Viive sivuvaikutuksiin- Lariam

Mairal

Moi

Lariam-lääkityksen olemme aloittamassa ennen Goalle lähtöä. Millaiset kokemukset teillä on, jotka ovat saaneet siitä sivuvaikutuksia? Miten pian sivuvaikutukset tulevat, jos ovat tullakseen?

Olin suunnitellut, että jos ottaa ekan satsin viikko ennen matkaa, niin jos siinä ajassa näkee, sopiiko lääke ja ehtii tarvittaesssa vaihtaa vielä Malaroneen.

Tiedoista kiitollisena matkaajatar

28

3072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuvaikutukset

      ei tulleet heti, vaan pääosin vasta jo kotiin palattuamme. Hirveä laihtuminen ja kiihtymystila. Elimistö kulki ylikierroksilla monta kuukautta, unettomuutta myös tuo aika. Ripulia, tykytystä, huimausta, ym. Lääkärissä tutkittiin ja otettiin kokeita, josko jotain vakavampaakin. Lopulta todettiin Lariamin sivuvaikutuksiksi. Vierestä seuranneena en uskalla kyseistä lääkettä itselleni ottaa, ennemmin menen reissuun ilman mitään. Tosi pahalta tuntui katsella, kun tuntui, että kuihtuu silmissä. Jotkut kylläkin sietää lääkettä, toivottavasti sinulle ei käy kuinkaan. Mukavaa lomaa!

    • Lariamista

      Tässä toinen kertomus, tapahtui tosin Afrikassa, mutta lääke oli Lariam. 1. tabl. viikko ennen matkaa, 2. tabl. perillä, sängyssä oli hyttysverkko. Parin päivän jälkeen eräänä aamuna herätessäni huomasin, että kädet ja jalat olivat täynnä pieniä punaisia pisteitä ikäänkuin hyttysen pistoja. Itse en ollut huomannut enkä tuntenut mitään. Paikalliset heti sanoivat, että moskiitot ovat olleet asialla, itse epälin sitä kovasti. Otettiin tippa verta peukalosta ja tutkittiin, mutta ei löytynyt mitään. Suomeen palattua heti lääkäriin, koska pienet pisteet olivat levinneet suuriksi punaisiksi läiskiksi. Lääkäri kallistui aluksi hyttysen pistoihin, mutta tuli myöhemmin toisiin ajatuksiin, että kyseessä olikin lääkeihottuma tai lääkeallergia (en muita enää tarkkaa diagnoosia). Valokuvasin eri vaiheet ja kuvat ovat nyt jossakin käytössä opetustarkoituksissa, että tälläistäkin voi sattua Lariamin kanssa. Muita oireita ei ollut, lääkäri kuitenkin kehoitti kuuri lopettamista. Läiskät vaalenivat ja hävisivät kokonaan muutamassa viikossa.

    • keijo-erkki

      >Olin suunnitellut, että jos ottaa ekan satsin >viikko ennen matkaa, niin jos siinä ajassa näkee, >sopiiko

      Viikko 1 päivä menossa ja toinen tabletti syöty. Ei mitää kummallisia oireita havaittavissa.. mitä nyt suuta vähän kuivaa.

      Parempi ottaa lariamit ja toivoa, että ei malaria iske, kuin maata sairaalassa malarian kourissa ja saada 4x annosta lariamia(tai jotain muuta) malarian hoitoon!

    • toisille ei

      Lariam on sellainen lääke, että siitä tulee toisille voimakkaitakin sivuoireita ja toisilla taas ei tunnu miltään. Tuskin edes voi etukäteen päätellä, kenelle millaisiakin oireita tulee.

    • Syötte

      Ottakaa hyvät ystävät malaronea ei sivuvaikutuksia ja jos niitä on n.2% käyttäjistä se on yleensä lievä pahoivointi tai ripuli!!

      • jaakkoo

        Rohkea rotan syö, uhkarohkea lariamia;)


      • ;)))))))))
        jaakkoo kirjoitti:

        Rohkea rotan syö, uhkarohkea lariamia;)

        Tämä oli hyvä!


      • filosofitar83
        ;))))))))) kirjoitti:

        Tämä oli hyvä!

        Itse söin Lariamia noin 5 kuukauden ajan Kaakkois-Aasian reissullamme ja mitään oireita ei ilmaantunut. Aluksi olin havaitsevinani jotain, kuten pyörrytystä, mutta johtui varmaan vain ennakkoasenteestani lääkkeeseen, olin kuullut niin paljon tarinoita sivuoireista.


      • ¤¤Mie¤¤
        filosofitar83 kirjoitti:

        Itse söin Lariamia noin 5 kuukauden ajan Kaakkois-Aasian reissullamme ja mitään oireita ei ilmaantunut. Aluksi olin havaitsevinani jotain, kuten pyörrytystä, mutta johtui varmaan vain ennakkoasenteestani lääkkeeseen, olin kuullut niin paljon tarinoita sivuoireista.

        Aloitimme Lariamin viikkoa ennen matkaa ja olimme Intiassa kaksi viikkoa, joten siellä kaksi tablettia. Matkan aikana ei tullut mitään sivuoireita, mutta kotiin tultuamme noin 5 päivän kuluttua mikään ei pysynyt sisällä ja tuli huippausta sekä kuumetta, joten lopetimme Lariamin käytön saman tien, jonka jälkeen oireet hävisivät.

        Tosin lääkkeen syöminen on varmaan aika yksilökohtaista, eli toisille tulee sivuoireita, toisille ei.


    • India

      Alkaa kuulema vaikuttaa vasta viikon päästä. Itse joudun jättämään joka tapauksessa väliin raskauden takia, enkä masennuksen pelossa luultavasti ottaisi muutenkaan. Lääkärini suositteli torjumaan itikoita punkki-offilla. Itikoita esiintyy ainoastaan iltaisinja öisin, eikä yön yli kestäviä maaseutu -retkiä kannata tehdä.
      Hauskaa reissua!

      T: ensi maanantaina matkaan :)

      • on...

        Lariamia käyttö siis suositellaan aloittamaan kaksi viikkoa ennen matkaa ja jatkamaan sitä vielä neljä viikkoa matkan jälkeen. Malarone ei tarvitse aloittaa noin aikaisin.

        Offin punkki-mäkäräsuoja on kuulemma erinomaista "kamaa", parempaa kuin Odomos, joka tosin on luonnon tuote.

        Tärkeintä on suojata itsensä itikanpistoilta, keinolla millä hyvänsä. Eihän sitä ilman pistoksi sitä malariaa saa. Mutta miten siltä suojautuu? Ei kai sitä nyt koko lomaa voi viettää iltoja sisällä myrkkyjen suojassa. Itikkamyrkytkään ei suojaa aina ja joka paikasta. Aina sattuu "vahinkoja".

        Kukin tehköön niin kuin parhaaksi katsoo, mutta uskokaa huviksenne, että malaria on rankka tauti, helvetinmoinen tauti hoidettunakin, jota toki löytyy, ja voi olla, ettei siitä pääse eroon koko loppuelämänsä aikana.

        Ja onhan Malarone ja doksisykliini vaihtoehtoina ennaltaehkäisyyn, jos ei halua käyttää Lariamia.


      • Menossa
        on... kirjoitti:

        Lariamia käyttö siis suositellaan aloittamaan kaksi viikkoa ennen matkaa ja jatkamaan sitä vielä neljä viikkoa matkan jälkeen. Malarone ei tarvitse aloittaa noin aikaisin.

        Offin punkki-mäkäräsuoja on kuulemma erinomaista "kamaa", parempaa kuin Odomos, joka tosin on luonnon tuote.

        Tärkeintä on suojata itsensä itikanpistoilta, keinolla millä hyvänsä. Eihän sitä ilman pistoksi sitä malariaa saa. Mutta miten siltä suojautuu? Ei kai sitä nyt koko lomaa voi viettää iltoja sisällä myrkkyjen suojassa. Itikkamyrkytkään ei suojaa aina ja joka paikasta. Aina sattuu "vahinkoja".

        Kukin tehköön niin kuin parhaaksi katsoo, mutta uskokaa huviksenne, että malaria on rankka tauti, helvetinmoinen tauti hoidettunakin, jota toki löytyy, ja voi olla, ettei siitä pääse eroon koko loppuelämänsä aikana.

        Ja onhan Malarone ja doksisykliini vaihtoehtoina ennaltaehkäisyyn, jos ei halua käyttää Lariamia.

        Muistakaa että ei jokainen hyttynen malariaa kanna,vaan erän lajin naarasosapuoli eikä niistäkää jokainen!!


      • erotat
        Menossa kirjoitti:

        Muistakaa että ei jokainen hyttynen malariaa kanna,vaan erän lajin naarasosapuoli eikä niistäkää jokainen!!

        Mitenkäs erotat ne toisistaan? Kerrohan vinkkejä, että ostaan kiertää oikeanlaisia hyttysiä.


      • Menossa
        erotat kirjoitti:

        Mitenkäs erotat ne toisistaan? Kerrohan vinkkejä, että ostaan kiertää oikeanlaisia hyttysiä.

        Tällä näsäviisas tarkoitan sitä että älkää vouhottako liikaa malaria asiasta,on erittäin pieni mahdollisuus saada itselleen malaria Goan reissulta jos vähänkin suojautuu!


    • lariam

      Otimme itse yhdet lariamit testiksi ennen matkaa. Toiselle tuli seuraavana aamuna kauhea migreenikohtaus oksennuksineen. Lisäksi parina päivänä ihan kummallisia tuntemuksia, vainoharhaisuutta ja pelkotiloja (oireillut henkilö meillä todellakin se vähemmän luulosairas..). Lääkäri totesi että ne ovat juuri niitä selviä lariamin oireita ja antoi reseptin malaroneen.
      Toiselle ei tullut mitään oireita kuurin aikana, tuli siis vähän halvemmaks!

      • maximus

        oon käyttänyt ennenkin. Ei minulla eikä matkatovereilla mitään tuntemuksia .

        Ens torstaine menen taas Goaan. Lariamia taas alotetu miehen kanssa. Ei vieläkään tuntemuksia.

        Tuttu lekuri sano että eniten tuntemuksia niillä joilla jotain psyykelääkettä käytössä.


      • määrätä
        maximus kirjoitti:

        oon käyttänyt ennenkin. Ei minulla eikä matkatovereilla mitään tuntemuksia .

        Ens torstaine menen taas Goaan. Lariamia taas alotetu miehen kanssa. Ei vieläkään tuntemuksia.

        Tuttu lekuri sano että eniten tuntemuksia niillä joilla jotain psyykelääkettä käytössä.

        Käsittääkseni Lariamia ei edes määrätä henkilöille, joilla on mielenterveysongelmia. On ilmeisesti suuri riski, että Lariam pahentaa mielen ongelmia. Muut voi käyttää suht.koht. huoletta.


      • -**-
        määrätä kirjoitti:

        Käsittääkseni Lariamia ei edes määrätä henkilöille, joilla on mielenterveysongelmia. On ilmeisesti suuri riski, että Lariam pahentaa mielen ongelmia. Muut voi käyttää suht.koht. huoletta.

        Meidän 4 hengen perhe 2 aik. ja 2 lasta söimme Lariam kuurin (kaikki 8 tabl.)ja kenellekään meistä ei tullut juuri minkäänlaisia sivuoireita. Mitä nyt lääkkeen ottamisen jälkeen pari yötä meni levottomien unien parissa. Mutta se oli ohimenevä oire! Eli kaikki OK!


    • syötte lariamia?

      Mikset syö Malaronea? Malaronessa sivuvaikutukset paljon lievemmät kuin lariamissa???

      • molempia kokeillut

        Malarone viikon oleskelua varten maksoi öbaut 100e ja Lariam samalle ajalle ehkä luokkaa 30e. vastaava intialainen 250g meflokiini (esim Mefloc) 4 tabletin paketti 167,53INR eli jotain 3-4e. Laske siitä.

        Meflokiiniä ei sitten millään löydä Keralasta, koska siellä ei ole malariaa. Goalta löytyi ainakin Margaosta Apollo-hospitaalin apteekista (juna-aseman lähellä) ja Mumbain turistiseudulta Colaba causewayn tienoilta.

        Asia erikseen sitten, onko tavara ehtaa? Luottaisin ainakin tuohon Apollo hospitaalin tavaraan.

        Meitä oli kaksi, jotka söimme tuota meflokiiniä (Lariam ja paikalliset) emmekä saaneet mitään selviä sivuvaikutuksia, kun otimme tabletit kunnon aterian yhteydessä iltaisin. Minulta tosin on näihin aikoihin näkö heikentynyt ja tarvitsee mennä optikolle lasien vaihtoon. Todennäköisesti vain sattui samaan aikaan.


    • Lariam-Pepe

      Olen nyt syönyt Lariamia 7kk, koska olen viime kuukausina matkustanut muutamaan otteeseen Afrikkaan. Aluksi mulla oli hyvin lievää kuvotuksen tunnetta satunnaisesti, mutta se ei juurikaan häirinnyt ja loppui viikon-parin jälkeen.
      Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut.
      Hyttysten pistoksilta on mahdoton suojautua kokonaan. Tietyissä paikoissa niitä on ja ne pistävät - ei siinä mikään auta. Sängyn ympärillä oleva verkko on loistava suoja yöksi. Paikallisia kun olen oppinut tuntemaan, niin yksikin kaveri sanoi, että hänellä on malaria joka vuosi, välillä useaan kertaan. Paikalliset eivät syö ennaltaehkäisevää lääkitystä, vaan vasta siinä vaiheessa, kun sairastuvat.
      Tauti on pahimmillaan erittäin paha, tai siis tappava. Puolisen miljoonaa kuolemantapausta vissiin vuosittain. Jokainen voi punnita, kestääkö estolääkityksen pienet sivuvaikutukset vai ottaako "hiukan suuremman" riskin jättämällä estolääkityksen pois.

    • ggoogoa

      pohjois-goalle ei tarvi enään malrialääkitystä ajalle joulukuu-maaliskuu

      • W222

        Ehkä sinä et tarvitse "malrialääkitystä", mutta kyllä minä otan malarialääkityksen Intiaan matkustaessani. On tietysti huonoa tuuria, jos malarian saa, mutta voiko tuuriin luottaa.
        Ei ole Lariamin sivuvaikutukset niin kauheita, että sen vuoksi jättäisi malarialääkityksen pois. Kaikille Lariam ei sovi ja kannattaa selvittää lääkärin kanssa tarkkaan mahdolliset sivuvaikutukset.
        Näitä voi tietty jokainen tahollaan miettiä, että ottaako lääkityksen vai ei malariaan. Tuttavapiirissämme on muutama, jotka ovat hankkineet itselleen malarian vain omalla päätöksellään jättää malarialääkityksen pois.


      • gogogoa

        lue whon sivuilta noin 3 vuotta sitten tarvi malaria lääkityksen ja söin myös , mutta ei enään etelä- goaan viime vuonna vielä suositeltiin


    • Kenkä

      Lariamista ekan tabletin jälkeen erikoisia unia, tokan jälkeen psykoosi.

      • Lariamkuurilla

        Ja höpöhöpö. Tai tietty jos on taipumusta masennukseen, niin kandee kysyä lääkäriltä vaihtoehtoa, määrää Malaronea melko varmasti Lariamin tilalle.
        Goa nyt vissiin nii tarkka ole malarialääkityksen suhteen, mutta jokainen päättäköön itse, minä en Intiaan matkusta ilman malarialääkitystä. Sen verran liikun kuitenkin eri alueilla, että ei viitti riskeerata. Tavantallaaja pakettimatkaaja Goalla tuskin liikkuu kummosia, hotellin ja rannan väliä.


      • Kenkä

        Okei. No 1. tbl lariamia erikoisia unia, toinen tabletti ja ei mitään oireita lääkitykseen liittyen. Sattumalta samaan aikaan alkanut psykoosi.

        Olisihan se ihan kiva jos siinä ei olis mun kohdalla käynyt niin..


    • puhalluslamppu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe