leikkaus ja alkoholi

????

Älkää pitäkö mua minään alkoholina=) Minulle sanottiin, että 2 viikkoa ennen ja 2 viikkoa leikkauksen jälkeen pitäis olla tupakoimatta ja juomatta alkoholia. Kuinka tarkka tämä sääntö on? Mulla olisi 1,5 viikkoa ennen leikkausta erittäin hyvän ystäväni merkkipäivät ja olisi kyllä kivä siellä muutama seurajuoma ottaa. En ole sitä tyyppiä, että jaksaisin selvinpäin sitä ihmismassaa. Ja ei mitään kommentteja tyylin "etkö nyt voi olla juomatta yms." kiitos!

6

15335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä edessä...

      no minua ainakin hermostutti leikkaus niin että edellisen illan seisoin kessulla ja viimisen vedin noin 20 minsaa ennen esilääkitystä...:)
      Mutta niinku hoitaja sano, että he eivät voi kieltää kessuttelua, että verenkierto huononee niin haavat ei parannu joutusaa. Mutta mulla ne ainakin parantu loistavasti. seuraavana aamuna säntädin kessulle.

      Ja kyllä mä otin viinaa, en edellisenä iltana ,ettei se pahana tokkuraa. ja lääkäri sano mulle, että hänen puolesta kunhan et leikkaukseen unoha tulla...

      ELI IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ..

    • VVW

      Kyllä voit siellä kaverin kekkereillä ottaa, lähinnä alkoholittomuus on ohjeena niille jotka juo viikottain tai jopa päivittäin reilusti. Näille ihmisille voi kehittyä leikkauksen jälkeen alkoholin vieroitusoireita mikä on erittäin haitallista paranemiselle lääkeaineiden ja alkoholin yhteisvaikutusten takia. Sinulle riittää olla viikko selvinpäin. Jos paria päivää ennen toimenpidettä ottaa perseet, on turha kitistä kun on valtavaa pahoinvointia ja saattaa tulla vaikeita harha-aistimuksia ja sekavuutta. Krapula kun ei sovi yhteen nukutuksen kanssa! Joskus joudutaan päivystyksellisesti leikkaamaan humalaisia, jolloin nukutus on todella nuorallakävelyä!!!

      Alkoholin suhteen on myös hyvä muistaa, että jos leikkauksessa olet saanut tietyntyyppisiä lääkkeitä, niillä voi vielä pitkään olla yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa (esim antabusreaktio).

      Tupakointi kannattaa todellakin kokonaan lopettaa 2 viikkoa ennen, sillä jos lopetat päivää, kahta ennen, alkaa tupakoitsijalla muodostua hyvin reilusti limaa ja tulee yskää, joka on haitallista nukutuksen suhteen (altistaa keuhkokomplikaatioille). Jos ei halua olla kahta viikkoa lakossa ennen ja jälkeen toimenpiteen, ei kannata lopettaa ollenkaan, mutta silloin ottaa itse tietoisen riskin ilmatieongelmista ja haavan paranemisen hitaudesta tai tulehdusriskin kasvamisesta.

      • ????

        Kiitos tuhannesti!!! Normaalisti tämä 4 viikkoa ei olisi mikään ongelma (tupakka tosin voi tehdä tiukkaa), mutta tosiaan kun nämä juhlat nyt tietenkin osuvat samalle ajankohdalle!! Nyt voin siis hyvin mielin korkkailla muutaman ja juhlia muiden mukana!!:) Kiitos vielä teille=)


    • Sairaanhoitaja55

      Jännä ajatella tilanne niin että on juhlat ettei voi valmistautua hyvin leikkaukseen.. miksei ajattele niinpäin että on leikkaus eikä voi valmistautua juhliin ?

      • uyytgyhiuguiuiuhoih

        Tämä on tätä nykyelämää. Juhlia ei voi ryyppäämättä itseään pöydän alle. Tuo aloitus on vanha, mutta kiinnitti huomiota maininta ettei kestä muita vieraita ilman alkoholia. Miksi siis pitää edes mennä tuollaisiin juhliin. Aina voi sanoa jonkin tekosyyn ettei pääse.

        Itse olen ollut isossa leikkauksessa jota varten piti kuukausi ennen lopettaa useita tärkeitäkin lääkityksiäni, eikä niitä saanut aloittaa kuin muutama viikko leikkauksen jälkeen. Yllätyin kun toisessa isossa leikkauksessa ennakkokäynnillä hoitaja ei ymmärtänyt kieltää noita samoja lääkkeitä. Hämmästyi kun kerroin että nämä ja nämä lääkkeet on lopetettava ennen leikikausta.
        Onneksi en ole tupakoitsija, mutta olen sairaalassa napittanut naapurisängyn potilaalle villatakkia päälle että hän pääsi tupakalle ja molemmat kädet oli paketoitu ettei itse saanut vaatteita päälleen. Olen myös nähnyt kuinka joku himotupakoija on kärrätty sängyllään omaisten toimesta sairaalan oven ulkopuolelle tupakoimaan.


      • Anonyymi

        Just näin. Eiköhän tuo alkoholipainotteinen ajattelutapa viittaa siihen, että henkilö on jo alkoholisoitunut. Alkoholi ensin, ei terveys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe