Kaason tehtävät??

kaaso08

Haluaisin kysellä, millaisia tehtäviä olette saaneet kun olette olleet kaasona tai bestmanina? Itse olen käsittänyt, että kaaso auttaa hääpäivänä morsianta ja on tukihenkilönä sekä järjestää halutessaan polttarit.

Itselleni on tullut tehtäviksi askartelua, polttareiden järjestelyä hääpäivän lisäksi. Ja se on ihan ok.

Mutta, tuleva hääpari on päättänyt, että minä ja bestman tehdään hääpäivän ohjelma ja aikataulu. Kuinka siis teidän juhlissa on toimittu? En kylläkään aio kieltäytyä ohjelman suunnittelusta, mutta kyllä vähän kypsyttää tämä tämmöinen.

Ja ei mielellään sellaisia vastauksia tyyliin "No mitäs lupauduit,ei voi mitään.". Kiitos

38

15343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei itse kaasona

No kyllä tuo minusta kuulostaa ihan normaalilta. Ihmettelenkin tuota, "järjestää halutessaan polttarit". Olen automaattisesti pitänyt sitä kaason tehtäviin kuuluvana asiana. Ystäväni menee pian naimisiin ja aikataulu ja ohjelma on kyllä suunniteltu usean hengen porukalla kaaso, bestman ja morsiuspari mukaanlukien. Tietysti erikoista, jos hääpari ei itse ollenkaan halua osallistua ohjelman suunnitteluun.

• kaaso08

vähän epäselvästi. Morsian ei välttämättä halua polttareita, mutta olen kuitenkin ne järjestämässä.

Lähinnä minua tässä tapauksessa huvittaa se, että sulhanen stressaa, että ei ole ohjelmaa. Eli aika vaisusti he osallistuvat ohjelmaan.

• vaaraa

"tuleva hääpari on päättänyt, että minä ja bestman tehdään hääpäivän ohjelma ja aikataulu"

En ole kuullut, että hääpäivän ohjelman olisivat laatineet pelkästään kaaso ja/tai bestman, ilman että morsiuspari vähintään asettaa "isot linjat". Toki, jos halutaan ja morsiuspari on niin kyvytön, ettei itse osaa, niin kaaso/bestman voi laatia minuuttiaikataulun tyyliin "kirkkoon klo x, kirkosta lähtö juhlapaikalle klo y, saapuminen juhlapaikalle klo z...".

Mutta todennäköistä on, että aikataulut menee aina jostain syystä vähän sinnepäin. Ja jos pelkästään kaaso/bestman on sen tehnyt, niin arvaa kuka on syypää, jos pieleen menee? Arvaa, kuka pilasi morsiamen hääpäivän?

Ohjelmaa voi toki suunnitella, esittää ehdotuksia jne. Mutta niissäkin on hyvin todennäköistä, että jos ei morsiuspari viimekädessä itse ole ohjelmasta vastuussa, niin hääkakkua leikatessa soi sitten kappale, jonka morsian "kuuli viimeksi samaan aikaan kun vieras nainen soitti sulholle ja tuli kamala sota ja morsian ei inhoa mitään niin paljon kuin juuri sitä kappaletta ja...". Tai jotain muuta, mikä on morsiusparin mielestä ihan älytöntä. Arvaa kuka pilasi morsiamen hääpäivän?

Voipi olla kärjistettyjä näkemyksiä, mutta nykyään tuntuu, että monelle morsiamelle hääpäivä on homman tärkein osuus, vaikka se on vain yksi päivä matkalla kohti yhteistä vanhuutta. Ja morsianten pinna tuntuu joskus olevan kovin herkällä. Turvataksesi selustaasi, pistä myös morsiuspari pohtimaan asioita omilla pikku aivonystyröillään.

• gluedo

Ei todellakaan ole normaalia mielestäni laittaa kaasoa ja bestmania suunnittelemaan häiden aikataulutuksen ja ohjelman. Kenen häät ne enään sitten ovat? Ei ainakaan morsiamen tai sulhasen.

Olet käsittänyt aivan oikein kaason tehtävät. Eli olla morsmaikun tukena ja apuna. Nimenomaan APUNA eikä päätirehtöörinä!

• nykyinen meno

Mikäli olen ollenkaan oikein ymmärtänyt, kaaso on alunperin ollut morsiamen pukija eli on hääpäivänä auttanut morsianta kampauksen ja pukeutumisen kanssa ja huolehtinut hääpäivänä morsiamen ehostusvälineistä, nenäliinoista sun muista ja yleisestikin, että morsiamella on kaikki hyvin.

Nykyään kaason odotetaan järjestävän polttarit morsiamelle asuipa sitten vaikka toisella puolella maata ja olipa varallisuustilanne mikä hyvänsä, askartelevan, osallistuvan hääkutsujen tekoon, juhlapaikan koristeluun ja vastaavan hääpäivän ohjelmasta. Odotukset ovat suuret kaasoa kohtaan ja lopulta saattaa käydä niin, että morsian vyöryttää kaiken pahan mielensä kaason niskaan ja pitkä ystävyys päättyy häihin. En käsitä miten jotkut jopa hinkuavat saada tämä kunniatehtävä eli orjatyö:O Uskon että nyt on avioitumassa "kaikki tänne heti minulle" -sukupolvi, joka on tottunut olemaan passattavana ja joka olettaa, että heidän bridezillapäivänsä on elämää suurempi asia myös kaikille sukulaisille ja tutuille.

Hei...eivätkö ne häät voisi olla lähinnä sulhasen ja morsiamen juttu ja niitä suunniteltaisiin ja niistä vastuu kannettaisiin yhdessä ja jos sulhasta eivät hääjärjestelyt kiinnosta tipan vertaa, niin sitten pitää pienemmät häät? Innokkaita kavereita ja sukulaisia varmaan löytyisi talkootyöläisiksi sen verran, ettei niin kovin suurta taakkaa tarvitsisi laittaa yhden ihmisen (kaasokin on ihminen...) harteille.

• kantaan!
        nykyinen meno kirjoitti:

Mikäli olen ollenkaan oikein ymmärtänyt, kaaso on alunperin ollut morsiamen pukija eli on hääpäivänä auttanut morsianta kampauksen ja pukeutumisen kanssa ja huolehtinut hääpäivänä morsiamen ehostusvälineistä, nenäliinoista sun muista ja yleisestikin, että morsiamella on kaikki hyvin.

Nykyään kaason odotetaan järjestävän polttarit morsiamelle asuipa sitten vaikka toisella puolella maata ja olipa varallisuustilanne mikä hyvänsä, askartelevan, osallistuvan hääkutsujen tekoon, juhlapaikan koristeluun ja vastaavan hääpäivän ohjelmasta. Odotukset ovat suuret kaasoa kohtaan ja lopulta saattaa käydä niin, että morsian vyöryttää kaiken pahan mielensä kaason niskaan ja pitkä ystävyys päättyy häihin. En käsitä miten jotkut jopa hinkuavat saada tämä kunniatehtävä eli orjatyö:O Uskon että nyt on avioitumassa "kaikki tänne heti minulle" -sukupolvi, joka on tottunut olemaan passattavana ja joka olettaa, että heidän bridezillapäivänsä on elämää suurempi asia myös kaikille sukulaisille ja tutuille.

Hei...eivätkö ne häät voisi olla lähinnä sulhasen ja morsiamen juttu ja niitä suunniteltaisiin ja niistä vastuu kannettaisiin yhdessä ja jos sulhasta eivät hääjärjestelyt kiinnosta tipan vertaa, niin sitten pitää pienemmät häät? Innokkaita kavereita ja sukulaisia varmaan löytyisi talkootyöläisiksi sen verran, ettei niin kovin suurta taakkaa tarvitsisi laittaa yhden ihmisen (kaasokin on ihminen...) harteille.

Olen 100 prosenttisesti samaa mieltä kanssasi!!

Joka haluaa juhlat, niin järjestää ne. Miksi se olisi vieraiden tehtävä.

Järjestäisiköhän vieraat äitini 60 vuotis synttärit..?

• Siiruli

Nämä ovat sellaisia asioita, ettei pidä olettaa mitään vaan sopia selvästi asioista heti kun tätä kunniatehtävää morsian tai sulhanen tarjoaa. Saat vielä tästä ketjusta huomata, että asiasta on yhtä monta mielipidettä kuin kirjoittajaakin.

Omalla kohdallani tilanne on se, että sisareni pyysi minua kaasoksi vain ja ainoastaan pitämään kimppua alttarille. Lisäksi hän pyysi minua seremoniamestariksi, joka onkin ihan toinen tehtävä, mutta josta usein kaaso tai bestman morsiusparin luottohenkilönä huolehtii. Lisäksi olemme sopineet erikseen, että polttareita en järjestä, koska hän ei sellaisia halua (enkä tunne hänen ystäviään ja meillä on iso ikäero). En osallistu hääjärjestelyihin mitenkään ja hän tietää tämän. En aio myöskään pitää puhetta häissä ja hän tietää tämän.

Hääpäivänä aion olla hänen tukenaan ja yrittää hälventää jännitystä sekä pitää huolta siitä, että hän on kampaajalla ja kirkossa ajoissa. Aion myös järjestää ihan yllätyksenä morsiusparin hotellihuoneeseensa jotain kivaa (vaikka shampanjaa ja mansikoita) ja muistuttaa sulhasta sellaisesta asiasta kuin huomenlahja. Nämä tekisin kyllä morsiamen sisarena vaikka en olisi kaaso.

• Rehellisyyden nimissä

Jos mainitsemasi kaason tehtävä kypsyttää, niin kannattaa kertoa rehellisesti morsiamelle asiasta. Ei tylysti, mutta rehellisesti. Yleensä kaasoksi valitaan paras ystävä, joka myös yleensä on miltei yhtä tohkeissaan häistä, kuin itse hääpari..joten ehkä morsian voisi harkita toista/toisia kaaso(j)a kaveriksesi, jolloin työtaakka ei tuntuisi taakalta, vaan mukavalta häähumulta!! Itse olen ollut kaasona kolmesti ja aivan hullaantuneena häistä. On järjestelty polttarit, askarreltu, soviteltu puvut, kierrelty kukkakaupat ja koristeliikkeet, pohdittu ja väsätty ohjelmat, kasattu bädiä, kaivettu mielikuvitusta ja hankittu stand up koomikkoa ja juontajaa..välillä toimittu itse juontajana ja esiintyjänä. Jos juontotehtävät ei innosta, etsi sellainen kaveri, joka innostuu..niitä yleensä löytyy enemmän kuin tahtoisitkaan..jos ei ohjelman laatiminen kiinnosta, niin sama pätee tähänkin..yleensä kavereista ja sukulaisista löytyy liiankin innokkaita ohjelma maakareita!!! Ole rehellinen morsiamelle ja kerro, että toivot enemmän porukkaa hommiin..jos ei morsian järjestä, niin ilmoita, että itse hommaat sitten kavereitasi jeesaamaan. Rehellisyydellä tulee kivat juhlat..muuten tulee katkerat ja surkeat, jos teet vastenmielisesti asioita..sen vaistoaa hääpari, vieraat ja kaverit...kaikki....

• =orja

Tuntuu, että kaaso ja bestman on sitä varten, että he hoitavat kaikki hommat, miksi??

Edellisissä häissä hääpari onneksi hoiti ohjelman ja aikataulut ja heille se kuuluukin!

• tuleva kaaso

Itse menin 1,5 v. sitten naimisiin ja meillä oli kaaso ja bestman, mutta mielsin kaason homman kuuntelijan osaksi ja tukihenkilöksi enkä häneltä vaatinut missään vaiheessa mitään. Hän itse sitten halusi järjestää minulle polttarit, keksi häihin puheen ja jopa ohjelmanumeronkin yllätyksekseni. Mutta me hääpari järjestettiin meidän häät ihan itse alusta loppuun saakka, hoidettiin pitopalvelu, juhlapaikka, hääkampaus, ohjelma, aikataulu, hääpuvut, kortit, ihan kaikki. Nyt olen itse kaasona yhdelle toiselle ystävälleni, joka pitää juhannushäät (eikö voinut ottaa mitään muuta vuoden 360 päivästä??? Juhannuksena häitään juhlivat vain itsekkäät parit jotka eivät huomioi että hyvin tod. näk. vierailla olisi ollut jo muita omia suunnitelmiaan juhannuksena >:( ). No tämä morsian on ihan hirviömorsian, vaati minua hoitamaan lähes kaiken, puvun, korttien askartelun, pitopalvelun (siis että pidän yhteyttä pitopalveluun, sitten soitan morsiamelle ja kysyn mitä hän haluaisi, sitten soitan taas pitopalveluun ja kerron mitä morsian halusi, sitten soitan morsiamelle mitä pitopalvelussa ehdotettiin....eikö olisi yksinkertaisempaa että hän itse sinne soittaisi???), häiden kuvaus tulee myös tehtäväkseni, minun olisi pitänyt myös suunnitella ohjelma, hoitaa kampaaja, ym ym ym ihan kaikki! Kerran sitten sanoin morsiamelle kun olin omista töistäni ja opiskeluistani ihan puhki ja väsyneenä kotiin raahauduttuani morsiamelta oli tullut taas hirmuinen vaatimuslista, niin sanoin että se on kyllä hääparin tehtävä järjestää häät eikä kaason ja siitäkös morsian suuttui ja sanoi ettei hän voi tehdä itse mitään koska on morsian..en ymmärrä häntä. Minun pitäisi kuulemma myös ajaa juhannusaaton ruuhkassa toiselle puolelle Suomea koristelemaan hääpaikkaa mutta silloin sanoin että vietän juhannusaaton mieluummin perheeni kanssa kuin juhannusruuhkassa seisten. Olen sitä mieltä, että ne jotka päättävät naimisiin mennä, myös järjestäköön häänsä itse, se ei ole homma mikä kasataan muutenkin ylityöllistetyille kavereille järjestettäväksi. Sanonpa kokemuksesta, että kaaso on parhaimmillaan silloin kun häneltä ei vaadita mitään vaan hän saa itse päättää minkä verran on mukana.

• kaikkeen!
        tuleva kaaso kirjoitti:

Itse menin 1,5 v. sitten naimisiin ja meillä oli kaaso ja bestman, mutta mielsin kaason homman kuuntelijan osaksi ja tukihenkilöksi enkä häneltä vaatinut missään vaiheessa mitään. Hän itse sitten halusi järjestää minulle polttarit, keksi häihin puheen ja jopa ohjelmanumeronkin yllätyksekseni. Mutta me hääpari järjestettiin meidän häät ihan itse alusta loppuun saakka, hoidettiin pitopalvelu, juhlapaikka, hääkampaus, ohjelma, aikataulu, hääpuvut, kortit, ihan kaikki. Nyt olen itse kaasona yhdelle toiselle ystävälleni, joka pitää juhannushäät (eikö voinut ottaa mitään muuta vuoden 360 päivästä??? Juhannuksena häitään juhlivat vain itsekkäät parit jotka eivät huomioi että hyvin tod. näk. vierailla olisi ollut jo muita omia suunnitelmiaan juhannuksena >:( ). No tämä morsian on ihan hirviömorsian, vaati minua hoitamaan lähes kaiken, puvun, korttien askartelun, pitopalvelun (siis että pidän yhteyttä pitopalveluun, sitten soitan morsiamelle ja kysyn mitä hän haluaisi, sitten soitan taas pitopalveluun ja kerron mitä morsian halusi, sitten soitan morsiamelle mitä pitopalvelussa ehdotettiin....eikö olisi yksinkertaisempaa että hän itse sinne soittaisi???), häiden kuvaus tulee myös tehtäväkseni, minun olisi pitänyt myös suunnitella ohjelma, hoitaa kampaaja, ym ym ym ihan kaikki! Kerran sitten sanoin morsiamelle kun olin omista töistäni ja opiskeluistani ihan puhki ja väsyneenä kotiin raahauduttuani morsiamelta oli tullut taas hirmuinen vaatimuslista, niin sanoin että se on kyllä hääparin tehtävä järjestää häät eikä kaason ja siitäkös morsian suuttui ja sanoi ettei hän voi tehdä itse mitään koska on morsian..en ymmärrä häntä. Minun pitäisi kuulemma myös ajaa juhannusaaton ruuhkassa toiselle puolelle Suomea koristelemaan hääpaikkaa mutta silloin sanoin että vietän juhannusaaton mieluummin perheeni kanssa kuin juhannusruuhkassa seisten. Olen sitä mieltä, että ne jotka päättävät naimisiin mennä, myös järjestäköön häänsä itse, se ei ole homma mikä kasataan muutenkin ylityöllistetyille kavereille järjestettäväksi. Sanonpa kokemuksesta, että kaaso on parhaimmillaan silloin kun häneltä ei vaadita mitään vaan hän saa itse päättää minkä verran on mukana.

Toiset ihmiset ovat röyhkeitä ja itsekkäitä.. Ei kaikkeen tarvitse suostua! Ei hänellä ole oikeutta pompottaa sinua miten tahtoo.

• kaaso12345

Olen kaasona kesähäissä, ja hommiini kuuluu polttareiden organisoiminen, hääjuhlaan parin ohjelmanumeron suunnittelu, auttaminen hääpäivänä erilaisissa asioissa sekä olen ollut lisäksi pitkin vuotta lähinnä mielipiteiden antajana erilaisiin asioihin, joita morsiuspari on suunnitellut (mm. aikataulutus, kutsukortit, koristelut yms.) Tärkeintä on, että molemmat osapuolet tietävät mitä kukin tekee, eli kommunikoikaa!! Varsinkin morsiamella on satatuhatta asiaa päässään pyörimässä, joten hän voi välillä ehdotella (=nakittaa) tyhmiäkin asioita, mutta rakentavasti keskustelemalla näihinkin on saatu järkeä. ;)

• sellainen

kaaso (entinen paras kaveri), joka ei osallistunut häiden järjestelyihin yms. Ainut minkä kaasoni teki; kaatoi kahvit minulle. Sain itse järjestää kaiken!

• tehtävät

On pukea morsian ja eron tullessa, kertoa miten menetellä.1700 luvulla oli bestmanin tehtävä tarkastaa morsiamen neitsyys.Nykyään sormuksen antaminen vastaa sitä.Mikäpä estää jatkamasta perinteitä.

• naimisiin...

nyt kesällä ja mulla on kolme kaasoa.Mutta,mä en kehtaa pyytää heitä tekemään mitään.Sen kyllä aattelin että jos hääkarkkien väsäämisessä auttaisivat niin olisi tosi kiva,mutta muuten yritän hoitaa kaiken itse.Neuvoa kyselen heiltä kyllä ja lähinnä odotan että he ovat mulle henkisenä tukena mun suurena päivänä niinkun ovat olleet aina muutenkin kun olen heitä tarvinnut :) Mutta olen kyllä sitä mieltä että eikös se ole hääparin tehtävä itse järjestää ne häät eikä kaasojen ja bestmanin.

• vain kaaso

voi seistä vain järkevä morsian. Mutta jos kaasoja on kolme, niin voit kyllä heitä hiukan enemmänkin ehkä vaivata. Mutta niin kuin sanoit osuvasti... vihkipari järjestää itselleen juhlat. Jo senkin vuoksi, että niistä tulee heidän näköisensä. Mutta toki "pieni" askartelu kuuluu myös kaason toimiin, siinä kun makutuomarointi ja ihan vaan tukena oleminen.

• ulnaris

Yleensä näitä suuria päivä tulee nykyään kolme, joten ei kannata järkätä mitään suurellista. Ero tulee yleensä jo kolmen vuoden päästä.

• tota eroomista...
        ulnaris kirjoitti:

Yleensä näitä suuria päivä tulee nykyään kolme, joten ei kannata järkätä mitään suurellista. Ero tulee yleensä jo kolmen vuoden päästä.

ollaan oltu meinaan 20 vuotta jo yhdessä,ja meinataan jatkaa vielä yhteiseloa kyllä kolmenkin vuoden päästä :) Mitä sitä hyvää vaihtamaan enää tässä vaiheessa.Nimimerkki kolmen kaason morsein :)

• Stokkalta

Sekin,"murhe on sinulta pois".JK. minä nimitän hääkarkkeje,niin onhan se tapa,mut mut taitaa olla "kulutuksen ja muodin sanelemaa".Mut älä sano "sä sit osaat latistaa elämäni päivän".Omat häät jo pidetty.

• Kokenut kaaso

Olen ollut 6 kertaa kaasona. Toki morsiamen palvelijana toimiminen hääpäivänä on tärkeätä, mutta meillä Lestadiolaisilla on perinne, joka on tarkeintä kaason tehtävässä. Sulhasen viimeisen poikamiesillan aikana rakastelu sulhasen kanssa. Näin sulhanen jättää lopullisesti vanhan taakseen. Tottakai morsian tämän tietää, ja hyväksyy.

• nyt vasta on

ihan seepeetä touhuu!!!Mä en ainakaan hyväksyisi.Eikä kyllä hyväksyisi toinenkaan osapuoli.Ootko nyt kuule ihan tosissas???

• Kokenut kaaso
        nyt vasta on kirjoitti:

ihan seepeetä touhuu!!!Mä en ainakaan hyväksyisi.Eikä kyllä hyväksyisi toinenkaan osapuoli.Ootko nyt kuule ihan tosissas???

Älä tuomitse. Meillä on tämä käytäntö ja joka toimii meillä. Ehkä kaikki ei ymmärrä asian symboliikkaa. En sitä varsinaisesti nautinnosta tee, mutta kuitenkin. Jokainen osapuoli on selvillä asian tärkeydestä. Meillä ei liitossa petetäkään. Johtuuko tästä, kenties. Kukaan ei ole mustasukkainen. Perinteet voi joskus olla oikeutetusti vahvoja.

• sanoo että
        Kokenut kaaso kirjoitti:

Älä tuomitse. Meillä on tämä käytäntö ja joka toimii meillä. Ehkä kaikki ei ymmärrä asian symboliikkaa. En sitä varsinaisesti nautinnosta tee, mutta kuitenkin. Jokainen osapuoli on selvillä asian tärkeydestä. Meillä ei liitossa petetäkään. Johtuuko tästä, kenties. Kukaan ei ole mustasukkainen. Perinteet voi joskus olla oikeutetusti vahvoja.

olen kyllä sen verran mustasukkanen "omastani" etten antaisi maata kaasoni kanssa,en vois kattoa kumpaakaan enää silmiin sen jälkeen saatikka mennä vielä naimisiin!!!Jokaisen oma asia tietty,mut ei sopis mun luonteelle.Kyl nyt hiukan tarvii siitäki nauttii jos peräti kuudetta kertaa olet kaasona,ja joka kerta on petihommat edessä ;)Aika rajuu on,mutta lykkyä tykö niin sinulle kuin hääparille myös.

• Ei käytössä kulu
        sanoo että kirjoitti:

olen kyllä sen verran mustasukkanen "omastani" etten antaisi maata kaasoni kanssa,en vois kattoa kumpaakaan enää silmiin sen jälkeen saatikka mennä vielä naimisiin!!!Jokaisen oma asia tietty,mut ei sopis mun luonteelle.Kyl nyt hiukan tarvii siitäki nauttii jos peräti kuudetta kertaa olet kaasona,ja joka kerta on petihommat edessä ;)Aika rajuu on,mutta lykkyä tykö niin sinulle kuin hääparille myös.

Ei vehkeet käytössä kulu. Ole sosiaalisempi ja anna kumppanisi kokea uusia asioita. Voit itsekin osallistua, niin voit katsoa myös silmiin!

• Nimetön

Et voi olla tosissasi! Kumma juttu, etten ole ennen tästä lestadiolaisten "perinteestä" kuullutkaan... >:I

• Kokenut Kaaso
        sanoo että kirjoitti:

Onpas kaunis aamu.. Viime yö meni raskaasti, jouduin rakastelemaan yhden sulhasen kanssa, kaveri ei tiennyt mitään sänkyhommista. Jouduin opettamaan kaveria. Ehkä tämä herra oppii kotiläksyt ;)

Vaikka jotkut ei tiedä, kyllä meillä täällä Oulun seudulla tämä on hyväksi havaittu tapa. Emme kuuluta Kirkastusjuhlilla tätä tapaa.

• ...........................

Mielestäni kaason "tehtäviä" on ne, mitä olette yhdessä sopineet. Mielestäni suotavaa ei ole tuollainen ilmoitusluontoinen tehtävien jakaminen. Itse vastaan lähes kaikesta suunnittelusta häideni osalta, koska en halua rasittaa liikaa läheisiäni Meidän häillä. Eikä sinunkaan elämän pitäisi pyöriä vain Heidän häidensä ympärillä vaan He voisivat tehdä suurimman osan itse.

Kaaso ei ole ilmainen työorja vaan mielestäni pääasillisesti tuki ja turva.

• Kaaso

Itse olin kaasona muutama kesä sitten ja järjestin seremoniamestarin kanssa ohjelman 120 hengen häihin. Kuuluu mielestäni asiaan.

• PAHah

Niin siinäkö tapauksessa, että hääpari ei itse tiedä mitä haluaa omilta juhliltaan, vai siinä tapauksessa että kaaso haluaa ottaa osaa liiaksikin. ...

Ei oikeasti kuulu asiaan, tai ainakaan kaason asiaan, sinun ehkä!

• "hössötetään"

Nuista kaason ja bestmanin tehtävistä.Kun minä olin joskus häävieraana 50 luvulla,ei siellä mitään "päällepasmareita"ollut ja oli tuplahäät.Syötiin ja juotiin,kyllähän nuo on eläneet aviossa,et sillee.

• kaaso myös

jatkan tänne samaan keskusteluun, jos joku vielä lukee.. Eli kuuluuko kaasolle häihin "yllätysohjelmien" tai leikkien yms.. keksiminen? Siitä on niin monta vuotta, kun olen viimeksi ollut häissä, mutta joskus hääparin kaverit tai kaaso/bestman ovat jotain bonusohjelmaa järkkäilleet. onkohan tuollaisia nykyään häissä? ja odottaakohan hääpari kaasolta tai bestmanilta jotain ohjelmaa, josta eivät itse tiedä? leikeistä yms. hääpari ei tykkää, ne siis jää pois..

• ensin

Neuvoisin kysymään tätäkin hääparilta. Meillä oli niin, että pyysimme bestmanilta ja kaasolta yhtä lyhyttä ohjelmanumeroa. Sisällön he keksivät itse ja se tuli meille yllätyksenä. Ajankohta oli heille myös kerrottu, milloin tämän ohjelman vuoro olisi.

Jos he eivät toivo mitään, niin en järjestäisi. Sillä he luultavasti ovat "ohjelman" jo itse miettineet ja jos yllätysohjelmia paljon tulee, niin sitten koko häistä tulee pelkkää aikataulua kun yritetään mahduttaa liikaa ohjelmaa yhteen päivään. Tietty jos lyhyen puheen tai laulun haluatte esittää, niin tälläinen lyhyt ohjelma, jossa ei nolata ketään olisi minun mielestäni paras. Ja voi tulla ihan yllätyksenä. Mutta tuskin sitä teiltä odotetaan jos tämmöistä pyyntöä ei teille esitetä.

• Häät on tylsiä
        ensin kirjoitti:

Neuvoisin kysymään tätäkin hääparilta. Meillä oli niin, että pyysimme bestmanilta ja kaasolta yhtä lyhyttä ohjelmanumeroa. Sisällön he keksivät itse ja se tuli meille yllätyksenä. Ajankohta oli heille myös kerrottu, milloin tämän ohjelman vuoro olisi.

Jos he eivät toivo mitään, niin en järjestäisi. Sillä he luultavasti ovat "ohjelman" jo itse miettineet ja jos yllätysohjelmia paljon tulee, niin sitten koko häistä tulee pelkkää aikataulua kun yritetään mahduttaa liikaa ohjelmaa yhteen päivään. Tietty jos lyhyen puheen tai laulun haluatte esittää, niin tälläinen lyhyt ohjelma, jossa ei nolata ketään olisi minun mielestäni paras. Ja voi tulla ihan yllätyksenä. Mutta tuskin sitä teiltä odotetaan jos tämmöistä pyyntöä ei teille esitetä.

Siis mitä ohjelmaa? Onko yleensä ihmisillä jotain konsertteja tai muuta kulttuuria sitten tarjolla? Vai mihin se "koko päivä" kuluu?

Omissa häissäni kyllä tulee olemaan soittoa ja laulua monissa eri muodoissa, mutta kyllä sinne silti mieluusti mahtuu erilaisia leikkejäkin, vaikka vain yksi ilta ja yö on aikaa.

Olen ollut muutaman kerran häissä ja vain kerran niissä on oikeasti ollut hauskaa. Yleensä ne ovat tosi tylsiä tilaisuuksia kaikille muille paitsi niille sukurakkaille, jotka juttelevat omia juttujaan nähdessään pitkästä aikaa sukulaisia. Jos et tunne valtaosaa häävieraista, niin pitkästyt. Leikit auttavat asiaa edes vähän - jos niitä sitten on. Miksi joku ne haluaa häissään kieltää? Eri asia on sellaiset rahankeruujutut, morsiamenryöstö ja sen rahalla takaisin ostaminen sun muut typeryydet. Ihmiset tuovat häihin häälahjat, rahan pyytäminen paikalla on tosi noloa.

Parhaita olisivat leikit, joissa yleisökin voi osallistua (muuten kuin antamalla rahaa!), ja jotka tarjoavat vieraille mahdollisuuden tutustua toisiinsa, vapautua ja pitää hauskaa. Pelkkä morsiusparin toljottaminen ei kyllä riitä ilon aiheeksi koko juhlan ajaksi.

• Häissä on tylsää
        ensin kirjoitti:

Siis mitä ohjelmaa? Onko yleensä ihmisillä jotain konsertteja tai muuta kulttuuria sitten tarjolla? Vai mihin se "koko päivä" kuluu?

Omissa häissäni kyllä tulee olemaan soittoa ja laulua monissa eri muodoissa, mutta kyllä sinne silti mieluusti mahtuu erilaisia leikkejäkin, vaikka vain yksi ilta ja yö on aikaa.

Olen ollut muutaman kerran häissä ja vain kerran niissä on oikeasti ollut hauskaa. Yleensä ne ovat tosi tylsiä tilaisuuksia kaikille muille paitsi niille sukurakkaille, jotka juttelevat omia juttujaan nähdessään pitkästä aikaa sukulaisia. Jos et tunne valtaosaa häävieraista, niin pitkästyt. Leikit auttavat asiaa edes vähän - jos niitä sitten on. Miksi joku ne haluaa häissään kieltää? Eri asia on sellaiset rahankeruujutut, morsiamenryöstö ja sen rahalla takaisin ostaminen sun muut typeryydet. Ihmiset tuovat häihin häälahjat, rahan pyytäminen paikalla on tosi noloa.

Parhaita olisivat leikit, joissa yleisökin voi osallistua (muuten kuin antamalla rahaa!), ja jotka tarjoavat vieraille mahdollisuuden tutustua toisiinsa, vapautua ja pitää hauskaa. Pelkkä morsiusparin toljottaminen ei kyllä riitä ilon aiheeksi koko juhlan ajaksi.

• kaaso myös
        Häät on tylsiä kirjoitti:

no siis "ohjelmaahan" on kaikki vihkimisestä kahvitteluihin ja puheisiin yms.. tarvetta lisäohjelmalle ei ehkä ole näissä tulevissa häissä ja jos hääpari pitää ns. perinteisiä hääleikkejä naurettavina ja lapsellisina, niin eihän niitä silloin kannata ottaa. ne kun pahimmillaan aiheuttaa vaan vaivaannuttavan tunnelman ja nolostuneita ihmisiä. enkä usko, että iltahäissä aika ehtii käydä pitkäksi. ja saahan sieltä lähteä pois ennen yötä.. ja paljonhan riippuu myös hääpaikasta ja säästä, miten ihmiset viihtyy.

se olikin minulla vaan ongelmana, onko yleensä tapana olla häissä ohjelmaa/jotain muuta pientä, josta hääpari ei tiedä vai onko kaikki hääparilla tarkalleen tiedossa. kiitti vastauksista.

• Juulia

Kannattaa tehdä säännöt selväksi heti alussa. Itse jouduin kaasoana bestmanin kanssa kanniskelemaan humalassa alasti pyörivää morsianta makuukammariin missä sulhanen makasi sammuneena. Morsiammella vaan virtaa riitti kuin duracell pupulla.

• vm. 2007

"Mutta, tuleva hääpari on päättänyt, että minä ja bestman tehdään hääpäivän ohjelma ja aikataulu. Kuinka siis teidän juhlissa on toimittu?"

Muutama hauska leikki hääparille ujutettuna väliaikoihin syömisen ja tanssimisen ohella. Lainasin kirjastosta hääleikkikirjan. Tiedustelin reilusti morsiamelta minkälaisia sukulaisia on tulossa juhliin, joten näistä häistä jäi esim. pois vieraiden "pakko"esitteleminen, mikä teki juhlista rennot. Minua auttoi se, että bestman oli aiemminkin toiminut bestmanina, joten hallitsi seremoniaa tottuneesti. Juhlaväkeä alkoi urakalla häipyä siinä kello 22 aikoihin (lapsiperheet).

• ...asiasta ja asian sivusta

Älkää nyt ottako tosissanne tuota ns. lestadiolaista kestokaasoa, hänen puheensa tietää provoksi jo siitä, että lestadiolaisten kesäjuhlat eivät ole nimeltään kirkastusjuhlat, vaan suviseurat...

Olen itse ollut kahdesti kaasona, toisella kerralla ainoana, toisella kerralla toisena kaasona. Hänelle, kenelle olin ainoa kaaso, järjestin kavereiden kanssa pienimuotoiset polttarit ja olin hääpäivänä tukena. Ohjelmaa ei varsinaisesti ollut, sillä häät olivat pieni tilaisuus ja virallinen ohjelma oli ruokailu kodikkaassa kabinetissa, jossa ei olisi mitään ohjelmaa voinut ollakaan.

Toisella kerralla olin toisena kaasona ja tässä tilaisuudessa juonsin häät. Asuin toisella puolella Suomea kuin tämä sukulaiseni, joten sovimmekin, että "pääkaaso" pitää polttarit ja minä sitten juonnan häät.

Kun itse menin naimisiin, ei minulla ollut kaasoa lainkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1709
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1449
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1318
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1240
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      151
      1209
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1178
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1103
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      995
    Aihe