Sopisiko minulle pk collie?

collie(ko) ?

Hei!

Olen 15 vuotias tyttö ja olen tahtonut koiraa jo 4 vuotta. Tässä sitten päätimme isäni kanssa että nyt sitten olisi sopiva aika hankkia koira. Itse olen eniten ajatellut pitkäkarvaista collieta. Uros collieta.
Mutta sopiiko tuo collie ensimmäiseksi koiraksi? olen käynyt paikkakuntani kirjaston kaikki koira kirjat jo läpi... Ja olen tuohon collieen aivan hurahtanut! luonne, kauneus, kaikki!

Jotain koira kokemusta kuitenkin löytyy: meillä on ollut monesti hoidossa kultainennoutaja uros koira ja sen kanssa ei koskaan mitään ongelmia tullut. Isällänikin oli koira kun oli nuori.

Liikuntaa collielta ei meidän perheessä tulisi puuttumaan. Mutta kuitenkin ajateltiin isän kanssa, että ihan koti-koiraksi sen hankkisimme. Sopiiko collie koti-koiraksi?

Oletteko te muuten koskaan matkustaneet collienne kanssa lentokoneessa? Miten sujui?
Äitini muutti ulkomaille ja käyn aina kerran vuodessa katsomassa häntä... lento on noin 5 tuntia. Kestääkö collie? vai onko se liikaa stressiä?

ja vielä paljonko suunnilleen collie pennut maksavat?
Asumme muuten suht tilavassa kerrostalossa, helsingin vuosaaressa... Paljon metsää kävelymatkan päässä. Haukkuuko teidän colliet paljoa? Onko tullut valituksia naapureilta?
Kiitos ja kumarrus,niille jotka vastaavat! :)

14

3235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pian 15v

      Olen ihan samassa tilanteessa, monta vuotta harkinnut koiran ostoa. Minäkin päädyin kyllä pitkäkarvaiseen collieen.
      Ajattelitko käydä näyttelyissä tai tokossa ym. ? vai vaan kotikoiraksi?

      • miia81

        heips, minulla on collie pitkäkarvainen ja ajattelinkin että voin avustaa sinua tämän koiran hankinnan kanssa.
        collie on suht helppo rotu, oppii nopeasti jne.
        mutta saattaa paperillisena maksaa 800-1500 euroa, joten on kyllä kallis koira.
        ensimmäiseksi koiraksi se on varmasti oikea valinta mutta kun ajattelee että niille voi tulla/olla joitakin perinnöllisiä tai tulevia sairauksia niin kannattaisi ottaa ehkä hieman ei sairauksiin taipuvainen rotu ensimmäiseksi koiraksi.
        colliet vaativat liikuntaa, aktiviteetteja ja menoa.
        ja tuo lentokone homma, niin en kyllä itse lähtisi collieni kanssa lennolle.sillä pelkäävät aivan varmasti.(mutta voisi jopa tottua)
        ja kun olet noin kamalan nuori vielä niin hoitaisitko koiraa kun vaikka tekee mieli lähteä ryyppäämään kavereiden kanssa?tai lähtisitkö säällä kuin säällä ulkoiluttamaan sitä?mielestäni sinun kannattaisi muutama vuosi odottaa ettei koira jää sitten isipapan hoidettavaksi.(näin on monille koirille käynyt kun on ala ikäinen hommannut koiran)
        kiinnostus koiraan voi hiipua kun olet murkkuiässä, ei aina jaksaisi lähteä lenkille, tai muuten vaan ei jaksa koiraa joka hösöttää vierellä ja kaipaa hellyyttä ja aktiviteetteja.
        mutta en voi tietää minkälainen nuori olet joten jos oikeasti haluat ja kykenet hoitamaan collieta ja sen tarpeita niin mikäs siinä.
        mutta kannattaa muistaa että tuskin isäsi maksaa kaiken koiraan liittyvät kulut yms.että voi olla että joudut menemään tienaamaan töihin rahaa.
        pannat, taluttimet, ruokakupit, kynsisakset, ruuat ja rokotukset kyllä tuntuvat pussissa..
        ja onko sinulla kokemusta koirien kouluttamisesta?
        sillä jos koiraa ei kouluteta (peruskoulutus)
        niin voi tulla aikas "ihana".
        mutta joo, jos olet valmis tähän kaikkeen niin antaa mennä!:)
        colliet/sheltit on ihania.
        ainiin, shetlanninlammas koira olisi kanssa varmasti kiinnostuksesi alainen, samannäköinen mutta pienempi kuin collie.:)
        se voisi olla parempi.itselläni on collie 2v ja sheltti 8kk.


    • sopii ekaksi

      koiraksi! On aivan mahtava koira =) Itse olin 13 vuotias kun otin juuri pitkäkarvaisen collien, ei ollut kokemusta rodusta eikä oikeastaan muistakaan koirista mutta hienosti sujui koko aika kun saimme koirastamme nauttia. Tietysti on perinnöllisiä sairauksia ja juuri herkkävatsaisuus olikin meillä "ongelma" mutta sen asian kanssa pärjää kun oikeanlaista ruokaa..! Muita sairauksia ei koiralla ollut 10-vuoden elinaikanaan. Taivaan kotiin jouduimme rakkaamme päästämään kun löytyi pahanlaatuinen kasvain nenäontelosta ( tyypillisiä ilmeisestikin pitkänokkaisilla koirilla). Olemme asuneet koiran kanssa rivi- ja kerrostalossa eikä koskaan ole naapurit valittaneet. Jos vain jaksat ulkoiluttaa ja turkkia hoitaa (siihen tottuu) niin ehdottomasti Suosittelen collieta!!!

    • collie on hyvä valinta,mielestäni kyllä paras:)
      sopii ensimmäiseksi koiraksi todella hyvin.
      kyllä se käy, siis ette harrasta sen kanssa mitään vain lenkkeilyä? meilläkin oli 5v sitten collie,jota me vain käytettiin lenkillä.

      en tiedä, ei kokemusta lentomatkoista, mutta kyllä se saattaa stressata ekalla kerralla tai aina(johtuu yksilöstä)

      haukkuvat meillä vain innostuessaan, johtuu koirasta.

      hinta vaihtelee 600-800e, johtuen onko sillä esim. värivirhe ja muutenkin eri kasvattajat pyytävät eri hintoja

      ja kerrostalo asuntonne sopii hyvin, siskollani on kaksi collieta ja se asuu kerrostalossa ja niillä on mennyt ihan hyvin.

      p.s todellakin luonne ja kauneus!!!, aivan upea rotu.

      onnea hankintaan :)

    • paimenkoira hyvä valinta

      Uskon, että collie on hyvä rotu sinulle. Itse en ole omistanut collieta, mutta ensimmäinen koirani oli myös paimenkoira, lapinporokoira, joka kenties on vielä hieman itsenäisempi ja kovempi kuin collie. Collie soveltuu kotikoiraksi kunhan saa rakastavan kodin, jossa sille on aikaa ja se saa liikuntaa, metsäretkiä tms.
      Minä en käynyt viikonloppuina ryyppäämässä teininä (viittaus aiempaan viestiin) ja koira opetti vastuunottoa. Kuitenkin on todella tärkeää, jos isäsi pystyy tukemaan ja auttamaan sinua koiran kasvatuksessa. Itse muistan alussa ajatelleeni, että näinkö työlästä tämä on (vaikka pentu olikin mitä ihanin). Toki minulla oli vanhempien tuki, mikä mahdollisti koiranoton nuorena.

      Uros on narttua rohkeampi valinta. Itse otan tyttökoiran jatkossakin, juoksut kylläkin vähän kurjia..
      Luulen, että lentomatkoihin liittyy karanteeniongelmat ym.
      Onnea koiranhankintaan, rohkeasti vaan eteenpäin! :)

    • collie oli

      Moikka!

      ensimmäinen koira, eli sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi!Ja minun mielestä on vain plussaa, että olet vielä nuori sillä sinulla on luultavasti enemmän intoa leikkiä sen kanssa kuin isälläsi. Meidänki koira on kotikoiraksi joutunut, mutta kannattaa harrastaa agilitia tai jotain muuta virikettä sille sillä colliet ovat todella älykkäitä koiria ja selvästi nauttivat haasteista.

      Jos olet äitisi luokse menossa vain lomalle älä ota koiraa mukaan vaan jätä se hoitoon jollekin. Colliet ovat todella arkoja. Me muuttettiin ulkomaille meidän collien ollessa pentu ja joutui silloin lentämään mikä ehkä vain pahensi arkuutta, vaikka olikin rauhotettuna. Sen jälkeen ollaan koiran kanssa matkustettu laivalla ja autolla. Muista, että koirat laitetaan ruumaan missä ne kuulevat moottorit, on pimeää, viileää, matkalaukut, ehkä muita koiria jotka haukkuvat... Aralle collielle se ei ole sopiva paikka.

      Meidän collie ei hauku muuta kuin hyvästä syystä ja nyt 13vuotiaana haukkuminen on jäänyt vielä vähemmälle. Naapureilta ei ole koskaan tullut valituksia ja ulkona turistit vain ottavat aina kuvia, ja melkein joka kerta on joku joka kehuu koiran kauneutta. Collie on ehdottomasti täydellinen koira, niin älykäs, kaunis, kiltti, rakastavainen ja suojeleva.

      Kuitenkin vielä yksi juttu. Tunnut todella motivoituneelta koiran hankintaan, mutta ajattele kun noin 5vuoden päästä muutat pois kotoolta onko varmaa että voit ottaa koiran mukaasi ja huolehtia siitä yksin? Colliet elävät keskimäärin 12vuotiaiksi.

      Mutta onnea koiran hankintaan!

      • edellinen

        Tuli vain mieleen, että koiran karkailemisesta pentuna tuli kyllä naapureilta valituksia.


    • heba

      Colliet on todella mukavia ja sopivan helppoja ensimmäiseksi koiraksi, suosittelen. Perusterve rotu rakenteeltaan eikä kovin paljon perinnöllisiä sairauksia. Ne sopivat hyvin 'pelkäksi' kotikoiraksikin, mutta viisas collie kaipaa kyllä lähes päivittäistä aktivointia (aivojumppaa, yhdessätekemistä). Pitkät lenkit erilaisissa maastoissa ja kotitekoinen koiran treenaus sekä aktivointi eri puuhiin pitävät sen kyllä tyytyväisenä ja ruodussa. Ihan ilman aktivointia ei fiksu koira kyllä pärjää, mutta sen asian lienetkin ottanut huomioon jo tässä vaiheessa koiran hankintaa. Ja tietysti collie (kuten mikä tahansa koira) tarvitsee kunnollisen kasvatuksen ja peruskoulutuksen, jotta yhteiselämä myöhemminkin sujuisi mutkitta.

      Koska olet noin nuori, toivon että myös isäsi sitoutuu hoitamaan koiraa ja olemaan tukenasi. Nimittäin koiran hoitaminen kokonaan yksin on rankkaa hommaa ja vie todella paljon aikaa. Nuori ikä ei minun mielestäni ole kuitenkaan mikään esto koiran hankinnalle, kunhan vain olet ahkera ja vastuullinen sekä tunnet, että todella jaksat hoitaa koiraa päivästä toiseen, yöstä seuraavaan. Koiraa kun pitää toisinaan ravauttaa yölläkin ulkona, jos on esim. vatsa sekaisin.

      Jos asiaa on kunnolla harkittu ja olet tosissasi, niin uskon että jaksaessasi paneutua koiraasi kunnolla teille tulee mitä mukavin yhteinen taival.

      Yleisesti ottaen collie on sen verran helppo ja 'naapuriystävällinen' rotu että kunnollisen kasvatuksen saaneena ja perustarpeet tyydytettyinä ei pitäisi olla ongelmia muiden ihmisten kanssa.

      Vuosaaressa toimii muuten Vuosaaren Koirakerho, joka tarjoaa jäsenilleen tottelevaisuuskoulutusta kerran viikossa. Ohjaajat ovat mukavia ja koulutus antaisi teille yhteistä puuhaa sekä opettaisi sinua tuntemaan koiraa yhä paremmin. Käyn siellä itsekin oman collienarttuni kanssa ;)

      Collienpentujen hinnat ovat siinä 800€:n molemmin puolin.

      Lentokoneessa matkustaminen noinkin usein ei varmastikaan ole collielle hyväksi taikka sen edunmukaista tuossa tilanteessa. Parempi on jättää koira kotiin isän tai jonkun muun hoidettavaksi, vaikka se tuntuisikin pahalta.

      • colliee

        Minä sain collieni 16-vuotiaana, ja aina olen täysin itsenäisesti koirani hoitanut. Koira opettaa valtavasti vastuuta.

        Collieni oli 1-vuotias kun sain hänet, joten peruskoulutus oli hänelle annettu. Ensimmäiset vuodet koira oli todella arka, mutta vuosien mittaan olen saanut vahvistettua koiraa ja sen luonnetta. Enää se ei pelkää ihmisiä/uusia tilanteita.

        2 vuotta olen asunut omillani, kahdestaan collieni kanssa kerrostalossa yms. Collieni on niin kiltti ja rauhallinen, että mitään ongelmia ei hänen kanssaan ole koskaan ollut.
        Oma collieni on ollut myös hyvin sopeutuvainen minun elämäntilanteitteni muutoksiin.


    • -----------------------

      Collie voisi sopia sinulle hyvin. Kerroit että collielta ei liikuntaa puuttuisi, se on hyvä!
      Collie tarvitsee runsaasti toimintaa. Itse asun maaseudulla, collie kyllä haukkuu, kuten kaikki koirat. Lentokoneessa matkustamisesta ei kokemusta. colliesta ei ehkä liiemmin käytetä sanaa `´koti-koira´´, vaan pikemminkin seurakoira. Ja ei se kyllä haittaisi, vaikka (jos hankit collien) käyttäisit sitä koirapuistoissa, ja metsä on hyvä, siinä on agilityä. Sinun täytyy myös EHDOTTTOMASTI kunnioittaa collien paimenkoiraperimää. Jos et ole perehtynyt siihen, kannattaa lukea netistä.

    • joku vaan

      Colliet ovat hyviä perhekoiria mutta ne pitävät pähkäilystä.Colliet kiintyvät yleensä yhteen ihmiseen.Matkailusta en tiedä.Mutta collie on hyvä ensimmäiseksi koiraksi.Se sopii kotikoiraksi kohtalaisesti.:)Hauskoja hetkiä tulevan koirasi kanssa.

      • koskaan ota collietasi

        ota collietasi mukaan äidillesi. Se ehkä selviäsi sinne menosta, mutta takaisin tulo olisi jo liikaa sille. Jos olet siellä yli kaksikuukautta niin sitten voit ottaa koiran mukkaan. Collie pelkää liikaa (luonteensa takia) lentokoneita. Minä tein sen vireen, että otin pk.collieni mukaan ja olin kuukauden espanjassa. Matka oli noin neljätuntia. Koirani kuoli sen jälkeen kun olimme tulleet kotiin. Eläinlääkäri sanoi, että collie stressasi ja näin oli käynyt toisellekkin collielle lähiaikoina. Jos et halua koirasi kuolevan jätä se isällesi!!!!


    • Twinki
    • 17+17

      Meillä Colliet lentävät ihan sujuvasti ja ei yksikään koira tuosta noin vaan stressiin kupsahda....pitää olla jo sitten kotioloissakin vikaa ja jatkuva stressi päällä ja pohjalla joku perusairaus . Totuttakaa ja sosiaalistakaa ne koiranne .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe