hurahtanut

domeihin

Olen ollut kerran Punta Canassa ja se paikka vei täysin sydämeni. Eli siis ongelma on se, ettei Suomesta tehadä valimismatkoja enää maaliskuun jälkeen. Omatoimimatkailu ei ole ongelma ja olenkin hieman seuraillut mitkä lentoyhtiöt lentävät sinne ja mitä hotellit maksaa itse varattuina jne.
Olen kuullut että siellä on myös paljon suomalaisia asumassa.
Olisin kiinnostunut olemaan jopa puolikin vuotta siellä. Mistä saa tietoa työpaikoista, siellä asuvista suomalsisista jen?????? Voisin tehdä jotain siivous, lastenhoito ym töitä. Pehettäkin on ja ei ihan täysin nuoria enää olla.
Jos joku tunnistaa itsensä samanlaiseksi hömelöksi niin olis kiva saada vinkkiä miten kannattaa toimia, vai täytyykö tyytyä valmismatkoihin, kurjaa...

18

3289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pkSD

      Moikka. Jep, finskin lennot paattyy maaliskuulla mutta loydat helposti lentoja tanne ja Punta Canaan. Itse asun Santo Domingossa ja lennan Suomeen yleensa Air Francella, Iberia, jenkkien kautta, KLM:ta kannattaa kysya, MartinAir Amsterdamista etc. Hotellin loydat googlaamalla helposti. Tilaa loytyy aina, matkatoimiston varaamat voi olla hyvin taikka jopa loppuunmyytyja muttei tarkota et kaikki hotellit olis taynna.
      Meita suomalaisia asuu taalla....karkeesti ehka 50 - 100 valilla, talvehtien taikka pysyvammin.
      Jotain kuvia joulujuhlista etc. loydat mun web sivulta, www.kapanen.info/kuvia.htm taikka www.kapanen.info :sta linkki.
      Punta Cana on kivapaikka. Paikallisittain parhaassa maineessa/huudossa oleva loma-alue, sielta loytyy joka lahtoon juttuja. Jos haluaa nahda paljon paikallista elamaa, niin sit pitaa sielta lahtea retkelle.
      Noista mainitsemistasi toista......kaikkea loytyy mutta pitaa muistaa etta jos taalla elaa edullisesti, niin tavallisen/perustyon palkat ovat myos alhaisia.Ja muistaa et asuminen ja lomailu ovat eri asioita :))))) Itse just suunnitelmissa lahtea lahiaikoina pariks paivaa Punta Canaan 'lomalle' taalta Santo Domingosta.:)))

      • kysistä

        mitä itse teet Santo Domingossa? Asuminen ja lomailu on tosiaan kaksi aivan eri asiaa. Sen verran näin, että paikalliset hostellit on aivan hirveitä lääviä, joten joku kiva hotelli sitten varmaan olis hyvä vaihtoehto.


      • pkSD
        kysistä kirjoitti:

        mitä itse teet Santo Domingossa? Asuminen ja lomailu on tosiaan kaksi aivan eri asiaa. Sen verran näin, että paikalliset hostellit on aivan hirveitä lääviä, joten joku kiva hotelli sitten varmaan olis hyvä vaihtoehto.

        Ma oon asunut taalla jo 3,5 vuotta. Jep, tarkoitin silla et asuminen ja lomailu on erilaista, sen tyyppista etta monet kun hehehe 'hurahtaa' johonkin niin silloin muistetaan vaan ne kynttilaillalliset meren aaltojen loiskiessa taustalla.Mut aina suosittelen 'hurahtaneille' (aiemmin Espanjassa ja nyt taalla) etta tekee sellaisia ratkaisuja, kokeiluja joita voipi sitten helposti muuttaa/palata/lisata etc. mihinpain vain kun silta tuntuu.
        Joo, taalta loytyy paljon sopivia hotelleja. Tosin mm.kaverini on Catepillar Rent:n myyntipaallikko ja kertoi etta mm.PuntaCanassa on vahan, on siis, vahan hotelleja ilman kaikki kuulua tarjoilua. Mut loytyy varmaan niita myos jos sellaista haluaa. Etsimalla loytaa kylla sopivia paikkoja. Toista on kun itse tulee Helsinkiin tai Suomeen niin ei mistaan, edes Raumalta, tahdo loytya mitaan majotuspaikkaa kahdelle alta 80 euroa...hehehehe Suomeen tulo se on arvokasta puuhaa. Se edessa ens kesana jalleen.
        Hyvaa reissujen suunnittelua, 27 c ja viela aurinkoista, kl.18:01.


      • -Nan

        Hei! Vielä sellaista olen tässä miettiny, kun kaikkia vaihtoehtoja tullut punnittua...
        Että onko siellä helppo saada viisumia, suomeen tuloa varten? (eräs nainen sanoi, että se olis hankala ja pitkä prosessi), onko näin?


      • pkSD
        -Nan kirjoitti:

        Hei! Vielä sellaista olen tässä miettiny, kun kaikkia vaihtoehtoja tullut punnittua...
        Että onko siellä helppo saada viisumia, suomeen tuloa varten? (eräs nainen sanoi, että se olis hankala ja pitkä prosessi), onko näin?

        Kutakuinkin samanlaista kuin muissakin maissa kun haetaan viisumia Suomeen/Schengen alueelle. Siita loytyy selvat hakuohjeet, lomakkeet, vaatimukset viisumin hakijalta. Jos taas tulee 'kutsulla' niin selvat asiat jotka pitaa esittaa. Dom.Tasavallassa Suomeen lahtijan tulee jattaa visa Hollannin suurlahetystoon joka kasittelee Suomeen menijoiden viisumit. Laita mulle e-mailisi niin laitan sulle kaikki linkit ja yhteystiedot ja yleensa kaikki mita tarvitsee tietaa kun hakee viisumia Suomeen Domeista.
        Laita osoitteesi [email protected] osoitteeseen niin lahetan infoa.


    • Dominicana

      Jos suunnittelet omatoimimatkaa Dom. Tsv:aan kannattaa myös selvittää mitä lennot Air Berlin/LTU:lla maksavat. Ostimme syksyllä sillä kombinaatiolla edulliset liput. Air Berlin/LTU:n etuna on myös se että saa ottaa matkatavaraa enemmän kuin 20 kg, jos matkan kesto on yli 21 päivää. Ainakin jos aikoo viipyä puoli vuotta poissa kannattaa ottaa huomioon paljonko matkatavaa saa ottaa mukaan.

      Yleensä he jotka tulevat tänne puoleksi vuodeksi eivät työskentele täällä. Jos onnistut löytämään työtä täältä se on hienoa. Pystytkö eläämään muutaman tuhannen peson kuukausipalkalla? Puhutko sujuvasti espanjaa? Joka tapauksessa täytyy varata sen verran rahaa mukaan että sillä elää puoli vuotta ilman työtä. Suosittelen lämpimästi tänne tuloa puoleksi vuodeksi. Itse vietän jo toista kertaa puoli vuotta täällä. Mielestäni on todella mielenkiintoista tutustua syvemmin uuteen maahan ja kulttuuriin. Puolessa vuodessa täällä oppii paljon uusia asioita ja saa kerättyä todella paljon elämänkokemusta.

      Ymmärrät siis että olen myös hurahtanut....

    • Dominicana

      Onko DR1.com-sivusto tuttu sinulle? Siitä löytyy paljon tietoa tästä maasta ja sen kulttuurista. Sivustolla on myös erittäin aktiivinen keskustelupalsta. Suuri osa keskustelupalstan jäsenistä ovat ekspatteja tai lumilintuja, kuten myös dominikaaneja. Juuri se keskustelupalsta on ollut itselleni paras tietolähde.

      • -nan

        Olisin kysyny vielä enemmän tuosta pidempi aikaisesta oleskelusta siellä? Missä asutte sen ajan? Kaan vun mitä kyselin, ajatellen pidempi aikaista asumista siellä. Kerrottiin että jos haluaa "asuttavan" asunnon vuokrat on kalliita... Minkä verran rahaa suunnilleen menee puolen vuoden asumiseen siellä? Lomailetteko vaan, vai myös töissä siellä? Millaisella porukalla?


      • pkSD
        -nan kirjoitti:

        Olisin kysyny vielä enemmän tuosta pidempi aikaisesta oleskelusta siellä? Missä asutte sen ajan? Kaan vun mitä kyselin, ajatellen pidempi aikaista asumista siellä. Kerrottiin että jos haluaa "asuttavan" asunnon vuokrat on kalliita... Minkä verran rahaa suunnilleen menee puolen vuoden asumiseen siellä? Lomailetteko vaan, vai myös töissä siellä? Millaisella porukalla?

        Asunnon saa vuokrattua ja suosittelen et naet ensin asunnon itse tai joku luetettava henkilo lahettaa kuvat kaikesta mita asunnossa on tai ei ole.Turistialueilla hinnat hieman korkeammat kuin 'kylilla'. Koskee vuokria ja ostoa. Riippuen mita haluat, niin es.vertailuksi, paakaupungista saa 300 - 600 euroa/kk kohtalaisia. 800 eurolla jo saa taalta oikein kivan parin makkarin asunnon.
        Kun on korkeat asuntolainakorot, niin ne ohjaa myoskin vuokria, joten karkea arvio etta vuokra on 'linjassaan' on 10% asunnon arvosta vuokratuotto omistajalle vuodessa. siita voi takaperin arvioida et on 'linjassaan'vuokrat.


      • Dominicana
        -nan kirjoitti:

        Olisin kysyny vielä enemmän tuosta pidempi aikaisesta oleskelusta siellä? Missä asutte sen ajan? Kaan vun mitä kyselin, ajatellen pidempi aikaista asumista siellä. Kerrottiin että jos haluaa "asuttavan" asunnon vuokrat on kalliita... Minkä verran rahaa suunnilleen menee puolen vuoden asumiseen siellä? Lomailetteko vaan, vai myös töissä siellä? Millaisella porukalla?

        Asumme vuokra-asunnossa hieman keskustan ulkopuolella niin sanotussa "gated community"-taloyhtiössä. Eli pihalle pääsee vain vartoidun portin kautta ja vartijoita on paikalla 24 h. Maksamme vuokraa 500 USD/kk, joka on Sosuassa melko edullinen vuokra ulkomaisille sopivassa asunnossa. Vuokraan sisältyy vesi ja siivous kerran viikossa. Sähköt maksetaan erikseen kulutuksen mukaan. Sähkö on täällä kallista. Mitä enemmän kulutat sähköä, sen korkeampi on kwh-hinta. "Dominikaani"-asunnossa vuokra on varmasti paljon halvempi, mutta silloin saa varautua siihen että suuri osa ajasta sähköt ovat poikki ja että vettä tulee hanasta vain iltaisin. Meillä on asunnossa invertteri, joten päivittäiset sähkökatkokset eivät häiritse.

        Miten paljon rahaa kuluttaa puolessa vuodessa riippuu paljon elämäntyylistä ja miten kulutat aikasi täällä. Jos et ole aikaisemmin oleskellut kauemmin täällä haluat varmasti kierrellä maata jonkin verran. Neuvoisin varaamaan noin 20.000 EUR puolen vuoden oleskeluun kahdelle henkilölle.

        Lomailemme vaan, mutta emme elä turisteina. Paljon aikaa menee siis normaaleihin kotiaskareisiin kuten ruuanlaittoon, ruokakaupassa käymiseen, pyykin pesemiseen, laskujen maksamiseen jne. Aivan kuten Suomessa.


    • hurahtanutt

      löysi sopivan ajankohdan syksyksi ja hotellin ja lennot hintaan 1600 E. Onko se liikaa, all inclusive hotelli. Ehkä tyydyn kuitenkin vielä ihan perinteiseen matkailuun, näin aluksi :)

    • Spada

      Tuli vaan mieleen tässä taas ku lueskelin näitä juttuja, niin sellanen kysymys et oiskos joku mahdollisesti kiinnostunu lähtemään mun matkaseuraks dommareihin joulukuussa? :) ajattelin lähtee ehkäpä n. kolmeks viikoks, mutta omat kaverit suhtautunu aika nihkeesti lähtemään mukaan ku lennot aika hintavat... Oon ite ollu dommareissa nyt 3 kertaa, lähinnä puerto plata/sosua/cabarete akselilla.. ois kiva saada joku sellanen mukaan joka on jo käyny maassa.. ja ite siis oon parikymppinen ni mielellään suht samaa ikäluokkaa... En mihinkään all inclusive mestaan aio suunnata, vaan ihan aion paikallisilta kavereilta kysellä jos sais hommattua edullisen majotuksen... ainoo ongelma siis et matkaseura puuttuu.. yksin en haluis mennä tällä kertaa... laittakaapa viestii jos jotain kiinnostaa.. voi kyllä olla et tää mun idea on täysin hullu :P

      • Vaihtoehto

        suhteen. Aika harva tuohon ikä-kategoriaan kuuluva pystyy luotettavaan "omatoimimatkailuun" vaikka jopa osaisi kieltä. Siis jos aiot mukavasti, luotettavasti ja monipuolisesti kuljeskella maassa, laajenna matkaseuratoiveitasi useamman, vanhempiakin henkilöitä sisältävän porukan suuntaan. Itse olen pärjännyt huonolla kielitaidolla rinkkareissaajana vanhempana henkilönä mielestäni hyvin. Mutta jos laitan khaki-shortsit jalkaan, alkaa porukkaa pyöriä ympärillä, eikä se tiedä hyvää.


      • vm.87

        Oon ittekki suunnitellu jotai ton tyylistä reissua, raha tilanne vaan tällä hetkellä vähä niin ja näin...:(
        Pari kertaa on tullu itte käytyä, ja iha koukussa dommareihin (puerto platassa lähinnä liikkunu).
        Ootko ennen reissannu tolleen ilman majotusta domeihin? Ootko ollu yksin reissussa, vai porukalla? Miten menny?
        Ihan mielenkiinnosta kyselen kun tarkotuksena lähtee jossai vaiheessa varmastikin sinne kiertelemään. :D:D


      • ikäloppu

        30-vuotias, ikäloppu. Olen hurahtanut Domeihin ja käynyt siellä kerran. Olen suunnittelemassa omatoimimatkaa heinäkuulle tosin.
        Olen ajatellut kuitenkin all inclusive- hotellia. Tällaisen reissun hinnaksi tulee n. 2000 euroa. Niin ja olen nainen, aika meneväinen sellainen. Pärjään englannillani (tosin en Domeissa) ja espanjan alkeilla, vielä toistaiseksi...


      • Vaihtoehto
        vm.87 kirjoitti:

        Oon ittekki suunnitellu jotai ton tyylistä reissua, raha tilanne vaan tällä hetkellä vähä niin ja näin...:(
        Pari kertaa on tullu itte käytyä, ja iha koukussa dommareihin (puerto platassa lähinnä liikkunu).
        Ootko ennen reissannu tolleen ilman majotusta domeihin? Ootko ollu yksin reissussa, vai porukalla? Miten menny?
        Ihan mielenkiinnosta kyselen kun tarkotuksena lähtee jossai vaiheessa varmastikin sinne kiertelemään. :D:D

        yksinkin pelkillä lennoilla sinne sun tänne ja ensimmäinen isompi lentokeikka oli pitkin Keski-Amerikkaa, josta kuukausi Domeissa. Monasti myöhemminkin sitten Dominikaanisessa, myös telttaillen. Sitä en kyllä kenellekään muulle suosittele. Hyvin edullisia majoituksia löytyy joka paikasta, mutta halvimmat on siellä minne turistit eivät ole tuoneet hintapaineita. Tietysti majoitus on vaatimaton jos halpaa hakee, mutta ihan turvallisia, ja antoisia paikallisen väen seassa.
        Olen pari viikkoa emännän kanssa maaliskuussa taas siellä pelkällä lennolla, kierrellään ympäriinsä rinkka selässä.


      • saa todella
        Vaihtoehto kirjoitti:

        yksinkin pelkillä lennoilla sinne sun tänne ja ensimmäinen isompi lentokeikka oli pitkin Keski-Amerikkaa, josta kuukausi Domeissa. Monasti myöhemminkin sitten Dominikaanisessa, myös telttaillen. Sitä en kyllä kenellekään muulle suosittele. Hyvin edullisia majoituksia löytyy joka paikasta, mutta halvimmat on siellä minne turistit eivät ole tuoneet hintapaineita. Tietysti majoitus on vaatimaton jos halpaa hakee, mutta ihan turvallisia, ja antoisia paikallisen väen seassa.
        Olen pari viikkoa emännän kanssa maaliskuussa taas siellä pelkällä lennolla, kierrellään ympäriinsä rinkka selässä.

        halvalla, jos halpa on ainut kriteeri.Elikkä toinen oli semmoinen, että haisi aivan sairaan pahalle ja verhot oli veressä, ileisesti huumeittein käyttäjien luola, koska siellä oli myös uv-valo. Toinen oli ihan siisti, mutta alkeellinen eli oli sänky, peitto, pyyhe ja lattialla vati ja vesikannu.... Ilmanvaihto ainakin pelas, koska ei ollut muuta kuin sienät ja peltikatto...

        en siis suosittele yksinäiselle naiselle missään tapauksessa...


      • spada
        vm.87 kirjoitti:

        Oon ittekki suunnitellu jotai ton tyylistä reissua, raha tilanne vaan tällä hetkellä vähä niin ja näin...:(
        Pari kertaa on tullu itte käytyä, ja iha koukussa dommareihin (puerto platassa lähinnä liikkunu).
        Ootko ennen reissannu tolleen ilman majotusta domeihin? Ootko ollu yksin reissussa, vai porukalla? Miten menny?
        Ihan mielenkiinnosta kyselen kun tarkotuksena lähtee jossai vaiheessa varmastikin sinne kiertelemään. :D:D

        Oon mä reissaillu sinne pari kertaa ihan yksin, hengaillu vaan paikallisten kavereiden kanssa, oon myös ollu lyhyessä työharjottelussa yhessä hotellissa.. oon oikeestaan ite asunu vaan sellasis parin tähden hotelleissa mutta kyllä voisin niissä peltikatto asumuksissaki punkata..en nyt ihan alkeellisimmassa, mut mulla moni dominikaani kaveri asuu ihan siistissäki sellasessa.. varmaan niiden kautta sais halvalla ihan ok majotuksen.. tosiaan ei vaan yksin viittis lähtee enää reissuun vaikka onki niitä tuttuja siellä.. jotenki ei viitti olla vaivaks aina :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe