Pari kertaa on puhunut, että jos mentäis naimisiin, mutta sit, kun yritän kysellä esim. että olisko ens kesä ok, niin sanoo vaan, että "mitä sä nyt sitä mietit..katotaan sit joskus"..eli kumoaa sen sit saman tien. Oon joskus jopa itse kosinut, mutta ukko vaan nauro ja sano, että ei..silti kuulemma rakastaa ja haluaa olla mun kans loppu elämän. Tiedä nyt sitten, mitä tässä pitäisi ajatella.. =(

    • rakastavaiset,,,,,,,,

      se on kyl totta,tänäpäivänä itse naimisiin
      menolla ei ole mitään virkaa,,,,monikin suhde
      on kestänyt vuosia ja sitten menneet naimisiin,
      eipä kauvaakaan,,,,erovireellä,,,, :)
      Minäkään en omasta puolestani,liitolle anna
      kovinkaan suurta arvoa,,,,
      mut jos haluat,,,niin ota ohjat omiin käsiin
      ja vie mies vihille,kauluksesta kiini vain ja
      alttaria kohti,,,,
      karavaani kulkee vaikka koirat räksyttävät,,,))

    • JALATLEVÄLLÄÄN

      Ei siinä mitään avioliittoa enää lasten jälkeen tarvita. On yleinen tieto että sulta saa muutoinkin.

      • viisastuimme!

        Olipas hyvä että vaivauduit tänne selvittämään tänkin asian!! Aloittaja sai varmaanki oikeen vastauksen kysymykseensä. Onneks tässä maassa on vielä sunlaisia hyviä ja kunnollisia ihmisiä meidän kaikkien huorien lisäksi. Ennenkaikkea kovin älykkäitä sellasia jotka ymmärtää tästä elämästä enemmän kun me muut tolvanat. Kiitos, kiitos, kiitos ja ylistys sinulle! *kumartaa polvillaan*

        OLET AIVAN IHANA :)


      • ihana!
        viisastuimme! kirjoitti:

        Olipas hyvä että vaivauduit tänne selvittämään tänkin asian!! Aloittaja sai varmaanki oikeen vastauksen kysymykseensä. Onneks tässä maassa on vielä sunlaisia hyviä ja kunnollisia ihmisiä meidän kaikkien huorien lisäksi. Ennenkaikkea kovin älykkäitä sellasia jotka ymmärtää tästä elämästä enemmän kun me muut tolvanat. Kiitos, kiitos, kiitos ja ylistys sinulle! *kumartaa polvillaan*

        OLET AIVAN IHANA :)

        Se on se TOTUUDEN puhuminen joka mut ihanaksi tekee. Ihmiset jotka valehtelee itselleenkin, eivät sitä aina huomaa.

        Totuus on, että miksi osaa lehmä, kun maidon saa litran tölkeissäkin?

        Tätä asiaa pitäis miettiä ennen lasten tekoa.


      • morsian 2008
        ihana! kirjoitti:

        Se on se TOTUUDEN puhuminen joka mut ihanaksi tekee. Ihmiset jotka valehtelee itselleenkin, eivät sitä aina huomaa.

        Totuus on, että miksi osaa lehmä, kun maidon saa litran tölkeissäkin?

        Tätä asiaa pitäis miettiä ennen lasten tekoa.

        joillekkin miehille on tosiaan ihan sama onko sormusta sormessa vai ei.. Ite alkoin painostaan miestäni että nyt mennään kihloihin.. Ei se mies mihinkään katoa vaikka painostatkin sitä.. siis jos se oikeesti rakastaa sua, niin sanot että nyt mennään naimisiiin ja piste..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe