Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

aineopettajan 60op ainevalikoima

opeksi

hei, kun ajattelin jos pääsen opiskelemaan luokanopettajaksi, niin suorittaa myös aineopen pätevyyden esim. kuviksessa ja käsitöissä. Onko kaikissa yliopistoissa mahdollista suorittaa pätevyys mistä tahansa peruskouluaineesta, ettei minulle käy niin että minulle tarjotaankin eioota näistä aineista.En löytänyt tietoja tampereen, helsingin tai turun yliopistojen sivuilta.

7

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Jane-

      Ei ole kaikissa mahdollisuutta suorittaa aineenopettajaksi vaadittuja opintoja. Pieni riski siinäkin, että vaikka jossain olisi nyt ne mahdollista suorittaa, niin siinä vaiheessa kun itse tähän suoritukseen on valmis (eli opinnot ovat muuten siinä vaiheessa), niin voi olla, että ei onnistu enää. Esimerkkinä vaikka Savonlinna, jossa ei ole esimerkiksi mahdollisuutta suorittaa aineenopettajan pätevyyttä kuviksessa. Käsitöissä on.

      Pääasiassa yliopiston koko ratkaisee. Isolla laitoksella on paljon tiedekuntia, joiden välillä tehdä yhteistyötä. Jotkut laitokset taas ovat oikein erikoistuneet tiettyihin aineisiin ja tarjoavat niistä aineenopettajaopintoja, mutta sitten taas toisista aineista niiden suorittaminen ei onnistu.

      Liikunta erityisesti on varsin hankala. Siihen kun ei voi pätevyyttä saada kuin Liikuntatieteellisestä (JKL), jonka kanssa käsittääkseni vain Kajaanin OKL tekee yhteistyötä.

      Kannattaa ensin valita yliopisto ja sitten soitella ihan suoraan sinne ja kysyä onnistuuko sivuaineen suorittaminen niin pitkälle, että aineenopettajan pätevyydenkin saa. Sehän voi nimittäin olla, että vaikka periaatteessa voi sivuaineen suorittaa "mistä vaan", niin sitten ei tarjotakaan kuin se lyhyt sivuaine, jolla ei pätevyyttä saa.

      Pienemmässä yliopistossa on aina resursseista kiinni mitä sivuainetta minäkin vuonna tarjotaan pitkänä ja mitä lyhyenä. Tietysti eniten vaikuttaa sivuaineisiin hakijoiden määrä. Esimerkiksi jos vain kaksi haluaa matikasta pitkän sivuaineen, niin eipä sitä kannata järjestää, jos ei yliopistolla ole erikseen matematiikan laitosta, jonne ne kaksi voivat mennä pääainelukijoiden seuraksi.

      • opeksi

        okei, valkkaan kuitenkin yliopistovalintani oman perheen ja miellyttävimpien kaupunkien mukaan. toivottavasti sitten on hyviä aineita valittavana. Voiko aineopettajapätevyyden suorittaa myöhemmin, esim. jos on tulossa jotain kiinnostavaa, esim. valmistumisen jälkeen


      • -Jane-
        opeksi kirjoitti:

        okei, valkkaan kuitenkin yliopistovalintani oman perheen ja miellyttävimpien kaupunkien mukaan. toivottavasti sitten on hyviä aineita valittavana. Voiko aineopettajapätevyyden suorittaa myöhemmin, esim. jos on tulossa jotain kiinnostavaa, esim. valmistumisen jälkeen

        Voi sitä myöhemminkin opintoja jatkaa esim. täydennyskoulutuksessa. Eri asia on sitten se, jos pääsee opintojen jälkeen töitä tekemään, huvittaako enää myöhemmin jatkaa opiskelua.


      • voit suorittaa erillisinä
        opeksi kirjoitti:

        okei, valkkaan kuitenkin yliopistovalintani oman perheen ja miellyttävimpien kaupunkien mukaan. toivottavasti sitten on hyviä aineita valittavana. Voiko aineopettajapätevyyden suorittaa myöhemmin, esim. jos on tulossa jotain kiinnostavaa, esim. valmistumisen jälkeen

        valmistumisen jälkeen. Ne antavat pätevyyden aineenopettajaksi. Itse olisin halunnut hakea open opintoihin tänä vuonna, mutta ei kai siitä tule mitään kun opiskelemaani aineeseen hakukiintiöitä ei periaatteessa ole kuin Hesassa ja Turkkusessa. Vastaavuustodistusta kannattaa hakea heti kun tietää mihin kouluun haluaa (vastaavuustodistus = että opiskelemasi aine(et) vastaa lukiossa ja yläasteella opetettavaa ainetta). Opettamastasi (haluamastasi) aineesta riippuen opiskelemaan pääsee useimmiten vain noin 5 kpl. Opettajan tms. työkokemuksesta saa valinnassa myös lisäpisteitä.


      • opeks
        voit suorittaa erillisinä kirjoitti:

        valmistumisen jälkeen. Ne antavat pätevyyden aineenopettajaksi. Itse olisin halunnut hakea open opintoihin tänä vuonna, mutta ei kai siitä tule mitään kun opiskelemaani aineeseen hakukiintiöitä ei periaatteessa ole kuin Hesassa ja Turkkusessa. Vastaavuustodistusta kannattaa hakea heti kun tietää mihin kouluun haluaa (vastaavuustodistus = että opiskelemasi aine(et) vastaa lukiossa ja yläasteella opetettavaa ainetta). Opettamastasi (haluamastasi) aineesta riippuen opiskelemaan pääsee useimmiten vain noin 5 kpl. Opettajan tms. työkokemuksesta saa valinnassa myös lisäpisteitä.

        anteeksi, nyt en ihan ymmärtänyt. Pitääkö minun siis nyt tehdä jotain, haen luokanopekoulutukseen nyt tampereelle, turkuun ja helsinkiin. Olisin kiinnostunut suorittamaan myös ainakin kuvaamataidon ja käsityön opettajan pätevyyden. Minulla ei ole aiempaa työkokemusta enkä ole opiskellut mitään, paitsi olen artesaani ja ylioppilas koulutukseltani.


      • maahinen88
        opeks kirjoitti:

        anteeksi, nyt en ihan ymmärtänyt. Pitääkö minun siis nyt tehdä jotain, haen luokanopekoulutukseen nyt tampereelle, turkuun ja helsinkiin. Olisin kiinnostunut suorittamaan myös ainakin kuvaamataidon ja käsityön opettajan pätevyyden. Minulla ei ole aiempaa työkokemusta enkä ole opiskellut mitään, paitsi olen artesaani ja ylioppilas koulutukseltani.

        Ihan ensiksi tiedoksi, että jos luet luokanopettajan opinnot ja siihen päälle 60op laajuudelta kuvaamataitoa ja käsitöitä, saat aineenopettajan pätevyyden näille kahdelle aineelle YLÄKOULUUN. Eli tuolla 60op ei saa aineenopettajakelpoisuutta lukion puolelle. Tosin eihän lukiossa pahemin käsitöitä opeteta, mutta kaikille selvennykseksi :)

        Minäkään en ihan ymmärtänyt edellisen kirjoittajan viestiä, mutta luulisin, että hän yritti kertoa sinulle aineenopettajaksi opiskelemisen mahdollisuudesta luokanopettajan sijaan. Aineenopettajiksi siis varsinaisesti opiskellaan sitä opetettavaa ainetta ja siihen päälle opettajan pedagogiset opinnot.

        Pieni korjaus aikaisemmin esitettyyn, myös Turun OKL:n opiskelija pystyy lukemaan liikuntaa sivuaineena ja saamaan siitä aineenopettajan kelpoisuuden. Laitos tarjoaa yhteistyönä Rauman kanssa perusopinnot ja aineopinnot suoritetaan yhteistyössä Jyväskylän kanssa.


    • opo-ope

      Hei, huomauttaisin, että yliopistot saattavat myös rajoittaa kahden pitkän sivuaineen opiskelemista, sillä tutkintoon mahtuu vain yksi sivuaine opettajan pedagogisten opintojen rinnalle. Yleensä sivuaineryhmiin on tunkua, ja ne hakijat jotka jo opiskelevat jotakin sivuainetta, jäävät automaattisesti haun ulkopuolelle. Meidän yliopistossa on ollut puhetta myös siitä, että valmistumisen hetkellä saatetaan ylimääräisestä sivuaineesta periä jotakin maksua, en sitten tiedä miten se toimii käytännön tasolla. Mikäli haluat tekstiilityötä opiskella 60op, sitä tarjotaan ainoastaan Helsingissä ja Savonlinnassa. 60op riittää yläasteen pätevyyteen, mutta mikäli haluat opettaa esimerkiksi käsitöitä tai kuvataiteita lukiossa, tulee sinun valita ne pääaineeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe