minkä??

ellu

sopiiko belgianpaimenkoira groenendael 12w. tytölle joka harrastaa jo jalkapalloa??vaustauksia voit lähettää osoitteeseen [email protected] jos tiedät jotakin siitä rodusta niin lähetä ihmeessä meiliä!!

5

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gronendael

      Sopiihan tämä.Saattaa kylla tulla ongelmia jos belgi tahtoo kanssa pelata palloa.
      Itselläni on ollut 9 gronendaelia ja eiköhän jo jotain ole oppinut näistä.Yleensä nämä tulevat "järkiinsä" siis aikuistuvat n 2 vuotiaina tai sitten eivät ollenkaan.Tämä nykyinen on 12 v ja vilkas kuin mikä, ikuinen pentu.Aina vain leikkiminen mielessä.Tottelevainen kyllä on ja puolustaa omaa "porukkaansa" niinkuin belgin kuuluukin tehdä.Tämän äiti koira tuli "järkiinsä" n 2 vuotiaana ja oli jääräpäinen kuin mikä.Ei kyllä koskaan tehnyt mitään pahaa mutta teki kaiken oman päänsä mukaan.
      Liikuntaa ja aktiviteettiä nämä kyllä tarvii paljon.Kaikenmaailman palloleikkejä sun muita. Esim agility sopii gronendaelille oikein hyvin jos vain omistajalla on aikaa siihen.
      Kyllähän tästä rodusta voisi kirjoittaa vaikka pienen kirjan verran mutta jos nyt kuitenkin jättäisin tähän.Yleisesti ottaen voisin sanoa, etta belgin voi hankkia jos on valmis touhuamaan sen kanssa mahdollisimman paljon.

      • belgin omistaja

        Belggari tarvitsee kyllä paljon aktiviteettiä ja toimintaa ja hyvän koulutuksen.
        Mielestäni 12 vuotias on liian nuori vastaamaan itse koirasta,kyllä siihen täytyy myös vanhempien osallistua täysillä mukaan.
        Joten kannattaisikohan vielä miettiä jotain toista vähemmän "vaativampaa" rotua?


      • minä
        belgin omistaja kirjoitti:

        Belggari tarvitsee kyllä paljon aktiviteettiä ja toimintaa ja hyvän koulutuksen.
        Mielestäni 12 vuotias on liian nuori vastaamaan itse koirasta,kyllä siihen täytyy myös vanhempien osallistua täysillä mukaan.
        Joten kannattaisikohan vielä miettiä jotain toista vähemmän "vaativampaa" rotua?

        siis belgi on kyllä semmonen poweri paukku, että oksat pois. tarvii aika paljon sitä aktiviteettiä. ja se kyllä kostautuu jos et jaksa tarpeeksi peuhia.. eli energia alkaa kyllä purkautumaan sitten muina keinoina.. itse olen 25 ja miettisin puoli vuotta rodun hankintaa ja siitä riittääö minulta puhti siihen.. nyt jälki siivaampana.. olisin ehkä tehnyt toisin.. mutta toisaalta en osaa enää elää ilmankaan belgiä :) nuorelle en sitä hankkisi. sillä jos sattuu vähänkin hermoiltaan agressiivisempi.. ei lapsi pysty näyttämään kaapin paikkaa.


      • Belgi minullakin
        belgin omistaja kirjoitti:

        Belggari tarvitsee kyllä paljon aktiviteettiä ja toimintaa ja hyvän koulutuksen.
        Mielestäni 12 vuotias on liian nuori vastaamaan itse koirasta,kyllä siihen täytyy myös vanhempien osallistua täysillä mukaan.
        Joten kannattaisikohan vielä miettiä jotain toista vähemmän "vaativampaa" rotua?

        ...en ollut vielä edes kahtatoista kun sain ensimmäisen beegini, pienen punaisen tervunartun. Alku aikoina koulutus oli yhtä kohellusta ja sähläystä, kun oltiin molemmat ihan pikkuisia vielä, tytsy seitsenviikkoinen pallero. Mutta mulla onneksi riitti intoa ja kärsivällisyyttä. Kirjastoon vaan ja sieltä vino pino koulutuskirjoja mukaan. Niillä opeilla selvittiin siihen asti kunnes löydettiin tiemme paikalliseen koiraseuraan. Ilmoittauduttiin tokoon ja agilityn alkeisiin, neiti oli silloin n. vuoden ikäinen ja pahin jukurivaihe menossa. Oli vähällä mennä usko koiraan, mutta ei kannata antaa periksi. Vuosi kouluteltiin ja treenattiin, tällä hetkellä koira on viisi ja kilpailemme agi3:ssa ja tokon avo-luokassa. Muistan meidän ensimmäisiä kisoja, kun kukaan ei oikein "uskonut meihin". Ihmiset kyselivät että onko äitin koira ja oletko koskaan itse kokeillut ohjata koiraa. Toisaalta, ihan ymmärrettävää, minä olin 12-vuotias ja koira kaksi, mahdoimme olla melkoinen näky. Ekoista kisoista kiikutimme kuitenkin sijoituspalkinnot kotiin :) Meidän seurassa meitä kutsuttiin pitkään "nuoreksi pariksi" ja meihin alettiin vähitellen suhtautua kuten potentiaalisiin kisakumppaneihin täytyykin ;) Jos päädyt rotuvalinnassasi beegiin, varaudu siis ennakkoluuloihin; eihän noin pieni voi noin "vaikeata" koiraa hallita.
        Sulla on oltava määrätietoisuutta, varmuutta, kärsivällisyyttä, intoa ja intohimoa rotuun. Kaikilla ei ole. Belgi joko iskee tai sitten ei. Pyöri näyttelyissä belgikehien laidoilla, kisoissa, tutustu kasvattajiin, lue kirjoja jne. Ihan "suorilta" ei koiraa pidä ottaa, varsinkaan beegiä. Mutta jos kolahtaa, niin se on terve menoa sitten, mielestäni ikäsi ei ole este, ovathan vanhempasikin kuitenkin tukemassa? Ilman heidän tukeaan koiran pito tuossa iässä lienee mahdotonta, mulle ainakin oli. Sen pitäisi olla koko perheen päätös, vaikka sinä koiraa suurimmaksi osaksi koulutat ja hoidat.
        Onnea matkaan! Belgialainen on maailman hienoin koira, omani sitä ainakin on ollut koko elämänsä. Jos nyt pitäisi ottaa kolmas koira, saattaisin vaihtaa ehkä vain karvanlaatua ;)


      • belgi=)
        belgin omistaja kirjoitti:

        Belggari tarvitsee kyllä paljon aktiviteettiä ja toimintaa ja hyvän koulutuksen.
        Mielestäni 12 vuotias on liian nuori vastaamaan itse koirasta,kyllä siihen täytyy myös vanhempien osallistua täysillä mukaan.
        Joten kannattaisikohan vielä miettiä jotain toista vähemmän "vaativampaa" rotua?

        jos sulta löytyy malttia, sitkeyttä ja mielenkiintoa harrastaa paljon eri lajeja ni sit suosittelen belgiä! tutustu rotuun vielä paremmin paljon tietoa saa osoitteesta www.finbelge.fi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe