Muuttoavustus sossusta?

mitään mahkuja?

Joo, olen muuttamassa töiden perässä 120 kilometrin päähän. Saako sossusta miten helposti muuttoavustusta? Helmikuulta ei tule ollenkaan päivärahaa ja palkka tulee vasta maaliskuun puolella. Sillä pitäis maksaa vuikrat ja takuuvuokrat. Maaliskuulta joudun muutenkin maksamaan vanhan ja uuden kämpän vuokrat (=800 euroa).

Toimeentulotukea minun on turha vonkua sossulta, koska minulla on omaisuutta (pieni maapalsta). Ne sanoo kuitenkin että myy se. Mutta entä muuttoavustus, tulisikohan sitä ja antaako ne sitä helposti?

12

8821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnhakijana

voit saada sieltä muuttoavustusta.

• Petu...

Miksi etä kävisi "turhaan" vonkumassa avustusta sossusta?

Toimeentulotukea pitää myöntää mm. vuokriin ja vuokravakuuksiin. Myös työn perässä muuttamisen kulut kulunevat toimeentulotuen piiriin.

Maapalstallasi ei ole merkitystä sillä sosiaalitoimisto ei voi vaatia myymään kiinteätä omaisuutta.

Jos sosiaalitoimiston mielestä sinun pitäisi myydä tuo maapala niin sosiaalitoimen pitää tehdä asiasta hakemus hallinto-oikeudelle joka vasta voi määrätä myynnin ja asian käsittely kestää vuoden verran. Kun kyseessä on vain tilapäinen toimeentulotuen tarve hallinto-oikeus ei määrää myymään.

http://www.valtakunta.info/2008/
      http://www.petrinurminen.net

• alkuper.

Kiitti tiedosta. Minä nimittäin hain toimeentulotukea viime kesänä, kun jäin työttömäksi (sille ajalle kunnes sain ekat ansiosidonaiset päivärahat, joiden tulossa kesti noin 2 kk).

Sossu ei antanut penniäkään ja selityksenä oli että minulla on omaisuutta ja se pitää realisoida.

• Petu...
        alkuper. kirjoitti:

Kiitti tiedosta. Minä nimittäin hain toimeentulotukea viime kesänä, kun jäin työttömäksi (sille ajalle kunnes sain ekat ansiosidonaiset päivärahat, joiden tulossa kesti noin 2 kk).

Sossu ei antanut penniäkään ja selityksenä oli että minulla on omaisuutta ja se pitää realisoida.

Minulla kävi vastaava juttu muutama vuosi sitten. Valitin asiasta hallinto-oikeuteen joka totesi, että sosiaalitoimi ei voi vaatia kiinteän omaisuuden realisoimista vaan jos sosiaalitoimisto haluaa tuen saajan kiinteää omaisuutta realisoitavan niin sen on tehtävä asiasta hakemus hallinto-oikeudelle joka sitten päättä siitä lähdetäänkö omaisuutta realisoimaan.

Jos sosialitoimisto edelleen tuohon vetoaa niin tee valitus - minäkin voin siinä auttaa maksutta.

http://www.petrinurminen.net

• työvoimatoimistosta

Tarkista nyt kuitenkin vielä se mahdollisuus saada muuttoavustusta työvoimatoimistosta. - Toimeentulotuki on aina viimesijainen etuus ja kaikki muut etuudet/avustukset on haettava ensin.

• Mies 25

Minusta sosiaalitoimistot pitäisi lakkauttaa! Mielestäni tuet pitäisi ohjata ainoastaan opiskelijoille ja yksinhuoltajille. Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta lähtien ja pari kertaa elämän varrella tarvinnut todella apua ja sitä ei minulle ole annettu. Jos siitä rankaistaan että on yrittänyt tulla toimeen omillaan niin hullusti on asiat. Minulla ei ole kiinteää omaisuutta ja ulosotossa kymmeniä tuhansia.

Opiskeluaikoina menin siivoamaan hotellin pisoaareja klo 02.00 ja klo 08.00 kouluun. Teinpähän vielä viikonloputkin töitä kun nuoren pojan haaveena oli auto. Tästä ahkeruudesta rankaistiin maksattamalla koko vuoden asumislisät ja opintotuet takaisin Kelalle (2000e)

Olen kulkenut töiden perässä satoja kilometrejä enkä vielä tähän päivään saakka ole tehnyt unelma työtäni, ehkä joskus sitten...

Itse olen harvinaisen pettynyt järjestelmäämme...

• viisas tyyppi
        Mies 25 kirjoitti:

Minusta sosiaalitoimistot pitäisi lakkauttaa! Mielestäni tuet pitäisi ohjata ainoastaan opiskelijoille ja yksinhuoltajille. Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta lähtien ja pari kertaa elämän varrella tarvinnut todella apua ja sitä ei minulle ole annettu. Jos siitä rankaistaan että on yrittänyt tulla toimeen omillaan niin hullusti on asiat. Minulla ei ole kiinteää omaisuutta ja ulosotossa kymmeniä tuhansia.

Opiskeluaikoina menin siivoamaan hotellin pisoaareja klo 02.00 ja klo 08.00 kouluun. Teinpähän vielä viikonloputkin töitä kun nuoren pojan haaveena oli auto. Tästä ahkeruudesta rankaistiin maksattamalla koko vuoden asumislisät ja opintotuet takaisin Kelalle (2000e)

Olen kulkenut töiden perässä satoja kilometrejä enkä vielä tähän päivään saakka ole tehnyt unelma työtäni, ehkä joskus sitten...

Muistathan sitten olla samaa mieltä, jos elämä itseäsi heittelee, sairastut, jäät työttömäksi tai vastaavaa. Opiskelijan statuksella saa aina helpommin työtä kuin työttömän. Tässä erään valmistuneen työttömän kommentti, jota olen lainannut mukaellen "Olin opiskeluaikoina hampurilaisbaarissa. Mikä siinä on, että nyt valmistuttani en pääse sinnekään?"

• seppo233
        Mies 25 kirjoitti:

Olisikohan korkea aika ottaa asiosta selvää ennen kuin niitä alkaa suin päin tekemään. Muun muassa tuo asumislisien ja opintotukien takaisin maksaminen. Ohan pakko olla jotkut säännöt ja kun ne opettelee ei tule kymppitonnin ulosottoja

• Rahaa tulee!

JOS saat työmarkkinatukea ja JOS muutat kauemmaksi kuin se sun oma työnhakualue on, niin sulle myönnetään työmarkkinatukea vielä jälkikäteen max 3 kuukautta. Eli työttömyyskorvaus pysyy maksussa vaikka töissä jo oletkin. Ei vähennetä tuloista, eikä vähennetä mistään.
      Tämä on nimenomaan tarkoitettu muuttoavuksi ja helpottamaan siitä siirtymistä työhön ja toiselle paikkakunnalle.

Oletko hakenut työkkäristä matka-avustusta, kun kävit työpaikkahaastattelussa tai tutustamaan työpaikkaasi etukäteen, niin matka-avustus maksetaan menopaluu?

Nämä asiat pitää vaan muistaa hakea etukäteen, eli älä sano asiakkuuttasi irti työkkäristä ennenkuin olet hakenut avustusta.
      Ota yhteyttä heti työkkäriin ja tarkista että onko uusi työpaikkasi nykyisen työnhakualueesi ulkopuolella ja jos on, niin laita homma pyörimään.
      Olen omassa työkkärin työssäni tehnyt näitä päätöksiä aina silloin tällöin ja aina se on yhtä iloinen uutinen kuulla, että rahaa tuetaan vielä jälkikäteenkin vaikka töissä jo ollaankin.

• Kekkula2000

"JOS saat työmarkkinatukea ja JOS muutat kauemmaksi kuin se sun oma työnhakualue on, niin sulle myönnetään työmarkkinatukea vielä jälkikäteen max 3 kuukautta. Eli työttömyyskorvaus pysyy maksussa vaikka töissä jo oletkin. Ei vähennetä tuloista, eikä vähennetä mistään.
        Tämä on nimenomaan tarkoitettu muuttoavuksi ja helpottamaan siitä siirtymistä työhön ja toiselle paikkakunnalle."

Ja olisiko laittaa jotain asiaa vahvistavaa linkkiä tähän, kun en oikein muuten tuohon usko, eivätkä Kelassakaan moisesta tienneet?

• työttömän äiti
        Kekkula2000 kirjoitti:

"JOS saat työmarkkinatukea ja JOS muutat kauemmaksi kuin se sun oma työnhakualue on, niin sulle myönnetään työmarkkinatukea vielä jälkikäteen max 3 kuukautta. Eli työttömyyskorvaus pysyy maksussa vaikka töissä jo oletkin. Ei vähennetä tuloista, eikä vähennetä mistään.
        Tämä on nimenomaan tarkoitettu muuttoavuksi ja helpottamaan siitä siirtymistä työhön ja toiselle paikkakunnalle."

Ja olisiko laittaa jotain asiaa vahvistavaa linkkiä tähän, kun en oikein muuten tuohon usko, eivätkä Kelassakaan moisesta tienneet?

Työvoimatoimisto tietää ja kirjoittaa paperit ja kela maksaa.

• 444f5
        työttömän äiti kirjoitti:

Työvoimatoimisto tietää ja kirjoittaa paperit ja kela maksaa.

Eiköhän tuo "mitään mahkuja?" ole jo muuttanut tämän kolmen vuoden vuoden aikana, jos on ollut muuttaakseen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe