Käytännön asiat ulkomaille haettaessa?

Ms E.

Olen hakemassa opiskelemaan ulkomaiseen yliopistoon, mutta minua askarruttaa muutama asia. Maistraatista eivät osanneet vastata, joten ajattelin, että josko täällä olisi joku jolla olisi kokemusta asiasta.

Hakemuksen mukana pyydetään lähettämään englanninkieliset käännökset todistuksista sekä kopiot alkuperäisistä. Voiko käännöstyön tehdä itse vai pitääkö kääntyä käännöstoimiston puoleen?

Lisäksi pyydetään lähettämään henkilöllisyystodistus (passi, ajokortti tms.) ja kopio siitä. Tuntuu hullulta, että pitäisi lähettää aito, mutta onko jollakulla henkkarin lähettämisestä/lähettämättä jättämisestä tullut kynnyskysymys?

Englannin kielen pitäisi olla "30 p." tai enemmän. Kirjoitin englannista mangnan. Mahtaako riittää?

Ystäväni haluaisi myös hakea, mutta hän ei ole ylioppilas, vaikka opiskeleekin täällä Suomessa ammattikorkeakoulussa. Onko muualla Euroopassa mahdotonta päästä yliopistoon muulla toisen asteen tutkinnolla kuin ylioppilastutkinnolla, vaikka ko. tutkinnosta olisi hyvät arvosanat?

14

1703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelijan äiti

Kun lähdimme ulkomaille koko perhe, toimimme niin, että tyttäremme todistukset käänsimme itse ja sitten haimme tyttären omasta koulusta näihin koulun virallisen leiman. Tämä tietysti edellyttää, että käännös on ensiluokkainen. Meidän tapauksessamme auttoi, että tyttären luokanopettaja oli asunut USAssa ja osasi englannin kielen.

Virallisella kääntäjällä olen käännättänyt itse todistukseni, kun sain ulkomaille stipendin. Maksaa ja kestää joskus kauankin.

• itsekin ulkomailla

Jos haet yliopistoon, käännöksen pitää olla "aito". Voit tilata käännöksen esim. ylioppilastutkintolautakunnalta, maksaa muistaakseni parikymppiä, joten ei kannata lähteä säästämään tässä asiassa ja ottaa riskiä, että hakemuksesi päätyy suoraan mappi Ö:hön.
      En todellakaan usko, että he haluavat sinun lähettävän passiasi mihinkään. Otat siitä kopion, ja alkuperäisen mukaasi haastatteluun/rekisteröitymiseen/pääsykokeeseen tms.
      Yliopiston sivuilla kerrotaan yleensä pääsyvaatimusten vastaavuus ulkomaisiin tutkintoihin. Englannista 30p voi tarkoittaa myös pistemäärää, joka vaaditaan kielitestistä, joita taas on useampia, joten varmista koulun nettisivuilta tai opintovastaavalta, mitä testiä he tarkoittavat. Opintovastaavilta kannattaa muutenkin kysyä, jos jokin asia askarruttaa. He vastaavat yleensä nopeasti ja ystävällisesti.
      Pääsääntöisesti Euroopan yliopistot haluavat ylioppilaita yliopistoon, ja ammattikorkeat ovat siellä harvassa. Riippuu kuitenkin alasta ja maasta, joten ei auta muu kuin lukea häntä kiinnostavien yliopistojen kotisivuja.

• käännökset

moikka!olen itsekin hakemassa ulkomaille jotan osittain samoja kysymyksiä mullekin herännyt.
        no kuitenkin, ylppäri todistuksen tilasin enkun kielisenä, maksoi n. 30 Eur, ja kesti jonkun kuukauden enne kun sen sain. Lukiotodistus on parhaillaan virallisella kääntäjällä.. joten hoidan sen nyt näin ihan virallisesti, vaikka olen kuullutkin että joskus voisi oma käännös kelvata.
        usein vaaditaan vielä kopioiden oikeiksi todistaminen, maistraatissa voi käydä tämän hoitamassa.

• girasol123

Hei!
        Itse hain 2006 syksyna opiskelemaan Kanadaan yliopistoon ja olen taalla viime syksysta saakka opiskellut. Muistan etta haku prosessi oli aika piinaava, lahetin monenmonta paperia ja itse vaatimuksien ja prosessin selvittelyssa meni aikansa.Kannattaa siis olla ajoissa liikkeella.
        Ensimmainen juttu on hommata se ylioppilastodistus englanninkielisena. Yleensa yliopistot vaativat sinua tekemaan jonkun kielitestin(itse tein Toelf-testin Helsingissa, maksoi joku 150). Kielitestin teko on muutenkin hyva juttu, koska silloin sulla on dokumettia sun kielitaidoista. Itse kirjoitin aikoinani magnan ja riitti hyvin kielitestin lapaisyyn.Lukiotodistuksen kaannoksen sain kun soitin lukiolle ja pyysin kaannosta(hoitivat siis ilmaiseksi koko sen osan ja lahettivat kaikki viralliset paperit yliopistolle(kun sielta vaadittiin sita)) lahetin myos mukaan motivaatio-kirjeen vaikka sita ei erikseen pyydetty.
        Suosittelen olemaan yliopistoon yhteydessa hakemuksen suhteen, jos jotain puuttuu tai kaikki ei ole saapunut. Havittivat ilmeiseti minun lukiotodistuksen koska sain lahettaa sen kaksi kertaa.

Vaikka prosessi vaatii hieman vaivaa, yliopistopaikka hyvilla suomalaisilla lukio papereilla irtoaa kohtuu helposti.Ja lisaksi ainakin omalla kohdallani kaikki vaiva mita silloin nain oli kylla sen arvoista. Ulkomaalaisesta tutkinnosta on varmasti paljon hyotya tulevaisuuden kannalta.

• kiitos!
        girasol123 kirjoitti:

Hei!
        Itse hain 2006 syksyna opiskelemaan Kanadaan yliopistoon ja olen taalla viime syksysta saakka opiskellut. Muistan etta haku prosessi oli aika piinaava, lahetin monenmonta paperia ja itse vaatimuksien ja prosessin selvittelyssa meni aikansa.Kannattaa siis olla ajoissa liikkeella.
        Ensimmainen juttu on hommata se ylioppilastodistus englanninkielisena. Yleensa yliopistot vaativat sinua tekemaan jonkun kielitestin(itse tein Toelf-testin Helsingissa, maksoi joku 150). Kielitestin teko on muutenkin hyva juttu, koska silloin sulla on dokumettia sun kielitaidoista. Itse kirjoitin aikoinani magnan ja riitti hyvin kielitestin lapaisyyn.Lukiotodistuksen kaannoksen sain kun soitin lukiolle ja pyysin kaannosta(hoitivat siis ilmaiseksi koko sen osan ja lahettivat kaikki viralliset paperit yliopistolle(kun sielta vaadittiin sita)) lahetin myos mukaan motivaatio-kirjeen vaikka sita ei erikseen pyydetty.
        Suosittelen olemaan yliopistoon yhteydessa hakemuksen suhteen, jos jotain puuttuu tai kaikki ei ole saapunut. Havittivat ilmeiseti minun lukiotodistuksen koska sain lahettaa sen kaksi kertaa.

Vaikka prosessi vaatii hieman vaivaa, yliopistopaikka hyvilla suomalaisilla lukio papereilla irtoaa kohtuu helposti.Ja lisaksi ainakin omalla kohdallani kaikki vaiva mita silloin nain oli kylla sen arvoista. Ulkomaalaisesta tutkinnosta on varmasti paljon hyotya tulevaisuuden kannalta.

Hei! Itse olen hakemassa Kanadaan yliopistoon, tarkoituksena päästä syksyksi opiskelemaan.. Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta mitä voisit antaa! Minulla tämä vielä alkutekijöissä.. Pelkään että tulee kiire..

• kanadaan
        kiitos! kirjoitti:

Hei! Itse olen hakemassa Kanadaan yliopistoon, tarkoituksena päästä syksyksi opiskelemaan.. Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta mitä voisit antaa! Minulla tämä vielä alkutekijöissä.. Pelkään että tulee kiire..

meitähän on sitten kaksi! kanadaan hakijaa siis.Vastasin jo yhteen viestiin tossa kun kirjoitin käännöksistä ja ytl:n englanninkielisestä todistuksesta.
        Mielenkiinnosta kyselen; minne Kanadaan suuntaat? Ja miten olet ajatellut hoitaa rahoituspuolen?
        Itse ranskankieliseen Kanadaan; hakemus lähetetty. Ois kiva keskustella lisää aiheesta:)

• girasol123
        kanadaan kirjoitti:

meitähän on sitten kaksi! kanadaan hakijaa siis.Vastasin jo yhteen viestiin tossa kun kirjoitin käännöksistä ja ytl:n englanninkielisestä todistuksesta.
        Mielenkiinnosta kyselen; minne Kanadaan suuntaat? Ja miten olet ajatellut hoitaa rahoituspuolen?
        Itse ranskankieliseen Kanadaan; hakemus lähetetty. Ois kiva keskustella lisää aiheesta:)

Hei!
        Mina opiskelen tosiaan nyt Montrealissa ensimmaista vuotta. Kiva kuulla etta taalla on muitakin jotka suuntaavat tanne Kanadaan! Itse olen tykannyt oikein paljon. Rahoitus on hoitunut opintotuen, lainan, saastojen ja vanhempien avustuksen avulla. Olen myos tehnyt toita(sain juuri tyoluvan) ja siita saa pienta taskurahaa.

Mihin yliopistoihin olette hakeneet, ihan uteliaisuudeste kyselen. Jos on mitaan kysymyksia kaytannon asioista, kyselkaa ihmeessa, vastaan mielellani. Itse muistan etta oli paljon hoidettavia asioita(viisumirumba jne sen jalkeen kun saa yliopiston hyvaksymiskirjeen, muuttoon liittyvat asiat jne) eika oikeen ketaan jolta kysella..

• oi!
        girasol123 kirjoitti:

Hei!
        Mina opiskelen tosiaan nyt Montrealissa ensimmaista vuotta. Kiva kuulla etta taalla on muitakin jotka suuntaavat tanne Kanadaan! Itse olen tykannyt oikein paljon. Rahoitus on hoitunut opintotuen, lainan, saastojen ja vanhempien avustuksen avulla. Olen myos tehnyt toita(sain juuri tyoluvan) ja siita saa pienta taskurahaa.

Mihin yliopistoihin olette hakeneet, ihan uteliaisuudeste kyselen. Jos on mitaan kysymyksia kaytannon asioista, kyselkaa ihmeessa, vastaan mielellani. Itse muistan etta oli paljon hoidettavia asioita(viisumirumba jne sen jalkeen kun saa yliopiston hyvaksymiskirjeen, muuttoon liittyvat asiat jne) eika oikeen ketaan jolta kysella..

moikka!
        tosi kiva kuulla että olet Montréalissa, kun itsekin olen juuri sinne ranskankieliseen hakemassa. Tai siis, sanotaanko näin että hakemuksen olen lähettänyt Université Lavaliin joka sijaitsee Québecin kaupungissa.
        Opiskeletko ranskaksi vai englanniksi?
        Itse hain lukemaan ranskaa; ei yhtä kallista kun esim maantiede (ulkomaalaisille siis)joka mun toinen vaihtoehto. En ole vielä mitään päättänyt, kun hakemuksia on lähtenyt muuallekin ulkomaille mutta toi Kanada on kyllä se houkuttavin. Ainoa juttu on kyl noi maksut; 8000 eur/lukuvuosi ja stipendejä harvassa. Oletko kandia suorittamassa vai jatko-opintoja? Itse ihan kandia olisin menossa tekemään..
        Miten toimii yliopistoasuntolat jos sellaisessa asut? Entä hintataso; mitä olen lukenut on ns. "halpaa" jos esim Britteihin vertaa.
        Itse tulossa Kanadaan kesäksi; ehkä sitten selkiää jos opiskeluja siellä vielä jatkaisin...
        Miten opiskelut; yliopisto/ aine/ taso/opetus/työlästä?

:) Kuullaan!

• ....
        oi! kirjoitti:

moikka!
        tosi kiva kuulla että olet Montréalissa, kun itsekin olen juuri sinne ranskankieliseen hakemassa. Tai siis, sanotaanko näin että hakemuksen olen lähettänyt Université Lavaliin joka sijaitsee Québecin kaupungissa.
        Opiskeletko ranskaksi vai englanniksi?
        Itse hain lukemaan ranskaa; ei yhtä kallista kun esim maantiede (ulkomaalaisille siis)joka mun toinen vaihtoehto. En ole vielä mitään päättänyt, kun hakemuksia on lähtenyt muuallekin ulkomaille mutta toi Kanada on kyllä se houkuttavin. Ainoa juttu on kyl noi maksut; 8000 eur/lukuvuosi ja stipendejä harvassa. Oletko kandia suorittamassa vai jatko-opintoja? Itse ihan kandia olisin menossa tekemään..
        Miten toimii yliopistoasuntolat jos sellaisessa asut? Entä hintataso; mitä olen lukenut on ns. "halpaa" jos esim Britteihin vertaa.
        Itse tulossa Kanadaan kesäksi; ehkä sitten selkiää jos opiskeluja siellä vielä jatkaisin...
        Miten opiskelut; yliopisto/ aine/ taso/opetus/työlästä?

:) Kuullaan!

Minä olen hakemassa hieman eripuolelle kun te kaksi.. Nimittäin Ontarioon olisi tarkoutus hakea. Kaupunkiin nimeltä Sudbury. Pieni kaupunki, mutta minulla on ystäviä siellä joten ajattelin sen auttavan suuresti sopeutumista uuteen paikkaan.. Laurentian University:n haen opiskelemaan business tutkintoa, vaihtoehtoja tosin mietin vielä. Todistukset ovat kääntäjillä parhaillaan, ja kun saan ne laitan hakemuksen sisään. Kuinkahan nopeasti sieltä saa tietää onko hyväksytty? Koska täällä menee kuitenkin aikaa lainan, viisuin hakuun sun muihin asiohin... Minulla vuosi maksaisi n. 11000 kanadan dollaria, eli aika hintavaa.. Lisäksi luulen että ensimmäisenä vuonna on parempi asua asuntolassa, joten se maksaa n.3000 (ja siitä ylöspäin) KD. Laskeskelin että jos opintolainaa saa n. 400E kuukaudessa se ei taida mitenkään riittää edes lukukausimaksuihin.. Joten luulen tarvitsevani ihan oikean lainan sen rahoittamiseksi. Mutta opintotukea sun muuta sinne saa siis? Ja työluvan aion hakea melkein heti jos vaan mahdollista sillä campuksella ja yliopistolla on tarjota töitä ulkomaisille opiskelijoille. Paljon hyvää olen tästä yliopistosta kuullut joten ihan hyvillä mielin sinne olen hakemassa. Kiva että on muita ihmisiä jotka hakee, ja opiskelee siellä jo niin ei ole ihan hukassa!

• testi...
        .... kirjoitti:

Minä olen hakemassa hieman eripuolelle kun te kaksi.. Nimittäin Ontarioon olisi tarkoutus hakea. Kaupunkiin nimeltä Sudbury. Pieni kaupunki, mutta minulla on ystäviä siellä joten ajattelin sen auttavan suuresti sopeutumista uuteen paikkaan.. Laurentian University:n haen opiskelemaan business tutkintoa, vaihtoehtoja tosin mietin vielä. Todistukset ovat kääntäjillä parhaillaan, ja kun saan ne laitan hakemuksen sisään. Kuinkahan nopeasti sieltä saa tietää onko hyväksytty? Koska täällä menee kuitenkin aikaa lainan, viisuin hakuun sun muihin asiohin... Minulla vuosi maksaisi n. 11000 kanadan dollaria, eli aika hintavaa.. Lisäksi luulen että ensimmäisenä vuonna on parempi asua asuntolassa, joten se maksaa n.3000 (ja siitä ylöspäin) KD. Laskeskelin että jos opintolainaa saa n. 400E kuukaudessa se ei taida mitenkään riittää edes lukukausimaksuihin.. Joten luulen tarvitsevani ihan oikean lainan sen rahoittamiseksi. Mutta opintotukea sun muuta sinne saa siis? Ja työluvan aion hakea melkein heti jos vaan mahdollista sillä campuksella ja yliopistolla on tarjota töitä ulkomaisille opiskelijoille. Paljon hyvää olen tästä yliopistosta kuullut joten ihan hyvillä mielin sinne olen hakemassa. Kiva että on muita ihmisiä jotka hakee, ja opiskelee siellä jo niin ei ole ihan hukassa!

Se unohtui vielä... Että mitenkäs tuo englanninkielen taito? Mailasin yliopistoon ja he sanoivat että jos olen opiskellut 3v "full time" englantia niin se riittää. Mutta onko tuo lukioenglanti tarpeeksi? Itse kirjoitin E:n kirjoituksissa, ja minulla kyllä on TOEFL testiin valmistava kirja. Tosin olen sitä vasta kerennyt selailla. Mutta minulle on kerrottu sen olevan melkein nopeustesti, ja kysymyksiin vastatessa niissä on aikarajat sun muuta mukavaa.. Kirjassakin neuvotaan miten lukea teksti aikaa säästäen, eli luetaan vain otsikko sekä muutama ensimmäinen rivi.. Millainen testi siis oli?

• suujj

Esimerkiksi Jenkkeihin viisumia haettaessa vaaditaan kyllä mukaan ihan se aito oikea passi joka lähetetään omistajalle takaisin postitse (yleensä mukana pyydetäänkin tuomaan valmiiksi täyetty postituskuori tms).

• ulkkair

ap ei kysynyt viisuminhausta vaan yliopistoon hakemisesta.

• Jaa..a

Hmm...voin nyt olla täysin väärässä, mutta eikös viisumeita yleensä haeta oman maassa sijaitsevasta kohdemaan suurlähetystöstä? Ja jos jostain kumman syystä joutuisi passia postin kautta lähettelemään en täytyisi se ehdottomasti lähettää vakuutettuna. Kuulostaa kyllä erittäin omituiselta! Ja Yliopistolle riittää kyllä varmasti virallisesti oikeaksitodistettu valokopio passin henkilötietosivusta.

• ulkosuometar

Jos joku opinahjo pyytää sinua lähettämään passisi, on aika perua hakemus - kyseessä on ilmiselvä huijausyritys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      343
      2789
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      62
      2247
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      78
      1939
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      65
      1581
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1522
    6. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      61
      1078
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1019
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      7
      918
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      230
      875
    10. 39
      770
    Aihe