D4D vm. 2001 ei käynnisty

Tervehdys!

Omistamme 2001 Avensiksen D4D moottorilla. Tänään koimme ikävän yllätyksen, kun auto ei käynnistynyt. Kone pyörittää mutta ei starttaa. Onko tietoa, mikä vika voisi olla kyseessä? Tekeekö helle tepposia vai onko jotakin suurempaa vialla?

Sulakkeet on tarkistettu ja mikään merkkivalo ei pala. Käynnistystä on yritetty kaikilla kolmella virta-avaimella (ajoneston testaus). Autolla on ajettu vain 65.000 km, se on huollettu äskettäin ja se on ollut päivittäisessä käytössä.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Ilmoita


huoltoon
Ilmoita
apuvirta auttanut?
Ilmoita
Joten mikään muu ei voi olla vialla kun auton ensimmäinen tankkaus on tekemättä.
1 VASTAUS:
...soita hinauspalveluun, ja kuljetuta takuunalaista Avensista(-01/aj.65.000km) lähimpään merkkihuoltoon. Kuluja siitä ei tule senttiäkään. Voit tarkistaa asian omasta huoltokirjastasi. Mitä tuota suotta pähkäilemään???
+Lisää kommentti
Tuleeko pakoputkesta pakokaasua tai mts. Eli tuleeko pa moottorille
Jos ei niin ilmeisesti (Diesel) Magneetti venttiili on kiinni ja auto ei käynnisty.Vaatii ilmeisesti jonkin asteisen korjaamo käynnin.
Onko Auto kopsahtanut johonkin. Joissakin on jokin rele joka sulkee pa syötön (Bensa)törmäyksissä (Tai muten vaan katkaissut pa syötön.Ohje kirjassa selite kuinka tila voidaan korjata.
Äkkiä tuleva käynnistymättömyys ainakin omankokemuksen mukaan sähkövika. Tai jotain muuta.
Voi olla myös häiriö käynnistyksen estossa. Eli virta ei tule sytytykseen tai ei anna virtaa jostakin syystä magneeti venttiilille.
Nämä ainakin minulle tulivat mieleen.
Ilmoita
autossa on takuu. vie auto huoltoon.
1 VASTAUS:
Kiitokset kaikille viesteistä. Apuvirta ei auttanut, joten täytynee viedä auto korjaamolle.

Mitä Suomesta ostetun Avensiksen takuu kattaa eli kuuluuko takuuseen hinaus, työt ja varaosat? Mites vara-auto?

Meidän auto on tuotu Saksasta eli pääsemme/joudumme testaamaan miten tuontiauton takuu toimii. Auton papereissa kyllä kerrotaan, että takuu on voimassa eri maissa, mm. Suomessa...
+Lisää kommentti
Tuossa kevättalvella käyttäessäni vanhempieni silloista autoa huollossa, näin siellä erään Taxi-avnesisksen (D4D)... Menin siinä sitten jutustelemaan ja kyselemään, että paljonks on ajettu ja mitenkäs on pelannut jne... Autolla oli ajettu jo melkein 400000km ja se oli (huoltomiehen mukaan) vasta ensimmäistä kertaa huollossa!!! Varmaan omistaja ei olisi sitä huollattanut vieläkään mutta koska autoon oli ilmestynyt eräs vika, niin hänen oli "kai" pakko...??? Niissä ensimmäisissa D4D-Avensiksissa eräs osa (en nyt muista oliko kyseessä letku vai sähköjohto) kuluu moottorin tärinästä/hankauksesta johtuen poikki (jos omistat sen ikäisen auton ja huollatat autoasi, niin vika on (ainakin se PITÄISI olla) korjattu. Uudemmissa sitä ei enää esiinny), tai ainakin vaurioituu. Jos auto olisi huollatettu edes kerran tuona aikana, kyseinen juttu olisi korjattu automaattisesti niiden yhteydessä.

Mutta koska autosi on noin uusi ja sillä on ajettu noin vähän, niin tuskin siinä tuokaan voi olla kysessä...
13 VASTAUSTA:
Epäilen. Niin puolijauhoista hemmoa ei olekaan, että a) ajaa Avensiksella taksissa 400 tkm b) on huollattamatta autoaan tuohon ajomäärään c) riskeeraisi auton takuun olemalla huollattamatta.

Lisää hupitarinoita hevosmiesten vaippakerhosta?
kyllästyttää kirjoitti:
Epäilen. Niin puolijauhoista hemmoa ei olekaan, että a) ajaa Avensiksella taksissa 400 tkm b) on huollattamatta autoaan tuohon ajomäärään c) riskeeraisi auton takuun olemalla huollattamatta.

Lisää hupitarinoita hevosmiesten vaippakerhosta?
Ensinnäkään tämä ei ole mikään "citylegenda"!!

Kyllä varmasti auton omistaja on siihen öljynvaihdot yms. tehnyt mutta MERKKIHUOLLOSSA auto oli vasta ensimmäistä kertaa! (ensihuollosta en ole varma, jos siihen haluat välttämättä takertua) En sitten tiedä ajavatko Lapissa enemmän takseillakin mutta oli siinäkin autossa reilusti yli 300000km mittarissa! Ja se ensimmäisten D4D:n ongelmajuttu on myös ihan tosi, voit varmistaa vaikka maahantuojalta!

Syksyllä oli Rovaniemen Tojo-autossa '98 Taxi-Avensis ja silläkin oli ajettu yli 400000km, että ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä!! Harmi vain etten muista rekkaria, eikä kyseinen auto ole enää siellä. Mutta näyttää siellä nytkin olevan mm. yksi '96 Carina E (367000km) ja '98/99 Avnesis (265000km), että käyppäs katselemassa vaikka ihan ajan kuluksi (www.tojoauto.fi). On se vaan prkl kumma ku heti pitää kaikkia viestejä pitää jonain kansantaruina!
Pecosbil kirjoitti:
Ensinnäkään tämä ei ole mikään "citylegenda"!!

Kyllä varmasti auton omistaja on siihen öljynvaihdot yms. tehnyt mutta MERKKIHUOLLOSSA auto oli vasta ensimmäistä kertaa! (ensihuollosta en ole varma, jos siihen haluat välttämättä takertua) En sitten tiedä ajavatko Lapissa enemmän takseillakin mutta oli siinäkin autossa reilusti yli 300000km mittarissa! Ja se ensimmäisten D4D:n ongelmajuttu on myös ihan tosi, voit varmistaa vaikka maahantuojalta!

Syksyllä oli Rovaniemen Tojo-autossa '98 Taxi-Avensis ja silläkin oli ajettu yli 400000km, että ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä!! Harmi vain etten muista rekkaria, eikä kyseinen auto ole enää siellä. Mutta näyttää siellä nytkin olevan mm. yksi '96 Carina E (367000km) ja '98/99 Avnesis (265000km), että käyppäs katselemassa vaikka ihan ajan kuluksi (www.tojoauto.fi). On se vaan prkl kumma ku heti pitää kaikkia viestejä pitää jonain kansantaruina!
....että 400tkm ilman huoltoja kuulostaa utopialta, automerkista riippumatta.

T. Realisti Tojotisti (2.0TD-98 232tkm)
Kölli kirjoitti:
....että 400tkm ilman huoltoja kuulostaa utopialta, automerkista riippumatta.

T. Realisti Tojotisti (2.0TD-98 232tkm)
Juu, kyllähän minä sen tiedän... Sitäpaitsi, koko sen viestin "idea" olikin kertoa siitä ensimmäisten D4D-Avensisten viasta, eikä siitä, että jollakin tietyllä automerkillä on ajettu niin ja niin paljon ilman huoltoa! Tarkoitukseni ei ollut aloittaa mitään "Kyllä Toyotalla ajetaan miljoona ilman huoltoja tms." -kiistelyä, enkä maininnut siinä sivussa sitä määräaikaishuoltojen laiminlyöntiä minään positiivisena asiana! Olin itse asiassa "järkyttynyt" siitä miten jotkut voivat olla niin "välinpitämättömiä" autonsa ylläpidon suhteen! (Tosin ristiriitojen välttämiseksi sanon, että kyllä varmasti monet "osaavat" huoltaa autonsa itsekkin kunnollisesti) Mutta korostan vieläkin, että viestin sisällöksi oli tarkoitettu SE D4D-Aven vika ja SE, että kuinka sekin olisi voitu välttää asianmukaisella huoltotoimenpiteillä. Uskon, että omistaja on huoltanut autoaan (kun kerran kuulemma (ralli)autoilua harrastaa, niin tietää varmaan miten pienet huollot tehdään) "säännöllisesti" mutta maahantuoja tuskin ilmoittelee tee-se-itse-miehille autossa esiintyvistä mahd. tyyppivioista. Tiedän monia ihmisiä, jotka "huoltavat" autonsa itse määräaikaishuoltojen sijaan, joten on siten täysin mahdollista ajaa paljon ilman, että autoa (mitä tahansa merkkiä) tarvitisi käyttää merkkihuollossa! Toivottavasti tämä riitti selvennykseksi asiaan...
Pecosbil kirjoitti:
Juu, kyllähän minä sen tiedän... Sitäpaitsi, koko sen viestin "idea" olikin kertoa siitä ensimmäisten D4D-Avensisten viasta, eikä siitä, että jollakin tietyllä automerkillä on ajettu niin ja niin paljon ilman huoltoa! Tarkoitukseni ei ollut aloittaa mitään "Kyllä Toyotalla ajetaan miljoona ilman huoltoja tms." -kiistelyä, enkä maininnut siinä sivussa sitä määräaikaishuoltojen laiminlyöntiä minään positiivisena asiana! Olin itse asiassa "järkyttynyt" siitä miten jotkut voivat olla niin "välinpitämättömiä" autonsa ylläpidon suhteen! (Tosin ristiriitojen välttämiseksi sanon, että kyllä varmasti monet "osaavat" huoltaa autonsa itsekkin kunnollisesti) Mutta korostan vieläkin, että viestin sisällöksi oli tarkoitettu SE D4D-Aven vika ja SE, että kuinka sekin olisi voitu välttää asianmukaisella huoltotoimenpiteillä. Uskon, että omistaja on huoltanut autoaan (kun kerran kuulemma (ralli)autoilua harrastaa, niin tietää varmaan miten pienet huollot tehdään) "säännöllisesti" mutta maahantuoja tuskin ilmoittelee tee-se-itse-miehille autossa esiintyvistä mahd. tyyppivioista. Tiedän monia ihmisiä, jotka "huoltavat" autonsa itse määräaikaishuoltojen sijaan, joten on siten täysin mahdollista ajaa paljon ilman, että autoa (mitä tahansa merkkiä) tarvitisi käyttää merkkihuollossa! Toivottavasti tämä riitti selvennykseksi asiaan...
Sitä saa mitä tilaa.....

Mun oli pakko lukea toi alkuperäinen toistamiseen, ja kyllä, huoltamattomuudesta siellä puhuttiin. JOTEN ÄLÄ VIATTOMALLE SUUTU!

Kai toi tyyppivika asian olisi voinut ymmärrettäväminkin esittää.

PS. Minäkään en käytä autoani "määräaikaishuollossa". Kuitenkaan en väitä, että autoani ei olisi huollettu.
Kölli kirjoitti:
....että 400tkm ilman huoltoja kuulostaa utopialta, automerkista riippumatta.

T. Realisti Tojotisti (2.0TD-98 232tkm)
Huollattaminen/huollossa käyttäminen on eri asia kuin huoltaminen. Eli jos itse tekee huollot, ei tarvitse käyttää huollossa.
Kölli kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa.....

Mun oli pakko lukea toi alkuperäinen toistamiseen, ja kyllä, huoltamattomuudesta siellä puhuttiin. JOTEN ÄLÄ VIATTOMALLE SUUTU!

Kai toi tyyppivika asian olisi voinut ymmärrettäväminkin esittää.

PS. Minäkään en käytä autoani "määräaikaishuollossa". Kuitenkaan en väitä, että autoani ei olisi huollettu.
No joo, myönnän, että asia oli ilmoitettu "hieman" epäselvästi. Mutta ei tässä mitään "hernettä nenään" olla sentään vedetty. :)

Yritin vain korjata viestin sisältöä sellaiseksi kuin se oli tarkoitettukkin.
Jokuko kirjoitti:
Huollattaminen/huollossa käyttäminen on eri asia kuin huoltaminen. Eli jos itse tekee huollot, ei tarvitse käyttää huollossa.
Sullakin liian vahvat Toyota-linssit?

Provoilijat taitavat olla usein oikeassakin Tojotisteista :)

Huolto on huoltoa, teki sen sitten kuka tahansa ja jos autossa on vika niin tähän päivään mennessä vain Merdedekseen on tehty KORJAUKSIA huoltamalla.
Pecosbil kirjoitti:
No joo, myönnän, että asia oli ilmoitettu "hieman" epäselvästi. Mutta ei tässä mitään "hernettä nenään" olla sentään vedetty. :)

Yritin vain korjata viestin sisältöä sellaiseksi kuin se oli tarkoitettukkin.
...ja eikun ajelemaan.

PS. 400tkm löytyy minunkin Aven mittarista nykyisella vuosikilometreilläni noin 4 vuoden kuluttua.
Kölli kirjoitti:
...ja eikun ajelemaan.

PS. 400tkm löytyy minunkin Aven mittarista nykyisella vuosikilometreilläni noin 4 vuoden kuluttua.
??????
Kölli kirjoitti:
Sullakin liian vahvat Toyota-linssit?

Provoilijat taitavat olla usein oikeassakin Tojotisteista :)

Huolto on huoltoa, teki sen sitten kuka tahansa ja jos autossa on vika niin tähän päivään mennessä vain Merdedekseen on tehty KORJAUKSIA huoltamalla.
"Kyllä varmasti auton omistaja on siihen öljynvaihdot yms. tehnyt mutta MERKKIHUOLLOSSA auto oli vasta ensimmäistä kertaa!" Tarkoitin tuota että auto oli ensikertaa "merkkihuollossa" , eli juttu voi olla totta. Minä huollan autoni aina itse eli se ensimmäinenkin kerta on jäänyt käyttämättä, eli totuus on tarua ihmeellisempi, meidän autoilla kyllä ajettu vasta 220tkm ja 320tkm ilman HUOLLATUSTA MERKKILIIKKEESSÄ, eli kait siitä oli tuossa taksijutussa kyse vai mitä HÄH?
Jokuko kirjoitti:
"Kyllä varmasti auton omistaja on siihen öljynvaihdot yms. tehnyt mutta MERKKIHUOLLOSSA auto oli vasta ensimmäistä kertaa!" Tarkoitin tuota että auto oli ensikertaa "merkkihuollossa" , eli juttu voi olla totta. Minä huollan autoni aina itse eli se ensimmäinenkin kerta on jäänyt käyttämättä, eli totuus on tarua ihmeellisempi, meidän autoilla kyllä ajettu vasta 220tkm ja 320tkm ilman HUOLLATUSTA MERKKILIIKKEESSÄ, eli kait siitä oli tuossa taksijutussa kyse vai mitä HÄH?
....kyllä toi taksijuttu selväksi tuli ja me päästiin "pecosbilin" kanssa täyteen yhteisymmärrykseen.

Mutta vielä, se että autoa ei ole huollettu MERKKIHUOLLOSSA, ei välttämättä tarkoita sitä, että autossa ei olisi ollut mitään vikaa.

Munkin Avessa oli vuotavat takajarrusylinterit, mutta ei siihen mitään merkkihuoltoa "kädellinen" tarvitse, -eihän?

Näinollen se, että auto on ensimmäistä kertaa pajalla tarkoittaa sitä, että autossa ensimmäistä kertaa niin paha vika, ettei sitä voi itse korjata. Muuta se ei todista.

PS. Carinassani oli vaihdettaessa 362tkm (uusi omistaja on rikkonut aikoja sitten 400tkm) ja nykyisessä Avessani on "vasta" 233tkm. Taruisthan tässä ei ollut kysymys, vaan siitä, että asian vääränlainen esittäminen saattaa muuttaa totuuden asiantuntemattoman (euroautoilijan? :) silmissä tarinaksi.
Pecosbil kirjoitti:
Ensinnäkään tämä ei ole mikään "citylegenda"!!

Kyllä varmasti auton omistaja on siihen öljynvaihdot yms. tehnyt mutta MERKKIHUOLLOSSA auto oli vasta ensimmäistä kertaa! (ensihuollosta en ole varma, jos siihen haluat välttämättä takertua) En sitten tiedä ajavatko Lapissa enemmän takseillakin mutta oli siinäkin autossa reilusti yli 300000km mittarissa! Ja se ensimmäisten D4D:n ongelmajuttu on myös ihan tosi, voit varmistaa vaikka maahantuojalta!

Syksyllä oli Rovaniemen Tojo-autossa '98 Taxi-Avensis ja silläkin oli ajettu yli 400000km, että ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä!! Harmi vain etten muista rekkaria, eikä kyseinen auto ole enää siellä. Mutta näyttää siellä nytkin olevan mm. yksi '96 Carina E (367000km) ja '98/99 Avnesis (265000km), että käyppäs katselemassa vaikka ihan ajan kuluksi (www.tojoauto.fi). On se vaan prkl kumma ku heti pitää kaikkia viestejä pitää jonain kansantaruina!
on mullakin carena e-97 jolla ajettu 400000km..ja hyvin toimii..
+Lisää kommentti
..vika kun ei kerran mitkään merkkivalot syty...
Ilmoita
Nyt on Ave ollut maanantaista saakka merkkikorjaamolla ja perskele, se on edelleen siellä vaikka lomareissu painaa päälle...

Testeri ei ollut näyttänyt mitään ja myös sähköt olivat olleet kunnossa. Epäilevät vian olevan jossain polttoaineen syöttöpumpussa, mutta kun on kuulemma täällä ensimmäinen tapaus, niin tuntuu vievän aikaa.

Onko kyseessä harvinainen vika ja ovatko yleensä oikeilla jäljillä?
2 VASTAUSTA:
...meinaan harvinainen.

Vaikka eivät tyyppiviaksi Tojolla tunnustaisikaan, kyllä ne sen osaisivat korjata, jos niillä olisi tyyppivialle tyypillistä kokemusta.
Ei starttaa?
+Lisää kommentti
....Valvojalle, foorumi tökkii taas niinkuin ennenvanhaan.

Onko kehitelty taas liikaa???????
1 VASTAUS:
Hyvinhän tää toimii
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

D4D vm. 2001 ei käynnisty

Tervehdys!

Omistamme 2001 Avensiksen D4D moottorilla. Tänään koimme ikävän yllätyksen, kun auto ei käynnistynyt. Kone pyörittää mutta ei starttaa. Onko tietoa, mikä vika voisi olla kyseessä? Tekeekö helle tepposia vai onko jotakin suurempaa vialla?

Sulakkeet on tarkistettu ja mikään merkkivalo ei pala. Käynnistystä on yritetty kaikilla kolmella virta-avaimella (ajoneston testaus). Autolla on ajettu vain 65.000 km, se on huollettu äskettäin ja se on ollut päivittäisessä käytössä.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta