Minullekko hiiriä?

hiiretön

Minulla on nyt kuusi marsua ja kaksi gerbiiliä. Mutta hiiretkin kiinnostavat. Nyt siis ihan näin alustavasti kysyisin , että haisevatko ne? Siis enemmän kuin marsut?
Kuinka monta tulisi olla samassa laumassa? Ja kuinka suuri terra/häkki/duna niillä pitäisi olla? Varmaan terra on paras?

Mitä muuta syövät kuin pellettiä? Siemensekoitusta? Entä tuoreita? Lihaa?

Onko niiden hoitaminen vaativampaa kuin gerbiilien tai marsujen? Hiiriä ei varmaankaan kauheasti sylitellä , mutta pidättekö niitä kuitenkin sylissä?
Entä sittn jaloittelu? Kuinka usein? Hiiret ovat paljon pienempiä kuin gerbiilit eli siis vielä helpommin katoavat?

19

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenlapinkoirafani

      Hei.
      Homma on nyt vähän silleen, että hiiret haisevat huomattavasti enemmän, kuin esim. Gerbiilit.
      Minulla on ollut hiiri, mutta annoimme sen pois.
      Hiiret ulostavat enemmän kuin gerbiilit, Marsuista en nyt oikein tiedä.
      Hiiret ovat ehkä haisevimpia jyrsijöitä joita tiedän.
      En niinkään suosittele hiirtä.
      Ne ovat suloisia, mutta minun hiireni tarvi niin paljon aikaa, ettei sitä niin paljoa oikein jaksanut.
      Hiiret ovatkin pieniä, Minun hiireni pelkäsi todella paljon jos yritti sitä vaikka käteen ottaa. Yritin sitä totutella käteen mutta ei se siitä oikein mitään ymmärtänyt.
      Ne eivät elä kauaa, Noin 1-3v.
      Suosittelen että kävisit etsimässä googlesta hiiristä enemmän tietoa.
      Voit etsiä nimellä: Hiiret tai: Miten hiiriä hoidetaan.. jne..
      Toivottavasti ymmärsit jotain mitä yritin kertoa.
      En kaikkea enää kovin muista, Enkä tässä nyt kaikkea yksityiskohtia kertonutkaan.


      --Neuvoja

      • vikinämursu

        hieno omistaja ku ottaa hiiren ja antaa pois.


    • Kasvattaja - Turku

      Hei vaan!

      Olet jyrsijöiden ystävä niinkuin minäkin ja se on hienoa!
      Nyt kerron tässä vähän hiiristä, niitä kun olen omistanut kymmenkunta, ja kun tässä ei nyt oikein suoranaisesti tullut mitään oikeaa ja/tai suoraa ja kunnon kokemuksella varustettua tietoa niistä. :)

      Eli olit huolissasi hajusta ja sen voin kertoa heti ensialkuun että poikahiiret haisevat HYVIN paljon enemmän kuin tyttöhiiret, jotka oikeastaan eivät haise 'pahalta' mikäli ihan vähän haisevat. Voin melkein vakuuttaa että saman verran nuo 3 tyttöä haisevat, kuin yksi hamsteri. Tällä hetkellä vielä tytöt terrassaan pienessä huoneessa, mutta hajua tulee "normaali määrä" eli toisinsanoen aivan kuin tosiaan yksi hamsteri huoneessa oleskelisi (marsua ei minulla ole ollut joten en osaa siitä sanoa).

      Laumasta kyselit myös ja poikahiiri ei ole laumaeläin vaikka seuraahan sekin kaipaa (poikahiiret voi laittaa laumaan VAIN jos ne ovat samasta poikueesta eikä silloinkaan totu 100% varmuudella toisiinsa).
      Tyttöhiiret taas kaipaavat toistensa seuraa ja parasta ottaa samasta poikueestakin.. Näin vältyt tappeluilta vaikka alussa niitä tulee jokatapauksessa kun siirrytään uuteen asuinpaikkaan ja arvojärjestys menee uusiksi.

      En henkilökohtaisesti suosittele poikahiirtä vaikka pääsisitkin helpommalla yhden hiiren ostolla, sillä se todellakin haisee.. Eikä mitään vähän. Pojat kun tuppaavat sitä poikamaista tuoksuaan levitellä vähän joka välissä. Itsellä ei ole kuin yksi poikahiiri ollut ja kun jatkossa poikasia olen halunnut teettää, olen kavereilta lainaillut.. Sellaista hajun lähdettä ei tähän suht. pieneen kämppään kyllä halua enään haisemaan kokopäiväisesti.

      Hiirien ruokavalio on miltein samankaltainen kuin hamstereiden oikeastaan. Ihan tavallisesta kaupasta olen tähän mennessä aina vuosien ajan ostanut 'OSKU' -merkkistä jyrsijän sekoitusta. Näin monelle jyrsijälle muuten hintaa ruokaostoksiin kun tulee yli 100€ mikäli eläinkaupasta lähtee suurinpiirtein samaa ruokaa ostamaan, kaupasta ostettuna kun hinnaksi tulee harvoin edes 45€.
      Lisäksi hiirille kannattaa antaa ihan vähän (mahdollisimman suolatonta) lihaa ja samoin kuin hamstereille, tuoreita kasviksia ja tiettyjä hedelmiä joka päivä. Tämän lisäksi tarpeen mukaan voi ruokaan lisätä vitamiininpuutostilojen ja sairauksien ehkäisemiseksi eläinkaupasta ostettua vitamiinia jota yleensä jauhona kannattaa sirotella ruuan päälle, aivan kuin "suolaisit" sen.

      Hedelminä kelpaa ainakin omena (ehdottoman suosittua täällä) mutta niiden pitäisi mielellään olla (niinkuin kaikki muutkin hedelmät) suomalaisia, jolloin kuitenkin ne kuoritaan ensin. Yksi kestosuosikeista on myös päärynä, jota anneskelen kerran kuussa.. Mutta siis yleisesti ottaen samoja vihanneksiakin kannattaa antaa, kuin esim marsuille ja hamstereille; salaattia, kurkkua, tomaattia jne jne.

      Helppohoitoisuudesta sen verran, että hiiret ovat siitä mukavia kun niitä ei tarvitse lattialla tai ulkona käytellä. Ne viihtyvät terrassaan ja tulevat iltaisin pyörimään ympäri kotiaan niinkuin hamsterit. Ovat ne joskus päivisinkin hereillä, mutta aktiivisimmillaan ainakin täälläpäin kahdeksasta illalla kolmeen yöhön.. Sen jälkeen pienokaiset menevät muutaman tunnin levolle jonka jälkeen nousevat taas kahdeksalta aamulla hyvästelemään töihin lähtevät henkilöt ja touhuavat aamupäivään asti suurinpiirtein :D

      Ja kesytyksestä sen verran, että tämä herra joka täällä mainitsi että hiiret eivät olisi kesyjä tjms. oli kyllä potaskaa. Siihen ei tarvitse edes kunnon "kesytystäkään", vaan ainakin täällä ovat tottuneet käteen kun ruokaa olen pelkästään antanut ja vähänväliä heidän touhutessaan ruokakupin, suola- tai kalklkikiven vaikka siirtänyt omalle paikalleen (hiiret kun vähän "muuntelevat" tavaroiden järjestystä omalla tavallaan).. Ainoastaan terran siivouspäivänä olen käden pistänyt kämmenylöspäin ja nostanut ne hellävaraisesti pahviseen koppaan puhdistuksen ajaksi.. Näin olen varmistanut etteivät ne ainakaan suurta shokkia saa kun pitäisi terra puhdistaa. Kesyhiirillä kun on taipumus ainakin kesyyteen, niiden geeneissä kun sellaisen siemen on jo valmiiksi.
      Ja kyllä nämä hiiret sylissä rakastavat olla (varsinkin yksi tietty :D). Luonteesta on paljon kiinni mutta yleisesti niiden ei pitäisi hyppiä pois kädeltä niinkuin joku kääpiöhamsteri ensialkuun tai gerbiili (ikinä ei ole minulle käynyt niin) eli helpompaa niitä on sylissä pitää.

      Tästä karkaamisesta vielä, että ihmisillä on harhakäsitys hesyhiiristä. He kuvittelevat sen olevan aivan kuin tavallinen kotihiiri mikä ei pidä paikkaansa. Eli vaikka villihiiren telkisit johonkin koppaan, se pääsee sieltä pois ja jos pidät sellaista kädellä, tottakai se pois hyppää. Kesyhiiri ei niin tee.

      Kesyhiiri on jalostettu niin paljon tavallisesta villihiirestä poikkeavaksi ettei niitä voi mitenkään rinnastaa toisiinsa ihmisten harhakäsityksestä huolimatta. Kesyhiiret ovat rauhallisia, uteliaita, kuitenkin aktiivisia ja mielenkiintoisia eläimiä. Ne ovat söpöjä ja pieniä jonka vuoksi ne sopivat paremmin henkilölle, jolla ainakin ollut kerran hamsteri tai muu vastaava jyrsijä. Kesyhiiriä on myös hyvin paljon ensimmäisenä lemmikkinä käytetty, eikä kyllä siitäkään ole ongelmia ilmennyt.

      Suosittelen kesyhiirten ostamista lämpimästi! Kaikki kaverini ovat niihin ihastuneet, monelle olen niitä myynyt ja en ole negatiivista palautetta (muutakuin poikahiiristä ja niiden hajusta ehkä) saanut, joka todellakin on aika pistävä.

      Ikäraja kesyhiirille olisi sellainen 16. Niin hiirien terrat (tai häkit, vaikka häkeissä on mielestäni liian suuri riski että hiiret pääsevät kaltereiden välistä) puhdistetaan vähintään kerran viikossa. Jos halutaan hajun pysyvän absoluuttisena nollana (ainakin tässä huushollissa) terra putsataan kaksi kertaa viikossa. Täällä tosin se ei ole tarpeen kun haju ei tosiaan ole kova joten putsaan itse sen vain maanantaisin.

      Terran puhdistaminenkin on helppoa ja siihen menee noin 5 - 10 minuuttia. Ensin otat hiiret sekä kaikki hökkelit pois terrasta (tavarat voi laittaa vaikka tuolille viereen) eikä terraa tarvitse edes siirtää. Lapiolla likaiset purut pussiin ja muutama kourallinen puhdasta purua terran pohjalle ja levitys tasaisesti (purua ei tarvitse olla kuin maksimissaan sentti pari). Hiirien pesän voit puhdistaa kerran kuussa, sinne kun ne harvakseltaan tarpeitaan päästelevät. Sitten tavarat takaisin, hiiret mukaan, ja taas on puhdas koti hiirulaisilla =]

      Suursiivous on helppo liittää jokaviikkoisen puhdistuksen lisäksi. Märällä rätillä (HUOM! PELKKÄÄ VETTÄ KÄYTTÄEN) purujen poisottamisen jälkeen sivulasit voi pyyhkäistä. Pohjalle voi tehdä samoin.. Mutta tämä ei erityisesti mitään muuta paranna kuin sinun näkyvyyttäsi terraan :)

      Tässä olikin tätä tietoa.

      Lisää voit kysyä mikäli jokin vielä vaivaa! Vastaan mielelläni!

      Kaunista kesän odotusta! :)

      • Tavoitteelinen kasvattaja

        Hei vaan,

        uroshiirten haju saadaan pysymään kurissa oikeilla kuivikevalinnoilla. Sekoittamalla kutterinpurua ja ihan perusturvetta (maksaa puutarhakaupassa n. 6 euroa/säkki, maatalouskaupasta saa suuremman paalin 7,5 eurolla) suhteessa puolet ja puolet tai 2:1 turve neutraloi hiirenpissanhajut melkoisen tehokkaasti. Hiiriuros alkaa haista jopa enemmän, jos sitä siivoaa parin päivän välein, koska se merkkaa uudet purut joka kerta omaksi asumuksekseen. Merkkailukin vähenee, jos jättää siivouksen yhteydessä boksin puunaamatta rätillä (ellei se sitten ole sisäpuolelta ihan pissassa) ja jättämällä edellisestä sisustuksesta muutaman valmiiksi kevythajustetun pahvivirikkeen boksiin.

        En voi myöskään suositella hiirille ruuaksi Oskua. Se sisältää niin suuren prosentin värjättyjä maissinappuloita, ja väriaineet ruokinnassa lisäävät hiiren kasvainriskiä. En voi myöskään hyvällä omallatunnolla sanoa, että "kaikille jyrsijöille sopiva" ruoka olisi ravintoarvoiltaan hiirille sopivaa, tokkopa tuossa edes eläinproteiinia on.

        Ja kasvatuksesta niin, ettei pidä itse uroksia: no joo. Ei sitä mielestäni oikein kasvatukseksi voi sanoa, lisäännytykseksi kyllä. Standartin mukaisia hiiriä sillä ei ainakaan pitemmällä tähtäimellä kasvateta (tosin, eihän se välttämättä ole edes se tavoite). Miten, jos naaraasi saa esimerkiksi 10 urospoikasta? Karsitko ne kaikki pois? Tai jos jätät poikaset, entä jos et saakaan niitä myytyä? Pidätkö silloin kaikki urokset itselläsi?


      • Että vieläkin jokuu vastaa..
        Tavoitteelinen kasvattaja kirjoitti:

        Hei vaan,

        uroshiirten haju saadaan pysymään kurissa oikeilla kuivikevalinnoilla. Sekoittamalla kutterinpurua ja ihan perusturvetta (maksaa puutarhakaupassa n. 6 euroa/säkki, maatalouskaupasta saa suuremman paalin 7,5 eurolla) suhteessa puolet ja puolet tai 2:1 turve neutraloi hiirenpissanhajut melkoisen tehokkaasti. Hiiriuros alkaa haista jopa enemmän, jos sitä siivoaa parin päivän välein, koska se merkkaa uudet purut joka kerta omaksi asumuksekseen. Merkkailukin vähenee, jos jättää siivouksen yhteydessä boksin puunaamatta rätillä (ellei se sitten ole sisäpuolelta ihan pissassa) ja jättämällä edellisestä sisustuksesta muutaman valmiiksi kevythajustetun pahvivirikkeen boksiin.

        En voi myöskään suositella hiirille ruuaksi Oskua. Se sisältää niin suuren prosentin värjättyjä maissinappuloita, ja väriaineet ruokinnassa lisäävät hiiren kasvainriskiä. En voi myöskään hyvällä omallatunnolla sanoa, että "kaikille jyrsijöille sopiva" ruoka olisi ravintoarvoiltaan hiirille sopivaa, tokkopa tuossa edes eläinproteiinia on.

        Ja kasvatuksesta niin, ettei pidä itse uroksia: no joo. Ei sitä mielestäni oikein kasvatukseksi voi sanoa, lisäännytykseksi kyllä. Standartin mukaisia hiiriä sillä ei ainakaan pitemmällä tähtäimellä kasvateta (tosin, eihän se välttämättä ole edes se tavoite). Miten, jos naaraasi saa esimerkiksi 10 urospoikasta? Karsitko ne kaikki pois? Tai jos jätät poikaset, entä jos et saakaan niitä myytyä? Pidätkö silloin kaikki urokset itselläsi?

        ..Mitäs tuonkin tekstin kirjoittamisesta on aikaa kulunut. En edes muistanut enään kirjoittaneeni tuota kunnes sen taas näin.. Minä kun en hirveästi mitään kirjoita Suomi24:ään.
        Mutta nyt aiheeseen.

        Uroshiiren hajun saa lievemmäksi putsaamalla terran kaksi kertaa viikossa.. Näin on sanonut ystäväni, joka siis hiiriä suuremmalla skaalalla kasvattaa (hän on siis sama henkilö, josta kerroinkin edellisessä viestissäni, ja joka asuu samassa rakennuksessa, ulko-ovestani 2m vasemmalla). Kyseisen uroksen terraario on ns. "umpinainen", eli takana on ritilät josta herra saa ilmaa terrassa ollessaan, mutta suhteellisen paljon se kuitenkin aikaansa viettää sen ulkopuolella.
        En sano etteikö sinun omalaatuinen konstisi toimisi, mutta huomautan ettei se ole ainoa keino. Älä myöskään itse luule että se olisi ainoa, millä hajun saa kuriin. Ja mikäli laiska on eikä hiiriään halua hoitaa usein, niin, no, mikäpä siinä.
        En myöskään luottaisi jostakin maatalouskaupasta ostettuun "pohjalliseen", vaan mieluummin ostan purut eläinkaupasta joka oikeasti eläimistä tietää. Hiiret kun herkästi saavat hengitysteiden infektioita ja ongelmia.

        Ja tästä "siivouksen yhteydessä boksin puunaamista rätillä"; vuosien kokemuksella tiedän, että se olisi jo tyhmää mikäli joka terran siivouksen jälkeen se pyyhittäisiin rätillä. Mutta se kannattaa tehdä kerran kuukaudessa, ja varsinkin mikäli uroshiiri on kyseessä. Varsinkin nurkat, sillä sinne hiiret yleensä menevät ja virtsa yleensä jää nurkkiin purujen vaihdon yhteydessä. Uudet purut imevät kyllä suurimmat pois, mutta virtsa ei kokonaan silloinkaan lähde. Se on oiva paikka bakteerien kasvaa ja tartuttaa lopuksi hiiri hengitysteiden sairauksille, joka onkin hiirten yksi yleisimmistä kuolinsyistä kasvainten jälkeen.

        En tiedä mistä tuota tietoa saat tai miksi ylipäätään valittelet siitä, mitä ruokaa annan jyrsiöilleni, kun et mitään näköjään aiheesta tiedä. En tosin itsekään suosittelisi kaikkia ruokia tavallisen kaupan hyllyiltä lemmikeille annettavaksi, mutta satun tuntemaan asiasta tietoisia henkilöitä, jotka ovat kertoneet Oskun olevan yksi hyvin harvoista kaupan jyväsekoituksista, joka ei ole vaaraksi hiirille. Muille jyrsijöilleni en ole antanut samaa tavaraa, sillä muiden vatsat eivät sitä luultavasti kestäisi. Ellet sinä sitä(kään) tiennyt, niin hiirille saa antaa muitakin ruoka-aineita joita muut jyrsijät (tai peräti muut eläimet) eivät kestäisi..
        Kesyhiirihän on kotihiirestä jalostettu ja vaikka luonteeltaan se eroaa hyvin paljon kotihiirestä, sille saa antaa pieniä määriä mm. suklaata, jäätelöä, erilaisia keksejä ja miltein järjestäin aineita mitä itsekin syöt. Ainoa ongelma mitä hiiri esimerkiksi suklaasta saa, on lihominen, jonka vuoksi sitä ei suositella annettavaksi paljon. Mutta esimerkiksi kissat ja koirat (joille sitä jouluna yleensä annetaan) joutuvat eläinlääkärin vastaanotolle joka joulunaikaan kuhisee nimenomaan kissoja, koiria ja muita eläimiä, jotka ovat suklaata syöneet.. Uskallatko arvatakaan kuinka paljon jäätelössä tai suklaassa on sinun mielestäsi hiirille haitallisia aineita? Arvaatko, kuinka paljon samoja aineita on Osku -jyväsekoituksessa?

        Ja kun kerran alat tuostakin valittamaan etten pidä uroksia itse, niin tulkoon kerrotuksi että ne ovat ihan tuon takanani olevan seinän takana. Ja kun sitä alan miettimään, mikäli seinää ei olisi, luulen että joutuisin kävelemään suurinpiirtein 15 metriä, mikäli kyse olisi lähimmän poikahiiren terrasta. Hiirihuoneen aitaukseen on matkaa arvioni mukaan n. 17m.

        Ja kun noin kiinnostunut minusta kerran olet, niin tulkoon sanotuksi sekin, että minä ja pitkäaikainen ystäväni siis olimme jo ihan vuosia sitten lukioikäisinä parhaimmat ystävykset. Haaveilimme eläinkaupasta, jota olisimme pitäneet yhdessä. Olimme jo silloin naapuruksia ja asumme siis paritalossa ja näin olemme jo asuneet jonkinaikaa. Itse kasvatan pk ja lk hiiriä suurimmaksi osaksi, mutta lemmikkeinä minulla on myös pari hamsteria, paria kania, kissa ja akvaario. Ystävälläni on myös siis hiiriä (joita löytyy enemmän kuin minulta) mutta kaneja hän pääsääntöisesti kasvattaa.
        Olemme molemmat työssä käyviä ihmisiä, jotka ovat hulluina lemmikkeihinsä. Hyvän järjestelyn tästä tekee se, että apu on lähellä pahan paikan tullen ja eläimet ovat periaatteessa yhteisiä.

        Uroshiirtähän ei pidetä koko sen elinikää naaraan kanssa, ellet nyt sitten tätäkään tiennyt. Uros pidetään n. viikko ja kun naaras tulee raskaaksi, uros siirretään pois. Jotkin urokset voivat olla peräti uhka poikasille ja naarasta stressaa vähemmän kun se saa olla rauhassa. Muut lauman jäsenistäkin saattaa olla uhka ja ne kehotetaankin siirtämään toiseen paikkaan. Itse en ole edes halunnut seurata mitä tapahtuisi mikäli jäsenet pidetään samassa poikasten kanssa.

        Ja täällä syntyneet poikaset ovat suurimmaksi osaksi aina menneet. Minulla on yhteyksiä ja tuttavia, eläinkauppoja, kasvattajia jne, enkä ole ikinä istunut paikoillani "HIIRIÄ MYYTÄVÄNÄ" -kyltti ovessa ja odottanut että joku tulee hakemaan.
        Joskus olen laittanut ilmoituksia eläinaiheisiin lehtiin ja erilaisille nettisivustoille, jossa tiedän käyvän paljon eläinrakkaita ihmisiä (ei esim. Suomi24, jossa en ihmettelisi vaikka niitä ostettaisiin käärmeillekin ruoaksi). Uroksia jää tietysti joskus, vaikka niitäkin harvoin, siinä missä tytöt viedään käsistä yksityisille ihmisille myytäessä!
        Kiharakarvaisten kasvattaminen on minunosaltani jäänyt, sillä ne eivät mene yhtä hyvin.

        Nykyään en enään oikeastaan laita lehtiin ilmoituksia, enkä pahemmin nettiinkään ole, kun siihen ei ole ollut tarvetta. Mm. eräs Helsinkiläinen eläinkauppa myy hyvin ainakin lk:ta, ja he ovat olleet valmiita ostamaan minulta. Tiedän heidän olevan päteviä ja tunnen omistajan tyttären, joten tiedän hiirteni saavan hyvän kodin.
        Kasvattajat ovat kuitenkin pääsääntöinen kohteeni, mikäli poikasia hiirilläni teetän. Minulla olisi tarkoitus astuttaa viimeisin pk hiiritulokkaani, kun olen valmis pitämään huoli poikasista. Jokainen poikanen on siis mahdollisimman kesy, sillä ruokin osan ajasta poikasia itse. Ongelma on vain siinä että terraariopaikkoja ei tällä hetkellä ole sillä edelliset poikaset niissä vielä kasvavat. Kaikkia 18:sta odottaa koti. Viikon päästä terrat vapautuvat ja silloin ajattelin yrittää saada tämän kesän viimeisen pk poikaset tekeille, josta 5 tai kaikki tytöt ja 1 poika on tilattu eräälle kasvattajalle.. Mikäli nyt tämänverran tulee.

        Kysyit poikasten kohtalosta mikäli kaikki ovat poikia, ja ne kyllä menee, älä sinä siitä huolehdi.
        Kuten sanoin, kysymys ei nyt ole ihan siitä mistä luulet, eli henkilöstä joka "ns. kasvattaa hiiriä", vaan kysymyksessä on kahdelle ihmiselle ja kahdelle asunnolle laajentunut, eläinrakkauden aloittama ja paljon maksava juttu, jonka tarkoitus ei ole kuitenkaan tienata, sillä omasta mielestäni mikäli tienaat eläimillä, se on tai siinä on suuri todennäköisyys että siitä tulee pelkästään rahantulo lähde. Tällöin kysymyksessä ei ole eläinrakkaus vaan silkka tienaaminen. Tämä itse harjoittamani kasvattaminen maksaa enemmän, kuin mitä tästä siis saan / me saamme ja minusta se on oikein näin.

        Omistan paljon eläimiä ja ruokiin, kuivikkeisiin ja kaikkeen muuhun eläintarvikkeisiin menee niin paljon rahaa, että vaikka myisin hiirenpoikasia 10€ / kpl, se ei riittäisi kattamaan sitä rahamäärää, mitä menee (laskuihin on lisätty mm. vesi ja sähkölasku. Kaneilla on lämmitetty koppi ulko-aitauksessa jne jne).
        Tämän vuoksi on myös tärkeää, että toimimme ystäväni kanssa yhdessä. Tietysti meillä on kasvattajarinki (joka tulisi jokaisella vähänkin suuremmalla skaalalla kasvattavalla henkilöllä olla, oli kysessä mikä eläin tahansa), joka toimii turvaverkkona ja tiedonjako välineenä.
        Tämän vuoksi käymme molemmat töissä, jotta saamme rahaa kuitenkin omiinkin tarpeisiin. Meillä on perheet ja muu elämä, mutta siksi suuri tuttava- ja kasvattajapiiri on tärkeä. Ei tätä yksin voisi millään tehdä!

        Ihan tähän loppuun haluaisin vielä mainita erään asian.
        Otathan tämän sitten vinkkinä, etkä uhkauksena.. Minusta sinun kannattaisi opetella vielä paljon kesyhiiristä, mikäli niitä alat kasvattamaan.

        Lisäksi toivon että jätämme tämän väittelyn aivan alkutekijöihin, sillä selvästi meillä on eri mielipiteet ja se ei auta ketään että alamme riitelemään, vaan se maksaa vain aikaa. En usko että kumpikaan aikoo vaihtaa mielipiteitään, joten miksi riidellä?
        Olen tätä mieltä enkä aijo vaihtaa mieltäni ja sinä taas erimieltä. Minä ainakin hyväksyn sen jo tässä, enkä ala asiasta riitelemään kanssasi vaikka ajattelemme täysin erilaisesti asiasta.

        Olen tähän asti tullut erittäin hyvin toimeen ja pidän huolta eläimistäni. Eläinlääkäri on ainakin tähän asti ollut samaa mieltä minun kanssani ja se riittää hyvin :)

        Hyvää loppukesää! :)


      • Näin se homma etenee
        Että vieläkin jokuu vastaa.. kirjoitti:

        ..Mitäs tuonkin tekstin kirjoittamisesta on aikaa kulunut. En edes muistanut enään kirjoittaneeni tuota kunnes sen taas näin.. Minä kun en hirveästi mitään kirjoita Suomi24:ään.
        Mutta nyt aiheeseen.

        Uroshiiren hajun saa lievemmäksi putsaamalla terran kaksi kertaa viikossa.. Näin on sanonut ystäväni, joka siis hiiriä suuremmalla skaalalla kasvattaa (hän on siis sama henkilö, josta kerroinkin edellisessä viestissäni, ja joka asuu samassa rakennuksessa, ulko-ovestani 2m vasemmalla). Kyseisen uroksen terraario on ns. "umpinainen", eli takana on ritilät josta herra saa ilmaa terrassa ollessaan, mutta suhteellisen paljon se kuitenkin aikaansa viettää sen ulkopuolella.
        En sano etteikö sinun omalaatuinen konstisi toimisi, mutta huomautan ettei se ole ainoa keino. Älä myöskään itse luule että se olisi ainoa, millä hajun saa kuriin. Ja mikäli laiska on eikä hiiriään halua hoitaa usein, niin, no, mikäpä siinä.
        En myöskään luottaisi jostakin maatalouskaupasta ostettuun "pohjalliseen", vaan mieluummin ostan purut eläinkaupasta joka oikeasti eläimistä tietää. Hiiret kun herkästi saavat hengitysteiden infektioita ja ongelmia.

        Ja tästä "siivouksen yhteydessä boksin puunaamista rätillä"; vuosien kokemuksella tiedän, että se olisi jo tyhmää mikäli joka terran siivouksen jälkeen se pyyhittäisiin rätillä. Mutta se kannattaa tehdä kerran kuukaudessa, ja varsinkin mikäli uroshiiri on kyseessä. Varsinkin nurkat, sillä sinne hiiret yleensä menevät ja virtsa yleensä jää nurkkiin purujen vaihdon yhteydessä. Uudet purut imevät kyllä suurimmat pois, mutta virtsa ei kokonaan silloinkaan lähde. Se on oiva paikka bakteerien kasvaa ja tartuttaa lopuksi hiiri hengitysteiden sairauksille, joka onkin hiirten yksi yleisimmistä kuolinsyistä kasvainten jälkeen.

        En tiedä mistä tuota tietoa saat tai miksi ylipäätään valittelet siitä, mitä ruokaa annan jyrsiöilleni, kun et mitään näköjään aiheesta tiedä. En tosin itsekään suosittelisi kaikkia ruokia tavallisen kaupan hyllyiltä lemmikeille annettavaksi, mutta satun tuntemaan asiasta tietoisia henkilöitä, jotka ovat kertoneet Oskun olevan yksi hyvin harvoista kaupan jyväsekoituksista, joka ei ole vaaraksi hiirille. Muille jyrsijöilleni en ole antanut samaa tavaraa, sillä muiden vatsat eivät sitä luultavasti kestäisi. Ellet sinä sitä(kään) tiennyt, niin hiirille saa antaa muitakin ruoka-aineita joita muut jyrsijät (tai peräti muut eläimet) eivät kestäisi..
        Kesyhiirihän on kotihiirestä jalostettu ja vaikka luonteeltaan se eroaa hyvin paljon kotihiirestä, sille saa antaa pieniä määriä mm. suklaata, jäätelöä, erilaisia keksejä ja miltein järjestäin aineita mitä itsekin syöt. Ainoa ongelma mitä hiiri esimerkiksi suklaasta saa, on lihominen, jonka vuoksi sitä ei suositella annettavaksi paljon. Mutta esimerkiksi kissat ja koirat (joille sitä jouluna yleensä annetaan) joutuvat eläinlääkärin vastaanotolle joka joulunaikaan kuhisee nimenomaan kissoja, koiria ja muita eläimiä, jotka ovat suklaata syöneet.. Uskallatko arvatakaan kuinka paljon jäätelössä tai suklaassa on sinun mielestäsi hiirille haitallisia aineita? Arvaatko, kuinka paljon samoja aineita on Osku -jyväsekoituksessa?

        Ja kun kerran alat tuostakin valittamaan etten pidä uroksia itse, niin tulkoon kerrotuksi että ne ovat ihan tuon takanani olevan seinän takana. Ja kun sitä alan miettimään, mikäli seinää ei olisi, luulen että joutuisin kävelemään suurinpiirtein 15 metriä, mikäli kyse olisi lähimmän poikahiiren terrasta. Hiirihuoneen aitaukseen on matkaa arvioni mukaan n. 17m.

        Ja kun noin kiinnostunut minusta kerran olet, niin tulkoon sanotuksi sekin, että minä ja pitkäaikainen ystäväni siis olimme jo ihan vuosia sitten lukioikäisinä parhaimmat ystävykset. Haaveilimme eläinkaupasta, jota olisimme pitäneet yhdessä. Olimme jo silloin naapuruksia ja asumme siis paritalossa ja näin olemme jo asuneet jonkinaikaa. Itse kasvatan pk ja lk hiiriä suurimmaksi osaksi, mutta lemmikkeinä minulla on myös pari hamsteria, paria kania, kissa ja akvaario. Ystävälläni on myös siis hiiriä (joita löytyy enemmän kuin minulta) mutta kaneja hän pääsääntöisesti kasvattaa.
        Olemme molemmat työssä käyviä ihmisiä, jotka ovat hulluina lemmikkeihinsä. Hyvän järjestelyn tästä tekee se, että apu on lähellä pahan paikan tullen ja eläimet ovat periaatteessa yhteisiä.

        Uroshiirtähän ei pidetä koko sen elinikää naaraan kanssa, ellet nyt sitten tätäkään tiennyt. Uros pidetään n. viikko ja kun naaras tulee raskaaksi, uros siirretään pois. Jotkin urokset voivat olla peräti uhka poikasille ja naarasta stressaa vähemmän kun se saa olla rauhassa. Muut lauman jäsenistäkin saattaa olla uhka ja ne kehotetaankin siirtämään toiseen paikkaan. Itse en ole edes halunnut seurata mitä tapahtuisi mikäli jäsenet pidetään samassa poikasten kanssa.

        Ja täällä syntyneet poikaset ovat suurimmaksi osaksi aina menneet. Minulla on yhteyksiä ja tuttavia, eläinkauppoja, kasvattajia jne, enkä ole ikinä istunut paikoillani "HIIRIÄ MYYTÄVÄNÄ" -kyltti ovessa ja odottanut että joku tulee hakemaan.
        Joskus olen laittanut ilmoituksia eläinaiheisiin lehtiin ja erilaisille nettisivustoille, jossa tiedän käyvän paljon eläinrakkaita ihmisiä (ei esim. Suomi24, jossa en ihmettelisi vaikka niitä ostettaisiin käärmeillekin ruoaksi). Uroksia jää tietysti joskus, vaikka niitäkin harvoin, siinä missä tytöt viedään käsistä yksityisille ihmisille myytäessä!
        Kiharakarvaisten kasvattaminen on minunosaltani jäänyt, sillä ne eivät mene yhtä hyvin.

        Nykyään en enään oikeastaan laita lehtiin ilmoituksia, enkä pahemmin nettiinkään ole, kun siihen ei ole ollut tarvetta. Mm. eräs Helsinkiläinen eläinkauppa myy hyvin ainakin lk:ta, ja he ovat olleet valmiita ostamaan minulta. Tiedän heidän olevan päteviä ja tunnen omistajan tyttären, joten tiedän hiirteni saavan hyvän kodin.
        Kasvattajat ovat kuitenkin pääsääntöinen kohteeni, mikäli poikasia hiirilläni teetän. Minulla olisi tarkoitus astuttaa viimeisin pk hiiritulokkaani, kun olen valmis pitämään huoli poikasista. Jokainen poikanen on siis mahdollisimman kesy, sillä ruokin osan ajasta poikasia itse. Ongelma on vain siinä että terraariopaikkoja ei tällä hetkellä ole sillä edelliset poikaset niissä vielä kasvavat. Kaikkia 18:sta odottaa koti. Viikon päästä terrat vapautuvat ja silloin ajattelin yrittää saada tämän kesän viimeisen pk poikaset tekeille, josta 5 tai kaikki tytöt ja 1 poika on tilattu eräälle kasvattajalle.. Mikäli nyt tämänverran tulee.

        Kysyit poikasten kohtalosta mikäli kaikki ovat poikia, ja ne kyllä menee, älä sinä siitä huolehdi.
        Kuten sanoin, kysymys ei nyt ole ihan siitä mistä luulet, eli henkilöstä joka "ns. kasvattaa hiiriä", vaan kysymyksessä on kahdelle ihmiselle ja kahdelle asunnolle laajentunut, eläinrakkauden aloittama ja paljon maksava juttu, jonka tarkoitus ei ole kuitenkaan tienata, sillä omasta mielestäni mikäli tienaat eläimillä, se on tai siinä on suuri todennäköisyys että siitä tulee pelkästään rahantulo lähde. Tällöin kysymyksessä ei ole eläinrakkaus vaan silkka tienaaminen. Tämä itse harjoittamani kasvattaminen maksaa enemmän, kuin mitä tästä siis saan / me saamme ja minusta se on oikein näin.

        Omistan paljon eläimiä ja ruokiin, kuivikkeisiin ja kaikkeen muuhun eläintarvikkeisiin menee niin paljon rahaa, että vaikka myisin hiirenpoikasia 10€ / kpl, se ei riittäisi kattamaan sitä rahamäärää, mitä menee (laskuihin on lisätty mm. vesi ja sähkölasku. Kaneilla on lämmitetty koppi ulko-aitauksessa jne jne).
        Tämän vuoksi on myös tärkeää, että toimimme ystäväni kanssa yhdessä. Tietysti meillä on kasvattajarinki (joka tulisi jokaisella vähänkin suuremmalla skaalalla kasvattavalla henkilöllä olla, oli kysessä mikä eläin tahansa), joka toimii turvaverkkona ja tiedonjako välineenä.
        Tämän vuoksi käymme molemmat töissä, jotta saamme rahaa kuitenkin omiinkin tarpeisiin. Meillä on perheet ja muu elämä, mutta siksi suuri tuttava- ja kasvattajapiiri on tärkeä. Ei tätä yksin voisi millään tehdä!

        Ihan tähän loppuun haluaisin vielä mainita erään asian.
        Otathan tämän sitten vinkkinä, etkä uhkauksena.. Minusta sinun kannattaisi opetella vielä paljon kesyhiiristä, mikäli niitä alat kasvattamaan.

        Lisäksi toivon että jätämme tämän väittelyn aivan alkutekijöihin, sillä selvästi meillä on eri mielipiteet ja se ei auta ketään että alamme riitelemään, vaan se maksaa vain aikaa. En usko että kumpikaan aikoo vaihtaa mielipiteitään, joten miksi riidellä?
        Olen tätä mieltä enkä aijo vaihtaa mieltäni ja sinä taas erimieltä. Minä ainakin hyväksyn sen jo tässä, enkä ala asiasta riitelemään kanssasi vaikka ajattelemme täysin erilaisesti asiasta.

        Olen tähän asti tullut erittäin hyvin toimeen ja pidän huolta eläimistäni. Eläinlääkäri on ainakin tähän asti ollut samaa mieltä minun kanssani ja se riittää hyvin :)

        Hyvää loppukesää! :)

        Kyllä kai se noinkin onnistuu :D Jos mielestäsi hoidan hiireni huonosti kun siivoan kerran viikossa (:D), olet tervetullut katsomaan hiirteni oloja.


      • catitus81
        Että vieläkin jokuu vastaa.. kirjoitti:

        ..Mitäs tuonkin tekstin kirjoittamisesta on aikaa kulunut. En edes muistanut enään kirjoittaneeni tuota kunnes sen taas näin.. Minä kun en hirveästi mitään kirjoita Suomi24:ään.
        Mutta nyt aiheeseen.

        Uroshiiren hajun saa lievemmäksi putsaamalla terran kaksi kertaa viikossa.. Näin on sanonut ystäväni, joka siis hiiriä suuremmalla skaalalla kasvattaa (hän on siis sama henkilö, josta kerroinkin edellisessä viestissäni, ja joka asuu samassa rakennuksessa, ulko-ovestani 2m vasemmalla). Kyseisen uroksen terraario on ns. "umpinainen", eli takana on ritilät josta herra saa ilmaa terrassa ollessaan, mutta suhteellisen paljon se kuitenkin aikaansa viettää sen ulkopuolella.
        En sano etteikö sinun omalaatuinen konstisi toimisi, mutta huomautan ettei se ole ainoa keino. Älä myöskään itse luule että se olisi ainoa, millä hajun saa kuriin. Ja mikäli laiska on eikä hiiriään halua hoitaa usein, niin, no, mikäpä siinä.
        En myöskään luottaisi jostakin maatalouskaupasta ostettuun "pohjalliseen", vaan mieluummin ostan purut eläinkaupasta joka oikeasti eläimistä tietää. Hiiret kun herkästi saavat hengitysteiden infektioita ja ongelmia.

        Ja tästä "siivouksen yhteydessä boksin puunaamista rätillä"; vuosien kokemuksella tiedän, että se olisi jo tyhmää mikäli joka terran siivouksen jälkeen se pyyhittäisiin rätillä. Mutta se kannattaa tehdä kerran kuukaudessa, ja varsinkin mikäli uroshiiri on kyseessä. Varsinkin nurkat, sillä sinne hiiret yleensä menevät ja virtsa yleensä jää nurkkiin purujen vaihdon yhteydessä. Uudet purut imevät kyllä suurimmat pois, mutta virtsa ei kokonaan silloinkaan lähde. Se on oiva paikka bakteerien kasvaa ja tartuttaa lopuksi hiiri hengitysteiden sairauksille, joka onkin hiirten yksi yleisimmistä kuolinsyistä kasvainten jälkeen.

        En tiedä mistä tuota tietoa saat tai miksi ylipäätään valittelet siitä, mitä ruokaa annan jyrsiöilleni, kun et mitään näköjään aiheesta tiedä. En tosin itsekään suosittelisi kaikkia ruokia tavallisen kaupan hyllyiltä lemmikeille annettavaksi, mutta satun tuntemaan asiasta tietoisia henkilöitä, jotka ovat kertoneet Oskun olevan yksi hyvin harvoista kaupan jyväsekoituksista, joka ei ole vaaraksi hiirille. Muille jyrsijöilleni en ole antanut samaa tavaraa, sillä muiden vatsat eivät sitä luultavasti kestäisi. Ellet sinä sitä(kään) tiennyt, niin hiirille saa antaa muitakin ruoka-aineita joita muut jyrsijät (tai peräti muut eläimet) eivät kestäisi..
        Kesyhiirihän on kotihiirestä jalostettu ja vaikka luonteeltaan se eroaa hyvin paljon kotihiirestä, sille saa antaa pieniä määriä mm. suklaata, jäätelöä, erilaisia keksejä ja miltein järjestäin aineita mitä itsekin syöt. Ainoa ongelma mitä hiiri esimerkiksi suklaasta saa, on lihominen, jonka vuoksi sitä ei suositella annettavaksi paljon. Mutta esimerkiksi kissat ja koirat (joille sitä jouluna yleensä annetaan) joutuvat eläinlääkärin vastaanotolle joka joulunaikaan kuhisee nimenomaan kissoja, koiria ja muita eläimiä, jotka ovat suklaata syöneet.. Uskallatko arvatakaan kuinka paljon jäätelössä tai suklaassa on sinun mielestäsi hiirille haitallisia aineita? Arvaatko, kuinka paljon samoja aineita on Osku -jyväsekoituksessa?

        Ja kun kerran alat tuostakin valittamaan etten pidä uroksia itse, niin tulkoon kerrotuksi että ne ovat ihan tuon takanani olevan seinän takana. Ja kun sitä alan miettimään, mikäli seinää ei olisi, luulen että joutuisin kävelemään suurinpiirtein 15 metriä, mikäli kyse olisi lähimmän poikahiiren terrasta. Hiirihuoneen aitaukseen on matkaa arvioni mukaan n. 17m.

        Ja kun noin kiinnostunut minusta kerran olet, niin tulkoon sanotuksi sekin, että minä ja pitkäaikainen ystäväni siis olimme jo ihan vuosia sitten lukioikäisinä parhaimmat ystävykset. Haaveilimme eläinkaupasta, jota olisimme pitäneet yhdessä. Olimme jo silloin naapuruksia ja asumme siis paritalossa ja näin olemme jo asuneet jonkinaikaa. Itse kasvatan pk ja lk hiiriä suurimmaksi osaksi, mutta lemmikkeinä minulla on myös pari hamsteria, paria kania, kissa ja akvaario. Ystävälläni on myös siis hiiriä (joita löytyy enemmän kuin minulta) mutta kaneja hän pääsääntöisesti kasvattaa.
        Olemme molemmat työssä käyviä ihmisiä, jotka ovat hulluina lemmikkeihinsä. Hyvän järjestelyn tästä tekee se, että apu on lähellä pahan paikan tullen ja eläimet ovat periaatteessa yhteisiä.

        Uroshiirtähän ei pidetä koko sen elinikää naaraan kanssa, ellet nyt sitten tätäkään tiennyt. Uros pidetään n. viikko ja kun naaras tulee raskaaksi, uros siirretään pois. Jotkin urokset voivat olla peräti uhka poikasille ja naarasta stressaa vähemmän kun se saa olla rauhassa. Muut lauman jäsenistäkin saattaa olla uhka ja ne kehotetaankin siirtämään toiseen paikkaan. Itse en ole edes halunnut seurata mitä tapahtuisi mikäli jäsenet pidetään samassa poikasten kanssa.

        Ja täällä syntyneet poikaset ovat suurimmaksi osaksi aina menneet. Minulla on yhteyksiä ja tuttavia, eläinkauppoja, kasvattajia jne, enkä ole ikinä istunut paikoillani "HIIRIÄ MYYTÄVÄNÄ" -kyltti ovessa ja odottanut että joku tulee hakemaan.
        Joskus olen laittanut ilmoituksia eläinaiheisiin lehtiin ja erilaisille nettisivustoille, jossa tiedän käyvän paljon eläinrakkaita ihmisiä (ei esim. Suomi24, jossa en ihmettelisi vaikka niitä ostettaisiin käärmeillekin ruoaksi). Uroksia jää tietysti joskus, vaikka niitäkin harvoin, siinä missä tytöt viedään käsistä yksityisille ihmisille myytäessä!
        Kiharakarvaisten kasvattaminen on minunosaltani jäänyt, sillä ne eivät mene yhtä hyvin.

        Nykyään en enään oikeastaan laita lehtiin ilmoituksia, enkä pahemmin nettiinkään ole, kun siihen ei ole ollut tarvetta. Mm. eräs Helsinkiläinen eläinkauppa myy hyvin ainakin lk:ta, ja he ovat olleet valmiita ostamaan minulta. Tiedän heidän olevan päteviä ja tunnen omistajan tyttären, joten tiedän hiirteni saavan hyvän kodin.
        Kasvattajat ovat kuitenkin pääsääntöinen kohteeni, mikäli poikasia hiirilläni teetän. Minulla olisi tarkoitus astuttaa viimeisin pk hiiritulokkaani, kun olen valmis pitämään huoli poikasista. Jokainen poikanen on siis mahdollisimman kesy, sillä ruokin osan ajasta poikasia itse. Ongelma on vain siinä että terraariopaikkoja ei tällä hetkellä ole sillä edelliset poikaset niissä vielä kasvavat. Kaikkia 18:sta odottaa koti. Viikon päästä terrat vapautuvat ja silloin ajattelin yrittää saada tämän kesän viimeisen pk poikaset tekeille, josta 5 tai kaikki tytöt ja 1 poika on tilattu eräälle kasvattajalle.. Mikäli nyt tämänverran tulee.

        Kysyit poikasten kohtalosta mikäli kaikki ovat poikia, ja ne kyllä menee, älä sinä siitä huolehdi.
        Kuten sanoin, kysymys ei nyt ole ihan siitä mistä luulet, eli henkilöstä joka "ns. kasvattaa hiiriä", vaan kysymyksessä on kahdelle ihmiselle ja kahdelle asunnolle laajentunut, eläinrakkauden aloittama ja paljon maksava juttu, jonka tarkoitus ei ole kuitenkaan tienata, sillä omasta mielestäni mikäli tienaat eläimillä, se on tai siinä on suuri todennäköisyys että siitä tulee pelkästään rahantulo lähde. Tällöin kysymyksessä ei ole eläinrakkaus vaan silkka tienaaminen. Tämä itse harjoittamani kasvattaminen maksaa enemmän, kuin mitä tästä siis saan / me saamme ja minusta se on oikein näin.

        Omistan paljon eläimiä ja ruokiin, kuivikkeisiin ja kaikkeen muuhun eläintarvikkeisiin menee niin paljon rahaa, että vaikka myisin hiirenpoikasia 10€ / kpl, se ei riittäisi kattamaan sitä rahamäärää, mitä menee (laskuihin on lisätty mm. vesi ja sähkölasku. Kaneilla on lämmitetty koppi ulko-aitauksessa jne jne).
        Tämän vuoksi on myös tärkeää, että toimimme ystäväni kanssa yhdessä. Tietysti meillä on kasvattajarinki (joka tulisi jokaisella vähänkin suuremmalla skaalalla kasvattavalla henkilöllä olla, oli kysessä mikä eläin tahansa), joka toimii turvaverkkona ja tiedonjako välineenä.
        Tämän vuoksi käymme molemmat töissä, jotta saamme rahaa kuitenkin omiinkin tarpeisiin. Meillä on perheet ja muu elämä, mutta siksi suuri tuttava- ja kasvattajapiiri on tärkeä. Ei tätä yksin voisi millään tehdä!

        Ihan tähän loppuun haluaisin vielä mainita erään asian.
        Otathan tämän sitten vinkkinä, etkä uhkauksena.. Minusta sinun kannattaisi opetella vielä paljon kesyhiiristä, mikäli niitä alat kasvattamaan.

        Lisäksi toivon että jätämme tämän väittelyn aivan alkutekijöihin, sillä selvästi meillä on eri mielipiteet ja se ei auta ketään että alamme riitelemään, vaan se maksaa vain aikaa. En usko että kumpikaan aikoo vaihtaa mielipiteitään, joten miksi riidellä?
        Olen tätä mieltä enkä aijo vaihtaa mieltäni ja sinä taas erimieltä. Minä ainakin hyväksyn sen jo tässä, enkä ala asiasta riitelemään kanssasi vaikka ajattelemme täysin erilaisesti asiasta.

        Olen tähän asti tullut erittäin hyvin toimeen ja pidän huolta eläimistäni. Eläinlääkäri on ainakin tähän asti ollut samaa mieltä minun kanssani ja se riittää hyvin :)

        Hyvää loppukesää! :)

        En ole aikoihin saanut näin hyviä nauruja jonkun kirjoituksista! :D Tarkoitan tätä henkilöä joka syöttää hiiriilleen oskua ja jtn muuta shaissea. :D

        Ei saisi nauraa toisen tietämättömyydelle mutta nyt oli pakko. Kyllä nyt on kaverin ja muiden "kasvattajien" neuvot menneet päin honkia.

        Itse käytän hiirilläni [kyllä, olen SKJL:n ja SNL:n hyväksymä virallinen hiirikasvattaja] Agrimarketin purua, joka maksaa 7€/25kg. Missään nimessä en menisi ostamaan mistään elukkakaupasta 4kg:n säkkiä purua mikä maksaa suurin piirtein tuon saman mitä tuo agrin puru.

        Ainiin! Ja teen myöskin jyväsekoitukset itse hiirilleni.

        Nähdään näyttelyissä.


      • Hanna S.
        Että vieläkin jokuu vastaa.. kirjoitti:

        ..Mitäs tuonkin tekstin kirjoittamisesta on aikaa kulunut. En edes muistanut enään kirjoittaneeni tuota kunnes sen taas näin.. Minä kun en hirveästi mitään kirjoita Suomi24:ään.
        Mutta nyt aiheeseen.

        Uroshiiren hajun saa lievemmäksi putsaamalla terran kaksi kertaa viikossa.. Näin on sanonut ystäväni, joka siis hiiriä suuremmalla skaalalla kasvattaa (hän on siis sama henkilö, josta kerroinkin edellisessä viestissäni, ja joka asuu samassa rakennuksessa, ulko-ovestani 2m vasemmalla). Kyseisen uroksen terraario on ns. "umpinainen", eli takana on ritilät josta herra saa ilmaa terrassa ollessaan, mutta suhteellisen paljon se kuitenkin aikaansa viettää sen ulkopuolella.
        En sano etteikö sinun omalaatuinen konstisi toimisi, mutta huomautan ettei se ole ainoa keino. Älä myöskään itse luule että se olisi ainoa, millä hajun saa kuriin. Ja mikäli laiska on eikä hiiriään halua hoitaa usein, niin, no, mikäpä siinä.
        En myöskään luottaisi jostakin maatalouskaupasta ostettuun "pohjalliseen", vaan mieluummin ostan purut eläinkaupasta joka oikeasti eläimistä tietää. Hiiret kun herkästi saavat hengitysteiden infektioita ja ongelmia.

        Ja tästä "siivouksen yhteydessä boksin puunaamista rätillä"; vuosien kokemuksella tiedän, että se olisi jo tyhmää mikäli joka terran siivouksen jälkeen se pyyhittäisiin rätillä. Mutta se kannattaa tehdä kerran kuukaudessa, ja varsinkin mikäli uroshiiri on kyseessä. Varsinkin nurkat, sillä sinne hiiret yleensä menevät ja virtsa yleensä jää nurkkiin purujen vaihdon yhteydessä. Uudet purut imevät kyllä suurimmat pois, mutta virtsa ei kokonaan silloinkaan lähde. Se on oiva paikka bakteerien kasvaa ja tartuttaa lopuksi hiiri hengitysteiden sairauksille, joka onkin hiirten yksi yleisimmistä kuolinsyistä kasvainten jälkeen.

        En tiedä mistä tuota tietoa saat tai miksi ylipäätään valittelet siitä, mitä ruokaa annan jyrsiöilleni, kun et mitään näköjään aiheesta tiedä. En tosin itsekään suosittelisi kaikkia ruokia tavallisen kaupan hyllyiltä lemmikeille annettavaksi, mutta satun tuntemaan asiasta tietoisia henkilöitä, jotka ovat kertoneet Oskun olevan yksi hyvin harvoista kaupan jyväsekoituksista, joka ei ole vaaraksi hiirille. Muille jyrsijöilleni en ole antanut samaa tavaraa, sillä muiden vatsat eivät sitä luultavasti kestäisi. Ellet sinä sitä(kään) tiennyt, niin hiirille saa antaa muitakin ruoka-aineita joita muut jyrsijät (tai peräti muut eläimet) eivät kestäisi..
        Kesyhiirihän on kotihiirestä jalostettu ja vaikka luonteeltaan se eroaa hyvin paljon kotihiirestä, sille saa antaa pieniä määriä mm. suklaata, jäätelöä, erilaisia keksejä ja miltein järjestäin aineita mitä itsekin syöt. Ainoa ongelma mitä hiiri esimerkiksi suklaasta saa, on lihominen, jonka vuoksi sitä ei suositella annettavaksi paljon. Mutta esimerkiksi kissat ja koirat (joille sitä jouluna yleensä annetaan) joutuvat eläinlääkärin vastaanotolle joka joulunaikaan kuhisee nimenomaan kissoja, koiria ja muita eläimiä, jotka ovat suklaata syöneet.. Uskallatko arvatakaan kuinka paljon jäätelössä tai suklaassa on sinun mielestäsi hiirille haitallisia aineita? Arvaatko, kuinka paljon samoja aineita on Osku -jyväsekoituksessa?

        Ja kun kerran alat tuostakin valittamaan etten pidä uroksia itse, niin tulkoon kerrotuksi että ne ovat ihan tuon takanani olevan seinän takana. Ja kun sitä alan miettimään, mikäli seinää ei olisi, luulen että joutuisin kävelemään suurinpiirtein 15 metriä, mikäli kyse olisi lähimmän poikahiiren terrasta. Hiirihuoneen aitaukseen on matkaa arvioni mukaan n. 17m.

        Ja kun noin kiinnostunut minusta kerran olet, niin tulkoon sanotuksi sekin, että minä ja pitkäaikainen ystäväni siis olimme jo ihan vuosia sitten lukioikäisinä parhaimmat ystävykset. Haaveilimme eläinkaupasta, jota olisimme pitäneet yhdessä. Olimme jo silloin naapuruksia ja asumme siis paritalossa ja näin olemme jo asuneet jonkinaikaa. Itse kasvatan pk ja lk hiiriä suurimmaksi osaksi, mutta lemmikkeinä minulla on myös pari hamsteria, paria kania, kissa ja akvaario. Ystävälläni on myös siis hiiriä (joita löytyy enemmän kuin minulta) mutta kaneja hän pääsääntöisesti kasvattaa.
        Olemme molemmat työssä käyviä ihmisiä, jotka ovat hulluina lemmikkeihinsä. Hyvän järjestelyn tästä tekee se, että apu on lähellä pahan paikan tullen ja eläimet ovat periaatteessa yhteisiä.

        Uroshiirtähän ei pidetä koko sen elinikää naaraan kanssa, ellet nyt sitten tätäkään tiennyt. Uros pidetään n. viikko ja kun naaras tulee raskaaksi, uros siirretään pois. Jotkin urokset voivat olla peräti uhka poikasille ja naarasta stressaa vähemmän kun se saa olla rauhassa. Muut lauman jäsenistäkin saattaa olla uhka ja ne kehotetaankin siirtämään toiseen paikkaan. Itse en ole edes halunnut seurata mitä tapahtuisi mikäli jäsenet pidetään samassa poikasten kanssa.

        Ja täällä syntyneet poikaset ovat suurimmaksi osaksi aina menneet. Minulla on yhteyksiä ja tuttavia, eläinkauppoja, kasvattajia jne, enkä ole ikinä istunut paikoillani "HIIRIÄ MYYTÄVÄNÄ" -kyltti ovessa ja odottanut että joku tulee hakemaan.
        Joskus olen laittanut ilmoituksia eläinaiheisiin lehtiin ja erilaisille nettisivustoille, jossa tiedän käyvän paljon eläinrakkaita ihmisiä (ei esim. Suomi24, jossa en ihmettelisi vaikka niitä ostettaisiin käärmeillekin ruoaksi). Uroksia jää tietysti joskus, vaikka niitäkin harvoin, siinä missä tytöt viedään käsistä yksityisille ihmisille myytäessä!
        Kiharakarvaisten kasvattaminen on minunosaltani jäänyt, sillä ne eivät mene yhtä hyvin.

        Nykyään en enään oikeastaan laita lehtiin ilmoituksia, enkä pahemmin nettiinkään ole, kun siihen ei ole ollut tarvetta. Mm. eräs Helsinkiläinen eläinkauppa myy hyvin ainakin lk:ta, ja he ovat olleet valmiita ostamaan minulta. Tiedän heidän olevan päteviä ja tunnen omistajan tyttären, joten tiedän hiirteni saavan hyvän kodin.
        Kasvattajat ovat kuitenkin pääsääntöinen kohteeni, mikäli poikasia hiirilläni teetän. Minulla olisi tarkoitus astuttaa viimeisin pk hiiritulokkaani, kun olen valmis pitämään huoli poikasista. Jokainen poikanen on siis mahdollisimman kesy, sillä ruokin osan ajasta poikasia itse. Ongelma on vain siinä että terraariopaikkoja ei tällä hetkellä ole sillä edelliset poikaset niissä vielä kasvavat. Kaikkia 18:sta odottaa koti. Viikon päästä terrat vapautuvat ja silloin ajattelin yrittää saada tämän kesän viimeisen pk poikaset tekeille, josta 5 tai kaikki tytöt ja 1 poika on tilattu eräälle kasvattajalle.. Mikäli nyt tämänverran tulee.

        Kysyit poikasten kohtalosta mikäli kaikki ovat poikia, ja ne kyllä menee, älä sinä siitä huolehdi.
        Kuten sanoin, kysymys ei nyt ole ihan siitä mistä luulet, eli henkilöstä joka "ns. kasvattaa hiiriä", vaan kysymyksessä on kahdelle ihmiselle ja kahdelle asunnolle laajentunut, eläinrakkauden aloittama ja paljon maksava juttu, jonka tarkoitus ei ole kuitenkaan tienata, sillä omasta mielestäni mikäli tienaat eläimillä, se on tai siinä on suuri todennäköisyys että siitä tulee pelkästään rahantulo lähde. Tällöin kysymyksessä ei ole eläinrakkaus vaan silkka tienaaminen. Tämä itse harjoittamani kasvattaminen maksaa enemmän, kuin mitä tästä siis saan / me saamme ja minusta se on oikein näin.

        Omistan paljon eläimiä ja ruokiin, kuivikkeisiin ja kaikkeen muuhun eläintarvikkeisiin menee niin paljon rahaa, että vaikka myisin hiirenpoikasia 10€ / kpl, se ei riittäisi kattamaan sitä rahamäärää, mitä menee (laskuihin on lisätty mm. vesi ja sähkölasku. Kaneilla on lämmitetty koppi ulko-aitauksessa jne jne).
        Tämän vuoksi on myös tärkeää, että toimimme ystäväni kanssa yhdessä. Tietysti meillä on kasvattajarinki (joka tulisi jokaisella vähänkin suuremmalla skaalalla kasvattavalla henkilöllä olla, oli kysessä mikä eläin tahansa), joka toimii turvaverkkona ja tiedonjako välineenä.
        Tämän vuoksi käymme molemmat töissä, jotta saamme rahaa kuitenkin omiinkin tarpeisiin. Meillä on perheet ja muu elämä, mutta siksi suuri tuttava- ja kasvattajapiiri on tärkeä. Ei tätä yksin voisi millään tehdä!

        Ihan tähän loppuun haluaisin vielä mainita erään asian.
        Otathan tämän sitten vinkkinä, etkä uhkauksena.. Minusta sinun kannattaisi opetella vielä paljon kesyhiiristä, mikäli niitä alat kasvattamaan.

        Lisäksi toivon että jätämme tämän väittelyn aivan alkutekijöihin, sillä selvästi meillä on eri mielipiteet ja se ei auta ketään että alamme riitelemään, vaan se maksaa vain aikaa. En usko että kumpikaan aikoo vaihtaa mielipiteitään, joten miksi riidellä?
        Olen tätä mieltä enkä aijo vaihtaa mieltäni ja sinä taas erimieltä. Minä ainakin hyväksyn sen jo tässä, enkä ala asiasta riitelemään kanssasi vaikka ajattelemme täysin erilaisesti asiasta.

        Olen tähän asti tullut erittäin hyvin toimeen ja pidän huolta eläimistäni. Eläinlääkäri on ainakin tähän asti ollut samaa mieltä minun kanssani ja se riittää hyvin :)

        Hyvää loppukesää! :)

        Ystäväsi siis kasvattaa "suuremmalla skaalalla", mutta silti puhut vain yhdestä uroksesta? Minun hiirikasvatukseni on hyvin pienimuotoista ja silti meilläkin asustaa jatkuvasti yli 10 urosta... Mulla on kavereita, jotka kasvattavat oikeasti isossa mittakaavassa (100-200 hiirtä) ja heidän kuten myös minun kokemukseni sanoo, että paras kuivike (uros)hiirillä on turpeen ja kutterin seos sekä 1-2 viikon siivousväli. Jos urosterroja siivoaa useammin, urosten merkkailu vain kiihtyy ja haju lisääntyy. Mulla on 5 urosta heti alle 50 cm:n päässä tästä missä istun eikä haise lainkaan, kun kuivikkeena on turve-kutteria :) Usean sadan hiiren otoksella voinee jo myös väittää, ettei tuosta kuivikkeesta ole haittaa hiirille.

        Osku on suoraan sanottuna aivan p*skaa ravintoarvoiltaan ja lisäksi siinä on rutkasti väriaineita, joita hiiri ei tarvitse ja joista se saa kasvaimia. Hiiri on muutenkin sen verran kasvainherkkä eläin, että minusta on kertakaikkisen typerää altistaa sitä enempää syöttämällä epäsopivaa ruokaa. Tämä ei ole edes mielipidekysymys, vaan tiukka fakta ja jälleen testattu oikeasti isossa mittakaavassa sekä lemmikeillä että labrahiirillä. Joku vatsan sekaisin meneminen on vähän eri haittaluokkaa kuin kasvaimet alle vuoden ikäisillä hiirillä.

        Se nyt on itsestään selvää, ettei urosta ja naarasta pidetä jatkuvasti yhdessä. Minä asutan urosta ja naarasta yhdessä kaksi viikkoa, jossa ajassa yleensä jo näkeekin, onko astutus onnistunut. Itse asiassa urosta ei oteta pois naaraan luota, vaan naaras erotetaan synnytysterraarioon, koska astutushan hoidetaan aina uroksen terraariossa. Naaraat meilläkin synnyttävät yksin ihan varmuudeksi (ja koska haluan olla varma, kenen emon kukin poikanen on), vaikka monilla ihmisillä on erittäin hyviä kokemuksia yhteispesittämisestä.

        Järkevä kasvattaja ei tee hiiriä siksi, että saisi myydä niitä, varsinkaan eläinkauppoihin. Järkevä kasvattaja ei myöskään laskelmoi, mitä hiiriä KANNATTAA tehdä ja mitkä menevät parhaiten kaupaksi. Sitä kutsutaan tehtailuksi. Minä kutsun kasvattamiseksi tavoitteellista jalostamista, jossa vain jalostukseen kelpaamattomat tai itselle kasvatuksen kannalta tarpeettomat myydään muille. En ymmärrä, miten se kuvastaa eläinrakkautta, että teettää poikasia, ellei ole muuta tarkoitusta, kuin myynti. Minua ainakin huolettaa, kun joudun myymään kasvattejani, koska en voi olla läheskään aina sataprosenttisen varma, että eläin pääsee hyvään ja pysyvään kotiin, vaikka ostaja vaikuttaisi kuinka fiksulta tahansa. Minullekin on palautunut hiiriä sellaisilta ihmisiltä, joista viimeiseksi olisin uskonut...

        En minäkään viitsi väitellä sellaisten kanssa, jotka kuvittelevat jostain syystä tietävänsä jo kaiken eivätkä ota neuvoja vastaan kokeneemmilta. Kerroin tässä kuitenkin oman näkemykseni asioista ja sattumalta tiedän, että moni aktiivisesti hiiriä kasvattava on samaa mieltä ;)

        -Hanna Saarinen / Arandanos-hiirikasvatus


        Oivallisia linkkejä:
        www.hiiret.fi
        hiirifoorumi.net


      • ;,;,;,;,;,;,;,;,;,;,;,;
        Näin se homma etenee kirjoitti:

        Kyllä kai se noinkin onnistuu :D Jos mielestäsi hoidan hiireni huonosti kun siivoan kerran viikossa (:D), olet tervetullut katsomaan hiirteni oloja.

        Uskon että hiirilläsi on hyvät olot ja rakastava omistaja.
        Ainakin niiden omistaja näki vaivaa kirjoittaa arguementtia niiden puolesta, ja onhan sekin jotain.

        On monta erilaista näkökulmaa ja niin monta hoitotapaa kuin on ihmisiäkin. Tässä tapauksessa meillä kahdella on juuri täysin vastakkaiset näkemykset ja lisäkeskustelusta seuraisi vain suurempi riita.

        Jotenka toivottavasti viimeisen kerran;
        hyviä kesän jatkoja. :)


      • hiiri-fani

        Minun hiiret ei ainakaan kädessä pysy...


    • meluu^

      Hiiret (ainakin urokset) haisevat, tai niiden virtsa haisee aika voimakkaasti. Se riippuu terraarion koosta. Naaraita on oltava enemmän kuin yksi. Urokset eivät viihdy laumoissa. Terra on paras, mutta se on aika painava. Duna on myös sopiva. Häkistä ne karkaavat todella nopeasti. Siemensekoituksia, kurkkua, salaattia, tomaattia... Kissanruokaa, koiranraksuja yms. Hoito on melkeinpä samanlaista. Hiiriä juoksutetaan yleensä kerran päivässä, eli n. yhtä paljon kuin muitakin jyrsijöitä, jos halutaan hiiren pysyvän kunnossa. Hiiret katoaa/karkaa jos niitä ei pidä silmällä.

      • mahdollinen hankkija

        Eli, onko hiiren juoksuttaminen helppoa tavallisessa huoneessa, eli juoksevatko ne vain nopeasti karkuun piiloon vai pysyvätkö ne suht.koht hyvin luona?

        Kuinka suuri terran pitäisi olla (ajattelin hankkia 2 naarasta) ja minkä hintainen se tulisi olemaan?

        Kannattaako eläinkaupasta ostaa hiiriä?


      • mahdollinen hankkija
        mahdollinen hankkija kirjoitti:

        Eli, onko hiiren juoksuttaminen helppoa tavallisessa huoneessa, eli juoksevatko ne vain nopeasti karkuun piiloon vai pysyvätkö ne suht.koht hyvin luona?

        Kuinka suuri terran pitäisi olla (ajattelin hankkia 2 naarasta) ja minkä hintainen se tulisi olemaan?

        Kannattaako eläinkaupasta ostaa hiiriä?

        itse asiassa 2-5 naarasta


      • 1. Yleisesti ottaen sekä ruokakauppojen, että eläinkauppojen siemensekoitukset ovat sopimattomia hiirille niiden sisältämien värikkäiden "herkkupalojen" vuoksi, jotka aiheuttavat hiirille kasvaimia. Ainoa yleisemmin kaupan oleva siemenseos, jota voi suositella, on Rapunzel's hiirimix. Vahva epäilys on, että myös kissan- ja koirannappuloilla olisi runsaasti syötettynä sama, kasvaimia aiheuttava vaikutus, joten niitä EI voi suositella, kuin pienissä määrin (1-2/vko). Mielummin korvaa nekin monipuolisella muulla ruokinnalla.
        2. Hiiriä ei tarvitse juoksuttaa. Varsinkaan lattialla vapaana. Hiiri vilustuu pienestäkin vedosta ja katoaa todella nopeasti pieneltä näyttävään koloon. Hiiren kuntoa ylläpidetään virikkeellisellä terraariolla, jossa sille tarjotaan kiipeämismahdollisuuksia. Halutessaan terraan voi lisätä myös juoksupyörän, jonka halkaisijan on oltava VÄHINTÄÄN 18 cm. Muuten hiiren häntä vääntyy liikaa sen selänpäälle aiheuttaen kiputiloja. Laumassa, oikein sisustetussa terraaríossa elävä hiiri ei kaipaa ihmistä, kuin "ruoka-automaatiksi". Yksin eläviä uroksia voi halutessaan pitää esim. olkapäällä telkkua katsoessa.

        Vielä kerran tuo hiiri-ihmisen ehdoton ykkösfoorumi:
        www.hiirifoorumi.net
        Siellä ne asiantuntijat on. ;D


    • tylli ja pirkko <3

      Moi! Voit ostaa hiiresi eläinkaupasta, kunhan valitset terveen yksilön. Minä ostin hiirení eläinkaupasta ja ihania elukoita ovat olleet, toinen kuoli 21.6 2012 ja Tylli(se on siis hiireni nimi) oli jo melkein kaksi vuotta ja toinen hiireni (Pirkko) on kaksi vuotta ja elää yhä. :)

    • eläin fani

      elisiis haluaisin tietää etä voiko osku kutterin purua laittaa hiirille vai onko sekin huonoa? ja mietityttää myös että voiko niitä hiiriä pitää kädessä vai onkone vaan jotain katselu aläimiä?

    • ruburo

      Voi käyttää Osku purua, mikäli se ei ole pelkkää pöllyävää jauhoa (jota ne osku purut usein on). Paras marketti puru on pesäpuru.

      Kesyhiiriä voi pitää kädellä.

    • Anonyymi

      Voiko joku pliiiiis vastata? Minulla oli 2 hiirtä,toinen kuoli. Kannattaako hankkia toinen hiiri kaveriksi (jota hiireni ei "tunne") vai kannattaako vain pitää tämä hiiri yksin????????? Lisäksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe