Vapaaehtoiseksi Afrikkaan

volunteer2009

Heippa,

En tiedä laitoinko ihan oikealle osastolle tämän viestin, mutta en sopivampaakaan löytänyt.

Kyselisinkin teidän kokemuksianne vapaaehtoistyöstä tai ylipäätään työstä Afrikassa.
Miten kauan menee sopeutua systeemiin(mikä vaatii eniten sopeutumista helppouteen oppineelta länsimaalaiselta?) ennen kuin voi vapautuneemmin alkaa keskittyä juuri siihen mitä tekee? Onko ilmasto sietämätön? :D
Miten selkeä jako on rikkaidn ja köyhien välillä?
Uskaltaako siellä yksinään liikkua miten?

Kertokaa ihan ylipäätään kokemuksistanne ja tuntemuksistanne pitkäaikaisen Afrikassa olemisen jälkeen. Itse tulen olemaan siellä 6-8kk. En siis kaipaa tietoa safariretkistä ja turistiviihdykkeistä,vaan ihan tavallisesta arjesta(miten julkinen liikenne toimii vai toimiiko, aukioloajat, hintataso,ihmiset, köyhyys, suhtautuminen valkoisiin...)
Mosambik on tod.näk. kohdemaani, mutta varmuutta ei vielä ole.

Kiitos.
Toivon saavani ihmisiä keskustelemaan =)

13

3011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Safariukko

      Aloitetaan keskustelu sitten kun määränpääsi on varmuudella selvinnyt. Afrikassa on muistaakseni 53 valtiota ja eroja (etenkin kulttuurisia) niiden välillä on yhtä paljon kuin esimerkiksi Suomella ja Andoralla. Etenkin suhtautumisessa valkoisiin on dramaattisia eroja eri maiden ja jopa eri heimojen välillä!

      Sen voin ainakin varmuudella sanoa, että sopeutuminen afrikkalaiseen ajatusmaailmaan vie huomattavasti kauemmin kuin 6-8 kuukautta. Parin kolmen vuoden oleskelun jälkeen alkaa vasta pikkuhiljaa tajuamaan mitä näiden päässä liikkuu.

      • Nimetön

        Hei , onko kukaan ollut töissä Gambiassa ? Millaisia kokemuksia ? Itse olen hoitoalalla ja haaveilen 1vuoden työskentelystä Gambiassa sairaalassa tai vastaavassa .Onko kenelläkään kontakteja terveydenhoitoalalta ? Kiitokset vastauksista jo etukäteen .t.yksi rakastunut


      • volunteer2009
        Nimetön kirjoitti:

        Hei , onko kukaan ollut töissä Gambiassa ? Millaisia kokemuksia ? Itse olen hoitoalalla ja haaveilen 1vuoden työskentelystä Gambiassa sairaalassa tai vastaavassa .Onko kenelläkään kontakteja terveydenhoitoalalta ? Kiitokset vastauksista jo etukäteen .t.yksi rakastunut

        safariukko: kyllä vaan, maailma pelastuu ja tuhoutuu päivittäin. ;) pienissä mittakaavoissa tietenkin. tämä on oma pieni suuri askeleeni pelastamissaralla.

        Tosiaan, Mosambikista olen ensisijaisesti kininostunut, sillä se on todennäköisin kohdemaa... puhutaan siis siitä :) Olen todellakin täysin tietämätön koko ko.maanosasta, joten kaikenlaiset kokemukset tervetulleita.


    • Johimaria

      Ensinnäkin, Afrikka on SUURI manner, ja jokainen maa on varmasti erilainen, joten mitään yleispätevää ei voi sanoa. Mihin maahan olet menossa? Ja mitä haluat siellä tehdä?
      Itse olen ollut vapaaehtoistyössä Kamerunissa mutta ainoastaan Kamerunissa on yli 600 eri heimoa ja kieltä, luonto on todellakin erilainen eri osissa ; sieltä löytyy kaikkea aavikosta savanniin, sademetsistä vuoristoihin, joten...

    • johimaria

      ohops, huomasinkin että puhuit Mosambiqista, oletko sattumalta menossa Humanan kautta? Minulla on ystäviä, jotka ovat olleet siellä. Itse olin Kamerunissa, mutta en todellakaa osaa sanoa paljoakaan Mosambiqista, koska se on köyhempi ja hyvin erilainen maa kuin Kamerun.
      Kamerunissa julkinen liikenne hoituu pääosin busseilla tai lyhyemmät matkat henkiläautoilla, joissa on aina vähintään 8 matkustajaa; 4 edessä ja 4 takana :)
      Myös junia löytyy, mutta vain muutamaan paikkaan.
      Itselläni meni sopetumisessa ainakin 2 kuukautta, toki tein työtä jo melko alusta asti, mutta voisin sanoa alkaneeni nauttimaan oleskelusta siellä vasta parin kuukauden päästä.
      Jos olet menossa opettamaan, on hyvä varautua siihen että koulutusjärjestelmä on vanhanaikainen. Opettajat käyttävät keppiä ja opetusvälineinä on useimmiten ainoastaan liitutaulu ja liitu. Onkin hyvä viedä mukanaan esim. urehiluvälineitä, lastenkirjoja, opetusmateriaalia yms yms.
      Kamerunissa liikuin yksinäni, varsinkin päiväsaikaan ei ole ongelmia, terve järki auttaa eli pysy poissa epämääräisiltä alueilta, pidä rahat ja muuta arvotavarat hyvin jemmassa ja näkymättömissä, liiku siellä missä on ihmisiä, ainakaan Kamerunissa varkaita ei hyväksytä ja ihmisjoukossa olet turvassa.
      Tutustu paikallisiin ihmisiin ja he kyllä kertovat parhaat vinkit kaikessa, ja paikallisten kanssa saat muutenkin parhaat ja aidoimmat kokemukset vaikka muitten vapaaehtoisten/länsimaalaisten kanssa onkin jollain tavalla helpompaa olla joskus, ainakin minulle.
      Ilmasto on Mosambiqissa kuuma ja kostea, kavereitteni kertoman persuteella. Kamerunissa taas, sillä alueella, jossa minä olin, hyvinkin miellyttävä, päivisin kuin kuuma kesäpäivä Suomessa ja illalla ja yöllä viileä.

      Paras vinkkini siis on, että tutustut paikallisiin ihmisiin. On hyvä olla erilaisia kavereita; naisia, miehiä, lapsia, vanhuksia... Näin saat parhaan kuvan maasta, ihmisistä, toimintatavoista, asenteista ja sillä tavoin olet myös turvassa. Ainakin Kamerunissa ihmiset rakastavat vierailijoita ja minusta pidettiin monella tavalla erittäin hyvää huolta.
      Myös sopeutumisen kannalta on tärkeää tuntea paikallisten tavat, he tietävät paljon paremmin kuin turistioppaat tai muut ulkopuoliset tahot, miten asiat hoituvat ja millä tavalla sinun tulee käyttäytyä pärjätäksesi yhteisössä.
      Eri organisaatioilla on tosin erilaisia suhtautumistapoja vapaaehtoistensa käyttäytymiseen .
      Aluksi suosittelen myös tarkkailevaa asennetta; on tärkeää oppia tuntemaan kulttuuri ja vaikkapa muutama sana paikallista kieltä, ihmiset rakastavat sitä ja tulet nopeammin osaksi yhteisöä.
      Vielä lisäisin, että täällä länsimaailmassa on usein outoja ennakkoasenteita ja pelkoja Afrikkaa kohtaan, itselläni ei kuitenkaan ollut ongelmia ja yhteensä 10 Kamerunissa viettämääni kuukautta ovat olleet elämäni tärkein tähän astinen kokemus.

      • volunteer2009

        Suuresti kiitoksia sinulle "johimaria" vastauksistasi. Olen tosiaan nyt ymmärtänyt, että Afrikasta puhuttaessa ei ole selkeitä faktoja isojen alueiden kuvaamiseen,vaan kaikessa on suuria eroja, aina maantieteellisistä ja ilmastollisista seikoista ihmisten käytökseen ja turvallisuuteen asti. Tosiaan, Mosambik on todennäköisin kohdemaani, Humanan kautta kun olen lähdössä. Suurin osa projekteista sijoittuu sinne. Ilmasto voi itselläni osoittautua suureksi ongelmaksi mutta ajan kanssa kaikkeen tottuu.
        Itsekin tulen tekemään töitä ihan alusta asti, en tiedä nopeuttaako vai hidastaako ymmärryksen ja sopeutumisen kehittymistä.(?)

        Olen samaa mieltä siinä, että omalla järjenkäytöllä on turvallisuuden kannalta suurin merkitys. Aivan kaikkialla. Ei se maailma ole niin paljon pahempi paikka missään muuallakaan, kun on ihmisiksi :)

        Kiitos tosiaan, sain jo paljon irti tiedoistasi.


      • Humana...
        volunteer2009 kirjoitti:

        Suuresti kiitoksia sinulle "johimaria" vastauksistasi. Olen tosiaan nyt ymmärtänyt, että Afrikasta puhuttaessa ei ole selkeitä faktoja isojen alueiden kuvaamiseen,vaan kaikessa on suuria eroja, aina maantieteellisistä ja ilmastollisista seikoista ihmisten käytökseen ja turvallisuuteen asti. Tosiaan, Mosambik on todennäköisin kohdemaani, Humanan kautta kun olen lähdössä. Suurin osa projekteista sijoittuu sinne. Ilmasto voi itselläni osoittautua suureksi ongelmaksi mutta ajan kanssa kaikkeen tottuu.
        Itsekin tulen tekemään töitä ihan alusta asti, en tiedä nopeuttaako vai hidastaako ymmärryksen ja sopeutumisen kehittymistä.(?)

        Olen samaa mieltä siinä, että omalla järjenkäytöllä on turvallisuuden kannalta suurin merkitys. Aivan kaikkialla. Ei se maailma ole niin paljon pahempi paikka missään muuallakaan, kun on ihmisiksi :)

        Kiitos tosiaan, sain jo paljon irti tiedoistasi.

        Voi olla tiesi aika pitkä ja kivinen humanan kautta

        http://koti.mbnet.fi/vantsu


      • volunteer2009?
        Humana... kirjoitti:

        Voi olla tiesi aika pitkä ja kivinen humanan kautta

        http://koti.mbnet.fi/vantsu

        viestisi sai minut ahdistuksen valtaan. Kiitän siitä suuresti mutta samalla melkein itkua tuhertaen alan epäröidä päätöstäni lähteä vapaaehtoiseksi.
        Olit itse siis Norjassa ja kuvailemasi olosuhteet luultavasti poikkeavat paljonkin Tanskasta jonne itse olen menossa(?), sillä lehtien myynti esimerkiksi on tietojeni mukaan lähikaupungeissa. Pistejärjestelmästä en ole kuullutkaan!!! Onko tuo todella ihan vakavissaan otettava systeemi ja käytössä oleva kaikkialla kouluissa? Mitkä perustelut tuolle on?

        Voi että, toivon että vastailet vielä. Alkoi todella ahdistaa.
        Olen jo maksanut ilmottautumismaksun ja kaikki, joita ei ilmeisesti saa takaisin... En vielä tietenkään mitään päätöksiä ole tekemässä,mutta kotisivujesi kuvaukset olivat niin ääripään ilmiöitä että aloin todella epäröidä. =( Luulin Humanaa äärimmäisen luotettavaksi järjestöksi.

        ONKO KELLÄÄN HYVIÄ KOKEMUKSIA HUMANAN VAPAAEHTOISTYÖSTÄ?

        Olen menossa kesäkuusta alkaen vielä aluksi Englantiin UFF:n varojenkeruuprojektiin 4 kuukaudeksi. Sekin on siis ilmeisesti kokemustesi perusteella yhtä helvettiä?


      • johimaria
        volunteer2009? kirjoitti:

        viestisi sai minut ahdistuksen valtaan. Kiitän siitä suuresti mutta samalla melkein itkua tuhertaen alan epäröidä päätöstäni lähteä vapaaehtoiseksi.
        Olit itse siis Norjassa ja kuvailemasi olosuhteet luultavasti poikkeavat paljonkin Tanskasta jonne itse olen menossa(?), sillä lehtien myynti esimerkiksi on tietojeni mukaan lähikaupungeissa. Pistejärjestelmästä en ole kuullutkaan!!! Onko tuo todella ihan vakavissaan otettava systeemi ja käytössä oleva kaikkialla kouluissa? Mitkä perustelut tuolle on?

        Voi että, toivon että vastailet vielä. Alkoi todella ahdistaa.
        Olen jo maksanut ilmottautumismaksun ja kaikki, joita ei ilmeisesti saa takaisin... En vielä tietenkään mitään päätöksiä ole tekemässä,mutta kotisivujesi kuvaukset olivat niin ääripään ilmiöitä että aloin todella epäröidä. =( Luulin Humanaa äärimmäisen luotettavaksi järjestöksi.

        ONKO KELLÄÄN HYVIÄ KOKEMUKSIA HUMANAN VAPAAEHTOISTYÖSTÄ?

        Olen menossa kesäkuusta alkaen vielä aluksi Englantiin UFF:n varojenkeruuprojektiin 4 kuukaudeksi. Sekin on siis ilmeisesti kokemustesi perusteella yhtä helvettiä?

        En pystynyt lukemaan noita mainittuja artikkeleita, mutta minulla on myös kokemusta Humanasta ja heidän kouluistaan ja monet ystäväni ovat heidän kauttaan olleet Mosambiqissa ja muuallakin vapaaehtoisena. Niinkuin aina elämässä, ihmiset kokevat asiat eri tavoin. Jotkut ystävistäni saivat aivan mielettömän hienon kokemuksen, kun taas jotkut päätyivät valittamaan ja surkuttelemaan kohtaloaan. Riippuu siitä, miten sinä itse asian otat, miten suhtaudut koko edessä olevaan jaksoon, ja miten suhtaudut Mosambiqiin ja mosambiqilaisiin, muihin vapaaehtoisiin ja elämään yleensäkin.
        Humanan kautta lähtiessäsi sinulla on tiettyjä etuja, mutta myös muutamia asioita, joihin joudut totuttelemaan.
        Kannattaa kuitenkin mennä itse ottamaan selvää, koska heidän kauttaan menee Afrikkaan ja muualle maailmaan satoja vapaaehtoisia vuosittain ja heillä on projekteja ympäri maailman. Jotkut pettyvät ja jotkut kokevat elämänsä hienoimpiin kuuluvia asioita.


      • sdöfkjskdjaöf
        johimaria kirjoitti:

        En pystynyt lukemaan noita mainittuja artikkeleita, mutta minulla on myös kokemusta Humanasta ja heidän kouluistaan ja monet ystäväni ovat heidän kauttaan olleet Mosambiqissa ja muuallakin vapaaehtoisena. Niinkuin aina elämässä, ihmiset kokevat asiat eri tavoin. Jotkut ystävistäni saivat aivan mielettömän hienon kokemuksen, kun taas jotkut päätyivät valittamaan ja surkuttelemaan kohtaloaan. Riippuu siitä, miten sinä itse asian otat, miten suhtaudut koko edessä olevaan jaksoon, ja miten suhtaudut Mosambiqiin ja mosambiqilaisiin, muihin vapaaehtoisiin ja elämään yleensäkin.
        Humanan kautta lähtiessäsi sinulla on tiettyjä etuja, mutta myös muutamia asioita, joihin joudut totuttelemaan.
        Kannattaa kuitenkin mennä itse ottamaan selvää, koska heidän kauttaan menee Afrikkaan ja muualle maailmaan satoja vapaaehtoisia vuosittain ja heillä on projekteja ympäri maailman. Jotkut pettyvät ja jotkut kokevat elämänsä hienoimpiin kuuluvia asioita.

        Mitä sen jälkeen tapahtui?


      • johimaria
        sdöfkjskdjaöf kirjoitti:

        Mitä sen jälkeen tapahtui?

        Mitä tapahtui? Menitkö Tanskaan ja Afrikkaan? Miten koit Humanan?


      • Huth
        johimaria kirjoitti:

        Mitä tapahtui? Menitkö Tanskaan ja Afrikkaan? Miten koit Humanan?

        Ei mennyt


      • Torsti

        Hei, Olen lähdössä Kameruniin töihin... vaan en oikein löydä reittiä mitä kautta voisin alkaa asiaa selvittelemään. Voitko neuvoa mistä saisin tietoa? Tai onko kenelläkään tietoa mistä aloittaa selvittely. Kiitollinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe