Mitä muuttaja tarvitsee

Israeliin

Joo, eli mitä kaikkea asioita tarvitsee hoitaa Suomessa ja Israelissa jos aikoo muuttaa Israeliin? Miten kaikki raha-asiat ja apteekkiasiat, sosiaaliturva-asiat? Laskut Suomessa, tuleehan niitäkin vielä jos haluaa käydä Suomessa. Puhelinlasku esim. Miten nää kaikki hoidetaan? Suuri kiitos kaikille vastanneille.

16

1871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiei

      Älä muuta jos et osaa kysellä noita asioita ao. virastoista ja laitoksista

      • siellä syntynyt!

        Ajattelin että täältä ois saanu apua. Kyllä mä ne osaan kysellä ja sukukin sieltä auttaa. Mut ajattelin olla omatoiminen. Haluan että jonkinlainen mahis on tulla vielä tänne takasin, ehkä. Mut kiitos idioottimaisesta neuvosta eiei.


      • aina löytyy
        siellä syntynyt! kirjoitti:

        Ajattelin että täältä ois saanu apua. Kyllä mä ne osaan kysellä ja sukukin sieltä auttaa. Mut ajattelin olla omatoiminen. Haluan että jonkinlainen mahis on tulla vielä tänne takasin, ehkä. Mut kiitos idioottimaisesta neuvosta eiei.

        noita tyyppejä kun jaksaa jäkättää. Valitettavasti en osaa sinua neuvoa muuttoon liittyvissä asioissa, muutakuin tsemppiä matkaan!!!!!!!!!! Asiolla on tapana järjestyä!


      • siellä syntynyt!
        aina löytyy kirjoitti:

        noita tyyppejä kun jaksaa jäkättää. Valitettavasti en osaa sinua neuvoa muuttoon liittyvissä asioissa, muutakuin tsemppiä matkaan!!!!!!!!!! Asiolla on tapana järjestyä!

        Mä uskon et asiat järjestyy, ja auttajiakin kyllä löytyy. Ainahan näitä pessimistejäkin on.


      • Josuli

        takiahan on näitä palstoja joissa voi kysellä neuvoja. Eihän se sinulta ole pois että joku kyselee asioita, ja asiallisia asioita kyseleekin!


    • tiberias

      Suomessa toimii useita Israel-yhdistyksiä, on Israelin Ystävät ry. ym. On muuten ihme ettei näiltä yhdistyksiltä saa apua juuri tälläisissa tapauksissa, ne ovat keskittyneet aivan muuhun.
      Aloittaja lueppa tällä samalla foorumilla olevaa keskusteluketjua Israelin ystävät.
      Uuden järjestön paikka ?
      Etsiskelen vielä eräitä tietoja, vastailen sitten kysymyksiisi.
      terv. Make

    • on juuri

      kaikenlaisen informaation ja keskustelun paikkoja. Eikä niinkuin "eiei" toimii ja vastaa asiallisiin kysymyksiin.
      Kerro ihmeessä muuttoaikeistasi lisää, milloin muutat ja mistä sait tarvittavat tiedot. Asia on mielenkiintoinen.

      • siellä syntynyt!

        Elikkä kiitokset Makelle. Ystävällisiäkin ihmisiä löytyy :), aika harvassa tuntuu olevan:( Joo, mä ajattelin tossa kesällä tai syksyllä ruveta touhuamaan sitä muuttoa. Mä haluan mukavien ja ihmisläheisten ihmisten pariin. Mun puoli sukua asuu siellä jotenka ei ihan tyhjän päälle tartte mennä. Konsulaatista saa tietoa. En mä kummemmin vielä oo kyselly, mut eiköhän kun soittelee Suomessa ja hoitelee asioita mihin on jotain yhteyksiä, jne. Siis kaikkia käytännön asioita. Aikaahan se vie, mut eiköhän ne selviä. Suunnittelen vasta, mutta elämä on lyhyt ja haluan nähdä ja elää. Nuori olen vielä, 30. Mut silti veri vetää syntymämaahan. Sen verran on negatiivisia kokemuksia viime aikoina Suomesta että kaipaan sitä israelilaista menoa ja ihmisiä.


      • on juuri
        siellä syntynyt! kirjoitti:

        Elikkä kiitokset Makelle. Ystävällisiäkin ihmisiä löytyy :), aika harvassa tuntuu olevan:( Joo, mä ajattelin tossa kesällä tai syksyllä ruveta touhuamaan sitä muuttoa. Mä haluan mukavien ja ihmisläheisten ihmisten pariin. Mun puoli sukua asuu siellä jotenka ei ihan tyhjän päälle tartte mennä. Konsulaatista saa tietoa. En mä kummemmin vielä oo kyselly, mut eiköhän kun soittelee Suomessa ja hoitelee asioita mihin on jotain yhteyksiä, jne. Siis kaikkia käytännön asioita. Aikaahan se vie, mut eiköhän ne selviä. Suunnittelen vasta, mutta elämä on lyhyt ja haluan nähdä ja elää. Nuori olen vielä, 30. Mut silti veri vetää syntymämaahan. Sen verran on negatiivisia kokemuksia viime aikoina Suomesta että kaipaan sitä israelilaista menoa ja ihmisiä.

        Laitahan jatkosuunnitelmiasi ja tietoa miten asia etenee ajan kuluessa. Itse piipahdin Eilatissa tammikuussa ja kyllä siellä sellainen tunne on että elämä sykkii aivan eritavalla kun täällä. Olen kyllä monesti aiemminkin käynyt maassa ja jos ois mahdollista (ehkä joskus tulevaisuudessa onkin!!) haluaisin muttaa myös, vaikka omaan aivan umpisuomalaiset sukujuuret. Ymmärrän hyvin kun olet vieläpä syntynyt maassa niin varmasti veri vetää...... Miksi alunperin olet tullut Suomeen, miten kauan täällä olet asustellut? Anteeksi kysymykseni, asia vain kiinostaa........


      • siellä syntynyt!
        on juuri kirjoitti:

        Laitahan jatkosuunnitelmiasi ja tietoa miten asia etenee ajan kuluessa. Itse piipahdin Eilatissa tammikuussa ja kyllä siellä sellainen tunne on että elämä sykkii aivan eritavalla kun täällä. Olen kyllä monesti aiemminkin käynyt maassa ja jos ois mahdollista (ehkä joskus tulevaisuudessa onkin!!) haluaisin muttaa myös, vaikka omaan aivan umpisuomalaiset sukujuuret. Ymmärrän hyvin kun olet vieläpä syntynyt maassa niin varmasti veri vetää...... Miksi alunperin olet tullut Suomeen, miten kauan täällä olet asustellut? Anteeksi kysymykseni, asia vain kiinostaa........

        Mä olin ihan pieni kun tultiin Suomeen. Välillä asuttiin siellä ja välillä täällä. Nyt on elämä vaan siinä pisteessä että tuntuu et siellä ois hyvä olla elämänilosten ja ystävällisten ihmisten parissa. Mä kävin vuosi sit siellä ja itkun kans läksin pois. Puoli sukua jäi sinne joten en olisi halunnu tulla pois, mutta täälläkin on velvollisuutensa, ehkä mä saan asiani järjestettyä jotenkin, kun en mä halua Suomeenkaan jättää asioita "retuperälle" mihinkään suuntaan..


      • kysyjä11
        siellä syntynyt! kirjoitti:

        Mä olin ihan pieni kun tultiin Suomeen. Välillä asuttiin siellä ja välillä täällä. Nyt on elämä vaan siinä pisteessä että tuntuu et siellä ois hyvä olla elämänilosten ja ystävällisten ihmisten parissa. Mä kävin vuosi sit siellä ja itkun kans läksin pois. Puoli sukua jäi sinne joten en olisi halunnu tulla pois, mutta täälläkin on velvollisuutensa, ehkä mä saan asiani järjestettyä jotenkin, kun en mä halua Suomeenkaan jättää asioita "retuperälle" mihinkään suuntaan..

        onko siellä asunnoissa minkälaiset lämmitysjärjestelmät talviaikaan ja onko kuumavettä vai pelkkä kylmävesi entä sähkö onko kallista jos lämmittää sähköllä?


      • on eroja ........
        kysyjä11 kirjoitti:

        onko siellä asunnoissa minkälaiset lämmitysjärjestelmät talviaikaan ja onko kuumavettä vai pelkkä kylmävesi entä sähkö onko kallista jos lämmittää sähköllä?

        Tässä juuri kuulin tämän talven tapauksesta. Israelissahan on ollut nyt hyvin kylmää. Myös sisätiloissa joissa sitä lämmitystä ei ole niin kylmyys ja kosteus on sisälläkin. Itse olen ollut kuukauden sellaisessa talossa jossa oli lämpöpumppu, siis kesällä viilensi ja talvella lämmitti. Mitään senkummempaa keskuslämmitysjärjestelmää ei kait ole. Vesikin lämpiää ilmeiseti katolla olevissa varaajissa, jotka aurinko lämmittää.
        Toki voi olla paljonkin eroja eri asumismuodoissa. Jonkin verran tämän talven osalta on tullut viestiä kylmyydestä nimenomaan sisätiloissa.


      • Mimimi
        kysyjä11 kirjoitti:

        onko siellä asunnoissa minkälaiset lämmitysjärjestelmät talviaikaan ja onko kuumavettä vai pelkkä kylmävesi entä sähkö onko kallista jos lämmittää sähköllä?

        Asunnot ovat talvella aika viileitä, jopa niin viileitä että koirillenikin pitää pukea takki sisätiloissa. Lämmittää voi ilmastointilaitteilla ja irtopattereilla, mutta sähkölaskussahan tämä näkyy. Tänä talvena on muuten ollut Israelissa useita pienten lasten hypotermiatapauksia liian vähäisen lämmityksen vuoksi

        Suuressa osassa asuntoja on aurinkopaneeli-boileri jota voi lämmittää myös sähköllä jos ei ole aurinkoista.

        Asuinkustannuksiin (vuokra-asunto) esim. Tel Avivissa menee meillä saman verran kuin Helsingissä - yllättävän paljon, varsinkin kun palkat ovat hyvin pienet.

        Israelissa syntyneenä kysyjä11:lla taitaa olla jotain oikeuksia, mutta ei-juutalaiselle maahanmuuttajalle on työlupien saanti aika lailla kiven takana. Maahanmuuttoviranomaiset kyllä onneksi suhtautuvat suomalaisiin suopeammin kuin moniin muiden maiden kansalaisiin.


      • siellä syntynyt
        Mimimi kirjoitti:

        Asunnot ovat talvella aika viileitä, jopa niin viileitä että koirillenikin pitää pukea takki sisätiloissa. Lämmittää voi ilmastointilaitteilla ja irtopattereilla, mutta sähkölaskussahan tämä näkyy. Tänä talvena on muuten ollut Israelissa useita pienten lasten hypotermiatapauksia liian vähäisen lämmityksen vuoksi

        Suuressa osassa asuntoja on aurinkopaneeli-boileri jota voi lämmittää myös sähköllä jos ei ole aurinkoista.

        Asuinkustannuksiin (vuokra-asunto) esim. Tel Avivissa menee meillä saman verran kuin Helsingissä - yllättävän paljon, varsinkin kun palkat ovat hyvin pienet.

        Israelissa syntyneenä kysyjä11:lla taitaa olla jotain oikeuksia, mutta ei-juutalaiselle maahanmuuttajalle on työlupien saanti aika lailla kiven takana. Maahanmuuttoviranomaiset kyllä onneksi suhtautuvat suomalaisiin suopeammin kuin moniin muiden maiden kansalaisiin.

        Kait sinne saa myös lämpöpuhaltimet. Harvoinhan siellä niin kylmä on et tartteis, mut isäni on soitellut vähän väliä ja kertonut kuulumisia. Nyt tosiaan oli kylmää ja luntakin oli. Täti tosin oli ihan tohkeissaan ottanut valokuvia kun lapset peuhas lumessa :)


      • Josuli
        siellä syntynyt! kirjoitti:

        Elikkä kiitokset Makelle. Ystävällisiäkin ihmisiä löytyy :), aika harvassa tuntuu olevan:( Joo, mä ajattelin tossa kesällä tai syksyllä ruveta touhuamaan sitä muuttoa. Mä haluan mukavien ja ihmisläheisten ihmisten pariin. Mun puoli sukua asuu siellä jotenka ei ihan tyhjän päälle tartte mennä. Konsulaatista saa tietoa. En mä kummemmin vielä oo kyselly, mut eiköhän kun soittelee Suomessa ja hoitelee asioita mihin on jotain yhteyksiä, jne. Siis kaikkia käytännön asioita. Aikaahan se vie, mut eiköhän ne selviä. Suunnittelen vasta, mutta elämä on lyhyt ja haluan nähdä ja elää. Nuori olen vielä, 30. Mut silti veri vetää syntymämaahan. Sen verran on negatiivisia kokemuksia viime aikoina Suomesta että kaipaan sitä israelilaista menoa ja ihmisiä.

        Kiva kuulla että olet Israeliin menossa :) Oletko ihan suomen-juutalainen tms? Minulla on nyt "veri" vetänyt Israeliin kun kävin siellä ekaa kertaa viime keväänä ;) Kovaasti haluaisin kibbutsille. Kerro miten muuttosuunnitelmat sujuvat!


    • muutaja ainakin tarttee!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe