VAKAVAA KIUSAAMISTA

sipisappi

Lapseni on joutunut vakavan koulukiusaamisen uhriksi. 12-vuotiaat tytöt samalta ja alemmalta luokalta ovat jengiytyneet ja pistäneet toisen todella kärsimään. Alunperin syynä on ollut kateus. Oma tyttöni on rauhallinen ja ystävällinen, saa hyviä numeroita, ei kiroile eikä käyttäydy huonosti (olemme vähän iäkkäämmät vanhemmat ja kasvattaneet lapsen rauhallisesti).

Kun kiusaaminen tuli ilmi, em. tyttöjen noin. 30-35 v. -sanoisin juppiutuneet- vanhemmat syyttävät kiusattua ja minua, äitiä, joka olen yrittänyt saada kiusaamisen loppumaan. Vanhemmatkin ovat nyt klikkiytyneet ja jatkaneet kiusaamista: päivittäin tytöt kertovat koulussa, mitä äidit isät ovat kotona sanoneet - se ei ole mitään ystävällistä, sopuisaa tai kaunista! Ja tytöt jatkavat henkistä kiusaamista.

Vanhemmat peräävät näyttöä! Todisteita. Miten ilkeät kuiskaukset, sanomiset, syrjimiset ja haukkumiset todistetaan? Onko hankittava mankka lapsen taskuun? Osaako hän sitä käyttää? Mitä ihmettä voin tehdä?

Rehtori ilmoitti, että koulun ulkopuolella tapahtuneisiin häiriöihin ei koulu voi puuttua. Olen joutunut hälyyttämään koulupsykologin kehiin ja uhkaamaan sillä, että harkitsen rikosilmoituksen tekoa, sillä puheet alkavat lapsilla ja vanhemmillakin olla sitä laatua. Tekstiviestihaukkumisia on tullut monta kymmentä päivässä koulun jälkeen tyttöni puhelimeen ym. ym. Maailma on sairas!
En voi kun todeta, että lasten jalanjäljet johtavat sylttytehtaalle. Olen tullut huomaamaan, mistä lapset ovat oppinsa saaneet. Tilanne on kammottava!

25

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haukkumiset ovat

      ainakin helposti todistettavissa, eikö.

      Kyllä tuolle asialle täytyy jotain voida tehdä. Kysy poliisilta. Ja ne tekstiviestit tietysti mukaan.

    • Ja vanhemmat kuriin

      Ota vapaata: kouluun on lupa vanhemmilla koska tahansa mennä seuraamaan opetusta paikan päällä.

      Ota vapaata ja seuraa välimatkan päästä tilannetta lapsesi koulumatkalla.

      Koulumatka suoraan kodin ja koulun välillä mennen tullen kuuluu koulun vastuulle. Eli siten myös koulumatkalla tapahtuva kiusaaminen.

      Meidän lasten koulun rehtori opettajineen on puutunut myös tilanteisiin koulussa, jos kiusaaminen on ilmentynyt lasten omalla vapaa-ajalla keskenään. Minusta opettajien on hyvä tietää, mitä heidän oppilaansa vapaa-ajallaan tekevät, se on sitä kokonaisvaltaista oppilaan tuntemusta.

      Tänä päivänä käytössäsi on erilaiset sanelunauhurit, radiopuhelimet, kännykät, digikamerat ja videokamerat - joille kiusaajatkin tallentavat omiaan ja jakavat niitä ilman lupaa netissä, ircissä ja youtubessa yms. Miksei kiusattu keräisi todistusaineistoa kiusaajiaan vastaan - niin näyttö olisi objektiivinen! Hyödyntäkää tekniikkaa! Ja sassiin. Kiusaamiseen tulisi olla nollatoleranssi.

      Kiusaaja on itse epävarma ja todennäköisesti suvaitsematon. Vielä ehtisi heidänkin itsetuntoa rakentaa terveempään suuntaan ja sekä suvaitsevaisemmiksi.

      Ääritilanteessa lohduttautukaa sillä, että yläluokille mennessä koulu usein vaihtuu ja jos lapsellanne on erityislahjakkuuksia, joiden ansioista hän voisi hakeutua aivan johonkin muuhun yläkouluun (vanhemmat maksaa koulumatkat) niin maiseman muutos voisi tehdä hänelle hyvää, jos kiusaajille ei voi minkään. Väistäminenkin on joskus viisautta!

      • palkkaa asianajaja

        ja haasta ne vanhemmat oikeuteen!
        Säilytä jokaikinen tekstiviesti ynnä muu.

        Mun kaverin poikaa kiusattiin,ircciin kuvia jne..
        Soitti poikien vanhemmille ja koulun rehtorille jne.

        Pojat eivät olleet edes samasta koulusta, ei edes samasta kaupungista,mutta niin vain juttu hoitui.
        Oikeuteen asti ei tarvinnut mennä.


    • BrettSinclair

      Kiusaajille voisi jotenkin tehdä tiedoksi että aina kun kiusataan niin tyttärellesi hankitaan kaikenlaista kivaa ja kallista ja upeaa "lohdutukseksi". Kiusaaja ei halua että kiusattava hyötyy siitä kiusaamisesta ja varsinkaan materialistisesti. Aina kun kiusataan niin ostatte vaan tyttärellenne upeita esineitä jotka herättävät lisää kateutta kiusaajissa.

      • BrettSinclair

        Ajatelkaa tilannetta että kiusattu sanoo kiusaajille että kiusatkaa vaan minua, sillä äiti lupasi uuden polkupyörän jos minua kiusataan. Jo se saa osan kiusaajista epäröimään, mutta kun uusi polkupyörä on saatu, niin seuraavan kiusaamisen kohdalla jokin toinen kateutta herättävä esine, niin voi kuvitella miten turhauttavaa se on kiusaajasta.


      • mitään järkeä...
        BrettSinclair kirjoitti:

        Ajatelkaa tilannetta että kiusattu sanoo kiusaajille että kiusatkaa vaan minua, sillä äiti lupasi uuden polkupyörän jos minua kiusataan. Jo se saa osan kiusaajista epäröimään, mutta kun uusi polkupyörä on saatu, niin seuraavan kiusaamisen kohdalla jokin toinen kateutta herättävä esine, niin voi kuvitella miten turhauttavaa se on kiusaajasta.

        eiks paree olis jos se kiusaaminen saatais kokonaan kuriin, nää kiusaajat tajuamaan ettei niin saa tehdä. tos tilantees, ettisivät toisen kiusattavan. ja jonkun köyhän jonka äiti ei voi ostaa uusia pyöriä.


      • BrettSinclair
        mitään järkeä... kirjoitti:

        eiks paree olis jos se kiusaaminen saatais kokonaan kuriin, nää kiusaajat tajuamaan ettei niin saa tehdä. tos tilantees, ettisivät toisen kiusattavan. ja jonkun köyhän jonka äiti ei voi ostaa uusia pyöriä.

        Kiusaaja ei kyllä halua tuottaa millään tavoin mielihyvää kiusattavalle joten siltä osin varmaan kiusaaminen loppuisi jos siihen olisi mahdollisuuksia. Jos rupeavat toista kiusaamnaan, niin kiusattavien määrä vaan kasvaa ja vanhemmatkin voivat havahtua siihen että se kiusaaja ei olekkaan uhri vaan päinvastoin. Vanhemmat usein uskovat omaa lastaan jos sinisilmäisesti valehtelee päin naamaa.
        Lapset voivat manipuloida vanhempiaan joten kaikki ei välttämättä ole lähtöisin vanhemmista.


      • Varoittelija

        >


      • BrettSinclair
        Varoittelija kirjoitti:

        >

        Jos kiusaaja tajuaa että kiusaamista lohdutellaan elokuvissakäynneillä ja muulla kivalla, niin ei se kiusaaja mielellään silloin kiusaa. Jos esimerkiksi hankkii uuden polkupyörän joka on saatu lohdutukseksi kiusaamisesta ja kiusaaja tiedostaa sen, niin ainoa vaihtoehto kiusaajalla on rikkoa se polkupyörä tai alistua epäonnistumiseen.
        Tuonikäiset selittelemällä kasvatetut ovat ottaneet vallan omista vanhemmistaan ja osaavat manipuloida omia vanhempia ja vanhemmat uskovat kaiken mitä ne niille syöttää. Rikotun polkupyörän ei kuitenkaan voi väittää käyneen heidän kimppuun. Aineellinen vahinko on helpompi näyttää toteen.


      • varma on
        BrettSinclair kirjoitti:

        Jos kiusaaja tajuaa että kiusaamista lohdutellaan elokuvissakäynneillä ja muulla kivalla, niin ei se kiusaaja mielellään silloin kiusaa. Jos esimerkiksi hankkii uuden polkupyörän joka on saatu lohdutukseksi kiusaamisesta ja kiusaaja tiedostaa sen, niin ainoa vaihtoehto kiusaajalla on rikkoa se polkupyörä tai alistua epäonnistumiseen.
        Tuonikäiset selittelemällä kasvatetut ovat ottaneet vallan omista vanhemmistaan ja osaavat manipuloida omia vanhempia ja vanhemmat uskovat kaiken mitä ne niille syöttää. Rikotun polkupyörän ei kuitenkaan voi väittää käyneen heidän kimppuun. Aineellinen vahinko on helpompi näyttää toteen.

        Oikea ja aito kiusaaja pistää pyörän mäsäksi ensi tapaamisella.
        Voit olla varma, että tiedotus myös kuuluu, että ei kannata tulla uusilla pyörillä/kelkoilla/laukuilla/vaatteilla esiin, sillä niitä ei tulla hyväksymään.


      • BrettSinclair
        varma on kirjoitti:

        Oikea ja aito kiusaaja pistää pyörän mäsäksi ensi tapaamisella.
        Voit olla varma, että tiedotus myös kuuluu, että ei kannata tulla uusilla pyörillä/kelkoilla/laukuilla/vaatteilla esiin, sillä niitä ei tulla hyväksymään.

        Se on ajatusmallini tarkoitus että kiiusaaja tekee aineellista vahinkoa joka on helppo näyttää toteen. Jotenkinhan siihen kiusaajaan pitää saada ote jos ei henkistä väkivaltaa pysty toteennäyttämään.


      • pyöräilijä?
        BrettSinclair kirjoitti:

        Se on ajatusmallini tarkoitus että kiiusaaja tekee aineellista vahinkoa joka on helppo näyttää toteen. Jotenkinhan siihen kiusaajaan pitää saada ote jos ei henkistä väkivaltaa pysty toteennäyttämään.

        Polkupyörät ovat hinnakkaita.
        Millä sitä paitsi todistat, että juuri henkilö A on vahingoittanut lapsesi omaisuutta?
        Pitäisikö sitten olla kytiksellä ja varjella polkupyörää.

        Voisi mennä kytikselle ja varjella lasta.


    • ja niiden vanhemmat

      pitäis saada psykologille juttelemaan. kodissa silloin ongelmia jos pitää kiusata! tai muuten vaan lapsel paha olla... tarhassa se nykyään jo alkaa. sellaset lapset (meil vuorotyöläisten pk), jotka on siel ihan kaikenaikaa kiusaa...

      • ystävyydellä

        Vanhempien, opettajien tai rehtorin kanssa, ole tuottanut minkäänlaista tulosta, niin silloinhan voisi ottaa yhteyttä myös ylemmille tahoille kouluasioista päättäviin tahoihin.
        Ja tekstiviestit ja kaikki muutkin todisteet kannatta säästää mahdollista rikosilmoituksen tekemistä varten ehdottomasti.
        Ja meidän jokaisen aikuisen pitää puuttua nähdessämme lapseen kohdistuvaa pahoinpitelyä, olipa kyseessä oman tai toisen lapsesta kysymys. Sillä nyt on jo nähtävissä kuinka paljon lapsia joutuu kärsimään aikuiten välinpitämättömän suhtaumisen vuoksi.


    • Poliisille vaan

      Tekemällä rikosilmoituksen saat kiistatta tietää, kenen puhelimesta tekstarit on lähetetty.

      Tee rikosilmoitus. Nyt on turhaa enää olla hienotunteinen, sillä kiusaminen vain lisääntyy ja saa uusia muotoja.
      Tartu toimeen.

      Ainakin vaadi rehtorilta tietoa, miten asiaan on puututtu. Voihan olla, että luokan opettaja on voimaton. Sano, että sinulla on nämä tekstiviestit.
      Puhu vanhempain illassa. Kysy, onko muilla lapsilla samoja kokemuksia.
      Vaadi muita vanhempia keskustelemaan asiasta.

      Oletko puhunut koulun terveydenhoitajan kanssa? Mitä henkilöstöä siellä on? Puhu kaikkien kansa, Mene kouluun. Mene vastaan. Osoita kaikille, että et jätä lastasi yksin.
      Sinä et jätä lastasi susille.

      Omakohtaisesti tiedän, että aikuisille se on kaikkein helpoin tapa. Voidaan vain vähätellä ja sanoa, että tuollaisiahan lapset ovat, ja ainahan niille tulee kiistaa, joka sitten 5 minuutissa unohtuu.
      Valittamiseen on helppo suhtautua vähätellen ja sanoa, että kanteleminen on rumaa.
      Kirkasotsainen kiusaja sanoo vakuuttavalla äänellä, että ei ole tehnyt mitään.

      Kaikki hyvin. Ongelma poissa.

    • vanhempien kehoon

      Jos voit vain näyttää viesteillä asian toteen, niin poliisin kautta lain mukaiseen rikosoikeudelliseen vastuuseen sekä lapset että vanhemmat.

      Nauhuri aina mukaan kun aikuisena keskustelet toisen lapsen tai vanhemman kanssa tai viranhaltijan kanssa. Nauhuri lapsellakaan ei ole tilanteessa pahasta. Tarkoitus on saada normaali elämä pienelle ihmiselle.

      Oman lapsen tuskakin nauhoitettuna on kovaa valuuttaa. Anteeksi mutta se oikeasti auttaa ulkopuolisten kanssa.

      Tulee näyttöä. Älä anna työsuhdeautojen pelottaa.

    • yhteys lääninhallitukseen,

      joka on valvovana viranomaisena huolehtimassa, että lakiin kirjattu "oikeus ja velvollisuus perusopetukseen" toteutuu.

      Lastensuojeluilmoituksen teko on myös laissa, missä velvoitetaan ilmoittamaan lastensuojeluun, mikäli on aihetta epäilläkkään ala-ikäiseen kohdistuvaa väkivaltaa.

      Nyt rohkeutta ja peräänantamattomuutta sinulle oikein rukoilen ja toivon, sillä kynnysmattona ei todella ole kiva olla.

      Meillä meni niin pitkälle, että kiusaajat vanhempineen yrittivät tehdä tyhjäksi kiusaamisen, lyöttäytyivät yksiin ja tehtailivat meidän perheestä haukkumakirjeen lastensuojeluun.

      Maksoivat sitten vahingonkorvauksia kunnianloukkauksista korkoineen. Tosin mieluummin olisin välttynyt kaikista niistä koiruuksista, mitä keksivätkin. Ja se tuska ja traumat, niitä käsiteltiin kalliisti traumaterapioissa.

      No, kiusaajien perheistä tiedän sen, että kulissit ovat kaatuilleet rytisten, tosin enpä jaksa siitä enempää.

      Mutta toimi, enemmin kuin minä, ettei soppa leviä käsiin. Rohkeutta!

      P.S. voisiko kotiopetus tulla kohta kyseeseen, sillä kyse on lapsen mielenterveydestä ja jaksamisesta.

    • tekstaaja

      Tekstiviestihäirintä on oikeudessa katsottu usein kotirauhan häirinnäksi. On myös olemassa KKO:n päätös siitä, että mikälui vanhemmat sallivat lapsen rikollisen käytöksen niin vanhemmat voidaan tuomita tekijöinä.

      Ota tekstarit talteen ja ilmoita asia poliisille. Poliisin on pakko kirjata rikosilmoitus: http://www.valtakunta.info/2008/Murha2007.php

      Vaadi, että tekstareita lähettävien lasten vanhemmat joko ottavat lapsiltaan kännykät täysin pois tai rajoittavat käyttöä. Operaattori voi mm. estää tekstiviestien lähettämisen.

      • Kokenut

        Perheeni koki tappouhkauksen maahanmuuttaja perheeltä ja menin tekemään rikosilmoituksen ja kun asiasta ei pitkään aikaan kuulunut mitään menin poliisiin ja sieltä sanottiin, että sitä miestä ei ole löydetty vaikka asuu meidän talossa.
        Ilmoitin kyllä isännöitsijälle ja ne saivat varoituksen käytöksestä. Suomalainen jos olis esittänyt tappouhkauksen johan poliisit olis oven takana ja sassiin. Maahan muuttajat ovat näköjään aivan eri ja eri oikeudet suomessa, että hyväksytään tappaminen. Nyt perhe ei ole sen jälkeen uskaltanut enää tehdä mitään tai sanoa mitään kun ilmoitin siitä isännöitsijälle.


    • Kokemusta on

      Olen sen verran tiukka, että menin poikani kanssa kouluun ja kuljin sen verran perässä ja näin kaiken miten he potkivat ja tekivät kaikkee ja sen jälkeen mä juoksin jumalauta kun kanaemo ja pistin poikia niin turpaan ja se loppu siihen se leikki. Ja uhkasin päälle et vaikka joutuisin linnaan mun lasta te ette kiusaa koskaan enää.
      Ja jos kerrotte tästä jollekkin niin uhkaan myös heitä. Lapset on niin fiksuja, et ne pelkää myös aikuista ja kysyin viel et, miltä tuntui saada isommalta turpaan kunnolla olivat viel sellasii haistattelevia pikku nilkkejä jotka tosiaan on tosi häiriintyneitä yksilöitä ja voin vaan kuvitella millaset niiden vanhemmat ovat ja miten he suhtautuvat. Nyt poikani saa olla aivan rauhassa. Johan on kumma mihin tää maailma menee, aikuiset ihmiset ei saa kakaroita kuriin ennen sai kartta kepista kunnolla jos kakarat ei uskonut. Sama kuri takaisin niin kyllä tokenee.

      • kuri takaisin

        Minusta nykyisin on liian lepsu kuri.
        Ei muuta kuin mennä aikuisena kouluun ja katsotaan kuka on kuka.
        Jos lasten vanhemmat suhtautuvat noin kesken kasvuisesti asioihin ja koulukiusaaminen on viel vakava asia oman veljeni koulukiusaaminen johti myöhemmin skitsofreniaan tai se puhkesi voimakkaan masennuksen myötä ja se oli yhtä tuskaa seurata kuinka sen elämä meni pilalle.
        Sitä räittiin ja potkittii ja niitä kiusaajia ei koskaan saatu kuriin. Vaikka se on väärin, mut jos kukaan ei mahda mitää asialle niin menee itse vähän kovisteleen aikuisen asemassa se saa kyllä pelästymään. Kaikki keinot käyttöön. Mun mies on prätkä mies ja poika oli ilmoittanut jos kiusaatte viel mua niin mun faija tulee tänne koululle ja se on helvetin enkeli teille tule käymään todella huonosti ;) se kyllä auttoi ja poika pääs viel prätkän kyydissä kouluun pojat näki sen ja loppui siihen kun isä sanoi, et ajan teidän päälle jos viel pahoinpitelette mun poikaani eli pientä uhkailua niin ne kiusaajatkin pelästyvät. Käyttäytyyhän he todella väärin ja vanhemmatkin vielä hyväksyvät asian on todella väärin. Miksi me vanhemmat ei voida vähän kovistella kiusaajia??? Voi voi ne menee rikki siitä voi helvetti mikä laki tää on. Lapset kyllä saa olla väkivaltaisia, mut miksi vanhempi ei voi antaa vieraalle lapselle pientä tukkapöllöä ja näyttää miltä tuntuu saada isomman kädestä.


    • miude

      Hei. Ihan ensiksi haluaisin ottaa lapsesi kiusaajat minun kotiini viikoksi ja näyttää heille miten toisia ihmisiä kunnioitetaan.
      Toiseksi haluaisin kirjoittaa minun koulukiusaamisesta vuosina 1991-1999. lapsena olin hyvin iloinen, reipas ja kiltin huumorintajun omaava lapsi koulun oppiaineiden kanssa oli hieman vaikeuksia. Pariviikkoa ensimmäisen luokan aloituksen jälkeen huomasin, että olin ainut lapsi jota koko muu koulu kohteli hyvin eri tavalla. Se muistaakseni alkoi ihan pienillä nauramisilla ja vähitellen tuli mukaan tuuppimiset nyrkin hujautuksilla sen tasoisena se kesti neljä vuotta, jonka jälkeen liikunta tunnilla minut potkittiin mustelmille lukuun ottamatta sitä henkistä pahoinpitelyä. Tätä kesti sitten yläasteelle saakka. Jonka jälkeen alkoi se maanpäällinen helvetti anteeksi kirosanani parempaa vertausta en keksinyt. Yläasteella minulle alkoi tulemaan pojilta ihan sairaita tekstiviestejä Muistan vieläkin sanasta sanaan viestin herkimmät älkää lukeko "jos annat miun nussia siun kanssa niin ehkä voidaan jätkien kanssa lopettaa siun kiusaaminen,riipuen suostuuko muut jätkät tähän sopimukseen" Tämä viesti oli ensimmäinen, näitä tuli noin neljä viikossa. Työt haukku lähinnä huoraksi sun muuksi. Vielä silloinkin oli fyysistä väkivaltaa. Olin niin lukossa koko koulu ajan etten muuta muistakaan. Kukaan opettaja ei puuttunut tilanteeseen vaikka heille kerrottiin. Nyt näin terapian avulla "parantuneena" ja perheen äitinä olen päättänyt, että jos minun lapsia kiusataan tai että he kiusaavat jotakin niin vannon että asiat hoidetaan niin että se loppuu vaikka väkisin. En sääli kiusaajia enkä heidän vanhempiakaan. Anna halaus minulta teidän lapselle ja kerro että pidän peukkua hänen jaksamisen puolesta.

    • tepsii

      Laita joku lapsesi isompi kaveri asialle ja vähän pyörittään näitä isompia jotka kiusaa niin pelästyvät kunnolla tai vaikka maksa vähän siitä niille isommille et pistää kuriin nää kiusaajat.
      Sillä tavoin poikani kuolukiusaajat saatiin kuriin, et ostin leffaliput ja hampurilaisateriat, et käy vähän näyttään kuka on kuka. Aina kiusaamiseen liittyy jotain siis nää kiusaajat on yleensä itse tosi säälittäviä paskoja ja niil menee elämässä todella huonosti.
      Itse yritin kaikkeni aikuisena ihmisenä yritin, että saisin kiusaajien vanhemmat keskustelemaan hyvässä yhteishengessä tästä kiusaamisesta, mutta se ei auttanut, niin piti käyttää kovempia otteita. Ajattelin, et se ei voi jatkua enää,koska kiusaaminen jättää todella isot jäljet ihmisen sieluun ja henkiseen hyvinvointiin. Tee kaikkesi, että saat kiusaajat hallintaasi vaikka vähän uhkailemalla kovistelemalla. Kovikset ei lopulta ole koviksia kun meet suoraan sanomaan miltä tuntuis, kun itse tulisin tänne kouluun kiusaamaan. Perusturvallisuus kuuluu jokaiselle koululaiselle ota yhteyttä opetushallitukseen. Poikani kiusaajan haki lopulta poliisit ja lastensuojeluviranomaiset, mutta tein kovasti töitä asioiden kanssa eli tartuin siihen heti saman tien. Höystin niin sanotusti koulun rehtoria ja uhkasin poliiseilla ja lopulta koulun henkilökunta otti yhteyttä lastensuojeluun kun asiat alkoivat mennä niin sanotusti yli.
      Muista aina se, että sinunkin lapsellasi on oikeus turvalliseen koulun käyntiin ja koulu on vastuussa kaikesta mitä tapahtuu loppu peleissä.
      Tsemppiä teille ja toivotaan, että kaikki kääntyy parhain päin.

    • nim merkillä kokemusta on

      Kaikki kiusaajat ja häiriköt pois koulusta vaikka tarkkailuluokille, että kunnon koululaiset saavat rauhassa opiskella ja keskittyä oppimiseen.
      Opetushallitukseen yhteys ja äkkiä.

    • Kuri ja järjestys

      Näihin tällaisiin on omat keinonsa,kyllähän juttu saadaan hoidettua, mutta olet näköjään kirjittanut jo 2008 eli noin kuusi vuotta sitten.
      Mutta jos jatkuu voin kyllä neuvoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe