Rokokoo nojatuoli

innokas aloittelija

Haluaisin itse päällystää uudelleen korkeaselkäisen rokokoonojatuolin. Mistä löytäisi hyvät ja selkeät ohjeet?
Kangas oli jo rikki ja muutenkin tuoli oli hieman lysyssä, joten purin sen. Säästin kaiken, mitä tuolissa oli, mutta nyt siis pitäisi koota se. ;P

Tuoli on ulkomailta tuotu; siinä on jouset, meriheinää, sitä selaista tummaa tilkettä (heh, en ole asiantuntija) ja myös vaahtomuovia. Erillinen istuintyyny.

Uutta kangasta on riittävästi (n.5m) ja satulavyönauhaa vai mitä se on ja muuta tarviketta, mutta ohjetta näin isoon operaatioon ei.
Tiedän, että kirjastossa on kirjoja, mutta ei ole osunut selkeää ohjetta silmiini.

Haluaisin itse kunnostaa tuolin, eikä minulla olisi varaakaan viedä sitä verhoomoon.

Kiitos, jos joku vastaa.

15

6207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä
    • kkkkkkkkkkkkkkk

      ... kirjoja saa kirjastoista ja kirjakaupoista sekä divareista


      Verhoilu EI OLE HELPPOA, esimerkiski jousien sitominen on TODELLA VAIKEAA.

      Onne yritykseen ja hei se VAHTOMUOVI ei sitten kuulu tuohon tuoliin

      • opuli1929

        soffan ja tv-tuolin haluan pestä kunnolla eikä vaan ruiskutella aerosoleja lian ja hajun peittämiseksi.
        Onko sellaisa laitteita suomessa mitä saksan TV esittelee päivittäin tuossa sateliitin kuvissa.
        Nyt pitää kuitenkin pärjätä suomesta saatavilla aineilla ja vehkeillä.


    • harrastaja1

      ekan virheen olet jo tehnyt. Jos ei tiedä miten tuoli kasataan niin se pitää purkaa niin että ottaa kerroksen kerrallaan pois ja kuvaa sen jotta voi tarkistaa aina miten mikin kohta on ollut. Lisäksi tuoli on mitattava ennen purkua ja sen aikanakin jos purkaa jotakin kiinteämpää jotta on helpompi päästä takaisin samaan mittaan.

      Ensin laitat uudet satulavyöt riittävän tiukalle. Kiristäjiä on monenlaisia ja itsekin voi tehdä halutessaan sellaisen. Jos vyöt jää löysälle ei tuolissa ole perustaa eli ihan kuin talon tekisit hetteikölle..

      Sitten uudet jouset. Vaikka ne vanhat ehkä näyttää olevan kunnossa niin ei kannata säästää tässä kohtaa. Jouset ei edes ole kovin kalliita koko projektin hinnassa. Jousia ostaessa älä katso jousen korkeutta vaan kierteiden määrän on oltava sama. Sitten sidot taidokkaasti kirjan ohjeella jousesi kiinni oikeaan korkeuteen jota nyt lienee mahdoton selvittää eli ala arvata! Sidonta on niitä vaiheita jolloin taas joko mokaa koko jutun tai sitten éi.

      Sidonnan jälkeen kaikki kerrokset takaisin jos ne ovat hyviä. Jos eivät niin ihan pilallisen voi uusia, mutta lisää täyttäminen voi riittää. Varsinkin heinä painuu paljon joten sitä saa koeistua runsaasti ennen kuin asia on päätetty sen osalta. Tuota lumppukerrosta ei kannata uusia jos ei ole pakko. Uudet lumput on hötömpiä kuin vanhat on olleet ja ne ovat jo painuneet kasaan joten lisää vain uutta.

      Eli kirjastoon hakemana kirja jossa on vastaavan tyyppinen istuinjousisto ja sen sidonta opetettuna sekä eri solmutyypit. Lisäksi tarvitset sitomiseen lankaa ja ompeluun toistlankaa sekä ainakin käyrän neulan ja suoran neulan jotta homma hoituu. Jonkintason hakasnaulainkin on oltava..

      • innokas aloittelija

        Virheitä siis jo tullut tehtyä... :´/
        No, huonosti selitin sen, että jousia en ole vielä irroittanut, enkä säkkikangastakaan ole irroittanut.
        Muut sitten olenkin ottanut pois, mutta tiedän kyllä missä järjestyksessä ne oli. Onneksi älysin edes sen... ;P

        Tässä tuolissa muuten oli myös sitä vaahtomuovia; käsinojien siinä päällä sellaiset pienet jutut ja sisällä selkänojassa ja sivuilla, mutta ei sitten muualla. Eli mitenkäs sen kanssa sitten pitäisikään menetellä...

        Kun niin haluaisin itse yrittää... vähän kyllä nyt hirvittää, että miten käy.

        Siis kirjastoon kuitenkin uudelleen, jos nyt sitten löytäisin sellaisen kirjan..?
        Ja jostain verhoomosta kai saisi niitä jousia, lumppua,ym?


        Kiitos kaikille vastauksista.


      • Mistä sitä
        innokas aloittelija kirjoitti:

        Virheitä siis jo tullut tehtyä... :´/
        No, huonosti selitin sen, että jousia en ole vielä irroittanut, enkä säkkikangastakaan ole irroittanut.
        Muut sitten olenkin ottanut pois, mutta tiedän kyllä missä järjestyksessä ne oli. Onneksi älysin edes sen... ;P

        Tässä tuolissa muuten oli myös sitä vaahtomuovia; käsinojien siinä päällä sellaiset pienet jutut ja sisällä selkänojassa ja sivuilla, mutta ei sitten muualla. Eli mitenkäs sen kanssa sitten pitäisikään menetellä...

        Kun niin haluaisin itse yrittää... vähän kyllä nyt hirvittää, että miten käy.

        Siis kirjastoon kuitenkin uudelleen, jos nyt sitten löytäisin sellaisen kirjan..?
        Ja jostain verhoomosta kai saisi niitä jousia, lumppua,ym?


        Kiitos kaikille vastauksista.

        saisi / antaisi? Tietääkö kukaan?
        Tampereella asun.


      • siellä ole
        Mistä sitä kirjoitti:

        saisi / antaisi? Tietääkö kukaan?
        Tampereella asun.

        Eikö tampereella ole kansalaisopiston tms kursseja. Niissä tehdään yleensä jokin oma homma. Otappa selvää.


      • harrastaja1
        innokas aloittelija kirjoitti:

        Virheitä siis jo tullut tehtyä... :´/
        No, huonosti selitin sen, että jousia en ole vielä irroittanut, enkä säkkikangastakaan ole irroittanut.
        Muut sitten olenkin ottanut pois, mutta tiedän kyllä missä järjestyksessä ne oli. Onneksi älysin edes sen... ;P

        Tässä tuolissa muuten oli myös sitä vaahtomuovia; käsinojien siinä päällä sellaiset pienet jutut ja sisällä selkänojassa ja sivuilla, mutta ei sitten muualla. Eli mitenkäs sen kanssa sitten pitäisikään menetellä...

        Kun niin haluaisin itse yrittää... vähän kyllä nyt hirvittää, että miten käy.

        Siis kirjastoon kuitenkin uudelleen, jos nyt sitten löytäisin sellaisen kirjan..?
        Ja jostain verhoomosta kai saisi niitä jousia, lumppua,ym?


        Kiitos kaikille vastauksista.

        kaiken laitat samoin kun on ollut, mutta varsinkin vaahtomuovin kanssa pitää osata vähän arvata mikä on ollut oikea alkuperäinen mitta siellä. Luulen vähän, että tuoli on kertaalleen kunnostettu tai sitten suhteellisen uusi tuote..

        Eli tuoli tehdään niin kuin se on ollut.

        Jousien solmimisesta kannattaa todella ottaa niitä kuvia ja tutkia tarkasti muutenkin. Jos saat n eirti pohjasta helposti ja ne ovat vielä toisissaan kiinni niin parempi vielä.

        Superlonia saat ainakin etolasta kaikki avahvuuksia leikattuna sopivan palan. Verhoomosta voit ostaa muut tarvikkeet ja jotakin voi tilata esim slöjd detaljerin verkkokaupasta.

        Kirjoja joudut ottamaan monta ja etsimään niistä sopivaa tietoa sillä usein niissä on joku todella yleinen tuolimalli tarkemmin esiteltynä eli suoraa neuvoa sieltä ei saa..

        Kyllä yksin tekemisessä on omta riskinsä monessa suhteessa. Arvokasta huonekalua en yksin alkaisi tehdä lainkaan.


      • innokas aloittelija
        harrastaja1 kirjoitti:

        kaiken laitat samoin kun on ollut, mutta varsinkin vaahtomuovin kanssa pitää osata vähän arvata mikä on ollut oikea alkuperäinen mitta siellä. Luulen vähän, että tuoli on kertaalleen kunnostettu tai sitten suhteellisen uusi tuote..

        Eli tuoli tehdään niin kuin se on ollut.

        Jousien solmimisesta kannattaa todella ottaa niitä kuvia ja tutkia tarkasti muutenkin. Jos saat n eirti pohjasta helposti ja ne ovat vielä toisissaan kiinni niin parempi vielä.

        Superlonia saat ainakin etolasta kaikki avahvuuksia leikattuna sopivan palan. Verhoomosta voit ostaa muut tarvikkeet ja jotakin voi tilata esim slöjd detaljerin verkkokaupasta.

        Kirjoja joudut ottamaan monta ja etsimään niistä sopivaa tietoa sillä usein niissä on joku todella yleinen tuolimalli tarkemmin esiteltynä eli suoraa neuvoa sieltä ei saa..

        Kyllä yksin tekemisessä on omta riskinsä monessa suhteessa. Arvokasta huonekalua en yksin alkaisi tehdä lainkaan.

        tuolia, kun oli eräs tuoli hänellä "hoidossa" ja hän sanoi, että tämä tuoli on vanha. Ja kaunis se on ja ainakin arvokkaan näköinen.
        Tuoli oli silloin jo riisuttu malli. Hän arveli, että ne ohuet vaahtomuovit oli lisätty siihen myöhemmin, mutta nekin jo kauan sitten.
        Hinta-arvio vain oli jo silloin minulle liian korkea, etten jättänyt hänelle. Senkin vuoksi se on tuollaisena odottanut ja kun jo silloin haaveilin itse sen tekemisestä ja nyt kun olisi aikaa...

        Jos tästä mitään tulee tulen kyllä hihkumaan ja ylpeilemään ;P saavutuksellani
        tai valittamaan ja itkemään... :´(


      • harrastaja1
        innokas aloittelija kirjoitti:

        tuolia, kun oli eräs tuoli hänellä "hoidossa" ja hän sanoi, että tämä tuoli on vanha. Ja kaunis se on ja ainakin arvokkaan näköinen.
        Tuoli oli silloin jo riisuttu malli. Hän arveli, että ne ohuet vaahtomuovit oli lisätty siihen myöhemmin, mutta nekin jo kauan sitten.
        Hinta-arvio vain oli jo silloin minulle liian korkea, etten jättänyt hänelle. Senkin vuoksi se on tuollaisena odottanut ja kun jo silloin haaveilin itse sen tekemisestä ja nyt kun olisi aikaa...

        Jos tästä mitään tulee tulen kyllä hihkumaan ja ylpeilemään ;P saavutuksellani
        tai valittamaan ja itkemään... :´(

        niinhän se on, että joko onnistuu tai ei. Kun asiaan paneutuu huolella ja tekee kaikki vaiheet niin tulos on pakko olla vähintään välttävä. Yksin ei todellakaan ole helppoa aloittaa jos ei ole koskaan puuhaa tehnyt..

        Nuo vaahtomuovit nyt mietityttää. Minkähän tilalel ne on sinne tungettu vai onko vaan lisätty toppausta sillä eikä muulla konstilla...


      • werhoilija

        ei ole merkitystä vaan jousen korkeudella. vanhoissa jousissa voi olla esim.10kiert. jousi joka vastaa orientin 6 tai 7-kierteistä jousta.


      • tulevat
        innokas aloittelija kirjoitti:

        tuolia, kun oli eräs tuoli hänellä "hoidossa" ja hän sanoi, että tämä tuoli on vanha. Ja kaunis se on ja ainakin arvokkaan näköinen.
        Tuoli oli silloin jo riisuttu malli. Hän arveli, että ne ohuet vaahtomuovit oli lisätty siihen myöhemmin, mutta nekin jo kauan sitten.
        Hinta-arvio vain oli jo silloin minulle liian korkea, etten jättänyt hänelle. Senkin vuoksi se on tuollaisena odottanut ja kun jo silloin haaveilin itse sen tekemisestä ja nyt kun olisi aikaa...

        Jos tästä mitään tulee tulen kyllä hihkumaan ja ylpeilemään ;P saavutuksellani
        tai valittamaan ja itkemään... :´(

        rokokoo-tuolit. Tuolisi voi hyvin olla 70-luvunkin tuotantoa.. Laittavat sielläpäin täytteeksi lähes mitävain sukkahousuista sanomalehtiin. Liimaa ensin runko huolella muuten menee koko projekti hukkaan.


    • näitä vastauksia

      on hirvittävä lukea. Kannattaa nyt säästää toi sun prokkis, ja viedä oikealle verhoilijalle, kun on varaa. Verhoilu on vanha ja arvostettu ammatti, ja verhoilijan työ on fyysisesti raskasta, älkää nyt alkako tekeen mitään peruuttamatonta.

      Terveisin OIKEA PERINTEINEN VERHOILIJA

      • Anonyymi

        Typeriä kommentteja. Kyllä noita ammattilaisia on nähty, hyviä ja huonoja. Ennen vanhaan kaikenlaista tehtiin itse. Nyt uusavuttomien aikana kaikkeen pitäisi olla tutkinto tai vähintään kurssi. Omia aivojaan ei käytetä. Ikkunoiden pesuakaan ei varmaan kannata itse yrittää, jätetään ammattilaisille. Raitoja jää kuitenkin ja kansalaisopistojen pitäisi varmaan alkaa opettaa imurointia ja lattioiden pesua.


    • Lehy

      Jos aloitat noinkin vaativaa verhoiluprojektia kannattaa mennä verhoilukurssille ja tehdä se siellä. Kurssillakin yleensä aloitetaan vähän vaatimattomimmista kohteista. Pelkkien kirjallisten ohjeiden mukaan et onnistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe